Mukava palata sitten maahan 10+ vuoden mars reissun jälkeen. Painovoima murskaa hennon vartalon.Mars pioneeri ei voi olla mikään sohvaperuna, vaan oikeasti kova luu, vaikka Musk matkalippuja jo myykin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mukava palata sitten maahan 10+ vuoden mars reissun jälkeen. Painovoima murskaa hennon vartalon.Mars pioneeri ei voi olla mikään sohvaperuna, vaan oikeasti kova luu, vaikka Musk matkalippuja jo myykin.
No, jos joku tuollaiselle retkelle lähtee, niin tuskin tarvii ihan kunnallisen sairaanhoidon piirissä kärvistellä kuntoutuksessa, olettaen että pääsee ehjänä takaisin...Mukava palata sitten maahan 10+ vuoden mars reissun jälkeen. Painovoima murskaa hennon vartalon.
Varmaan lihasten osalta, mutta vähäinen painovoima vaikuttaa myös muihin sisuskaluihin, kuten sydämeen ja silmiin. Marsin painovoima on 1/3 Maan vastaavasta, joten kyllä siinä saa aikamoista kuormaa kantaa mukanaan. Toisaalta hyvänä puolena on, että yksi henkilö voi kantaa mukanaan aikamoista roinamäärää ulkohommissa, eikä se eva pukukaan ihan köykäinen taida olla. Lisäpaino helpottaa varmaan huomattavasti kävelyä, kun katselee kuu-ukkojen loikkimista.Eikö tuo painovoima-ongelma sinällään aika helppo korjata jos kehitetään asusteita jotka sisältää tasaisesti painoja korvaamaan sen puuttuvan painovoiman
Useampikin scifi kirja on visioinut sellaista mahdollisuutta, että Marsista ei palattaisikaan takaisin ihan tarkoituksella. Henkilöt olisivat hyväkuntoisia yli 50 tai 60 tai 70 vuotta täyttäneitä vapaaehtoisia.Vaikea kuvitella, että ihminen on päässyt edes Marsin kiertoradalle 2035 mennessä. Ja jos sinne on päästy, niin laskeutuminen ja paluu takaisin elävänä kiertoradalla odottavaan kyytiin kotia, on ainakin ihan SciFiä.
Takaisin aiheeseen.
Varmaan lihasten osalta, mutta vähäinen painovoima vaikuttaa myös muihin sisuskaluihin, kuten sydämeen ja silmiin. Marsin painovoima on 1/3 Maan vastaavasta, joten kyllä siinä saa aikamoista kuormaa kantaa mukanaan. Toisaalta hyvänä puolena on, että yksi henkilö voi kantaa mukanaan aikamoista roinamäärää ulkohommissa, eikä se eva pukukaan ihan köykäinen taida olla. Lisäpaino helpottaa varmaan huomattavasti kävelyä, kun katselee kuu-ukkojen loikkimista.
Juuri noin se onkin tarkoitus hoitaa. Rahdin kuljetus etukäteen paikanpäälle joko odottamaan kiertoradalle tai laskeutumaan automaattisesti. Starshipistä on rahti- ja tankkeriversiot erikseen. Melko kehittynyttä robotiikkaa tarvitaan, jotta fasiliteetit ovat valmiina kun miehistö saapuu. Mutta niin kuin sanottu, alus jolla varsinainen matkustus tehdään, on vielä suunnittelupöydällä.Taitaa useampi ihminen olla viettänyt yli vuoden avaruudessa ja ovat sieltä tietääkseni selvinneet elävinä takaisin maan pinnalle. Jostakin muistan lukeneeni eestaas matkallalle marsiin povatun jotakin 400-450 päivän matka-aikaa, eli uskoisin että tuo pitkä aika painottomuudessa ja pienessä marsin painovoimassa ei ole tälle mikään deal breaker vaikka ei se sinällään varmaan erityisen hyvääkään tee.
Suurempi ongelma terveyden kannalta voi olla säteily ja mahdolliset aurinkomyrskyt. Avaruusasemilla pitkään viettäneet ovat ollet kuitenkin jossain määrin hyvin suojassa kosmiselta säteilyltä kun kiertorata on aika matala ja asema vielä maan magneettikentän piirissä, Marsissa ja matkalla sinne tällaista suojaa ei ole tarjolla. Toisekseen, meillä ei oikein ole vielä sellaisia avaruusaluksia millä ihmisiä voisi koittaa marsiin kuljettaa, kaikkine ravointoineen ja tarvikkeineen. Tuollaisia tarvisi varmaan ensin saada muutama lähetettyä (rahtialuksena) ilman miehistöä sinne marsiin kiertoradalle ja/tai laskeutumaan pinnalle menestyksekkäästi, ennenkö sinne kannattaa ruveta ihmisiä lähettämään...
Jostain syystä jäänyt mielikuva paljon pidemmästä reissusta.Jostakin muistan lukeneeni eestaas matkallalle marsiin povatun jotakin 400-450 päivän matka-aikaa, eli uskoisin että tuo pitkä aika painottomuudessa ja pienessä marsin painovoimassa ei ole tälle mikään deal breaker vaikka ei se sinällään varmaan erityisen hyvääkään tee.
No ois kyl siistii jos joku kävis siellä.Mikä järki on roudata ihminen marsiin ja heti kohta takaisin? Tarkoitus on kai, että ihminen oleskelisi marsissa, eli lähtökohtaisesti pelkkä menolippu.
Kyllä tuossa on kasetti tiukilla ennen kuin on edes päästy sinne.
Ihmiselämän mahdollistava tukikohta ei ole vielä realistinen kun miettii mitä se tarkoittaisi infrastruktuurin, ruuan kasvattamisen jne. puolesta? Halutaan ihmiset takaisin maahan että voidaan tutkia mitä tuollainen mars-keikka tarkoittaa ihmisen fysiologialle? Ihminen voi tehdä jotain tutkimusjuttuja mars:ssa mitkä ei onnistu roboteilla?Mikä järki on roudata ihminen marsiin ja heti kohta takaisin? Tarkoitus on kai, että ihminen oleskelisi marsissa, eli lähtökohtaisesti pelkkä menolippu.
Kyllä tuossa on kasetti tiukilla ennen kuin on edes päästy sinne.
Marsin sää melko leppoinen, mutta joskus luin toistuvien pölymyrskyjen tuomista ongelmista. Vaikka Marsin tuuli ei saa edes lippua liehumaan kunnolla ohuen ilman vuoksi, niin rutikuiva pöly saa aikaan salamointia ja staattista sähköä. Sekin pitää ottaa huomioon varusteita suunnitellessa. Ei varmaan paljoa naurata jos esd pimentää sähköt asemalta tai puvun elossapidosta.Ja kaikkea pitäisi testata. Se oli vasta Apollo 11, joka laskeutui ja nyt ollaan menossa Marsiin.
Enemmän painovoimaa, ilmakehä ja sen mukana sää.
Olen nyt lähempänä 100 kuin nollaa. Jos näen ihmisen Marsin pinnalla, niin olen ikionnellinen.
Ja jos sinne päästään, niin sen on kyllä tehnyt joku sen ajan Musk. Ei valtion rahoilla ole 60-luvun jälkeen saatu oikein mitään aikaiseksi. Eikä se ole mikään ihme, kun on Helsinkikin täynnä lyhyitä metrolaitureita, kun saadakseen edes jonkinlaisen rahoituksen, pitää käytännössä pilata koko idea säästämällä.
Jos/kun ollaan menossa sinne ja takaisin niin laskeutujamoduuli ja mahdolliset asumusparakit ja ruuat voidaan viedä (useammalla) erillisellä raketilla kiertoradalle. Miehistön matkustusmoduulissa on lähtiessä löpöä menomatkaan ja jarrutukseen Marsin kiertoradalle. Sitten kun sieltä lähdetään takaisinpäin, joko matkustusraketti tankataan erillisestä tankkeriraketista joka sinne on lähetetty erikseen, tai sitten vaihdetaan matkustusmoduuli toisen raketin nokkaan. Tällöin tarvitsee roudata mukana turhaa painoa minimaalinen määrä ja sinällään tarvittavan raketin paino on samaa luokkaa edestakas vs. menopaluu.On ihan eri mittaluokan operaatio viedä ihminen Marsiin kuin Marsiin ja takaisin. Ensimmäisessä yksi kiihdytys ja jarrutus riittää ja ero polttoaineen määrässä ja myös raketin painossa on valtava.
Tuo varmaan oli jonkinlainen kaikkein optimaalisin aikataulu lyhyehkölle visiitille, ja onnistunee tosiaan vaan silloin kun "when planets align" (pun intended). Kiertoratojen ajoitus vaikuttanee merkittävästi mahdolliseen ajankohtaan ja retken kestoon, lisäksi tollasta reissua ei varmaan kannata koittaa toteuttaa kesken vilkkainta aurinkosykliä, mikä rajaa mahdollisia ajankohtia myös.Jostain syystä jäänyt mielikuva paljon pidemmästä reissusta.
Jos sinne lähtöön on aikaikkunat auki harvakseltaan, ei joka vuosi, niin onko paluu aikaikkuna aina auki, vai ajoituuko se pian perille pääsyn jälkeen ?
Riittääkö painovoima ongelmiin joku iso hyrrä