AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Bassoansa ei auta noihin 10kHz tajuuksiin, vaan voi vaikka pistää turvetta seinille yösydämen värisenä.
Taitanee riippua vähän ansatyypistä :) useampi neliö vaikkapa parocin villaa (paketista purettuna) taitanee vaikuttaa aika laaja-alaisesti, tosin asumisominaisuudet voi "vähän" kärsiä, samoin asukkaat pölyä hengittäessään.
 
Sinä itse kysyit mikä on muutos 10 kHz taajuudella, ja kirjoitin sinulle siihen vastauksen. Syytön minä siihen olen ettei sinulla ole aiheesta edes niin perustavaa pohjatietoa jotta voisit ymmärtää mitä edes kysyt. Yksittäisillä pistetaajuuksilla nuo muutokset ovat aina ihan hervottomia kun mittauspiste siirtyy edes hieman. Samoin kun katsot mitä tahansa huonetilassa mitattua taajuusvastetta mitä ei ole keskiarvoistettu esim oktaaveittain kaistasuodatettua kohinapursketta käyttämällä, niin näet sen olevan tolkutonta syheröä aikaisten heijastusten aiheuttamasta kampasuodinilmiöstä johtuen.

Tuon takia vahvistimien huonekorjailut eivät pysty mitenkään korvaamaan akustointia, joko asiakseen rakennettua tai akustiikkaa huomioivaa sisustusta, kuin taajuuksilla joilla huoneen mitat eivät ole kovin suuret suhteessa aallonpituuteen (eli bassotaajuuksilla). Mutta se huonekorjailu antaa pelivaraa akustoinnin kanssa niin kuin tuossa aiemmin vihjasin: Ei tarvitse pyrkiä niin taajuusalueen suhteen tasaiseen vaimennukseen koska vahvarin huonekorjaus korjaa automaattisesti saundibalanssin jos vaikkapa vaimennus keskittyy todella tehokkaana ylemmälle keskialueelle ja diskantille, mutta selvästi vähäisempänä alemmalle keskialueelle, ja bassoalueella se toimii parhaimmillaan kohtuullisen hyvänä korvikkeena bassoresonanssien imurakennelmille. Perinteisesti kun tehokkaasti keskialueheijastuksia imevien pehmeiden huonekalujen runsas ripottelu ja simppelien vaimennusmateriaalien käyttö ensimmäiset heijastukset seinistä tuottavissa kohdissa johtaa herkästi liian tummaan soundibalanssiin, kun korkeille taajuuksille tulee paljon vaimennusta mutta alemmilla keskitaajuuksilla heijastusten väheneminen perustuu heijastusten hajottamiseen, ja bassoilla ei tapahdu mitään muutosta.

Se tolkuton keski- ja korkea-aluevärittymä mitä huone tuottaa ei siis katoa vahvistimen huonekorjailulla vaikka vahvistimessa olisi äärettömän määrän korjailukaistoja tarjoava korjain. Niiden huippujen ja minimien paikat kun eivät ole vakiot vaan ne muuttuvat päinvastaisiksi hyvinkin pienillä paikan muutoksilla. Lisäksi korvat ovat jo ihmisen vakioasennuksessa eri kohdilla eikä voida määritellä yhtä korjausta mikä olisi oikea molemmille korville yhtä aikaa, vaikka pää pidettäisiin ruuvipuristimella täsmälleen paikoillaan aina musiikkia kuunnellessa ja leffaa katsoessa. Eikä ne huonekorjailuja kehittävät akustiikkainsinöörit edes yritä tuota syheröä korjata koska he tuntevat oman alansa perusteet ja vähän päälle. Siksi sen oman kuunteluhuoneen akustiikan huomiointi on aina ehdottoman suositeltavaa, mutta onneksi se ei vaadi että huone rakennetaan studioksi. Välttämättä ei tarvitse edes mittailla manuaalisesti, pois lukien tietenkin nuo huonekorjaimen automaattimittailut, kun vaan tietää perusteet siitä kuinka pahimpia aikaisia heijastuksia voi ehkäistä normaalin olohuonesisustuksen ehdoilla.

Mutta kerropa minulle vielä miksi edes kysyit jotain, jos mielestäsi täydellinen tietämättömyys akustiikan perustekijöistä tekee kenestä tahansa niin suuren gurun että pelkkä mielipide riittää kumoamaan fysiikan lainalaisuudet ja vastauksen voi joka tapauksessa sivuuttaa ivallisilla kommenteilla?

Tuli kyllä aika moista matskua. Nyt viimeistään teki selväksi itelle sen että eipä tarvi ressata sonyn ja denonin välillä jostain huonekorjaimesta koska jos näin syvällisesti tarvii asioita säätää että voi jonkun leffan kattoa niin parempi on mennä elokuvateatteriin ja myydä laitteisto pois. Eihän leffan kattomisesta koti olosuhteissa tule mitään jos joutuu kokoajan miettimään ja kuulustelemaan että soiko se nyt hyvin ja mistä kohtaa tms. Sitten paussia vähän väliä ja säätöä säätöä :D

Se on kyllä hienoa että joku osaa ja tietää asioista näinkin tarkasti/perusteellisesti ja täälläkin foorumeilla tämmöisiä asiantuntijoita. Siitä pisteet.

Niin ja vielä tuosta huonekorjaimesta joka itellä oli edellisessä onkyo tx-nr616 niin siinä oli Audyssey 2EQ eli eikö toi ole nyt joku sinneppäin oleva Audyssey kun Denonissä. Kysyinpähän vaan, ei asialla niin merkitystä mutta kun tuli vaan mieleen että kyllähän siellä jossain valikoissa tms luki Audysseystä vaikka täällä joku sano että ei olisi...?
 
Audyssey XT32 omistajat, käyttääkö teistä kukaan myös Audyssey EQ:ta? (Sitä jota ehdotellaan XT32:n kalibroinnin yhteydessä.)
 
Tuli kyllä aika moista matskua. Nyt viimeistään teki selväksi itelle sen että eipä tarvi ressata sonyn ja denonin välillä jostain huonekorjaimesta koska jos näin syvällisesti tarvii asioita säätää että voi jonkun leffan kattoa niin parempi on mennä elokuvateatteriin ja myydä laitteisto pois. Eihän leffan kattomisesta koti olosuhteissa tule mitään jos joutuu kokoajan miettimään ja kuulustelemaan että soiko se nyt hyvin ja mistä kohtaa tms. Sitten paussia vähän väliä ja säätöä säätöä :D

Se on kyllä hienoa että joku osaa ja tietää asioista näinkin tarkasti/perusteellisesti ja täälläkin foorumeilla tämmöisiä asiantuntijoita. Siitä pisteet.

Niin ja vielä tuosta huonekorjaimesta joka itellä oli edellisessä onkyo tx-nr616 niin siinä oli Audyssey 2EQ eli eikö toi ole nyt joku sinneppäin oleva Audyssey kun Denonissä. Kysyinpähän vaan, ei asialla niin merkitystä mutta kun tuli vaan mieleen että kyllähän siellä jossain valikoissa tms luki Audysseystä vaikka täällä joku sano että ei olisi...?
Vanhoissa Onkyoissa on Audyssey, edullisenpään kuten 616 on tuo 2EQ ja sen ajan arvokkaimmissa malleissa kuten Onkyo 818 on XT32. Eikä noista korjaimista tarvitse stressata tai tietää noin syvällisesti.. Joskus se tieto lisää tuskaa ja mikään ei kelpaa.. mene korvat edellä. Mutta kyllä tuo XT32 on anyway hintansa väärtti, vaikkei olekaan akustiikan proffa.


Audyssey XT32 omistajat, käyttääkö teistä kukaan myös Audyssey EQ:ta? (Sitä jota ehdotellaan XT32:n kalibroinnin yhteydessä.)
Ööö, tarkoitatkohan Dynamic EQ:ta ? Itse en käytä, mutta mitä forumeilta olen lukenut niin monet käyttävät (esim. illalla hiljaisilla volumeilla). Eli taitanee mennä makuasioiden puolelle.
 
Tuli kyllä aika moista matskua. Nyt viimeistään teki selväksi itelle sen että eipä tarvi ressata sonyn ja denonin välillä jostain huonekorjaimesta koska jos näin syvällisesti tarvii asioita säätää että voi jonkun leffan kattoa niin parempi on mennä elokuvateatteriin ja myydä laitteisto pois. Eihän leffan kattomisesta koti olosuhteissa tule mitään jos joutuu kokoajan miettimään ja kuulustelemaan että soiko se nyt hyvin ja mistä kohtaa tms. Sitten paussia vähän väliä ja säätöä säätöä
Käyttäjän penalty vastaus oli puhdasta asiaa ja kyllä hän ihan perusasioista puhui. Niiden ymmärtämiseen ei tarvita Einsteinin älynlahjoja, mutta kyllä perusymmärrys aalto-opista ja akustiikasta täytyy olla, jotta voi keskustella asiapohjalta.
 
Tuli kyllä aika moista matskua. Nyt viimeistään teki selväksi itelle sen että eipä tarvi ressata sonyn ja denonin välillä jostain huonekorjaimesta koska jos näin syvällisesti tarvii asioita säätää että voi jonkun leffan kattoa niin parempi on mennä elokuvateatteriin ja myydä laitteisto pois. Eihän leffan kattomisesta koti olosuhteissa tule mitään jos joutuu kokoajan miettimään ja kuulustelemaan että soiko se nyt hyvin ja mistä kohtaa tms. Sitten paussia vähän väliä ja säätöä säätöä :D

Se on kyllä hienoa että joku osaa ja tietää asioista näinkin tarkasti/perusteellisesti ja täälläkin foorumeilla tämmöisiä asiantuntijoita. Siitä pisteet.

Niin ja vielä tuosta huonekorjaimesta joka itellä oli edellisessä onkyo tx-nr616 niin siinä oli Audyssey 2EQ eli eikö toi ole nyt joku sinneppäin oleva Audyssey kun Denonissä. Kysyinpähän vaan, ei asialla niin merkitystä mutta kun tuli vaan mieleen että kyllähän siellä jossain valikoissa tms luki Audysseystä vaikka täällä joku sano että ei olisi...?
Ei niitä tarvitse sen syvällisemmin säätää. 15min kestää kalibrointi ja ääni paranee huomattavasti.

Tuo sinneppäin oleva on huono, kuten tässäkin ketjussa on 100 kertaa sanottu.
 
Ööö, tarkoitatkohan Dynamic EQ:ta ? Itse en käytä, mutta mitä forumeilta olen lukenut niin monet käyttävät (esim. illalla hiljaisilla volumeilla). Eli taitanee mennä makuasioiden puolelle.

Kyllä juuri sitä tarkoitin.
 
Huonekorjaukseen, kalibrointiin ja yleensä ylimääräisiin analogisuudesta johtuviin häiriöihin liittyvä tyhmä kysymys: pitäisikö aktiivikaiuttimien gain-nupit olla a) pienellä, b) puolivälissä vai c) isolla kun ajon tekee? Ajelin ARC:a viikonloppuna pitkästä aikaa kun hankin isomman television ja etukaiuttimien lähiympäristö muuttui. ARC tarjosi aika reilusti kanavakohtaista plussaa etukaiuttimille kun kaikkien (5.1) nupit oli noin puolivälissä.
 
Huonekorjaukseen, kalibrointiin ja yleensä ylimääräisiin analogisuudesta johtuviin häiriöihin liittyvä tyhmä kysymys: pitäisikö aktiivikaiuttimien gain-nupit olla a) pienellä, b) puolivälissä vai c) isolla kun ajon tekee? Ajelin ARC:a viikonloppuna pitkästä aikaa kun hankin isomman television ja etukaiuttimien lähiympäristö muuttui. ARC tarjosi aika reilusti kanavakohtaista plussaa etukaiuttimille kun kaikkien (5.1) nupit oli noin puolivälissä.
Mitkä kaiuttimet ? Kaiuttimien sisääntuloherkkyys määrittelee aika paljolti tuon "kanavankohtaisen plussan". Itse olen tainnut aktiivipömpeleissä pitää volumen /gainin puolvälissä.
 
Viimeksi muokattu:
Huonekorjaukseen, kalibrointiin ja yleensä ylimääräisiin analogisuudesta johtuviin häiriöihin liittyvä tyhmä kysymys: pitäisikö aktiivikaiuttimien gain-nupit olla a) pienellä, b) puolivälissä vai c) isolla kun ajon tekee? Ajelin ARC:a viikonloppuna pitkästä aikaa kun hankin isomman television ja etukaiuttimien lähiympäristö muuttui. ARC tarjosi aika reilusti kanavakohtaista plussaa etukaiuttimille kun kaikkien (5.1) nupit oli noin puolivälissä.
Itselläni on Genelecien kanssa kaiuttimien oma volyyminuppi aina täysillä. Äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu kokonaan vahvistimesta. Periaatteessa kai hiljaisempi asetus voi hiukan vähentää kohinaa, mutta toisaalta kaiuttimet on helpompi säätää samalle voimakkuudelle, jos nuppi on väännettynä täysille.

Tietysti kiva juttu, jos huonekalibrointia ei ajeta täydellä volyymillä. Anti-modessa oli joskus se ongelma, että se tuuttasi täysillä subbarin kalibroinnin. Piti sitten kalibroinnin ajan olla säätö hiljemmalla.
 
Tuossa Genelec 8030B ei taida olla ei-balansoitua (unbalanced) sisääntuloliitäntää esim. RCA / 6,3mm JACK -liittimille, tällöin se vaatii kyllä aika paljon tuota kanavakohtaista plussaa, eli sitä ei kannata "säikähtää".
 
Ei sinne tule yhtään kanavakohtaista plussaa jos kääntää kaiuttimista tarpeeksi gainia.
Jos aktiivikaiutin ei saa tarpeeksi sisääntulojännitettä toimiakseen täysipainotteisesti esim. televisiolta / vahvarilta, niin gainin vääntäminen ei tällöin hyödytä yhtään mitään.
 
Jos aktiivikaiutin ei saa tarpeeksi sisääntulojännitettä toimiakseen täysipainotteisesti esim. televisiolta / vahvarilta, niin gainin vääntäminen ei tällöin hyödytä yhtään mitään.

Kysyjällä on kaiuttimissa gain niin pienellä että vahvistin laittaa siksi niille plussaa, jos nupit ovat vasta puolessa välissä.
 
Vähän kiinnostaisi päivitellä nykyinen vahvari (Yamaha rxv461) uudempaan.

Inputit:
- Samsung 46" töllö (ei äly)
-> PS3, kiinni TV:ssä
-> ChromeCast, kiinni TV:ssä
Kaittumet:
- edessä JBL arena 180
- takana Wharfedale diamond 10.1
- sub KEF-Q400b

Tällä hetkellä kuva ei kierrä vahvarin kautta. Äänet kerääntyy HDMI:tä pitkin TV:seen ja siitä optisella vahvariin.
Vahvistin on sijoitettu ovelliseen kaappiin TV:n alapuolelle ja haluaisin matalaa mallia olevan vahvarin seuraavaksi.
Aika lämpöisenä käy -> saisi vähän välystä "katon" ja vahvarin väliin.

Pioneer VSX-S520D tuollainen tuli eteen.
Näyttää fiksulta ja pitäisi olla speksitkin kunnossa - kommentteja?

Sitten vuoden 2009 näihin ei ole tullut paneuduttua (jos liiemmin silloinkaan).

Palataampa puolen vuoden tauon jälkeen pohtimaan vahvistinpäivitystä.
Slimmiä olisi hakusessa ja vaihtoehtoja, joita eteen tullut:
HifiStudio - MARANTZ NR1508 SILVER/GOLD 5.1 VIRITINVAHVISTIN
Pioneer VSX-S520D
HifiStudio - ONKYO TX-L50-W 5.1 AV-VIRITIN VAHVISTIN VALKOINEN
ja mahdollisesti
Yamaha RX-S601 ‐A/V-viritinvahvistin, valkoinen 442,90 €

Muita varteenotettavia slimmejä? Hintaluokkana tuo ~500e

Tuo Marantz kiinnostaisi tällä hetkellä eniten.
 
Palataampa puolen vuoden tauon jälkeen pohtimaan vahvistinpäivitystä.
Slimmiä olisi hakusessa ja vaihtoehtoja, joita eteen tullut:
HifiStudio - MARANTZ NR1508 SILVER/GOLD 5.1 VIRITINVAHVISTIN
Pioneer VSX-S520D
HifiStudio - ONKYO TX-L50-W 5.1 AV-VIRITIN VAHVISTIN VALKOINEN
ja mahdollisesti
Yamaha RX-S601 ‐A/V-viritinvahvistin, valkoinen 442,90 €

Muita varteenotettavia slimmejä? Hintaluokkana tuo ~500e

Tuo Marantz kiinnostaisi tällä hetkellä eniten.

Marantz todennäköisesti paras noista. Saksan Amazonista tuota saa 400 € pintaan, jos tilaaminen ulkomailta on vaihtoehto. Muita matalia vahvistimia ei oikeastaan ole, joka sopis sun kriteereihin.
 
Palataampa puolen vuoden tauon jälkeen pohtimaan vahvistinpäivitystä.
Slimmiä olisi hakusessa ja vaihtoehtoja, joita eteen tullut:
HifiStudio - MARANTZ NR1508 SILVER/GOLD 5.1 VIRITINVAHVISTIN
Pioneer VSX-S520D
HifiStudio - ONKYO TX-L50-W 5.1 AV-VIRITIN VAHVISTIN VALKOINEN
ja mahdollisesti
Yamaha RX-S601 ‐A/V-viritinvahvistin, valkoinen 442,90 €

Muita varteenotettavia slimmejä? Hintaluokkana tuo ~500e

Tuo Marantz kiinnostaisi tällä hetkellä eniten.

Taitaa tuo Onkyo olla ainut joka tukee atmosta? Ei tosin tietoa miten hyvin tuo toimii Onkyoilla.
 
Joku viisas voisi valaista onko Onkyoissa vielä sitä vikaa että käyvät pirun kuumana ja joku hdmi-kortti tms kyrvähtelee?

Itsellä on tx-nr636 eikä kertaakaan oo flekti lähtenyt päälle tai muutenkaan käynyt kuumana. Itse tosin tehnyt tv-tason sille, joten tilaa on about 30cm yläpuolella. Ostin silloin heti kun julkaistiin ja toiminut hyvin. Tuli samaan hintaan atmos kaiuttimet mutta en mielestäni ole kokeilut ainuttakaan elokuvaa missä olisi ääniraita atmokselle tai sitten en ole vaan huomannut :D
 
Audyssey XT32 omistajat, käyttääkö teistä kukaan myös Audyssey EQ:ta? (Sitä jota ehdotellaan XT32:n kalibroinnin yhteydessä.)
Denon AVR-X3400H ja XT32, Audyssey Dynamic EQ sekä Audyssey Dynamic Volume (light) on päällä ja tykkään kyllä soundista noin.
 
Audyssey XT32 omistajat, käyttääkö teistä kukaan myös Audyssey EQ:ta? (Sitä jota ehdotellaan XT32:n kalibroinnin yhteydessä.)
Käytössä ollut hetken aikaa. Käyttänyt sitä ”10db” asetusta tällä hetkellä ja se tuntuu kuulostava parhaalta. ilman Eq:ta ääni tosi lattean kuulonen.
 
Joku viisas voisi valaista onko Onkyoissa vielä sitä vikaa että käyvät pirun kuumana ja joku hdmi-kortti tms kyrvähtelee?

Itsellä on tx-nr636 eikä kertaakaan oo flekti lähtenyt päälle tai muutenkaan käynyt kuumana. Itse tosin tehnyt tv-tason sille, joten tilaa on about 30cm yläpuolella. Ostin silloin heti kun julkaistiin ja toiminut hyvin. Tuli samaan hintaan atmos kaiuttimet mutta en mielestäni ole kokeilut ainuttakaan elokuvaa missä olisi ääniraita atmokselle tai sitten en ole vaan huomannut :D

Itellä kyrvähti kerran mutta kannattaa kattoa että vahvari ei ole missään suljetussa tilassa ja ympärillä on tilaa eli ilma pääsee kiertämään/vaihtumaan. Eihän se haittaa vaikka hajoaisikin, se takuupuoli toimii hienosti Onkyolla :)
 
Taitaa tuo Onkyo olla ainut joka tukee atmosta? Ei tosin tietoa miten hyvin tuo toimii Onkyoilla.
Karkaa tuo hinta ainakin Maratzilla näemmä ja kanavien määrä jos Atmosta haluaa:
Marantz NR1608 ‐7.2 AV-viritinvahvistin, hopea 799,00 €

Onko tuolle 300€ hinnan nousulle vastinetta?
Tällä hetkellä en näe ihan heti tuota Atmosta itselläni käytössä.
Tekniikka kehittyy jatkuvasti niin sanotaan 5+ vuoden päästä varmasti nuo Atmoksetkin taas asteen verran paranneltuja :)
 
^ sanoisin että käy kuuntelemassa jossain tuota Atmosta ennenkuin vedät johtopäätöksiä.
 
Tilasin Ebaysta (piruuttani) yhden Anthony Gallon A’Divan lisää keskitie kaiuttimeksi, kuten muutkin surroundissa. Taitaa olla kuvasta päätellen kyllä nucleus, eli aika pieni keskitieksi. pääkajarit tais olla ”SE”. Niin tylsät kajarit että unohtanut mallimerkinnät).

Kuuntelemalla selviää toki mutta kuinkakohan laiha soundi mahtaa olla perus Tannoyhin nähden? Keskitiet on yleensä tupanneet olemaan vähän pontevammat kuin tuollainen pieni pallo. Toiv edes erottuvuutta olis paremmin. Jollei muuten ni tilaa toisen ja varautuu 7.1 myöhemmin :lol:

Mutta selkeesti LFE päälle vahvarista ja kaikki kajarit tietty pieniksi, onko jotain lisäsäätöä subille vielä kun kaikki muut kaiuttimet on appelsiinin kokoisia että tulee sopivat taajuudet läpi?
 
Mutta selkeesti LFE päälle vahvarista ja kaikki kajarit tietty pieniksi, onko jotain lisäsäätöä subille vielä kun kaikki muut kaiuttimet on appelsiinin kokoisia että tulee sopivat taajuudet läpi?
Jakotaajuus aika ylös (kuten pienillä kurkkupurkeilla kuuluukin) eli tyyliin 200hz / 250hz. (eli kaikki tuon taajuuden alapuolisen mölinän toistaa subwoofer). Tässä tilanteessa myös sijoittaisin subwooferin tod. näk. noiden kurkkupurkkien väliin, ei paikallistuisi niin helposti (ehkä).

Itse tein joskus vähän vastaavat kaiuttimet mitä noi Anthony Gallot on, eli tälläiset:
attachment.php


Tais maksaa 35e kappale, tekeminen.. maailman helpoimmat tehdä. Kotelona toimi bilteman lamppukupu :rofl:. Ihan ok vekottimet oli tieskarille minivaffin ja 8" aktiivisubuttimen kaveriksi.
 
Jakotaajuus aika ylös (kuten pienillä kurkkupurkeilla kuuluukin) eli tyyliin 200hz / 250hz.

Kiitti jakotaajuus-vihjeestä :tup:

Kuva pitää kurkata koneelta kun iPad ei näytä. Mutta jo pienien surrikajarien takia uusi subbari perusteltu. Jos vaikka sais mölinästä tokkua.
 
Jakotaajuus aika ylös (kuten pienillä kurkkupurkeilla kuuluukin) eli tyyliin 200hz / 250hz. (eli kaikki tuon taajuuden alapuolisen mölinän toistaa subwoofer). Tässä tilanteessa myös sijoittaisin subwooferin tod. näk. noiden kurkkupurkkien väliin, ei paikallistuisi niin helposti (ehkä).

Itse tein joskus vähän vastaavat kaiuttimet mitä noi Anthony Gallot on, eli tälläiset:
attachment.php


Tais maksaa 35e kappale, tekeminen.. maailman helpoimmat tehdä. Kotelona toimi bilteman lamppukupu :rofl:. Ihan ok vekottimet oli tieskarille minivaffin ja 8" aktiivisubuttimen kaveriksi.

Tuo 200Hz on niin ylhäällä, että möreä miesääni (esim. Darth Vader Leijonakuninkaassa) menee poikki keskeltä. Itse pidin 4" elementeillä 80-100Hz. Tuossa on tosin pienemmät. Ja itsellä oli laatuelementit DIY-refleksikaiuttimessa.

Tuo on loistoesimerkki tapauksesta, jossa tarvitaan sitä Audesseyta (tai vastaavaa). Muuten siihen subbarin ja kaiuttimien väliin tulee aukko - tai vahingossa häiritsevät toistensa taajuuksia (eri vaiheessa) ja käy vielä pahemmin. Minulla tosiaan Audyssey XT teki täydellisen parin subwoofereistani (silloin suljettu 12" SVS) ja kaiuttimista (Seas DIY). Vieläkin olen täällä kehumassa yhtä tuotetta, kun se toi niin suuren parannuksen omaan kotiteatteriin.

Minulla oli joskus viime vuosikymmenellä B&W 600-sarjalaiset ja niiden kanssa Audio Pro B1.35 (!). Käytin subbaria pelkästään ja ainoastaan leffojen efektiraidoissa ja konsolipeleissä. Nyt subwoofer istuisi täydellisesti kodin toistoon, ja sitä voi käyttää vaikka telkkaria katselessa. Siis jos olisin koonnut ne kaksi subbaria, jotka odottaa kellarissa..
(jos katoan täältä pariksi kuukaudeksi, olen kellarissa tekemässä puutöitä, olohuoneessa mittaamassa ja tekemässä kondensaattoritilauksia audioliikkeiseen - ja karsinut muut ajantuhlaukset toistaiseksi)
 
Just kattelin että kiikarissa olevan subbarin jakotaajuudet:

  • Jakotaajuudet: 40 - 120 Hz
Eli korkeelle vaan ja Denonin huonekorjaus tietty messiin.

Sellanen Taunuksista tutta mid bass / kick bass sopis varmaan tuohon settiin :D
 
Just kattelin että kiikarissa olevan subbarin jakotaajuudet:

  • Jakotaajuudet: 40 - 120 Hz
Eli korkeelle vaan ja Denonin huonekorjaus tietty messiin.
AV-vahvistinta käytettäessä subbarin jakosuodinta ei pidä käyttää, vaan silloin jakosuodatus hoituu AV-vahvistimessa.
 
Säätääkö Audyssey nuo jakotaajuudet analyysinsä perusteella kuten Anthemin ARC? Mulla se laittoi kaiuttimesta riippuen ne välille 60-100 Hz.
 
Säätääkö Audyssey nuo jakotaajuudet analyysinsä perusteella kuten Anthemin ARC? Mulla se laittoi kaiuttimesta riippuen ne välille 60-100 Hz.
No joo, Audyssey siis hoitaa mittauksen, eli mittaa (jakotaajuuksien suhteen) kaiutinkohtaiset roll off -pisteet ja ilmoittaa ne vahvistimella joka "säätää" jakotaajuudet. Tuolla hieman samaa asiaa käyty läpi.
 
Tuli mieleen semmoinen, että kuinkahan iso ero kotikäytössä audyssey XT32 ja genelecin sam huonekorjaimilla?

Itselläni Genelec G5 kaiuttimet ja audyssey xt32 yhdistelmä ja hyvältä kuulostaa. Varsinkin kuin on vielä tuo audysseyn kännysofta millä saa itse viilata ääntä.

Ajattelin onko Genelecin korjain niin paljon parempi, että tulevaisuudessa kannattaa päivittää kaiuttimet? Ihan mielenkiinnosta kysyn onko ero perus kotikäytössä niin iso, että se joskus tulevaisuudessa kannattaisi?
 
Tuli mieleen semmoinen, että kuinkahan iso ero kotikäytössä audyssey XT32 ja genelecin sam huonekorjaimilla?

Itselläni Genelec G5 kaiuttimet ja audyssey xt32 yhdistelmä ja hyvältä kuulostaa. Varsinkin kuin on vielä tuo audysseyn kännysofta millä saa itse viilata ääntä.

Ajattelin onko Genelecin korjain niin paljon parempi, että tulevaisuudessa kannattaa päivittää kaiuttimet? Ihan mielenkiinnosta kysyn onko ero perus kotikäytössä niin iso, että se joskus tulevaisuudessa kannattaisi?

Hyvä kysymys. Minulla on Genelecin SAM kaiuttimet ja xt32, mutta en silti osaa sanoa kumpi on parempi tai mikä olisi edes paras setuppi. Nyt on niin, että tein ensin säädön Genelecin SAM:lla ja sitten perään xt32:lla. Minulla siis vain pääkaiuttimet Genelecit ja käytössä kuitenkin 4.1.2 setuppi, niin pakko tuo xt32 on ainakin ajaa. En sitten tiedä olisiko parempi olla ilman tuota SAM:a eli antaa vain xt32:n säätää kaikki?
 
Hyvä kysymys. Minulla on Genelecin SAM kaiuttimet ja xt32, mutta en silti osaa sanoa kumpi on parempi tai mikä olisi edes paras setuppi. Nyt on niin, että tein ensin säädön Genelecin SAM:lla ja sitten perään xt32:lla. Minulla siis vain pääkaiuttimet Genelecit ja käytössä kuitenkin 4.1.2 setuppi, niin pakko tuo xt32 on ainakin ajaa. En sitten tiedä olisiko parempi olla ilman tuota SAM:a eli antaa vain xt32:n säätää kaikki?

Niin kannattaa varmaan käyttää vaan toista aina. Testaa ihmeessä. Mukava kuulla että ei se sam sen ihmeempi. Jos kalibroit vaikka ne pääkaiuttimet sam järjestelmällä leikkaako paljon bassoa pois? Pystyykö jälkikäteen säätämään sam järjestelmässä niitä ääniasetuksia?
 
Hyvä kysymys. Minulla on Genelecin SAM kaiuttimet ja xt32, mutta en silti osaa sanoa kumpi on parempi tai mikä olisi edes paras setuppi. Nyt on niin, että tein ensin säädön Genelecin SAM:lla ja sitten perään xt32:lla. Minulla siis vain pääkaiuttimet Genelecit ja käytössä kuitenkin 4.1.2 setuppi, niin pakko tuo xt32 on ainakin ajaa. En sitten tiedä olisiko parempi olla ilman tuota SAM:a eli antaa vain xt32:n säätää kaikki?

Asiasta mitän ymmärtämättömänä saattaisin tehdä niin että ensin ajaisin kokeeksi myös toisinpäin. Ensin XT32 ja sitten vielä Genelecin SAMilla.
 
Tuli mieleen semmoinen, että kuinkahan iso ero kotikäytössä audyssey XT32 ja genelecin sam huonekorjaimilla?

Itselläni Genelec G5 kaiuttimet ja audyssey xt32 yhdistelmä ja hyvältä kuulostaa. Varsinkin kuin on vielä tuo audysseyn kännysofta millä saa itse viilata ääntä.

Ajattelin onko Genelecin korjain niin paljon parempi, että tulevaisuudessa kannattaa päivittää kaiuttimet? Ihan mielenkiinnosta kysyn onko ero perus kotikäytössä niin iso, että se joskus tulevaisuudessa kannattaisi?
Itselläni on juuri päinvastainen harkinnassa. ;) Tämä siksi, että mielestäni tuo Genelecin systeemi on mielekäs silloin, jos on pelkästään DSP-Geneleceistä koostuva systeemi. Sekakokoonpanossa on epämääräistä säätämistä, ja lisäksi DSP-Genelecit ovat aika kalliita. Totaalimutulla veikkaan kyllä, että Genelecin ratkaisulla voi saada parempaa äänenlaatua, koska systeemiä kehitetään koko ajan eteenpäin ja siinä voidaan ottaa huomioon kaiuttimien tekniset ominaisuudet tarkkaan sen sijaan että arvaillaan vain mittailujen perusteella, että mihin kaiuttimet pystyvät.
 
Niin kannattaa varmaan käyttää vaan toista aina. Testaa ihmeessä. Mukava kuulla että ei se sam sen ihmeempi. Jos kalibroit vaikka ne pääkaiuttimet sam järjestelmällä leikkaako paljon bassoa pois? Pystyykö jälkikäteen säätämään sam järjestelmässä niitä ääniasetuksia?

Joo, testailut vielä kesken, niin ei uskalla sanoa lopullista "totuutta" kumpi systeemi on parempi. SAM ei leikkaa mielestäni mitenkään hirveästi bassoja, mutta jonkin verran kyllä. Voin laittaa kuvaa säätökäppyröistä myöhemmin, kun pääsee kotiin.

Asiasta mitän ymmärtämättömänä saattaisin tehdä niin että ensin ajaisin kokeeksi myös toisinpäin. Ensin XT32 ja sitten vielä Genelecin SAMilla.

Pitääpä kokeilla tätäkin :kippis:
 
Asiasta mitän ymmärtämättömänä saattaisin tehdä niin että ensin ajaisin kokeeksi myös toisinpäin. Ensin XT32 ja sitten vielä Genelecin SAMilla.
Tuossa menisi ihan päin persettä, koska Genelecin korjauksissa ei otettaisi Audysseytä huomioon, joten esim. 10 dB:n korostuman korjaus voisi muuttua 10 dB vaimentumaksi, kun molemmat korjaimet yrittäisivät fiksata sitä. Toisin päin sen sijaan voi kyllä periaatteessa toimia.
 
Tuossa menisi ihan päin persettä, koska Genelecin korjauksissa ei otettaisi Audysseytä huomioon, joten esim. 10 dB:n korostuman korjaus voisi muuttua 10 dB vaimentumaksi, kun molemmat korjaimet yrittäisivät fiksata sitä. Toisin päin sen sijaan voi kyllä periaatteessa toimia.

Aivan, olet tietenkin oikeassa ja itse sen jopa järkeilin aikanaan samalla lailla ja siksi teinkin sen noin päin. En vaan nyt ajatellut tarpeeksi ennen vastausta @JaySon kommenttiin :facepalm:

Audysseyhän tarjoaa myös L/R bypass valinnan, jota pitäisi varmaan testailla lisää. Vaikea vaan aina sanoa, mikä on oikea ääni ilman kunnon referenssiä. Eli korostuma tai vaimentuma tietyllä taajudella saattaa kuulostaa jollain materiaalilla paremmalta, mutta on silti absoluuttisesti väärin. Lisäksi testausten väliin tulee väkisin pieni tauko eli eri asetuksia ei voi vaihdella nopeasti edes takaisin, mikä vaikeuttaa erojen havaitsemista.
 
On myös mahdollista että 2 päällekkäistä korjausta ei vaan toimi. Esim. Audyssey XT32 ja Anti-Mode yhtä aikaa tuotti paskan tuloksen vs anti-mode yksisteen. Se VOI päteä myös Audyssey ja SAM yhtäaikaisuuteeen.. Huom VOI.

454be290_todaywithantimodeandaudysseytogether.jpeg

Antimode ja Audyssey yhtäaikaa ^

04911eb2_todaywithantimodeonly.jpeg

Pelkkä Antimode ^
 
Joo, testailut vielä kesken, niin ei uskalla sanoa lopullista "totuutta" kumpi systeemi on parempi. SAM ei leikkaa mielestäni mitenkään hirveästi bassoja, mutta jonkin verran kyllä. Voin laittaa kuvaa säätökäppyröistä myöhemmin, kun pääsee kotiin.



Pitääpä kokeilla tätäkin :kippis:

Selvä juttu. Miten toimiiko se genelecin sam vaan tietokoneella ja windowsilla? Itse kun hankin genelec G5 kaiuttimet olin vakuuttunut, että XT32 pärjään. Genelecin kaiuttimet on jo tehtaalta tulessaan erinomaiset moneen tilaan, niin en nähnyt SAMille käyttöä. Varsinkin kun kätevämmin se hoituu audyssey XT32 suoraan vahvistimella. Lisäksi en halua laittaa enempää rahaa kaiuttimiin kuin G5 maksaa. Jos joskus päivittäisin sam malliin hyödyn pitäisi olla tosi iso. Enkä sitä tilannetta näe ihan heti. Voin olla väärässäkin.
 
On myös mahdollista että 2 päällekkäistä korjausta ei vaan toimi. Esim. Audyssey XT32 ja Anti-Mode yhtä aikaa tuotti paskan tuloksen vs anti-mode yksisteen. Se VOI päteä myös Audyssey ja SAM yhtäaikaisuuteeen.. Huom VOI. ^

Mun edellinen vastaushan sitten meni ihan asiallisesti penkin alle :D

Latexii, kun mainitsit antimoden niin osaatko sanoa onko sillä väliä onko kalibroinnin aikana antimodessa (8033) päällä "+35Hz boosti", että onko sillä vaikutusta kalibroinnin tulokseen ja viiveisiin vs. ilman boostia? Ja tässä tapauksessa kalibroinnilla tarkoitan Sonyn STR-DH550:n tekemään viivesäätöä plus mahdollisia +/- desibelejä kaiutinkohtaisesti, ei siis mitään hienoa Audyssey-juttua :)
 
Latexii, kun mainitsit antimoden niin osaatko sanoa onko sillä väliä onko kalibroinnin aikana antimodessa (8033) päällä "+35Hz boosti", että onko sillä vaikutusta kalibroinnin tulokseen ja viiveisiin vs. ilman boostia? Ja tässä tapauksessa kalibroinnilla tarkoitan Sonyn STR-DH550:n tekemään viivesäätöä plus mahdollisia +/- desibelejä kaiutinkohtaisesti, ei siis mitään hienoa Audyssey-juttua :)
No siis, jos oikein ymmärsin(?) niin kyllähän toi Antimoskan boosti varmaan näkyy Sonyn tekemässä kalibroinnissa ja se yrittää sitä kumota.. Kaikki korostukset veke ja ajelee sitten kalibroinnit ja sitten korostukset päälle (esim. antimodesta), jos ne kokee tarpeelliseksi .

Toistoketjuun lisätyt laitteet myös aina lisää viivettä, mutta erittäin vähän (oiskohan määrällisesti 30cm, en osaa nyt laskea mitä se ois ms)
 
Viimeksi muokattu:
No siis, jos oikein ymmärsin(?) niin kyllähän toi Antimoskan boosti varmaan näkyy Sonyn tekemässä kalibroinnissa ja se yrittää sitä kumota.. Kaikki korostukset veke ja ajelee sitten kalibroinnit ja sitten korostukset päälle (esim. antimodesta), jos ne kokee tarpeelliseksi .

Toistoketjuun lisätyt laitteet myös aina lisää viivettä, mutta erittäin vähän (oiskohan määrällisesti 30cm, en osaa nyt laskea mitä se ois ms)

Kiitos, noin taisin tosiaan aiemminkin tehdä ja kokeilin varmuudeksi molemmilla subin vaiheilla jotka luonnollisesti eivät tuoneet merkittävää eroa. Itseasiassa itsellä antimode tuo noin pari metriä lisämatkaa fyysiseen etäisyyteen nähden, mutta eipä tuokaan ajallisesti järin pitkään ole :)
 
Toistoketjuun lisätyt laitteet myös aina lisää viivettä, mutta erittäin vähän (oiskohan määrällisesti 30cm, en osaa nyt laskea mitä se ois ms)

Itsellä lähti subbarin etäisyydestä, ts. viiveestä, 1,1 metriä kun otin sen systeemistä pois, kun Audyssey teki siitä vähän turhan. Molemmilla kerroilla annoin ihan vahvistimen vaan laskea etäisyydet kalibroinnissa. Oman kokemuksen mukaan ne saavat vaiheen lähemmäs oikeaa paremmalla onnistumisprosentilla kuin mitä itse mittaamalla. (Taustatiedoksi, kuuntelupaikalla on paha 8db vaimentuma juuri 70hz kohdalla, joka tekee jakotaajuuden alueesta aika haastavan säätää. Antimode lanasi tuon kohdan lähes sileäksi, joka johti todella ylikorostuneeseen yläbassoon. Tuli opittua, että kaikkia kuoppia ei kuulu lanata sileäksi.)

Hetken aikaa pidin Antimodea ja Audysseytä samaan aikaan setissä, mutta kun pienellä viilaamisella tuo Audyssey tekee ihan yhtä hyvän tai paremman toiston kuin molemmat yhteensä. Yksinkertaisuus äänentoistossa on yleensä aika suuri hyve.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom