Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Miljardeja veronmaksajien rahaa poltetaan siihen että kaupallinen yhtiö saisi joskus? systeemin jolla saisi enemmän kaupallisia satelliittejaan kerralla kiertoradalle. Tarvittaisiin DOGEa tähän väliin.

Starshipin kehitys on kyllä ollut pääasiassa yksityisellä rahalla, esim. SpaceX:n laukaisubisneksen tuotoilla. Sen sijaan julkisella rahalla kehitetty SLS on maksanut kertaluokkaa enemmän.
 
Miljardeja veronmaksajien rahaa poltetaan siihen että kaupallinen yhtiö saisi joskus? systeemin jolla saisi enemmän kaupallisia satelliittejaan kerralla kiertoradalle. Tarvittaisiin DOGEa tähän väliin.
NASAn ja SpaceX:n väliset sopimukset on fixed price tyyppisiä. Eli könttäsummalla kaupallinen yhtiö toimittaa speksatun valmiuden riippumatta siitä kuinka monta prototyyppiä täytyy räjäyttää sitä kehittäessä.
 
Alku suorasta meni vähän ohi, mutta... Välillä on pakko ihmetellä: Vajaa 70km mereen, katsojamäärä rikkoo 2M ja stream poikki.

Jollakin tietoa, oliko harkittu ja jos niin miksi? Ja tämä siis eo. flight 9.

Mitä tarkoitat? Lopettivat streamin kun ei ollut enää näytettävää kun yhteys Starshippiin menetettiin (hajosi ilmakehään paluussa)
 
Sitten jotain mistä voi olla oikeasti innoissaan.


Hondan uudelleenkäytettävä raketti nousi 300m ja laskeutui onnistuneesti. Tarkoituksena yltää avaruuteen vuoteen 2029 mennessä.
Hyvältä näytti! Mikähän tuo lopun savuilmiö oli? Kuuluuko sellainen asiaan vai oliko se seurausta jostain odottamattomasta?
 
Päästivät paineet tankeista, kun nestehappitankista päästää paineet niin sieltä tulee julmetun kylmää happea joka välittömästi tiivistää ilmassa olevan vesihöyryn näyttäväksi valkoiseksi pilveksi.
 
Starshipin kymmenettä koelentoa odoteltiin tämän kuun loppuun.

Pari tuntia sitten Masseyn testisaitilla kävi sen luokan vahinko ettei varmasti lennä mikään tässä kuussa. Testisaitti on myös ollut tätä kirjoittaessa pari tuntia tulessa.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Muokkaus:

Alustava syy Elon Muskin mukaan on että hiilikuituwrapattu alumiininen typpikaasusäiliö petti starshipin lastitilassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Starshipin kymmenettä koelentoa odoteltiin tämän kuun loppuun.

Pari tuntia sitten Masseyn testisaitilla kävi sen luokan vahinko ettei varmasti lennä mikään tässä kuussa. Testisaitti on myös ollut tätä kirjoittaessa pari tuntia tulessa.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Muokkaus:

Alustava syy Elon Muskin mukaan on että hiilikuituwrapattu alumiininen typpikaasusäiliö petti starshipin lastitilassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Taas uusia failure modeja koko joukko

 
1000126378.jpg


Pitkästä aikaa onnistuminen SpaceX:ltä. Väristä päätellen vähän enemmän kuin medium plus :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Starshipin 11. kiertoratanopeuteen tähtäävä koelento on tarkoitus olla ensi yönä, n. klo 2.15 Suomen aikaa. Varsinaisesti kiertoradalle ei kuitenkaan tälläkään lennolla ole tarkoitus mennä vaan kuten aiemmillakin lennoilla, rata on elliptinen rata joka palaa ilmakehään maapallon toisella puolella intian valtamerellä.

Ykkösvaiheena aiotaan käyttää jo kerran lentänyttä Superheavyä numero 15, joka lensi koelennolla numero 8.

24 ensi yön lennon moottoreista on aiemmalla lennolla käytettyjä, 9 moottoria on ykkösvaiheesta vaihdettu uusiin.

Tätä ykkösvaihetta ei ole tarkoitus tuoda toista kertaa takaisin vaan se laskeutuu meren pinnalle(ja uppoaa sitten mereen), mutta se tekee normaalit jarrutukset meren pinnalle laskeutuessaan, tosin sitä, mitä moottoreita käytetään missäkin vaiheessa on vähän säädetty aiemmista lennoista, tarkoituksena ilmeisesti että luotettavuus paranisi hiukan että selvittäisiin paremmin mahdollisista moottoriongelmista laskeutumisvaiheessa, ja nyt halutaan testata miten uusi konfiguraatio toimii.


Kakkosvaihe on viimeinen block 2-mallia oleva Starship, ja se laskeutuu myös mereen, sitäkään ei yritetä saada takaisin, mutta se yrittää laukoa muutaman starlink-sateliitin muotoisen ja painoisen "lastisimulaattorin" että testataan tuota mekanismia jolla starlink-sateliitit lauotaan ulos Starshipistä.

Kakkosvaiheesta on myös tarkoituksella poistettu muuama lämpökilpitiili, että voidaan testata että alus selviää ilmakehään paluusta vaikka muutama tiili puuttuisi tai olisi vaurioitunut.
(Reaaliteetti on, että joillain oikeilla lennoilla niitä tiiliä tulee ennen pitkää syystä tai toisesta vaurioitumaan tai putoamaan joten alus pitää suunnitella selviämään muutaman tiilen puutteesta tai vaurioista)

Tämän jälkeen tulevat lennot on sitten uudempaa block 3-mallia. Block 3-malliin siirtyminen voi olla syy, miksi tällä lennolla ei edes yritetä saada ykkösvaihetta kiinni, vanhoille ykkösvaiheille ei ehkä enää ole muuta käyttöä kuin museokappaleena pitäminen - ja sellaiseksi se on aika iso ja paljon tilaa vievä, ja yksi lentänyt "museokappale" (5. lennolla käytetty Superheavy #12) on kuitenkin jäljellä.


Ja yllättävän monta lentoa tässä menee ennen kuin yrittävät kakkosvaihetta saada takaisin. Tosin voi olla, että FAA ei anna siihen lupaa ennen kuin on tarpeeksi monta kertaa laskeuduttu mereen ongelmitta, ei tarvi mennä paljoa pieleen Starshipin ilmakehään paluussa että sieltä sataa aika paljon tuhoa vaikka jonkun lähellä olevan kaupungin päälle; Starship on niin iso ja laskeutumisvaiheessakin sisältää sellaisen määrän polttoainetta että jos se rojahtaa jonnekin kaupunkialueelle, se tuhoaa paljon enemmän kuin yhden omakotitalon, ja toisin kuin ykkösvaihe, kakkosvaihe joutuu laskeutumisvaiheessa lentämään lännestä itään menevällä radalla joka tuo sen laskeutumispaikalle maan eikä meren päällä.

Toki, jos Trump olisi jälleen väleissä Elonin kanssa, Trump voisi vaan todeta että lentäkää laskeutumispaikalle vaan Meksikon yli, ei haittaa jos sinne putoaa ja muutama meksikolainen huumekauppias kuolee. Mutta näiden kahden romanssin tilanteesta ei nyt oikein aina ota selvää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 702
Viestejä
4 960 921
Jäsenet
79 686
Uusin jäsen
tacosaurus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom