Videotykin (+PC+Nintendo Switch + NES + Sega Megadrive) kaverina on KEF iQ7 kaiuttimet + Wharfedale SPC subbari. Vahvistimena toimi uskollinen NAD C326BEE. NAD kuitenkin päätti nyt toistamiseen alkaa katkomaan kanavia säännöllisen epäsäännöllisesti ja lämpeämään kuin kiuas (ollut tämän takia jo kerran huollossa). Lähetän sen taas huoltoon ja myyn pois.
Hain tilalle käyttöön sopivamman
Sony STR-DN1080, koska ennen oli irralliset HDMI switcherit ym jotka alkoivat rasittamaan käyttömukavuutta ja verkko-ominaisuudet kuten Spotify alkoi kiinnostamaan myös vahvistimessa. Tykkään itse että laitteita on mahdollisimman vähän.
Katsoin ensin Pioneer SX-S30DAB / Onkyo TX-l20d-W (sama laite eri etupaneelilla) stereovahvistinta joka on harvinainen stereovahvistin kun omaa HDMI+verkko-ominaisuudet. Kuitenkin selailin sekä pähkäilin enemmän ja päädyin katsomaan Pioneer VSX-932-B 7.2 viritinvahvistinta vaikka en noita ylimääräsiä kanavia itsessään tarvitse. Hetken myyjän kanssa asiasta juteltuani ja laitteita pällisteltyäni päädyin kuitenkin tuohon Sonyn STR-DN1080 vahvistimeen. Pioneerin etuna olisi ollut ominaisuuksissa puhelimen toiminta kaukosäätimenä appin kautta, mutta kokonaiskuvaltaan jotenkin positiivisempi olemus jäi Sonysta.
Olin todella skeptinen kantaessani tätä kotiin ja olin melko varma jo että tämän tulen palauttamaan, koska kokemukseni Sonyn vahvistimista perustuu 10v-> takaisuuteen ja silloin Sonyt kuulosti aivan karsealta ja ponnettomilta.
Sony vaikuttaa näin ekan päivän kokemuksella kuitenkin laatupeliltä. Wifiin iskiessä latasi heti ekan päivityksen, kaiuttimien conffaus mukana tulevalla säätömikillä toimi nopeaan ja hyvin pian pääsi kuuntelemaan, sekä katsomaan leffoja. Hieman säätelin suuntaan ja toiseen, sekä kytkin Sonyn conffityökalun asetusta pois/päälle ja tein omia, kuitenkin palasin takaisin siihen mitä se Sonyn automaattisäätö oli tehnyt, joten tuntuu ainakin omiin korviin toimivan. Chromecast ja Spotify toimivat todella hyvin, oli mukavaa tehdä ruokaa tuossa ja puhelimella vaan lateli biisejä toistettavaksi. Äänenlaatu verrattuna tuohon vanhaan NADiin on ihan hyvällä tasolla. NAD on aika neutraalin kuuloinen soinniltaan, koin oikeastaan Sonyn tuomaa ääntä ehkä jopa omiin korviin piristäväksi uudistukseksi, en ainakaan löytänyt mitään moitittavaa äänessä.
Tietysti hifistit erikseen, minun laitteisto kun ei maksa kymmeniä tuhansia euroja, nyt puhutaan kuluttajahintaluokan viritinvahvistimesta.
Miinuksia:
-Kaukosäädin on aika pelkistetty ominaisuuksiin nähden, jokaista HDMI lähtöä ei ole edes valmiina pikanäppäimenä!
-Käyttöliittymä voisi olla nopeampikin
-
Välillä Home käyttöliittymään siirtyessä, kadottaa vahvistin HDMI signaalin hetkeksi videotykilleni ja ruudussa näkyy vain lumisadetta. Tätä ei kuitenkaan tapahdu jos siirtyy HDMI lähdöstä toiseen. Strange.. (Ongelma korjaantui HDMI kaapelin vaihdolla aktiiviseen malliin)
-EQ sisältää jopa kokonaiset 2 kohtaa, basson ja yläpään. (Ei liikuta minua, koska "nollakäppyrä" kuulostaa korviini parhaalta omalla laitteistollani)
Plussia:
+Ominaisuuksien määrä ja laatuvaikutelma hintaan nähden
+Äänenlaatu
+Verkko-ominaisuudet ja niiden melko saumaton toiminta!
+Laitteen toiminta käyttöympäristössäni, mukavasti tuntuu toimivan.
Kaikenkaikkiaan voin suositella tätä. Tyytyväisenä voin myydä NADin pois, sitä myydään vieläkin liikkeissä 450-550€ hintaan, joten huollon kautta käytettynä siitä luulisi vähän saavan vielä takaisin.
Lupaan ilmoitella tänne jos jotain huonoa Sonyn kanssa ilmaantuu.