Auton pesu

Tuo on täysin tota, auto peseminen ja nuoleminen on toisille harrastus. Onhan se aika normaaliakin, jotkuthan sanoo kahvinjuontiakin harrastukseksi. Pitähän ihmisellä ola harastuksia. Osahan jopa tietää minkä hintaisia on vastaantulevan auton vanteetkin!

Ja tuokin on totta että valtaosalta ihmisiltä pitäisi kieltää asuminen, kun kuitenkaan eivät osaa asua tyhjässä ikean kuvastonäyttelykodissa! ;-) Koti-häpeää on aivan liian vähän!

Tuli käytyä kaupungilla. Pystyparkkiin tuli kebulan eteen autoja, kaksi Volkkaria. Kumpikin justpesty! Tosin kummassakin! myös tuulilasit halki! Mutta silti: on prioriteetit kunnossa!
 
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä kaupungilla. Pystyparkkiin tuli kebulan eteen autoja, kaksi Volkkaria. Kumpikin justpesty! Tosin kummassakin! myös tuulilasit halki! Mutta silti: on prioriteetit kunnossa!

Maaliskuun lopussa halki oleva tuulilasi ei kerro autonhoidosta mitään. Omassakin alle vuoden vanha lasi halkesi toissa viikolla ja menee vaihtoon toukokuussa, kun nastojen ja soran määrä vähenee.

Vaikka lasivakuutukset löytyykin niin ei viitsi ehdoin tahdoin kokeilla kestäisikö ehjänä kesään asti.
 
Tuo on totta, niitähän menee -itsellänikään ei ole hmm. 46 ajovuoden aikana haljennut yksikään tuulilasi, ja jos olisi, pesisin mielummin autoni -halvempaakin.
 
Prickbortin käyttöturvallisuustiedotteesta ilmenee, että aine sisältää 60-85 % 'tisleitä (maaöljy), vetykäsitellyt kevyet, CAS: 64742-47-8'. Vaikka ympäristöhaitan merkkiä ei ole (en tiedä miksi ihmeessä), niin onhan tuo tavara vesieliöstölle varsin myrkyllistä. ICSC luokitus sanoo "The substance is toxic to aquatic organisms. It is strongly advised not to let the chemical enter into the environment." ja täältä voi lueskella lisää. EL50 vaikutus vesikirpuilla (eli raja jossa puolet menee pois pelistä) on eri kokeissa ollut 1,4-1,9 mg/l eli nyrkkisääntönä voisi laskeskella että jos tuota Prickbortia päätyy about 2 litraa vesistöön niin se myrkyttää tuhat kuutiota (1 000 000 l) vettä.
.
.
En kyllä hölväisi tuota omassa pihassa ihan jo senkin takia, että se on hengitettynä aika myrkyllistä tavaraa = neurotoksinen eli hermomyrkky.
Näistä liuottimista vielä sen verran, että miten iso osa näistä jää maaperään ja etenee edelleen vesistöihin, ja miten iso osa haihtuu pinnoilta tai viimeistään maasta? Tämä on ilmeisesti luonteeltaan petrolia/kerosiinia, eli bensaa raskaampaa mutta dieseliä kevyempää.

Jos koko seutukunta haisee käytön jälkeen petrolilta, niin merkittävä osuus varmaan haihtuu.

Vieläkö bensassa on MTBE:a, joka on kai oikeasti ikävä aine maaperässä, varsinkin kaivon lähellä?
 
Näistä liuottimista vielä sen verran, että miten iso osa näistä jää maaperään ja etenee edelleen vesistöihin, ja miten iso osa haihtuu pinnoilta tai viimeistään maasta? Tämä on ilmeisesti luonteeltaan petrolia/kerosiinia, eli bensaa raskaampaa mutta dieseliä kevyempää.

Jos koko seutukunta haisee käytön jälkeen petrolilta, niin merkittävä osuus varmaan haihtuu.
Riippuu varmaan tilanteesta/olosuhteista. Ääritapaukset tyyliin: a) rinnetontti joka tehokkaasti hulevesiviemäröity tai vaihtoehtoisesti autopaikalla maa viettää lähellä olevaan ojaan ja pitempään jatkunut sadesää on jo aiemmin kyllästänyt maaperän vedellä ja sateet jatkuvat edelleen huuhtoen kaiken mennessään, tai b) tasainen tontti joka ei ole hulevesiviemäriin liitetty eikä autonpesupaikan lähellä ole mitään ojia ja maaperä imee liuottimen jonka käytön jälkeen jatkuu viikon kestävät +30 poutasäät.
 
Tuo on totta, niitähän menee -itsellänikään ei ole hmm. 46 ajovuoden aikana haljennut yksikään tuulilasi, ja jos olisi, pesisin mielummin autoni -halvempaakin.
Mulla ei ollut haljennut 15 vuoteen ja ihmettelin jo lasivakuutuksen tarpeellisuutta. Sitten halkesi kaksi eri lasia vuoden sisään... :)
 
Kuinkahan hyvin tuollaiset vaahtoavat esipesuaineet mahtaa imeytyä okt:n sorapihaan (versus ilman vaahtoa). Katselin esim. tätä, kun olis biohajoava jos sillä jotain merkitystä on: Esipesuaine CAR5 Prewash Foam
Ilmeisesti vaahtoavat tökötit on yleisesti ottaen tehokkaampia pesutuloksen kannalta.

Pesurina käytössä Kärcher K4 Power Control Flex. Varmaan vaahdottimeksi perustumpelolle satunnaispesuun ok vaikka tuo Motonetin vempain, nyt sais jonkun tökötinkin kaupanpäälle: MTX Automotive painepesurivaahdotin | Motonet Oy
Tai näyttihän Kärcherillä olevan oma vaahdottimensakin.

Kärcherillä toki noita sen omia Plug 'n' Clean aineita jotka saa tökättyä suoraan pesuriin kiinni, mutta ensitestauksella ainetta tuntui kuluvan melkoisesti eikä varmaan samaan tulokseen pääse kuin erillisellä vaahdottimella.
 
Kuinkahan hyvin tuollaiset vaahtoavat esipesuaineet mahtaa imeytyä okt:n sorapihaan (versus ilman vaahtoa). Katselin esim. tätä, kun olis biohajoava jos sillä jotain merkitystä on: Esipesuaine CAR5 Prewash Foam
Ilmeisesti vaahtoavat tökötit on yleisesti ottaen tehokkaampia pesutuloksen kannalta.
Biohajoavalla et saa ainakaan pysyvästi saastutettua mitään. Hyvin imeytyy ja katoaa sorapihaan. Vaahto vettyy pois, kun autoa huuhtelee.

Vaahtoava ehtii vaikuttamaan paremmin, kun ei heti valu pois.
 
Ei siinä ole paikkakuntakohtaisia eroja, Motonetin sivuilla mainitaan myös ihan selvästi että omien pesuaineiden käyttö on kiellettyä.
Mielenkiintoista kun kuitenkin alla mainostavat hiekkasihtiämpäriä ja pesusientä :D Missäköhän vaiheessa noita kuuluisi siis hyödyntää ??

1743515721676.png
 
Mielenkiintoista kun kuitenkin alla mainostavat hiekkasihtiämpäriä ja pesusientä :D Missäköhän vaiheessa noita kuuluisi siis hyödyntää ??

1743515721676.png

Jos ämpärin ja sienen käyttö on tätä ulkopuolella tehtävää viimeistelyä. Voisi luulla sanomista siitä tulevan, kun pesu kaivot hallin sisällä.

Tuo on totta, niitähän menee -itsellänikään ei ole hmm. 46 ajovuoden aikana haljennut yksikään tuulilasi, ja jos olisi, pesisin mielummin autoni -halvempaakin.

Joko aivan satumainen tuuri käynyt tai ajosi on hyvin vahvasti kehä- ja moottoriteiden ulkopuolelle.
 
Tai sitten pitää reilua turvaväliä ja varjelee lasia pelisilmällä (ei tuki persiiseen, kun porukat tulee rampeilta). Vaimo hajottanut yhden lasin kun vastaantulevasta lensi Porintiellä jotain ja ittellä yks lasi hajonnut, kun lensi vastaantulevasta pakettiautosta betonivallin yli pyöränpultti lasiin. Toki 2016 Tampereen motarilla joku kiihdytti rampilta yllättävän kovaa ja koukkas etukäteen liian aikaisin sulkiviivojen yli suoraan eteen niin lensi kivi uuden BMW:ni lasiin ja piti käyttää korjuutuksessa. Kortin sain 2002 ja vaimo 2004 ja ollaan ajeltu 20-50 tkm/a. Aika turhaan ollaan makseltu lasivakuutuksia noin kauan tuulilasien takia, mut nykyään kyl pakko kun on sen verran kalliit autot ja kummassakin lasikatot jne. jos niihin lentäis kivi/pultti niin käy äkkiä kalliiksi.

Kunnon etäisyyttä kun pitää, niin ei mee autoista keulatkaan ruvelle / tule kiveniskemiä tai se on luokkaa 1 alahelmassa ja 1 konepellissä, mitä tarttee kesäisin maalailla/hinkkailla.
 
Kuinkahan hyvin tuollaiset vaahtoavat esipesuaineet mahtaa imeytyä okt:n sorapihaan (versus ilman vaahtoa). Katselin esim. tätä, kun olis biohajoava jos sillä jotain merkitystä on: Esipesuaine CAR5 Prewash Foam
Ilmeisesti vaahtoavat tökötit on yleisesti ottaen tehokkaampia pesutuloksen kannalta.

Pesurina käytössä Kärcher K4 Power Control Flex. Varmaan vaahdottimeksi perustumpelolle satunnaispesuun ok vaikka tuo Motonetin vempain, nyt sais jonkun tökötinkin kaupanpäälle: MTX Automotive painepesurivaahdotin | Motonet Oy
Tai näyttihän Kärcherillä olevan oma vaahdottimensakin.

Kärcherillä toki noita sen omia Plug 'n' Clean aineita jotka saa tökättyä suoraan pesuriin kiinni, mutta ensitestauksella ainetta tuntui kuluvan melkoisesti eikä varmaan samaan tulokseen pääse kuin erillisellä vaahdottimella.
Nämä biohajoavat vaativat erottelukaivon. Ovat myrkkyä.
Tai sitten pitää reilua turvaväliä ja varjelee lasia pelisilmällä (ei tuki persiiseen, kun porukat tulee rampeilta). Vaimo hajottanut yhden lasin kun vastaantulevasta lensi Porintiellä jotain ja ittellä yks lasi hajonnut, kun lensi vastaantulevasta pakettiautosta betonivallin yli pyöränpultti lasiin. Toki 2016 Tampereen motarilla joku kiihdytti rampilta yllättävän kovaa ja koukkas etukäteen liian aikaisin sulkiviivojen yli suoraan eteen niin lensi kivi uuden BMW:ni lasiin ja piti käyttää korjuutuksessa. Kortin sain 2002 ja vaimo 2004 ja ollaan ajeltu 20-50 tkm/a. Aika turhaan ollaan makseltu lasivakuutuksia noin kauan tuulilasien takia, mut nykyään kyl pakko kun on sen verran kalliit autot ja kummassakin lasikatot jne. jos niihin lentäis kivi/pultti niin käy äkkiä kalliiksi.

Kunnon etäisyyttä kun pitää, niin ei mee autoista keulatkaan ruvelle / tule kiveniskemiä tai se on luokkaa 1 alahelmassa ja 1 konepellissä, mitä tarttee kesäisin maalailla/hinkkailla.
Eli vaikka pidät turvaliä niin silti lasit hajoilee. Noinhan se on, huonosta tuurista kiinni.
 
Hommahan menee niin että nuo liuottimet on tarkoitettu lähinnä pien/hyönteisten poistoon, ja piki on auton pinnalla pieninä täplinä jotka jäävät jäljelle normaalin pesun jälkeen. Oikeaoppinen tapa käyttää pienpoistoaineita on siis käydä normipesun jälkeen liinan kanssa piki- ja hyönteistahrat läpi, silloin liuotin haihtuu pelliltä/päätyy rättiin. Ihan tarpeetonta lotrata isoja määriä, koska suurin osa liasta lähtee tavallisilla pesuaineilla.
Et ole tainnut pestä ihan oikeasti likaisia autoja? Valitettavasti autossa saattaa olla koko kyljet ja takaosa ihan tuossa piki/suolamöhjössä johon ei tavalliset esipesuaineet pure. Siinä kohtaa käytännössä ainoa vaihtoehto on sumuttaa sitä prickborttia tai muuta liuotinta auton pintaan ja huuhdella. Vai haluatko hinkata ehdoin tahdoin sitä karheaa pintaa jollain liinalla?

Hyvä pointti sulla mutta ei toimi oikeassa elämässä jos ajaakin sillä autolla eikä toimi näyttelyesineenä kotipihassa. Ehkä tämä kuitenkin kannattaa tehdä laillisessa pesupaikalla eikä omassa kotipihassa.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en ole koskaan käynyt, niin mitä aineita ja välineitä tuolla Motonetin pesulassa on käytössä? Mahtaako pesuvälineet siellä olla puhtaita yms, eli jokaisen pesun jälkeen siellä käy henkilökunta varmistamassa paikat että on ok? Jos siisteys jää asiakkaan vastuulle, niin luulisi että ei tuolla paikat pysy kunnossa kovinkaan pitkään ja työvälineitä puhdisteta yms.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en ole koskaan käynyt, niin mitä aineita ja välineitä tuolla Motonetin pesulassa on käytössä? Mahtaako pesuvälineet siellä olla puhtaita yms, eli jokaisen pesun jälkeen siellä käy henkilökunta varmistamassa paikat että on ok? Jos siisteys jää asiakkaan vastuulle, niin luulisi että ei tuolla paikat pysy kunnossa kovinkaan pitkään ja työvälineitä puhdisteta yms.

Painepesuri ja siihen integroitu harja. Veden seassa tulee pesuaineet. Pesuharja puhdistuu siitä pesuvedestä.

Ihan hyvin noilla pärjää. Ei siellä mitään henkilökuntaa ole.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en ole koskaan käynyt, niin mitä aineita ja välineitä tuolla Motonetin pesulassa on käytössä? Mahtaako pesuvälineet siellä olla puhtaita yms, eli jokaisen pesun jälkeen siellä käy henkilökunta varmistamassa paikat että on ok? Jos siisteys jää asiakkaan vastuulle, niin luulisi että ei tuolla paikat pysy kunnossa kovinkaan pitkään ja työvälineitä puhdisteta yms.
Älä ikinä hiero millään harjalla autoa, jää kauheat naarmut, vaikka ei olisikaan hiekkaa seassa.
 
Sanoinko niin että pesisin? Itsellä kyllä käytössä pesukinnas. Tuolla Motonetissa näköjään joku harjasysteemi niin kuin tjkoo mainitsi...
Painepesuri jossa on harja, siksi kirjoitin tuosta harjasta, ettei kannata käyttää. Omien suojahanskojen käyttö on sallittua.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten pitää reilua turvaväliä ja varjelee lasia pelisilmällä (ei tuki persiiseen, kun porukat tulee rampeilta). Vaimo hajottanut yhden lasin kun vastaantulevasta lensi Porintiellä jotain ja ittellä yks lasi hajonnut, kun lensi vastaantulevasta pakettiautosta betonivallin yli pyöränpultti lasiin. Toki 2016 Tampereen motarilla joku kiihdytti rampilta yllättävän kovaa ja koukkas etukäteen liian aikaisin sulkiviivojen yli suoraan eteen niin lensi kivi uuden BMW:ni lasiin ja piti käyttää korjuutuksessa. Kortin sain 2002 ja vaimo 2004 ja ollaan ajeltu 20-50 tkm/a. Aika turhaan ollaan makseltu lasivakuutuksia noin kauan tuulilasien takia, mut nykyään kyl pakko kun on sen verran kalliit autot ja kummassakin lasikatot jne. jos niihin lentäis kivi/pultti niin käy äkkiä kalliiksi.

Kunnon etäisyyttä kun pitää, niin ei mee autoista keulatkaan ruvelle / tule kiveniskemiä tai se on luokkaa 1 alahelmassa ja 1 konepellissä, mitä tarttee kesäisin maalailla/hinkkailla.

Mulla on kaikki napsut tullut vastaantulijoista tai sitten jostain ihan törkeän kaukaa lentää kivi tai joku vetää keulan edestä ramppiin tai muuta tosi mukavaa. Noin kaksi tuulilasia menisi vuoteen jos niitä vaihtelisi halkeamisen jälkeen uuteen.

Siispä vaihdan lasin kun katsastus on edessä. Eli en koskaan kun ajan uusilla autoilla. Paikkauksen toki teen aina jos mahdollista.
 
Kun auton on keväällä pessyt, sehän pitää vahata. Onko Autoglymin punainen+kulta -käsittely edelleen toimiva?

Näkyy olevan Motonetissa tarjouksessakin

Tähän olen tykästynyt. Toki ei halvimmasta päästä.

 
Tähän olen tykästynyt. Toki ei halvimmasta päästä.

Täältä myös suositus Fussolle. Viime kesänä vahatun auton maalipinta "hylkii" edelleenkin vettä joten kestävää on. Ei kannata päästää kuivamaan liikaa ennen kiillotusta, jämähtää meinaan aika tiukkaan.
 
Kun auton on keväällä pessyt, sehän pitää vahata. Onko Autoglymin punainen+kulta -käsittely edelleen toimiva?

Näkyy olevan Motonetissa tarjouksessakin

Ei. Osta vaikka Finiskaren 1000P. Mukava työstää, edullinen ja kestävä. Ja purkki kestää ikuisuuden.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 426
Viestejä
4 716 675
Jäsenet
77 024
Uusin jäsen
nightingale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom