Tässä tovin jos toisenkin speksaillut uutta vahvistinta. Yamahalla todennäköisesti mennään, kun nykyinen ja kaksi aiempaakin AV vahvistinta samalta merkiltä ollut ja mielekkääksi kokenut.
Eli käytännössä listalla Yamahan RX-A6A sekä RX-A4A (nykyinen RX-A830).
Eroja ei spekseissä ihan hirveästi ole, mm. tästä hyvä vertailla
RX-A6A - Tekniset tiedot - Yamaha - Finland
Hinta A6A:lla noin 2700e, ja A4A:lla noin1600e.
Mielestäni suurimmat erot A6A vs. A4A;
- kanavat 9.2 vs. 7.2
- tehot (Rated Output Power) 150W vs. 110W
- Auro 3D puuttuu A4A
- DAC; 384 kHz / 32-bit ESS Hyperstream DAC ES9026PRO x1 ES9007S x1 vs. 384 kHz / 32-bit ESS Hyperstream DAC ES9007S
- HDMI Up-conversion puuttuu A4A
- XLR puuttuu A4A
- Preout 11.2 vs 7.2
- Zoneja 4 vs 2
Mitä mieltä eroavaisuuksista IO kansa?
Tässä omaa ajatustulvaa eroista, saa, ja pitää kommentoida!
Itse en ainakaan koe, että olisin nykyisestä 5.2 setistä hirveästi kaiutin määrää kasvattamassa... Ja jos tässä pitäydyn, niin kanavien määrä sekä Auro3D (Toki Auro toiminee myös 5.2 systeemillä mutta ei niinkuin ihan tarkoitettu) puute ei hirveästi minua koskisi.
Tehot, nykyiseen A830 malliin Jammu ilmoittelee samoilla numeroilla 100W. Ei ole ainakaan vielä loppunut kesken vaikka kuinka yritetty. Että että... Kommentteja?
Osaako joku kommentoida noiden DACcien eroja?
Tekeekö HDMI up conversiolla oikeasti mitään? Jos kaikki laitteet HD tasoon joka tapauksessa vähintään jo pääsevät?
XLR, en ole koskaan omistanut kaiuttimia jotka olisivat tällaiset vaatineet.
Preoutit, tämä sinänsä voisi jopa teoriassa vaivatakin. Jos nyt innostuisi Atmos/Auro juttuihin (ja Atmoshan kyllä onnistuu A4A myös), niin Preoutteja kun olisi niin ei välttämättä heti tarvisi itse AV vahvaria vaihtaa. Mutta voisin kuvitella kuitenkin olevan tosiaan aika teoreettinen dilemma mulle.
Zonet, koskaan ole edes käyttänyt nykyäänkään toisia Zoneja. Ja nykyisestähän myös Zone2 löytyy. Ensi vuoden kylppärirempan yhteydessä tarkoitus jotenkin äänentoistoa saada kylpyhuoneeseen, mutta voisi olla kyllä helpompaa ajaa ihan omaa stereo vahvista siellä tms.
Nyt kun luen yo. tekstiäni, niin kovastihan tuo A4A puolelle kääntyisi. Varsinkin kun hintaeroa on se tonni, joka on aika paljon rahaa.