Itse olen aikoinaan tehnyt työkseni haitta-ainetutkimuksia maaperästä, sedimenteistä ja vedestä. Oon tehnyt tutkimuksia myös autopesuhallien alueilla ja maaperän pitoisuuksista päätellen liekö ollut oikeita öljynerotuskaivoja käytössä. Ja vaikka veneiden organotinapohjamaalejakin saa myydä niin yksiä pahimpia ovat olleet pienvenetelakat, joissa pitoisuudet ylittävät helposti vaarallisien pitoisuuden raja-arvot, joka myös heijastuu sedimenttipitoisuuksissa.
Näitä tehdessä silmät avautuneet aika hyvin kuinka suhkot pienikin määrä erityisesti liuotinta tai hiilivetyjä tekee ympäristövahinko. Erityisesti jos näiden läträäminen on toistuvaa vuosikymmenien ajan. Näissä pitää myös aina huomioida erityisesti pienet lapsetkin, jotka saattavat syödä maa-ainesta.
Se, että vuosikymmeniä tehty jotakin asioita ei tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää. Tai, että yksityiskäytössä määrät ovat vähäisiä, koska nekin aiheuttavat kuormitusta. Välillä ihmetyttääkin kuinka tyhmiä ihmiset ovat vielä nykyaikanakin, kun tietoa on todella helposti saatavissa ja myös ratkaisuja. Varsinkin vielä jos toimintaa perustellaan vanhoihin tapoihin tai jotakin on kuluttajien saatavissa niin niiden kanssa saa toimia miten lystää.