AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Itsellä lähti subbarin etäisyydestä, ts. viiveestä, 1,1 metriä kun otin sen systeemistä pois, kun Audyssey teki siitä vähän turhan. Molemmilla kerroilla annoin ihan vahvistimen vaan laskea etäisyydet kalibroinnissa. Oman kokemuksen mukaan ne saavat vaiheen lähemmäs oikeaa paremmalla onnistumisprosentilla kuin mitä itse mittaamalla.
No juu, itse en ole pääkaiuttimien vaiheeseen (/etäisyyksiin) ikinä koskenut pitkällä tikullakaan, siinä mennään Audysseyn säädöillä. Subbarin vaihe on ollut aina persiillään omassa järjestelmässä, Audysseyn jäljiltä. Toki täällä ylimääräisen lusikan soppaan puskee MiniDSP, jossa suoritetaan linkwitz -filtteröinti. Eli tuon vaihesäädön suoritan aina itse jälkeenpäin (Reckhorn S1:llä). Oman Antimoden myin myös pois XT32:n alta. Tavan XT:llä sen pidin. Käsittääkseni Antimode ei tee vaimentumille (kuva anti-mode dualcore) yhtään mitään, korostumille kylläkin (jotka toki voi käsittääkseni vaikuttaa korostuman jälkeiseen vaimentumaan.)
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Antimode ei tee vaimentumille yhtään mitään, korostumille kylläkin (jotka toki voi vaikuttaa korostumaa seuraavaan vaimentumaan.)

Näin minäkin luulin, mutta käytäntö toimi, jostakin syystä, eri tavalla. Ehkä Antimode laski omassa tapauksessa alle 70hz aluetta muutaman desibelin, jolloin tuo vaimentumakohta tasoittui. Itse ihmettelin ihan samaa asiaa, kun kalibroinnin tein. Audysseyllä saa kivasti koko alueen kontrolliin eikä tarvi luottaa Antimodeen sokeasti. Huvittavaa sinänsä, että tuo pahin vaimentuma on juuri siinä "the spotissa", mutta jos siitä siirrytään kumpaan tahansa suuntaan, vasemmalle tai oikealle, edes 30 senttiä, niin siinä kohtaa on taas moodi tuon taajuuden kohdassa. Nämä ovat näitä betohuoneiden "ihanuuksia". Ei ihme sinänsä, että Antimode menee solmuun vaikka mitä tekisi.

Audysseyllä sain sitten puolessa tunnissa paremman integraation subbarin ja pääkajarien kanssa kuin koskaan ennen. Onhan tämä melkoista Audyssey-ylistämistä koko ketju, mutta vaikea sitä on olla suosittelematta kun tietää miten vaikeaa on päästä edes kohtalaiseen lopputulokseen ilman päteviä työkaluja. Niin paljon pitäisi osata ja tietää ja ymmärtää mittausdatasta.
 
mutta vaikea sitä on olla suosittelematta kun tietää miten vaikeaa on päästä edes kohtalaiseen lopputulokseen ilman päteviä työkaluja. Niin paljon pitäisi osata ja tietää ja ymmärtää mittausdatasta.
Näimpä. Sekä asioita hankaloittaa se että noita vehkeitä nyt ei vaan oikein voi siirrellä loputtomasti ja mielinmäärin siellä kuuntelutilassakaan, joilla myös on vaikutus noihin kippuroihin, ei ainakaan itselläni onnistu.. seinät tulee tielle. Jossain vaiheessa kun oli torpassa 4 kpl 800 litrasia torvisubbareita, niin et sää perkele niille oikein pysty hakemaan optimipaikkaa..
 
Ostin muuten sen Pioneer VSX-932 vahvistimen amazonista. Ihan toimiva kampe mutta esim jostain syystä se on joka aamu päällä chromecastin inputissa. Lisäksi tv jostain syystä aina päättää vaihtaa sound outputin itselle eikä receiverille joten se ei aina käynnisty kun tv käynnistyy. En tiedä onko tv vai pioneer joka ei osaa. Sama käy jos esim chromecast starttaa niin tv käynnistyy mutta vahvistin idlaa hdmi passthroughssa pimeänä ja tv alkaa toistaa äänet itse. Sitten käynnistyy kyllä kun tv:n valikosta valitsee outputin receiver. Samsungin 8 sarjaa vuodelta 2014 on tv ja ainakin arc löytyy ja se toimiikin muuten ok. Jotain juttua oli että chromecast restarttaa joka yö ja se saisi tuon yöheräilyn aikaan. Ei kyllä ennen tv käynnistynyt tuohon restarttiin vaikka muuten osasi chromecastin hdmi cec:n käskemänä käynnistyä.

Lisäksi meni koko setti aivan paskaksi kun menin hommaamaaan dna tv hubin. Ensinnäkin tuo hubi on jotain 4k kamaa eli hdcp 2.2 ja sitten vahvistin sanoo sille että hdcp 2.2 ok mutta tv on vaan fullhd ja hdcp 1. jotain eli ketju ei toimi. Joudun kytkemään hubin suoraan telkkariin jotta hdcp kättely toimii. Sitten ääni toslinkillä vahvistimeen ja eihä se ole oikein automatic sitten että vahvistin tajuaa inputin valita. Nyt on sitten 3 kapulaa taas käskyttämässä :facepalm:
 
Ostin muuten sen Pioneer VSX-932 vahvistimen amazonista. Ihan toimiva kampe mutta esim jostain syystä se on joka aamu päällä chromecastin inputissa. Lisäksi tv jostain syystä aina päättää vaihtaa sound outputin itselle eikä receiverille joten se ei aina käynnisty kun tv käynnistyy. En tiedä onko tv vai pioneer joka ei osaa. Sama käy jos esim chromecast starttaa niin tv käynnistyy mutta vahvistin idlaa hdmi passthroughssa pimeänä ja tv alkaa toistaa äänet itse. Sitten käynnistyy kyllä kun tv:n valikosta valitsee outputin receiver. Samsungin 8 sarjaa vuodelta 2014 on tv ja ainakin arc löytyy ja se toimiikin muuten ok. Jotain juttua oli että chromecast restarttaa joka yö ja se saisi tuon yöheräilyn aikaan. Ei kyllä ennen tv käynnistynyt tuohon restarttiin vaikka muuten osasi chromecastin hdmi cec:n käskemänä käynnistyä.

Lisäksi meni koko setti aivan paskaksi kun menin hommaamaaan dna tv hubin. Ensinnäkin tuo hubi on jotain 4k kamaa eli hdcp 2.2 ja sitten vahvistin sanoo sille että hdcp 2.2 ok mutta tv on vaan fullhd ja hdcp 1. jotain eli ketju ei toimi. Joudun kytkemään hubin suoraan telkkariin jotta hdcp kättely toimii. Sitten ääni toslinkillä vahvistimeen ja eihä se ole oikein automatic sitten että vahvistin tajuaa inputin valita. Nyt on sitten 3 kapulaa taas käskyttämässä :facepalm:

Jos ARC kerran löytyy niin mikset siirrä ääniä sillä? Sitä käyttämällä pitäisi mennä inputin oikein myös vahvistimesta, ainakin jos myös HDMI CEC toimii. Lisäksi voit ohjata vahvarin äänenvoimakkuutta TV:n kapulalla.
 
Jos ARC kerran löytyy niin mikset siirrä ääniä sillä? Sitä käyttämällä pitäisi mennä inputin oikein myös vahvistimesta, ainakin jos myös HDMI CEC toimii. Lisäksi voit ohjata vahvarin äänenvoimakkuutta TV:n kapulalla.
Taisin kokeilla tuotakin. Olikohan ongelma se että vahvistimelle tuli sitten jostain syystä ääni pcm:llä mutta suoralla toslinkillä se tuli dolby digital. Hubissa voi kyllä määrittää että onko audio passtrhough vai decoded pcm tms mutta en saanut siihen toimivaa komboa. TV varmaan sitten purkaa pcm:ksi. En sitä aiemmin kyllä edes murehtinut kun tv:n viritintä käytin ja arc:llä vein äänet vahvistimeen.

Eikä sillä kyllä varmaan hirveästi väliä kuka sen purkaa kunhan ei vähennä kanavia. Voisi kokeilla uudestaan. Jossain yhdistelmässä ääntä ei kuulunut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
RX-V385 olisi juuri sitä, mitä haluan. Siinä olisi eARC ja kunnon vahvistukset kahdelle etukanavalle, joita voisi bi-ampata.
Edit:

Mitä on uutta:
- Tarkempi DAC (384/32)
- Paremmat kaiutinterminaalit
- Tuleva eARC
- Bi-amp mahdollisuus
- App, jolla voi tehdä ekan setupin
- Ehkä joku Cinema Front, joka näyttää tyhmältä idealta

Mitä yritetään markkinoida uutena linkissä:
- HDR10
- 2 ohmiin asti menevä toisto

--

eARC:ia oma telkkari ei tue. En kuule eroja 192/24 DAC:in ja 384/32 DAC:in välillä. Bi-amp voisi kiinnostaa, mutta kiinnostaako niin paljon, että odotan uutta? Ja onko hinta silloin vielä 300€..

Minä tarvitsen tuon vahvistimen jalkapallon MM-kisojen alkuun mennessä. Toki on stereovahvareita, mutta näin olen nyt päättänyt. Ja tärkein syy ostaa tuo, eikä 400€ selkeästi parempaa Denonia on se, että edellinen Denon hajosi heti takuuajan loputtua. Sitten on se into kokeilla uutta, vaikka pitäisi pysyä tutussa ja turvallisessa.

edit2:
https://europe.yamaha.com/files/dow...web_YJ186A0_EN1_RX-V383_om_UCRABGLF_En_A0.pdf
https://europe.yamaha.com/files/dow...1/web_AV17-0087_RX-V385_om_UCABGLFP_En_A0.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri oli ostanut tuon Pioneer VSX-932:n jostain halvalla, itsellä ei mitään hajua laitteesta tai sen logiikasta mutta olin silmäämässä laitetta enkä keksinyt(varsinkin ilman manuaalia) pikaisesti muutamaan ongelmaan ratkaisua.

Laite antaa äänen kun tv:n kautta tai digiboksin kautta signaali tai peli. Mutta Nettiradio ei sano mitään, esim Tune In kokonaan mykkää, nettiyhteys kyllä on koko ajan, myöskään Nokia 6:sta ei saa bt;:n kautta ääntä, puhelin tunnistuu, vahvistin vaihtaa bt:hen mutta mitään ei kuulu(eikä aika "juokse" kuvaruutunäytössä).

Yleensäkin sanoisin että laitteen valikkologiikka on akas syvältä enkä kyllä itse ikimaailmassa hankkisi(se Denon X3400 itsellä tähtäimessä Maranz SR5006 seuraajaksi).
 
Kaveri oli ostanut tuon Pioneer VSX-932:n jostain halvalla, itsellä ei mitään hajua laitteesta tai sen logiikasta mutta olin silmäämässä laitetta enkä keksinyt(varsinkin ilman manuaalia) pikaisesti muutamaan ongelmaan ratkaisua.

Laite antaa äänen kun tv:n kautta tai digiboksin kautta signaali tai peli. Mutta Nettiradio ei sano mitään, esim Tune In kokonaan mykkää, nettiyhteys kyllä on koko ajan, myöskään Nokia 6:sta ei saa bt;:n kautta ääntä, puhelin tunnistuu, vahvistin vaihtaa bt:hen mutta mitään ei kuulu(eikä aika "juokse" kuvaruutunäytössä).

Yleensäkin sanoisin että laitteen valikkologiikka on akas syvältä enkä kyllä itse ikimaailmassa hankkisi(se Denon X3400 itsellä tähtäimessä Maranz SR5006 seuraajaksi).
Minulla toimii ihan ongelmitta nuo nettiradiot ja tuneiniä jopa käyttelen. Yllätyin kun pelkällä kakella vahvistimen näytöltä ilman tv:tä sain tuneinistä radiokanavan soimaan. Lisäksi myös bluetooth ja chromcast puhelimesta on toiminut oikein ja ääni on kuulunut. En kyllä keksi mistä voisi äänet kokonaan lähteä. Liekköhän rikki se nettiyhteyttä ja noita appeja hoitava palikka siellä.
 
Toki tuossa se kun ei ole itse tehnyt sitä laitteen asennusta/piuhojen laittoa yms. Täytyy seuraavalla kerralla tarkistaa ne kaikki josko siellä jotain väärin, kaverilla siis se 3.0 asennuksena, kaksi pääkaiutinta ja keskikaiutin.

Itse niin anaalinen että piuhat laittaa pieteetillä ja niitä vielä tunnin-parin tarkistelee ennen kuin on varma, mutta tiedän että kaikki ei niin tee...
 
Toki tuossa se kun ei ole itse tehnyt sitä laitteen asennusta/piuhojen laittoa yms. Täytyy seuraavalla kerralla tarkistaa ne kaikki josko siellä jotain väärin, kaverilla siis se 3.0 asennuksena, kaksi pääkaiutinta ja keskikaiutin.

Itse niin anaalinen että piuhat laittaa pieteetillä ja niitä vielä tunnin-parin tarkistelee ennen kuin on varma, mutta tiedän että kaikki ei niin tee...

Banana banana banana terracotta banana terracotta terracotta pie!
Banana banana banana terracotta banana terracotta terracotta pie!

10pcs-lot-New-High-quality-24K-Gold-Nakamichi-Speaker-Banana-Plugs-pure-copper-Audio-Jack-Connector.jpg
0534B-001.jpg

664ed927_vbattach183271.jpeg
 
Onko tuosta bi-ampista hyötyä? Onkyon TX-NR656 vahvarina ja JBL Studio 190 kaiuttimet käytössä. Mahdollisuus näköjään olisi, mutta onko ylimääräisten piuhojen vedosta mitään käytännön hyötyä? Vai onko kokeile ja tuomitse ainoa ratkaisu?
 
Onko tuosta bi-ampista hyötyä? Onkyon TX-NR656 vahvarina ja JBL Studio 190 kaiuttimet käytössä. Mahdollisuus näköjään olisi, mutta onko ylimääräisten piuhojen vedosta mitään käytännön hyötyä? Vai onko kokeile ja tuomitse ainoa ratkaisu?
Ei tuosta mitään hyötyä ole.
 
Onko tuosta bi-ampista hyötyä? Onkyon TX-NR656 vahvarina ja JBL Studio 190 kaiuttimet käytössä. Mahdollisuus näköjään olisi, mutta onko ylimääräisten piuhojen vedosta mitään käytännön hyötyä? Vai onko kokeile ja tuomitse ainoa ratkaisu?
Monikanavavahvistimen kanssa biamppaus ei ole kovin hyödyllistä. Erillisten päätteiden kanssa saa maksimaaliset erot aikaiseksi. Listaanpas muutaman tilanteen esimerkiksi:

1) Kanavaerotus, monikanava-ampin kanavien kesken on tietty huonohko kanavaero, ehkä 70 dB tai jotain, eli jos huudattaa biamp-moodissa diskanttielementtiin jakotaajuuden yläpuolista ääntä 100 dB voimalla, niin bassoelementistäkin sama ääni kuuluu 30 dB tasolla, vaikka basson pitäisi olla mykkänä, koska jakosuodin ei sitä taajuutta bassoon päästä jos se kerran diskanttiin on matkalla. Mutta ylikuulumisvuodon takia väärä ääni pääsee väärään paikkaan. Tämä vuoto sotkee yleistä stereokuvaa, eikä asialle mitään voi.

Erillispäätteiden kesken vallitsee noin 140 dB kanavaerotus, pullonkaula on kaapeleissa ja äänilähteessä itsessään, liittimissä jopa. Joka tapauksessa kun diskanttiin päästetään 100 dB ääni, bassoelementti on täydellisesti hiljaa, sieltä ei kuulu yhtään mtään. Mikään kanava ei sekoita toimillaan muiden kanavien ääntä, stereokuva on vakaa kuin kallio.

2) Tehonpuute. Kun bassoelementtiä komennetaan urakalla, yli maksimaalisella teholla, silloin loppuu monikanavavahvistimen muuntajalta tai virtalähteeltä teho, kaikki kanavat alkavat kärsiä säröytymisestä, leikkautumisesta. Menetetään huomattavin hyöty, joka biamppauksesta juuri pitäisi saada, eli basson ja diskantin keskinäinen erottaminen. Eli kun bassoiskujen aikana ääni alkaa leikata, särö kuuluu myös diskantista. On pakko kuunnella niin hiljaa, ettei minkään piikkitehon aikana ääni mene särölle. Kokonaisuuden äänenpainetaso jää matalaksi. Jos vahvistin antaa joka kanavaan 100 wattia puhtaasti, joudutaan kuuntelemaan niin, että piikkien aikanakaan ei maksimitehoa saavuteta, eli keskimääräinen kuntelutaso on pidettävä 25...50 watin kanavatehoisena.

Erillispäätteillä mikään kanava ei häiritse toisiaan. Eli jos vasemman kanavan bassoelementissä esiintyy leikkautumista maanjäristysleffassa, silti kaikki muut kanavat ja elementit toistavat äänensä täysin puhtaasti. Jokainen elementti tavallaan leikkaa itsenäisesti jos niin sattuu, häiritsemättä muita elementtejä millään tavalla. Kokonaisuuden äänenpaineet voidaan pitää 3...6 dB suurempana, kärsitään ne hetkelliset pienet säröt jossain elementissä, muun äänen pysyessä täysin puhtaana luukutuksesta huolimatta. Esimerkiksi jos 7 kaiutinta eli 14 elementtiä eli 14 vahvistinkanavaa huutaa täysillä, kukin kanava 100 wattia täysin puhtaasti ja sitten yksi elementti niistä hetkellisesti jysäyttää 200 watin piikin säröjen kera, sitli 13 kaiutinta eli 1300 wattia huutaa täydellisen puhtaasti, siinä ei pieni hetkellinen säröpiikki yhdessä elementissä tunnu missään. Ääni kuulostaa virheettömältä, vaikka toimitaan vahvistimien maksimiitehon ylittävällä tasolla. Toki jos ueampi elementti alkaa leikata samaan aikaan, silloin ääni alkaa pilaantua, jolloin pitää laskea volumetasoa. Mutta joka tapauksessa äänenlaatu on aina puhtaampi, koska kaikesta huolimatta muut kanavat edelleen soivat puhtaasti, vaikka osa kanavista leikkaisi.


3) Äänenlaatu. Monikanavalaitteiden äänenlaatu häviää erillispäätteille joka tapauksessa. Eli jos joku ei ole yrityksestä huolimatta korvillaan kuullut biamppauksen etuja erillispäätteiden kanssa, hän ei missään tapauksessa tule kuulemaan mitään hyötyä monikanavapäätteensä kanssa.

Minä olen biamppausta (siis joka elementille ikioma vahvistinkanava) usein käyttänyt, ja kanavatehot ovat jopa olleet pieniä, 50 watin luokkaa, ja silloinkin erot ovat ilmeisiä. Eli vaikka pieniä vahvistimia luukutetaan särölle asti, siitä huolimatta kokonaisuuden ääni pysyy kauniina. Tämä johtuu siitä, että bassoelementin säröjä ei korva niin pahana aisti, mutta jos diskantti yliohjautuu, se on niin sietämätöntä, että melkein menee taju sitä säröä kuullessa.

Kannattaa käyttää samantehoisia vahvistinkanavia. Että kun basso menee särölle, diskantti ei silti vielä mene. Vaikka 100 watin bassopäätteen kanssa riittäisi esim. 25 watin diskanttipääte, niin ei saa toimia, koska silloin diskanttikin menee särölle basson kanssa samaan aikaan, diskanttielementti jopa hajoaa.

Selkiskö ? .. Hyötyä tuskin siis saat, mene ja tiedä... mutta itse varmaan kytkisin bi-amppina jos olisi ylimääräistä johtoa.. ihan vaikka vaan sen vuoksi että pääsee sanomaan ja ompahan "paras" kytkentätapa suoritettu käytössä. Mitään haittaahan siitä ei todellakaan ole, vaan jopa hyvässä (erittäin hyvässä) lykyssä päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Monikanavavahvistimen kanssa biamppaus ei ole kovin hyödyllistä. Erillisten päätteiden kanssa saa maksimaaliset erot aikaiseksi. Listaanpas muutaman tilanteen esimerkiksi:

1) Kanavaerotus, monikanava-ampin kanavien kesken on tietty huonohko kanavaero, ehkä 70 dB tai jotain, eli jos huudattaa biamp-moodissa diskanttielementtiin jakotaajuuden yläpuolista ääntä 100 dB voimalla, niin bassoelementistäkin sama ääni kuuluu 30 dB tasolla, vaikka basson pitäisi olla mykkänä, koska jakosuodin ei sitä taajuutta bassoon päästä jos se kerran diskanttiin on matkalla. Mutta ylikuulumisvuodon takia väärä ääni pääsee väärään paikkaan. Tämä vuoto sotkee yleistä stereokuvaa, eikä asialle mitään voi.

Erillispäätteiden kesken vallitsee noin 140 dB kanavaerotus, pullonkaula on kaapeleissa ja äänilähteessä itsessään, liittimissä jopa. Joka tapauksessa kun diskanttiin päästetään 100 dB ääni, bassoelementti on täydellisesti hiljaa, sieltä ei kuulu yhtään mtään. Mikään kanava ei sekoita toimillaan muiden kanavien ääntä, stereokuva on vakaa kuin kallio.

2) Tehonpuute. Kun bassoelementtiä komennetaan urakalla, yli maksimaalisella teholla, silloin loppuu monikanavavahvistimen muuntajalta tai virtalähteeltä teho, kaikki kanavat alkavat kärsiä säröytymisestä, leikkautumisesta. Menetetään huomattavin hyöty, joka biamppauksesta juuri pitäisi saada, eli basson ja diskantin keskinäinen erottaminen. Eli kun bassoiskujen aikana ääni alkaa leikata, särö kuuluu myös diskantista. On pakko kuunnella niin hiljaa, ettei minkään piikkitehon aikana ääni mene särölle. Kokonaisuuden äänenpainetaso jää matalaksi. Jos vahvistin antaa joka kanavaan 100 wattia puhtaasti, joudutaan kuuntelemaan niin, että piikkien aikanakaan ei maksimitehoa saavuteta, eli keskimääräinen kuntelutaso on pidettävä 25...50 watin kanavatehoisena.

Erillispäätteillä mikään kanava ei häiritse toisiaan. Eli jos vasemman kanavan bassoelementissä esiintyy leikkautumista maanjäristysleffassa, silti kaikki muut kanavat ja elementit toistavat äänensä täysin puhtaasti. Jokainen elementti tavallaan leikkaa itsenäisesti jos niin sattuu, häiritsemättä muita elementtejä millään tavalla. Kokonaisuuden äänenpaineet voidaan pitää 3...6 dB suurempana, kärsitään ne hetkelliset pienet säröt jossain elementissä, muun äänen pysyessä täysin puhtaana luukutuksesta huolimatta. Esimerkiksi jos 7 kaiutinta eli 14 elementtiä eli 14 vahvistinkanavaa huutaa täysillä, kukin kanava 100 wattia täysin puhtaasti ja sitten yksi elementti niistä hetkellisesti jysäyttää 200 watin piikin säröjen kera, sitli 13 kaiutinta eli 1300 wattia huutaa täydellisen puhtaasti, siinä ei pieni hetkellinen säröpiikki yhdessä elementissä tunnu missään. Ääni kuulostaa virheettömältä, vaikka toimitaan vahvistimien maksimiitehon ylittävällä tasolla. Toki jos ueampi elementti alkaa leikata samaan aikaan, silloin ääni alkaa pilaantua, jolloin pitää laskea volumetasoa. Mutta joka tapauksessa äänenlaatu on aina puhtaampi, koska kaikesta huolimatta muut kanavat edelleen soivat puhtaasti, vaikka osa kanavista leikkaisi.


3) Äänenlaatu. Monikanavalaitteiden äänenlaatu häviää erillispäätteille joka tapauksessa. Eli jos joku ei ole yrityksestä huolimatta korvillaan kuullut biamppauksen etuja erillispäätteiden kanssa, hän ei missään tapauksessa tule kuulemaan mitään hyötyä monikanavapäätteensä kanssa.

Minä olen biamppausta (siis joka elementille ikioma vahvistinkanava) usein käyttänyt, ja kanavatehot ovat jopa olleet pieniä, 50 watin luokkaa, ja silloinkin erot ovat ilmeisiä. Eli vaikka pieniä vahvistimia luukutetaan särölle asti, siitä huolimatta kokonaisuuden ääni pysyy kauniina. Tämä johtuu siitä, että bassoelementin säröjä ei korva niin pahana aisti, mutta jos diskantti yliohjautuu, se on niin sietämätöntä, että melkein menee taju sitä säröä kuullessa.

Kannattaa käyttää samantehoisia vahvistinkanavia. Että kun basso menee särölle, diskantti ei silti vielä mene. Vaikka 100 watin bassopäätteen kanssa riittäisi esim. 25 watin diskanttipääte, niin ei saa toimia, koska silloin diskanttikin menee särölle basson kanssa samaan aikaan, diskanttielementti jopa hajoaa.

Selkiskö ? .. Hyötyä tuskin siis saat, mene ja tiedä... mutta itse varmaan kytkisin bi-amppina jos olisi ylimääräistä johtoa.. ihan vaikka vaan sen vuoksi että pääsee sanomaan ja ompahan "paras" kytkentätapa suoritettu käytössä. Mitään haittaahan siitä ei todellakaan ole, vaan jopa hyvässä (erittäin hyvässä) lykyssä päinvastoin.

Tämä oli hyvä viesti. Itsekin tekisin näin, jos olisi hyvä olohuonekelpoinen (eli ei 2U ja tuulettimet) nelipäätevahvistin jossain alle 500€ hintaan ja miniDSP olisi enemmän kuin 4 kanavan versio.

Tosin vielä se, että perus-AV-vahvistimissa todennäköisesti kaikissa bi-amppina menee se ihan sama signaali. Eli ei tee sitä suodatusta, vaan puskee ihan saman signaalin molempiin. Näin ainakin Yamaha RX-V493 ja RX-V385.
 
Lisänä bi-amp keskusteluun se että monikanavavehkeissä rajoittavana tekijänä on yleensä laitteen virtalähteen riittävyys eikä suoraan pääteasteet (etenkin monikanavatoistossa). Tällöin bi-amppauksesta ei ole minkäänlaista iloa kun virtalähde on edelleen se jarruttava asia.
 
Mikähän olisi hyvä ja halpa vahvistin tietokone käyttöön? Mulla on kaksi kaiutinta ja sitten pieni subbarin tapainen, joka toimii keskiäänenä.
Nykyinen Yamaha RX-V592 alkoi paukkumaan ja päästämään häiriöääntä oikeasta kajarista, kun siirtelin niitä hieman pöydällä ja irrottelin johtoja. Varmaan oli typerää tehdä se samalla kun virrat oli päällä.

En ymmärrä tuota keskiääntä?

Siis tarvitsetko 2.1-vahvistimen, 2.0-vahvistimen vai 3.0-vahvistimen?
 
Tuo subbari on kytketty tuohon Center Single kohtaan joka on kuvassa ylälaidassa. Sitten on nuo kaksi kaiutinta Centerin alapuolella Aassa.
Sellaisen tarvisin mihin nuo saisi kytkettyä. Lisää kaiuttimia en tule hommaamaan.

katso liitettä 93190

Kokeilin vaihtaa tuon oikean kaiuttimen liittimet tuohon Bhen, mutta yhä häiriöt jatkuu, eli jotain vikaa tuossa oikeassa kanavassa.
Hmmm. Vika voi olla tuossa Asus Xonar DG äänikortissa, koska jos siirrän liittimen Side Surround Out Porttiin, niin häiriö katoaa. Tosin Tuosta portista ei kuulu kuin side surround äänet. Pitää kokeilla tota integroitua äänipiiriä vielä.
Toivottavasti se vika olisi tuossa, niin ei tarvisi uutta vahvaria vielä tähän hätään.
Eihän tuossa ole mitään järkeä laittaa subwooferia keskikaiuttimen tilalle.
 
Ei olekaan, mut äänet siitäkin kuuluu ja muuta ei ollut siihen laittaa. Nyt kaikki puheäänet kuuluu tuosta monitorin takaa.
Eikä se ole oikea subbari, joku halppis romu joka tulin jonkin halvan kotiteatteripaketin kanssa. Aiemmin siinä oli sen paketin keskiäänikaiutin, mutta siitä lähti liitäntä irti, eikä sitä saanut enää ruuvattua kiinni kun sitä koteloa ei saanut auki. Hyvin on tuo toiminut.


[EDIT]
Tuolla integroidulla piirillä häiriöäänet poistui, joten vika oli äänikortissa.
Mut otan kyllä yhä vinkkiä vastaan vahvistimesta, niin saisin tuon Yamahan muuhun käyttöön.

@Tiihokatti voisi linkittää tänne jonkun tuoreen kiinalaisen minivahvistimen.

Niillä saa kätevästi ja halvalla äänet.

Joku tuommoinen:
Breeze audio DP1 TPA3116 D2 NE5532 * 4 2.1 Digital Amplifier 50W * 2 + 100W / Subwoofer MIN Amplifier-in Amplifier from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mutta en ole seurannut pariin vuoteen ja tuo voi olla huono.
 
Ei olekaan, mut äänet siitäkin kuuluu ja muuta ei ollut siihen laittaa. Nyt kaikki puheäänet kuuluu tuosta monitorin takaa.
Eikä se ole oikea subbari, joku halppis romu joka tulin jonkin halvan kotiteatteripaketin kanssa. Aiemmin siinä oli sen paketin keskiäänikaiutin, mutta siitä lähti liitäntä irti, eikä sitä saanut enää ruuvattua kiinni kun sitä koteloa ei saanut auki. Hyvin on tuo toiminut.


[EDIT]
Tuolla integroidulla piirillä häiriöäänet poistui, joten vika oli äänikortissa.
Mut otan kyllä yhä vinkkiä vastaan vahvistimesta, niin saisin tuon Yamahan muuhun käyttöön.
Breeze Audio BA100 (käytössä tällä hetkellä OR 210hi pöntöissä)
- Hoitaa hommansa hyvin vaikka isot 8ohm kajarit kyseessä. Itse asiassa tälle vehkeelle ei kannatakkaan laittaa 4ohm kaiuttimia koska voi tapahtua ylikuumenemista. Vanhempi versio vahvistimesta on BA50, ja siitä löytyy syväluotaava videoarvostelu. Julkaisussa ongelmana oli liian pienet konkat jotka poksahtelivat, nykyään käytössä isommat ei-poksahtelevat konkat.

F900 mini-vahvistin bluetooth ja USB tuella (Oli käytössä USB:n kautta tietokoneella kunnes BA100 tuli)
- Ihan kelpo peli. Olisi voinut jäädäkkin käyttöön vahvistimeksi kun BA100 oli loppujenlopuksi pelkkä raudanhimon taltuttaja :p Siinä videoarvostelu 2015 mallista

F900 sukulainen
- Pitäisi olla aikalailla samaa tavaraa kuin F900.

Kiinalaisiin subbari+kaiutinvahvistin virityksiin en itse koskisi ilman tarkempaa haistelua ja maistelua, noisefloor voi olla karsea.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pääsin tuota Yamaha RX-V383 viritinvahvistinta testaamaan ja hyvin pelittää näiden vanhojen B&W kajareiden kanssa. Tosin radio (oikein jees) ja bluetoothin toimivuus tuli vain testattua.
 
Mites muuten saa Denon AVR-X1000 stereo (music) myös subbarin mukaan? Jos vaikka ipadista toistaa nettiradiota vahvarinkautta niin vain PLII kanssa (movie) tulee subbis messiin. Musiikilla vain etukajarit.

Tosiaan ollut vaan leffakäytössä oikeastaan, nyt tuli tehtyä muistaakseni ekaa kertaa firmispäivitys vahvariin :facepalm:
 
Front speakers: SMALL ja crossoveriksi jotain järkevää..

Olikin etukajarit mallia Large jostain syystä. Jospa nyt pelittäis. Laitoin LFE rajaa samalla vähän ylemmäs jos ohjaa korkeampiakin subbarille.

Huomenna ajeltava uusisk Audyssey.
 
Onko olemassa jotain liitintä minkä saisi kaiutinkaapeliin, jotta ne voisi vaan painaa noihin vahvistimessa oleviin liitäntöihin, ilman että niitä tarvii sinne kiertää kiinni?
Riippuu millaiset liittimet sulla vahvarissa on, mutta jos löytyy perus ruuviliittimet, niin kajaripiuhoihin voi ostaa Banaaniliittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Joissakin on laitettu muovitulpat reikiin tai niissä voi olla muuten muovia edessä, joku euro-säädös taisi kieltää nuo. Banaanit pitäisi saada noihinkin käyttöön, kun saa jollakin keinolla nuo suojamuovit pois edestä.
 
Joissakin on laitettu muovitulpat reikiin tai niissä voi olla muuten muovia edessä, joku euro-säädös taisi kieltää nuo. Banaanit pitäisi saada noihinkin käyttöön, kun saa jollakin keinolla nuo suojamuovit pois edestä.
Bansku on täsmälleen samankokoinen kuin eurooppalainen sähköpistokkeen piikit, eli yritetään estää idioottien toheloinnit verkkovirran kanssa.
En tiedä kumpi on masentavampaa, se että tällaisia säädöksiä tehdään vai se että on olemassa idiootteja jotka oikeasti tunkisivat kajarinsa verkkovirtaan... ja kokemuksella voi sanoa että sen tason tampioita löytyy ("tarvitseeko minun asentaa PC-ajurit näille kuulokkeille jotka pistin kiinni 3.5mm liitännällä viritinvahvistimeen?").
 
Bansku on täsmälleen samankokoinen kuin eurooppalainen sähköpistokkeen piikit, eli yritetään estää idioottien toheloinnit verkkovirran kanssa.
En tiedä kumpi on masentavampaa, se että tällaisia säädöksiä tehdään vai se että on olemassa idiootteja jotka oikeasti tunkisivat kajarinsa verkkovirtaan... ja kokemuksella voi sanoa että sen tason tampioita löytyy ("tarvitseeko minun asentaa PC-ajurit näille kuulokkeille jotka pistin kiinni 3.5mm liitännällä viritinvahvistimeen?").
Miten kajarien työntäminen verkkovirtaan liittyy vahvistimen banaani liittimien suojatulpat?
 
Moro.

Koitin selaa mutta en äkkiseltään löytänyt millä resoluutiolla Denon X3300W vahvarissa toimii 10bit?
 
Miten kajarien työntäminen verkkovirtaan liittyy vahvistimen banaani liittimien suojatulpat?

1. Joku tampio laittaa passiivikajarit sähköpistokkeeseen.
2. Kielletään banaaniliittimet. Tai niiden myynti EU:ssa, kukaan ei vielä ole estänyt niitä hankkimasta tai käyttämästä.
3. Kun banaaniliittimet on kielletty, niin valmistajat tulkitsevat sitä niin, että myös vastaanottava pää on kielletty. Mutta muissa sivistysmaissa ne on käytössä, niin vahvistinmallissa ne on sisäänrakennettuna. Ongelma ratkaistaan niin, että laitetaan pieni muovinen tulppa, jonka poistaminen ei riko takuuta, eikä siitä ole manuaalissa mainintaa. Näiden poistajalla pitää olla vähän tietoa, eikä hän laita toista päätä sähköverkkoon. Ja jos laittaisikin, valmistaja ei ole vastuussa.
 
Ite laitoin tällä viikolla ison kasan noita Nakamichi gd ampeja tulemaan ebäystä. Sitten meni laitteisto uusiksi eli tuo Sony sai nyt lähteä, johtuen siitä sirityksestä stand by tilassa ja bt vähän turhan alhaisesta äänenvoimakkuudesta.

Nyt on hommattu ensin hyvinkin asiallisen oleva Procaster bt-03 bluetooth palikka jonka sai optisella piuhalla suoraan ps4 optiseen paikkaan ja kuva sitten hdmi:llä. Äänenvoimakkuus ja äänenlaatukin hyvä.

Sitten voi sitä vahvistinta miettiä uudestaan. Voisihan se olla nyt vaikka toi x3400h tai joku reilusti halvempi koska käyttö silti hyvin vähäistä mutta silti melkein pakko olla =)

Saksan eBäystä tuota saisi n. 670eurolla mikä olisi ok hinta tolle. Eikös x3400h maksanut Suomessakin hetki sitten toin verran??
 
Tuli vaihdettua Denon AVR-X2000 --> AVR-X3400H samalla kun vaihtui videotykki Epsonin EH-TW9300. Tilasin Saksan Amazonilta noin 680€ hintaan. Suurin muutos oli varmaan tuo Audyssey päivittyminen MultEQ XT --> MultEQ XT32. Bassoon tuli huomattavaa tarkennusta ja yläalue selkeni huomattavasti (Wharfedale 10.1 ja Klipsch R-112SW). Olen erittäinen tyytyväinen että tuli ostettua tuo X3400H eikä X2400H, vaikka ei sekään olisi huono ollut. Seuraavana olisi tarkoitus laittaa Atmos kaiuttimia kattoon. Ensin pitää vain selvittää onnistuuko upotus suoraan kattoon. Nuo kattoheijaste kaiuttimet eivät ole keränneet kovin hyviä kommentteja. Atmosta en ole itse päässyt kuulemaan ollenkaan.
 
Harkinnassa stereovahvistimen ja kaiuttimien hankinta tvn kaveriksi. Onko tietoa saako mihinkään malliin yhdistettyä bluetooth kuulokkeita? Tiedoissa näyttää lukevan aina bluetooth vastaanotto, mutta lähetyksestä ei ole mainintaa.
 
Harkinnassa stereovahvistimen ja kaiuttimien hankinta tvn kaveriksi. Onko tietoa saako mihinkään malliin yhdistettyä bluetooth kuulokkeita? Tiedoissa näyttää lukevan aina bluetooth vastaanotto, mutta lähetyksestä ei ole mainintaa.
Muistelen, että tästä asiasta oli puhetta muutama sivu sitten... Aika harvinainen ominaisuus (olikohan se Sonyssä), mutta löytyy erillisiä bluetooth-lähettimiä, jotka voi kytkeä mihin tahansa vahvistimeen.
 
Harkinnassa stereovahvistimen ja kaiuttimien hankinta tvn kaveriksi. Onko tietoa saako mihinkään malliin yhdistettyä bluetooth kuulokkeita? Tiedoissa näyttää lukevan aina bluetooth vastaanotto, mutta lähetyksestä ei ole mainintaa.
Sonyn ja Yamahan ei-stereo -vehkeissä tuo on sisäänrakennettuna (ainakin), muihin tuollaisen geneerisen (transmitter) mokkulan saa parilla kympillä. Esim. tuota oli avsforumilla kehaistu.https://www.amazon.com/MP3-Player-Bluetooth-Transmitters/b/ref=dp_bc_5?ie=UTF8&node=9926003011
 
Sonyn ja Yamahan ei-stereo -vehkeissä tuo on sisäänrakennettuna (ainakin), muihin tuollaisen geneerisen (transmitter) mokkulan saa parilla kympillä. Esim. tuota oli avsforumilla kehaistu.
Kiitos vastauksista. Täytyy odotella, että kyseinen ominaisuus yleistyy, jolloin saisi kyseisen ominaisuuden ilman lisävarusteita. Luulisi ainakin, kun bluetooth kuulokkeet ovat yleistyneet huomattavasti viimeaikoina. Sisäänrakennettuna laatu ja viivekkin varmaan ovat parempia verrattuna noihin mokkuloihin.
 
Kiitos vastauksista. Täytyy odotella, että kyseinen ominaisuus yleistyy, jolloin saisi kyseisen ominaisuuden ilman lisävarusteita. Luulisi ainakin, kun bluetooth kuulokkeet ovat yleistyneet huomattavasti viimeaikoina. Sisäänrakennettuna laatu ja viivekkin varmaan ovat parempia verrattuna noihin mokkuloihin.

Näköjään joku muukin kyseistä ominaisuutta on vailla. Ihmettelen miksi sitä niin monen vahvarin kohdalla mainostetaan jolloin voi helposti mennä vipuun eikä olekkaan kuin se "turhanpäiväinen" streami :/

Joo tosiaan Sonyn str-dn1080 ainakin oli tuki mm. Bt kuulokkeille mutta pieni varotuksen sana, omat senkut soivat vähän turhan hiljaa ko vahvarilla eli ei hyvä ja lopulta meni palautukseen mm. sen takia :/

Tein nyt niin että hommasin tämän:
ProCaster Bluetooth Audio Receiver & transmitter BT-03 NFC - langaton Bluetooth-audiovastaanotin ja lähetin 39,90 € jonka kytkin optisella piuhalla suoraan ps4 optiseen paikkaan ja kuvan otin hdmillä. Oikein mainio värkki, löytyy myös perinteisempää aux kytkentä mahdollisuutta. Soi hyvin, tarpeeksi lujaa ja en ainakaan noin kytkettynä huomannut viivettä. Vaikka onkin ns halpis merkki niin yllätti kyllä positiivisesti. Hintaakin sopivasti n 47e posteineen.

....ja nyt voin ostaa tuon kaikkien "rakastaman"/suositteleman x3400h Denonin, audysseyllä ;)
 
Luulin tosiaan että bluetoot lähetys olisi ihan perusominaisuus nykyaikana. Sillä tulin tänne kyselemään, kun sitä ei kuitenkaan missään mainittu vastaanoton lisäksi. Isommat av-vahvistimet eivät kuitenkaan kokonsa takia ole itselle vaihtoehtona.
 
Oman kysymykseeni jälkeen kokeilin tuota Procasterin lähetintä ja ainakin omalla setupillani sen kanssa oli äänessä liian pitkä viive. Viivettä ei tarvinnut vahdata iotechiläisenä, vaan sen huomasi joka hetki kun näki puhujan suun.

Voi johtua vahvistimesta, mutta siirsin katseeni takaisin langallisiin kuulokkeisiin.
 
Edelleen se BT-lähetys on myös 240€ Yamahassa.. Mutta ei taida kummassakaan noissa olla Apt-X:ää, niin äänenlaadulla ei juhlita.
 
Oman kysymykseeni jälkeen kokeilin tuota Procasterin lähetintä ja ainakin omalla setupillani sen kanssa oli äänessä liian pitkä viive. Viivettä ei tarvinnut vahdata iotechiläisenä, vaan sen huomasi joka hetki kun näki puhujan suun.

Voi johtua vahvistimesta, mutta siirsin katseeni takaisin langallisiin kuulokkeisiin.

Kaapeli ja millä laitteella kuuntelee vaikuttaa varmaan myös? Ei itellä viivettä esiintynyt ainakaan kun koitin yhtä leffaa kun seurasi suun liikkeitä versus tekstitys.Kytkettynä siis suoraan ps4 perssiiseen :)
 
Jos kuulokkeissa ei ole aptx (tai vastaavaa) tukea niin takuulla on viivettä äänessä.
What Is aptX - And Why Does It Matter To You?

No kai noissa mun Sennheiser momentum 2 ae wirelesseissa sitten on aptx eli siksi ei viivettä :)

Tuli muuten viime yönä tilattua tuo avr-x3400h, innolla odotan että paljonko tuo äänimaailma sitten paranee =)
Saisi vaan noi Nackamichi gd banaaniliittimet tulla ensin..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom