Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Starshipin kahdesatta lentoa viivästetty, tähdätty nyt maanantai-illalle eli suomen aikaa yöllä tiistain puolella, laukaisuikkuna aukeaa ilmeisesti ti klo 1.30 suomen aikaa.
 
Ennustan että ellei nyt ala Starship päästä kunnialla re-entryssä maanpinalle niin se ei koskaan pääsekkään.
 
Ennustan että ellei nyt ala Starship päästä kunnialla re-entryssä maanpinalle niin se ei koskaan pääsekkään.

Siis mitä höpiset, se on laskeutunut ehjänä jo monta kertaa.

Tuossa vaikka yksi video päivällä tapahtuneesta laskeutumisesta.



Takaisin lähtöpaikalle tornin nokkaan Starshippiä ei vielä ole yritetty. Oletettavasti jos ensi viikon lento (joka tulee laskeutumaan mereen) menee nappiin, sitä seuraavalla kerralla kenties yritetään sitäkin.
 
Siis mitä höpiset, se on laskeutunut ehjänä jo monta kertaa.

Tuossa vaikka yksi video päivällä tapahtuneesta laskeutumisesta.



Takaisin lähtöpaikalle tornin nokkaan Starshippiä ei vielä ole yritetty. Oletettavasti jos ensi viikon lento (joka tulee laskeutumaan mereen) menee nappiin, sitä seuraavalla kerralla kenties yritetään sitäkin.

Mutta siivet olivat palaneet karrelle. Se ei edistä reusabilityä.

Eli siis projekti on mielestäni täysin susi...ellei nyt nappaa.
 
Siivekkeiden mallia muutettiin jo viime lentoon, mutta siellä ei päästy kokeilemaan niitä koska polttoainevuoto johti tuhoon ennen kiertorataa. Ensi viikolla yritetään uudestaan. Jos oikeasti aihe kiinnostaa niin netistä löytyy juttuja ja videoita jotka kertovat mitä muuttui.

Tuossa vaikka yksi



Totta kai alus on ns. betapurkkaa vielä, mutta kehitystyö on kesken ja ongelmat ovat pikkuvikoja. Tämä on vain hyvin erilainen tapa kehittää avaruusaluksia vs. se että hierotaan 20 vuotta ja sitten kaiken pitää toimia ykkösellä. Tällä hetkellä näyttää ihan realismilta että alus on oikeasti uudelleenkäytettävä 3-6 lennon päästä. Kantorakettia suunnittelevat jo käytettävän uudestaan IFT-9:ssä eli noin kuukauden-parin päästä.
 
Mutta siivet olivat palaneet karrelle. Se ei edistä reusabilityä.

Eli siis projekti on mielestäni täysin susi...ellei nyt nappaa.
Pöh, falcon-9 otti myös lukuisia lentoja ennen uudelleenkäytettävyyden saavuttamista. Silti lensivät onnistuneesti kaupallisia hyötykuormia jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Ja starship raketin rakentaminenhan on hyvin edullista touhua joten nämä protoilukosahdukset jumppaa vain sarjavalmistuspuolta.

End game ideanahan on olla kymmenien rakettien fleetti joka lentäisi liki taukoamatta. Se vaatii melkoiset muskelit valmistuspuolelle.
 
Ja mitä näihin kiertoratajuttuihin tulee niin joo - starship ei ole saavuttanut kiertorataa vielä kertaakaan koska heillä ei ole lupaa tehdä niin. Nämä kaikkien koelentojen radat on ballistisia jotta mahdollisessa hallinnanmenetyksessä starship ei palaa ilmakehän läpi tiheästi asutetulle alueelle. Toisin kuin hiilikuitu-alumiiniraketit niin starship ei tuhoudu ilmakehässä ja FAA haluaa nähdä ensin kuinka luotettava re-entry on ennen kuin annetaan lupa mennä oikeasti kiertoradalle ja vetää rundeja maapallon ympäri.

Sittenhän se uudelleenkäytettävän lämpökilven devaus vasta voi todenteolla alkaa kun saavat luvan laskeutua takaisin meksikonlahden rannalle. Koelentoja ja sulaneita starshippejä on varmasti luvassa vielä suuri määrä.
 
Koelentoja kyllä, sulaneita toivon mukaan vähemmän mutta selvää on että lämpökilpi on vielä kehitystyön alla. Jos alus saadaan yhtenä kappaleena tornin nokkaan, mahdolliset viat on helpompi tutkia ja vaikka ensimmäinen uusiokäyttö vaatisi hieman remppaa, ei se kaada maailmaa. Nopea uusiokäyttö on toistaiseksi mahdotonta jo puhtaasti laukaisualustan vuoksi - se kun vaatii tällä hetkellä melkoisen rempan (viikkoja) joka laukaisun jälkeen. Viereen rakennettava toinen alusta on uudempaa revisiota ja siellä tulee iso läjä muutoksia joiden tavoitteena on minmoida tarvittava remontti. Ja sitten kun tuo alusta on käytössä, tarkoitus on purkaa nykyinen ja rakentaa tilalle parempi versio.

Ja kuten totesin aiemmin, jos ensi viikon IFT-8 menee täysin suunnitelmien mukaisesti, IFT-9 todennäköisesti menee kiertoradalle ja se yritetään ottaa tornilla kiinni. Ja tätä ei tehtäisi ellei mereen laskeutumisissa olisi jo saavutettu haluttua osumatarkkuutta - joka näkyy helposti siitä että laskeutumisista on kuvaa etukäteen paikalle laitetusta poijukamerasta.
 
NASAkaan ei saanut ratkaistua nopeasti uudelleenkäytettävää lämpökilpeä mutta toisaalta heillä ei ollut mahdollisuuksia tuhota lukuisia prototyyppejä oikeassa re-entryssa.
 
tunnustan.. oon kaksinais moralissa.. en haluis katsoa X officalia, koska Musk.. mutta sama se jos katson muuta feediä ni saman firman laukasu se on.. koitan vaan mieltää tän samoin ko lääkeet ja humanitaarisen avun...
potentiaalia ois nii paljon parempaan...
 
Ihan miten haluaa katsoa, tuo youtuben NSF-streami rebroadcastaa sitä SpaceXn kamerakuvaa joka tapauksessa laukaisun jälkeen, ainoa mikä jää pois on SpaceXn selostajat ja niiden B-roll -sisällöstä osa.

Mutta joo, ei menty tänään. Jotain pientä ongelmaa. Ei yllätä koska tämä oli ensimmäinen kerta kun yrittivät laukaista ilman että oli aiemmin kokeiltu tankkaus (WDR). Eli tästä tuli nyt se WDR ja sitten fiksaillaan ja ehkä huomenna uusi yritys.
 
Starshipin kahdeksas koelento oli juuri, ykkösvaihe otettiin taas "syömäpuikoilla" onnistuneesti kiinni ilmasta, mutta kakkosvaihe failasi jälleen, n. 150km korkeudessa, n. 20000 km/h nopeudessa (pitäisi päästä n. 27000 km/h nopeuteen että olisi kiertoradalla)

Ensin sammui yksi kolmesta tyhjiöoptimoidusta moottorista, heti perään kaksi kolmesta kääntyvästä pienemmällä suuttimella olevasta moottorista, ja muutaman sekunnin päästä viimeinen pienemmällä suuttimella olevista moottoreista. Jäljelläolevien kahden tyhjiömoottorin epäsymmetrinen työntövoima sai sitten aluksen kieppumaan hallitsemattomasti.
 
Mitkä tuet? SpaceX on yksityinen yritys. Eivät he saa mitään valtion tukia.

NASA on tilannut niiltä kasan palveluja ja tietenkin jos niitä ei toimiteta asianmukaisesti niin tulee noottia, mutta ne ovat normaaleja kaupallisin ehdoin tehtyjä sopimuksia. Eivät taida olla aiheeltaan sellaisia sopimuksia joita DOGE on ollut siivoamassa (sateenkaarivärit uupuvat).

Lisäksi nämä koelaukaisut eivät kuulu sopimukseen vaan ovat SpaceXn omaa kehitystyötä. NASAa tai valtiota ei kiinnosta räjäyttääkö SpaceX nolla, yhden tai kaksi alusta näissä kokeissa. Sitten jos Artemis-ohjelman kuuhun laskeutuva versio ei valmistu niin saattavat periä takaisin rahoja mutta siihen on vielä vuosia aikaa.

Ja jos on asian missannut niin tämä on vielä ihan normaalia käytetyn kehitystavan puitteissa - sen sijaan että nysvätään vuosikymmeniä Täydellistä Rakettia (ks. vaikkapa SLS) sen sijaan rakennetaan vain liukuhihnalta halvalla testikappaleita ja pistetään taivaalle, kerätään dataa ja parannetaan seuraavaa. Tässä on selvästi Starshipin kakkosversiossa suunnittelukämmi kun eivät moottorit kestä - spekulaatiot epäilevät että uudelleensuunniteltu putkisto aluksen moottorien polttoaineensyötössä on jotenkin susi joka sitten johtaa vuotoihin, tulipaloon ja lopulta moottorin hajoamiseen, joka sitten saattaa ottaa kavereita mukaan. Tällä kertaa ilmeisesti yksi isommista tyhjiö-optimoiduista moottoreista sanoi sopimuksen irti väkivaltaisesti ja siitä sitten ne kolme keskellä olevaa ilmakehäkäyttöön optimoitua moottoria levisi siinä sivussa, jonka jälkeen hallinta menetettiin ja se siitä sitten.

Eiköhän ne tuonkin ratkaise, oli ihan harkittu päätös että sen sijaan että keskeytetään lennot moneksi kuukaudeksi ja kehitetään uusi revisio, yritettiin "hätäfiksejä" jo rakennettuun seuraavaan aluksen, pistettiin lisää kameroita ja sensoreita ja kokeiltiin että jos tällä saataisiin homma toimimaan. Jos vaihtoehto oli että seuraava alus tai pari romutetaan ja rakennetaan uusittu design, tämä oli ihan järkevää riskinottoa. Voi sen aluksen romuttaa näinkin ja dataa tuli lisää. Lisäksi saatiin lisää kokemusta kantoraketin takaisin keräämisestä ja tällä tahdilla seuraava laukaisu saattaa jo uudelleenkäyttää vanhaa, joka laskee tältä osin kustannuksia melkoisesti.
 
Niin eikön tähänkin oltu tehty korjauksia datan pohjilta joka meni seiskan laukaisussa pieleen? Lisäksi oli tornissa kokeilussa uusia tutkia (6kpl lämpökilpien kanssa) testiksi jota tarvitaan sitten ko itsestarship koitetaan kans kopata.
Myös starshipissä oli testinä erinlaisia lämpökilpiä. Yms yms
 
Niin eikön tähänkin oltu tehty korjauksia datan pohjilta joka meni seiskan laukaisussa pieleen? Lisäksi oli tornissa kokeilussa uusia tutkia (6kpl lämpökilpien kanssa) testiksi jota tarvitaan sitten ko itsestarship koitetaan kans kopata.
Myös starshipissä oli testinä erinlaisia lämpökilpiä. Yms yms
Itse itseäni lainaten, tiedoksi jotka on tietämättömimpia, niinkon mä olin tovin, ja ihlettelevät vaan ko raketit paukkuu, ni sehän onnihan niiden "plan" koittavat uusia asioita/opittuja virheitä edellisistä, ja "hitaasti" kehittävät uutta. Viellä eivät edes odota et alus olisi valmis vaan päinvastoin tietävät ettei ole. Raptori moottoritkin taitavat päivittyä jo seuraavaan tai ainakin kohta (en ihan oo päässy perille aikatauluista).
Siksi niissä aluksissa on hirveesti hd tason kameroita ja kaikkia antureita ihan extrana.
Ja ovathan ne kehittyny, kuka muu ottanu buusterita koppiin lautoille saati isoa koppiin torniin?
Ja tosiaan sarjatuotannolla saa kulut pienemmäks, saati ko saavat valmiiksi ja on sarjatuotanto siihen si jo myös valmis, vaikka paljon on sitten uudelleenkäytettävää myös, ni rahaahan siinä säästyy si loppumetreillä viellä enempi
Edit: viisaammatsaa korjata virheeni, mutta luulen et ainakin osin oon jyvällä..vaikka teksti ny näin pe ehtoosta...
 
Katselin nyt uudestaan tuon starshipin viimeisen laukaisun ja pitää todeta, että tuon ykkösvaiheen kanssa ollaan päästy aika hyvään tilanteeseen sen suhteen, että vaikka yksittäiset moottorit vähän reistaa, ohjausjärjestelmä kompensoi ja raketti tekee mitä halutaan.

Ykkösvaiheen irrottua kun oli aika kääntyä takaisin käyttäen 13 moottoria, 2 jäi syttymättä, 11 moottoria riitti paluulentoon.

Ja kun tehtiin se varsinainen jarrutuspoltto pari sataa metriä tornin yläpuolella (jossa piti käyttää 13 mootoria parin sekunnin ajan), 1 moottori jäi syttymättä ja 12 moottorilla osuttiin kuitenkin tornin syömäpuikkojen eteen onnistuneesti.

Mutta niiden moottorien luotettavuudessa olisi sitten vähän parannettavaa, SpaceX on ehkä ollut vähän liian agressiivinen noiden moottorien uusien versioiden kanssa.


Kakkosvaiheessa moottoreita taas on niin paljon vähemmän että siellä ohjausjärjestelmällä ei riitä keinot kompensoimaan kun yksittäisen moottorin vaikutus työntövoiman vääntömomenttiin suurempi, siellä melkein kaivattaisiin tyhjiömoottorien määrän kasvatusta kolmesta kuuteen, jotta yhden moottorin reistatessa voisi sammuttaa vastakkaisen moottorin ja pitää raketin kontrollissa. Muistaakseni Elon mainitsi joskus jotain että jossain tulevassa mallissa tyhjiömoottorien määrä ehkä nostettaisiin kuuteen.
 
En usko että tuo on vielä iso huoli koska heillä on Raptor 3-versio työn alla.

1741418093357.png


Tämän hetkiset lennot käyttävät Raptor 2-mallia. Uusi Raptor 3 oikealla - reilusti parannettu versio joka on myös painoltaan kevyempi ja ei tarvitse erillistä lämpösuojausta ympärille.

Mitä tulee Starshipin moottorin leviämiseen, jos vain yksi tyhjiömoottori olisi hajonnut, ne kolme ilmakehä-optimoitua olisi pystynyt pitämään aluksen kurssissa ja teoriassa homma olisi edelleen voinut onnistua. Homma meni kärrynpyöriksi koska kaikki kolme ilmakehä-optimoitua mottia levisi myös - oletettavasti saivat sivuosumaa kun se yksi tyhjiö-optimoitu motti räjähti. Ja tässä vaiheessa ei ole sitten enää mitään tehtävissä.

Tulevaisuudessa tarkoitus on todellakin että Starshipissä on kuusi tyhjiökäyttöön suunniteltua "isompaa" moottoria nykyisen kolmen sijaan. Tämä antaa lisää työntövoimaa ja parantaa tilannetta jos yksi moottori hajoaa, mutta ei tuokaan auta mitään jos moottori räjähdys pistää kaiken romuksi tuolla peräpäässä.

Kehitystyön kipuja. Nyt sitten katsotaan tekevätkö lisää hätäfiksejä ja edelleen lentävät seuraavan lennon 1-2kk sisällä, vai pistetäänkö paussi kunnes aluksen moottoriosastoa on saatu uudelleensuunniteltua polttoaineensyötön putkistojen osalta ja/tai Raptor 3 on käytössä.
 
Yksi noista kolmesta tyhjö-optimoidusta moottorista sananmukaisesti poistui paikalta...


1741418813917.png


Ja todettakoon että tässä vaiheessa lentoa aerodynamiikalla ei ole mitään merkitystä ja jos kaikki loput moottorit olisivat toimineet edelleen, lento olisi voitu saada läpi koska nuo kolme keskimmäistä moottoria voivat kääntyä ja ohjata alusta. Peli menetettiin vasta kun ne myös hajosivat.

Ylläoleva kuva lienee napattu juuri posahduksen jälkeen ja juuri ennen kuin kolme keskimmäistä moottoria kaikki sammuvat, oletettavasti koska ottivat kipeää kun tuo yksi moottori päätti päivänsä.
 

LOL vaan itsellesi

Laitteella ei ole lainkaan stabiilia aerodynamiikkaa jolloin moottrihäiriö rikkoo sen .....lähes aina.

Rakettien lentäminen perustuu työntövoimaan ja ballistiikkaan, ei aerodynamiikkaan, joten todella typerää valittaa tästä.

Ja ei, ykkösvaihe pystyy selviämään todella monesta moottorivauriosta kun sitä kompensoidaan muilla moottoreilla, joten ei todellakaan "lähes aina".

Kakkosvaiheessa vaan moottoreita on vähemmän jolloin yksittäisen moottorin vaikutus kokonaisuuteen on suurempi ja sitä on vaikeampi kompensoida muilla moottoreilla.



Tuon videon otsikko on ainakin täyttä roskaa. Noilla videon tekijöillä ei ole mitään tietoa, minkä takia moottori hajosi.

Ja videon sisältökin tuntuu siltä, että siellä on kysytty joltain kielimallilta että "why do rocket engines fail" ja sitten tungettu ziljoona selitystä joista osalla ei ole mitään tekemistä Starshipin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon videon otsikko on ainakin täyttä roskaa. Noilla videon tekijöillä ei ole mitään tietoa, minkä takia moottori hajosi.

Ja videon sisältökin tuntuu siltä, että siellä on kysytty joltain kielimallilta että "why do rocket engines fail" ja sitten tungettu ziljoona selitystä joilla ei ole mitään tekemistä Starshipin kanssa.
En jaksanut videota katsoa mutta oma spekulointi kääntyy edelleen ongelmiin syöttöputkistossa, jos turbopumppu haukkaa yhtäkkiä tyhjää se menee ylikierroksille ja impelleri räjähtää. Kuvissakin näkyy hyvin säteittäisiä arpia tuossa moottoritilan seinässä. Kumpikin failure on tapahtunut silloin kun säiliöt alkaa olla tyhjiä eli raketin massa lähestyy kuivapainoa ja kiihtyvyys on suurimmillaan. Voi olla vähän inhottava vikaantumismoodi testata maan päällä. Koepoltot on tehty happisäiliö täynnä tarjoamassa massaa jotta raketti ei noinvain lähde karkuun.

Tässä V2 starshipissä on uusittu metaaniputkisto on taas täysin erilainen kuin aikaisemmissa



Alla oleva kuva on lainatta tästä artikkelista Bigger is Better: Starship's Extended & Optimized Tanks

1741423773741.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 476
Viestejä
4 679 184
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom