Kuten aikaisemmin kerroin niin edellinen Denon AVR-X3300W päästi savut pihalle kesken käytön. Tilalle tuli AVR-X4500H ja vaikka siinä onkin rivastolla kaksi tuuletinta niin ristus se käy kuumana vaikka käytännössä täysin vapaassa tilassa onkin, varsinkin kun muutaman oluen jälkeen saattaa äänenvoimakkuus nousta sulosointuja kuunnellessa
Pienellä Googlettelulla tuli vastaan AC Infinityn tuotteita joista eniten mielenkiintoa herätti lievästi ohjelmoitava ja näytöllä varustettu Aircom T-sarja.
Component Cooling - Component Fan Systems - AC Infinity
T-sarjasta löytyy kolme mallia:
T8 - taaksepuhaltava, 3 kpl 12cm kaksoiskuulalaakeroiduilla radiaalituulettimella tai kuten valmistaja kutsuu "blower-puhaltimella" varustettuna.
T9 - ylöspuhaltava, 3 kpl perinteisiä 12cm kaksoiskuulalaakeroituja tuulettimia.
T10 - eteenpuhaltava, 3 kpl 12cm kaksoiskuulalaakeroituja radiaalituuletinta kuten T8-mallissa.
Valmistajan ilmoittamat arvot jotka luonnollisesti pitävät yhtä paljon paikkaansa kuin Putinin puheet:
T8 - Airflow: 160 CFM | Noise: 24 dBA |
T9 - Airflow: 210 CFM | Noise: 21 dBA |
T10 - Airflow: 160 CFM | Noise: 24 dBA |
Oma valintani osui ylös puhaltavaan T9 malliin, koska ajattelin, että perinteinen tuuletin on aina hiljaisempi, varsinkin kun se puhaltaa suoraan ylös vrt. radiaali joka puhaltaa ahtaassa tilassa eteen/taakse. Itse laite on siis 3,8cm korkea.
AIRCOM T9, Receiver and AV Component Cooling Fan System, Top Exhaust 17"
En ala sen enempää ominaisuuksista puhumaan. Spoilerin alla yksi hyvä video joka käsittelee taakse puhaltavaa T8 mallia:
Ihan tyytyväinen olen, mikään kovin hiljainen tuo ei ole edes toiseksi hitaimmalla asetuksella. Ostinkin kyllä tämän sillä ajatuksella, että saatan vaihtaa tuulettimet esim. Noctuan PWM-malleihin. Ehkä suurin miinus on triggerin puute eli laite on aina päällä ellei virtalähdettä irroita. Näytön saa toki sammutettua (ja kirkkaudenkin säädettyä) sekä auto/smart-moodeissa tuulettimet pysähtyvät automaattisesti kun lämpötila laskee alle halutun arvon, mutta olisihan se kätevä jos laitteen saisi sammumaan/käynnistymään vahvistimen mukana. Itse mietin ratkaisevani tämän ongelman master/slave-jatkojohdolla.
Omassa yksilössäni muuntajan pistoke oli murunut muoveista eikä löytynyt sopivan mittaisella johdolla olevaa varamuuntajaa niin korjasin sen pikaisesti pikaliimalla. Aion kyllä ostaa uuden piakkoin. Vakiomuuntaja antaa ulos 12V 2500mA eli ~30W, mutta itse laite kuluttaa vain 9,5W. Pistin kyllä myös valmistajalle viestiä, että saa nähdä lähettävätkö uuden tilalle.
Hintaahan tällä oli kivasti. Amazon.de:stä 119€ kotiovelle, mutta sehän on vain rahaa