Autolaturi mökille varavoimaksi Arduinon avulla

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
675
Jos nälkä kasvaa syödessä, pitkällä aikavälillä, ja jos pömpeli toimii mukavasti, voi tavoitteena olla automaattinen sähkökäynnistys. Korvaisi vetokäynnistyksen jollakin sopivalla starttimoottorilla. Varsinaista starttikehää ei näissä B&S:ssä ole, eikä äkkiseltään kampurallekaan semmoista pysty helposti laittamaan ja hammaspyöräthän kohtuullisen kalliita (noin 50 e). Niin ehkä vähimmällä pääsisi koneistuttamalla ammattikoululla sopivan istukan vetokäynnistimen tilalle ja siihen sopiva starttimoottori. Starttimoottori B&S 391178 396306 Ruohonleikkurin startti Briggs&Stratton - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Käynnistys menisi jotenkin niin, että virtojen tullessa päälle, JOS akkujännite on alle halutun kynnyksen, aloitetaan käynnistysohjelma, muuten odotetaan. Käynnistysyrityksiä esim. 5 kertaa, ja jos ei käynnisty, mennään lopputilaan odottamaan, että käyttäjä tulee paikalle. Ei turhaan yritetä.

Tuossa tulisi moottorin käynnissä olo varmistaa suoraan moottorista. Esim. tulpanjohdosta (ympäriltä) saada pulsseja yli aikakynnyksen ajan, jolloin todetaan, että moottori on käynnissä ja sitten olemassa olevan koodin mukaan mennään laturin ylösajoon.

Vibraatiosensori käynnissäolon mittaukseen toki toiminee myös, joka on nykyisessä hässelissä, mutta kyllä se varmempi olisi joku tommoinen. Yksi, joka ei vielä ole vissiin tullut esille, on lämpöanturi. Eli mitataan pakoputken lämpöä, joka on idioottivarma tieto siitä, että moottori on käynnistynyt. Se vaan ei reagoi ihan niin nopeesti. Mutta varmasti riittävän nopeesti, kun lyö anturilätkän sopivaan paikkaan. Ja kynnysarvon ei tarvi edes hirveen korkee olla, esim. joku 60-70 astetta. Suoraan pakoputkeen lätkäistävää anturia ei ehkä kannata ajatella, koska se lämpenee varmaan (en vielä ole mitannut) useampaan sataan asteeseen, mutta esimerkiksi pakoputken ja moottorin kyljen väliin. Siellä lämpötila tuskin nousee turhan korkeaksi ja voihan niitä paistimittarilla ja laserilla mittailla. :)

Kuinka kauan startin pyöräytys saisi kestää? Olisiko yksi yritys 2 sek? Ehkä. Eihän se startti siitä hajoa, jos se hetken pyörähtää moottori mukana. Tuo moottori esim. ei ihan sekunnissa käynnisty. No joka tapauksessa, tuollainen vaikkapa 2 sek pätkä laskettaisiin yhdeksi yritykseksi. Jos käyntisignaalia saadaan vähintään esim. 8 sek ajan, todetaan, että moottori käy ja ajetaan laturi ylös. Muussa tapauksessa odotetaan esim. 5 sek ja tehdään käynnistystä edellä kerrottuun tapaan.

No tätä saa pohtia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2020
Viestejä
152
Mites hihnalla vedon välitys kampiakselilta starttimoottorille? Hihnapyörinä voisi käyttää vaikkapa jotain auton jakopään tai moniurahihnan pyöriä, jos oikein kengännauhabudjetilla tekee niin käyttää käytettyjä osia ;) Jos homman sais pelaamaan moniura- tai kiilahihnalla niin sellaisia olis helpohkoa sorvata halutulla halkaisijalla, hammashihnapyörä taasen hankalampi.

Toki ketju ei luistaisi...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
656
Jos laturilla on jo hihnapyörä eikös siihen voisi istuttaa esim polkupyörästä otettua ratasta ja hoitaa starttaus sitä kautta ja jos istuttaa takanavan kokonaan oisi vapaakytkinkin olemassa
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
374
Ite ottasin tiedon moottorin käynnistmisestä samalla kierrosnopeusanturilla josta ottaisin muutkin tiedot. Startatessa ei varmasti mennä koskaan käyntinopuskierroksiin ja heti kun mennään, startti pois päältä. Jos kierrokset laskee, startataan uudelleen.

Jos tuollaista starttihommaa suunnittelee, niin käyttäisin moottoria, jossa startti on vakiona tai laturina jotain dynastartin tyylistä, joka toimii samalla käynnistysmoottorinakin. Kyllähän nykyiseenkin laturiin voi rakennella starttitoiminnon syöttämällä 3vaihevirtaa staattoriin päin. Se olisi ainakin teknisesti hieno ratkaisu.

Varmaan helpoin jälkiasennuspatentti olisi jokin DC sähkömoottori joka joko pyörii siinä kaiken aikaa lisägeneraattorina tai sitten siinä on jousi/sylinteri, jolla starttauksen ajaksi puristetaan kumipyörä vauhtipyörää (tai muuta vastaavaa pintaa) vasten.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
675
Joo! Tosi hyviä kommentteja teiltä, @KanOl , @Nasty76 ja @Toinen nimimerkki !

Niin. Ilman muuta se noin kannattaisi olla, että mitataan oikea kierrosluku moottorista. Kun määrätty lukema (esim. 300 rpm) ylittyy, lopetetaan startin pyörittäminen ja siirrytään laturin ylösajoon. Joku maksimi starttiaika tuossa kannattaisi olla. Esim. tyyliin korkeintaan 5 sek pyöritetään starttia, sitten odotellaan vaikkapa 10 sek ja yritetään uudestaan, jos ei käynnisty.

Luulisi, että tämmöisessä moottorissa on tuo vastus niin pieni, että tosiaan muukin, kuin hammaspyörä riittäisi. Eli nyt tähän pömpeliin on tulossa akselikytkimellä tuo laturi kampiakselille. Siihen väliin ei tule tule mitään paikkaa liittää mitään muuta kampiakselille. Mutta jos ja kun tulee joskus innostusta, niin äkkiäkös liitosholkin korvaa sellaisella, jossa olisi vaikkapa kiilahihnalle ura. Tuohan oli loistava ajatus, että painaisi kitkakumipyörällä sähköstartin vauhtipyörää vasten. Nyt vauhtipyöränä on noin 2-3 mm paksusta happoteräksestä tehty kiekko. Sopivan veemäinen (ei v*ttumainen :)) kumiholkki tuon kiekon reunaa vasten varmastikin ajaisi homman. Tuossa liikkuvassa mekanismissa olisi vähän miettimistä.

Polkupyörän vapaakytkinkin on loistava idea. Mietin vaan, että kun moottori pyörii yli 3 000 r/min, niin ehkä koville joutuu se vapaakytkimen mekanismi?
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
374
Sahamopot aikoinaan rakennettiin usein niin, että jousella vedettiin sahan vauhtipyörää polkupyörän etukumia vasten. Kytkinkahvalla sai kumottua jousivoiman, jolloin moottori nousi irti renkaasta.

Tosiaan sekään ei ehkä olisi hullumpi ajatus antaa jonkun normaalin DC-moottorin (vanha akkupora, lakasukone, ebay. tms) pyöriä siinä kaiken aikaa. Kun lähtee käyntiin, alkaa sekin lataamaan akustoa...
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 162
1 suuntainen laakeri startin rattaalle/tjsp on myös yksi vaihtoehto.

Moottorin käyntitieto kannattaa ottaa tulpan sijaan jollakin muulla. Mites tuossa on nyt kipinä ?
Monissahan on sen vetostartin "alla" vauhtipyörä jossa magneetit puolaa varten.
Siihen viereen saa suoraan hall/induktioanturin josta saa kierrokset. Muistaakseni voi mitata taajuuden myös puolan sammutusjohdosta.
Jos on elektroninen sytytys niin anturi kampuralle ellei systeemistä saa kierroksia suoraan ulos.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
675
@ississ, yksisuuntalaakeri hyvä idea. Katselinpa huvikseen vähän, niin äkkiseltään katsottuna melko hintavia, 30 euron paikkeilla näyttäisi olevan. Hyvin pieni laakerihan tuohon käyttöön riittäisi, koska ei ole isoista voimista kysymys tuollaisen moottorin käynnistymisessä.

En ole ihan varma, onko tuossa mekaaninen vai elektroninen sytytys. Todennäköisesti tuossa moottorissa on elektroninen sytytys, vuodelta 1984, jolloin B&S:eissa yleisesti tulisi olla elektroninen sytytys. Sammutus on niin, että puolan johto oikosulkeutuu runkoon. Anturinhan voisi laittaa myös johonkin muualle sopivaan paikkaan, mutta se voi olla helpoin toteuttaa ehkä sinne moottorin sisään kuitenkin, koska siellä on vauhtipyörällä se magneetti ja eihän sellainen anturi varmaan kovin suuri ole.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
374
Itse toteuttaisin kierrosanturin induktiivisella anturilla, joka lukee jotain pultin- tai niitin kantoja, tai muita metallitatteja vauhtipyörästä tai jostain muusta pyörivästä osasta. Jos sopivia ei löydy, sitten vaan kierteet ja pultti(tai pultteja tasapainon takia) siihen pystyyn. Logiikkaan vain kerrotaan montako pulssia tulee per kierros.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 162
@ississ, yksisuuntalaakeri hyvä idea. Katselinpa huvikseen vähän, niin äkkiseltään katsottuna melko hintavia, 30 euron paikkeilla näyttäisi olevan. Hyvin pieni laakerihan tuohon käyttöön riittäisi, koska ei ole isoista voimista kysymys tuollaisen moottorin käynnistymisessä.

En ole ihan varma, onko tuossa mekaaninen vai elektroninen sytytys. Todennäköisesti tuossa moottorissa on elektroninen sytytys, vuodelta 1984, jolloin B&S:eissa yleisesti tulisi olla elektroninen sytytys. Sammutus on niin, että puolan johto oikosulkeutuu runkoon. Anturinhan voisi laittaa myös johonkin muualle sopivaan paikkaan, mutta se voi olla helpoin toteuttaa ehkä sinne moottorin sisään kuitenkin, koska siellä on vauhtipyörällä se magneetti ja eihän sellainen anturi varmaan kovin suuri ole.
Jaa, riippuu varmaan mistä se moottori on peräisin... sammutus puolan johdolla viittaa kyllä siihen perinteiseen ei-elektroniseen (no joo, taitaa siinä paketissa olla transistori). Ainakin vm -95 stigassa oli tällainen ei-cdi. Kokonaan mekaanista (= katkoja) näissä ei kai koskaan ole ollutkaan.
Pikahaku jeetuubista, siinä on todennäköisimmin jotain tällaista. Vetostartti ottaa tuohon keskitötteröön. Siinä on 1 tai 2 "kynttä" jotka ottaa noihin tötterön sisäuriin kun narusta nykäisee. Samalla tavalla voisi varmaan laittaa sen sähköstartinkin vetonarun tilalle...
1725259897929.png


Vauhtipyörässä on magneetit ja puola suoraan siinä vieressä.
Johonkin kohtaan kehällä voi laittaa induktio tai hall- anturin kunhan on sopivan lähellä magneettia. Antirusta riippuen voi saada 2 pulssia vierekkäin vauhtipyörän magneetista/kahdesta johtuen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
675
@ississ, joo samalta näyttää minullakin. Mimulla on lättäpää kone tosiaan. Tuo puolakin ihan saman näköisesti tuossa ja tuo startti tötterö näyttää myös samalta.

EDIT: Niin siis, jos pömpeli toimii hyvin, paino sanalla jos, niin voisi tuota sähköstarttia suunnitella tarkemmin. Mutta siis jos laturi on kiinni suoraan kampiakselilla kumisovitteella kuten nyt tulee olemaan, ja toimisi niin, niin pienimmän vaivan tie olisi ehkä poistaa käsistartti kokonaan ja vaihtaa tuo tuulettimen keskellä oleva käsistartin vastake, kuppimainen osa sopivaan hammaspyörään, johon tuommoinen perus ruohonleikkurin startti nappaisi solenoidinsa avulla normaaliin tapaan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
675
Joo no nyt voisi pikkuhiljaa jo etuilla ja alkaa suunnittelemaan lopullista ohjausyksikköä. Eli samalle piirikortille niin Arduino Nano, virtalähde (DC-DC), releet (toinen tulevaisuuden sähköstarttia varten), värinäanturi. Tulisi mahtua mahdollisimman pieneen, kirkkaalla kannella olevaan kytkentärasiaan, esim. tämän tyyppinen: Laitekotelo 120x120x60mm IP65 laipalla Kirkas kansi, vaalean harmaa, PC / G278CMF - Triopak Oy

Tulisi yrittää jäljentää noiden Arduinon relemoduulien kytkentä, samoin kuin värinäanturin kytkentä. Värinäanturista luovuttaneen tulevaisuudessa, mikäli sähköstartin rakentaminen tulee ajankohtaiseksi. Osathan ovat todennäköisesti sen verran edullisia, ettei tällaisenkin ekstrapiirin ymppäämistä kortille kannattane vältellä.

Mitähän lainalaisuuksia tommoisen piirin suunnittelussa on? Tähän mennessä on käynyt selväksi ainakin, ettei signaali- ja käyttöjännitelinjat tulisi mennä ristiin ja kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää piiri yksipuoleisena, mikäli mahdollista.

Kannattaako piirin piirtäminen aloittaa jännitelinjoista? Vähäisellä kokemuksellani päätyy usein umpikujaan. On hyvin vaikeaa nähdä, miltä lopullinen piiri näyttäisi. Tässähän vaaditaan kuvataiteellistakin lahjakkuutta! Hyvin suunniteltu piirikortti on myös silmään kauniin näköinen.

Tässä on taas se nykyinen apukortti, jonka kytkentä tullee lähes semmoisenaan tähän lopulliseen yhtenäispiiriin. Todennäköisesti shunttipiiri jää kokonaan pois, jos toivon mukaan lähipäivinä tehtävässä laturitestissä ei toimi. Shuntti korvataan jollain hall-virta-anturimoduulilla, jonka tuottama tieto voidaan suoraan syöttää Arduinolle.

Ruuviterminaalit tuossa muuttuisi aika paljon. Nyt ei tulisi erillistä sokeripalaa, johon "ulkoa" tulevat johdot ensiksi tulee, vaan ne olisi tarkoitus tulla suoraan kortille. Lisäksi moni yhteys kulkisi nyt suoraan kortilla paikasta toiseen.

Nyt kun äkkiseltään tähän erittelen, niin ainakin PWM5VIN, +5V, ja VOUT jäisi pois, koska ne kulkisi piirikortilla suoraan.

Tämä kortti on kooltaa n. 90 mm x 60 mm. Minkähän kokoinen kortti kannattaisi olla, toki niin pieni kuin mahdollista. Tulisi mahtua tämän olemassa olevan piirin (shuntti tod. pois) lisäksi siis Arduino Nano, Traco Power -"kolmipiikki" virtalähde, ainakin 2 kpl perus releitä sekä värinäanturi. Näille myös tarvittavat kaikki omat piirinsä.

Mihin kohtiin mikäkin osanen kannattaisi ajatella?

PCB_PCB_IR2110_2024-09-04.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 995
Itse en välittäisi alkajaisiksi kortin koosta vaan ensimmäisen version tekisin vähän väljemmin ja sitten siitä kun lähtee komponentteja asettelemaan fiksummin voi samalla pikkuhiljaa kortin kokoa pienentää. Niinkuin aiemminkin ketjussa edellisellä piirilevysuunnittelukierroksella keskusteltiin, yleensä kerrasta ei tule kuitenkaan hyvä vaan ensimmäisen vedoksen jälkeen rupeaa näkemään ongelmakohtia jne.

Tuo mistä piirtämisen aloittaa on aika makuasia, liittimistä on yleensä hyvä aloittaa koska niiden sijainnilla on yleensä joku syy mutta ilmeisesti ajattelit jättää liittimet pois? Itse koittaisin sommitella herkimmät signaalit ensin ja sitten mikropiirien konkat sun muut ja lopuksi sitten käyttöjännitteet. Tosin, tuossakin vähän vaikuttaa miten mikäkin vie tilaa ja pitääkö huolehtia häiriöherkkien asioiden ja häiriölähteiden etäisyyksistä. Esimerkiksi releitä en laittaisi minkään herkän mittaus-signaalin viereen jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 770
Viestejä
4 381 469
Jäsenet
72 871
Uusin jäsen
H1LTUN3N

Hinta.fi

Ylös Bottom