Tulen tuolta kaiutinketjun puolelta tänne kyselemään. Sieltä jo hyviä neuvoja olenkin saanut mutta kokeillaan tässäkin ketjussa ajatuksella parempi kysyä kuin tietämättömyyttään tehdä kalliita huonoja hankintoja.
Ensimmäistä settiä olen siis hankkimassa ja pääasiassa musiikinkuunteluun. Huone on pieni, vajaa 10 neliötä. Koekuunteluita olen käynyt tekemässä kaiuttimien suhteen mutta tämä vahvistinpuoli vielä mietityttää. Erityisesti se huonekorjain ja vielä tarkemmin Audysseyn XT ja XT 32 erot ja yleensä hyödyllisyys jos kuuntelen pääasiassa musiikkia. Tai ainakin alkuun on tarkoitus kuunnella pelkästään musiikkia koska hankin vain 2 kaiutinta nyt aluksi. Ilmeisesti Yamahan ja Onkyon vastaavat huonekorjaimet on huonompi eli Denoniin kallistuu se valinta. Tätä vahvistinketjuakin olen lukenut ja sitä Denonia vahvasti suositellaan.
Subbaria en ole ajatellut hankkia ainakaan nyt ihan alkuun kun ajattelin että vähän tuhdimpi kaiutin riittää mulle alapään osalta. Toisen syy lattiakaiuttimien suuntaan jalustakaiuttimien sijaan on kolme kissaa joista erityisesti yhden oletan kaatavan/tiputtavan jalustakaiuttimet.
Denonin 1600 malli hinta noin 600€, riittäisikö se minulle? Hinnanero 2700h malliin on 200€, mutta siinäkin on vielä Audusseyn kevyempi huonekorjain. 3700h malli on jo 1250€ mutta siinä olis se parempi huonekorjain XT32. Noista lähtisi 10% hinnasta pois jos ostan viikonlopun aikana Hifistudiolta lahjakortteja kun ne on alennuksessa.
Mitä porukka on mieltä, olisiko tuosta paremmasta huonekorjaimesta mulle hintansa edestä hyötyä? En ole mikään kultakorva ja vaatimattomampikin laitteisto tuntuu aivan varmasti mahtavalta ainakin alkuun.
Huone on 80 luvun alun paritalossa, seinät lastulevyä, lattia jotain muovista laminaatintapaista, sisäkatto puulaudoituksen tapaisella, ulkovuorauksena tiiliseinä kahden seinän takana. Leveyttä huoneella n. 2,7 metriä ja pituutta 3,5 metriä. Yksi ikkuna pitkällä sivulla symmetrisesti ja sitä vastapäätä ovi vaatehuoneeseen. Lyhyen seinän kulmassa ovi eteiskäytävän puolelle. Maltillista akustointia on tarkoitus harrastaa kun osaaminen ja budjetti sen sallii.
Tähän mennessä kuunnelluista kaiuttimista KEF Q550 ja Elac Debut F5.2 tuntuivat parhaimmilta. KEF LS50 meta sopisi paremmin huoneen koon perusteella, mutta se ei kuulostanut ollenkaan niin hyvältä ja keskusteluiden perusteella suositeltiin näin pieneen huoneeseen juuri noita kahta lattiakaiutinta. KEF Q750 on tällä hetkellä alennuksessa ja on satasen halvempi kuin tuo Q550 jonka normihinta tällä hetkellä ilman alennuksia on 990€ luokkaa. Tuo isompi KEF varsinkin voi olla jo liian järeä näin pieneen huoneeseen. Ainakin jos ei ole kunnon huonekorjainta käytössä?
Alkuperäinen budjetti oli tonni, maks 1500€. Sehän nyt ei ihan helpolla toteudu, varsinkin jos saan täältä suosituksia että tuo kalliimpi Denonin 3700 voisi olla järkiostos. Monikanavaääntä en sinänsä tarvitse kun elokuvia tulee katseltua niin vähän enkä muutenkaan ole pitänyt tärkeänä tuota, mutta kun stereovahvistimista ei tuota huonekorjainta juurikaan löydy niin se menisi sitten AV-vahvistimen hankinnaksi.
Ihan ensimmäisessä suunnitelmassa oli kyllä taka-ajatuksena että voisiko se monikavavahvistin olla hyvä laajennettavuuden kannalta jos sittenkin innostun elokuvista ja hankin jossain vaiheessa lisää kaiuttimia. PS5 ei tule hankittua koska on jo PS4 ja jonkin verran autopelejä tulee pelailtua.