No tuo ei ihan onnistunut, kun oli BZ4X aikanaan yön yli koeajossa, kun halusin kokeilla miten valojen kanssa voisi pärjätä ja vertailla nykyisen RAV4 Lazer 18 Elite Double E-mark valoihin. No ei kyllä ollu lähelläkään samassa kastissa. Ja 156 km koeajon kulutusta kertyi 13,7 kWh/100 km näin kesäisillä keleillä. Se nyt oli sellainen koeajo vasta ja olin kyllä jo erityisen hyvillä mielin kulutukseen palauttaessani auton. Kyllä sillä osan ajamisista pääsisi takuulla tuota alemmilla lukemillakin, mutta se vuoden aikana muodostuva kumulatiivinen kulutus on kiinnostavampi. Mulla on RAV:llä se nyt 21,4 kWh/100 km ja tasan kuukausi aikaa kattoa mihin se tulee päätymään 2:den vuoden ajamisten jäljiltä. Edellinen versio taisi olla muistaakseni 20,4 kWh/100 km ja tuo EPA normi ehdottaa 22,4 kWh/100 km lukemaa. Auton näyttämä on sitten taas mitä on, mutta pystyn sen kyllä kattomaan joskus ihan tarkastikin, kun on erillinen sähkömittari tuolla tallissa mittaamassa pelkästään 3-vaihe pistorasian sähköä. Laturin oma mittari ei näytä han oikeaa lukemaa ainakaan. Ajetun matkan kun näkee täyteen ladatun lähdön jälkeen ja lyö pistokkeen kiinni ajon jälkeen niin näkee mitä sinne menee takaisin. Tuo on varsin lähellä todellista kulutusta häviöineen, mutta ei siis puhtaasti pelkän moottorin käyttämä sähkön määrä. Laturin näyttämää voi vielä verrata tuohon auton näyttämään ajon jälkeiseen, jos sattuu olemaan yhtenäinen ajon pätkä, kuten tänään tuo 80 km olisi ollut. Auto sai jonkun softapäivityksen ja sen jälkeen ei laturista enää ole mennyt tyhjään akkuun 14,5 kWh lukemia, joka edelliseen versioon helposti upposi. Nykyiseen menee laturin mukaan max 13,6 kWh ympärillä pyöriviä lukuja. Kulutuksen pitäisi pudota kuitenkin alle 20 kWh/100 km, jotta päästään WLTP 74 km lukemaan. EPA kulutus on kuitenkin 22,4 kWh ja sillä pääsisi 64,8 km, joka on suht helposti toteutuva lukema.
Range arvio lähestyy taas sitä 100 km lukemaa ollen nyt 97,1 km. Se nyt ei sinänsä kerro paljon muusta kuin, että vähällä kulutuksella ajetaan koska ennuste on jatkuvasti nousevalla trendillä.
Kohtuullisella mielenkiinnolla kuitenkin odotellaan uutta vuosimallia saapuvaksi.
Onhan tuo range ennuste joskus aikaisemminkin noussut yli 100 km, mutta ei ole koskaan päässyt luvattua. Pisin pätkä muistaakseni ollut jotain 93 km lokakuussa talvirenkailla Länsiväylän päästä päähän asiointi Verkkiksessa edellisellä autolla. Edellisessä mallissa oli 95 km rajoitettu tuo näyttö, mutta uudempi näyttää yli 100 km lukemia. Tuli ihmeteltyä joskus kun oli 5 km ajanut, niin range näytti edelleen samaa 95 km lukemaa.