Eihän Suomen tieinfra mitenkään erityisen alkeellista ole. Jos olisi merkityksellistä osaamista, niin eiköhän joku autonvalmistaja olisi perustanut Suomeen robottiautojen kehityskeskuksen. Nyt kehitys on jäänyt julkiseen tukeen nojaavaksi puuhasteluksi suurista suunnitelmista huolimatta. Sitäkin voi pohtia, että mikä intressi Suomella on ollut pistää veronmaksajien rahaa automaattiajon kehitykseen.
Suomen tiestö sopii erinomaisesti testaamiseen vaikeissa oloissa. Suomen markkinat on pienet ja täällä ei ole isojen kansaivälisten kaupunkien kaltaista tieinfraa, ja ilmastoa. Joo on meillä muutama kilometri kuuskaistaista, pari tunnellia, ja muutama luola parkki. ja putinin GPS häirinnät. (Siis jos valmistajat menee markkinakerralla, ennen mailmanlaajuista julkaisua)
Vaahvuutemme testi ympäristössä on talvi olot, savi, soratiet (joista osa on julkisia), vahvuus on myös hyvä karttadata. putinin GPS häirintä vähän sekä että, GNSS häiriöitä voi simuloida, samalla kun mittalaitteissa kunnollinen data. Mutta kai aito häirintä voisi tuoda jonkun testattu aidossa tilanteessa leiman....
Suomessa on alan yrityksiä, kotimaisia ja ulkomaisia. Se miksei täällä ole Googlen tai Teslan isot kampukset aiheesta niin ei vähiten johdu siitä että pää kohde markkina on jossain muualla, kuin Kajaanin lähiö mutsit.
Onko turvallisuuden tosiasiallista paranemista osoitettu?
Itseajavia toistaiseksi rajallisesti, testejä, pilotteja. Mutta niissä ympäristöissä(* missä käytössä niin ihan ykkös valtti on se turvallisuus, itseajavat ajoneuvot aiheuttaneen vähemmän vahinkoja . Sen lisäksi sitten tehokkuus, kustannus säästöt.
On hyvä huomata, että ihmiskuskien riskitaso ei ole yhtäläinen vaan siinä on erittäin suuria eroja. 17v-kuski driftailemassa bemarilla on riskiprofiililtaan erilainen kuin Volvo-mies 89v lääkärireissulla tai teknikko 40v arkisella työmatkalla kehäteillä. Jos kokenut, matalariskinen kuski ottaa automaattiajon käyttöön, parantuuko turvallisuus?
No se ihan sama mikä on verokkin, jos ero on sataprosenttia, no todennäköisesti pidemmillä vertailujaksoilla ei päästä vahinkoja nolla, kyllä siellä tulee tilanteita mikä olisi ollut vältettävissä. Jos me halutaan että itseajava auto etenee kohtuu reippaasti hyvässä säässä väylää missä jalkakaytävä vieressä, niin jos sieltä itsetuhoinen hyppää eteen, niin nyky käsityksen mukaan ei ole tekniikkaa millä sen voisi varmasti erottaa muista ja ennakoida. Kohu noistakin nousee, vaikka itseajava niistäkin selviäisi/selviää paremmin, pienemmin vahingoin.
Ei tämä ole itsestäänselvää. Rikosoikeudellinen vastuu edellyttää tahallisuutta tai huolimattomuutta. On hyvin mahdollista, että robotti tekee yllättävän liikkeen, jota ei mitenkään ehdi paikkaamaan.
On toki herrasta että itseajavat autot inhimillistetään, ja nykyisen AI hypen aikaan toki lunnollinen reaktio.
Itseajavissa autoissa lähdetään siitä että matkustajat ovat vastuussa omista toimistaan, jos ne ei ole mokanneet, niin ei vastuuta voi heille sysätä.
Jos itseajavassa autossa on tenkinen vika minkä seurauksena onnettomuus, niin ollaan tahallisuudesta kaukana, mutta jos uutisointia seuraa, kun tapahtunut vahinkoja, niin jos ei sopimukseen korvauksista, niin käräjillä niitä ratkottu, siellä vastaamassa tuppaa olemaan ne joiden moka, joiden vastuulla. Kyllä ihan IT alalakkin korvausvelvollisuuksien lisäksi voi joutua muihin vastuisiin, ja tuomita rangaistuksia.
Mutta jos puhutaan itseajavista autoista, oikeasti itseajavista, eikä jostain avustimista, niin lähden siitä että silloin ei matkustajille voi sysätä vastuuta auton, sen operaattorin virheistä. Rajalla mennään sitten jos matkustajan olisi autoon noustessa pitänyt ymmärtää että auto/sen operaattori ei selviä ja keino estää, mutta ei edes yrittänyt.
Jos kommentoitte välillä avustimista, jostain auto piloteista, niin ei valmistaja niissä ole vastuista vapautettu, mutta kuljettaja ei voi siirtää omaa vastuuta valmistajalle/myyjälle/omistajalle. ja toki voi tapahtua onnettomuuksia, tai siis yleensä onnettomuudet ovat seurauksia useista virheistä, yksi jos olisi jäänyt pois niin olisi vain läheltä piti. Jos pohdit avustimia niin ne ovat lisänneet turvallisuutta rajusti, ihminen tekee virheitä, ihminen on valmis ottamaan riskejä, nuoret tyypillisesti paljon enemmän kuin vanhemmat.
(*
Ns aidatut alueet, ja isosti yleisen joukoussa menee noit kuljesrobotteja. ns aidatuilla alueilla lokistiikassa itseajavat ajoneuvot osoittautuneet vahinkojen suhteen ylivoimaiseksi. henkilöauto teollisuudessa jos ihmiset siirtää tuotannossa autoja, varastoon, kuljetukseen, niin siinä itseajavat isoa harppaus vahinkojen vähentämiseen.