- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Tässähän se on koko lista, joita EU aikoo saada voimaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden nimissä: DocsRoom - European Commission
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässähän se on koko lista, joita EU aikoo saada voimaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden nimissä: DocsRoom - European Commission
Kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin on tulossa järjestelmä, joka estää ylinopeuden ajamisen.
Säädös tulee voimaan vuonna 2022, mutta vaatii vielä Euroopan parlamentin hyväksymisen.
No kyllähän tuollaisen järjestelmän kulut tulee olemaan todella kovat, jos sillä on tarkoitus kattaa tieverkosta nyt vaikka 95%. Suomessa pelkästään on ~80k tie kilometriä. Vähintään kaksi kaapeli pitää vetää. Jos nyt otetaan vaikka sähköverkon maakaapelointi, niin se maksaa helposti yli 50k€/km. Tuossa ei edes tarvitse poista asfalttia ja laittaa uutta päälle, joten tuskin paljon tuota halvemmaksi tulee. Äkkiä puhutaan jostain 10 miljardista. Tien pitoon taidetaan käyttää jotain puolen miljardin luokkaa vuodessa. Tässä mukana siis auraus ym. Eli vaikka mitään muuta ei tehtäisi nyky rahoituksella menisi ~20v rakentaa tuollainen verkko.
Tuollainen järjestelmä ei myöskään ota mitenkään huomioon onnettomuuspaikkoja ym. Itse näkisin edelleen, että tekniikka pitäisi olla autossa. Tällöin käyttöönotto olisi helppoa ja nopeaa, eikä valmistajia tarvitsisi sitoa mihinkään standardiin.
Helvetin hyvin perustetlu direktiivi, kun ottaa huomioon kuinka usein se tahaton ylinopeus on syynä onnettomuuteen!
Käytännössähän tuollaisen seurantakaapelin lisääminen tehtäisiin asfaltoinnin yhteydessä, eli päätieverkossa n. 5 vuoden sisällä. Ja hinta tuskin ihan sähköverkon maakaapeloinnin tasolla, vanhaan asfalttiin vedetään viilto johon sopivan elastikseksi suunniteltu kaapeli upotettaisiin koneellisesti asflattikoneen etureunassa.
Käytännössä koko tieverkon muuttaminen täysin automatisoidulle liikenteelle soveltuvaksi lienee jokseenkin loputon urakka, ja autoissa pitää joka tapauksessa olla myös ympäristöä tarkkailevat järjestelmät, eihän tuon maakaapelin tarkoituksena ole muuta kuin pitää auto siististi kaistallaan myös silloin kun olosuhteet ovat epäoptimaaliset.
Mitä tulee GPS sinkun maanpäälliseen toistimeen, niin systeemin luonteesta johtuen sen sinkun toistaminen saisi GPS:n sekaisin koko sillä alueella jossa toisin kuuluisi. Teknisesti maanpäällisten kiinteiden tukiasemien lisääminen on mahdollista, ja niitähän on ollut olemassa jo vuosikymmeniä ennen satelliittiperustaista GPS järjestelmää.. Tai oikeastaan vuosisatoja, samaa virkaahan perinteiset majakat ajavat.
Pelkkä GPS tyyppisen radiosignaalin varassa toimiva liikennöinti ei ole vaihtoehto sen liiallisen epävarmuuden takia, GPS radiosignaali on naurettavan helppo peittää tahallisesti ja suhteellisen yleistä tahattomasti.