Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 728
"Suunnittelun kukkasia" -ketjussa on ollut esillä aika usein kaikenlaisia ajoneuvo-aiheisia suunnittelukukkasia ja koska ne aiheuttavat monesti enemmänkin keskustelua ja mielipiteitä eri suuntiin, ohjeisti ylläpito luomaan erillisen ketjun niitä varten tänne "Autot ja liikenne" -alueelle.

Osa tässä tarkoitetuista kukkasista on siis autoissa ja muissa kulkineissa hassusti toimivia ominaisuuksia ja osa muuten vain huonoa suunnittelua tai jopa suoranaisia virheitä.
 
Autoissa luukut jotka pitää sulkea maalipintaa koskien. Esimerkkinä jotkin tavaratilat jotka käytännössä pitää repiä kiinni maalipinnasta koskien tai muuten hankalasti. Tai sähköautoissa keulan sulkeminen on liian usein ilman sähköistä sulkua kahvaa tms.

VW:n kosketusnapit ratissa, do I need to say more.

Fiksaatio yli-isoihin vanteisiin ilman rakenteellista tarvetta (jarrujen koko tms). Turhaa pintakovuutta, kalliita renkaita, painavat vanteet, isompi riski vetää kanttariin jne jne.

Erinäisten merkkien infotaiment järjestelmät kokonaisuutenaan. Itselle yksi pahimmista on Mersun tai BMW:n nuo rulla/hiiri tms järjestelmät.

Kun suunnitellaan asioita suunnittelemisen takia. Esimerkkinä Civic Type R. Vaikka todnäk mahtava auto, ei ole osattu lopettaa hilppeiden lisäystä.
 
lrd2_pyyhk.jpg

Miksi pitää tehdä aivan uniikki pyyhkijänkiinnitysratkaisu? Mikä hyöty, mitä saavutetaan? Miksi lähes de-facto standardi koukkupää ei toimisi? Miksi paketissa ei edes tule mukana tarvittavaa kiinnityskäikälettä joka perstoutuu helposti ja haettava marmorilta?
:sangry::scry:
 
Miksi pitää tehdä aivan uniikki pyyhkijänkiinnitysratkaisu? Mikä hyöty, mitä saavutetaan? Miksi lähes de-facto standardi koukkupää ei toimisi? Miksi paketissa ei edes tule mukana tarvittavaa kiinnityskäikälettä joka perstoutuu helposti ja haettava marmorilta?
Mielenkiinnosta, onko jokin erikoisempi pyyhkijäratkaisu liikkeen kannalta tai muten muuten toimii että pyyhkijä olisi muuten jotenkin erilainen (esim mersun nuo sinkku pyyhkijät jotka liikkuivat myös sisään ja ulos akselista katsottuna.
 
Lasketaanko akun sijoittaminen pyöränkoteloon suunnittelun kukkaseksi vai onko tähän oikeasti joku järkiperuste?

Muita omia suosikkeja: Varapyörän sijoittaminen auton alle ja polttoainesuodattimen sijoittaminen tankin päälle, että vaihto edellyttää tankin pudottamisen

Erityismaininta vielä P3 Volvoille missä autot on rakennettu puhallinmoottorin ympärille
 
Lasketaanko akun sijoittaminen pyöränkoteloon suunnittelun kukkaseksi vai onko tähän oikeasti joku järkiperuste?

Muita omia suosikkeja: Varapyörän sijoittaminen auton alle ja polttoainesuodattimen sijoittaminen tankin päälle, että vaihto edellyttää tankin pudottamisen

Erityismaininta vielä P3 Volvoille missä autot on rakennettu puhallinmoottorin ympärille
Fiat Stioissa vai Puntoissa tuota akun sijaintia oli tuolla jos oikein muistan ja ei sille ainakaan meillä korjaamolla keksitty muuta kuin tilankäytön optimointi syyksi. Jengi kirosi että vaikea vaihtaa mutta tosiasia on kuitenkin että akkuja ei vaihdeta joka huollossa tms. ja käytännössä vaihto on auto ilmaan, rengas irti, sisälokarista pari juttua irti ja tadaa. Monessa on vielä vittumaisemmissa paikoissa työn kannalta.
 
Fiat Stioissa vai Puntoissa tuota akun sijaintia oli tuolla jos oikein muistan ja ei sille ainakaan meillä korjaamolla keksitty muuta kuin tilankäytön optimointi syyksi. Jengi kirosi että vaikea vaihtaa mutta tosiasia on kuitenkin että akkuja ei vaihdeta joka huollossa tms. ja käytännössä vaihto on auto ilmaan, rengas irti, sisälokarista pari juttua irti ja tadaa. Monessa on vielä vittumaisemmissa paikoissa työn kannalta.
-90 luvun Chrysler Cirruksesta tuo esimerkki. Samasta autosta tuo polttoainesuodattimen vaihdon hankaluus
 
Kia on tuonut näitä aika kivasti autoonsa, olen kyllä suurimman osan jo tällä foorumilla luetellutkin eri yhteyksissä. Mainitaan nyt pari tässä.

Tehdään sähköpenkki jossa on muistipaikat. Mutta jätetään yksi säädöistä (ristiselän tuki) muistitoiminnon ulkopuolelle, niin että sen joutuu säätämään joka kerta erikseen jos eri kuljettajilla ei ole sen osalta tismalleen samat mieltymykset.

Kuljettajan turvavyövaroitin, joka alkaa huutaa välittömästi virrat kytkettäessä, ellet ole laittanut turvavyötä kiinni jo ennen tätä.

Tavaratilassa on sidontapisteet, jotka ovat pelkkiä koristeita. Yritin kiinnittää niihin kaasupullon käydessäni vaihtamassa sitä, ei onnistunut. Sidontaliinan räikkä ei alkanut vielä edes oikeasti kiristää, kun lenkki paukahti irti. Sai sen kyllä painettua takaisinkin, jonkinlainen nasta siinä oli pitämässä sitä paikoillaan. Hengenvaarallinen keksintö, jos noihin joku sitoo painavaa tavaraa olettaen sen pysyvän myös kiinni niissä.
 
Tehdään sähköpenkki jossa on muistipaikat. Mutta jätetään yksi säädöistä (ristiselän tuki) muistitoiminnon ulkopuolelle, niin että sen joutuu säätämään joka kerta erikseen jos eri kuljettajilla ei ole sen osalta tismalleen samat mieltymykset.
Mites olisi nämä puolisähköpenkit joissa muistipaikka. Etäisyys yms menee kyllä sähköllä mutta joku kallistus/korkeus tms jää puuttumaan (ristiselän lisäksi) tai sitten pitää säädellä ratti aina manuaalisesti tms tms. Joo onhan tuo penkin etäisyyden muistaminenkin jo kiva juttu jos ei ole kahta totaalisesti eri ajoasennon kuskia (vaikka makaaja vs tuulilasiin liimautuja) mutta kyllä se joissain autoissa on aina mukava säätäminen jos on isompi kaveri ja pienempi kaveri.
 
Mites olisi nämä puolisähköpenkit joissa muistipaikka. Etäisyys yms menee kyllä sähköllä mutta joku kallistus/korkeus tms jää puuttumaan (ristiselän lisäksi) tai sitten pitää säädellä ratti aina manuaalisesti tms tms. Joo onhan tuo penkin etäisyyden muistaminenkin jo kiva juttu jos ei ole kahta totaalisesti eri ajoasennon kuskia (vaikka makaaja vs tuulilasiin liimautuja) mutta kyllä se joissain autoissa on aina mukava säätäminen jos on isompi kaveri ja pienempi kaveri.
Meillä on XC60:ssa täyssähköpenkki kolmella muistipaikalla ja ne muistipaikat voi liittää tiettyyn avaimeen. Todella kätevä ja se säätää kaikki penkin ja peilien asetukset kohdalleen ilman käyttäjän toimia. Vaimon kanssa asetukset ovat jonkin verran erilaiset ja edellisessä autossa tökki, kun joka kerta piti säätää käsin.

Systeemi toimii muuten 100% oikein jos vain avaa oven avaimen painikkeesta, mutta jostain syystä se ei kuitenkaan tee ihan aina mitään jos avaa ovet ja astuu autoon keylessinä, eli avain taskussa. Silloinkin tosin riittää, kun käsin painaa penkin syrjässä olevaa muistipainiketta, mutta olisi kiva tietää miten tuo on koodattu, että se voi toimia vain satunnaisesti, kun se kuitenkin tunnistaa sen avaimen ovea avattaessa?

Btw. Automaattivaihteiden ja ilmastoinnin lisäksi sähköpenkit muistilla ja keyless-järjestelmä ovat silkkaa parhautta.
 
Meillä on XC60:ssa täyssähköpenkki kolmella muistipaikalla ja ne muistipaikat voi liittää tiettyyn avaimeen. Todella kätevä ja se säätää kaikki penkin ja peilien asetukset kohdalleen ilman käyttäjän toimia. Vaimon kanssa asetukset ovat jonkin verran erilaiset ja edellisessä autossa tökki, kun joka kerta piti säätää käsin.

Systeemi toimii muuten 100% oikein jos vain avaa oven avaimen painikkeesta, mutta jostain syystä se ei kuitenkaan tee ihan aina mitään jos avaa ovet ja astuu autoon keylessinä, eli avain taskussa. Silloinkin tosin riittää, kun käsin painaa penkin syrjässä olevaa muistipainiketta, mutta olisi kiva tietää miten tuo on koodattu, että se voi toimia vain satunnaisesti, kun se kuitenkin tunnistaa sen avaimen ovea avattaessa?

Btw. Automaattivaihteiden ja ilmastoinnin lisäksi sähköpenkit muistilla ja keyless-järjestelmä ovat silkkaa parhautta.
AI hitto, tuostako se on kiinni että en käytä avaimen painiketta! Olenkin ihmetellyt kun penkit eivät säädy automaattisesti. Olipa hyödyllinen maininta:thumbsup:
 
AI hitto, tuostako se on kiinni että en käytä avaimen painiketta! Olenkin ihmetellyt kun penkit eivät säädy automaattisesti. Olipa hyödyllinen maininta:thumbsup:
En ole ihan täysin varma, mutta vaimo ei ole tuosta koskaan valittanut ja se käyttää pelkästään painiketta (en kyllä ymmärrä miksi). Minä taas pidän oman avaimen aina taskussa ja penkit menevät automaattisesti kohdalleen ehkä 75% käyttökerroista.
 
Tämä "pidä oven avaajaa / lukitsijaa kauan pohjassa ja kaikki ikkunat laskeutuu" ominaisuus. On ainakin uudessa Honda Jazzissa ja taisi olla Fabiassakin. Pari päivää sitten Prismalla tulin takaisin autolle ihan vaan huomatakseni, että kaikki ikkunat oli seljällään. Näköjään olin sujauttanut avaimet sellaiseen asentoon taskuun, että nappi oli painunut pohjaan ja pois autolta kävellessä oli ikkunat auenneet. Tulee nyt vainoharhaisesti vilkuiltua taaksepäin aina kun autolta kävelee pois, ettei seuraavalla kerralla ole koppi täynnä lunta.
 
Tämä "pidä oven avaajaa / lukitsijaa kauan pohjassa ja kaikki ikkunat laskeutuu" ominaisuus. On ainakin uudessa Honda Jazzissa ja taisi olla Fabiassakin. Pari päivää sitten Prismalla tulin takaisin autolle ihan vaan huomatakseni, että kaikki ikkunat oli seljällään. Näköjään olin sujauttanut avaimet sellaiseen asentoon taskuun, että nappi oli painunut pohjaan ja pois autolta kävellessä oli ikkunat auenneet. Tulee nyt vainoharhaisesti vilkuiltua taaksepäin aina kun autolta kävelee pois, ettei seuraavalla kerralla ole koppi täynnä lunta.
Tuo on taas paras varuste ikinä kesällä. Edellisessä Fiestassa tuli kirottua ainoastaan sitä ettei kattoluukku auennut kokonaan. Nää on näitä hauskoja toinen vihaa toinen rakastaa.

@Kautium juu omassa kipossa on tuo muisti kaikille asetuksille ohjauksen jäykkyydestä penkkien ja ratin asentoon sekä sitten ihan navin koti/työ osoitteet yms asetukset ovat profiilikohtaiset. Toimivat joko avainkorttia/avainta/kännykkää avaimena käyttäessä. Kävelee autolle luuri taskussa avaa oven ja jarrua painaessa kaikki ohjauslaitteet hakevat paikkansa ns easy entry asennosta sen mukaan kuka kuskin paikalla on. Helvetin näppärä myös jos lainaa autoa kaverille tms. Parille kaverille luonut profiilit ja heitän vain avainkortin käteen ja istuvat autoon ja valitsevat profiilinsa ja kaikki säätyy.
 
Heti tuli mieleen Lancia Gamma, jossa ohjaustehostin oli asennettu nokka-akselin yhteyteen. Käytännössä tuo tarkoitti sitä, että renkaat ääriasennossa auton käynnistäessä tai renkaita paikallaan käännellessä jako meni herkästi pieleen ja venttiilit ja männät kolisivat yhteen. Siihen loppuu kiire aamulla :hammer:

Meet The Car With An Engine You Could Destroy By Turning The Steering Wheel

Sitten myös vähemmän vaarallisena mutta silti ärsyttävänä esimerkkinä tuli mieleen Audi A4 B6 ja B7 -mallien keskikyynärnoja. Se oli täysin käsijarrun tiellä ja hankaloitti sen käyttöä huomattavasti. Muistan, kun kyseisen auton koeajolla tuli ihmeteltyä, miksei tuohon oltu voitu keksiä parempaa ratkaisua.

1643206153731.png


Vielä kolmantena voisi mainita monien ranskalaisten autojen vilkkujen strobon, kun ovet lukitaan tai avataan. Kauppojen pihoilla nähnyt monesti, kun ranskiksen keskuslukituksen kauko-ohjainta käytetään ja vilkut vilkkuvat monta kertaa päälle ja pois. Näyttää älyttömän tyhmältä ja yksikin vilkautus varmasti riittäisi ajamaan saman asian. En tiedä, kenen mielestä tuo oli hyvä ratkaisu.
 
Tuo on taas paras varuste ikinä kesällä. Edellisessä Fiestassa tuli kirottua ainoastaan sitä ettei kattoluukku auennut kokonaan. Nää on näitä hauskoja toinen vihaa toinen rakastaa.
Millaisessa tilanteessa tätä hyödyntää, ellei sattumalta asu omakotitalossa? Missään julkisessa parkissa tuskin heittää ikkunat auki kaukaa, ellei sattumalta ole juuri tulossa autolle, jolloin sen voisi yhä hyvin tehdä auton säätimistä?
 
Millaisessa tilanteessa tätä hyödyntää, ellei sattumalta asu omakotitalossa? Missään julkisessa parkissa tuskin heittää ikkunat auki kaukaa, ellei sattumalta ole juuri tulossa autolle, jolloin sen voisi yhä hyvin tehdä auton säätimistä?
Vaikka työpaikan parkkipaikalla.
 
Millaisessa tilanteessa tätä hyödyntää, ellei sattumalta asu omakotitalossa? Missään julkisessa parkissa tuskin heittää ikkunat auki kaukaa, ellei sattumalta ole juuri tulossa autolle, jolloin sen voisi yhä hyvin tehdä auton säätimistä?
Joko esim juuri työpaikan parkkipaikalla, kaupan pihalla kantomatkan rajoilla avaten jolloin saa pahimman kuuman hohkan tuuletettua ennen autolle saapumista, lähtiessä autolta nappia painamalla joka ikkuna kiinni katto mukaanlukien jne jne.
 
Joko esim juuri työpaikan parkkipaikalla, kaupan pihalla kantomatkan rajoilla avaten jolloin saa pahimman kuuman hohkan tuuletettua ennen autolle saapumista, lähtiessä autolta nappia painamalla joka ikkuna kiinni katto mukaanlukien jne jne.
Kenties suhtautumiseeni siis vaikuttaa auton osto talvella ja palaan kesällä hehkuttamaan ominaisuutta.
 
Kenties suhtautumiseeni siis vaikuttaa auton osto talvella ja palaan kesällä hehkuttamaan ominaisuutta.
Todennäköisesti :D. Ei tuota kauheasti talvella tule käytettyä ja nykykipossa moinen yhden napin painallus ei edes onnistu kun kännykkä on avain joten pitää mennä valikoihin.
 
Tässä tämän talven kovimmilla pakkasilla huomasin, että Mitsubishissä saa peilit käännettyä sisään avaimesta. En nyt muista miten, koska vahinko. Enkä tajua miksi? Takaisin pitää kääntää sisältä napista. Koska kuitenkin saa valita asetuksista miten se noita peilejä kääntelee ja talvella ei oikein huvittais niitä käännellä.
 
Tässä tämän talven kovimmilla pakkasilla huomasin, että Mitsubishissä saa peilit käännettyä sisään avaimesta. En nyt muista miten, koska vahinko. Enkä tajua miksi? Takaisin pitää kääntää sisältä napista. Koska kuitenkin saa valita asetuksista miten se noita peilejä kääntelee ja talvella ei oikein huvittais niitä käännellä.
Katsos ohjeista olisiko avaimessa joku toinen komento jolla avata ne taas. Joskus oli jotain 2painallusta teki asian x, kolme asian y jne jne. Esim ensimmäinen painallus avasi vain kuskin oven, toinen avasi kaikki jne.
 
Katsos ohjeista olisiko avaimessa joku toinen komento jolla avata ne taas. Joskus oli jotain 2painallusta teki asian x, kolme asian y jne jne. Esim ensimmäinen painallus avasi vain kuskin oven, toinen avasi kaikki jne.
Voi olla. Toki tuon ovien avauksenkin saa valikosta asetettua. Kauhulla vaan kuuntelin, kun aikamoisella rutinalla käänsi peilit sisään, että olis voinu jättää tekemättä.

Edit. Nyt kun ihan aloin etsimään, niin en löytänyt ohjekirjasta. Mutta internet on kaveri ja mitshelp.com auttoi. Avaimesta ovet kiinni ja tupla painallus, peilit menee sisään. Avaimesta ovet auki ja tupla, peilit ulos. Vielä kun keksis mitä järkeä tossa on... Mut tietää ainakin välttää ylimääräisiä painalluksia. Tapana on vaan ollu painella ovia lukkoon neuroottisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta, onko jokin erikoisempi pyyhkijäratkaisu liikkeen kannalta tai muten muuten toimii että pyyhkijä olisi muuten jotenkin erilainen (esim mersun nuo sinkku pyyhkijät jotka liikkuivat myös sisään ja ulos akselista katsottuna.

Ei, ihan normaali ympyränkaariliikerata eli lähes yhtä "hyvä" kuin millikoonrenkaat takavuosina :)
 
Miksi helvetissä DPF:n polton tarpeesta tai sen alkamisesta ei voi indikoida kuljettajaa (ainakaan Audi A4 vm. 2008/Ford S-max vm. 2013)? Kiva kun pysähtyessään kuulee tuulettimesta, että jahas, jäi poltto kesken. Taas.

Sitten tuleekin muutaman epäonnistuneen kerran jälkeen vikakoodia, jonka jälkeen pitää pakkopolttaa paikallaan (tai huollossa) 15-30 min @2500 rpm.
 
Omassa ranskiksessa löytyy tuo valostrobo, ovet lukitessa vilkut palaa yhtäjaksoisesti pari sekuntia ja avatessa vilkkuu nopeasti pari sekuntia. Mutta jos erehtyy painamaan uudelleen lukitusta niin aloittaa 10s valoshown, ilmeisesti jokin "etsi auto" toiminto :rofl: Ikkunoita en saa auki etänä, mutta kiinni kyllä. Kukkasena mainitsen peilien taittumisen ovia lukitessa, kesällä ja syksyllä kiva, mutta näin talvella on joskus jäätä välissä niin kivat rutinat kuuluu. Saa koodattua lexialla pois, mutta olisi tuo auton valikoistakin hyvä saada.
Työautossa (Ford transit connect) mittarivalojen kirkkaus vaikuttaa tietyssä pisteessä myös ajovalojen kirkkauteen. Ajovalot himmenee selkeästi kun mittarivaloihin laittaa tarpeeksi kirkkautta.
 
En ole perehtynyt näihin pintaa syvemmälle, mutta eiköhän nämä tunnettuja kukkasia ole:

VAG-konsernin FSI ja DSG- ongelmat
Mersun SBC jarruviat
BMW:n moottoriongelmat jakopään osalta ja taisi olla imusarjan läpät myös

Joo, kaikissa autoissa on tyyppivikoja, mutta kun edes perusasiat, kuten luotettavuus olisi kunnossa eli ei monia tuhansia maksavia tyyppivikoja.

Ja ylipäätään huono huollettavuus tai se että jonkin asian suunnittelu on mennyt monimutkaisuudessaan liian överiksi ja seurauksena luotettavuus kärsii.
 
Tämä "pidä oven avaajaa / lukitsijaa kauan pohjassa ja kaikki ikkunat laskeutuu" ominaisuus. On ainakin uudessa Honda Jazzissa ja taisi olla Fabiassakin. Pari päivää sitten Prismalla tulin takaisin autolle ihan vaan huomatakseni, että kaikki ikkunat oli seljällään. Näköjään olin sujauttanut avaimet sellaiseen asentoon taskuun, että nappi oli painunut pohjaan ja pois autolta kävellessä oli ikkunat auenneet. Tulee nyt vainoharhaisesti vilkuiltua taaksepäin aina kun autolta kävelee pois, ettei seuraavalla kerralla ole koppi täynnä lunta.
Tuo oli jo 90-luvulla mersussa ja bemarissa
 
Tässä tämän talven kovimmilla pakkasilla huomasin, että Mitsubishissä saa peilit käännettyä sisään avaimesta. En nyt muista miten, koska vahinko. Enkä tajua miksi? Takaisin pitää kääntää sisältä napista. Koska kuitenkin saa valita asetuksista miten se noita peilejä kääntelee ja talvella ei oikein huvittais niitä käännellä.
Jos vaikka ahtaalla parkkiksella tai kadun varressa haluaa peilit kiinni :hmm:
Omassa Hondassa taitaa peilit automaattisesti avatua kun auton käynnistää...
 
Vagien peilien lämmitys peiliensäätönupista. Toisaalta hyvä ominaisuus ettei ole liitetty takalasin lämmittimeen millään tavalla (kuten monesti peililasit lämpeää sen yhteydessä), mutta esim. omassa B7 Passatissa tuo peilinsäätönuppi on jotenkin jäykähkö kääntymään akselinsa ympäri ja varsinkin hanskat kädessä vaatii aika paljon "keskittymistä" että saa ajon aikana kytkettyä peilien lämmityksen päälle.

Jos nappi pyörisi löysemmin niin toimisi paremmin.
 
Tähän sopinee se BMWn moottori, jossa jakopää on päätetty ovelasti sijoittaa väärään päähän eli vaihteiston puolelle. Eihän siinä mitään jos se ketju kestäisi mutta kun ymmärtääkseni se ei kestä, joten korjaus on erittäin kallis.
 
Tähän sopinee se BMWn moottori, jossa jakopää on päätetty ovelasti sijoittaa väärään päähän eli vaihteiston puolelle. Eihän siinä mitään jos se ketju kestäisi mutta kun ymmärtääkseni se ei kestä, joten korjaus on erittäin kallis.
Ei muuten ollut bmw ensimmäinen joka tuollaisen upean ratkaisun toteutti, löytyy esim. mersulla ja vaggineissa myös :beye:
Esim. volkkarin 12v vr6 koneessa oli jo vuonna 1991? ketju "takana".
 
Jos vaikka ahtaalla parkkiksella tai kadun varressa haluaa peilit kiinni :hmm:
Omassa Hondassa taitaa peilit automaattisesti avatua kun auton käynnistää...
Peilit saa kuitenkin jo sisältä napista tai asetuksista voi valita kääntyykö automaattisesti vai ei. En tiedä tarviiko vielä kolmannenkin tavan.
 
Joko esim juuri työpaikan parkkipaikalla, kaupan pihalla kantomatkan rajoilla avaten jolloin saa pahimman kuuman hohkan tuuletettua ennen autolle saapumista, lähtiessä autolta nappia painamalla joka ikkuna kiinni katto mukaanlukien jne jne.
Tässä huomaa, kuinka erilaista käyttö voi olla. Itse en keksi mitään tilannetta, jossa tarvisin ikkunoiden avaamista silloin, kun olen auton ulkopuolella. Jäähdytystä varten on ilmastointi, joka napautetaan tarvittaessa kännykästä päälle.
 
Tässä huomaa, kuinka erilaista käyttö soi olla. Itse en keksi mitään tilannetta, jossa tarvisin ikkunoiden avaamista silloin kun olen auton ulkopuolella. Jäähdytystä varten on ilmastointi, joka napautetaan tarvittaessa kännykästä päälle.
Tätä kun ei kaikissa ole :D. Suurimmassa osassa. Juu nykyisessä on mutta on myös ensimmäinen jossa moinen toiminto on. Plus olen ehkä "outo" mutta tykkään ilmastoinnin sijaan ajaa katto auki, ikkunat auki heti kun keli on plussalla ja ei ole ihan täyttä räntää. Saa kummia katseita Kehällä kun painaa katto ja ikkunat auki +1c keleissä :D
 
Subaru Legacy olisko ollu -07 :hmm: öljynsuodattimen sijainti. Alta vaihdettava mutta keskellä konetta jossain vitun ahtaassa välissä pakosarjan keskellä :mad: Taisi olla joku välimallin legacy.
 
Mercedes CLK, akku takakontissa ja kontinluukku on vain sähköisesti avattavissa. Takapenkkien poistoon ei tule ohjetta esim auton mukana, ja se on lähes mahdoton arvata miten saa penkin pois tieltä. Pehmusteen läpi tökkimällä oikeaan kohtaan löytyy lukitus, kiitokset Youtubelle tms, mistä ohjeen sainkaan. Sit vaan kömpiä sisäkautta takakonttiin :D
Apuvirtapisteitä ei ole konepellin alla.
 
B7 Passatissa tuo peilinsäätönuppi on jotenkin jäykähkö kääntymään akselinsa ympäri ja varsinkin hanskat kädessä vaatii aika paljon "keskittymistä" että saa ajon aikana kytkettyä peilien lämmityksen päälle.
Protip. Käännät sen lämmitysasentoon ja jätät sinne. Näin olen omia vastaavia autojani käyttänyt aina. Ei ole tarvetta käännellä ajon aikana.

Tietty jos on tarvetta säädellä peilejä usein niin pakkohan sitä on silloin käännellä ja nupin tuntumasta olen kyllä samaa mieltä, se on aika jäykkä kiertymään.
 
Lasketaanko akun sijoittaminen pyöränkoteloon suunnittelun kukkaseksi vai onko tähän oikeasti joku järkiperuste?

Itsellä on nyt parikymmentä vuotta on ollut autoja joissa akku on ollut takapaksissa, jolla ollaan saavutettu keskimäärin tuollainen 10 vuoden kesto akuille, vaikuttavia tekijöitä varmaan lämpötila ja tärinä, joku voisi osata kertoa mikä on 4 metrisen 50mm2 kaapelin vaikutus akulle päätyvän sähkön tasaisuuteen. Tässä merkissä on apuvirtapisteet konehuoneessa ;)

Anyway, nyt kalustoon tuli lisäystä toisen merkkisen laitteen merkeissä, ja kyllähän tuohon konehuoneen korkeimmassa kohdassa olevaan pääsee helposti käsiksi, mutta näyttäisi olevan enemmän tarvettakin. Samalla kohtaa alempana pyöräkotelossa olisi pissapojan säiliö, joiden paikkaa vaihtamalla varmaan auton mallin aloittava "sport" korostuisi matalamman painopisteen muodossa.
 
Saabeissa virtalukon sijoittaminen alas vaihdekepin ja käsijarrun väliin. Kai tästäkin joku tykkää, mutta en tiedä minkään muun (tavallisen) valmistajan päätyneen samaan erikoiseen ratkaisuun.
 
Toyota/Lexuksen kulutusta kuvaavat "palkit". Ovat kalibroitu pelkästään MPG lukemia varten, l/100km varten melkeen käyttökelvottomia kun asteikko on pysyvästi 0-30l/100km. Muutenkin, kaikki Toyotan/Lexuksen tekemät infotaiment ratkaisut. Ihan uusimmissa Lexuksissa juttujen mukaan jo paljon paremmat.

Viikset joissa ei pykäliä. Olen ajanut nyt autollani kohta vuoden, enkä vieläkään osaa aina käyttää noita viiksiä joissa ei ole pykäliä, menee helposti pää sekaisin.
 
Protip. Käännät sen lämmitysasentoon ja jätät sinne. Näin olen omia vastaavia autojani käyttänyt aina. Ei ole tarvetta käännellä ajon aikana.

Tietty jos on tarvetta säädellä peilejä usein niin pakkohan sitä on silloin käännellä ja nupin tuntumasta olen kyllä samaa mieltä, se on aika jäykkä kiertymään.
Ainot vaan, että näin toimimalla peili ei enään käänny alas peruuttaessa, joten ainoa vaihtoehto on pyöritellä tuota päälle tarpeen mukaan ja sitten takaisin, harvinaisen ärsyttävää.

Ja VW:n ACC on myös typerä, miksei tuota voi kytkeä perusvakkarille kun tutka tippuu pois käytöstä, varsinkin kun tuntuu tuo tutka tippuvan todella herkästi pois näillä 0 keleillä kun satelee lunta, nimimerkillä tällä viikolla jo 3 kertaa tippunut pois. Ja tähän päälle se kissankokoinen kirkas varoituskolmio joka syttyy aina mittaristoon kun tuo tapahtuu.

Myös tuo VW:n tapa ilmoittaa lasinpesunesteen loppumisesta on aivan älytön, sopivaan tasoon kun tippuu pinta niin tuo varoitus pingaa päälle ja pois ihan jatkuvasti ja sytyttelee tuota ärsyttävää varoituskolmiota mittaristoon.. Miksei se voi vaan ilmoittaa, että neste vähissä kun se kerran käy sen asetetun tason alla ja sitten pitää varoituksen päällä uudelleen käynnistykseen saakka, ilman sitä pirun kolmiota..
 
Ainot vaan, että näin toimimalla peili ei enään käänny alas peruuttaessa, joten ainoa vaihtoehto on pyöritellä tuota päälle tarpeen mukaan ja sitten takaisin, harvinaisen ärsyttävää.
Kuten sanoinkin, ei onnistu jos on tarvetta säädellä peilejä. Lasken säädöksi myös tuon peilin laskemisen peruuttaessa, jos tuota toimintoa usein kaipaa niin sitten on pakko pyöritellä nuppia.

Kunhan mainitsin, kun aika monella on ilmeisesti tapana väännellä sitä lämmitystä jatkuvasti päälle tai pois, ilman mitään muita säätötarpeita.

Samaa mieltä myös tuosta volkkarin ja muutaman muunkin merkin pakkomielteestä estää tavallisen vakionopeussäätimen käyttö, jos tutka on ummessa. KIA hanskaa tämän, siitä pisteet koreaan (jotain sielläkin osataan tehdä fiksusti).
 
Kuten sanoinkin, ei onnistu jos on tarvetta säädellä peilejä. Lasken säädöksi myös tuon peilin laskemisen peruuttaessa, jos tuota toimintoa usein kaipaa niin sitten on pakko pyöritellä nuppia.

Kunhan mainitsin, kun aika monella on ilmeisesti tapana väännellä sitä lämmitystä jatkuvasti päälle tai pois, ilman mitään muita säätötarpeita.

Samaa mieltä myös tuosta volkkarin ja muutaman muunkin merkin pakkomielteestä estää tavallisen vakionopeussäätimen käyttö, jos tutka on ummessa. KIA hanskaa tämän, siitä pisteet koreaan (jotain sielläkin osataan tehdä fiksusti).
Varmasti riippuu toki omasta tarpeesta, mutta itse peruutan lähes aina ruutuun, jolloin tuo on mukava ominaisuus, mutta yleensä myös ainoat kerrat itselle milloin lämmitystä tarvitsee, on ne kun ajaa parkkihalliin ja pitäisi peruuttaa ruutuun, mutta peilit on huurussa, niin siinä sitten pyörittelemään nappia edes takaisin. En vain ymmärrä, miksi pitää valita näistä jompi kumpi ominaisuus käyttöön, miksei molemmat voisi toimia saman aikaisesti.
 
Eikös se ollut kolariturvallisuuden takia?
Oli juu. Ja Saabista kukkasiin... Saab olikohan 95:n käsijarrukahva. Käsijarrukahva joka on suunniteltu niin että muuttuu jatkuvaksi kaarevaksi kahvaksi keskikonsoliin eli etuosa ja siten sen nappi ovat niin että käsijarru vapauttaessa voi jäädä asioita väliin. Kivan näköinen kun kahvaa ei huomaa jos ei tiedä mutta ai prkl kun onnistut jättämään peukalon väliin.

Ja tuo ACC:n haista vittu toiminton on todennäköisesti kiitos "keskivertokuluttajan". Todnäk ajatus se että normi tallaajalla ei pysy päässä että kruisen aktiivipuoli ja aktiivijarru yms ovat disabloitu ja ajaisi siten vaan jonkun perään tms ja alkaisi syyttää valmistajaa ettei varuste toiminut. Itsellä tuo sama ihana ominaisuus Teslassa ja oli kyllä niin haista vittu kun sähköautolla tuo kilometrilleen tarkan nopeuden ylläpito on mielestäni vaikeampaa koska ei ole moottorin pörinää jonka taajuuteen saisi korvansa kalibroitua ja pidettyä nopeuden sen mukaan oikeassa skaalassa (kiva ajella kehä1:stä jatkuvasti mittaria kameroiden luona tuijottaen ettei tule sitä saakelin pumppausta tai välähdystä).
 
Millaisessa tilanteessa tätä hyödyntää, ellei sattumalta asu omakotitalossa? Missään julkisessa parkissa tuskin heittää ikkunat auki kaukaa, ellei sattumalta ole juuri tulossa autolle, jolloin sen voisi yhä hyvin tehdä auton säätimistä?
Varsinkin avoauton kanssa toi on tosi hyvä. Siinä ajassa kun kävelee parkkiksella autolle ehtii katto avautumaan ja on mukavampi lastautua autoon.
 
Fiat Stioissa vai Puntoissa tuota akun sijaintia oli tuolla jos oikein muistan ja ei sille ainakaan meillä korjaamolla keksitty muuta kuin tilankäytön optimointi syyksi.

Stilossa oli ainakin tuo. Yksi syy siihen sijaintiin on tosin se, että Stiloa myytiin myös 5-mukisena versiona (muttei todellakaan Suomessa), jolloin se moottoritila oli oikeasti ahdas ja tuo akun paikka oli ainoa ns. järkevä paikka sille. Tämän lisäksihän tuossa oli digimittaristoa ja ties mitä kaikkea. Parasta Stiloissa oli kuitenkin parkkipoltimoiden vaihto -> piti irroittaa etupuskuri.
 
Lieköhän Stilojen eri moottoriversioissa vaihtelua koska itse muistelen että akku olisi ollut moottoritilassa omassa yksilössä. Etupuskurin tosiaan jouduin kerran irrottamaan ja vaihdoin yhteen menoon kaikki etupään polttimot. Kuulemma se onnistuisi gynekologin ottein lokarissa olevan luukun kautta myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom