Autosi polttoaineen kulutus

RAV4 plugari ilman lisälämmittimiä Ivalossa. Kaupassakäynti 2x2 km tai lapsen hoitoonvienti 2x3,5 km ja lopuksi matkan jälkeen siellä on kunnon pakkasilla se kakkosella alkava kaksinumeroinen kulutuslukema taulussa. Toki ihan absoluuttisesti kulutus ei ole kovin suurta, mutta kyllä siinä kilometrille tulee hiilivetyjä. Jos menisi kuvittelemaan, että plugarilla lähiajot pitäisi päästä sähköllä.
Tuli vähän puskista, näin Suomessa missä väestökeskipiste on jossain Hämeenlinnan korkeudella ja missä bensalenkkaritkin alkavat jos suosia talvella esilämmitystä.

En tiedä mitä lisälämmitin tuossa autossa tarkoittaa, mutta jos tuolla Hämeenlinnan korkeudella polttiskäyttäjätkin alkaa suosia lohko tai polttoaine lämmitintä, sähkis tuo tietenkin sen option että voi sähköllä lämmittää. Tosin jos ei ole sitä sähköä omalla paikalla niin siinä menettää sen monelle tärkeimmän edus, eli "tankki" aina aamulla täynnä.


Mutta ilman muuta siellä Ivalossa kannattaa ja pitää tehdä ne valinnan paikallisten olojen mukaan. Toki niistä kokemuksista etelänkin ihmisille voi olla hyötyä, kun ilmaisee niin että etelässäkin ymmärettään
 
En tiedä mitä lisälämmitin tuossa autossa tarkoittaa, mutta jos tuolla Hämeenlinnan korkeudella polttiskäyttäjätkin alkaa suosia lohko tai polttoaine lämmitintä, sähkis tuo tietenkin sen option että voi sähköllä lämmittää.

Plugari oli toki ostettu kauan ennenkuin se Ivaloon muutti. Sinänsä se koki kyllä kovempia Oulun seudulla, kun siellä ei ollut edes katosta. Ivalossa autolla oli kuitenkin +1/-10°C talli, missä lähes aina auton oma sähköinen esilämmityskin suostui toimimaan. Olisiko jälkimmäisen kylmän tallin kanssa ollut kolme aamua talvessa kun piti lähtä oikeasti kylmällä autolla jyristelemään.

Mutta olihan se alunperin jonkinmoinen järkytys, että jos autossa on sähköinen esilämmitys, niin sepä onkin semmoinen, että lakkaa toimimasta, kun pakkasta on enemmän kuin -10°C (no, sai siitä sentään -16°C asti jotain irti, toisin kuin kaikki markkinointimateriaali väitti). Ei siihen sitten mitään kaksien johtojen leikkejä laitettu, kärsittiin ne muutama aamu vuodessa, kun auto ei suostunut mihinkään esilämmitykseen. Joillain muilla merkeillä tuo sentään on tehty niin, että auto lämpenee, oli pakkasta minkä verran vaan.
 
Oleellisempaa on ymmärtää että Inarin korkeudella on neljä kuukautta vuodessa joidenkeskilämpötila on matalempi kuin Espoon kylmimmän kuukauden keskimääräinen päivän alin lämpötila. Se on tässä kontekstissa sen verran poikkeuksellinen tilanne että painoarvoa pitää punnita sen mukaisesti.

Pointtini on että siinä missä Ivalossa asuva voi nähdä valtavia eroja autojen välillä, voi se Espoolaiselle tulla ilmi lähinnä siinä että auto käyttäytyi hieman eri tavalla parina päivä vuodessa. Autolla X se voi olla neljä päivää ja autolla Y se voi olla kahdeksan päivää, joka tapauksessa aivan sama kun vuodessa on 365 päivää. Ivalossa taas voi kyse olla 120 vs 20 päivää, jolla on jo paljon suurempi merkitys.

Tottakai auto kuluttaa enemmän kylmässä, mutta plugarin sähköajon lämpötilarajalla on pohjoisessa todella paljon suurempi painoarvo kuin etelässä. Se on hyvä huomioida keskusteluissakin, eikä niin että tuodaan asia esiin ikään kuin se olisi kaikille ongelma.
Hyvin tiivistit sen mitä yritin sanoa.
Rav4 plugarin heikkoudet korostuvat kylmässä, mutta se ei ole kaikille ongelma. Suomen Lapissa asuu kuitenkin yli 170 000 ihmistä ja heidän ajoprofiili on kovin erilainen kuin Espoon lähiössä.
Onko väärin puhua asioista niiden oikeilla nimillä vaikka asuisit missä?
 
Tuolta niitä löytyy jo enemmänkin ajelleita verrokiksi. Mä esim tykkään säilyttää autoa lämpimässä, eikä kiinnosta kahlata kaulaa myöden lumihangessa ettimässä autoa, kun pitää johonkin lähteä. Saattaa sinne päätyä sähköinenkin auto joskus vielä. Silläkin tulee sitten epäreilu asetelma, kun se on lämpimissä tiloissa mukavuus syistä. Tallirakennus kun on 80 neliötä, jossa on muuta harrastetilaa, joka lämpöä vaatii, niin samointein sinne ajaa auton ja traktorinkin. Traktorinkin hommasin tietysti ihan piruuttani, jottei tartte lumitöissä lapioon koskea.
Ps. Mä olen joutunut nyt lähtemään viileästä tallista jo monta kuukautta, niin sehän kompensoi tuon, jos muutoin lähtenyt törkeästi liian lämpimästä tallista.
Joo, tämä kuvaa hyvin minkä tahansa ajoneuvon keskimääräistä käyttöä... jatka vaan laskelmia.
Ps. Täällä Itä-Suomessa on ollut lunta metrin verran useana talvena, vieläkään en ole joutunut kaulaa myöten kahlaamaan autolle vaikka säilytän sitä pihalla ilman katosta... siellä varmaan nämäkin olosuhteet lasketaan jollain kertoimella?
Edit. Ymmärrän kyllä että tallia/lämittettyjä tiloja käytetään ajoneuvojen säilytykseen jos mahdollista, on kuitenkin väärin "myydä" noita lukuja muille totuutena, saati puhua kesäaikaan viileän tallin kompensaatiosta...
 
Viimeksi muokattu:
Enhän mä nyt mitään ole myymässäkään. Ilosanomaa tässä vain levittelen, että joillakin saattaa hyvässä lykyssä jopa onnistua se, mitä valmistaja on autostansa lupaillut. Eli WLTP 74 km ja kulutus WLTP 1,0 L/100 km on omalla kohdalla toteutunut. Mukaan mahtuu kaikkia mahdollisia erikoisiakin rupeamia, joita vähän niinkuin vasemmalla kädellä on saanut ylös. Kuten tuo 7002 km tankkaamatta ja tankkasin jossain 3-4 kk kohdalla, kun rupesi väljähtynyt bensa pelottamaan, eikä tankkiin mennyt kuin 36 L helmi-huhti, tai toukokuu välillä. Arkiajamisia pelkällä sähköllä 40 km rupeamia n 14 kWh/100 km kesä lukemilla ja talvi tasoittanut sen nyt 21,4 kWh/100 km kulutukseksi 2 vuoden ajalta. Eli käytännössä mulla auto kuluttaa suht tarkkaan sen mitä WLTP odottaakin sen kuluttavan. EPA kulutuslukemat on hieman tiukempia ja ne mulla kyllä on alittanut sekä entisillä hybrideillä, että sen jälkeisillä plugareilla. Tuosta EPA taulukosta esim näet, kun oletettavasti osaat laskea, että esim sähköllä ajon kulutukseksi on saatu 22,4 kWh/100 km ja omassa on kertymänä 21,4 kWh, joka näin 2 vuoden lukemaksi alkaa olla kohtuu todellinen lukema.
Olisko ehdottaa jotain reilumpia reunaehtoja?

 
Viimeksi muokattu:
Tommosella ajoprofiililla pääsisit käytännössä samaan, sama minkä valmistajan plugarilla ajaisit. Eli ei ole Toyota-spesiifinen asia.
 
Tommosella ajoprofiililla pääsisit käytännössä samaan, sama minkä valmistajan plugarilla ajaisit. Eli ei ole Toyota-spesiifinen asia.
Ei tietysti ole mikään Toyota spesifinen asia, mutta monella muulla plugarilla saattaisi teettää jo oikeasti töitä päästä noihin omiin lukemiin. Jos jätetään nuo toiset kehttyneemmät hybridi versiot Hyundailta Kialta ja Fordilta huomioimatta, niin en usko pystyväni missään ajoprofiilini olosuhteissa pääsemään lähellekkään nykyisiä. No todennäköisesti Kugalla ehkä lähelle, mutta sekin FWD ja pienempi akku ei suosi meikäläistä siinäkään. Ainakin sähkönkäyttö on ihan tolkuttomasti suurempaa noilla paremmanluokan kulkineilla, jotka olisi omaan käyttöön se vastaava valinta. Itseasiassa GLC:tä joskus kattelinkin silloin 2020, mutta olihan kalpeat speksit vs RAV4 siihen aikaan ja ei voi kyllä verrata enää nykyiseen GLC versioon mitenkään.

 
Viimeksi muokattu:
Aika alhaiselta kuulostaa kulutus, jos laatikon mallisella lataushybridillä pääsee pelkällä sähköllä 14 kwh/100km. Melkein liian hyviä lukemia. Unohtuiko tuosta taas se bensan kulutus? Eikös joku tesla 3 kulje samalla ja se sentään on virtaviivainen.
 
Aika alhaiselta kuulostaa kulutus, jos laatikon mallisella lataushybridillä pääsee pelkällä sähköllä 14 kwh/100km. Melkein liian hyviä lukemia. Unohtuiko tuosta taas se bensan kulutus? Eikös joku tesla 3 kulje samalla ja se sentään on virtaviivainen.
Onko näössä vikaa, vai miksi kysyt bensankulutusta, kun tuossa kuvassakin selkeästi lukee 0 L kulutus ja sähköllä 100 %. Itseasiassa toiseen suuntaan tuo oli 14,2 kWh/100 km lukema ja 300 m pidempi matka. Ja siis 60-80 aluetta tuosta matkasta n 14-15 km ja loppu kaupunkiajoa. Aika normaaleja on ollut 16 kWh lukemat, jos ei pahemmin viitti seurailla ajoa noilla pätkillä. Jossain kohtaa talvea sitten karkaa johonkin 24-26?kWh lukemiin välillä ja Webasto auttaa vain yhteen suuntaan ajamisessa bensanpolton ehkäisyssä, jos ei pääse lämpimiin tiloihin seisonnan ajaksi.
IMG_4926.png
 
Pitipä ihan kokeilla miten pienellä tuo oma menee kun ajaa siististi. Kauppamatka eestaas 7 + 7 km meni 14,2 kw/100 km ja 13,9 kw/100 km. Tuo tosin on aika ihanteellinen reitti kun ei ole valoja ja vain pari risteystäkin. Ilmastointikin oli unohtunut päälle. Ei laatikon mallinenkaan auto paljoa syö kun vauhtia on alle 60 km/h, mutta eiköhän teslat ja muut menisi vielä vähän pienemmällä.
 
No mä olen ajanut vaa'an mukaan 2,9t painavalla pakulla oikein yrittämällä 30km matkan 4,8/100km tjsp, ja tuostakin olisi voinut saada jotain niistettyä pois jos olisi ajanut kylän läpi ylinopeutta ja vetänyt tylysti kahdet hohhoijaa valot punasia päin.
 
No mä olen ajanut vaa'an mukaan 2,9t painavalla pakulla oikein yrittämällä 30km matkan 4,8/100km tjsp, ja tuostakin olisi voinut saada jotain niistettyä pois jos olisi ajanut kylän läpi ylinopeutta ja vetänyt tylysti kahdet hohhoijaa valot punasia päin.
Dieselillä?
 
Pitipä ihan kokeilla miten pienellä tuo oma menee kun ajaa siististi. Kauppamatka eestaas 7 + 7 km meni 14,2 kw/100 km ja 13,9 kw/100 km. Tuo tosin on aika ihanteellinen reitti kun ei ole valoja ja vain pari risteystäkin. Ilmastointikin oli unohtunut päälle. Ei laatikon mallinenkaan auto paljoa syö kun vauhtia on alle 60 km/h, mutta eiköhän teslat ja muut menisi vielä vähän pienemmällä.
Aika hyvin, menee samalla sähkönkulutuksella kuin sähköautoksi suunniteltu bz4x (ilmoitettu kulutus 13,9 - 15,9 kWh/100km)
Todennäköisesti ainoa plugin malli, joka pesee kulutuksessa saman valmistajan sähköversion?
 
Aika hyvin, menee samalla sähkönkulutuksella kuin sähköautoksi suunniteltu bz4x (ilmoitettu kulutus 13,9 - 15,9 kWh/100km)
Todennäköisesti ainoa plugin malli, joka pesee kulutuksessa saman valmistajan sähköversion?
Ei se ihan noin ruusuista ole keskimäärin. Laskin kolmen viimeisimmän latauksen kulutuksen olettaen että lataushäviö on 10 %. Keskikulutus on ollut välillä 16,1 - 18,4 kWh/100 km. Tuo otsapinta-ala rankaisee aika kovasti heti kun ajetaan yli 80 km/h.

Toyota on aika huono ilmoittamaan tuota kulutusta sähköajon osalta. Nämä on mitattu siten että nollaan tripin kun akku on täysi ja katson kilsat kun bensamoottori käynnistyy. Akun kapasiteetin laskin laturin energiamittarin perusteella 90 % hyötysuhteella. Toinen tapa olisi ajaa akku loppuun yhdellä rupeamalla ja tuijottaa kulutusta mittaristosta, mutta siinä pitää olla tarkkana kun se alkaa näyttämään bensankulutusta sähkönkulutuksen sijaan heti kun bensamoottori käynnistyy. Ehkä tähänkin on jokin helpompi keino, mutta en ole jaksanut tutkia.
 
Kävin just hakemassa kakaroita Espoosta. 81 km lenkki ja lähtiessä range näytti 95 km, mutta jäljelle jäi vain 6 km. Länsiväylän kautta Turun motaria takaisin kehä 3:lle ja pihaan. Kulutus kyllä nousee, kun motaria tulee mukaan vähänkin. Pienet odottelut ja liikennevalot laski kyllä keskinopeutta, mutta liikennevirran mukaan kuitenkin pärjäsi vielä 15,8 kWh/100 km lukemalla ja nolla bensaan.
IMG_4934.png
 
Kävin just hakemassa kakaroita Espoosta. 81 km lenkki ja lähtiessä range näytti 95 km, mutta jäljelle jäi vain 6 km. Länsiväylän kautta Turun motaria takaisin kehä 3:lle ja pihaan. Kulutus kyllä nousee, kun motaria tulee mukaan vähänkin. Pienet odottelut ja liikennevalot laski kyllä keskinopeutta, mutta liikennevirran mukaan kuitenkin pärjäsi vielä 15,8 kWh/100 km lukemalla ja nolla bensaan.
IMG_4934.png
Jos ajat lähes kaikki ajot sähköllä, eikö sähköauto olisi sopivampi?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vielä tuntunut siltä. Tilasin kyllä jo ennakkotilauksena BZ4X, mutta peruin tilauksen ja odotan vähän uusia tuulia. Mun mieleen ei olla vielä sähköissä riittävällä tasolla. Meille on tämä plugari tuntunut hyvältä valinnalta. Toyota pisti uuden akkutehtaan uuteen mietintään ja muutoinkin odotuksena oli, että tähän BZ -26 olisi tullut Blade akut. Sen kun skippasivat, niin mä nyt vain päätin myöskin skipata. Eli tämä.
IMG_4915.jpeg
 
Aika hyvin, menee samalla sähkönkulutuksella kuin sähköautoksi suunniteltu bz4x (ilmoitettu kulutus 13,9 - 15,9 kWh/100km)
Todennäköisesti ainoa plugin malli, joka pesee kulutuksessa saman valmistajan sähköversion?
Toinen puhuu appelsiineista ja toinen kuorituista appelsiineista.

@kolistelija selvästikin kertoi ajotietokoneen raportoimista lukemista, eli ajoneuvon kulutuksesta kyse, xx,x kWh akusta/100 km.

Nuo bZ4X:lle ilmoittamasi korkeammat lukemat taas ovat xx,x kWh sähköverkosta/100 km, eli lukemassa on mukana ajonaikaisen kulutus + lataushäviöt.


EVDatabase
Ajoneuvon kulutus (WLTP Vehicle) bZ4X:

MY 22-24 FWD 64 kWh, 12,4 kWh/100 km
MY 25 FWD 69 kWh, 12,1 kWh/100 km

MY 22-24 AWD 64 kWh, 13,9 kWh/100 km
MY 25 AWD 69 kWh, 13,4 kWh/100 km

@Euroshopperi 2 ajaisi luultavasti millä tahansa noista malleista alle RAV4 phevin kulutuksen, vaikka nuo täyssähköt voivat olla jopa 200 kg raskaampia. Ajoprofiili ja kuski vaikuttavat niin paljon.
 
Toinen puhuu appelsiineista ja toinen kuorituista appelsiineista.

@kolistelija selvästikin kertoi ajotietokoneen raportoimista lukemista, eli ajoneuvon kulutuksesta kyse, xx,x kWh akusta/100 km.

Nuo bZ4X:lle ilmoittamasi korkeammat lukemat taas ovat xx,x kWh sähköverkosta/100 km, eli lukemassa on mukana ajonaikaisen kulutus + lataushäviöt.


EVDatabase
Ajoneuvon kulutus (WLTP Vehicle) bZ4X:

MY 22-24 FWD 64 kWh, 12,4 kWh/100 km
MY 25 FWD 69 kWh, 12,1 kWh/100 km

MY 22-24 AWD 64 kWh, 13,9 kWh/100 km
MY 25 AWD 69 kWh, 13,4 kWh/100 km

@Euroshopperi 2 ajaisi luultavasti millä tahansa noista malleista alle RAV4 phevin kulutuksen, vaikka nuo täyssähköt voivat olla jopa 200 kg raskaampia. Ajoprofiili ja kuski vaikuttavat niin paljon.
No tuo ei ihan onnistunut, kun oli BZ4X aikanaan yön yli koeajossa, kun halusin kokeilla miten valojen kanssa voisi pärjätä ja vertailla nykyisen RAV4 Lazer 18 Elite Double E-mark valoihin. No ei kyllä ollu lähelläkään samassa kastissa. Ja 156 km koeajon kulutusta kertyi 13,7 kWh/100 km näin kesäisillä keleillä. Se nyt oli sellainen koeajo vasta ja olin kyllä jo erityisen hyvillä mielin kulutukseen palauttaessani auton. Kyllä sillä osan ajamisista pääsisi takuulla tuota alemmilla lukemillakin, mutta se vuoden aikana muodostuva kumulatiivinen kulutus on kiinnostavampi. Mulla on RAV:llä se nyt 21,4 kWh/100 km ja tasan kuukausi aikaa kattoa mihin se tulee päätymään 2:den vuoden ajamisten jäljiltä. Edellinen versio taisi olla muistaakseni 20,4 kWh/100 km ja tuo EPA normi ehdottaa 22,4 kWh/100 km lukemaa. Auton näyttämä on sitten taas mitä on, mutta pystyn sen kyllä kattomaan joskus ihan tarkastikin, kun on erillinen sähkömittari tuolla tallissa mittaamassa pelkästään 3-vaihe pistorasian sähköä. Laturin oma mittari ei näytä han oikeaa lukemaa ainakaan. Ajetun matkan kun näkee täyteen ladatun lähdön jälkeen ja lyö pistokkeen kiinni ajon jälkeen niin näkee mitä sinne menee takaisin. Tuo on varsin lähellä todellista kulutusta häviöineen, mutta ei siis puhtaasti pelkän moottorin käyttämä sähkön määrä. Laturin näyttämää voi vielä verrata tuohon auton näyttämään ajon jälkeiseen, jos sattuu olemaan yhtenäinen ajon pätkä, kuten tänään tuo 80 km olisi ollut. Auto sai jonkun softapäivityksen ja sen jälkeen ei laturista enää ole mennyt tyhjään akkuun 14,5 kWh lukemia, joka edelliseen versioon helposti upposi. Nykyiseen menee laturin mukaan max 13,6 kWh ympärillä pyöriviä lukuja. Kulutuksen pitäisi pudota kuitenkin alle 20 kWh/100 km, jotta päästään WLTP 74 km lukemaan. EPA kulutus on kuitenkin 22,4 kWh ja sillä pääsisi 64,8 km, joka on suht helposti toteutuva lukema.
Range arvio lähestyy taas sitä 100 km lukemaa ollen nyt 97,1 km. Se nyt ei sinänsä kerro paljon muusta kuin, että vähällä kulutuksella ajetaan koska ennuste on jatkuvasti nousevalla trendillä.
Kohtuullisella mielenkiinnolla kuitenkin odotellaan uutta vuosimallia saapuvaksi.
Onhan tuo range ennuste joskus aikaisemminkin noussut yli 100 km, mutta ei ole koskaan päässyt luvattua. Pisin pätkä muistaakseni ollut jotain 93 km lokakuussa talvirenkailla Länsiväylän päästä päähän asiointi Verkkiksessa edellisellä autolla. Edellisessä mallissa oli 95 km rajoitettu tuo näyttö, mutta uudempi näyttää yli 100 km lukemia. Tuli ihmeteltyä joskus kun oli 5 km ajanut, niin range näytti edelleen samaa 95 km lukemaa.

IMG_4937.png
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyvin, menee samalla sähkönkulutuksella kuin sähköautoksi suunniteltu bz4x (ilmoitettu kulutus 13,9 - 15,9 kWh/100km)
Todennäköisesti ainoa plugin malli, joka pesee kulutuksessa saman valmistajan sähköversion?
Ei sen kyllä mainosteta menevän vähemmällä, kuin BZ sähkis. Hyundain Ioniq on kyllä ihan plugareiden kärkipäässä ja sillä pitäisi päästä alle BZ kulutusta sähköajossa. Jos sitten joku saa ajeltua muutaman ajamisen alemmilla luvuilla, niin todennäköisesti se ajelisi myös sillä verrokilla saman ajon alemmilla luvuilla.
Tuossa vähän vertailuun taulukkoa pähkäiltäväksi.
Ford Kuga EWD vs RAV4 AWD kustantaa täsmälleen saman ajokustannuksissa, koska tuo Kugan pienempi akku vaikuttaa.
Tuo ”you save” ruudukko perustuu muistaakseni 8,4 L/100 km kuluttavan auton vertailuun 5 vuoden ajamisilla. Olen laittanut sinne bensan hinnan alle 1,7 €/L ja sähkölle 15 c/kWh, eli voit muuttaa $ merkin suoraan euroiksi.
Aika vähän saa noilla hinnoilla tehtyä erotusta BZ4X ja RAV4 plugarin välille kulutuksen kautta, joten pitää ettiä muita syitä siirtymiseen sähköautoon. Tai no, tuleehan tuossa 600 € vuodessa, jos ei käytä pikalatausta ollenkaan. Jos keskimääräinen latauskustannus ylittää 26 c/kWh, niin ei ole enää sähköllä ajo halvempaa. Ei käsitystä siitä, miten nuo pikalataukset nostaa hintaa. Joku kun aina kysyy, että mikset siirry suoraan sähköautoon, niin en ainakaan kulutus kustannuksista vielä näe mitään sähkötaivasta.

 
Viimeksi muokattu:
Aika hyvin, menee samalla sähkönkulutuksella kuin sähköautoksi suunniteltu bz4x (ilmoitettu kulutus 13,9 - 15,9 kWh/100km)
Todennäköisesti ainoa plugin malli, joka pesee kulutuksessa saman valmistajan sähköversion?
Kävin lähikaupassa piipahtamassa ja matkaa on 9 km suuntaansa. Keskinopeus oli vain 53 km/h, mutten mä oikein tuollaista 60/80 aluetta saa tuollaisilla pätkillä paremminkaan ajeltua, kun tarkkailua on liikenteessä ihan riittävästi. BZ:alla tuosta ehkä lähtisi vielä vähän pois, jos keskittyisi paremmin. Mutta siis 12,0 kWh/100 km on varmaan pohjat omalla kohdalla 9 km kauppareissusta. Seuraavaksi täytyyvtarkistaa latausaseman ja todellisen kulutuksen seinästä näyttämä, kun otin lukeman ylös tullessa.
IMG_4939.jpeg
 
Pientä heittoa on latausaseman todellisen näytön suhteen, muttei tuo nyt ihan päättömiä eroja saa aikaiseksi. Eli asema näyttää 7,57 ja todellinen mittarista on 7,65 kWh.0,08 kWh ero, kun vain puolet on tarvinnut akusta ladata. Ei tuossa ainakaan osaa paljon latausaseman mittausta moittia, vaikkei se ihan eksaktia olekaan. Laittaa vaikka päässänsä aina yhden desimaalin lisää näyttämään, niin tontilla ollaan. Näistä näkee seinän osan sähkön käytöstä javtäytyyvseuraavanckerran, kun tulee vain yhtenäinen pätkä tallista talliin kattoa auton väittämän erotus näihin. Eli tuohon kun pistää 0,1 kWh lisää, niin suht oikea lukema seinäsähköä.

IMG_4943.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 940
Viestejä
4 894 898
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom