Autoilua mahdollisimman edullisesti

Ja muutenkin ihmettelen että autoilussa tuntuu olevan joku itseisarvo ajaa mahdollisimman halvalla. Jos oikeasti haluaisi säästää niin asuminen on se kallein menoerä elämässä, mutta jostain syystä sillä ei kukaan rehentele että asuu teltassa tai sillan alla?
Jos sen mieltää vain paikasta toiseen liikkumiseksi, niin onhan autoilu aivan helvetin kallista: arvonalenemat, rahoituksen korot, verot, vakuutukset, huollot, renkaat, polttoaineet jne jne.
Kaikki kustannukset siksi että pääset kulkemaan töissä että pystyt maksamaan kalliin autosi kulut. Joku voi haluta minimoida autoilun kulut ja laittaa loput rahat vaikka osakkeisiin.

Auto on käyttöesine joka kuluu ja jonka arvo laskee. Se ei ole sijoitus. Asunnon kohdalla puolestaan voi puhua sijoituksesta, jonka arvo pysyy jotakuinkin samana tai voi jopa nousta.
 
Jos sen mieltää vain paikasta toiseen liikkumiseksi, niin onhan autoilu aivan helvetin kallista: arvonalenemat, rahoituksen korot, verot, vakuutukset, huollot, renkaat, polttoaineet jne jne.
Kaikki kustannukset siksi että pääset kulkemaan töissä että pystyt maksamaan kalliin autosi kulut. Joku voi haluta minimoida autoilun kulut ja laittaa loput rahat vaikka osakkeisiin.

Auto on käyttöesine joka kuluu ja jonka arvo laskee. Se ei ole sijoitus. Asunnon kohdalla puolestaan voi puhua sijoituksesta, jonka arvo pysyy jotakuinkin samana tai voi jopa nousta.

Jep.
Ja minusta kans oleellinen pointti on se, että kun ei ole automaattisesti mikään elämänlaatu/materiaalinenpääoma kysymys onko 20v auto vai 0v vanha auto. Se 20v voi olla elämänlaadullisesti aivan yhtä mukava, kun ei kaipaa mitään kosketusnäyttöjä, sun muita kaistavahteja (ei sillä että et rattiin torkkuessa kaipaat, jos sellaista vastaan).

Ei itsessään mitään siihen liittyvää, että talo homeessa tms. Verrata voi kyllä vanhaan taloon muuten.

En itse puhunut, että 1500€ auto on jokin rämisevä romu, ja että 20v vanha hyvä auto irtoisi vaikka 10 000€. Kun eivät maksa. Erikoisautot sitten eri.

Tälleen pointteja muistuttaen, eikä vain että millä pääsee halvimmalla kärsien. Miksi pitäisi kärsiä, jos kokeekin mieluisaksi tai paremmaksi omiin sen hetkisiin tarpeisiin sen uuden auton.
 
Kyllähän tuollainen G Astra on oikein sopiva sinkkumiehelle. Se tarjoaa kaksinkertaiset säästöt: auton edulliset käyttökustannukset pitävät budjetin kurissa, ja sinkkuna pysyminen hoituu kaupan päälle:hmm:
 
Autoilu on minulle pakollinen paha. Jos pärjättäisiin ilman auto(j)a, ei meillä niitä myöskään olisi. No ehkäpä harrasteauto löytyisi silloinkin, mutta se ei nyt ole tässä se oleellinen homma.
Minua ei kiinnosta auton hinkkaaminen, peseminen yms. Eikä myöskään kiinnosta stressata jos joku vahingossa kolauttaa jossain parkkiksella jonkun ovikolhun omaan autoon. Auto menettää arvoaan tiettyyn pisteeseen saakka ja rahan "menettäminen" sitä kautta ei kyllä kiinnostele yhtään.
Nykyään saa jo muutamalla tonnilla ihan hyvin tämän vuosituhannen autoja, missä on turvavarusteet ihan hyvät. Sen takia meillä valinta on ollut jo pidemmän aikaa ne halvat romut.

Mutta eipä minua kyllä liiemmin kiinnosta sekään, jos joku naapuri ajaa uudella autolla tai ostaisi jonkun kalliin auton tms. Tämä on vapaa maa ja jokainen saa ajaa sillä millä haluaa, uskoa mihin haluaa, identifioitua miksi haluaa jne.

Eniten ihmettelen niitä tyyppejä, joilla on aikaa ja viitsimistä alkaa pohtimaan toisten valintoja ja tekoja. Myönnän että itsekin nuorempana sitä harrastin, mutta nykyään ei enää jaksa muiden tekemiset niin paljoa kiinnostaa.
Se on just sen merkki että kykenee elään omaa elämää, ja että muiden asiota kannattaa huudella sitten omilla maillaan. Julkisessa tilassa tai omissa kodeissa saa ihminen ajella millä haluaa, pukeutua miten haluaa jne.
Eri aihe sitten jos henkilö itse pohtii tai yliajattelee sosiaalista kuvaansa ja mielleyhtymiä. Mut jos esim. pukeutuu siististi, siisti auto, siisti talo, niin harvempi varmaan kovin köyhäksi ajattele, vaikka se siisti auto olisi vanha auto. Ja lopun ajatuksista ei välttämättä tarvi välittää.
Mahdollisen mielenilmaisijan todellisista ajatuksista taas ei koskaan tiedä, kun se konfliktin motiivi muussa purkamisessa. Täälä ketjussa toki ymmärtää, jos liian yksipuolista, ja halu vastapallona puolustaa omia pointteja tai kokemustodellisuutta vähän ylikin.

Ja valintojen pohtiminen taas, niin jos se on omaan samaistumispintaan ja logiikkaan pohjaavaa, ilman varsinaisempaa pohtimista, niin voihan se olla ihan todellisuutta, kun vain muistaa ne monet muutkin identititeetit, kulttuurit jne. ulottuvuudet myös, miksi joku tekee tai tekemättä jotenkin.

Ja usein se omakin ajatusmaailma kokee yllätyksiä, ja se on sitä elämää.
Tai jos alla ollu uudempi auto, ja sit se vanha G Astra, niin voi olla että apua mikä teinikärry tää on, ja mitä ihmiset ajattelee. Vaikka ois aiemmin kattonut sitä herrasmiestä kävelevän vanhaan siistiin autoon, ja pitäen vaan coolina. Ihmiset on omalle kohdalle usein herkempiä pohtimaan kuin muiden.

Itekkin huomannu kuinka tunne heittää kuperkeikan, kun pääsee asiaan sisälle, ja tykästyykin. Se kriisi voi olla vaikka korimallinvaihto. Herrasmies sedan vaihtuu farkkuun tai mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle kärsimystä aiheuttaa arvonaleneman lisäksi kaikenlaiset turhat varusteet ja avustimet. On suorastaan rentouttavaa ajella omalla tyhmällä bm 2011 karvalakki autolla jossa ei ole edes peruutustutkaa.

Erityisen kunniamaininnan annan automaattiselle mäkipidolle ja kaistavahdille.
 
No nyt nämä jutut menivät taas toiseen ääripäähän. Ei sitä autoa tarvitse pätkällä ostaa ja alkaa muille keulimaan. Kai sitä nyt on muutakin kuin se läpimätä vanha ooppeli, tai sitten viikonloppumiljonääri tappiin rahoitetulla Taycanilla :D

Onkohan mulla ihan paska itsetunto kun en kaikessa elämiseen liittyvässä ajattele vain sitä omaa napaa. Olisi varmaan helpompaa pukeutua likaisiin pieruverkkareihin, painaa 150kg ja olla elämäntapatyöttömänä ettei vaan kukaan vahingossa ajattele että on huono itsetunto, jos toimii toisin. Noh, ehkä tuo oli huumoria jota en oikein tajunnut :D

Siinä on se välimallikin; tekee niinkuin itse haluaa miettimättä mitä muut ajattelee ja ihmettelemättä muiden valintoja.

Sekös lämmittää, kun elämä päättyy hirveen tai narkkarin tötöilyyn, saahan muutamalla tonnilla jo ihan suht turvallista 2010 kampetta jossa huomattava ero johonkin 90-luvun Yarikseen vaikka autoilu olisikin absoluuttisesti halvinta sillä.

Aika vähän voisi harrastaa jos noin paljon pelkäisi. Moottoripyöräily, pyöräily ja lenkkeily pitäisi ainakin heti unohtaa. Kypärä päähän ja bussilla/junalla lienee ainut vaihtoehto.
 
Sehän keräs mukavasti keskustelua. Siinä sitä olikin jo enemmän kun odotti.
Tesla Model Y tarvitsee oman ketjun, mutta iso aihe autoilun ytimessä kulma ei tartte. Erikseen oli sitten että lisäksi on vielä vastaava ketju jo😃
Ja lisäksi liian tiedote 😃 Se on ihan totta että eihän se mikään kysymys ollut, mutta oman kokemuksen esittelevä keskustelun avaus kylläkin. Enkä ite käynyt herätelläkseen laitteleen.
Mutta ei täälä toki sovi mitään kolumnistia leikkiä. Sellanen olo alko tuleekin kun ei malttanu olla keskustelematta oman alotuksen lisäks.

Siinä olikin oikeen hyvin, sopien tähän hienosti. Täälä taitaa muutenkin olla etiketti käydä pidempääkin tutkimaan mitä ketjua olemassa, eikä mikään suomi24 siinäkään.
 
@Sp3 En huomannutkaan että ketju katosi. Ihan hauskaa luettavaa oli.

Aloin miettimään että onkohan vanhoissa Opeleissa miten varmoja moottoreita? Esimerkiksi siinä G Astrassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sp3
Jos sen mieltää vain paikasta toiseen liikkumiseksi, niin onhan autoilu aivan helvetin kallista: arvonalenemat, rahoituksen korot, verot, vakuutukset, huollot, renkaat, polttoaineet jne jne.
Kaikki kustannukset siksi että pääset kulkemaan töissä että pystyt maksamaan kalliin autosi kulut. Joku voi haluta minimoida autoilun kulut ja laittaa loput rahat vaikka osakkeisiin.

Auto on käyttöesine joka kuluu ja jonka arvo laskee. Se ei ole sijoitus. Asunnon kohdalla puolestaan voi puhua sijoituksesta, jonka arvo pysyy jotakuinkin samana tai voi jopa nousta.
Valtaosassa asuntojahan se arvo ei myöskään nouse iän myötä, eikä etenkään uusissa omakotitaloissa. Lisäksi asunnon kuluihin täytyy ihan samalla lailla laskea ne huoltokustannukset mukaan, ja käyttökulut myös.
 
@Sp3 En huomannutkaan että ketju katosi. Ihan hauskaa luettavaa oli.

Aloin miettimään että onkohan vanhoissa Opeleissa miten varmoja moottoreita? Esimerkiksi siinä G Astrassa.

Hauska kuulla!

Molemmat sekä 8v että 16v 1.6L hyvässä maineessa. 8v toki selvästi tehottomampi ja kulutus ei niin pienempi (vaiko yhtään?). Tuo mainittu hihnankatkeeminen hyvä pointti huolen kannalta jos epävarmaa.

Tossa 1.6 16v:ssa sellanen hauska, että hihnanvaihtoväli aikanaan puolitettiin jälkeenpäin 120 000:sta 60 000 ja 8 vuodesta 4. Mutta se koskee jonnekkin 00 vm. asti, kunnes tuli päivitetyt moottorit, sit 1.6 16v:ssä olikohan 90 000 km ja 6v vaihtoväli.

1.8L ollut huonompaa mainetta, et niissä ainakin vanhemmissa versioissa jotain yläpään juttuja, en tiedä tarkemmin.

2.2 koneesta ei mitään tietoa.
 
Hauska kuulla!

Molemmat sekä 8v että 16v 1.6L hyvässä maineessa. 8v toki selvästi tehottomampi ja kulutus ei niin pienempi (vaiko yhtään?). Tuo mainittu hihnankatkeeminen hyvä pointti huolen kannalta jos epävarmaa.

Tossa 1.6 16v:ssa sellanen hauska, että hihnanvaihtoväli aikanaan puolitettiin jälkeenpäin 120 000:sta 60 000 ja 8 vuodesta 4. Mutta se koskee jonnekkin 00 vm. asti, kunnes tuli päivitetyt moottorit, sit 1.6 16v:ssä olikohan 90 000 km ja 6v vaihtoväli.

1.8L ollut huonompaa mainetta, et niissä ainakin vanhemmissa versioissa jotain yläpään juttuja, en tiedä tarkemmin.

2.2 koneesta ei mitään tietoa.
Tähän lisätäkseni vielä, että ehdottomasti sitten sellainen yksilö, joka ei nauti öljyä liiemmin. Noissa 1,6 litrasissa ecotec-moottoriessa on murheenkryyni noi venttiilivarren kumit.

Meillä käytössä ollut 1,6L G astra on nyt työkaverilla, kun osti sen meiltä pois. Ajettu 399 200 km. Toki - oli hyvällä pidolla ainanki minun aikanani.
 
Tähän lisätäkseni vielä, että ehdottomasti sitten sellainen yksilö, joka ei nauti öljyä liiemmin. Noissa 1,6 litrasissa ecotec-moottoriessa on murheenkryyni noi venttiilivarren kumit.

Meillä käytössä ollut 1,6L G astra on nyt työkaverilla, kun osti sen meiltä pois. Ajettu 399 200 km. Toki - oli hyvällä pidolla ainanki minun aikanani.

Mulla oli B Vectra 1.6 16v jonkun aikaa, jossa oli ollut iät ja ajat tavallista isompi öljynkulutus. Mutta se kulutus ei pahentunu mihinkään vuosienkaan aikana. Oiski joki valmistusheitto.

Sit omat G Astrat ei ookkaan vienyt.
 
Tähän lisätäkseni vielä, että ehdottomasti sitten sellainen yksilö, joka ei nauti öljyä liiemmin. Noissa 1,6 litrasissa ecotec-moottoriessa on murheenkryyni noi venttiilivarren kumit.

Meillä käytössä ollut 1,6L G astra on nyt työkaverilla, kun osti sen meiltä pois. Ajettu 399 200 km. Toki - oli hyvällä pidolla ainanki minun aikanani.

Paljonko se öljynkulutus on noissa ongelmakoneissa ? Yksi 1.6/16v hävitti öljyä ~2dl/1000km mutta ei sille koskaan tullut tehtyä mitään. Oli 2. autona ja kilometrejä vuodessa ~10tkm niin annoin olla. Saattoi tosin hävittää öljyn (tai ainakin osan siitä) venttiilikannen välistä kun tiiviste vuoti.
 
Paljonko se öljynkulutus on noissa ongelmakoneissa ? Yksi 1.6/16v hävitti öljyä ~2dl/1000km mutta ei sille koskaan tullut tehtyä mitään. Oli 2. autona ja kilometrejä vuodessa ~10tkm niin annoin olla. Saattoi tosin hävittää öljyn (tai ainakin osan siitä) venttiilikannen välistä kun tiiviste vuoti.
Oon muutes ainakin kuullut sellasen, että osaan vanhemmista 1.6 16v koneista ois hujahtanut vähän väärän kokosta männänrenkaita, miks jotkut yksilöt kuluttaa ominaisuutena reippaammin. Mut siis harvassa koko määrää.

Eikös tuollanen venttiilivarrenkumiasia ole sellanen pian paheneva juttu.

Vecta B:n 1.6 16v koneessa öljynkulutus pysy samana keskimäärästä isompana venttilivarrenkumien vaihduttuakin.
Kumit vaihtu sellasessa episodissa, kun oltiin merkkihuollossa aikanaan laittettu jakohihna hampaan pieleen, ja sit ajettu 100 000km sillä ennen asian selviämistä, kulutus isona ja tehot pienenä. Kone aivan karstassa. No meikäläisen omistuksessa sit 120 rajotuksen tietä ajettua pidempään, irtos karstapaakku rikkoen venttiilin 😃 Esimerkki hajoamisesta joka ei auton, vaan huoltovirheen vika.
 
Ei hiljaisuutta arvostava kyllä millään 99 Astralla aja. Ja joku vanha edustusauto on taas kaikkea muuta kuin halpa ja luotettava. Äänieristykset ovat parantuneet kaiken muun ohessa vuosien varrella.
En huomannutkaan tätä, kun vilkasin taakse päin. Pakko sorkkia, kun minusta kiinnostava aihe ja iso väite.

Ei ne auton eristykset sillä tavalla ole parantunut ajan mukaan, vaan enemmän kyse autovalmistajan painotuksesta niillä samoilla tekniikoilla jotka oli 20v sitten. Eli löytyykö esim. sieltä takakontista pyöränkaarien ympärilä sitä eristettä vai ei.
Ja esim. amerikkalaisilla on ollut tapana panostaa eristykseen enemmän ihan siellä Chevrolet-luokan autoissa. Ja esim. Chervolet Lumina oli aikanaan TM:ssä "mittaushistorian hiljasimpia autoja" kun limusiini-tason autoja ei laske. Ja pesee sukkasillaan kulkemisessa edelleen hyvin monen uuden auton, kaikenmaailman kuminoiden ja suhinoiden kuulumisessa.
Tosin mukavuuspainotteinen alusta saatta jo helpottaa resonanssien vaimentumisessa.

Ja kyseinen G Astra, on hiljaseksi kehuttu auto luokassaan, ja uusiakin autoja jotka äänekkämpiä kuminoiltaan. Astrassa on sen verran hiljanen ja pehmeä äänimaailmaa, että sitä ei koskaan ajattele että onpa meteliä, kun vaikka lähtee moottoritielle. Pari vuotta sitten kaasujalan artikkelissa puhuttiin kassakaapista (joka itsestä ehkä jo ylisana).
Esim. Uudemmman aikakauden Almera selvästi äänekkäämpi, niin moottorin ääniltä sisälle, kuin se äänien tunkeutuminen kabiiniin, kun lähtee isolle tielle.

Samalla alustaltaan pintamukavanpi kuin moni saman luokan uudempi, samalla kun sopivasti jämäkkyyttä sitä kaipaavalle.

Ei niiden ledvalojen, uuden muotoilun ja tietotekniikan saa antaa liikaa hämätä. Monet perusasiat kun ei juuri ole muuttunut.
Jotkut jopa sanoo, että ajettavuudeltaan parhaat autot oli ennen kaiken sähköistymistä, että toisi tiettyä tunnon puutetta. Tähän en ite osaa sanoa, enkä väitä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
3-oviset G-Astrat eivät ole jääneet mieleen mitenkään erityisen meluisina, mutta farkku mallinen oli kyllä äänekäs. Tosin kyseisestä yksilöstä oli takapenkit poistettu eli tehty pakettiauto niin varmasti vaikuttaa. Reilu satasen panostuksella saa kuitenkin hiljennettyä autoa kuin autoa melkoisesti jos viitseliäisyyttä riittää.
 
Hyundai Getz. Surkea äänieristys, kuluttaa paljon bensaa ja öljyä, karu ja muovinen. Sitten taas toimii kuin junan vessa. Halvat osat ja helppo korjata. Kiihtyy nopeasti. Lyhyet välitykset.

Se ei ole sattumaa pizzakuskit niitä käyttää.
 
En huomannutkaan tätä, kun vilkasin taakse päin. Pakko sorkkia, kun minusta kiinnostava aihe ja iso väite.

Ei ne auton eristykset sillä tavalla ole parantunut ajan mukaan, vaan enemmän kyse autovalmistajan painotuksesta niillä samoilla tekniikoilla jotka oli 20v sitten. Eli löytyykö esim. sieltä takakontista pyöränkaarien ympärilä sitä eristettä vai ei.
Ja esim. amerikkalaisilla on ollut tapana panostaa eristykseen enemmän ihan siellä Chevrolet-luokan autoissa. Ja esim. Chervolet Lumina oli aikanaan TM:ssä "mittaushistorian hiljasimpia autoja" kun limusiini-tason autoja ei laske. Ja pesee sukkasillaan kulkemisessa edelleen hyvin monen uuden auton, kaikenmaailman kuminoiden ja suhinoiden kuulumisessa.
Tosin mukavuuspainotteinen alusta saatta jo helpottaa resonanssien vaimentumisessa.

Ja kyseinen G Astra, on hiljaseksi kehuttu auto luokassaan, ja uusiakin autoja jotka äänekkämpiä kuminoiltaan. Astrassa on sen verran hiljanen ja pehmeä äänimaailmaa, että sitä ei koskaan ajattele että onpa meteliä, kun vaikka lähtee moottoritielle. Pari vuotta sitten kaasujalan artikkelissa puhuttiin kassakaapista (joka itsestä ehkä jo ylisana).
Esim. Uudemmman aikakauden Almera selvästi äänekkäämpi, niin moottorin ääniltä sisälle, kuin se äänien tunkeutuminen kabiiniin, kun lähtee isolle tielle.

Samalla alustaltaan pintamukavanpi kuin moni saman luokan uudempi, samalla kun sopivasti jämäkkyyttä sitä kaipaavalle.

Ei niiden ledvalojen, uuden muotoilun ja tietotekniikan saa antaa liikaa hämätä. Monet perusasiat kun ei juuri ole muuttunut.
Jotkut jopa sanoo, että ajettavuudeltaan parhaat autot oli ennen kaiken sähköistymistä, että toisi tiettyä tunnon puutetta. Tähän en ite osaa sanoa, enkä väitä mitään.
Tyhmiä vertailutuloksia on toki mahdollista saada, kun vertaa omenaa päärynään. Ota samaa luokkaa oleva uusi Opel sun Astrasi rinnalle, niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitin.
 
Hyundai Getz. Surkea äänieristys, kuluttaa paljon bensaa ja öljyä, karu ja muovinen. Sitten taas toimii kuin junan vessa. Halvat osat ja helppo korjata. Kiihtyy nopeasti. Lyhyet välitykset.
Kiihtyy? Mopommat n. 16 sekkaa nollasta sataan? Kai 1,6-litrainen vikkelämpi on, mutta käyttääkö pizzakuskit sitten sitä?

Itse on kylläkään kovasti kiihtyvyyttä arvosta, kun ei sillä normiajossa (täällä päin) tee yhtään mitään eikä millään autolla "jää jalkoihin", kun antaa niillä mopoillakin vaan kenkää kun tarvis. Omat kaksi viimeistä rutkutinta kiihtyvät n. 10 sekuntia nollasta sataan. Käyttöä ei ikinä silläkään nykyisin aika maltillisella lukemalla ole pois lukien se harva kerta kun kiihdytyskaistalla kerran polkaisee. Ja sekin on turhaa.
 
Taitaa melkein kaikilta merkeiltä löytyä automalleja jolla voi päästä halvalla ja huolettomasti,toki vaatii vähän tietämystä ja tuuria löytää sopiva yksilö.Jopa vag löytyy 2000 luvulta malleja jotka ei syö öljyä ja jakoketju kestää yli 350 tkm.
 
Hyundai Getz. Surkea äänieristys, kuluttaa paljon bensaa ja öljyä, karu ja muovinen. Sitten taas toimii kuin junan vessa. Halvat osat ja helppo korjata. Kiihtyy nopeasti. Lyhyet välitykset.
Oli tällainen kakkosautona, ostettiin uutena. Neljä vuotta ajoa ja yksi ainoa vika koko aikana. Muistaakseni vilkku hajosi niin vaihdettiin takuuseen joku isompi ohjainboksi johon oli integroitu ns. kaikki. Sisusta joo harmaata kunnon ämpärimuovia. Sain muistaakseni myytyä kahdessa viikossa kun oli vielä takuuta jäljellä. Kyllä silläkin ajeli mutta ei se mikään Porsche ole.
 
Taitaa melkein kaikilta merkeiltä löytyä automalleja jolla voi päästä halvalla ja huolettomasti,toki vaatii vähän tietämystä ja tuuria löytää sopiva yksilö.Jopa vag löytyy 2000 luvulta malleja jotka ei syö öljyä ja jakoketju kestää yli 350 tkm.

Varmasti näinkin. Mutta yksi asia, johon nykyään täytyy kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin ketjun alkupäässä, on kulutus ja käyttövoima.

Aikaisemminkin on ollut korkeita polttoainehintoja, kuten v. 2012, mutta nyt näyttää siltä, että jakeluvelvoitteen kohoaminen ja tieliikenteen päästökauppa tulevat nostamaan polttonesteiden hinnat pysyvästi vähintään kakkosella alkavaksi jo lähivuosien aikana. Lisäksi Autoliitto lausui sellaista, että dieselin nykyinen verotuki muuttuisi laittomaksi (ja sitä myötä pumppuhinnat kohoaisivat, toisaalta dieselauton käyttövoimaveron pitäisi kadota).

Tässä tilanteessa on aivan kriittistä kiinnittää huomiota ajoneuvon kulutukseen, mikäli autolla ajetaan yhtään enemmän. Perinteinen "osta X tonnin Astra-G/ruostumaton-ranskalainen/pahkakylki-Volvo" on aina vain kauempana mahdollisimman edullisesta autoilusta. Vaikka auton arvo ei laskisi ja vaikka autoa korjaisi itse lähes ilmaiseksi, niin operointikustannukset voivat nousta tolkuttomiksi.
 
on aivan kriittistä kiinnittää huomiota ajoneuvon kulutukseen, mikäli autolla ajetaan yhtään enemmän.

Ei kai tuo ole hirveästi kriittisempää kuin n. 2-3v sittenkään.

Autoilussa on aina ollut suomessa iso osa kiinteitä kuluja, nyt se break even raja vain hieman säätyy vastaamaan polttoaineen muuttuvaa hintaa, joka ei edelleenkään ole ainoa käyttökustannus.

Rahan arvo/ostovoima yms muuttuu myös eli samalla kuin pa hinta nousee niin nousee huollon hintakin.
 
Tuli edellisestä mieleen että tänään tuli vastaan muita paperia etsiessä pensakuitti 90 luvun puolesta välistä,95 oli vajaat 5 markkaa.
 
Minulle huomattavasti tärkeämpää on se, että sitä autoa pystyy ja osaa huoltaa itse. Otetaan vaikka joku jakopään teko. Jos sen voi tehdä itse ja sillä säästää vaikka sen 500 euroa vs. että sen tekisi liikkeessä niin tuolla säästyneellä rahalla saa aika monta litraa bensaa lorotella tankkiin.

Pikaisesti laskien vastaa lähestulkoon sitä että olisi 6l kuluttava auto jota pitää huoltaa liikkeessä vs. 8l kuluttava auto jota voi huoltaa itse ja ajosuoritteena 20tkm vuodessa.
 
Minulle huomattavasti tärkeämpää on se, että sitä autoa pystyy ja osaa huoltaa itse. Otetaan vaikka joku jakopään teko. Jos sen voi tehdä itse ja sillä säästää vaikka sen 500 euroa vs. että sen tekisi liikkeessä niin tuolla säästyneellä rahalla saa aika monta litraa bensaa lorotella tankkiin.

Pikaisesti laskien vastaa lähestulkoon sitä että olisi 6l kuluttava auto jota pitää huoltaa liikkeessä vs. 8l kuluttava auto jota voi huoltaa itse ja ajosuoritteena 20tkm vuodessa.

Jokainen voi etsiä piheimmän auton kätttötarkoitukseensa ja harvassa on autot joita ei itse voisi huoltaa. Mutta kerrostalossa asuva reumaattinen humanisti ilman työkaluja ei käytännössä tule huoltamaan autoaan itse, onnistui se sitten ruuvimeisselillä ja jakoavaimella tai vaadittiin siihen kaapeli + vcds.
 
Varmasti näinkin. Mutta yksi asia, johon nykyään täytyy kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin ketjun alkupäässä, on kulutus ja käyttövoima.

Aikaisemminkin on ollut korkeita polttoainehintoja, kuten v. 2012, mutta nyt näyttää siltä, että jakeluvelvoitteen kohoaminen ja tieliikenteen päästökauppa tulevat nostamaan polttonesteiden hinnat pysyvästi vähintään kakkosella alkavaksi jo lähivuosien aikana. Lisäksi Autoliitto lausui sellaista, että dieselin nykyinen verotuki muuttuisi laittomaksi (ja sitä myötä pumppuhinnat kohoaisivat, toisaalta dieselauton käyttövoimaveron pitäisi kadota).

Tässä tilanteessa on aivan kriittistä kiinnittää huomiota ajoneuvon kulutukseen, mikäli autolla ajetaan yhtään enemmän. Perinteinen "osta X tonnin Astra-G/ruostumaton-ranskalainen/pahkakylki-Volvo" on aina vain kauempana mahdollisimman edullisesta autoilusta. Vaikka auton arvo ei laskisi ja vaikka autoa korjaisi itse lähes ilmaiseksi, niin operointikustannukset voivat nousta tolkuttomiksi.
Juu varmasti niinkin että voi kallistua bensa hiljalleen. Mutta toisaalta taas johonkin rajaan asti, koska ammattikäytössä sitä polttoainetta palaa silti paljon, menisi sitä 4l vai 6l satasella. Eikä liikenteen "täys" sähköistystä ole vielä tapahtumassa tuolla autoteillä.
Joku Astra G taas kuluttaa 1.6 koneella niin vähän (6,5 litran luokkaa monen vähemmän kaupungissa ajavan keskikulutus tai vähemmän), että ei ero niin, ellei aja aivan älyttömästi. Ei ne tuliterät tavan Golffi farkut Hybridinäkään tahdo kauheemmin alta 5 litran mennä seka-ajossa.
 
Tyhmiä vertailutuloksia on toki mahdollista saada, kun vertaa omenaa päärynään. Ota samaa luokkaa oleva uusi Opel sun Astrasi rinnalle, niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitin.
Toki lähtökohta että samaa mallia ei sama valmistaja ala huonontaan, enkä ole olettanut että uusi Astra ei olisi hyvin todennäköisesti hiljaisempi. Mutta ei pointti ollut kyllä sekään :D Vaan että moni saman luokan auto parikin korimallia uudempana äänekkäämpi, puhuu sit suhinoista, ropinoista hiekkatiellä tai vaan yleiskuminasta, mikä kelläkin se heikko paikka. Että ei mikään meluisa auto yhtään. Mutta ei taas yhtä hiljainen kun kalliimman luokan Vectra, jostain Volvo s60 puhumattakaan jne. mihin sit vertaakaan.
 
3-oviset G-Astrat eivät ole jääneet mieleen mitenkään erityisen meluisina, mutta farkku mallinen oli kyllä äänekäs. Tosin kyseisestä yksilöstä oli takapenkit poistettu eli tehty pakettiauto niin varmasti vaikuttaa. Reilu satasen panostuksella saa kuitenkin hiljennettyä autoa kuin autoa melkoisesti jos viitseliäisyyttä riittää.
Juu niillä takapenkeillä selvä vaikutus, ja farkussa pieni vielä tavaratilan katteellakin, koska G Astrassa ei takaluukussa mitään erityisiä äänieristeitä.
 
Juu varmasti niinkin että voi kallistua bensa hiljalleen. Mutta toisaalta taas johonkin rajaan asti, koska ammattikäytössä sitä polttoainetta palaa silti paljon, menisi sitä 4l vai 6l satasella. Eikä liikenteen "täys" sähköistystä ole vielä tapahtumassa tuolla autoteillä.
Joku Astra G taas kuluttaa 1.6 koneella niin vähän (6,5 litran luokkaa monen vähemmän kaupungissa ajavan keskikulutus tai vähemmän), että ei ero niin, ellei aja aivan älyttömästi. Ei ne tuliterät tavan Golffi farkut Hybridinäkään tahdo kauheemmin alta 5 litran mennä seka-ajossa.

Kyllä nuo uudehkot autot saa matka-ajossa menemään aika pienellä. Vagarenan puolelta löytyy 1.0 TSI pihistelyketju, jossa kundit ajaa 4 litralla 100 kilometriä matka-ajoa. Aika edullista, kun jollain Astralla menisi se 6 litraa samanlaisessa matka-ajossa.

Mutta pääpointti oli, että jos bensa maksaa muutamien vuosien päästä 2,5€ litralta, niin se on paljon. Jollain 10 litraa satasella imevällä automaattivaihteisella V70 Mk2:lla se tekisi 25 senttiä kilometriltä. Samanikäinen manuaali 1.4-1.6 Astra, Focus tms. vaikkapa 7 litraa satasella, niin 17,5 senttiä. Jollain litraisella TSI:llä 5 litraa tekisi 12,5 senttiä. Sähköautolla 0,10€/kWh (ladataan kotona) ja 20 kWh / 100 km, niin 2 senttiä - tai 0,30€/kWh (ladataan julkisesti), niin 6 senttiä.

^Tuo on selkeä muutos siinä suhteessa, että aiemmin auton arvoa (ja arvonalenemaa) on pidetty hirmu merkittävänä keskusteltaessa edullisesta autoilusta. Toki se on yhä edelleen tärkeä tekijä, mutta bensiinin/dieselin kallistuessa uuden auton pienempi kulutus ei ole enää läheskään niin vähäpätöinen asia kuin se oli joskus bensiinin maksaessa 1,5€ litralta. Puhumattakaan tietysti halvalla ladattavista sähköautoista, jotka ovat rahallisesti yhä useamman ulottuvilla.
 
Kyllä nuo uudehkot autot saa matka-ajossa menemään aika pienellä. Vagarenan puolelta löytyy 1.0 TSI pihistelyketju, jossa kundit ajaa 4 litralla 100 kilometriä matka-ajoa. Aika edullista, kun jollain Astralla menisi se 6 litraa samanlaisessa matka-ajossa.

Mutta pääpointti oli, että jos bensa maksaa muutamien vuosien päästä 2,5€ litralta, niin se on paljon. Jollain 10 litraa satasella imevällä automaattivaihteisella V70 Mk2:lla se tekisi 25 senttiä kilometriltä. Samanikäinen manuaali 1.4-1.6 Astra, Focus tms. vaikkapa 7 litraa satasella, niin 17,5 senttiä. Jollain litraisella TSI:llä 5 litraa tekisi 12,5 senttiä. Sähköautolla 0,10€/kWh (ladataan kotona) ja 20 kWh / 100 km, niin 2 senttiä - tai 0,30€/kWh (ladataan julkisesti), niin 6 senttiä.

^Tuo on selkeä muutos siinä suhteessa, että aiemmin auton arvoa (ja arvonalenemaa) on pidetty hirmu merkittävänä keskusteltaessa edullisesta autoilusta. Toki se on yhä edelleen tärkeä tekijä, mutta bensiinin/dieselin kallistuessa uuden auton pienempi kulutus ei ole enää läheskään niin vähäpätöinen asia kuin se oli joskus bensiinin maksaessa 1,5€ litralta. Puhumattakaan tietysti halvalla ladattavista sähköautoista, jotka ovat rahallisesti yhä useamman ulottuvilla.
Niin aivan. Ja sitten kertaantuen mitä enemmän ajaa. Samalla kun hyvin vähän ajavilla ei niin merkitys tulevaisuudessakaan, jos bensalla vaan autoja vielä kulkee.
Ja sitten se 2 litran ero ja sen merkitys kun ei paljoa aja. Toki sekin rahaa sen verta, että voi miinustaa sen uudemman auton kuluista jonkun verran kuitenkin, jos ei auto vaan sunnuntai kirkkoon käytä.
 

Ulkopuolisena välihuutelen:

-Kahden voimalinjan suurempi hankintakustannus (OK, joskus plugari voi olla polttomoottoriautoa halvempikin Suomen autoverotuksen takia)
-Kahden voimalinjan suurempi huolto-/korjauskustannus (enemmän potentiaalisesti hajoavia osia kuin polttomoottoriautossa tai sähköautossa)
-Autonvalmistajien idioottimaiset käytännön toteutukset (Esim. auto ei lämpeä sähköllä, jolloin polttomoottori käy talvella tyhjäkäynnillä tuottamassa lämpöä, jota alkaa tulla vasta pitkän ajan jälkeen. Tai auton moottori käy sillä tavoin pätkissä, että se ei koskaan lämpene kunnolla, vaan ruostuu sisältäpäin pilalle!)

Kait siinä on se idea että plugarin akun voi ladata nopeasti paskaksi, koska ajaa vain pelkällä akulla.

Tämäkin on huomioonotettava asia.
 
Omassakin lähipiirissä yksi plugarihybridiautoilija joka ajaa kaikki lyhyet ajot pelkällä sähköllä. En tiedä, että onko tuo sitten kovin järkevää. Tuolla tavalla varmaan voi saada akun aika nopeasti loppuun, ja mahtaakohan tuo tehdä polttomoottorillekkaan kovin hyvää.

Ehkä kaikista ihmeellisintä on, että pidemällekkin matkalle lähtiessä ajaa alkumatkan pelkällä sähköllä, vaikka kyllä tietää ettei se riitä ja polttomoottori kuitenkin hyrähtää jossain välissä käyntiin.

Yksityisleasing, ettei taida kyseistä henkilöä kauheasti kiinnostaa. Tuossakin vain sitten on kyllä mukava pommi jollekkin muulle. Ehkä olisi järkevämpää vain hankkia se täyssähköauto, eikä leikkiä sähköautoa tuollaisella plugarihybridillä.
 
Omassakin lähipiirissä yksi plugarihybridiautoilija joka ajaa kaikki lyhyet ajot pelkällä sähköllä. En tiedä, että onko tuo sitten kovin järkevää. Tuolla tavalla varmaan voi saada akun aika nopeasti loppuun, ja mahtaakohan tuo tehdä polttomoottorillekkaan kovin hyvää.

Ehkä kaikista ihmeellisintä on, että pidemällekkin matkalle lähtiessä ajaa alkumatkan pelkällä sähköllä, vaikka kyllä tietää ettei se riitä ja polttomoottori kuitenkin hyrähtää jossain välissä käyntiin.

Yksityisleasing, ettei taida kyseistä henkilöä kauheasti kiinnostaa. Tuossakin vain sitten on kyllä mukava pommi jollekkin muulle. Ehkä olisi järkevämpää vain hankkia se täyssähköauto, eikä leikkiä sähköautoa tuollaisella plugarihybridillä.

No, käytettäväksihän se akku on tarkoitettu ja parempi varmaan on, että polttomoottoria ei käytetä muutaman kilometrin matkoja, kun se ei edes ehdi lämmetä kunnolla... Samoin pitkän matkan alkutaival on mielestäni OK ajaa sähköllä, koska onhan se halvempaa. Pitää vain huolehtia, että polttispuolikin pääsee käymään suht usein (kerran viikossa-parissa?) ja kuumaksi asti.
 
No, käytettäväksihän se akku on tarkoitettu ja parempi varmaan on, että polttomoottoria ei käytetä muutaman kilometrin matkoja, kun se ei edes ehdi lämmetä kunnolla... Samoin pitkän matkan alkutaival on mielestäni OK ajaa sähköllä, koska onhan se halvempaa. Pitää vain huolehtia, että polttispuolikin pääsee käymään suht usein (kerran viikossa-parissa?) ja kuumaksi asti.

Josta pääsemmekin taas siihen kysymykseen, että jos tarkoitus on ajaa sähköllä, niin miksi larpata sähköautoilua polttomoottoriautolla, jonka kylkiäisenä on pieni akku tehottoman sähkömoottorin kanssa?
 
Kyllä se plugari voi olla optimi valinta jos:

- kotona latausmahdollisuus
- ajot enimmäkseen kaupunkipyörittelyä
- välillä tarve ajaa pidempää matkaa

Toki jos siihen sähköautoon on varaa pistää niin paljon että pääsee noin 400 km rangelle ympäri vuoden niin tilanne on eri. Mutta kun lukee ketjun otsikon…
 
Josta pääsemmekin taas siihen kysymykseen, että jos tarkoitus on ajaa sähköllä, niin miksi larpata sähköautoilua polttomoottoriautolla, jonka kylkiäisenä on pieni akku tehottoman sähkömoottorin kanssa?
Suomessa syy on pääasiassa verotuksellinen, eli laskennalliset päästöt saadaan alas ja sitä kautta hankintahinta sekä vuotuinen ajoneuvovero alas nekin. Myös maailmalla on erilaisia etuja vähäpäästöisille. Ja valmistajat myös hyötyvät laskennallisista päästösäästöistä, eli tarjontapuolella on painetta sielläkin.
 
Kyllä se plugari voi olla optimi valinta jos:

- kotona latausmahdollisuus
- ajot enimmäkseen kaupunkipyörittelyä
- välillä tarve ajaa pidempää matkaa

Toki jos siihen sähköautoon on varaa pistää niin paljon että pääsee noin 400 km rangelle ympäri vuoden niin tilanne on eri. Mutta kun lukee ketjun otsikon…

Jos tarve ajaa pidempää matkaa on vain välillä, niin eikö sitten voisi ladata sitä lyhytkantamaisempaakin autoa tienpäällä?

Hankintahintahan ei enää ole niin vahvasti plugarin puolella. Otin Nettiautosta haun vm. 2021 tai uudempi ja max. 80 tkm ajettu. Passat (Variant) GTE:n hintahaitari hakutulosten ekalla sivulla on 22 700€ - 26 700€, ID4 vastaavasti 23 800€ - 30 870€ (halvin isoakkuinen 28,9k€...). Toki Pasuuna varmaan on vähän mukavampi paikka ja varusteet voi olla hitusen paremmat, mutta sitten jos miettii, että kummasta autosta porsii todennäköisemmin DSG, moottori tai akku, niin kyllähän se GTE on selkeästi se riskialttiimpi valinta...
 
Jos tarve ajaa pidempää matkaa on vain välillä, niin eikö sitten voisi ladata sitä lyhytkantamaisempaakin autoa tienpäällä?
No joo mutta itseä ei huvita etsiä ja istuskella laturilla. Ja tienpäällä sen akun saa järkevästi vain 80% täyteen. Itsellä oli aikaisemmin Outlander PHEV ja nyt siis Peugeot e2008.

Talvella jälkimmäisellä joku perus 300 km (+ paluu) reissu vaatii 3-4 latausta tien päällä (= ~1,5 tuntia lisää matka-aikaa). 500 km + paluu päivässä on no-go. Ja onhan se pienempikin eikä nelivetoa. Tiedän joo että rahalla saa sähköautoon rangea ja kokoa. Tämä oma kokemus.

Niin ja toi Outlander PHEV on käytännössä pomminvarma. Niitä on ollut jostain vuodesta 2013 asti ja en ole vielä kuullut yhdestäkään porsineesta.
 
Oma reseptini halpaan autoiluun:
  • Muutaman vuoden vanha jonkin verran ajettu ei kovin arvostettu mutta kuitenkin luotettava auto
  • Huollot ja mahdolliset korjaukset itse
  • Ajetaan autoon paljon kilometrejä, muttei kuitenkaan aivan loppuun asti
Ostin 2021 vm. 2016 Astran 10000 eurolla. Bensaa menee n. 5,5 l/100 km ja mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Huollot olen tehnyt huolto-ohjelman mukaisesti joko laadukkailla tarvikeosilla (suodattimet) tai alkuperäisosilla (tulpat, öljy). Nyt kun katsoo käytettyjen hintoja, tuosta voisi saada 7500 €. Arvonalenemaa olisi siis huimat 2500 €. Renkaita on mennyt kaksi sarjaa ja tietysti verot, vakuutukset ja tähän mennessä yksi katsastus päälle.

En ole tehnyt tarkkoja laskelmia, mutta vaikea kuvitella, että jossain määrin modernilla autolla ajaminen voisi juuri tuon edullisempaa olla. Korkeintaan polttoainekustannuksissa voisi ehkä säästää vielä pihimmällä autolla.
 
Oma reseptini halpaan autoiluun:
  • Muutaman vuoden vanha jonkin verran ajettu ei kovin arvostettu mutta kuitenkin luotettava auto
  • Huollot ja mahdolliset korjaukset itse
  • Ajetaan autoon paljon kilometrejä, muttei kuitenkaan aivan loppuun asti
Ostin 2021 vm. 2016 Astran 10000 eurolla. Bensaa menee n. 5,5 l/100 km ja mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Huollot olen tehnyt huolto-ohjelman mukaisesti joko laadukkailla tarvikeosilla (suodattimet) tai alkuperäisosilla (tulpat, öljy). Nyt kun katsoo käytettyjen hintoja, tuosta voisi saada 7500 €. Arvonalenemaa olisi siis huimat 2500 €. Renkaita on mennyt kaksi sarjaa ja tietysti verot, vakuutukset ja tähän mennessä yksi katsastus päälle.

En ole tehnyt tarkkoja laskelmia, mutta vaikea kuvitella, että jossain määrin modernilla autolla ajaminen voisi juuri tuon edullisempaa olla. Korkeintaan polttoainekustannuksissa voisi ehkä säästää vielä pihimmällä autolla.
Astra on vielä kaiken lisäksi auto, jossa on vähän kaikkea tärkeää hyvin, ja luokkaansa nähden.

Se on hyväntuulinen ja energialtaan nuorekas ja lämminhenkinen. Se ei yritä näyttää kellekkään mitään hampaat irvessä, vaan on vain tyylikäs oma itsensä.

Se on mukava ja hyvä ajaa. Ja jotka on lopulta ihan tärkeitä asioita. Hyvä ajettavuus, mukavuus ja hiljaisuus, voi enemmän ajavalla vaikuttaa ihan jo terveysasioihinkin. Tai vähintäänkin energian maksimoitumiseen muihin päivän asioihin.

Olen sanonut, että auto jossa ei ole joko tyypillisiä saksalaisen auton ajo-ominaisuuksia hyvällä tavalla, tai tyypillistä amerikkalaisen auton mukavuutta, on aika huono diili.
Silloin auto on vain kolkko, tunnoton ja äänekäs "muovikottero".
Astrassa on laadukkaasti kaikkea vähän kaikille.
 
Oma reseptini halpaan autoiluun:
  • Muutaman vuoden vanha jonkin verran ajettu ei kovin arvostettu mutta kuitenkin luotettava auto
  • Huollot ja mahdolliset korjaukset itse
  • Ajetaan autoon paljon kilometrejä, muttei kuitenkaan aivan loppuun asti
Ostin 2021 vm. 2016 Astran 10000 eurolla. Bensaa menee n. 5,5 l/100 km ja mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Huollot olen tehnyt huolto-ohjelman mukaisesti joko laadukkailla tarvikeosilla (suodattimet) tai alkuperäisosilla (tulpat, öljy). Nyt kun katsoo käytettyjen hintoja, tuosta voisi saada 7500 €. Arvonalenemaa olisi siis huimat 2500 €. Renkaita on mennyt kaksi sarjaa ja tietysti verot, vakuutukset ja tähän mennessä yksi katsastus päälle.

En ole tehnyt tarkkoja laskelmia, mutta vaikea kuvitella, että jossain määrin modernilla autolla ajaminen voisi juuri tuon edullisempaa olla. Korkeintaan polttoainekustannuksissa voisi ehkä säästää vielä pihimmällä autolla.

Tuo on varmasti jokseenkin edullista. Antaa ensin jonkun muun ajaa kalleimmat kilometrit autosta, ja sitten pitää samaa mahdollisimman pitkään, jolloin autokaupan siivun joutuu maksamaan mahdollisimman harvoin. Mutta saako kysyä, missä (ikä/kilometrit) vaiheessa laitat auton vaihtoon?
 
Tuo on varmasti jokseenkin edullista. Antaa ensin jonkun muun ajaa kalleimmat kilometrit autosta, ja sitten pitää samaa mahdollisimman pitkään, jolloin autokaupan siivun joutuu maksamaan mahdollisimman harvoin. Mutta saako kysyä, missä (ikä/kilometrit) vaiheessa laitat auton vaihtoon?
Olen ajatellut pitää sitä kunnes on 300 tkm mittarissa. Nykyisellä ajomäärällä siihen menee ehkä vielä kolme vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 697
Viestejä
4 544 425
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom