Autolaturi mökille varavoimaksi Arduinon avulla

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
669
Jos nälkä kasvaa syödessä, pitkällä aikavälillä, ja jos pömpeli toimii mukavasti, voi tavoitteena olla automaattinen sähkökäynnistys. Korvaisi vetokäynnistyksen jollakin sopivalla starttimoottorilla. Varsinaista starttikehää ei näissä B&S:ssä ole, eikä äkkiseltään kampurallekaan semmoista pysty helposti laittamaan ja hammaspyöräthän kohtuullisen kalliita (noin 50 e). Niin ehkä vähimmällä pääsisi koneistuttamalla ammattikoululla sopivan istukan vetokäynnistimen tilalle ja siihen sopiva starttimoottori. Starttimoottori B&S 391178 396306 Ruohonleikkurin startti Briggs&Stratton - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Käynnistys menisi jotenkin niin, että virtojen tullessa päälle, JOS akkujännite on alle halutun kynnyksen, aloitetaan käynnistysohjelma, muuten odotetaan. Käynnistysyrityksiä esim. 5 kertaa, ja jos ei käynnisty, mennään lopputilaan odottamaan, että käyttäjä tulee paikalle. Ei turhaan yritetä.

Tuossa tulisi moottorin käynnissä olo varmistaa suoraan moottorista. Esim. tulpanjohdosta (ympäriltä) saada pulsseja yli aikakynnyksen ajan, jolloin todetaan, että moottori on käynnissä ja sitten olemassa olevan koodin mukaan mennään laturin ylösajoon.

Vibraatiosensori käynnissäolon mittaukseen toki toiminee myös, joka on nykyisessä hässelissä, mutta kyllä se varmempi olisi joku tommoinen. Yksi, joka ei vielä ole vissiin tullut esille, on lämpöanturi. Eli mitataan pakoputken lämpöä, joka on idioottivarma tieto siitä, että moottori on käynnistynyt. Se vaan ei reagoi ihan niin nopeesti. Mutta varmasti riittävän nopeesti, kun lyö anturilätkän sopivaan paikkaan. Ja kynnysarvon ei tarvi edes hirveen korkee olla, esim. joku 60-70 astetta. Suoraan pakoputkeen lätkäistävää anturia ei ehkä kannata ajatella, koska se lämpenee varmaan (en vielä ole mitannut) useampaan sataan asteeseen, mutta esimerkiksi pakoputken ja moottorin kyljen väliin. Siellä lämpötila tuskin nousee turhan korkeaksi ja voihan niitä paistimittarilla ja laserilla mittailla. :)

Kuinka kauan startin pyöräytys saisi kestää? Olisiko yksi yritys 2 sek? Ehkä. Eihän se startti siitä hajoa, jos se hetken pyörähtää moottori mukana. Tuo moottori esim. ei ihan sekunnissa käynnisty. No joka tapauksessa, tuollainen vaikkapa 2 sek pätkä laskettaisiin yhdeksi yritykseksi. Jos käyntisignaalia saadaan vähintään esim. 8 sek ajan, todetaan, että moottori käy ja ajetaan laturi ylös. Muussa tapauksessa odotetaan esim. 5 sek ja tehdään käynnistystä edellä kerrottuun tapaan.

No tätä saa pohtia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2020
Viestejä
152
Mites hihnalla vedon välitys kampiakselilta starttimoottorille? Hihnapyörinä voisi käyttää vaikkapa jotain auton jakopään tai moniurahihnan pyöriä, jos oikein kengännauhabudjetilla tekee niin käyttää käytettyjä osia ;) Jos homman sais pelaamaan moniura- tai kiilahihnalla niin sellaisia olis helpohkoa sorvata halutulla halkaisijalla, hammashihnapyörä taasen hankalampi.

Toki ketju ei luistaisi...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
656
Jos laturilla on jo hihnapyörä eikös siihen voisi istuttaa esim polkupyörästä otettua ratasta ja hoitaa starttaus sitä kautta ja jos istuttaa takanavan kokonaan oisi vapaakytkinkin olemassa
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
372
Ite ottasin tiedon moottorin käynnistmisestä samalla kierrosnopeusanturilla josta ottaisin muutkin tiedot. Startatessa ei varmasti mennä koskaan käyntinopuskierroksiin ja heti kun mennään, startti pois päältä. Jos kierrokset laskee, startataan uudelleen.

Jos tuollaista starttihommaa suunnittelee, niin käyttäisin moottoria, jossa startti on vakiona tai laturina jotain dynastartin tyylistä, joka toimii samalla käynnistysmoottorinakin. Kyllähän nykyiseenkin laturiin voi rakennella starttitoiminnon syöttämällä 3vaihevirtaa staattoriin päin. Se olisi ainakin teknisesti hieno ratkaisu.

Varmaan helpoin jälkiasennuspatentti olisi jokin DC sähkömoottori joka joko pyörii siinä kaiken aikaa lisägeneraattorina tai sitten siinä on jousi/sylinteri, jolla starttauksen ajaksi puristetaan kumipyörä vauhtipyörää (tai muuta vastaavaa pintaa) vasten.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
669
Joo! Tosi hyviä kommentteja teiltä, @KanOl , @Nasty76 ja @Toinen nimimerkki !

Niin. Ilman muuta se noin kannattaisi olla, että mitataan oikea kierrosluku moottorista. Kun määrätty lukema (esim. 300 rpm) ylittyy, lopetetaan startin pyörittäminen ja siirrytään laturin ylösajoon. Joku maksimi starttiaika tuossa kannattaisi olla. Esim. tyyliin korkeintaan 5 sek pyöritetään starttia, sitten odotellaan vaikkapa 10 sek ja yritetään uudestaan, jos ei käynnisty.

Luulisi, että tämmöisessä moottorissa on tuo vastus niin pieni, että tosiaan muukin, kuin hammaspyörä riittäisi. Eli nyt tähän pömpeliin on tulossa akselikytkimellä tuo laturi kampiakselille. Siihen väliin ei tule tule mitään paikkaa liittää mitään muuta kampiakselille. Mutta jos ja kun tulee joskus innostusta, niin äkkiäkös liitosholkin korvaa sellaisella, jossa olisi vaikkapa kiilahihnalle ura. Tuohan oli loistava ajatus, että painaisi kitkakumipyörällä sähköstartin vauhtipyörää vasten. Nyt vauhtipyöränä on noin 2-3 mm paksusta happoteräksestä tehty kiekko. Sopivan veemäinen (ei v*ttumainen :)) kumiholkki tuon kiekon reunaa vasten varmastikin ajaisi homman. Tuossa liikkuvassa mekanismissa olisi vähän miettimistä.

Polkupyörän vapaakytkinkin on loistava idea. Mietin vaan, että kun moottori pyörii yli 3 000 r/min, niin ehkä koville joutuu se vapaakytkimen mekanismi?
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
372
Sahamopot aikoinaan rakennettiin usein niin, että jousella vedettiin sahan vauhtipyörää polkupyörän etukumia vasten. Kytkinkahvalla sai kumottua jousivoiman, jolloin moottori nousi irti renkaasta.

Tosiaan sekään ei ehkä olisi hullumpi ajatus antaa jonkun normaalin DC-moottorin (vanha akkupora, lakasukone, ebay. tms) pyöriä siinä kaiken aikaa. Kun lähtee käyntiin, alkaa sekin lataamaan akustoa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 708
Viestejä
4 386 249
Jäsenet
72 803
Uusin jäsen
Chapla

Hinta.fi

Ylös Bottom