Autoihin maksiminopeuden rajoitin?

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Tässähän se on koko lista, joita EU aikoo saada voimaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden nimissä: DocsRoom - European Commission
Tuonne varmaan sisältyy tämä:
Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022


Kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin on tulossa järjestelmä, joka estää ylinopeuden ajamisen.
Säädös tulee voimaan vuonna 2022, mutta vaatii vielä Euroopan parlamentin hyväksymisen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Helvetin hyvin perustetlu direktiivi, kun ottaa huomioon kuinka usein se tahaton ylinopeus on syynä onnettomuuteen! :facepalm:

No kyllähän tuollaisen järjestelmän kulut tulee olemaan todella kovat, jos sillä on tarkoitus kattaa tieverkosta nyt vaikka 95%. Suomessa pelkästään on ~80k tie kilometriä. Vähintään kaksi kaapeli pitää vetää. Jos nyt otetaan vaikka sähköverkon maakaapelointi, niin se maksaa helposti yli 50k€/km. Tuossa ei edes tarvitse poista asfalttia ja laittaa uutta päälle, joten tuskin paljon tuota halvemmaksi tulee. Äkkiä puhutaan jostain 10 miljardista. Tien pitoon taidetaan käyttää jotain puolen miljardin luokkaa vuodessa. Tässä mukana siis auraus ym. Eli vaikka mitään muuta ei tehtäisi nyky rahoituksella menisi ~20v rakentaa tuollainen verkko.

Tuollainen järjestelmä ei myöskään ota mitenkään huomioon onnettomuuspaikkoja ym. Itse näkisin edelleen, että tekniikka pitäisi olla autossa. Tällöin käyttöönotto olisi helppoa ja nopeaa, eikä valmistajia tarvitsisi sitoa mihinkään standardiin.
Käytännössähän tuollaisen seurantakaapelin lisääminen tehtäisiin asfaltoinnin yhteydessä, eli päätieverkossa n. 5 vuoden sisällä. Ja hinta tuskin ihan sähköverkon maakaapeloinnin tasolla, vanhaan asfalttiin vedetään viilto johon sopivan elastikseksi suunniteltu kaapeli upotettaisiin koneellisesti asflattikoneen etureunassa.

Käytännössä koko tieverkon muuttaminen täysin automatisoidulle liikenteelle soveltuvaksi lienee jokseenkin loputon urakka, ja autoissa pitää joka tapauksessa olla myös ympäristöä tarkkailevat järjestelmät, eihän tuon maakaapelin tarkoituksena ole muuta kuin pitää auto siististi kaistallaan myös silloin kun olosuhteet ovat epäoptimaaliset.

Mitä tulee GPS sinkun maanpäälliseen toistimeen, niin systeemin luonteesta johtuen sen sinkun toistaminen saisi GPS:n sekaisin koko sillä alueella jossa toisin kuuluisi. Teknisesti maanpäällisten kiinteiden tukiasemien lisääminen on mahdollista, ja niitähän on ollut olemassa jo vuosikymmeniä ennen satelliittiperustaista GPS järjestelmää.. Tai oikeastaan vuosisatoja, samaa virkaahan perinteiset majakat ajavat.

Pelkkä GPS tyyppisen radiosignaalin varassa toimiva liikennöinti ei ole vaihtoehto sen liiallisen epävarmuuden takia, GPS radiosignaali on naurettavan helppo peittää tahallisesti ja suhteellisen yleistä tahattomasti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Helvetin hyvin perustetlu direktiivi, kun ottaa huomioon kuinka usein se tahaton ylinopeus on syynä onnettomuuteen! :facepalm:



Käytännössähän tuollaisen seurantakaapelin lisääminen tehtäisiin asfaltoinnin yhteydessä, eli päätieverkossa n. 5 vuoden sisällä. Ja hinta tuskin ihan sähköverkon maakaapeloinnin tasolla, vanhaan asfalttiin vedetään viilto johon sopivan elastikseksi suunniteltu kaapeli upotettaisiin koneellisesti asflattikoneen etureunassa.

Käytännössä koko tieverkon muuttaminen täysin automatisoidulle liikenteelle soveltuvaksi lienee jokseenkin loputon urakka, ja autoissa pitää joka tapauksessa olla myös ympäristöä tarkkailevat järjestelmät, eihän tuon maakaapelin tarkoituksena ole muuta kuin pitää auto siististi kaistallaan myös silloin kun olosuhteet ovat epäoptimaaliset.

Mitä tulee GPS sinkun maanpäälliseen toistimeen, niin systeemin luonteesta johtuen sen sinkun toistaminen saisi GPS:n sekaisin koko sillä alueella jossa toisin kuuluisi. Teknisesti maanpäällisten kiinteiden tukiasemien lisääminen on mahdollista, ja niitähän on ollut olemassa jo vuosikymmeniä ennen satelliittiperustaista GPS järjestelmää.. Tai oikeastaan vuosisatoja, samaa virkaahan perinteiset majakat ajavat.

Pelkkä GPS tyyppisen radiosignaalin varassa toimiva liikennöinti ei ole vaihtoehto sen liiallisen epävarmuuden takia, GPS radiosignaali on naurettavan helppo peittää tahallisesti ja suhteellisen yleistä tahattomasti.
2019 päällysteiden uusimiseen on käytettävissä joku ~90 miljoonaa (115miljoonaa, josta 23 miljoonaan menee tienmerkintöihin). Tällä päällystää kaksikaistaista maantietä jonkun 1500km. Eli viidessä vuodessa 7500 kaksikaistaista tietä. Eli ei saada edes valtateitä uudelleen päällystettyä viidessa vuodessa. Vaikka tuo tehtäisiin uudelleen asfaltoinnin yhteydessä, niin silti tulee huomattavat lisäkulut kun sinne pitää se ura kaapeli laittaa, laitekaapit rakentaa, vetää niihin sähköt ym. ym. Kun kilometri kohtainen kulu nousee saadaan vielä vähemmän uudelleen päällystettyjä kilometrejä. Päätiet yleensä myös aika hyvin hoidettuja suhteessa muihin teihin, niin niillä tuskin tuo omalla kaistalla pysyminen edes olisi kameroiden ym. kanssa niin suuri haaste. Paljon suurempi haaste se on muilla kun ylimpään hoitoluokkaan kuuluvilla teillä.

Tälläisen tiehen upotettavan järjestelmän rakentaminen on niin kallista ja hidasta, että itse näkisin edelleen ratkaisun olevan autoon tulevassa teknologiassa. GPS varaan vähän huono rakentaa, vaatii vielä aika paljon kehitystyötä autonvalmistajilta, että saadaan autot ajamaan itsenäisesti luotettavasti ympärivuoden.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 528
Viestejä
4 189 994
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom