Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Kappas, seison korjattuna, tuohan tosiaan menee mitoissaki reilusti yli tuon luokkarajan.

Jostain syystä tuo jäännyt mieleen Toyotan vastineena Nbox/Nvan:eille ymv, mutta tuo BB tosiaan on ihan kompaktiluokassa koon/moottorin suhteen.
 
Kiitos vastauksista @ddali, @taskinen ja @m000. Tarkennan sen verran, että ei siis ole tarkoitus varsinaista perheautoa ostaa, vaan itselle käyttöauto johon tarvittaessa mahtuu 4 lasta kyytiin, jos toinen auto on rouvalla käytössä. Olen ajellut viimeiset 7 vuotta Toyota Yariksella, joten käytännössä mikä tahansa muu auto on tehokkaampi.

Olen käytännössä mietiskellyt seuraavia vähän vakavammin:
Toyota BB gen 1 ja 2
Toyota Sienta
Toyota Corolla Rumion
Toyota Altezza
Nissan Skyline V36
Honda Odyssey
 
En ole noista kyllä ajellut kuin Altezzalla ja Odysseyllä. Varsinkin Odysseyssä on jotain oudon kiehtovaa. K24 noissa taitaa olla mosana, joten aika pomminkestävä laite. Mielestäni ulkonäöltään todella hieno varsinkin kun lyö matalaksi ja jotkut leveät wedsit alle. Todella monikäyttöinen ja ison auton tuntuinen matkalehmä.

Altezza on taas sitten ihan eri tyylinen auto. Beamsilla ja manuaalina tällaisesta saa oikeasti jo aika lailla iloa irti. Itsellä oli joskus ahdettuna versiona Lexus IS200 ja kaverilla Altezza, ottaisin sen Altezzan ihan milloin vain tuon remmiahdetun kutoskoneen sijasta. Automaattivaihteisto näissä kyllä pilaa koko auton, joten ehdottomasti manuaalina. Nelimukisena manuaalina tässä on vähän samaa tekemisen ja ajamisen meininkiä kuin vaikka EP kopan Type-R Civicissä, mutta on sitten kuitenkin matka-ajossa vähän sivistyneempi. Kellotaulua muistuttava mittaristo on erityisesti jäänyt mieleen. Lisäbonuksena, näissä on joko vakiona lukko tai sitten vain todella moneen jälkiasennettu moinen, niin on aika hauska laite sladitella jotain motarin ramppeja kostealla kelillä.

Joskus puolitosissani bongasin Priuksen Aimgainin korisarjalla jostain huutokaupasta, mielestäni omalla tavallaan hieno.
 
Tänään pamahti Sjöbergin kyydillä pihaan GRS204 Crown, auto huudettu muistaakseni kesäkuun loppupuolella. Onko porukka ajanut ympäri vuoden näillä tai muilla vastaavilla JDM vehkeillä? Suunnitellut ostoa ja ootellut nyt tuota autoa sen verran kauan, että tekis mieli päästä vaan ajelemaan, mutta toisaalta ei huvittais sitä kuitenkaan "pilata" ympärivuotisella käytöllä.
 
Tänään pamahti Sjöbergin kyydillä pihaan GRS204 Crown, auto huudettu muistaakseni kesäkuun loppupuolella. Onko porukka ajanut ympäri vuoden näillä tai muilla vastaavilla JDM vehkeillä? Suunnitellut ostoa ja ootellut nyt tuota autoa sen verran kauan, että tekis mieli päästä vaan ajelemaan, mutta toisaalta ei huvittais sitä kuitenkaan "pilata" ympärivuotisella käytöllä.
Ei se kyllä pilalle mene, vähän ottaa pohja väriä mutta hyvin kun pitää siihen se jää.
 
Kovaa ajoa vaan. Kun budjetti sallii, käy näyttämässä pohjan ja suojauttaa. Itse yllätyin LS600:n ajokäytöksestä. Tiesin toki että siellä on lukko takana, mutta jotenkin oletin että kyseessä olisi vain aliohjaava laiva. Annat mutkassa kaasua niin ottaa perän samantien sivulle luistonesto päälläkin. Luonnollisesti järkevää käytöstä juuri kun olet käyttänyt pari tonnia renkaisiin ja vanteisiin....
 
Eilen käytiin leimalla Crownin kanssa ja 1kk ajoaikaa. Halusivat b-pilariin tuon täälläkin mainitun ''tyyppikilven''. Ymmärsin olevan aika vapaamuotoinen, sisällöksi siihen pyydettiin vaan runkonumero, kokonaispaino sekä akselipainot erikseen, joten tulostelin vaan töissä tarratulostimella ja huomenna iskis kiinni.

Täällä onkin ollu jo höpinää noista ajovaloista ja siinäkään kuvio ei kelvannut, vaikka minusta se keila on kokonaisuutena suht tasainen, vaikka keskellä se pykälä näkyykin. Enemmän varmasti häikäisee jokaikisen katumaasturin valot. Onko kukaan täällä tehnyt tuohon GRS204 umpioon modauksia? Ei huvittais yhtään ainakaan repiä sitä irti ja avata, joten onnistuuko vaikkapa tuo varjostimen viilauskikka polttimon reiästä tai saakohan esim. toisen umpion valokuvion korkeutta säätämällä keilan tasaiseksi? En oo näihin tarkemmin perehtynyt ja en tiiä onko se varjostimen heitto ainoastaan toisessa umpiossa, jolloinka teoriassa tuon ehkä pitäis onnistua? Onko vaikutusta, kun mulla on adaptiiviset valot? Sitäkään en tiiä, että löytyykö ne kaikista tuon korisista.
 
En nyt juuri GRS:stä tarkalleen tiedä, mutta vähän epäilen että asennettuna olisi mitenkään järkevää työtilaa vaikka onnistuisikin aukosta, saatikka että noin saisi mitään järkevää tulosta viilalla aikaiseksi, kyse on kuitenkin millien työstöstä ja suorana pitäisi varjostinpinnan pysyä.

Lisäksi ongelmahan on se materiaalin puute sillä väärällä puolella, eli jos kuviosta haluaa tasaisen sinne pitäisi saada jotain lisäblokkeria ympättyä, ja potentiaalista viilausta tarttis sitten jos haluaa sen kuvion kääntää täysin niin että sille aiemmalle blokatulle puolelle tulee se yläheijastus/porras. Toisin ehkä tuon voisi myös tehdä niinkin että hioo vsrjostimen tasaiseksi ja sitten kallistuksensäädöllä korjaa korkeuden, mutta ilman parempaa tietoa en tuohon lähtisi ja toisaalta jos se kunnon työstö vaatisi umpion avauksen joka tapauksessa niin varmaan kannattaa siinä tapauksessa tehdä hommat ns. kunnolla kun se suurin vaiva siinä vaiheessa sitten jo tehty joka tapauksessa.

Sekin tulee mieleen että hionnasta syntyneen metallipölyn jättäminen projektorin sisään poukkoilemaan potentiaalisesti heijastinpintoja ei ehkä ole se paras ajatus, nuo voi olla pahimmassa tapauksessa todella herkkiä jälkien suhteen vaikka alumiinirunkoisia olisivatkin. Ihan paperilla/liian karkealla rätillä pyyhkimällä voi saada ikävää aikaiseksi jos huonosti käy.
 
En nyt juuri GRS:stä tarkalleen tiedä, mutta vähän epäilen että asennettuna olisi mitenkään järkevää työtilaa vaikka onnistuisikin aukosta, saatikka että noin saisi mitään järkevää tulosta viilalla aikaiseksi, kyse on kuitenkin millien työstöstä ja suorana pitäisi varjostinpinnan pysyä.

Lisäksi ongelmahan on se materiaalin puute sillä väärällä puolella, eli jos kuviosta haluaa tasaisen sinne pitäisi saada jotain lisäblokkeria ympättyä, ja potentiaalista viilausta tarttis sitten jos haluaa sen kuvion kääntää täysin niin että sille aiemmalle blokatulle puolelle tulee se yläheijastus/porras. Toisin ehkä tuon voisi myös tehdä niinkin että hioo vsrjostimen tasaiseksi ja sitten kallistuksensäädöllä korjaa korkeuden, mutta ilman parempaa tietoa en tuohon lähtisi ja toisaalta jos se kunnon työstö vaatisi umpion avauksen joka tapauksessa niin varmaan kannattaa siinä tapauksessa tehdä hommat ns. kunnolla kun se suurin vaiva siinä vaiheessa sitten jo tehty joka tapauksessa.

Sekin tulee mieleen että hionnasta syntyneen metallipölyn jättäminen projektorin sisään poukkoilemaan potentiaalisesti heijastinpintoja ei ehkä ole se paras ajatus, nuo voi olla pahimmassa tapauksessa todella herkkiä jälkien suhteen vaikka alumiinirunkoisia olisivatkin. Ihan paperilla/liian karkealla rätillä pyyhkimällä voi saada ikävää aikaiseksi jos huonosti käy.
Hyviä pointteja. Mua ei kiinnosta siinä valokuviossa muu kuin leiman saaminen, mutta joo se pöly vois tuottaa siellä kyllä omat ongelmansa. Kaippa se täytyy repiä irti ja heittää uuniin.
 
No, valokuvio muutos kannattaa kyllä tehdä kunnolla eikä vaan leiman saamisen takia, asialla on pidemmän päälle merkitystä jo ihan OMAN ajomukavuuden kannalta kun valot näyttää kunnolla, puhumattakaan siitä että ei sokaise vastaantulevia. Ja toki mielenrauha siitä että kun muutos on tehty kunnolla tietää että jatkossakaan leima ei siitä jää kiinni.

Itse tein vm2010 crown athleten viimevuonna ja tähän malliin onnistuu hyvin ILMAN umpion avausta. Toki umpio pitää purkaa autosta irti.

Eli tässä stepit:

1. Pura puskuri irti, periaatteessa riittää kun irroitat vasemmalta ja oikealta puskurin renkaiden kohdalta + alhaalta parit ruuvit että saat "posket" irti, puskuri voi jäädä keskeltä kiinni jos näin haluaa. Ruuveja oli muistaakseni pari per posken puoli + yksi puskurin kuramuovin alla ja toki puskurin alla myös 4-5kpl, youtubest varmasti löytyy videoit tähän.

2. Pujottelet umpiot irti

3. Umpion polttimon reiästä pystyy viilailemaan "pellin", joka on oikeasti alumiinistä tehty, oikean muotoiseksi. Eli merkkaat tussilla keskelle itsellesi merkin "peltiin" ja hiot sen ensin tasaan ja sitten toiselta puolelta alas peilikuvaksi siitä mitä se alunperin olin.

PROTIP: haet motonetistä viiloja, mieluummin karkeita muutamaa eri kokoa ja ehkä kolmion muotoinen myös "pykälän" tekoon. Karkeita siksi että hienolla viilalla menee ikuisuus, alumiini aika pehmeää niin karkea viila syö sitä ihan hyvin. Viilan pää kannattaa teipata lätkäteipillä/sähköteipillä tms koska väkisinkin viila kolahtaa lasiin muutaman kerran operaation aikana niin ei jää naarmuja sisä lasiin. Itse tein ihan tätä tarkoitusta varten lyhennetyn viilamallin rälläkällä joka on mukavampi käyttää. Aikaa hiontaan menee noin 30min per umpio ja asennusolutta on hyvä olla ainakin pari tölkkiä per umpio.

4. Alumiinipölyä menee umpion sisään väkisin vähän mutta esim imurin letkuun voi teipata kapeamman putken ja tällä imuroida sen mitä saa ja vähän kun vielä paineilmalla puhaltelee niin ei sinne pölyä jää, viilatessa pöly kuitenkin laskeutuu umpion lasin päälle pääasiassa jos hiot pitäen lamppua sylissä mikä oli itselleni ainakin hyvä työasento. Lasin pystyy pyyhkimään mikrokuituliinan palalla tms.

5. em crowni on siitä kiitollinen auto tehdä että umpioissa on erillinen trimmi säätö pitkille ja lyhyille valoille, eli siellä on ruuvareilla säädettävät trimmit joilla saat laskettua valokuviota alaspain erikseen pelkästään lähivalolle (tämä EI siis ole sama säätö kuin automaatti sähköinen säätö!!). Kannattaa ottaa ruuvari katsastukseen mukaan monet katsastajat antaa laskea leimalla kuviota koska oikea korko on silmämääräisesti hankala löytää. Toki lasket heti kun valot on takaisin kiinni ja auto tasaisella.

6. Pitkät valot ei tarvitse muutoksia, eli sitten voikin kaiken kasailla takasin.

Tämä kuva ei ole crownista mutta tältä se näyttää polttimon reiästä sisään katsottaessa. Olen tehnyt yhden crownin avaamalla umpion ja toisen tällä hionta taktiikalla, vaikka hionta on ikävä työvaihe ja kuluttaa kättä on tämä kuitenkin kokonaisuutena helpompi prosessi kuin avata umpio ja vaihtaa reflektori. Toki joissain automalleissa on pakko avata umpio mutta em. crownissa onnistuu tällä menetelmällä hyvin.

valo.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 951
Viestejä
4 995 122
Jäsenet
80 189
Uusin jäsen
p.h.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom