Auton pesu

Mikäs on helpoin tapa pestä tuulilasi ja ikkunat sisältä? Talven jäljiltä aivan harmaana tuulilasi tiivistyneen ja hitaasti haituneen veden takia. Aiemmin olen vedellyt ihan ikkunanpesusetillä, mutta ikävää ähräämistä etenkin tuulilasin kanssa on tuo kuivaaminen lastalla.

Fairy-vettä sumupulloon ja sellainen iso kuivausliina millä autonkin kuivaa pesun jälkeen. Lasta tuntuu aina jättävän raitoja, mutta isolla kuivausliinalla saa nurkkia myöden siistiksi.
 
Joku täällä puhui Tampereen kalevan prisman itsepesupaikasta, tosiaan ominaisuudet ovat:
-painepesurilla vettä, pesuainetta ja huuhteluvahaa
-harja pesuainesyötöllä
-kuivaus

Olen tuolla käynyt omaa pösöäni (alle tonnin rutku, pellit lommoilla ja maalipinta mennyttä kalua) hinkkaamassa muutaman kerran halvimmalla 9e hinnalla. Tuolla rahalla saa 10 krediittiä masiinaan, joilla kerkeää hyvin tekemään korkeapaine-esipesun pesuaineella, harjailemaan auton pesuaineharjalla ja lopuksi huuhtelemaan kp-vedellä.

Kp-pesuaine ja -vesi ovat paikan ainoat järkevät toiminnot. Pesuharja nököttää omassa pidikkeessään, jossa ei ole edes vettä. Todennäköisesti siinä kohtaa lähtevät edellisen helmapesun hiekat, kun valitset harjan koneesta, se alkaa työntämään vettä ja nostat harjan oman auton katolle :dead:.

Kerran kokeilin huuhteluvahaa ja kuivausta, eikä toiste tarvitse kokeilla. "Vahasta" jäi puhtaaseen autoon tahmeita pisaranjälkiä kaikkialle mihin sitä jäi seisomaan. Ja niitähän jäi, sillä kädessä pidettävä puhalluskuivain vastasi teholtaan ja puhallusleveydeltään ~120mm tietokonetuuletinta :rofl:.

Autoja, joiden maalipinnasta yritetään pitää enemmän (lue: minkäänlaista) huolta, en kävisi tuolla raapimassa. Kovassa hädässä voisi käydä kp-pesuaineella ja vedellä ruiskimassa irtohiekan kyljistä.
 
No nytpäs alkoi sitten hyvin, mutta lyhyen aikaa (taitaa olla nyt vasta neljäs tai viides kesä) palvellut Kärcherin K4 oikutella, eikä anna kunnolla painetta. Ilmattiin ja suodattimet putsattiin (eivät olleet edes kovin likaisia, koska käytössä on myös ottovesisuodatin), mutta taitaa tiivisteet vuotaa tmv. koska painetta riittää vain sekunnin ajaksi jonka jälkeen se alkaa tasaisesti laskea ihan lirutukseen asti.

Olen noista lukenut, että vissiin aika onnettomia rimpuloita nämä parinsadan Kärcherit ovat. Kuitenkaan ei mielellään vaihtaisi merkkiä, kun on tuohon jo mm. foam lance ja muuta rahanarvoista ostettu, joten onko kokemuksia K7 Premium mallista, jota näyttää useammasta paikasta saavan tällä hetkellä alle 400 eurolla? Siinähän on vissiin messinkipumppu ja pehmeää materiaalia oleva letku?

Melkein voisi olla omasta suusta. Minullla 2015 syksyllä pääsi K4 jäätymään(oma vika toki), vaihdettiin tulovesiputkisto n. 80e. Viikko sitten yritin starttailla eikä inahdustakaan -> korjaukseen ja 50e, tällä kertaa joku mäntä jumissa. Enää en tätä mallia korjaa. Harmittaa vaan, kun vajaa kuukausi sitten tilasin Autodudelta foam lamcen kärcherin liitännälllä. Lisäksi harmittaa tuo kova letku. Seuraava on sitten K7 premium tai joku muu merkki.
 
Noin kerran kuusta tulee pesetettyä auto.

Esipesu: Pesuaineen suihkutus pesuaine suuttimella ja sitten painepesurilla puhtaaksi vanteet, peilit ja vaikeat kolot.
Pesu: Harjapesurilla varsinainen pesu
Siivous: Imurilla hiekat pois, pintojen ja ikkunoiden pesu ja jalkatilojen desinfiointi.

Aikaa menee ~30-40min ja hinta 15 € täällä Italiassa. En tiedä mitä Suomessa tällainen operaatio maksaisi.

Mitä tulee noihin harjapesureihin, niin kannattaa kattoo, että onko niissä tavalliset vai ns. "Carlite"-harjat. Jos pesurissa on carlite-harjat, niin auto kannattaa esipestä ensin. Carlite-harjat on enemmänkin kiillottavia/viimeisteleviä harjoja, joten ihan paskan peitossa olevaa autoa niillä ei kannata pestä. Ei ne tavallisetkaan harjakset tosi likaista autoa naarmuttamatta pese, mutta naarmuttavat vähemmän kuin carlitet.

Parhaaseen lopputulokseen kuitenkin pääsee esipesu+carlite-harjapesu-yhdistelmällä. Harjattomat pesuritkin kyllä pesee auton, mutta auto jää varmasti vähän sameaksi. Kiiltävän lopputuloksen saa aikaan vain harjoilla.
 
Melkein voisi olla omasta suusta. Minullla 2015 syksyllä pääsi K4 jäätymään(oma vika toki), vaihdettiin tulovesiputkisto n. 80e. Viikko sitten yritin starttailla eikä inahdustakaan -> korjaukseen ja 50e, tällä kertaa joku mäntä jumissa. Enää en tätä mallia korjaa. Harmittaa vaan, kun vajaa kuukausi sitten tilasin Autodudelta foam lamcen kärcherin liitännälllä. Lisäksi harmittaa tuo kova letku. Seuraava on sitten K7 premium tai joku muu merkki.

Jep. Mä tilasin Netraudasta tuon tarjouksessa olevan K7 Premiumin nyt. Toivon mukaan se kestää enemmän kuin kolme kesää. K4:ää en lähde korjauttaan koska todennäköisesti se ei korjauksellakaan kauaa potki ja hintaa sillä oli kuitenkin ostettaessa alle 200€. Tässä toteutui kyllä viimeisen päälle se vanha totuus, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.
 
Jep. Mä tilasin Netraudasta tuon tarjouksessa olevan K7 Premiumin nyt. Toivon mukaan se kestää enemmän kuin kolme kesää. K4:ää en lähde korjauttaan koska todennäköisesti se ei korjauksellakaan kauaa potki ja hintaa sillä oli kuitenkin ostettaessa alle 200€. Tässä toteutui kyllä viimeisen päälle se vanha totuus, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Viime kesänä juuri ostin tuommoisen K7 Premiumin ja tyytyväinen olen hankintaan. Letku on tosiaan pehmeämpää materiaalia ja ei ole niin helposti solmussa kuin nuo enemmän kovaa muovia olevat. Yli 10 vuotta vanha 5 -sarjan alumiinipumppu vehje toimii myös edelleen, joten kyllä nuo paremmat kotipesuritkin voi kestää kauan. Suuttimet vain alkanu vähän reistailla noin iäkkäässä pesurissa.

Kiva hyppy pitäs tulla tehoissa K4 pesurista tuohon siirtyessä, kun omakin päivitys tuntui aika isolta :) .
 
Kyllä minä ainakin käsitän tuon rajattomaksi noilla sanamuodoilla. Mitään ongelmaa ei olisi, jos siellä olisi taksipakettien tapaan selvästi mainittu se maksimipesukertojen rajoitus. Nyt se löytyy vain sopimustekstin seasta.

Taksipaketeissa tosiaan on selvästi mainittu että niissä on rajoitus pesumäärille, mutta ei tavallisen asiakkaan voi olettaa käyvän läpi kaikkia eri vaihtoehtoja ja ristiintaulukoivan niiden ominaisuuksia siltä varalta, että niistä selviäisi jotain lisätietoa sen omalle kohdalle osuvan paketin suhteen.
Itse olen juhlapesuillut vuoden alusta. Koitin alkuun silmäillä miksi pitäisi valita taksipaketti, kun peruspakettia mainostavat rajattomana. Kysyin asiaa jopa firmalta face-viestillä ilman vastausta. Tilasin sitten tuon jokamiespaketin, kun en taksiautoilija ole. Toukokuussa pesutahti on vähän hidastunut pariin kertaan viikossa, mutta siihen asti tuli 6-9 kertaa viikossa harjattomassa ja kerran viikossa harjapesussa käytyä, kun ei asiakkaiden pihoihin voi kovin paskaisella kiesillä ajaa. Tänään oli ensimmäinen kerta, kun rajoituksesta pesujen määrän suhteen kuulin täältä lukiessani. Kerran pesulan pihassa juttelin jopa osakkeenomistajan kanssa, jolle kehuin samaa asiaa. Eli eipä nuo Juhlapesussa ainakaan kovin aktiivisesti tuota seuraa. Ja miksipä seuraisivatkaan: odotusajat ovat hyvin minimaalisia tällä hetkellä, kulut hyvin kiinteitä ja paljon käyttävät suosittelevat myös paljon...Hyvä diili kaikenkaikkiaan tähän saakka, arviolta 100 pesua tähän asti kokonaishintaan 280 €...
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tietää. Itse en kurasta niin välitä mutta motarilla tosiaan paistuu nokkaan vähän hemmetisti ötökkää ja ne pitäisi saada vaivattomasti pois. Nyt kun työpaikankin viereen tuli pesula niin taidanpa tehdä yhden testipesun ja ottaa tuon vuoden sopimuksen.

Sullahan oli muuten autossa se Ceramic Pro -pinnoite? Mitenhän se mahtaa käyttäytyä harjapesun kanssa, tuleeko samanlaisia naarmuja kuin maalipintaan?

Tuleehan siihen. Varmaan kyllä vähemmän kuin ilman pinnoitetta, mutta talven kura ei tahdo poistua ilman viikoittaista harjan näyttöä ja kyllä jo nytkin mustalla pinnalla puolen vuoden jälkeen pyöröjäljet auringossa myllytyksen ja CP:n jälkeen näkyy. Ei toki mitenkään häiritsevästi, mutta makuasioita. Vesi toki helmeilee pois edelleen ja varmaan jatkossakin tulee laitettua (tämä itse asiassa 3. auto, jossa kys. pinnoite). Toisaalta pitäisi kesällä kokeilla miltä näyttää, jos tuolle kunnon vahausta näyttäisi, mutta se ei sitten taas pitkään pysyisi noilla pesumäärillä.
 
Tuliko laittaessa puheeksi että pystyykö tuota pinnoitetta "myllyttämään", vai täytyykö käsittely tehdä uudestaan jos tahtoo naarmut pois?

Ei suoraan ole puhuttu. Kuitenkin naarmut ovat siis lähinnä pinnoitteessa hyvin pinnallisina ja pinnoitteen käsittely onnistuu vain mekaanisesti eli myllyttämällä. Pitäisi jossain vaiheessa kyllä kysyä onnistuuko niiden mikronaarmujen peitto esim vain vetämällä uuden pinnan päälle. Joka tapauksessa pinnan voi kyllä myllyttää pois, mutta ei käsittääkseni käsitellä kuin maalia eli myllyttää pinnoitetta silti säilyttäen riittävän pinnoitteen. Toisaalta noita pinnoitteita tehdään myös kerroksittain eli ehkä tuokin onnistuisi. Ceramic Pro on kuitenkin Suomen olosuhteissa niin uusi, että haluavat ylipäätään sillä käsitellyt autot nähdä vuoden kohdalla jo mielellään uudelleen keston varmistamiseksi. Sen verran varoitan ettei tuo ihmeaine ole: jokaisessa tuolla käsitellyssä autossani (pks siis 35tkm) on konepellissäkin ollut maalipinnassa muutamia kivenjälkiä ad noin 1 mm. Eli suurin ilo on kyllä se, että ajon rasitus imo vähenee, muttei poistu.

Btw. Olet kyllä kova kaveri muistisi puolesta, en edes itse muista milloin tuosta Ceramic Prosta olen puhunut [emoji1]
 
@JesseV
Riippuen projektin tasosto kannatta tutustua tähän jos ei ole jo tuttu: How To Restore A Leather Car Interior - Furniture Clinic
Myös Autoduden kautta näyttäisi saavan Furniture Clinicin tuotteita: Nahanmaalaussetti Furniture Clinic Colourant Kit
Ehkä Autodude osaisi suositella jotain ainetta tuon tahran poistoonkin, niin ei tarvitse välttämättä niin isoa työtä ja rahaa laittaa kiinni.

@JesseV mikä märkäimuri tuo on?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Pitääpä laittaa muistiin nuo linkit, kiitos. :) Tällä hetkellä kyllä projekti vielä semmosessa vaiheessa ja budjetissa, että jos nyt antaa olla vielä tuommoset. :) Semipuhtaat on toki, mutta melko kovettuneet nahkat ja rutuissa ruskeeta vielä.

Imuri on: Blue H Carpet Cleaning Machine | Hagerty Care

5ceXuH2.jpg

aKXuJqv.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kärcherin painepesureista kun on juttua niin bauhausista ostettaessa saa näihin sähkökäyttöisiin vehkeisiin 5 vuoden takuun ;)
Itsellä K3 jonka hain 2015 kesäkuussa ja pari päivää haun jälkeen vein takaisin kun ilmeisesti sylinteri meni halki, vuoti kuin seula. Sain heti uuden laatikossa.

Viime kerralla kun käytin viikko takaperin mökillä alkoi katkomaan, eli liipaisin pohjassa teki vuorotellen tekee painetta, ei tee, tekee painetta, ei tee, eli moottori ikään kuin saavuttaa maksimi paineen minkä saa esim juuri kun päästää liipasimesta irti.
Mutta alkoi taas toimia seuraavana päivänä joten no worrys.
Tulovesi suodatinta en ole saannut tuosta irti millään? :o

Sitten asiaan, millaisia harjoja tai tekniikoita käytätte penkkien pesuihin? Tänään olisi tarkoitus pestä työauto jonka penkkeihin ei ole koskettu sitten xx vuoteen = ikinä sen jälkeen kun on taloon tullut.
Pakko harjata ja lykätä jytympää ainetta pintaan. Kokeiluun menee wurthin puhdistusvaahto ja tarvittaessa liuotinaine.
Meinasin että oisiko porakoneeseen kytkettävissä jokin harja yms? epäkeskoa kun ei ole
 
Vuokraisin sen penkkien pesuun tarkoitetun koneen vaikka jostain pesulasta enkä alkaisi edes yrittämään millään muulla tavalla. Se kone oli aika halpa, olikohan jotain 50e vuorokaudelta.
 
Jep, just kävin eräästä random-siivousliikkeestä kysymässä ja märkäpesuri oli 30e/vrk tai 60e/viikonloppu.
 
Kärcherin painepesureista kun on juttua niin bauhausista ostettaessa saa näihin sähkökäyttöisiin vehkeisiin 5 vuoden takuun ;)
Itsellä K3 jonka hain 2015 kesäkuussa ja pari päivää haun jälkeen vein takaisin kun ilmeisesti sylinteri meni halki, vuoti kuin seula. Sain heti uuden laatikossa.

Viime kerralla kun käytin viikko takaperin mökillä alkoi katkomaan, eli liipaisin pohjassa teki vuorotellen tekee painetta, ei tee, tekee painetta, ei tee, eli moottori ikään kuin saavuttaa maksimi paineen minkä saa esim juuri kun päästää liipasimesta irti.
Mutta alkoi taas toimia seuraavana päivänä joten no worrys.
Tulovesi suodatinta en ole saannut tuosta irti millään? :o

Sitten asiaan, millaisia harjoja tai tekniikoita käytätte penkkien pesuihin? Tänään olisi tarkoitus pestä työauto jonka penkkeihin ei ole koskettu sitten xx vuoteen = ikinä sen jälkeen kun on taloon tullut.
Pakko harjata ja lykätä jytympää ainetta pintaan. Kokeiluun menee wurthin puhdistusvaahto ja tarvittaessa liuotinaine.
Meinasin että oisiko porakoneeseen kytkettävissä jokin harja yms? epäkeskoa kun ei ole
Siellä on roska jossain, noin ainaki mulla aina pesuri oireilee kun suuttimessa on roska.
 
Viime kerralla kun käytin viikko takaperin mökillä alkoi katkomaan, eli liipaisin pohjassa teki vuorotellen tekee painetta, ei tee, tekee painetta, ei tee, eli moottori ikään kuin saavuttaa maksimi paineen minkä saa esim juuri kun päästää liipasimesta irti.

N. 10 vuotta vanha 5.55 alkoi tekemään samaa, pesin terassia aamupäivällä niin toimi hyvin, mutta muutaman tunnin jälkeen kun piti pestä auto, niin alkoi reistaaman. Puolella teholla toimi hyvin. Jotain osiakin tohon on tullut joskus vaihdettua.
Joutuu varmaan huomenna tilaamaan Proshopin tarjouksesta K5 premium.

Sitten asiaan, millaisia harjoja tai tekniikoita käytätte penkkien pesuihin? Tänään olisi tarkoitus pestä työauto jonka penkkeihin ei ole koskettu sitten xx vuoteen = ikinä sen jälkeen kun on taloon tullut.
Numatecin painehuuhtelulaitteella on tullut kangaspenkit pestyä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisihan tuohon voinut vielä lisätä että käytössä on Kärcherin Puzzi 10/1 :facepalm:
Penkit tuli eilen aamupäivällä pestyä ja totesin että pinelineä ei kannata käyttää penkkeihin, vaahtoaa ihan törkeesti ja hankala saada pois.
 
Pineline Tehopesulle pesin transiitin penkit. Suihkepulloon random suhteella ja suihkuttelua penkkeihin. Vähän harjaa ja sitten huuhtelu Kärcherin hinnat alkaen tekstiilipesurilla pelkällä vedellä. Hyvät tuli.
 
Onko suositella jotain pesuainetta, mitä voi käyttää kotipihalla?
Ihan riippuen mihin käyttö tarkoitukseen. Mielellään tietysti bio hajoavaa. Jos auton pesuun meinaat niin pinelinellä lähtee vahat pinnasta ja tekee vissiin joistain pinnoista matat.
 
... Itsellä K3 jonka hain 2015 kesäkuussa ja pari päivää haun jälkeen vein takaisin kun ilmeisesti sylinteri meni halki, vuoti kuin seula. Sain heti uuden laatikossa...
Jaaaaa tänään se hajosi jälleen samalla tavalla. Sylinteri halki ja ei pidä vettä sisällä :D huomenna kävellä kivijalkaan viemään takuuseen ja ottaa matkakorvaukset talteen
 
Autoa sillä olisi tarkoitus pestä. Väri kiiltävän musta.
Ei hitto mikä typo yöllä, olisi itse voinut katsoa mihin aihe alueeseen sitä vastailee :facepalm:
Kunhan oikeastaan pesuaine on sellaista mikä EI ole "2in1", sisällä vahaa tai sisällä liuotinainetta ja vahaa taikka muuten monikäyttöinen. Pesuaine pesuaineena ja vahat yms hilppeet omissa purkeissaan.

Itse tykästynyt käyttämään vallan "Dodo Juice Born to be Mild" shampoota jonka sekoitussuhde 1:800, tuoksuukin oikein hyvälle.
 
Onko suositella jotain pesuainetta, mitä voi käyttää kotipihalla?

Normaali autoshampoo järkevissä määrin käytettynä pitäisi olla ihan turvallista käyttää kotipihalla. Liuottimilla ei saa omalla tontilla lutrata pykälien mukaan.
Bilteman autoshampoo on ollut yllättävän hyvää kamaa, hintakaan ei ole kovin kummoinen: linkki
 
Ei hitto mikä typo yöllä, olisi itse voinut katsoa mihin aihe alueeseen sitä vastailee :facepalm:
Kunhan oikeastaan pesuaine on sellaista mikä EI ole "2in1", sisällä vahaa tai sisällä liuotinainetta ja vahaa taikka muuten monikäyttöinen. Pesuaine pesuaineena ja vahat yms hilppeet omissa purkeissaan.

Itse tykästynyt käyttämään vallan "Dodo Juice Born to be Mild" shampoota jonka sekoitussuhde 1:800, tuoksuukin oikein hyvälle.

Vähän ihmettelinkin, kun autopesu ketjussa ollaan :cigar2:
 
JKL:n Seppälän ABC Pesukadulla näytti olevan tarjouksessa rajattomat peruspesut välillä 1.6-31.8 (3kk) hintaan 89€. Mielestäni ihan kohtuullinen hinta, vaikka autoa ei kesällä ihan niin usein tarvitsekaan pestä. En tiedä onko tuo kampanja voimassa myös muualla Suomessa.

Normaalisti hinta on 59€/kk.
 
Voiko nahkapenkkien kanssa tehdä jonkun kardinaalimokan käsittelyaineen valinnassa? Eilen meinasin ostaa Turtle waxin pesu/hoitoainetta, mutta pullossa luki "varmista aineen sopivuus levittämällä ensin pienelle alueelle", joten jäi vielä ostamatta. Bmw ja Dakota-nahkaverhoilu on kyseessä.
 
Voiko nahkapenkkien kanssa tehdä jonkun kardinaalimokan käsittelyaineen valinnassa? Eilen meinasin ostaa Turtle waxin pesu/hoitoainetta, mutta pullossa luki "varmista aineen sopivuus levittämällä ensin pienelle alueelle", joten jäi vielä ostamatta. Bmw ja Dakota-nahkaverhoilu on kyseessä.

Melkein kaikissa puhdistus/hoitoaineissa lukee tuo varmista ensin pienelle alueelle niin eipähän valmistajan tarvitse korvata mitään jos joku onnistuu pilaamaan jotain.
Ihan toimivaa tavaraa tuo turtle on ollut mitä omaan autoon on tullut laitettua beigeen nahkaan.
 
Voiko nahkapenkkien kanssa tehdä jonkun kardinaalimokan käsittelyaineen valinnassa? Eilen meinasin ostaa Turtle waxin pesu/hoitoainetta, mutta pullossa luki "varmista aineen sopivuus levittämällä ensin pienelle alueelle", joten jäi vielä ostamatta. Bmw ja Dakota-nahkaverhoilu on kyseessä.
Tuo sama disclaimer löytyy tosiaan about jokaisesta pesu/hoitoainepurnukasta ja ohjeenahan se on ihan pätevä, kun ei sopivuutta voi taata täydellä varmuudella etukäteen kaikille materiaaleille. Youtube on täynnä ohjeita nahkapenkkien ehostuksesta.
 
Voiko nahkapenkkien kanssa tehdä jonkun kardinaalimokan käsittelyaineen valinnassa? Eilen meinasin ostaa Turtle waxin pesu/hoitoainetta, mutta pullossa luki "varmista aineen sopivuus levittämällä ensin pienelle alueelle", joten jäi vielä ostamatta. Bmw ja Dakota-nahkaverhoilu on kyseessä.
En kyllä itse oikein usko, että samassa pullossa voi saada toimivan pesu- ja hoitoaineen. Itse käyttänyt monen suosittelemaa "kissasaippualla" pesu + FC:n hoitoaine -komboa.

Eli:
Le Chat Savon de Marseille -saippua | Tolu.fi
Nahansuoja-aine Furniture Clinic Leather Protection Cream, 500 ml
 
"Kissasaippualle" ääni täältäkin. Jos sillä uudesta asti pesee aina niin ei välttämättä tarvitse edes sen kummempia hoitoaineita.
 
Kiitos vinkistä! Miten tuolla oikeastaan pestään? Olen siinä luulossa, että vettä ei saisi käyttää nahkaan?
Ämpäriin lämmintä vettä, veistelet sinne saippuasta lastuja, sekoitat, peset sienellä, "huuhtelu" kostealla puuvillakankaalla/pyyhkellä, kuivaus kuivalla pyyhkeellä, annat nahan kuivahtaa hetken ja lopuksi hoitoaine pintaan ohjeen mukaan.
Ei pinttynyt hiki ja muu moska siitä nahasta millään kuivapesulla irtoa, kyllä siihen vettä tarvitaan.

Edit: Jos haluaa olla veden kanssa mahdollisimman varovainen, niin sitä saippuapalaa voi myös hieroa kostutettuun sieneen ja sitten sienellä penkin kimppuun. Vaahtoa pitäisi kuitenkin vähän saada aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsen autoa päivittäisiin työmatkoihin, joten se on marras-huhtikuun ajan kamalan näköinen. Autonpesu harrastuksena ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta julkisen paineen vuoksi sitä täytyy aina joskus tehdä. Rahan laittaminen autonpesuun on aika järjetöntä, koska kärry on yhden päivän jälkeen taas surkean näköinen.

Nyt koitin ensimmäistä kertaa Kalevan Prisman autonpesupaikkaa ja se on kyllä pesulinjaan verrattuna parannus. Käytin 9€ pesutunnuksesta euron vaahdotukseen ja toisen huuhtomiseen. Auto ei tullut puhtaaksi, mutta siitä näkee että on edes yritetty pestä. Aikaa aktiin sai kulumaan jonotuksen osalta 10 min ja pesuun pissapojantäyttöineen ym. 5 min. Tämäkin on kaikki pois muutenkin lyhyestä elämästä, mutta parempi ja halvempi vaihtoehto kuin kolme varttia Citymarketin autopesulan jonossa. Pesuaikojen osalta saa olla tarkkana. Nyt olin ensimmäinen jonossa, mutta iltaisin/vkoloppuisin (jolloin työssäkävijällä olisi aikaa) pesupaikat ovat epäilemättä pitkän jonottamisen takana. Nytkin pesupaikat valloittaneet papat -02 autoineen kiillottivat aarteitaan niin antaumuksella että odottavan aika kävi pitkäksi.

En tiedä onko hormonitasoissa jotain vikaa, mutta minua eivät autot, niiden räpeltäminen ja varsinkaan niihin tuhlaaminen jaksa kiinnostaa pätkän vertaa. Tuossa poikien/tyttöjen kodeissa/autoissa -ryhmittelyssä kuulun heti tyttöporukkaan. Tuntisin itseni idiootiksi jos maksaisin suomalaista autoveroa sentinkään enemmän kuin on työssä kulkemisen ja kauppakeikkojen vuoksi pakko.

Järjetöntä se ei suinkaan ole, koska kyse ei ole siitä, näyttääkö se "aina" puhtaalta. Idea on siinä, että ne vanhat paskat pestään säännöllisin väliajoin pois, jotta se kosla ei ruostu käsiin.

Toinen seikka sitten on se, mitä monet eivät tee. Eivät pese oven reunuksia noista vehkeistä ikinä. Sitten ihmetellään kun käytetään konepesussa aina ja ruoste lähtee leviämään.

Se ruoste harvemmin lähtee keskeltä peltiä. Ennemminkin sieltä piilopaikoista se lähtee, ja sillä huolellisella säännöllisellä pesulla huolehditaan siitä, ettei näin pääsisi käymään. Takakontin reunukset, konepellin alapuolelta reunukset jne. Kaikki nuo saumakohdat on hyvä puhdistaa mukaanlukien sitten pyöränkaaret, joiden sisäpinnoille sitä paskaa jää aina aivan helvetisti.

eli mitä tässä yritän sanoa kait lienee se, että vaikka pelkästään konepesua käyttääkin, niin siitäkin huolimatta on ne piiloon jäävät alueet pestävä itse joka tapauksessa.

Se suurin aika kuluukin juuri näihin alueisiin. Eihän niiden isojen pintojen pesuun mene edes aikaa.
 
ja miksi alusta ruostuu, koska sitä ei pestä. Ei ole kallis vaiva ottaa pesukadulla sitä alustapesua tai vetää painepesurilla huuhtelua sinne myös.
 
Järjetöntä se ei suinkaan ole, koska kyse ei ole siitä, näyttääkö se "aina" puhtaalta. Idea on siinä, että ne vanhat paskat pestään säännöllisin väliajoin pois, jotta se kosla ei ruostu käsiin.

Toinen seikka sitten on se, mitä monet eivät tee. Eivät pese oven reunuksia noista vehkeistä ikinä. Sitten ihmetellään kun käytetään konepesussa aina ja ruoste lähtee leviämään.

Se ruoste harvemmin lähtee keskeltä peltiä. Ennemminkin sieltä piilopaikoista se lähtee, ja sillä huolellisella säännöllisellä pesulla huolehditaan siitä, ettei näin pääsisi käymään. Takakontin reunukset, konepellin alapuolelta reunukset jne. Kaikki nuo saumakohdat on hyvä puhdistaa mukaanlukien sitten pyöränkaaret, joiden sisäpinnoille sitä paskaa jää aina aivan helvetisti.

eli mitä tässä yritän sanoa kait lienee se, että vaikka pelkästään konepesua käyttääkin, niin siitäkin huolimatta on ne piiloon jäävät alueet pestävä itse joka tapauksessa.

Se suurin aika kuluukin juuri näihin alueisiin. Eihän niiden isojen pintojen pesuun mene edes aikaa.

Tässähän ne tärkeimmät pesun kohteet tulikin :happy: Nimen omaan helmat, ovien alareunat, kaikki peltien taitoskohdat ovat ongelmallisia.
Tosin kun faijan Transporteria katsoo niin voi ne ruostumiset lähteä keskeltä peltiäkin :nb: Mutta huolellinen käsinpesu on auton maalipinnan osalta paras vaihtoehto ja koneellinen "tiskikone" pesu on se huonoin koska niistä pesureista tulee naarmuja joka kerta maalipintaan. Harjaton pesu nyt on vaan itsensä huijaamista :darra:
 
Tuli testattua viikonloppuna tuota uutta Korrek Pro TFC Kestopinnoitetta. Jokin vissiin meni mönkään.

Pesin siis kaksi autoa ensin käsin, korrekin Autopesulla ja sen jälkeen tuota Kestopinnoitetta ohjeen mukaan. Kummankaan lopputulokseen en ole 100% tyytyväinen, vaikka kumpaankin tuli ihan hieno kiilto ja tämän päivän vesisateet helmeilee hienosti pois.

Punaisen auton kohdalla tuo pinnoite levitettiin ohjeen mukaan, eli pumppupullosta ainetta suoraan kostealle pellille, joka sitten hierottiin pintaan sillä pakkauksessa tulevalla pikkiriikkisellä sienellä. Tämän jälkeen auto huuhdeltiin kylmällä vedellä, kuivattiin ja hierottiin mikrokuituliinalla. Lopputulos kauempaa katsottuna hyvä, mutta lähemmin tarkasteltuna peltiin on jäänyt sienen jättämiä pyyhkimisjälkiä konepellille, katolle, oviin. Eikä lähde sitten millään hinkkaamisella pois!

Musta auto käsiteltiin muutoin samoin, mutta en ruiskuttanut ainetta pellille, vaan ensin sieneen jolla levitin sen autoon. Tällä tavoin ainetta kuluu paljon vähemmän. Lopputulos taas kerran kauempaa ok, mutta autoon on paikkapaikoin jäänyt sienestä sellainen valkoinen huntu, ihan kuin kuivunut vaha, sillä erolla että toi huntu ei taaskaan lähde millään pois, vaikka kuinka hinkkaisi. Perkele.

Olen miettinyt että mikä tässä mahtoi mennä vikaan, ja tässä ne mitä itelle tulee mieleen:

-Autot pestiin kaivovedellä, ei vesijohtovedellä. En tiedä voisiko tuossa olla jotain epäpuhtauksia joka aiheutti lopputuloksen. Juomakelpoista se vesi kuitenkin on.

-Korrek Pron ohjeessa lukee että auto kuuluu ensin pestä Korrek Autopesulla. Voiskohan tässä olla käännöskukkanen ja se pitäisi pestä tuolla Pro-tuotesarjan autoshamppoolla? Toi Korrek Autopesuhan nimittäin sisältää vahaa, ja tuntuu hassulta että tuo pinnoite siis ruiskutetaan vahakalvon pintaan.. En tiiä.

-Autot käsiteltiin varjossa, mutta kuitenkin lämpimänä päivänä. Ehkä kulutin liikaa aikaa aineen levittämiseen ja se ehti paikka paikoin kuivahtaa peltiin kiinni ennen viimeistä pesua. Jos näin on niin tän kanssa pitää olla aika perkeleen nopea.

Summa summarum. Ainetta jäi vielä sen verran että kerran voin kyllä kokeilla mutta en taida silti vahaan tätä vaihtaa. Se on totta että tämä on jokseenkin vähätöisempi kuin vahaus, mutta oikeastaan vain siltä osin että kuiva vaha pitää vielä pyyhkiä autosta pois kun tämä pestään pelleiltä. Tosin kun vaha on pyyhitty niin auto on valmis, tämä pestään pois ja vielä sen jälkeen kiillotetaan kuituliinalla. Joten itseasiassa työmäärä on kyllä ihan 1:1.
 
Itselläkään ei ollut tuollaista ongelmaa. Veikkaan, että on päässyt kuivahtamaan pintaan. Mä suihkutin tosiaan myös sieneen ja hieroin sillä, pelti kerrallaan.
 
Optimum Opticoatilla oli samaa oiretta, jos ainetta käytti liikaa. Sitä pitää oikeasti käyttää tosi niukasti. Opticoatissa taisi jossain lukeakin, että jos näet ainetta pellillä, sitä on liikaa. Pirunmoinen hankaaminen, jos pääsi kuivahtamaan. Optissa riitti pelkkä levittäminen, kuivuminen ja mikrokuidulla viimeistelypyyhintä.
 
Kaivovesi voi olla liika kalkkipitoinen, mutta tuosta ei pitäisi olla mitään haittaa kun se kuitenkin kuivataan liinalla eikä anneta kuivua pintaan.
Kuivuneen vahan saa pinnalta yleensä aina vahalla pois joten ehkä sitäkin kikkaa kannattaa yrittää? Suihkutat sitä prota mikrokuituliinalle hieman ja pyyhkäiset yli näiden "länttien" päältä
 
Täällä kun on ollut keskustelua auton pesusta, niin suosittelisin Viikin Prisman käsinpesua, hinta 20€ ja tekevät hyvää työtä. Myös vahaukset sujuvat ja sisäpesut. Reilu vuosi olen teettänyt autoni putsaukset siellä. Yleensä olen saanut ajan puhelinsoitosta, ajoon menee vajaat puoli tuntia kotoa sinne.
 
Onkohan jonkun näköstä ainetta millä saisi auton ulkoset muovilistat parempaan kuntoon. 14v vanha Volvo jossa aurinko ja paska on vuosien saatossa noita listoja hieman haalistanut. Olin motonetissä asioilla ja ohimennen koitin katella, mutta ei heti osunut silmään mitään tarkotukseen tehtyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom