Auton vakuutukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werty-
  • Aloitettu Aloitettu
kattelin vähän liikennevakuutuksien hintoja kun saatan vaihtaa autoo niin järkyttävät hintaerot noi laskurit antaa....fennialla oli halvin noista jotka testasin alle 240e vuos ja popilla kallein yli 510e.
muistaakseni sitten kun auton muutti pakettiautoks niin sitten popilla oli halvin....muistelen että nykysessä oli henkilöautona yli 400e vuodessa ja sitten pakettiautoks muutettuna 160e pintaan.
 
kattelin vähän liikennevakuutuksien hintoja kun saatan vaihtaa autoo niin järkyttävät hintaerot noi laskurit antaa....fennialla oli halvin noista jotka testasin alle 240e vuos ja popilla kallein yli 510e.
muistaakseni sitten kun auton muutti pakettiautoks niin sitten popilla oli halvin....muistelen että nykysessä oli henkilöautona yli 400e vuodessa ja sitten pakettiautoks muutettuna 160e pintaan.
Nuo menee ihan satunnaisgeneraattorilla. Riippuu ihan autosta, asuinpaikasta, henkilöstä, kuun asennosta ja milloin mistäkin missä firmassa on halvin.
 
päädyin lähitapiolaan uuden auton kohdalla.....slk mersulle 203e vuodessa liikennevakuutus. tuli testattua fennia, if ja pop niin kaikki oli kalliimpia.
 
Miten näissä autovakuutuksissa yleisesti toimii tuo hinnoittelu vakuutuksenottajan osalta, täysi vahingoton vuosi laskee hintoja? Yli 25 vuotias vakuutuksenottaja pääsee selkeästi myös edullisemmin. Luonnollisesti sitten automerkki ym vaikuttaa myös.

Hiukan hirvittää, kun pelkästä liikennevakuutuksesta firma kuin firma haluaa sen 400 - 600 euroa, erilaiset kaskot päälle. En ole siis aikaisemmin omistanut minkään valtakunnan ajoneuvoa.
 
Miten näissä autovakuutuksissa yleisesti toimii tuo hinnoittelu vakuutuksenottajan osalta, täysi vahingoton vuosi laskee hintoja? Yli 25 vuotias vakuutuksenottaja pääsee selkeästi myös edullisemmin. Luonnollisesti sitten automerkki ym vaikuttaa myös.

Hiukan hirvittää, kun pelkästä liikennevakuutuksesta firma kuin firma haluaa sen 400 - 600 euroa, erilaiset kaskot päälle. En ole siis aikaisemmin omistanut minkään valtakunnan ajoneuvoa.
Kannattaa ainakin kilpailuttaa ne kaikki läpi ja katsoa vielä jos osuu jotain tarjouksia. Kaskoihin yleensä saa täydet bonukset suoraan.
Jokainen firma taitaa laskea boonukset oman makunsa mukaan, mutta ne taitaa nousta 5-10% vuosi. Tietysti jos on vahinkoja, niin ne saattaa vaikuttaa asiaan. Sekin on taas firmakohtaista.
Ei auta kuin maksella ja kilpailuttaa. Halvempaa autoa alle jos ei lompakko kestä, niin voi ajella pelkällä liikennevakuutuksella.

Lisäksi vaikuttaa tosiaan ikä, auton merkki, moottorin koko, vahinkotilastot, asuinpaikka jne. Asioita mihin et voi oikein vaikuttaa.
 
Kannattaa ainakin kilpailuttaa ne kaikki läpi ja katsoa vielä jos osuu jotain tarjouksia. Kaskoihin yleensä saa täydet bonukset suoraan.
Jokainen firma taitaa laskea boonukset oman makunsa mukaan, mutta ne taitaa nousta 5-10% vuosi. Tietysti jos on vahinkoja, niin ne saattaa vaikuttaa asiaan. Sekin on taas firmakohtaista.
Ei auta kuin maksella ja kilpailuttaa. Halvempaa autoa alle jos ei lompakko kestä, niin voi ajella pelkällä liikennevakuutuksella.

Lisäksi vaikuttaa tosiaan ikä, auton merkki, moottorin koko, vahinkotilastot, asuinpaikka jne. Asioita mihin et voi oikein vaikuttaa.

Aikanaan vaihdoin Pohjantähdestä Pohjolaan Nissan Primeran P10 -92 ja 2.0l koneella, tipahti vaan pikkasen vajaa 200€/vuodessa vakuutukset aikanaan samoilla bonusluvulla. Samalla paikkakunnalla auto, tuolla erotuksella sai aika monta litraa bensiiniä tai aika hyvän matkaa veroja maksettuna.

Oli pohjantähdessä oikein ihmetellyt hintaeroa.
 
Aikanaan vaihdoin Pohjantähdestä Pohjolaan Nissan Primeran P10 -92 ja 2.0l koneella, tipahti vaan pikkasen vajaa 200€/vuodessa vakuutukset aikanaan samoilla bonusluvulla. Samalla paikkakunnalla auto, tuolla erotuksella sai aika monta litraa bensiiniä tai aika hyvän matkaa veroja maksettuna.

Oli pohjantähdessä oikein ihmetellyt hintaeroa.
Niin, kilpailutus kannattaa. POP tarjoaa omat vakuutukset noin 2000€ hintaan ja Turva noin 800€.
 
Autoani kolhittiin parkkipaikalla. Vastapuolen vakuutus korvaa etupuskuriin aiheutuneet vauriot. Menisi siis normaalikaavan mukaan, arvio -> korjaus.
Ilmoitin kuitenkin vakuutusyhtiöön haluavani kertakorvauksen, koska tällainenkin on mahdollinen (En jaksa nähdä vaivaa viedä autoa korjaamoon, odottaa työn valmistautumista jne). Vakuutusyhtiöstä vastattiin, että tämä vaatii puhelinneuvottelun vakuutuskäsittelijän kanssa ja aika varattiin.

Kysymys kuuluu, pitääkö tuossa neuvottelussa minun jotenkin pystyä perustelemaan miksi haluan kertakorvauksen vai mikä tuossa on takana? Lähinnä että miten tuohon tulee valmistautua.
 
Autoani kolhittiin parkkipaikalla. Vastapuolen vakuutus korvaa etupuskuriin aiheutuneet vauriot. Menisi siis normaalikaavan mukaan, arvio -> korjaus.
Ilmoitin kuitenkin vakuutusyhtiöön haluavani kertakorvauksen, koska tällainenkin on mahdollinen (En jaksa nähdä vaivaa viedä autoa korjaamoon, odottaa työn valmistautumista jne). Vakuutusyhtiöstä vastattiin, että tämä vaatii puhelinneuvottelun vakuutuskäsittelijän kanssa ja aika varattiin.

Kysymys kuuluu, pitääkö tuossa neuvottelussa minun jotenkin pystyä perustelemaan miksi haluan kertakorvauksen vai mikä tuossa on takana? Lähinnä että miten tuohon tulee valmistautua.
Ei tarvitse perustella. Näin ainakin itsellä meni, sanoin että korjautan itse.
 
Autoani kolhittiin parkkipaikalla. Vastapuolen vakuutus korvaa etupuskuriin aiheutuneet vauriot. Menisi siis normaalikaavan mukaan, arvio -> korjaus.
Ilmoitin kuitenkin vakuutusyhtiöön haluavani kertakorvauksen, koska tällainenkin on mahdollinen (En jaksa nähdä vaivaa viedä autoa korjaamoon, odottaa työn valmistautumista jne). Vakuutusyhtiöstä vastattiin, että tämä vaatii puhelinneuvottelun vakuutuskäsittelijän kanssa ja aika varattiin.

Kysymys kuuluu, pitääkö tuossa neuvottelussa minun jotenkin pystyä perustelemaan miksi haluan kertakorvauksen vai mikä tuossa on takana? Lähinnä että miten tuohon tulee valmistautua.

Minkä hintaisesta autosta kysymys ja onko siellä etupuskurissa älyä kuten etäisyystutkia/adaptiivista vakkaria?

Ehkä vakuutusyhtiö haluaa käydä vain pelisäännöt henkilökohtaisesti lävitse asiakkaan kanssa. Kertakorjauksen jälkeen voi olla seuraavan etupuskurilommon kanssa hankalampaa, jos ei ole edellisestä casessa tarkasti arvioitu mitä meni rikki?
 
Viimeksi muokattu:
Autoani kolhittiin parkkipaikalla. Vastapuolen vakuutus korvaa etupuskuriin aiheutuneet vauriot. Menisi siis normaalikaavan mukaan, arvio -> korjaus.
Ilmoitin kuitenkin vakuutusyhtiöön haluavani kertakorvauksen, koska tällainenkin on mahdollinen (En jaksa nähdä vaivaa viedä autoa korjaamoon, odottaa työn valmistautumista jne). Vakuutusyhtiöstä vastattiin, että tämä vaatii puhelinneuvottelun vakuutuskäsittelijän kanssa ja aika varattiin.

Kysymys kuuluu, pitääkö tuossa neuvottelussa minun jotenkin pystyä perustelemaan miksi haluan kertakorvauksen vai mikä tuossa on takana? Lähinnä että miten tuohon tulee valmistautua.

Ei tarvitse perustella eikä tuossa mitään ihmeellistä ole. Jos kyseessä on joku tonnin pommi kulkineena niin kertakorvaus on sen mukainen.
 
Vaihdoin auton vakuutuksen toiseen yhtiöön (hinta tippui 50€/v) ja hetken päästä tuli soitto perään ja luvattiin vanhassa yhtiössä vakuuttaa samaan hintaan mutta en palannut. Kuukauden kuluttua olin vakuuttamassa moottoripyörää ja soitin tähän perään soittaneeseen jos haluaa tarjota mp-vakuutusta, paras tarjous oli 280€ ja heillä 460€. Ilmeisesti olen heidän riskiarvion mukaan vaarallisempi sarvissa kuin ratissa (totta:devilish:).
Aikanaan omassa tonnin pommissa pappa peruutti takaoveen, otin kertakorvauksen avoimena laskuna korjaamolle. Se oli jaoteltu purku, oikominen, maalaus osiin ja ylitti auton arvon melkein puolella. Tuolla kupongilla huollatettiin ja parsittiin perheen toista autoa pari vuotta tutussa "merkkihuollossa".
Toinen case kertakorvauksesta oli kun perheen autolla kolhittiin toista parkkipaikalla ja sovittiin korvauksesta. Kolhittu kävi tarkistuksessa hakemassa arvion n. 10 sentin kolikon kokoisesta painumasta vanhan nissanin puskurissa ja se oli 300-400€ jonka perusteella halusi 400€ käteen. Laitettiin vakuutuksen piikkiin kun ei suostunut ymmärtämään ettei saa seteleitä kouraansa, ei tietoa mitä sai lopulta mutta auton vakuutuksissa ei ollut vaikutusta hintaan, muistaakseni.
 
Minkä hintaisesta autosta kysymys ja onko siellä etupuskurissa älyä kuten etäisyystutkia/adaptiivista vakkaria?

Ehkä vakuutusyhtiö haluaa käydä vain pelisäännöt henkilökohtaisesti lävitse asiakkaan kanssa. Kertakorjauksen jälkeen voi olla seuraavan etupuskurilommon kanssa hankalampaa, jos ei ole edellisestä casessa tarkasti arvioitu mitä meni rikki?

Ei kovin arvokkaasta, olisiko arvo 20ke tietämillä. Löytyy kyllä vakkarin tutkat yms. roippeet puskurista, mutta näihin ei vahinkoa tullut. Vain skraadut puskurissa.
 
Ei kovin arvokkaasta, olisiko arvo 20ke tietämillä. Löytyy kyllä vakkarin tutkat yms. roippeet puskurista, mutta näihin ei vahinkoa tullut. Vain skraadut puskurissa.
Mun auto oli abaut 12k arvoinen ja vahinkotarkastajan korjausarvio oli jotain 1200eur. Sen summan sain.
 
Mulla oli aiemmin IFissä liikennevakuutus ja osakasko. Viime yönä kilpailutin vakuutukset ja POP oli halvin. Tein vakuutuksenoston POP nettipalvelussa. Kysymys kuuluu, että poistuuko IFin tiedoista liikennevakuutus ja osakasko automaattisesti vai pitääkö mun erikseen lähettää meili sinne? En oo ihan perillä. Ainakin äsken oli vielä ne tiedot IFissä.
 
Mulla oli aiemmin IFissä liikennevakuutus ja osakasko. Viime yönä kilpailutin vakuutukset ja POP oli halvin. Tein vakuutuksenoston POP nettipalvelussa. Kysymys kuuluu, että poistuuko IFin tiedoista liikennevakuutus ja osakasko automaattisesti vai pitääkö mun erikseen lähettää meili sinne? En oo ihan perillä. Ainakin äsken oli vielä ne tiedot IFissä.
Ei tarvitse mitään tehdä itse.
 
Mitä mieltä porukka on, kannattaako uuteen autoon (siis uuteen uuteen) sisällyttää lunastusturva vakuutukseen?
 
Mitä jos vakuutukseen merkitty maksimi kilometrimäärä vuodessa ylittyy? Sehän vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Tarkistetaanko se aina katsastuksessa vai? Arvioin että kilometriraja ylittyy hieman ennen tämän vuoden katsastusta.
 
Mitä jos vakuutukseen merkitty maksimi kilometrimäärä vuodessa ylittyy? Sehän vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Tarkistetaanko se aina katsastuksessa vai? Arvioin että kilometriraja ylittyy hieman ennen tämän vuoden katsastusta.

@Make Yleisten ehtojen mukaan vahinkotilanteessa korvaus saattaa laskea tai voidaan evätä kokonaan, jos autolla ajetut vuotuiset kilometrit ovat ylittyneet siitä, mitä olet vakuutusyhtiölle ilmoittanut.
 
Auto varastettiin pihasta

– Ajoin toukokuussa autoni parkkiin meidän kerrostalon parkkipaikalle omaan ruutuuni. Kaksi päivää myöhemmin olin viemässä sitä renkaanvaihtoon, mutta se ei ollutkaan enää siinä.
Halla soitti asiasta hätäkeskukseen ja teki saman tien rikosilmoituksen.

Seuraavana päivänä hän teki ilmoituksen vakuutusyhtiöönsä Pop Vakuutukseen...

Pop Vakuutus: Ei korvausta

Lopulta torstaina 28. heinäkuuta tuli päätös, jossa kerrottiin, ettei vakuutus korvaa tapaukseen liittyen mitään.

– Heidän mukaansa autossa oli ajonestolaite, jollaisia pystyy ohittamaan vain ammattilaisvarkaat, jotka eivät kiinnostu näin vanhoista autoista.


Vakuutusyhtiö perusteli päätöstään myös sillä, että kummatkin avaimet olivat tallessa, jolloin todistusvastuu auton varastamisesta siirtyi Hallalle itselleen.

– Jos minulla ei olisi avaimia, niin vastaus olisi ollut, että oma vika. Nyt kun oli molemmat avaimet ja auto oli lukossa, niin yhtiön mukaan ainoa vaihtoehto on, että sinne on päästy avaimilla, jotka olivat minulla.

– Toisin sanoen vakuutusyhtiö syyttää minua epäsuorasti vakuutuspetoksesta.

Vakuutusyhtiöllä on väliä. :hmm:
 
Auto jonka perässä oli peräkärry kävi keulaa myöten ojassa ja auton etupuskuriin tuli naarmuja. Jotta auto saatiin hinattua ojasta piti peräkärry irroittaa. Peräkärryä irrottaessa myös takapuskuriin tuli jälki sillä perävaunun massa oli autoa kohti. Tein vakuutusyhtiöön ilmoituksen. Vakuutusyhtiön mielestä tässä on kaksi eri vakuutustapahtumaa.

Itse olen sitä mieltä ettei tuota jälkimmäistäkään tapahtumaa olisi syntynyt ennen ensimmäistä joten miten nämä olisivat kaksi eri vahinkoa. Tietysti sopimusasiakirjoja ja korvausvastuita kierrellen voi tähänkin lopputulemaan päätyä. Ja vakuutusyhtiö on sitten Turva jos joku haluaa kiertää tämän yhtiön jatkossa kaukaa.
Kyllä tuo vain on kaksi eri vahinkoa. Ovat kyllä syy ja seuraus, mutta vahingot eivät tapahtuneet samaan aikaan.
 
No se peräkärry kyllä irroitettiin välittömästi autosta.
Jos se olisi irronnut itsestään auton pysähtyessä ojaan ja törmännyt silloin autoon, niin se olisi varmaan välitön vahinko.

Nythän näin ei ilmeisesti tapahtunut? Jolloin teoriassa kärryn olisi voinut jollakin vedolla saada pysymään erossa autosta kun se irrotetaan eikä törmäystä olisi tapahtunut. En sano että se olisi ollut käytännöllistä tai järkevää mutta kyllä nuo aika selvästi erillisiä tapahtumia noilla tiedoilla ovat.
 
Jos se olisi irronnut itsestään auton pysähtyessä ojaan ja törmännyt silloin autoon, niin se olisi varmaan välitön vahinko.

Nythän näin ei ilmeisesti tapahtunut? Jolloin teoriassa kärryn olisi voinut jollakin vedolla saada pysymään erossa autosta kun se irrotetaan eikä törmäystä olisi tapahtunut. En sano että se olisi ollut käytännöllistä tai järkevää mutta kyllä nuo aika selvästi erillisiä tapahtumia noilla tiedoilla ovat.

Näinhän se kirjoituksen perusteella vaikuttaisi, että ensin on tapahtuma x ja sen jälkeen y joka kaikenkukkaraksi omilla toimilla aiheutettu. On tuo tullut itsekin koettua kun on joutunut huonoon paikkaan niin kannattaa miettiä pari kertaa sitä et miten kuormattua kärryä irroittaa.
 
ajoneuvossa olleesta kuormasta tai varusteesta (esimerkiksi huolimattomasti kiinnitetty kuorma liikkuu ja aiheuttaa vahingon ajoneuvolle tai sen ikkunalasille), ellei vahinko ole kolarointi-, hirvieläin-, eläintörmäys-, ilkivalta-, palo- tai varkausvakuutusosioissa mainittujen tapahtumien välitön seuraus.
Näinpä. Nyt jos sinulla oli mahdollisuus soittaa hinausauto paikalle vetämään kärry irti autosta ilman takapuskurin vaurioitumista, niin ei se takapuskurin vaurioituminen mitenkään voi olla välitön seuraus siitä ojaanajosta.
 
Ei ollut, tielle ei mahtunut hinausauto.
Aika turhaa saivartelua. Jos sinne mahtui se alunperin ojaan mennyt auto niin aivan varmasti olisi ollut olemassa myös keinoja irrottaa se kärry perästä ilman vaurioita. Nyt päädyttiin ottamaan kärry nopsasti irti ja siinä kävi sitten toinen vahinko, ei tässä oikein mitään epäselvää pitäisi olla.

Kerro toki jos juristi on eri mieltä asiasta.
 
Mikä tässä sitten on se ongelma? Vakuutusyhtiö ei korvaa mitään vai haluaa kahdesti omavastuun koska kaksi erillistä vahinkoa?
 
En ehketi itse maksaisi juristille +200€/tunti jostain mitä itsekin voi plärätä netistä eli ne aikaisemmin käsitellyt riidat ja niiden lopputulemat. Luulis et tuohonkin tulkintaan joku vastaava keissi joskus ollut. Finekin antaa puhelimessa neuvoja jos päivänselvä tapaus on.
 
Voit vapaasti vaihtaa yhtiötä, mutta samanlaisesti nekin toimivat. Omakohtaista kokemusta on Pohjolasta jossa yksi ilmoittamani vahinko muuttui kahdeksi. Ja jälkikäteen ajatellen näinhän se oli. En valittanut asiasta.
 
Pystyykö ensimmäisen omiin nimiin otettavan liikennevakuutuksen bonuksia kikkailemaan paremmiksi? Tilanne on siis se, että auto on ollut pari vuotta yksinomaan omassa käytössä, mutta vakuutusmaksujen takia omistajuus ja vakuutukset pysyneet vanhempien nimissä. Olisi kiva ottaa auto ja vakuutukset omiin nimiin niin laskut ja muu asioiden hoito ei kiertäisi porukoiden kautta, mutta tällöin liikennevakuutuksen hinta nousisi 600 euroa vuodessa... Täytyykö henkilökohtainen bonus kerryttää joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, jolloin on se ja sama alkaa maksamaan kalliimpia hintoja heti? Optimi olisi, että saisi neuvoteltua omaan liikennevakuutukseen maksimibonuksen (tai ainakin lähes) heti kättelyssä, mutta onko tämä realistista?
 
Pystyykö ensimmäisen omiin nimiin otettavan liikennevakuutuksen bonuksia kikkailemaan paremmiksi? Tilanne on siis se, että auto on ollut pari vuotta yksinomaan omassa käytössä, mutta vakuutusmaksujen takia omistajuus ja vakuutukset pysyneet vanhempien nimissä. Olisi kiva ottaa auto ja vakuutukset omiin nimiin niin laskut ja muu asioiden hoito ei kiertäisi porukoiden kautta, mutta tällöin liikennevakuutuksen hinta nousisi 600 euroa vuodessa... Täytyykö henkilökohtainen bonus kerryttää joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, jolloin on se ja sama alkaa maksamaan kalliimpia hintoja heti? Optimi olisi, että saisi neuvoteltua omaan liikennevakuutukseen maksimibonuksen (tai ainakin lähes) heti kättelyssä, mutta onko tämä realistista?
Kyllä melkein kaikki vakuutusyhtiön tarjoavat nykyisin "bonusten kopiointia" jos sopimus siirretään toisen nimiin.

EDIT: Meillä ainakin IF tuon teki ihan kiltisti kun uusi auto hankittiin niin otin vakuutuksen omalle nimelle (aikaisemman auton vakuutus oli vaimon nimissä) ja suoraan tuli IF:llä täydet bonukset vaikka aikaisempaa autovakuutusta ei mulla ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö ensimmäisen omiin nimiin otettavan liikennevakuutuksen bonuksia kikkailemaan paremmiksi? Tilanne on siis se, että auto on ollut pari vuotta yksinomaan omassa käytössä, mutta vakuutusmaksujen takia omistajuus ja vakuutukset pysyneet vanhempien nimissä. Olisi kiva ottaa auto ja vakuutukset omiin nimiin niin laskut ja muu asioiden hoito ei kiertäisi porukoiden kautta, mutta tällöin liikennevakuutuksen hinta nousisi 600 euroa vuodessa... Täytyykö henkilökohtainen bonus kerryttää joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, jolloin on se ja sama alkaa maksamaan kalliimpia hintoja heti? Optimi olisi, että saisi neuvoteltua omaan liikennevakuutukseen maksimibonuksen (tai ainakin lähes) heti kättelyssä, mutta onko tämä realistista?
Nykyään liikennevakuutuksen bonus on vapautettu rajoituksista siten, että vakuutusyhtiö voi myöntää liikennevakuutukseen haluamansa bonuksen samaan tapaan kuin kaskovakuutuksen osalta. Eli ainoa tapa selvittää oma bonus on kysellä yhtiöistä. Toki kannattaa pitää mielessä, että bonuksilla ei syödä, vaan rahalla, eli vakuutuksen loppusumma ratkaisee.

Esim. IF lupaa vähintään 30% bonarin uuden kuskin liikennevakuutukselle.

Sanoisin, että nykyään ei bonushistorialla ole enää niin suurta merkitystä kuin ennen, jolloin liikennevakuutusbonusten kertyminen oli rajusti säänneltyä, ajoneuvokohtaista ja se siirtyi yhtiöstä toiseen vaihtaessa sellaisenaan. Nykyään kilpailutilanne merkkaa enemmän ja eri yhtiöiden tarjoamien liikennevakuutusten välillä on valtavia hintaeroja ja bonus on enemmänkin osa markkinointia.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Voiko tilanteen selittää rehellisesti nykyiselle vakuutusyhtiölle vai onko riski, että nostavat nykyisen vakuutuksen hintaa kun saavat selville, että auton todellinen käyttäjä onkin eri henkilö kuin vakuutuksenottaja?
 
Kiitos vastauksista. Voiko tilanteen selittää rehellisesti nykyiselle vakuutusyhtiölle vai onko riski, että nostavat nykyisen vakuutuksen hintaa kun saavat selville, että auton todellinen käyttäjä onkin eri henkilö kuin vakuutuksenottaja?
No ei ne sitä vanhan sopimuksen hintaa ainakaan samantien voi nostaa, ja sinällään autolla voinee muutenkin olla useampi käyttäjä. Vakuutusten hinnat tosin ovat nousseet joten uuden vakuutuksen hinta on luultavasti kalliimpi kuin nykyinen vakuutus. Mutta vakuutusyhtiöiden kanssa kilpailuttamalla ja neuvottelemahan tuokin selviää.
 
Sun vanhemmille siis on ok, että autolle nykyisin asetetun haltijan/omistajan bonukset tippuu lähtötasoon, jos siirrät ne itsellesi? Itse olen ollut siinä uskossa, ettei noita edes voi enää siirtää.
Tuossa ylempänä oli puhetta kopioinnista, joka olis just se ainut vaihtoehto eli bonusten tippuminen ei ole ok.
 
Sun vanhemmille siis on ok, että autolle nykyisin asetetun haltijan/omistajan bonukset tippuu lähtötasoon, jos siirrät ne itsellesi? Itse olen ollut siinä uskossa, ettei noita edes voi enää siirtää.
Nykyään ei enää bonuksia voi siirrellä ajoneuvosta toiseen tai haltijalta toiselle, mutta esim. IF tarjoaa "bonusten kopiointia", eli puolisolle voi kopsata "vahinkohistorian". Mutta tosiaan ei koske lapsia ja on yhtiökohtaista.


Bonusten siirto ei ole Suomessa ollut mahdollista vuodesta 2018 eteenpäin, mutta Ifissä vakuuttamasi ajoneuvon bonukset voidaan halutessasi määritellä puolisosi vakuutus- ja vahinkohistorian mukaan.

Kyseeseen voi tulla myös avopuoliso tai rekisteröidyssä parisuhteessa kanssasi asuva henkilö.
Mikäli puolisosi on ajanut vuosia ilman vahinkoja, bonukset kannattaa mahdollisesti määritellä hänen historiatietojensa perusteella. Ota kuitenkin huomioon, että tämä voi myös nostaa vakuutuksesi hintaa, jos puolisosi ei ole ajanut pitkään tai hänelle on sattunut vahinkoja.

Saadaksesi määriteltyä bonuksesi puolisosi vakuutus- ja vahinkohistorian mukaan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Lähetämme sinulle tämän jälkeen Omien sivujen kautta viestipohjan kirjallisen suostumuksen tekemiseen.


.

Täysin uusi kuski ilman liikennevakuutushistoriaa saa esim. OP:ssa jopa 40% lähtöbonarin ja maksimibonus (70%) saavutetaan kolmen vuoden päästä. IF:ssä lähtöbonus on vähintään 30% ja maksimibonus (80%) saavutetaan viidessä vuodessa.

Eli maksimit saa hyvin nopeasti verrattuna aiempaan tiukkaan bonuskäytäntöön, jossa lähtöbonari oli 0% ja kertymä 5% vuodessa, eli maksimin sai jonkun 15 vuoden päästä. Ja tämä oli ajoneuvokohtainen, jonka toki pystyi sentään siirtämään ajoneuvosta toiseen, henkilöltä toiselle ja yhtiöstä toiseen.

Tämä liikennevakuutusbonusten "inflaatio" on johtanut siihen, että tärkeintä on kilpailuttaa vakuutus vaikka vuosittain ja katsoa sitä euromääräistä summaa ja unohtaa bonukset. Liikennevakuutuksen hinnat samaan autoon ja samalle henkilölle vaihtelevat yhtiöiden välillä todella rajusti.
 
Viimeksi muokattu:
Ok eli ainoa tapa kerryttää bonuksia itsellesi on tosiaan hankkia se ajoneuvo romaneilta tms. kauppamiehiltä ja hommata siihen se satasen liikennevakuutus.
Mihin autoon saat satasen liikennevakuutuksen nollabonuksilla? Katselin vakuutukset Corsaan, 207:aan ja Corollaan ja ne oli noin 500 €/a nollabonuksilla. Minulla ei ole kolarihistoriaa, mutta ei ole ollut myöskään autoa nimissäni.
 
Olet oikeassa. Mahdollisimman iäkäs ja pienellä moottorilla saattaisi tuottaa edullisimman tuloksen. Useamman satasen se kyllä saattaa jokatapauksessa kustantaa.
Katsoin random vakuutusyhtiön laskurilla niin liikennevakuutus yli 100 000k€ uudelle E-mersulle oli muutaman kympin kalliimpi kuin 300€ 80-luvun Corollalle.

Ei liikennevakuutuksen hintaan juuri auton arvo vaikuta, kun eihän se sitä omaa autoa kuitenkaan korvaa. Kaskossa hintaeroa olisikin sitten 800-900€, mutta kaskossahan saakin yleensä täydet tai lähes täydet bonarit heti.

Eli tulee kyllä kalliimmaksi pitää turhaa vakuutusta bonusta nostamassa kuin ottaa tarpeeseen, varsinkin kun ei nykyään ole välttämättä nolla edes liikennevakuutuksesta ilman historiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ota joku vähemmän tehokas 100ke auto. Tehot vaikuttaa

Ei vaikuta suoraan tehot vaan kyseisen automallin riskiprofiili ko. yhtiölle.. tämän takia esim 3- ja 5- sarjan bemareiden vakuutukset ovat järjestäen törkykalliita moniin muihin merkkeihin verrattuna vaikka hankkisi jonkun mopoversion.. koska amis-jonnet ja kyseisten autojen suosio.

Toinen hyvä esimerkki ovat mopoautot.. tehoja ei ole enempää kuin ompelukoneessa mutta riskialttiita ja kalliita korjata, monella yhtiöllä vakuutukset kalliita.

Moottoripyörissä uudehkot kyykyt ovat kalliita vakuuttaa.. riskiprofiili korkea. Itse taas hommasin 125heppasen tonnisen ysäri- matkalehmän jossa periaatteessa korkeahko teho/paino.. liikennevakuutus alle 200€/vuosi täysillä bonareilla.
 
Ota joku vähemmän tehokas 100ke auto. Tehot vaikuttaa
Pointti oli että ei se ero ole kuin muutaman kympin noillakaan verrokeilla (tuo 220€ on vaan siis häröilyä tekstin sekaan ja 300€ oli Corollan hinta), varmasti voisi olla jokusen kympin enemmän tai vähemmän eri autoilla/vakuutusyhtiöllä/vakuutuksen ottajalla (itselläni on bonarit tapissa), mutta joka tapauksessa niin vähän ettei ole järkeä mitään pommia vakuutuksista pitämällä kerätä bonushistoriaa.
 
Ei vaikuta suoraan tehot vaan kyseisen automallin riskiprofiili ko. yhtiölle.. tämän takia esim 3- ja 5- sarjan bemareiden vakuutukset ovat järjestäen törkykalliita moniin muihin merkkeihin verrattuna vaikka hankkisi jonkun mopoversion.. koska amis-jonnet ja kyseisten autojen suosio.

Toinen hyvä esimerkki ovat mopoautot.. tehoja ei ole enempää kuin ompelukoneessa mutta riskialttiita ja kalliita korjata, monella yhtiöllä vakuutukset kalliita.

Moottoripyörissä uudehkot kyykyt ovat kalliita vakuuttaa.. riskiprofiili korkea. Itse taas hommasin 125heppasen tonnisen ysäri- matkalehmän jossa periaatteessa korkeahko teho/paino.. liikennevakuutus alle 200€/vuosi täysillä bonareilla.

Onneksi vakuutusyhtiöt ottaa sen kuskinkin huomioon riskiprofiilissa, niin ei ne bemarienkaan liikennevakuutukset missään ihan taivaissa ole aikuisemmalla iällä, vaikka vähän koholla onkin johonkin corollaan verrattuna. Esim. nopealla tarkastuksella E92 335i liikennevakuutus 280e.
 
Onneksi vakuutusyhtiöt ottaa sen kuskinkin huomioon riskiprofiilissa, niin ei ne bemarienkaan liikennevakuutukset missään ihan taivaissa ole aikuisemmalla iällä, vaikka vähän koholla onkin johonkin corollaan verrattuna. Esim. nopealla tarkastuksella E92 335i liikennevakuutus 280e.
Itte sain ”kohtuu uusien” ibizan ja ocun vakuutukset yhden yli 10v vanhan 530d:n hinnalla (käytännössä tämänkin hinta tippui yli 10v omistuksen aikana kun kasko tulee alaspäin kun auto halpenee). Eli onhan noissa eroja.

Paikkakunta vaikuttaa myös paljon, jossain Iisalmessa vakuutus satasia halvempi kuin pks.
 
Saako jostain ostettua pelkän sijaisautovakuutuksen? Auto (tai toinen) on sen verta semisukka, että voi hajota milloin vaan.. Mutta vakuutus maksaa 700e/vuosi lisää "laajana" nykyisellä firmalla, jos ottaa sellaisen mikä silältää sijaisauton..
Myydäänkö noita erikseen, vai lasketaanko sen varaan että vuokraa jostain muualta auton?
 
Esim autoliiton tiepalveluun (johonkin tasoon) kuuluu sijaisauto + muuta. Näitä taisi olla olemassa muitakin

Falc saa sijausauton 20e pv


Siis todella noin halpa toi Falck? 59e 12kk? Ja saa B kokoluokan auton tilalle? Vissiin iha luotettava palvelu ja auton saa heti?
 
Siis todella noin halpa toi Falck? 59e 12kk? Ja saa B kokoluokan auton tilalle? Vissiin iha luotettava palvelu ja auton saa heti?
Itsellä kokemusta tuosta Falckista ja ei moittimista, muutaman kerran tuli tarvetta vanhan parin tonnin romun kanssa palvelulle ja nopeasti sai apua. Kerran tarvittiin myös sijaisautoa ja en nyt ihan tarkkaan muista miten meni (kun vaimo oli autolla liikkeessä), mutta nopeasti sai sijaisauton käyttöön, jotenkin se vain piti hakea vuokraamosta, varmaan akuuteissa tilanteissa hinausauto voi myös tuoda sijausauton samalla paikalle.

Jotain rajoituksia tuossa oli palvelulle, oliko 2 kertaa puolen vuoden aikana voi käyttää tms. ja joku ehto myös hinauksen hinnalle, mutta itselle ei mitään lisäkuluja koskaan tullut, vaikka hinaus ei ollut edes lähimmälle korjaamolle vaan omalle luotto-Pärnäselle (joka toki oli lähellä, auto kun ei onneksi hajonnut mihinkään kauas kotipihasta).
 
Aika uskomatonta kuinka päin naamaa Lähitapiolan vakuutusmyyjä valehteli puhelimessa. Auton vakuutuspaketti oli yli satanen edullisempi kuin nykyinen, ja varmistelin että mitä kaikkea kaskoon kuuluu. Pyysin sitten tajouksen/sopimuksen liitteet spostiin sähköistä allekirjoitusta varten. tarkempi tarkastelussa huomasin sitten, että kaskosta puuttuu pysäköintiturvan, pelkkä normitason lunastusturvan ja ei sijaisiautoa. Meni roskikseen koko viesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 712
Viestejä
4 544 917
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom