Auton pesu

Tuon Bilt Hamberin vahaturvallisuutta tuli Googlailtua ennen ostoa paljon ja yleisesti sitä pidettiin turvallisena vahan kanssa. Saa nähdä, miten käy. Nyt oli syksyllä laitetun Sonaxin Xtreme BrilliantWaxin vahapintaa vielä vähän jäljellä, eikä se ainakaan tuosta yhdestä pesusta vielä kärsinyt.

Joo, kyllä mäkin sen kanssa olen pessyt autoa useamman kerran ilman että vahat on sulaneet pinnasta. Riskiryhmää on varmasti erityisesti kaikenmaailmaan pikavahat sun muut ei-niin-kestävät vahat. Collinite ja KC Endurance Blue on ainakin kestäneet ihan hyvin, mutta olen myös säätänyt seoksen aika laihalle BH:ta ylläpitopesuissa käyttäessä. Ja tosiaan vahanpoistossa olen käyttänyt pinnalle ruiskittavaa liukkaria vielä lisänä että varmasti lähtee.
 
Tuon Bilt Hamberin vahaturvallisuutta tuli Googlailtua ennen ostoa paljon ja yleisesti sitä pidettiin turvallisena vahan kanssa. Saa nähdä, miten käy. Nyt oli syksyllä laitetun Sonaxin Xtreme BrilliantWaxin vahapintaa vielä vähän jäljellä, eikä se ainakaan tuosta yhdestä pesusta vielä kärsinyt.
Se on vaan ihme et Autodude listasi heti Bilt Hamberin ei vahaturvalliseksi,kun niiden oma vastaava joskus tuli.
 
Se on vaan ihme et Autodude listasi heti Bilt Hamberin ei vahaturvalliseksi,kun niiden oma vastaava joskus tuli.
Jep. Kaikki muut lähteet puolestaan listasivat tuon vahaturvalliseksi, eli ihmettelen Autoduden kantaa. Bilt Hamber kertoo tuotteestaan seuraavalla tavalla: As you might expect, this formula effectively lifts dirt and grime without stripping existing sealant or wax protection, and is safe for use on all exterior surfaces, including bare metals and other sensitive trims.
 
Mitenkä motox tehopesu. Ajattelin jos kokeilisin tuota Korrek Pro TFC Polymatrixia, niin voinko tämän jälkeen huoletta pestä autoa Motox tehopesulla? Vai lähteekö tuo "pinnoite" pois heti? Vai pitäisikö ostaa erikseen tuo tehopesu ja sitten joku muu jolla jatkossa pesee? Nyt siis todella likainen auto.

Ei ole mitään omaa paikkaa pestä ja tarkoitus olisi hankkia semmonen painepullo ja laittaa siihen tota motoxia ja sillä ensin vaahdottaa auto ja sitten jossain jetwash tms paikassa painepesurilla pestä ja tämän jälkeen vielä pesukintaalla pestä siinä.
 
Mitenkä motox tehopesu. Ajattelin jos kokeilisin tuota Korrek Pro TFC Polymatrixia, niin voinko tämän jälkeen huoletta pestä autoa Motox tehopesulla? Vai lähteekö tuo "pinnoite" pois heti? Vai pitäisikö ostaa erikseen tuo tehopesu ja sitten joku muu jolla jatkossa pesee? Nyt siis todella likainen auto.

Ei ole mitään omaa paikkaa pestä ja tarkoitus olisi hankkia semmonen painepullo ja laittaa siihen tota motoxia ja sillä ensin vaahdottaa auto ja sitten jossain jetwash tms paikassa painepesurilla pestä ja tämän jälkeen vielä pesukintaalla pestä siinä.

Tuo motox tehopesu on sitruspohjainen ja ihan hyvä perusteelliseen pesuun, vie varmasti vahat mennessään ja jos ei ekalla kerralla niin viimeistaan tokalla vie myös polymatrixin. Jos polymatrixia käytät, hanki kevyempi esipesuaine, joku vaha turvallinen.
 
Tuo motox tehopesu on sitruspohjainen ja ihan hyvä perusteelliseen pesuun, vie varmasti vahat mennessään ja jos ei ekalla kerralla niin viimeistaan tokalla vie myös polymatrixin. Jos polymatrixia käytät, hanki kevyempi esipesuaine, joku vaha turvallinen.

No ei kyllä vie vahoja mennessään noin vaan. Tuolla saa pestä tiukalla seoksella vaikka Gyeon Wetcoatinkin about 4 kertaa ennen kuin antautuu tai jos asianmukaisesti laitettu vaikka BH Finis Wax, niin useamman kerran saa pestä, että joka paikasta antautuu. Surfex HD on parempi luonnonystävällinen aine vahojen poistoon. Sittehän noi tärpätille haisevat hiilivetyliukkarit ottaa kyllä vahat aika hätäseen veks. Mutta 40 % Surfex-liuoksellakin lähtee ihan yhtä hyvin takuuvarmasti. 20 % liuoskin vie jotkut huonommat vahat.

PS. Fairyllakin (Original!!!) lähtee vahat ja kaikki muukin aikas pirun hyvin. Vielä joskus v. 2008...2010 käytin sitä (tai Pinelineäkin) pelkästään vahojen poistoon ennen myllytyksiä ihan massatuotteena.
 
Tarttuuko muilla suola todella tiukkaan pinnoitettuun autoon vai onko Inno ceramic 2000 vaan poikkeus? Muun lian kanssa tuo toimii todella hyvin mutta suolatuilla teillä ajettaessa jää karhea kalvo kylkeen kiinni mikä ei oikein lähde muulla kuin liuottimella. Talvella laitoin sitten lopulta Colliniten 915 vahan päälle niin sen jälkeen lähtenyt helposti lika irti.
 
@ktva fusson soft99:iin jää kiinni vain nastapöly ja piki (edit; kevyellä kinnastelulla lähtee toi suolakalvo)
Minun kokemuksen mukaan myös Soft99 tarttuu paska aika paljon lujempaan kiinni kun tuohon 915 vahaan. En tosin ymmärrä miten soft99 liittyy alkuperäiseen kysymykseen?
 
Tarttuuko muilla suola todella tiukkaan pinnoitettuun autoon vai onko Inno ceramic 2000 vaan poikkeus? Muun lian kanssa tuo toimii todella hyvin mutta suolatuilla teillä ajettaessa jää karhea kalvo kylkeen kiinni mikä ei oikein lähde muulla kuin liuottimella. Talvella laitoin sitten lopulta Colliniten 915 vahan päälle niin sen jälkeen lähtenyt helposti lika irti.

Itse en ole huomannut tuota pinnoitetuissa autoissa. (Gyeon Can Coat, Cquartz UK 3.0). Pikemminkin päin vastoin. Tosin en säilytä autoja lämpimässä vaan katoksessa sekä pyrin pesemään vähintään kahden viikon välein, talvella viikon.
 
Mikä olisi fiksuin tapa putsata tahraiset turvavyöt?

Ja toinen kysymys, höyrypesureista sisustan muovien kanssa. Onko järkevin tapa suihkauttaa höyryä vaikkapa ovipaneeliin niin että kostuu, perään laimea apc ja mikrokuidulla pyyhintä?
 
Mikä olisi fiksuin tapa putsata tahraiset turvavyöt?

Ja toinen kysymys, höyrypesureista sisustan muovien kanssa. Onko järkevin tapa suihkauttaa höyryä vaikkapa ovipaneeliin niin että kostuu, perään laimea apc ja mikrokuidulla pyyhintä?

Turvavyöt olen pessyt Marseille saippualla. Vedät vyöt täysin ulos, peset tuota saippuaa käyttäen ja annat kuivua kunnolla ennenkuin päästät ne taas kelautumaan sisään.

 
Turvavyöt olen pessyt Marseille saippualla. Vedät vyöt täysin ulos, peset tuota saippuaa käyttäen ja annat kuivua kunnolla ennenkuin päästät ne taas kelautumaan sisään.


Kiitos, ei tullut tämä mieleenkään. Tuota ainetta olikin jo nahkarattien putsaamiseen vanhastaan.
 
Itse en ole huomannut tuota pinnoitetuissa autoissa. (Gyeon Can Coat, Cquartz UK 3.0). Pikemminkin päin vastoin. Tosin en säilytä autoja lämpimässä vaan katoksessa sekä pyrin pesemään vähintään kahden viikon välein, talvella viikon.
Eli ilmeisesti tuo Inno on sitten sellainen, että siihen tarttuu se suolan ja muun sonnan sekoitus todella tiukkaan. Minullakin autot on ollut ulkona mutta silti tarttunut tiukkaan.
 
mulla keraaminen pinnoite nanolex si3d-hd ja heti ekana talvenakin suolakakka tarttui kyllä piukkaan jos ei muista huuhdella usein... jos pesee "jatkuvasti" niin ei tartu. jos unohtuu pesut ni jämähtää kiinni kuin "kakkuli-wc pyttyyn" :D

mutta se hyöty lienee pinnoitteesta että sitten kun se "kakkuli" on jämähtänyt kiinni niin kevyesti kinnastelemalla saa taas sen keraamisen pinnan esille ja hetken pärjää taas.
kesäkeleissä pinnoitteella pärjää jos edes silloin tällöin huuhtelee edes vedellä...
 
Verkkiksessä nyt tekstiilipesuri halvennuksessa, arvostelut tuntuvat heittelevän ihan paska - hintaisekseen mahtava akselilla. Itse pistin tilaukseen sillä on maksanut itsensä tarjoushintaisena lähes yhden "oikean" pesulan penkkien pesun hinnalla.

Ströme T203 -tekstiilipesuri 89,90 €

Puutteineen toimivaksi todettu. Auton penkkien pesuun pari kertaa vuodessa ihan passeli, kun oppii laitteen niksit. Paria sohvaa tehdessä tuotteen laatu sitten tulee helpommin esiin ja homma kysyy vähän kärsivällisyyttä.

Yllä mainitty Ströme näkyy olevan taas vaihteeksi verkkokaupassa tarjouksessa, ostin tämän itse toissavuonna ja ei tietenkään vedä vertoja Kärscherin vastaavalle ja täyteen hintaan jäisi kyllä kauppaan mutta tällä -50% hinnalla oikein sopiva peli satunnaiseen autojen penkkien pesuun, tuote haukkunut jo moneen kertaan hintansa minun omassa käytössä.

Ströme T203 -tekstiilipesuri 89,90
 
Vähän amatöörimäinen kysymys mutta pinnoituksen jälkeen riittääkö esim apsin harjaton pesu kesälian putsaamiseen? Talvella taitaa olla parempi pestä käsin että saat mönjät paremmin irti.
Vai mitä mieltä yleesä ottaen olette harjattomasta pesusta, rahanhaaskausta? Haittaa pinnoitteelle?
 
Vähän amatöörimäinen kysymys mutta pinnoituksen jälkeen riittääkö esim apsin harjaton pesu kesälian putsaamiseen? Talvella taitaa olla parempi pestä käsin että saat mönjät paremmin irti.
Vai mitä mieltä yleesä ottaen olette harjattomasta pesusta, rahanhaaskausta? Haittaa pinnoitteelle?
Olen välillä käyttänyt harjattomassa pesussa. Saa sillä välillä melkein puhtaan pinnan ja varsinkin kesällä mutta ei se käsinpesua korvaa. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin niin minulla tarttuu talvella suolan ja pien sekainen paska kiinni melko tiukkaan ja tarvitsee liuotinta sekä kinnasta talvisin, että lähtee puhtaaksi.
 
Vähän amatöörimäinen kysymys mutta pinnoituksen jälkeen riittääkö esim apsin harjaton pesu kesälian putsaamiseen? Talvella taitaa olla parempi pestä käsin että saat mönjät paremmin irti.
Vai mitä mieltä yleesä ottaen olette harjattomasta pesusta, rahanhaaskausta? Haittaa pinnoitteelle?
jos siis pinnoitteella tarkoitat jotakin kunnollista pinnoitetta joka on laitettu liikkeessä ja kuivateltu paripäivää niinkuin esim nanolex si3d hd tms niin kyllä harjatonkin pesu on ihan ok.. itse suosin reissussa ollessa toki motonetin itsepalvelu pesulaa jossa auton voi huuhtaista 3euron poletilla kyllä täysin puhtaaksi kun taas abc asemien tms harjattomatkin pikapesut yleensä maksaa jo kympin ellei jopa kahtakin kymppiä kerta.. silti olen niissäkin käynyt kyllä ja vaikka sitten erehtyy käymään abc aseman pesussa jossa on vahat mukana niin sitten kun seuraavan kerran pesee jollakin järeällä pesuaineella esim bilthamber surfex hd tai solmaster as40 jne niin abc vahat saavat kyytiä ja jäljelle jää keraaminen pinnoite edelleen...
keraamista pinnoitetta kun ei saa pois muuta kuin "hiomalla/kulumalla" eli keraamisen auton voi pestä vaikka bensalla jos haluaa päästä kakoista eroon mitä päällä on :D

jos taas pinnoitus on suoraan purkista laitettu "pikapinnoite" niin on niilläkin kyllä aika hyvä kestävyys mutta järeillä liuottimilla nuokin liukenevat muutaman pesun jälkeen poies
 
Shellillä oli tarjous 3 super tornado pesua 1 hinnalla. No minä otin pesun ja 11 minuuttia kestävä pesu antoi ihan kivan tuloksen. Tuohon kun saisi käsin vahauksen vielä päälle palveluna, niin olisi poikaa.

Näyttää olevan tarjous voimassa vain tämän torstain, vink vink.
 
Shellillä oli tarjous 3 super tornado pesua 1 hinnalla. No minä otin pesun ja 11 minuuttia kestävä pesu antoi ihan kivan tuloksen. Tuohon kun saisi käsin vahauksen vielä päälle palveluna, niin olisi poikaa.

Näyttää olevan tarjous voimassa vain tämän torstain, vink vink.

Joo nää on hyviä tarjouksia kun pari kertaa vuodessa tulee. Paras Shellin pesu ja ei tuolle yksittäiselle paljoa hintaa jää. Plussat tuosta että ovat nostaneet kestoa 5kk:een.

Jos jokin miinus niin aina tarjouksen jälkeen pari päivää pesuihin hirveät jonot.
 
Joo nää on hyviä tarjouksia kun pari kertaa vuodessa tulee. Paras Shellin pesu ja ei tuolle yksittäiselle paljoa hintaa jää. Plussat tuosta että ovat nostaneet kestoa 5kk:een.

Jos jokin miinus niin aina tarjouksen jälkeen pari päivää pesuihin hirveät jonot.

Ei ainakaan täällä landella näkynyt jonoja vielä. Jossain kehäteiden varsilla varmaan eri juttu....

Ihan hyvältä tuo pesu vaikuttaa. Vaha ei tehnyt mitään super hyper korkeaa kiiltoa tietenkään, mutta likaa tuntuu hylkivän hienosti. Pieni vesisade aika pitkälti putsasi rapakelillä ajetun auton. Heittämällä 13 € hyvin käytetty, mutta en kyllä sitä 39 € /pesu malttaisi maksaa :D
 
Pitäisi saada matanvärinen auto kiiltämään. En ole koskaan vahannut autoja, niin mitä nyt tähän pitäisi lähteä ostamaan ja missä työjärjestyksessä tekemään. Ihan jos vain mahdollista käsipelillä, kun onhan tässä aikaa kun ilmat alkaa paranemaan. Sitten kuinka valoumpioiden kanssa, mitä ainetta siihen laitatte, kun on pinttynyttä likaa ja kellertää.
 
Siis onko pinta vaan niin naarmulla, että matan näköinen vai? Mikä merkki, malli, onko kuvia?
 
Pitäisi saada matanvärinen auto kiiltämään. En ole koskaan vahannut autoja, niin mitä nyt tähän pitäisi lähteä ostamaan ja missä työjärjestyksessä tekemään. Ihan jos vain mahdollista käsipelillä, kun onhan tässä aikaa kun ilmat alkaa paranemaan. Sitten kuinka valoumpioiden kanssa, mitä ainetta siihen laitatte, kun on pinttynyttä likaa ja kellertää.
Olisiko sen verran vanha auto kyseessä, että aurinko on tehnyt temppunsa lakkapinnalle? Jos näin, niin sitten auton myllytys kuten umpioidenkin, niin rupeaa kiiltämään taas.
 
Siis onko pinta vaan niin naarmulla, että matan näköinen vai? Mikä merkki, malli, onko kuvia?
Olisiko sen verran vanha auto kyseessä, että aurinko on tehnyt temppunsa lakkapinnalle? Jos näin, niin sitten auton myllytys kuten umpioidenkin, niin rupeaa kiiltämään taas.

Aurinko se on vain haalistanut

/hiukan väärä sanamuoto tuli laitettua. Eihän tuo ole mattapinta. Vaan tuli ensimmäisenä vain mieleen, siis tuo pinta kyllä ihan kiiltää, mutta siinä on sellainen kuin mattakalvo päällä joka ei lähde pesemällä pois.
 
Aurinko se on vain haalistanut

/hiukan väärä sanamuoto tuli laitettua. Eihän tuo ole mattapinta. Vaan tuli ensimmäisenä vain mieleen, siis tuo pinta kyllä ihan kiiltää, mutta siinä on sellainen kuin mattakalvo päällä joka ei lähde pesemällä pois.
Sopiva lääke tuolle on auton myllytys. Jos itse ei halua lähteä opettelemaan ja ostamaan vehkeitä, niin parillasadalla noita tehdään ammattilaisten toimesta. Samalla tosiaan myllyttää umpiot, niin tulee valokin läpi ihan erilailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Em. vaihtoehto voi olla passeli, jos ei ole MITÄÄN pesukamoja tms... Toki jos jossain pesulassa käytät liuotinpesussa / peset pihassa vimpan päälle liuottimilla ja sitten oikaisten hierot perään esim. tällä

Bilt Hamber Micro-fine, 500 ml - Autonhoitokauppa tai Bilt Hamber Cleanser-polish, 500 ml - Autonhoitokauppa

ja päälle Bilt Hamber Auto-balm, 50 ml - Autonhoitokauppa

Niin pääsis ns. suht ok lopputulemaan suht halvalla. Ja umpioille joku umpioiden kiillotussetti. Äkkiähän tuossa toki jää pirusti aineita yli ja hintaakin tulee aika liki sen, mitä huono/välttävä myllytys maksaa huonossa "detailing"-puljussa.

Voithan sä tietysti Mätänetistäkin jotain vastaavia ettiä poistosta/tarjouksesta.
 
Myllytys on kyllä toimenpiteenä paljon pitkäikäisempi kuin mitkään "naarmuja poistavat" käsin hierottavat aineet. Käsin et käytännössä saa naarmuja poistettua, nuo aineet lähinnä täyttää naarmuja jolla saadaan hyvältä näyttävä lopputulos hetkeksi.
 
Joo nää on hyviä tarjouksia kun pari kertaa vuodessa tulee. Paras Shellin pesu ja ei tuolle yksittäiselle paljoa hintaa jää. Plussat tuosta että ovat nostaneet kestoa 5kk:een.

Jos jokin miinus niin aina tarjouksen jälkeen pari päivää pesuihin hirveät jonot.

Sama juttu viimeisenä voimassaoloviikkona, eli ei kannata jättää sinne. Viimeksi unohtui 1 pesu ihan viimeisellä päivälle ja kävin paikallisella Shellillä --> 15 auton jono pesuun :D.. No 10km päässä naapurikaupungissa ei joutunut kuin 3 autoa jonotteleen.
 
Myllytys on kyllä toimenpiteenä paljon pitkäikäisempi kuin mitkään "naarmuja poistavat" käsin hierottavat aineet. Käsin et käytännössä saa naarmuja poistettua, nuo aineet lähinnä täyttää naarmuja jolla saadaan hyvältä näyttävä lopputulos hetkeksi.

Juu mutta jos ei ole koskaan autoa edes vahannut niin se voi olla pääomaa ja opettelua vaativaa. Siksi ehdotin kompromissiä, sillä saa noillakin yllättävän hyvin aikaan helposti...
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Aihetta vähän sivuten, mutta kysytäänpä täällä, kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa. Auton vahaukseen suunnittelin Makitan akkukiillotuskoneen hankintaa. Onkohan tuollaisessa mitään ideaa? Tarkoitus siis pääosin vahailla, ei myllytellä autoa. Tuolla uskaltaa ilmeisesti muoviosatkin vahata, kun kierrokset laittaa riittävän alas?

Tuolla kynnys vahata olisi vähän matalampi, kun ei olisi niin järjetön homma aloittaa.

Makitan epäkeskohiomakone on ennestään, mutta sillä ei ilmeisesti saa kierroksia riittävän alas (Värähtelynopeus: 7000 - 11000 min⁻¹).
 
Viime syksynä tuli laitettua uuteen autoon Gyeon Q2 MOHS+ Duraflex, kerkesin ennen talvea pestä muutaman kerran itse pihassa. Nyt talven olen käyttänyt käsinpesussa ~kerran kuussa. PK-seudulla maksaa ~25-30e pesu, joka on mielestäni kohtuullinen ja pysyy pinta naarmuttomana. Kesää varten Gyeon bathea ja bilt hamperia odottelemassa pesukelejä!
 
Aihetta vähän sivuten, mutta kysytäänpä täällä, kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa. Auton vahaukseen suunnittelin Makitan akkukiillotuskoneen hankintaa. Onkohan tuollaisessa mitään ideaa? Tarkoitus siis pääosin vahailla, ei myllytellä autoa. Tuolla uskaltaa ilmeisesti muoviosatkin vahata, kun kierrokset laittaa riittävän alas?

Tuolla kynnys vahata olisi vähän matalampi, kun ei olisi niin järjetön homma aloittaa.

Makitan epäkeskohiomakone on ennestään, mutta sillä ei ilmeisesti saa kierroksia riittävän alas (Värähtelynopeus: 7000 - 11000 min⁻¹).

Et sä vahailuun tarvi mitään satojen eurojen epäkeskoa. Osta vaikka 29,90 Gern tai Bilteman vastaava epäkesko jos tulee vaan vahan levitykseen. Parempi se on silti käsin vahailla.
 
Aihetta vähän sivuten, mutta kysytäänpä täällä, kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa. Auton vahaukseen suunnittelin Makitan akkukiillotuskoneen hankintaa. Onkohan tuollaisessa mitään ideaa? Tarkoitus siis pääosin vahailla, ei myllytellä autoa. Tuolla uskaltaa ilmeisesti muoviosatkin vahata, kun kierrokset laittaa riittävän alas?

Tuolla kynnys vahata olisi vähän matalampi, kun ei olisi niin järjetön homma aloittaa.

Makitan epäkeskohiomakone on ennestään, mutta sillä ei ilmeisesti saa kierroksia riittävän alas (Värähtelynopeus: 7000 - 11000 min⁻¹).

Jos et jaksa käsin vahailla niin suosittelisin keraamista pinnoitetta laitettuna tai sitten pesun jälkeen suihkutettavia vahoja. Sellainen on esim geyon wetcoat
 
Ja sitten JOS meinaa kiillottelua harjotella niin tällaisella aloitusta


tai


Ja jää vielä rahaa yli 100 € yli mitä Makitan runko maksais. Plus parempia koneita (kumpikin).

Tohon sit vaan vahaa tai kestopinnoitetta päälle :) Toki jos ei jaksa / vahailukin tuntuu vaivalta niin mitäs sitä sitten... 400 € Makitan hinnalla joku myllyttää sun autos ja vetää pinnoitteen.
 
Et sä vahailuun tarvi mitään satojen eurojen epäkeskoa. Osta vaikka 29,90 Gern tai Bilteman vastaava epäkesko jos tulee vaan vahan levitykseen. Parempi se on silti käsin vahailla.

Ovatko nämä akkuvehkeitä?

Jos et jaksa käsin vahailla niin suosittelisin keraamista pinnoitetta laitettuna tai sitten pesun jälkeen suihkutettavia vahoja. Sellainen on esim geyon wetcoat

Ajatus oli hankkia laite, jotta nimenomaan tulisi vahailtua autoa.

Ja sitten JOS meinaa kiillottelua harjotella niin tällaisella aloitusta


tai


Ja jää vielä rahaa yli 100 € yli mitä Makitan runko maksais. Plus parempia koneita (kumpikin).

Tohon sit vaan vahaa tai kestopinnoitetta päälle :) Toki jos ei jaksa / vahailukin tuntuu vaivalta niin mitäs sitä sitten... 400 € Makitan hinnalla joku myllyttää sun autos ja vetää pinnoitteen.

Kiillottelu on vissiin eri asia kuin vahaus? Nuohan kumpikaan eivät ole akkulaitteita, jota olin katsonut. Makitan akkuja löytyy reilusti ennestään, niin sen takia sellainen. Sähköä ei aina ole vahauspaikassa saatavilla, joten tämänkin vuoksi akkuvehje. 400 eurolla ei taida vielä autolle tehdä kunnon pinnoitteita ja se on yksi kerta. Makita maksaa alvillisena Saksassa joku reilu 250 € ja olisi sitten aina käytössä, tuo käsittely tehdään vain kerran. Joskus hintoja kyselin ja oli alkaen 600 €.

Mutta siis tuo Makita ei kelpaa vahaushommiin? Miksi nuo Shine Matet ovat merkittävästi parempia? Varmaan siis tyhmä kysymys, mutta en ole näihin perehtynyt.
 
Kelpaahan se Makita vahaus- ja kiillotushommiinkin. Kyse on vaan siitä, ettei mitään hiton järkeä vahausta varten tollasessa. Vaikka maksaiskin 250 € niin aika kova hinta siitä, että säästät vahatessa jotain pari minsaa. Ja joudut silti käsin vahaamaan kaiken mihin toi 6" talla/laikka ei kuitenkaan sovi/osu + laitat kuitenkin amatöörinä liikaa vahaa ja laikasta pyyhkii joka rakoon / listoihin / tiivisteisiin jne. ylimääräiset, jotka saat sitten extravaivalla pyyhkiä pois. Ja sitten kun eksyy yksikin lentoruoste/kivi/lika laikkaan niin naarmutat koko auton kuitenkin.

Jos ei oo sähköä, niin millä sä peset auton ennen vahailuja? Osta hyvä mies akkupainepesurikin samalla ;)
 
Pakko kyllä kompata siinä mielessä, että kone ei helpota vahausta juurikaan.
Nykyisillä hyvillä vahoilla kiillotusvaihe on niin helppo homma. Oma vaivansa tuossa koneen käytössäkin on.
 
Pakko kyllä kompata siinä mielessä, että kone ei helpota vahausta juurikaan.
Nykyisillä hyvillä vahoilla kiillotusvaihe on niin helppo homma. Oma vaivansa tuossa koneen käytössäkin on.

Enitenhän kiillotuskoneissa vaivaa aiheuttaa laikkojen puhdistus ja pesu + toki säilömisjärjestelmät. Tietysti rahamiehet heittää mäkeen laikat á 6 € tai ostaa laikkapesureita, mutta itse kyllä mielellään laikkaharjalla kesken hommien puhdistelen ja lopuksi kaikki laikat pesen kissasaippualla lavuaarissa tiptop ja tarvittaessa vielä pesukoneessa. Sen parempaa järjestelmää ei ole vielä löytynyt. Silti mömmöjen levittelyt ja pyyhinnät käsin. Tai no Flexipads Soft Palm Holderilla tietysti, ettei tuu näpit kipeiksi, siihen 75 mm käsitallaan 80-100 mm pehmeä viimeistelylaikka niin aikas bueno.
 
Koneillahan ei levitetä eikä kiilloteta vahoja. Koneilla myllytetään pinta niin naarmuttomaksi kun halutaan/pystytään lähtötilanne huomioiden. Sen jälkeen käsin vaha pintaan ja käsin kiillotus. Vahaaminen on erittäin helppo ja kevyt projekti kun pohja on sellainen kun se vahalle tuleekin olla. Vaha ei edes paranna kiiltoa kuin marginaalisesti jos pohja on kunnossa, suojaa tietysti ja helpottaa pesua.

Tunnistan kyllä ongelman kun autoglymiä hinkataan pintaan ja samalla halutaan poistaa paskaa/rautaa/pikeä. Kyllähän sitä glymillä jonkin verran irtoaa ja paikoitellen pelti on sileä mitä nyt satunnaiset röpöt tuntuu yhä käteen. Koneella on riski vain naarmuttaa tässä tilanteessa.

Vaativin työ on tehdä raudan ja pienpoisto huolella. Hoituu kyllä hyvillä aineilla verrattain kivuttomasti. Sen jälkeen vahaus on kuitenkin lastenleikkiä ja ihan käsipelillä. Vahalle kun riittää että sitä on levitetty joka paikkaan kevyesti, sitä ei tarvi hangata pintaan mikä tuntuu olevan myös yleinen harhaluulo.
 
Niin. Ja vahan levityksen jälkeen mielellään pyyhintä eikä kiillotus ;)

Mut kylhän Motonetissä vaikka 29,90 Gern on periaatteessa megalaikkakoon vahauskone tai sitten helvetin hidas kiillotuskone, jolla ainakin mahdoton saada autoa pilattua tai vaikka holoja. Tai Ryobin tää


^Toi Ryobihan on tosi hyvä voimanostohommissa lihasten palautteluun (aktivoi pintaverenkiertoa tosi hyvin) ku päristelee (ihan vaahtomuovitallalla) koivet, selän, kädet jne. tai rekrytoi vaimon täristään ku itte makaa lattialla. Kyl ton kaltaisella alotin detailing-hommat 20 vuotta sitte ja Zaino Z-PC(kö se oli?) myllyttelin oman auton ja sen jälkeen monien muidenkin autoja. Menihän siinä toki aikaa (vaikka lampaanhanuri olikin suht leikkaava) mutta hyvä tuli aina, ja ei ainakaan holoja saa. Sitte ostin Honkkarista järeän rotaryn tarjouksesta 79,95 tjsp., vedin sillä isot linjat ja jos/kun tuli lievää holoa niin parinkympin epäkeskolla viimeistely. Jostakin se on aina aloitettava.
 
Eilen emännän autoa renkaita vaihtelin ja vanteet sitten pesuun... Ai että on hyvää kamaa BH Auto-Wheel. Sitten vielä Gyeon Wetcoat päälle säilytystä varten.

Sen jälkeen sisustan kimppuun, vaimo (+työkaverinsa) ja 7- ja 9-vuotiaat lapset terrorisoineet 6 kk vanhan auton ihan kura- ja hiekkapaskaan sisältä + ties mitä roiskeita erinäisistä välipaloista ja juomista (onneksi uutena pinnoittelin sisustan Gyeonin pinnoitteilla). Imurointi, sisustan 3 x pesu Fairyliuoksella (1 tippa 10 litraa vettä ja moooonta liinaa, likasia ei takaisin vesiämpäriin), kumimatot BH Autofoam + katuharjaa + painepesuria ja matot takapihalle aurinkoa ottamaan muun puunauksen ajaksi. Sitten Chemical Guyssin interior qd:lla kaikki bling blingiksi ja nahkaosiin vielä Leather in a bottle. Ja auto on taas puhtaampi ku uutena liikkeen luovutuksessa, sanoi vaimokin että "kiiltävämpi ku uutena" (kun ei muistanut, että luovutuksesta suoraan kotiin päästyään puunasin puoli päivää minkä jälkeen pinnoittelin kaiken) :) Siitepölyajan jälkeen sitten uudestaan.
 
Löytyykö hyvää vaihtoehtoa BH Auto Foamille, jonka saisi lähikaupasta tyyliin motonet, puuilo, prisma, tokmanni...? Entä talven jälkeen millä muulla kannattaisi pestä suolat ym pois? Liuotinpesu, tehopesu? Onko raudanpoistolle oikeasti tarvetta?

Jos nyt tilaan kuitenkin BH foamia, löytyykö vahasuositusta yms mitä kannattaisi tilata autonhoitokaupasta tai muualta?

E: Vaahtopesu Motox vaahtopesu, Korrek pro foam pre wash, Autoplus vaahtopesu?
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö hyvää vaihtoehtoa BH Auto Foamille, jonka saisi lähikaupasta tyyliin motonet, puuilo, prisma, tokmanni...? Entä talven jälkeen millä muulla kannattaisi pestä suolat ym pois? Liuotinpesu, tehopesu? Onko raudanpoistolle oikeasti tarvetta?

Jos nyt tilaan kuitenkin BH foamia, löytyykö vahasuositusta yms mitä kannattaisi tilata autonhoitokaupasta tai muualta?

E: Vaahtopesu Motox vaahtopesu, Korrek pro foam pre wash, Autoplus vaahtopesu?

Korrek Pro Ceramic TFC PP Cleania löytyy motonetista. Luultavasti riippuu paljon missä ja miten paljon tullut ajeltua. Omassa valkoisessa huomasi pyöränkaarten kulmissa pinttynyttä suolakuraa, joka ei perus esipesu autoshampoo kombolla lähtenyt.

Raudanpoiston todellisen tarpeen huomaa ekan kerran kokeilemalla, toisissa puolikylkeä muuttuu violetiksi ja toisissa vähän alareunoista ja pyöränkaarista.
 
Löytyykö hyvää vaihtoehtoa BH Auto Foamille, jonka saisi lähikaupasta tyyliin motonet, puuilo, prisma, tokmanni...? Entä talven jälkeen millä muulla kannattaisi pestä suolat ym pois? Liuotinpesu, tehopesu? Onko raudanpoistolle oikeasti tarvetta?

Jos nyt tilaan kuitenkin BH foamia, löytyykö vahasuositusta yms mitä kannattaisi tilata autonhoitokaupasta tai muualta?

E: Vaahtopesu Motox vaahtopesu, Korrek pro foam pre wash, Autoplus vaahtopesu?
jos vahalla tms pinnalla ei ole väliä eli pitää saada oikeasti puhtaaksi niin aika monesta paikkaa saa solmaster as40:stä joka omassa käytössäni hakkaa kaikki bilthamberit yms.
 
jos vahalla tms pinnalla ei ole väliä eli pitää saada oikeasti puhtaaksi niin aika monesta paikkaa saa solmaster as40:stä joka omassa käytössäni hakkaa kaikki bilthamberit yms.

Paitsi ettei hakkaa (lähellekään). Kyllä Surfex HD parempaa on, mutta toki muinoin oli paljon kalliimpaa eli jos As40:stä saa vaikka puoleen hintaan niin ihan ok litkua. Vaan kun ei nykyisin saa ja hinta on sama - Surfex on riittoisampi.
 
Löytyykö hyvää vaihtoehtoa BH Auto Foamille, jonka saisi lähikaupasta tyyliin motonet, puuilo, prisma, tokmanni...? Entä talven jälkeen millä muulla kannattaisi pestä suolat ym pois? Liuotinpesu, tehopesu? Onko raudanpoistolle oikeasti tarvetta?

Jos nyt tilaan kuitenkin BH foamia, löytyykö vahasuositusta yms mitä kannattaisi tilata autonhoitokaupasta tai muualta?

E: Vaahtopesu Motox vaahtopesu, Korrek pro foam pre wash, Autoplus vaahtopesu?

Ei löydy vaihtoehtoja, toki nätisti vaahtoavia löytyy muttei ne likaa irroita (varsinkin Motox vaahtopesu ihan täysi vitsi, sillä tulee lapsillekin paha mieli kun annoin niiden vaahdottaa fillarinsa kun turha tota ainakaan autoihin on laittaa). Toiseen kysymykseen joku hiilivetypohjainen liuotinaine jos pitää halvalla saada marketista. Raudanpoistoon joo, ja BH Korrosol tai Auto-Wheel siihen ylivoimaisesti paras.

Jos vahoja mielit, niin helppoja ja parhaita hybridivahoja arkikäyttöön on BH Finis Wax, BH Double Speed Wax (<-tää on ulkomailla voittanut niin monta testiä, että muilla varmaan jo paha mieli), Collinite 476s, ... 250 ml purkilla sitten vahaa jotain 50 autoa eli vaikka Finis Waxin 50 ml pikkupurkkikin riittää vuosiksi.

Autodudella nyt tänään ilmaiset postit yli 40 € tilauksiin ja alennuksia kaikesta esim. BH:t n. -10 %. PS. KC vaahdotkaan ei vedä vertoja BH auto foamille, mainoslauseista huolimatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 505 503
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom