Tervehdys fellow harrastajille!
Hankin kuukausi sitten uuden surround vahvistimen, päädyin usean päivän harkinnan, selailun, vertailujen lukemisen, päätöksen tekemisen ja sen kumoamisen jälkeen seuraavaan koneeseen, Denon AVR-X3600H 9.2 vahvistimeen(Tarjous 899€), jossa 11.2 prosessointi ja pre-outit Height-2 kanaville. Tarkoitus rakentaa täysi 7.1.4 patteri. Tällä hetkellä 7.1.2 moodissa etu Height-1 kaiuttimien virkaa ajaa edulliset ja minulle täysin riittävät Polk Audio T15 bookself-kaiutin.
Hain Amazonista edulliset kaiuttimet jotka näyttää hyvältä, refleksiputki eteenpäin joten seinälle asennus helppoa. Lisäksi arvosteluissa ääntä oli hintaisikseen(149€) kehuttu. Nämä oli Amazonissa kuitenkin tarjouksessa n. 110€ ja olen myös tähän hankintaan kohtuu tyytyväinen, ei mitää valittamista mutta voisi päivittää jossain vaiheessa Chorus Compact 662 kaiuttimiin joita minulla onkin jo viisi kappaletta, center, surround ja surround back kanavissa. Etukaiuttimien virkaa toimittaa Chorus Compact 682 lattiakaiuttimet jotka ovat myös loistavat hintaisikseen(n. 480€ kpl). Subina Chorus Vertigo XLS-10 joka on enemmän kuin riittävä tähän kerrostalo betonibunkkeriin.
Edellinen AVR oli Onkyo TX-SR707, 7.2 vahvistin THX Select2 sertifioinnilla. Täytyy kyllä sanoa että kun päivitti tähän Denoniin niin ilokseni sain huomata että tekniikka on taas ottanut todella suuren harppauksen noin kymmennessä vuodessa mitä tuo Onkyo on vanha. En kovin kultakorva ole, mutta sanoja millä kuvailisin Denonin ja tämän kaiutinsetin yhteistyötä on; Dynaaminen ja täyttävä surround kokemus, ääni siirtyy sulavasti edestä sivu surroundien kautta takakanaviin ja esim Jurassic World Remuxissa jossa Atmos äänet, dinosaurusten askelten äänet tuntuu rinnassa ihanan tuntoisena paineena. Naapurit varmaan arvostaa myös..
Hieman harmittaa kun menin kiireessä ja älyttömän isot ostohousut jalassa ostamaan tämän X3600H mallin jossa HDMI 2.0b kun tulossa olisi ilmeisest heinäkuussa X3700H jossa olisi täydet HDMI 2.1 liittimet jotka tukisivat 4K/120Hz ja 8K/60Hz.
Mutta nähtävästi en ole ihan hetkeen päivittämässä näyttöä 8K malleihin vaan tuo 4K riittää minulle toistaiseksi hyvin. Kunhan uudet PS5 ja Xbox-X HDMI 2.1 tulevat, olisi tarkoituksena hankkia jompi kumpi ja päivittää sitten televisio OLED HDMI 2.1 laitteeseen jossa eARC ja ajaa sen kauttaa DTS-Masterit ja Dolby TrueHD äänet vahvistimelle. Joten Käsittääkseni en silloin tarvitse HDMI 2.1 vahvistinta?
Denonin ostin verkkokaupasta ja palautusoikeutta olisi vielä muutama päivä.. Olisiko järkeä palauttaa tämä 3600 ja ostaa sitten se 3700 paria sataa euroa kalliimmalla koska se ei heti varmaan tulisi n. 900€ tarjoukseen kuten tämä 3600 oli?