Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 291
Nonniin, nyt tuli pelattua vielä toisenkin kerran läpi niin ehkä tässä voi jotain mietteitä kirjoitella kun Steamin pelikellokin näyttää mukavan pyöreät 350h.

Eka pelikerta pelattiin kavereiden kanssa tacticianilla läpi neljän miehen partyssä Gale, Lae'zel, Astarion ja Tav. Aloitin kuitenkin aika nopeasti myös oman soolopelin, koska heti alussa oli selvää että täydellä ihmispartyllä missaat todella paljon kontsaa noiden NPC-seuralaisten muodossa. Aika hölmöä, että partyn koko on rajoitettu vain nejään, koska missattiin muutama aika keskeinenkin quest ihan vaan sen takia, että tietyt NPC:t ei mahtuneet partyyn. Toisaalta plussaa siitä, että kolmen origin-hahmon jutut toimivat suurimmaksi osaksi hyvin. Muutenkin peli oli varsin viihdyttävä moninpelikokonaisuus, jossa ei tullut oikeastaan mitään isompia ongelmia tai bugeja vastaan. Tai no, Baldur's Gaten kaupungissa tuli sellainen mysteerinen tekstuuri ja T-pose - bugi, mutta sekin lähti yleensä reloggaamalla.

Oman soolopelin pelasin sitten normaalivaikeustasolla party limit begone ja lvl 20 multiclass - modeilla höystettynä, itse durgella pelaten. Ideana oli siis tuon moninpelin vastapainoksi saada kerralla koettua mahdollisimman suuri osa eri NPCeiden ja hahmoluokkien sisällöstä, ilman että tarvitsee pelata peliä montaa kertaa uusiksi eri hahmoyhdistelmillä. Molemmat modit toimivat erinomaisesti, eivätkä aiheuttaneet mitään ongelmia. Aivan naurettavan helpoksihan tuo meni tietenkin, mutta pointtina olikin lähinnä tutkia vähän erilaisia valintoja ja tapoja tehdä asioita, eikä hinkata jotain taisteluita. Helpoksi peli meni myös tacticianillakin kun pelaamassa oli neljä D:OS ja DnD - veteraania.

Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että olihan tuo aivan saatanan kova peli. Mukavalla tavalla saatiin pidettyä tietynlaista yhteyttä vanhoihin peleihin, ilman että kuitenkaan hirttäydyttiin niihin liikaa. Taistelu oli yksi uskollisimpia DnD-toteutuksia mitä on tullut vastaan sitten Temple Of Elemental Evilin (2003) kolme-puokki-väännöksestä ja oikeastaan ainoat jutut, jotka jäi ärsyttämään oli ready actionin puute ja muutamat spellimuutokset. Siltikin täytyy sanoa, että varsinkin D:OS 2 taistelu oli kokonaisuutena hieman mielenkiintoisempaa ja pidempään haastavaa. Siinä oikeasti tacticianilla ei paljon ollut varaa virheisiin, siinä missä BG3 oli aika anteeksiantava ja tuli vahingossa mentyä ihan vasemmalla kädellä valmistautumatta monet pelin "vaikeimmista" taisteluista (Ansur, Raphael). Esineet oli myös vähän tylsiä, tuntui että munkki- ja barbaarispesifistä rojua tuli ihan vitusti ja kaikki sormukset, amuletit sun muut oli castereille, kun taas martial-luokat ei saaneet oikein mitään kovin hauskaa kamaa.

Tarinallisesti ja teemallisesti parasta antia oli Act I ja pääosa Act III:sta. Act II oli vähän turhan monotoninen ja tylsä ja kolmosessa huomasi monin paikoin, että vähän vissiin alkoi loppumaan rahat/aika Larianilla kesken. Tarina oli mielenkiintoinen ja sitä jaksoi seurata ja tykkäsin siitä, että oli oikeasti todella paljon erilaisia tapoja tehdä asioita ja valinnat oli myös oikeasti merkityksellisiä. Olihan siinä vähän railroadia tietyissä kohdissa, mutta nekin pisti silmään lähinnä sen takia kun muuten sai sen verran vapaasti mesota kaikkea.

Nyt peli on aikalailla nähty ja kaikkia nurkkiaan myöten nuohottu, joten ei auta kuin jäädä odottelemaan modityökaluja, delsuja ja mahdollista/todennäköistä definitive edikkaa. GOTY, ellei suorastaan GOTD. Tällaista pieteettiä lisää, kiitos vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 067
Jatkoin vihdoin loppuun ekan pelikerran ja lopputappelun jälkeen tuli aika paljon kaikenlaista lätinää, kunnes Withers halusi jutella jotain. Sen jälkeen tuli tällanen ihme tappelu jossa mukana mun ukko, Minsc, Gale ja joku random kääpiö.
Että mitähä vittua? Hieno bugi.

:confused:

1704985738037.png
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Nonniin, nyt tuli pelattua vielä toisenkin kerran läpi niin ehkä tässä voi jotain mietteitä kirjoitella kun Steamin pelikellokin näyttää mukavan pyöreät 350h.
Jos sinä tai joku muu vastaavalla kokemuksella osaisi antaa vinkkiä miten peliä olisi vaimon kanssa hyvä lähteä cooppaileen? Helpoin vaikeustaso toki päälle, mutta jos vaikka spoilereilla saisi vinkkiä mitkä kaksi hahmoa valita ja mitä niiden skillejä kannattaa ottaa vaikkapa lvl8 saakka niin iso apu verraten googletteluun.

Ite aikoinaan innolla ja raivolla pelasin BG 1 ja 2 läpi, mutta siitä vierähtänyt tovi ja nykyään riittää tarinan näkeminen (pelissä kuin pelissä, ei jaksa enää päätä seinään hakaten pelata). Joo, pelin kehittäjä ohjeistaa ”älä turhaan mieti valintoja, pelaa niin kuin huvittaa ja kokeile” mikä itelle olisikin se luontaisin tyyli - muttaku vaimo pitäs saada imastua peliin mukaan :D
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 607
Jos sinä tai joku muu vastaavalla kokemuksella osaisi antaa vinkkiä miten peliä olisi vaimon kanssa hyvä lähteä cooppaileen? Helpoin vaikeustaso toki päälle, mutta jos vaikka spoilereilla saisi vinkkiä mitkä kaksi hahmoa valita ja mitä niiden skillejä kannattaa ottaa vaikkapa lvl8 saakka niin iso apu verraten googletteluun.

Ite aikoinaan innolla ja raivolla pelasin BG 1 ja 2 läpi, mutta siitä vierähtänyt tovi ja nykyään riittää tarinan näkeminen (pelissä kuin pelissä, ei jaksa enää päätä seinään hakaten pelata). Joo, pelin kehittäjä ohjeistaa ”älä turhaan mieti valintoja, pelaa niin kuin huvittaa ja kokeile” mikä itelle olisikin se luontaisin tyyli - muttaku vaimo pitäs saada imastua peliin mukaan :D
Etenkin helpolla vaikeusasteella kannattaa valita vain asioita jotka tekee kovaa damagea ja unohtaa suuri osa muista asioista. Liikkumisen nopeus esim. misty step kyvyn/esineiden kautta korjaa lähes kaikki virheet mitä taisteluihin valmistautumattomuus aiheuttaa.

Valmiista hahmoista sammakkonainen on helppo pelata, kestää paljon kurmotusta ja tekee paljon vahinkoa kunhan muistaa levätä usein. Bonuksena misty step class ability tulee aika matalilla leveleillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 791
Pidin taktisesti kolmen viikon tauon ennen act3 aloittamista. Se oli hyvä ratkaisu. Ymmärrän kyllä, että siinä tulee ähky ja puutuminen, kun on niin paljon kaikkea tekemistä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
139
Pieni tauko ekan läpipeluun jälkeen teki hyvää ja nyt taas maistuu.
Vaikka osa tehtävistä on tuttuja ja niin uskomatonta kyllä miten paljon erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja löytyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 251
Jos on jättänyt pelin ostamatta ja odottanut peliä Game Pass niin ilmeisesti ei ole tulossa




Larian Studiosin perustaja Swen Vincke on ottanut tiukan kannan pelitilauspalveluihin.


Vincke kommentoi Game Passin ja PlayStation Plussan tapaisia tilauspalveluita Twitter-tilillään julkaisemassaan viestiketjussa. Hänen mukaansa tilauspalveluiden yleistyminen johtaisi huonoihin seurauksiin sekä kehittäjille että pelaajille.

Baldur’s Gate 3:n ja Divinity: Original Sin -pelien kehittäjänä tunnetun Larianin toimitusjohtaja kertoi tilauspalveluiden rajoittavan pelien kirjoa ja johtavan lopulta sisällön valikointiin puhtaasti tuottojen näkökulmasta.

– Hyvän sisällön tuottamisesta tulee entistä vaikeampaa jos tilauspalveluista tulee hallitseva malli ja pieni joukko saa päättää mitä markkinoille julkaistaan ja mitä ei, Vincke kommentoi tilausmallien ongelmia.

– Tilausmallit johtavat aina tilanteeseen, joissa tuottoja maksimoidaan kustannus/hyötyanalyysien pohjalta.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
657
Nyt tai siis joulukuussa jo näköjään tullut honour mode Baldur's Gate 3. Onko paljon vaikeampi kuin Divinity 2 vastaava? Tuossa ilmeisesti vaikeentuu muutakin kuin permadeath moodi verrattuna tactician kun divinity 2 oli muuten sama. En viitsi katsoa taaksepäin tämän threadin sivuja kun olen onnistunut olemaan täysin pitämään itseni spoilaantumatta tähänkin asti.

Pelasin divinity 2 ensin act 2 tacticianilla ja sitten kun tuli kuukausikaupalla taukoa, niin aloitin alusta honourilla ja sain vedettyä loppupelinkin blindina läpi pelin, joka oli lopulta yksi kaikkien aikojen parhaita pelikokemuksia kun sai jännittää jokaista encounteria tai varsinkin sellaisia, joista ei etukäteen tiennyt mitään. Ihan fine jos joutuu aloittamaan jonkun kerran uusiksi ja lopussa annan itselleni luvan katsoa viimeiset encounterit jollain asteella youtubesta jos tuntuu siltä.

Divinity 2 oli ainakin paljon helpotuksia tuohon permakuolemaan liittyen (lähinnä resurrection keinoja hyödyntäen ja välillä esim. olla riskeeraamatta koko partyä). En halua tietää spesifisti mitä sellaisia on olemassa, mutta lähinnä, että löytyykö ylipäänsä vastaavia keinoja kuin divinityssä?

PS. vastaavaa joskus aikaisemminkin kysellyt, mutta silloin ei ollut vielä honour modea.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
657
Jos on jättänyt pelin ostamatta ja odottanut peliä Game Pass niin ilmeisesti ei ole tulossa




– Hyvän sisällön tuottamisesta tulee entistä vaikeampaa jos tilauspalveluista tulee hallitseva malli ja pieni joukko saa päättää mitä markkinoille julkaistaan ja mitä ei, Vincke kommentoi tilausmallien ongelmia.
Sinänsä huvittava kommentti Vinckeltä, koska Larian varmasti itse laskenut, ettei heidän itse kannata taloudellisesti laittaa peliä tilauspalveluun.

Kaikella on toki hintansa, mutta...
Microsoft voi ottaa oman pelinsä helposti tilauspalveluun strategisen painotuksen vuoksi, koska hypoteettiset rahat mitä olisivat saaneet pelistudion myynneistä ilman tilauspalvelumallia eivät oletettavissa näy samalla (ainakaan koko johdolle tarjottavissa) business case laskelmissa kuin se, että ostettaisiin peli kolmannelta osapuolelta suurella rahalla. Tässä kohtaa myönnettäköön, etten osaa kylläkään arvioida minkä kokoinen numerosarja siellä on game passin big datan rivillä kompensoimaan menetettyjä tuottoja.

Tästä johtuen Microsoft/Sonyn eivät voi maksaa siinä määrin, että Larianin kannattaisi luopua niistä pelimyyntien tuotoista, joilla varsinkin klassisissa roolipeleissä on pitkät hännät. Ja sitten taas tässä tilanteessa Vincken on helppo esiintyä muiden pelistudioidenkin puolesta korkeana moraalinvartijana. Tarkoitan omalla kommentillani sitä, että vähän sellaisen oloinen syy, että keksitty vasta sen jälkeen kun päätös on jo tehty. Hyvä tilaisuus kilven kiillotukselle. Kuulostaahan tuo paljon hienommalta kuin se, että sanoisivat suoraan saavansa enemmän fyrkkaa steamin+kump. kautta jos peliä ei voi pelata kuukausimaksullisesti.

Joskus aikojen päästä voivat sitten laittaa sen sitten kuitenkin ja sanoa, että halusivat lopulta kuitenkin tarjota mahdollisimman suuren "accessibility" pelaajille näin tykätylle pelille ja sanoa samalla, että heidän näkökulmasta kaikista tärkeintä sitten kuitenkin on aina ollut, että heidän tekemäänsä peliä pelataan. Eri asia kuinka kauan siihen menee ja varsinkin tuollaisen kommentin jälkeen näyttää huonolta jos meneekin kuukausia eikä vuosia. RDR2 edelleen myy kovalla rahalla niin vanhaksi peliksi ja samankaltaista myyntiä oletettavissa bg3:lle.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 607
Vincken on helppo esiintyä muiden pelistudioidenkin puolesta korkeana moraalinvartijana.
Ei kyse ole ”moraalin” vaalimisesta. Kyse on siitä että mäsän/sonyn päättäessä kaikesta lopputulos on huono, ja tilauspalveluvetoinen peliympäristö auttamatta johtaa tuohon lopputulokseen.

Tässä tapauksessa kenties larian myös tekee rahaa enemmän nykymallillaan, mutta se on pelkkää spekulaatiota tietämättä larianin rahavirtoja ja mäsän mahdollisesti tekemää tarjousta.

Larianin no bullshit ei tilausmaksuja ei dlc paskaa, peli kouraan rahaa vastaan, on erittäin tervetullut tapa nykymarkkinoille. Yhdistettynä vielä toki siihen että early access on halvempi kuin valmis peli.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
657
Ei kyse ole ”moraalin” vaalimisesta. Kyse on siitä että mäsän/sonyn päättäessä kaikesta lopputulos on huono, ja tilauspalveluvetoinen peliympäristö auttamatta johtaa tuohon lopputulokseen.

Tässä tapauksessa kenties larian myös tekee rahaa enemmän nykymallillaan, mutta se on pelkkää spekulaatiota tietämättä larianin rahavirtoja ja mäsän mahdollisesti tekemää tarjousta.

Larianin no bullshit ei tilausmaksuja ei dlc paskaa, peli kouraan rahaa vastaan, on erittäin tervetullut tapa nykymarkkinoille. Yhdistettynä vielä toki siihen että early access on halvempi kuin valmis peli.
Me tiedetään suurinpiirtein mitä ne microsoftin tarjoukset on olleet kun oikeuden pöytäkirjat tuli julki game pass tarjouksista. Hyviä pikkupeleille, mutta ei tuolla ole game passissa top5 myydyimpiä pelejä tainnut ollut muuta kuin microsoftin omia. Aikalailla olisi saanut satakertaistaa sen tarjouksen mitä bg3 oli alunperin heitetty (miljoona dollaria, jota pidettiin poskettomana aliarviointina ja merkkinä siitä, että microsoftilla ollaan ihan pihalla, vaikka kyseessä toki ollut joko provosointi tai sitten ollut joku vlookupin tekemä arvio avainsanojen perusteella).

Ei ollut tarkoitus syyttää toki Lariania (ihan jo dos2 perusteella omia lemppareitakin), mutta kunhan vain totesin miten vahvasti epäillen menneen. Ennemmin tuota mun kommenttia pitäisi tulkita niin, että on sellainen silmänisku hyvästä pelisilmästä pelistudiolle ja on selvästikin sellainen asia mikä uppoaa sellaisenaan valtaosaan ihmisistä, jos nyt sattuvat huomaamaan edes asian.

Larian on ottanut muutenkin sitä roolia, että edustavat periaatteellisesti indie-studioita, mutta suurimman megaluokan pelistudion myynnillä, mikä luo poikkeuksellisen vahva aseman sille, että voivat puolustaa korkeampia arvoja.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 607
Aikalailla olisi saanut satakertaistaa sen tarjouksen mitä bg3 oli alunperin heitetty (miljoona dollaria
Melkonen tarjous kyllä ja aika helppo tommosen jälkeen dumata koko systeemi ihan mistä vaan näkökulmasta. :D

voivat puolustaa korkeampia arvoja.
Mitä nää ”korkeammat arvot” oikein on? Aiemmassa viestissä kirjoitit moraalista, mutta molemmat on täysin subjektiivisia juttuja.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 877
Kysymys toisen osan alusta:
Onko joku toisen osan alussa Last Light Innissä päihittänyt Fist Marcuksen? Itsellä Isobel kuoli hyvin nopeasti, kunnes keksi kasata laatikoita ovien eteen, jotta Marcuksen lentävät kätyrit eivät pääse auttamaan. Nirhasin Marcuksen jengeineen, mutta Isobel ei puhu eikä pukahda taistelun jälkeen. Jos yritän puhua Jaheiran kanssa, niin tämä vaan huutelee, että emme voi menettää Isobeliä, eikä hänenkään kanssa voi puhua. Onkohan tuo normaalia vai meniköhän jotain rikki?
 
Liittynyt
16.09.2021
Viestejä
106
Kysymys toisen osan alusta:
Onko joku toisen osan alussa Last Light Innissä päihittänyt Fist Marcuksen? Itsellä Isobel kuoli hyvin nopeasti, kunnes keksi kasata laatikoita ovien eteen, jotta Marcuksen lentävät kätyrit eivät pääse auttamaan. Nirhasin Marcuksen jengeineen, mutta Isobel ei puhu eikä pukahda taistelun jälkeen. Jos yritän puhua Jaheiran kanssa, niin tämä vaan huutelee, että emme voi menettää Isobeliä, eikä hänenkään kanssa voi puhua. Onkohan tuo normaalia vai meniköhän jotain rikki?
Sain teilattua sen kahtena peluu kertana, kolmantena en = ks. kimma on suht tärkeä, eli peli muuttuu aika radikaalisti jos sitä ei saa pidettyä mukana.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 877
Sain teilattua sen kahtena peluu kertana, kolmantena en = ks. kimma on suht tärkeä, eli peli muuttuu aika radikaalisti jos sitä ei saa pidettyä mukana.
Vieläköhän se lähtee siitä mukaan? Saitko sen mukaan heti tappelun jälkeen vai myöhemmin?
 
Liittynyt
16.09.2021
Viestejä
106
Vieläköhän se lähtee siitä mukaan? Saitko sen mukaan heti tappelun jälkeen vai myöhemmin?
Se ei ole sillä lailla mukana, että esim leiristä löytyisi, vasta kuin 2 Act:in lopussa. Jos se isobel välttyi kidnappaukselta ja on hengissä, se riittää niiltä osin parempien loppujen tarinoihin.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 877
Kysymys toisen osan alusta:
Onko joku toisen osan alussa Last Light Innissä päihittänyt Fist Marcuksen? Itsellä Isobel kuoli hyvin nopeasti, kunnes keksi kasata laatikoita ovien eteen, jotta Marcuksen lentävät kätyrit eivät pääse auttamaan. Nirhasin Marcuksen jengeineen, mutta Isobel ei puhu eikä pukahda taistelun jälkeen. Jos yritän puhua Jaheiran kanssa, niin tämä vaan huutelee, että emme voi menettää Isobeliä, eikä hänenkään kanssa voi puhua. Onkohan tuo normaalia vai meniköhän jotain rikki?
Jotain oli rikki. Otin tappelun uusiksi, niin pystyi sen jälkeen puhumaan.

Onko tässä miten tärkeää pitää vuorotellen kaikkia apureita partyssa? Itse olen pelannut samalla köörillä alun jälkeen ja ajattelin ottaa leirissä peukaloitaan pyörittelevät hahmot mukaan vasta toisella pelikerralla. Mass Effect 2:ssa vastaava päätös ei ollut hyvä :whistling:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 285
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom