Autosi polttoaineen kulutus

ML 280 3.0 CDI melkein 200tkm/6v omaa ajoa, mittarissa vajaa 400tkm kunnes päästin eläkkeelle hiljattain.

Oma ajo excelöity ja lopullinen lukema: 9,69 l/100km. Ajotietokone pyöri siinä 9,4l joten oli suht tarkka. Ehkäpä ~20% ajasta ainakin autoon verratuna pienehköjä kärryjä perässä.

Vaihdoin taloudellisuusihmeeseen GLC 250d. Aika näyttää mikä muodostuu pitemmän ajan kulutukseksi mutta toistaiseksi maantieajo alkanut nelosella (tietokoneen mukaan) sellasella 80km/h keskinopeudella mikä tuntuu vähän oudolta verrattuna vanhaan :hungry: Parhaimillaan kruisailin 4,4l 120km siivun :cigar2: Mielenkiinnolla odotan mikä on kulutus kun isken veneen perään. ML otti kuitenkin 13-14 litraa, parhaimmilaan 16-17 kun revitin oikein mäkistä tietä reippaalla kaasujalalla.
 
Korkean puoleinen kulutus ML:ssä ominaisuuksiin nähden, vrt nykypäivän maasturit. Toki W164 on kyllä jo vanhahko autokin.
Ajelin joskus Discovery 4:llä muutaman viikon ja sekään ei noin paljoa vienyt vaikka on muotoiltu tiiliskiven lailla.
 
Mulla oli aikanaan w204 samalla 3 litran om642:sella, ja se vei siinäkin pienessä korissa järkiään sen yli 7, joten helppo uskoa että ML on likempänä kymppiä. Upea moottori muuten, mutta taloudellinen se ei ollut.
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
 
2008 Landcruiser vie seka-ajossa sen 10l/100km, jos malttaa oikein rauhassa ajaa sitä max 90km/h, niin tuosta saa ehkä litran pois, mutta kuka nyt henkilöautolla köröttelee.

Toki vaikka tuohon laittaa kärryn perään, niin kulutus ei juuri nouse, ellei kärry ole mallia 3500kg ja kyydissä joku purjeen kokoinen kone/koppi.
 
ML meni kyllä maantiellä saman siivun ~7,5 l mitä GLC 4,4 l että ei se aina alkanut ysillä :beye:

Mutta keskikulutusta nosti kärrinvedot varsinkin talvella ja kärrypoluilla ajelu, työkoneena kun oli. Ja olihan sitä omamassaakin +2200kg. Seuraavassa korimallissa taloudellisuus parani aika reilusti paremman aerodymiikan vuoksi. Ja taisi jotain pientä päivitystä tuohon OM642 koneeseenkin tulla mutta ei se toki mikään taloudellisuusihme ole.

Eipä tuo ML:n kulutus pahemmin haitannut kun oli varsin huoleton peli muuten. Koneessa/voimansiirrossa ei ollut mitään sanomista paria ärsyttävää öljyvuotoa lukuunottamatta, varmaan päästelee toisen mokoman kilometrejä.
 
Tuossa erämökille meno kulutus. Neliveto kantti glk ja ei varsinaisesti ekoiltu kun keskituntivauhtia kattelee.

IMG_20250805_042650.jpg
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
 
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
Ei tuon keskikulutus ole tainnut koskaan yli 8litran mennä. toki porukat monesti kauppareissut tekee kävellen.
Tuo reissukulutus yllätti, kuinka pieni oli, kun täyskaasulla tuli tehtyä reilusti ohituksia, ja muutenkin aika reipaasti tuli mentyä.
Menomatkan kulutus oli tasan 7l satasella, kun ei menty moottoritietä.
 
Ajan töissä säännöllisesti isolla pakulla 140-150km nopeuksia ja sen verran hurjaa meno on jo noissa nopeuksissa, etten huvikseen vapaalla ajais samaa vauhtia.
Riippuu tiestä ja liikenteestä. 2-kaistaisella Autobahnilla se 160km/h on suurimmalla osalla autoista ihan ok matkanopeus jos vaan korkeampi bensankulutus ei haittaa. Mutta periaatteessa mitä nopeampaa haluaa ajaa, sitä useammin joutuu jarruttelemaan ja ajosta tulee pumppaavaa, esim 250km/h+ onnistuu todellisuudessa vain lyhyissä pätkissä ja vaikka olisi hiljainen liikenne, esim öljyn lämmöt saattaa rajoittaa kuinka pitkää stinttiä pystyy painamaan ennenkuin pitää hiljentää.

Omalla autolla ajelen työmatkaa kuitenkin vakkarilla rekan perässä, mieluummin säästän ne pari sataa euroa kuussa bensalaskussa kuin pari minuuttia työmatkassa.
 
Eikös Autobahnilla vakuutus ns. pese kätensä jos nopeutta on yli 130km/h?` Toki ilman dashcameja nopeusnäyttöineen aika vaikea varmasti todistaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 581
Viestejä
4 872 584
Jäsenet
78 680
Uusin jäsen
Joukhahainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom