Tekniikan Maailma Näin arvostetussa autolehdessä;
Tekniikan Maailma
"TEEKUPPOSEN ÄÄRELLÄ harmittelin viereisen pöydän työmiehille autonomisen ajotekniikan kehittömyyttä. Olimme yhtä mieltä siitä, että itsekseen ajava auto olisi omiaan Suomea halkoville viivasuorille valtaväylille. Etenkin nyt, kun yhä useammalla moottoritietä kapeammalla kyläpolulla pienikin huolimattomuus ajonopeuden hallinnassa johtaa helposti kalliiseen ylinopeusselfieen.
Peltipoliisit ja kyttäämismentaliteetti joutaisivat romukoppaan, kun elektroniikka pitäisi huolta siitä, että autoletka etenee aina sallitun nopeuden rajoissa. Kameroiden sijaan investoinnit voisi jatkossa kohdistaa vaikka tiestön kunnon parantamiseen.
TOKI TEKNISESTI ja lainsäädäntöäkään unohtamatta konkretiaan on vielä huimasti matkaa, mutta täydellisestä utopiasta ei enää ole kyse.
Sen sijaan autoilusta nauttiville (meitä on edelleen aika paljon) autonomisen liikenteen visiot saattavat kalskahtaa ontoilta, tylsiltä ja jopa pelottavilta. Joka tapauksessa ajat (ajot) muuttuvat eikä kaikki muutos ole pahasta, vaikka sopeutuminen tekisikin kipeää niin kuin usein tekee.
Maailmanmenoa seuratessa vaikuttaa siltä, että vapaan itsenäisen autoilun aikakausi jää hiljalleen historiaan. Näin seurueemme povasi.
ENPÄ OLISI koskaan uskonut sanovani näin, mutta sanoin kuitenkin: ”Itse asiassa autolla ajaminen maantiellä on aika tylsää puuhaa. Automatiikka antaisi vaihtoehdon ajan tuhlaamiselle.”
Keskustelu kiertyi tekniikkaan, joka parhaimmillaan ottaisi auton haltuunsa sellaisella varmuudella, että kuljettaja voisi halutessaan vaikka nukkua. Väsyttämisen sijaan pitkä ajoreissu virkistäisi.
”Samaan syssyyn autojen huippunopeudet voisi rajoittaa 130 kilometriin tunnissa. Miksi kenenkään pitäisi ylipäätään ajaa yleisellä tiellä sitä kovempaa?” lohkaisi meistä rohkein."