Auton pesu

Missä minä niin sanoin? :facepalm:

Sanoin että on myös musta käyttöauto mitä hierotaan harjoilla koko ajan.
Ok, vähän vaan särähti korvaan että eka tokaistaan että kuin ei joku ny lumiharjalla halua väkisin hieroa kiviä maalipintaan, sitten se lähteekin myllytyksellä pois ja sitten ei kuitenkaan tartte myllytellä kun käyttishän se vaan on. En selvästikään osannut nyt tarttua oikeaan kommenttiin.
 
Pakko koittaa, kun käyttiksenä myös se musta auto, jota kyllä harjataan harjapesussa ihan joka viikko
fkfyuk.PNG
Hyvältä näyttää! Onko salainen autonhoitoresepti?
 
Ok, vähän vaan särähti korvaan että eka tokaistaan että kuin ei joku ny lumiharjalla halua väkisin hieroa kiviä maalipintaan, sitten se lähteekin myllytyksellä pois ja sitten ei kuitenkaan tartte myllytellä kun käyttishän se vaan on. En selvästikään osannut nyt tarttua oikeaan kommenttiin.
Mä kommentoin hyvällä sitä kun joku ei halua lumiharjalla hieroa? Sanoin vielä että luulin itseäni tarkaksi, mutta olin väärässä.


Mähän sanoin että myllytän joka toinen/kolmas vuosi ne naarmut mitä käyttikseen tulee? Eli en todellakaan jaksa käyttistä hieroa koko ajan enkä stressaa siitä jos vähän naarmuja tulee pesussa tai lumiharjasta, koska ne lähtee myllyttämällä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
17-vuotiaalle autolle tuo resepti varmasti toimii. Vähän ikävämpää tietoa sain äsken kun juttelin detailing-firman kaverin kanssa. Tämä kertoi että ihan viime aikoina heille on tullut vastaan (uusia) autoja, joissa maalipinta ei kestä edes yhtä myllytystä. Autofirmat ovat kovan kilpailu- ja kulupaineen alla alkaneet tinkiä maali- ja lakkakerroksen paksuudesta. Tällaista ei kuulemma vanhemmissa autoissa niinkään tullut vastaan, ainakaan ns. paremmilla merkeillä.

Kaikki kehitys ei siis mene parempaan päin... vähän ikävä uutinen kyllä tuo jos nykyautojen maalipinnat eivät lähtökohtaisesti kestä myllytystä. Pitää varmaan jatkossa viedä uusi auto suoraan tehtaalta uudelleen maalattavaksi, jotta saa hoitoa kestävän maalikerroksen :(
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Mä kommentoin hyvällä sitä kun joku ei halua lumiharjalla hieroa? Sanoin vielä että luulin itseäni tarkaksi, mutta olin väärässä.


Mähän sanoin että myllytän joka toinen/kolmas vuosi ne naarmut mitä käyttikseen tulee? Eli en todellakaan jaksa käyttistä hieroa koko ajan enkä stressaa siitä jos vähän naarmuja tulee pesussa tai lumiharjasta, koska ne lähtee myllyttämällä pois.
Jos ei hiero harjalla, ei tarvitse parin vuoden välein myllytellä.
 
17-vuotiaalle autolle tuo resepti varmasti toimii. Vähän ikävämpää tietoa sain äsken kun juttelin detailing-firman kaverin kanssa. Tämä kertoi että ihan viime aikoina heille on tullut vastaan (uusia) autoja, joissa maalipinta ei kestä edes yhtä myllytystä. Autofirmat ovat kovan kilpailu- ja kulupaineen alla alkaneet tinkiä maali- ja lakkakerroksen paksuudesta. Tällaista ei kuulemma vanhemmissa autoissa niinkään tullut vastaan, ainakaan ns. paremmilla merkeillä.

Kaikki kehitys ei siis mene parempaan päin... vähän ikävä uutinen kyllä tuo jos nykyautojen maalipinnat eivät lähtökohtaisesti kestä myllytystä. Pitää varmaan jatkossa viedä uusi auto suoraan tehtaalta uudelleen maalattavaksi, jotta saa hoitoa kestävän maalikerroksen :(
Kaikesta tingitään, jopa uusien renkaiden kulutuspinnan syvyydestä.
 
En tiedä, mitä mustaa töhnää auton kylkiin on tänä talvena tarttunut. Tuntuu tahmealta liisteriltä ja ei meinaa lähteä liuottimellakaan suosiolla. Tavalliset pesupaikan shampoot eivät tee noille mitään, eli ihan turha edes yrittää hinkata ilman liuoitinta. Kolmesti sai jynssätä tänä talvena noita pois, kun aiempina talvina en muista vastaavaa tapahtuneen :confused:

Jos pääsiäisenä on kelit kohdallaan, niin täytyy tehdä oikein kunnon pesu autolle:
  • Bilt Hamberin vaahdolla maalipinnan esipesu ja samalla autoa ylös ja alustan pesu talven jäljiltä
  • Moottoritilan pesu AS 40:llä
  • Auton huolellinen kinnastelu AS 40:llä ja samalla myös ovien, konepellin ja takakontin välit puhtaaksi
  • Auton kuivuessa imurointi, verhoilun puhdistus, lasien pesu sisältä ja muoviosille Sonaxin pinnoite
  • Lopuksi vahaus kauttaaltaan
Menin unohtamaan talvella Sonaxin vahan autoon ja sehän pääsi jäätymään täysin. Katsotaan, tekeekö Korrekin kestovahalla yhtään mitään. Kyllä se ainakin jossain testissä oli pärjännyt hyvin.
 
En tiedä, mitä mustaa töhnää auton kylkiin on tänä talvena tarttunut. Tuntuu tahmealta liisteriltä ja ei meinaa lähteä liuottimellakaan suosiolla. Tavalliset pesupaikan shampoot eivät tee noille mitään, eli ihan turha edes yrittää hinkata ilman liuoitinta. Kolmesti sai jynssätä tänä talvena noita pois, kun aiempina talvina en muista vastaavaa tapahtuneen :confused:

Jos pääsiäisenä on kelit kohdallaan, niin täytyy tehdä oikein kunnon pesu autolle:
  • Bilt Hamberin vaahdolla maalipinnan esipesu ja samalla autoa ylös ja alustan pesu talven jäljiltä
  • Moottoritilan pesu AS 40:llä
  • Auton huolellinen kinnastelu AS 40:llä ja samalla myös ovien, konepellin ja takakontin välit puhtaaksi
  • Auton kuivuessa imurointi, verhoilun puhdistus, lasien pesu sisältä ja muoviosille Sonaxin pinnoite
  • Lopuksi vahaus kauttaaltaan
Menin unohtamaan talvella Sonaxin vahan autoon ja sehän pääsi jäätymään täysin. Katsotaan, tekeekö Korrekin kestovahalla yhtään mitään. Kyllä se ainakin jossain testissä oli pärjännyt hyvin.
Piki

 
Viimeksi muokattu:
Näillä olen pärjännyt aika pitkälle keväsin, raudanpoisto, pienpoisto ja muovipesu, WetCoat ja muut näkyykin...

Eka perus liuotinpesu likaisimmat paikat (ovienvälit, helmat, konehuone) ja foamilla perään + kinnastelu

srjt.PNG
 
En tiedä, mitä mustaa töhnää auton kylkiin on tänä talvena tarttunut. Tuntuu tahmealta liisteriltä ja ei meinaa lähteä liuottimellakaan suosiolla. Tavalliset pesupaikan shampoot eivät tee noille mitään, eli ihan turha edes yrittää hinkata ilman liuoitinta. Kolmesti sai jynssätä tänä talvena noita pois, kun aiempina talvina en muista vastaavaa tapahtuneen :confused:

Jos pääsiäisenä on kelit kohdallaan, niin täytyy tehdä oikein kunnon pesu autolle:
  • Bilt Hamberin vaahdolla maalipinnan esipesu ja samalla autoa ylös ja alustan pesu talven jäljiltä
  • Moottoritilan pesu AS 40:llä
  • Auton huolellinen kinnastelu AS 40:llä ja samalla myös ovien, konepellin ja takakontin välit puhtaaksi
  • Auton kuivuessa imurointi, verhoilun puhdistus, lasien pesu sisältä ja muoviosille Sonaxin pinnoite
  • Lopuksi vahaus kauttaaltaan
Menin unohtamaan talvella Sonaxin vahan autoon ja sehän pääsi jäätymään täysin. Katsotaan, tekeekö Korrekin kestovahalla yhtään mitään. Kyllä se ainakin jossain testissä oli pärjännyt hyvin.
Kannattaa vetää raudanpoisto vanteisiin ja kylkiin samalla. Mä en saanu kaikkea talvella pinttynyttä paskaa kyljistä pois muuta ku savestamalla.
 
1744716676296.png

Ajattelin hommata perussettiä autonpesuun. En osaa sanoa ovatko nuo raudanpoistoaine tai vannepesuaine tarpeellisia? Eli peruspesua painepesurilla ja kintaalla. Ennen käyttänyt Pinelineä mutta ajattelin että voisi kokeilla jotain parempaa vai tulisiko vain jatkaa sillä linjalla? En ole siihen ollut täysin tyytyväinen.
 
Itse en ole koskaan käyttänyt erillistä vannepesuainetta. Tuo Surfex HD ajaa saman asian jos peset vanteita edes kohtuullisen useasti. Korrosolilla voit sitten ottaa vielä jarrupölyn jos jotain jää. Esipesuaineeksi ottaisin Touch-Lessin tuon Autofoamin sijasta. (Maku kysymyksiä)
 
Saako 3M teippejä elvytettyä mitenkään vahalla tms?

Chrome delete siis joskus 4v sitten tehty ja etenkin kuskin puolella menny vähän laikuikaaksi. Johtuu siis, että parkkipaikalla aurinko porottaa sille puolen koko päivän.
 
Ajattelin hommata perussettiä autonpesuun. En osaa sanoa ovatko nuo raudanpoistoaine tai vannepesuaine tarpeellisia? Eli peruspesua painepesurilla ja kintaalla. Ennen käyttänyt Pinelineä mutta ajattelin että voisi kokeilla jotain parempaa vai tulisiko vain jatkaa sillä linjalla? En ole siihen ollut täysin tyytyväinen.
Autofoam on hyvä valinta vaahdoksi. Itse ostin yhden kanisterin Touch-lessiä mutta kerran kokeilun jälkeen autofoam tuntuu paljon mukavammalta käyttää. Tietenkin varmaa vaikuttaa mihin tottunut.

Meinasitko kinnastaa aina tuolla Surfex HD:lla? Itse valitsisin bathe+ vielä mukaan jolla kinnastaa tiesuolaus kauden ulkopuolella. On aika mukava kun autofoamin jälkeen sillä kinnastelee niin tulee suoraan helmeilevää lopputulosta ja tosi liukas pinta. Bathe+ kun pesee niin menee kerrasta kaikki ikkunoiden pinnotukset ja muut samalla. Talvella sitten joku muu kuin tuo bathe+ koska sen teho ei välttämättä riitä puhdistamaan ja ainakin omassa käytössä se että käyttää pinnoittavaa shampoota ilman että saa täysin puhasta pintaa tuntuu jotenkin huonolta idealta, eli talvella sitte vaikka tuo surfex hd ja sitte wetcoat lopuksi.

Korrosol on varmaan ihan hyvä olla mutta Auto-wheel vissiin melkein samaa tavaraa niin vaihtaisin sen tuossa Bathe+ puteliin.
 
En parempaakaan ketjua löytänyt, mutta jos täälä jollain olis heittää vinkkejä millä auton kosketusnäytön saisi taas kiiltaväksi. Tuli siis vahingossa pilattua auton kosketusnäyttö puhdistamalla sitä alkoholia sisältävällä auton ikkunanpuhdistus liinoilla, se on hyvä siinä vaihees lukee käyttöohjeet liinoista kun vahinko on jo tapahtunut. :D Näytön pintaan siis jäi harmahtava/samea kalvo joka näkyy onneks vain kun aurinko ei siihen paista. Onko jotain tehtävissä?
 
En parempaakaan ketjua löytänyt, mutta jos täälä jollain olis heittää vinkkejä millä auton kosketusnäytön saisi taas kiiltaväksi. Tuli siis vahingossa pilattua auton kosketusnäyttö puhdistamalla sitä alkoholia sisältävällä auton ikkunanpuhdistus liinoilla, se on hyvä siinä vaihees lukee käyttöohjeet liinoista kun vahinko on jo tapahtunut. :D Näytön pintaan siis jäi harmahtava/samea kalvo joka näkyy onneks vain kun aurinko ei siihen paista. Onko jotain tehtävissä?
Tiedä sitten minkälainen pinta, mutta itse olen puhdistanut auton kosketusnäytön suihkauttamalla mikrokuituliinaan vähän ikkunanpesuainetta ja pyyhkimällä sitten sillä näytön. Hyvin tulee puhtaaksi.
 
Kannattaa vetää raudanpoisto vanteisiin ja kylkiin samalla. Mä en saanu kaikkea talvella pinttynyttä paskaa kyljistä pois muuta ku savestamalla.
Nykyään on kyllä aineet olemassa millä lika irtoaa. Tuo savestaminen kun on pirun työläs, kun vaatii sen myllytyksen sen jälkeen.
 
Tilasin sitten suositusten pohjalta BH touch-lessia litran pötkön ja samalla autoduden parhaat arvostelut saaneen painepullon. Ruiskiminen tuulessa oli perseestä. Liian hienona suihkeena lähti tuulenmukaan (=silmille) ja karkeampana ei oikein levinnyt kunnolla. Tuulisella kelillä myös kuivahti vähän liian vauhdikkaasti tai sitten olin liian hidas. Auto oli pari viikkoa sitten käytetty automaattiharjapesussa ja sen pohjalta putsasin. Touchless pesi kyllä hienosti, ilmeisesti huuhtelin halpis painepesurilla vähän huonosti kun tuulilasiin jäi tahmeasti pesuainetta, johon pyyhkijät tökkivät. Ensi kerralla sitten paremmin.

Loppuyhteenvetona voisin sanoa, että pelkästään tällä ”esipesuaineella” pesu riittää enemmän kuin hyvin omiin tarpeisiini. Auto on ainakin tuhat kertaa parempi tuon max 10 minuutin käsittelyn jälkeen kuin ilman mitään. Loppuisi nämä yöpakkaset niin jaksaisi pestä vielä toisenkin auton.
Näinkö se käy, että nälkä kasvaa syödessä… Ajattelin, että touch-less+huuhtelu riittää, no periaatteessahan se riittää. Auto hohtaa koskemattomaan pintaan verrattuna. Ainut mihin tuo ei näytä oikein purevan on piki. Mikäs oli nyt sitten ”vähintään yhtä biohajoava” eikä ympäristöön kertyvä (=prickbort). Vai vaatiiko öljypohjaiset liat väkisinkin tiukempaa ainetta?

Näyttäisi dudella olevan ”kaikki alennettuun hintaan”, niin voisi myös vaikka Gyeonin wet coattia ostaa kun kympillä irtoisi testiin pienpoiston lisäksi :)
 
Saako 3M teippejä elvytettyä mitenkään vahalla tms?

Chrome delete siis joskus 4v sitten tehty ja etenkin kuskin puolella menny vähän laikuikaaksi. Johtuu siis, että parkkipaikalla aurinko porottaa sille puolen koko päivän.

Itse vahasin oman auton teippejä ihan Bilteman ekovahalla ja ihan hyvä siitä tuli. Tosin mulla on 3M:n kiiltävää teippiä jo valmiiksi. Omalla vastuulla siis :) 3M ei suosittele vahausta.
 
Itse vahasin oman auton teippejä ihan Bilteman ekovahalla ja ihan hyvä siitä tuli. Tosin mulla on 3M:n kiiltävää teippiä jo valmiiksi. Omalla vastuulla siis :) 3M ei suosittele vahausta.

Siis kiiltävät 3M teipit löytyy kiiltävän mustana.

Pointti oli, että onko kuskinpuolen teipit entisiä vai voiko näitä elvyttää jollakin... Bilteman kumi ja muovivahalla tuli nopeasti kokeiltua, mutta ei apua.
 
Nykyään on kyllä aineet olemassa millä lika irtoaa. Tuo savestaminen kun on pirun työläs, kun vaatii sen myllytyksen sen jälkeen.
Ei vaadi kyl välttämättä myllytystä, kun on hyvä savi ja liukkari jota pistää tarpeeksi. Tosin nyttekin vedin savestuksen ja vahauksen välissä epäkeskolla miedosti hiovalla laikalla ja glazella (FinishKare #303) pohjat. En kyllä yleensäkään vahaa ilman kunnollista pohjustusta, ei tuota nyt epäkeskolla kauaa käy isoakaan autoa läpi, mulla lasikatto säästää vähän vaivaa. Tulee paljon paremman näkönenkin, esim. tuo FK303 tuo metalliflaket todella hienosti näkyviin, ja ValetPro Purple Passionilla tulee kivasti syvyyttä tummiin väreihin. Ei pelkällä vahalla samaan lopputulokseen pääse.
 
Nykyään on kyllä aineet olemassa millä lika irtoaa. Tuo savestaminen kun on pirun työläs, kun vaatii sen myllytyksen sen jälkeen.

Esimerkiksi mitä on nämä aineet, jolla lika irtoaa varmasti?

1744744284244.png


Tuossa on nyt esimerkki Skodan oe-aluvanteista, joihin on päässyt pinttymään elementit eikä meinaa hinkkaus ja tavan vannepesut auttaa.

Jotain raudanpoistoa kuivalle pinnalle vai millä nuo lähtee?
 
Niin eli ei ole aineet, vaan 1 aine eli vannehappo?

Vai onko jotain kemiallisesti vähemmän aggressiivista, jolla nuo lähtisi. Happopesun teho on toki tiedossa, mutta luulisi näin herran vuonna 2025 olevan kemiallisesti muitakin vaihtoehtoja kuin voimakkaasti syövyttävä kemikaali.
 
Niin eli ei ole aineet, vaan 1 aine eli vannehappo?

Vai onko jotain kemiallisesti vähemmän aggressiivista, jolla nuo lähtisi. Happopesun teho on toki tiedossa, mutta luulisi näin herran vuonna 2025 olevan kemiallisesti muitakin vaihtoehtoja kuin voimakkaasti syövyttävä kemikaali.
Ei nuo millään raudanpoistoaineilla tai vastaavilla tule enää puhtaaksi, vaan vannehappo on se mitä tarvitset ja lisäksi vanneharja. Vaikka se nimeltään onkin happoa niin erittäin laimennetussa muodossa olevaa happoa.
 
Niin eli ei ole aineet, vaan 1 aine eli vannehappo?

Vai onko jotain kemiallisesti vähemmän aggressiivista, jolla nuo lähtisi. Happopesun teho on toki tiedossa, mutta luulisi näin herran vuonna 2025 olevan kemiallisesti muitakin vaihtoehtoja kuin voimakkaasti syövyttävä kemikaali.
On niitä raudanpoistoon tarkoitettuja aineita vaikka mitä olemassa, happopohjaiset toimivat tuollaiseen kuitenkin parhaiten. Joku fluorivetyhappoa sisältävä ammattikäyttöön tarkoitettu vannehappo poistaa nuo ruosteet laakista ilman että tarvii edes harjaa näyttää.
Ihan vaikka tuollaisellakin voi onnistua kun antaa vaikuttaa hyvin ja vähän pehmeällä harjalla antaa vauhtia, varmasti saa muutaman kerran toistaa käsittelyn että saa kaiken lähtemään.
 
Niin eli ei ole aineet, vaan 1 aine eli vannehappo?

Vai onko jotain kemiallisesti vähemmän aggressiivista, jolla nuo lähtisi. Happopesun teho on toki tiedossa, mutta luulisi näin herran vuonna 2025 olevan kemiallisesti muitakin vaihtoehtoja kuin voimakkaasti syövyttävä kemikaali.
Se joissain tapauksissa jopa vuosia pinttynyt lika ja jarrupöly ei ole sitä helpoimmin irtoavaa sorttia joten vahvat aineet helpottavat työtä. Oksaalihappoa(luonnontuote, esiintyy esim. raparperissa) sisältävät vannepesuaineet tehoavat nopeasti. Jos vaikutus omaan terveyteen askarruttaa, niin pesun ajaksi hengityssuojain kasvoille ja nitriilihansikkaat käsiin.
 
Se joissain tapauksissa jopa vuosia pinttynyt lika ja jarrupöly ei ole sitä helpoimmin irtoavaa sorttia joten vahvat aineet helpottavat työtä. Oksaalihappoa(luonnontuote, esiintyy esim. raparperissa) sisältävät vannepesuaineet tehoavat nopeasti. Jos vaikutus omaan terveyteen askarruttaa, niin pesun ajaksi hengityssuojain kasvoille ja nitriilihansikkaat käsiin.
Kuinhan lähtis raparperil hinkkaamal :hmm: Täytyy vissii koittaa kesemmäl. Tai jos uuttais siit suihketta :hmm::kippis:
 
Tiedä sitten minkälainen pinta, mutta itse olen puhdistanut auton kosketusnäytön suihkauttamalla mikrokuituliinaan vähän ikkunanpesuainetta ja pyyhkimällä sitten sillä näytön. Hyvin tulee puhtaaksi.
Sen verran tuli selvitettyä että heijastuksenesto pinnoite näytössä on ”palanut” ei oikeen voi tehdä muuta kuin poistaa vahvemmalla aineella koko kalvo, mutta sen verran pientä damagea otti että näkyy lähinnä vaan auringon valossa, että taidan antaa vaan olla.
 
1744716676296.png

Ajattelin hommata perussettiä autonpesuun. En osaa sanoa ovatko nuo raudanpoistoaine tai vannepesuaine tarpeellisia? Eli peruspesua painepesurilla ja kintaalla. Ennen käyttänyt Pinelineä mutta ajattelin että voisi kokeilla jotain parempaa vai tulisiko vain jatkaa sillä linjalla? En ole siihen ollut täysin tyytyväinen.
juoksevafiksari -alekoodilla lähtee vielä noistakin -10 % eli myös alehinnoista tippuu. Olepa hyvä vaan.
 
Esipesuaineeksi ottaisin Touch-Lessin tuon Autofoamin sijasta. (Maku kysymyksiä)
+35 % hinnalla ei kannata, ei ole niin paljoa parempaa / erot aika mitättömiä (suolanpoistossa ero kalliimman hyväksi, mutta koostumus on kivempi AF:ssa ja vaahdotin putsautuu pirusti helpommin). Eri asia oli aiemmin, ku Touch-lessia sai siihen 3,51 €/litra eli 17,55 €/kanisteri -hintaan niin siihen hintaan oon sen ehoton ystävä ja ilmeisen kauan aikaa :D Nythän hinta on abouttia tasan tuplat.

PS. Mielenkiintoinen uutuus BH:lta ceriumoksidi Lasinkiillotusaine Bilt Hamber RE-VIEW, 500 ml eli tämmöttinen
 
Viimeksi muokattu:
juoksevafiksari -alekoodilla lähtee vielä noistakin -10 % eli myös alehinnoista tippuu. Olepa hyvä vaan.

Kiitos tästä, sai vielä kivan pikku lisäalennuksen.

Piti tilata vaan vaahdotin + pari tököttiä mutta perinteisesti lähti vähän lapasesta. Pyrin valitsemaan vain biohajoavia tuotteita. Eiköhän näillä (ja parilla "asennusoluella") Perus Pertin <tm> kelpaa talonsa pihassa pesut tehdä (eli unohtaa puolet litkuista varastoon notkumaan :D)

vaahdotin: Dr Dirt Foam Lance G3, SnapLock (tulee Kärcherin K-sarjalaiseen, vähän kyllä epäilyttää nuo arvostelut ym tuosta pikaliittimestä että pyöriikö kuinka rasittavasti ympyrää)
esipesu/pienposto ym: King Carthur Control Snow Foam + NextGen Degreaser
raudanpoisto/vanteet: CAR5 Wheel Cleaner
kinnasteluun: CAR5 Neutral Shampoo
viimeistelyyn: Gyeon Q²M WetCoat (helppous edellä)

ja tietysti tämmöiset pitää laittaa mukaan ihan vaan alennuksen takia...
dudetarjooo.PNG
 
Esimerkiksi mitä on nämä aineet, jolla lika irtoaa varmasti?

1744744284244.png


Tuossa on nyt esimerkki Skodan oe-aluvanteista, joihin on päässyt pinttymään elementit eikä meinaa hinkkaus ja tavan vannepesut auttaa.

Jotain raudanpoistoa kuivalle pinnalle vai millä nuo lähtee?
Bilt hamber auto-wheel. Vanteen keskiömerkkiin ei kannata roiskia tuota. Saattaa kupruilla hassun näköiseksi.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 672
Viestejä
4 730 288
Jäsenet
77 226
Uusin jäsen
vilipili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom