Autolaturi mökille varavoimaksi Arduinon avulla

@ississ, no joo, sama melkein laittaa erillisetkin paikat, kun ei käytännössä mitään merkitystä ole tuolla kortin hintaan. Jos onnistun irrottamaan tuosta relemoduulista nuo ylöspäin juotetut piikit ja siirrettyä ne alaspäin, ei tuota lisäpaikkaa kylläkään tule tarvitsemaan.

Tuo relemoduuli tulisi asentaa niin alas levylle kuin mahdollista. Ei siinä kotelon korkeussuunnassa loputtomiin ole pelivaraa. Paitsi, että nyt taitaa ollakin, kun ei tule sitä toista relemoduulia lainkaan. Voi olla, että tuleekin aika matala paketti. No, noita erilaisia korttikorokkeita kyllä nyt on, joten sen puoleen ei tarvitse miettiä. :)

Ehkäpä nuo jo uskaltaa pistää Kiinanmaalta tulemaan.
 
Nyt alkaa kortit olla aika pitkälti juoteltu ja laiteltu, harmi vaan kun joitakin osia kuitenkin unohtui tilata, joten odotellaan taas osien tuloa. Pitää varmaan testata korttia kuitenkin, että komponentit on kunnossa, ennen kuin laittaa suojalakan pintaan.

Mutta tässä voisi vähän pohtia tuota hommaa, että miten laturin PWM ohjataan. Tuossa moottorissa ei riittänyt teho yli n. 45 ampeerin latausvirtaan. Tämän vuoksi latausjännite jää aika alhaiseksi ja virta varmastikin laskee alun suuremman virran jälkeen.

Hieno ratkaisu olisi varmasti PID-pohjainen PWM:n ja sitä kautta latausvirran säätö. Tämä maksimoisi latausnopeuden, mutta PID-säätö olisi taas uutta koodia ja ymmärtääkseni aika intensiivinen homma saada viritettyä. Lisäksi se käytännössä vaatisi kierrosnopeuden mittauksen toiseksi muuttujaksi, jonka mukaan latausvirta maksimoitaisiin turvallisen maksimijännitteen (14,7 V) rajoissa. Tai ei välttämättä ehkä vaatisikaan, jos mitataankin vain sitä maksimia latausvirtaa ja pyritään pitämään se samana, kunnes jännitteen yläraja saavutetaan, johon jännitteen nosto pysähtyisi.

Olisikin ehkä mahdollista joku ruma koodi, jossa jos-lauseilla haetaan hommaa eteenpäin. Esim. jos latausvirta alle 30 ampeeria, nostetaan PWM:n niin ja niin paljon. Tätä jatketaan, mutta tässäkin pitäisi olla joku ehto, ettei turvallinen jännite saa ylittyä. Enpä osaa arvioida, kuinka monta "porrasta" tuohon tarvittaisiin. Parempi olisi, jos säätö olisi portaaton niin, että kun latausvirta laskee, nostetaan sitä mukaa jännitettä, mutta vain turvallisissa rajoissa.

Kolmas vaihtoehto on, että antaa olla noin. Kuinkahan alas latausvirta tuolla noin 13,2 voltilla arviolta laskee?

Neljäntenä vaihtoehtona on hankkia tehokas moottori, joka jaksaa repiä alusta saakka yli 14 voltilla ja rakentaa koko runko uusiksi. Tässä olisi taas investointi ja jos uuden moottorin hankkisi, olisi melkein kohtuullista hankkia se jopa samanhintainen tai muutamia kymppejä kalliimpi sähköstarttiversio.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen moottori sulla siinä on? En nopeasti ketjua selaamalla löytänyt paljonko moottorista suurin piirtein saa tehoja
 
Muistutapa vielä laiskoille minkälainen akusto on ?
Osassa pitäisi rajoittaa jännite tiettyyn max- arvoon ja virta myös. Käytännössä aina jänniterajaus jolloin virta on alussa mitä on kunhan rajoitetaan maksimiin ja sen jälkeen vain jänniterajoitus jolloin lopussa virta laskee.

Karkeasti laskien 3.5hp ~ 2.6kW, arvataan siitä 80% = noin 2kW joka on suunnilleen 140A @14V (70% hyötysuhteella 1.8kW, 130A)
Ja kaikki muut hidastavat tekijät tietysti mukaan...

Yritit siis ladata yli 45A jolloin moottorin kierrokset laski liikaa ?
Mikä jännite silloin oli ?
 
@ississ , testissä akkuna yksi 100 Ah myös starttiakuksi sopiva vapaa-ajan lyijyakku. Lopulliseen tulee kaksi identtistä 100 Ah:n akkua.

Onkohan autolaturin hyötysuhde lähempänä 50 % kuin 70 %? Jos näin laskisi, niin silloin laturi nähdäkseni vaatisi tehoa toimiakseen täydellä 80 A:n latausvirralla 14 V x 80 A = 1120 W / 0,50 = 2240 W, jolloin nähdäänkin, ettei tuo heittämäsi 2 kW riittäisi tai olisi aivan täpärällä. Eli tehokkaampaa konetta käyttöön tai tyytyä pienempään latausnopeuteen?

Uskoisin kuitenkin, että tuo 3,5 hepan teho on kampiakseliteho, mutta voihan nyt olla niin, että tuo kone on jo niin väljä, ja voi olla tehoa vähemmänkin kuin 2 kW. Vaatimattomat 41 vuotta ikää koneella!

Kun latausvirta oli noin 40-45 A, jännite oli luokkaa hieman päälle 13 V. Moottori sammui tai alkoi käydä kaasu pohjassa tyhjäkäyntinopeutta jos yritti vähän nostaa lataustehoja (pulssinleveyttä).
 
Uusien laturien hyöty yleensä ilmoitetaan olevan 70-80% luokkaa mutta en kyllä ole tutustunut aiheeseen sen tarkemmin...

Varmaan noin vanhalla moottorilla ei enää saa maksimia ja toinen kysymys on tietysti koneen vääntökäyrä... millähän kierroksilla max teho mahtaa tulla. Eikä se kierrosluku ehkä ole se jolla laturi toimisi parhaiten...

Mutta joo, vähän alimittaisella moottorilla pitäisi varmaan rajata lähtö niin että pysyy vähän alle täyden kaasun ja kierrokset järkevinä. Sitten kun akut täyttyy niin jännitettä voisi saada vähän nostettua että saa täyteen asti.

Eli lisäät vaan ojaukseen kierrosluvun ja kaasuläpän asennon mittaukset ja 3 kiloa koodia 😋
Joku akiivinen säätö joko pid tai konservatiivisilla raja- arvoilla voisi olla sopiva mutta kierrokset pitäisi ehkä mitata jos pitää valvoa ettei laske liikaa
 
@ississ , jeps. Olisi kyllä hieno peli, jos vielä poistaisi sen "governorin" käytöstä, niin kuin B&S-slangissa vakiokierrossäätöä kutsutaan ja ohjaisi jopa moottorin kierroslukua Arduinolla. Ehkä siihen ei nyt viitsi lähteä, eikä periaatteessa tuossa varmaan kierrosluvun mittausta tarvitsisi, koska tiedetään suurin piirtein se maksimi latausvirta, jota moottori pystyy tuottamaan.

Pitää nyt miettiä, hankkisiko uuden moottorin vai laittaako jotain latausvirran "on-the-fly" säätöä vielä koodiin.
 
Ei sitä säädintä yleensä kannata poistaa mutta vanhoissa kannattaa varmistaa ettei mikään ole jumissa tai liian kulunut.
Tuollaiset eivät yleensä pidä kovin suurista kierroksista joten on hyvä olla rajoitin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 958
Viestejä
4 571 294
Jäsenet
75 335
Uusin jäsen
poistoomeni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom