Jaahas, lisää kukkahattujen räpellyksiä. Tilastot eivät tue mitään "kaikki kuolee yli 200 km/h vauhdissa":
Analyysi: Volvon ilmoituksesta rajoittaa autojensa huippunopeus 180 kilometriin tunnissa tuli läimäys saksalaisten poskille
Vaikka jutun kirjoittajan asenne onkin poliittisesti korrekti (...poliitikot ovat 45 vuotta pelänneet sanoa... keskustelu alkoi Saksassa suoraan huutomyrskyllä...toi Volvolle taas kerran viestintävoiton...nopeusrajoitukset pidettäisiin voimassa. Siitä seurasi hirveä huuto...), niin jutussa on kyllä mielenkiintoista dataa autobaanojen turvallisuudesta:
Autobahnit ovat nimittäin Saksan turvallisimmat tiet. Kolmannes kaikista ajokilometreistä ajetaan moottoriteillä, mutta vain 12 prosenttia liikennekuolemista tapahtuu moottoriteillä. Jokaista miljardia ajettua moottoritiekilometriä kohden kuolee 1,6 ihmistä. Se on samaa luokkaa kuin naapurimaissa Itävallassa tai Belgiassa, joissa on nopeusrajoitukset.
Lisäksi Saksan niillä moottoritieosuuksilla, joissa voimassa on joko 120 tai 130 kilometrin nopeusrajoitus, onnettomuuksia tapahtuu saman verran kuin osuuksilla ilman rajoitusta. Onnettomuuksissa myös kuolee saman verran, oli tieosuudella nopeusrajoitusta tai ei.
Lisäksi Saksan niillä moottoritieosuuksilla, joissa voimassa on joko 120 tai 130 kilometrin nopeusrajoitus, onnettomuuksia tapahtuu saman verran kuin osuuksilla ilman rajoitusta. Onnettomuuksissa myös kuolee saman verran, oli tieosuudella nopeusrajoitusta tai ei.
Pitäisiköhän Suomessakin kokeilla kevyemmin kuormitetuilla moottoritieosuuksilla tätä:
.
.
[Ei taidakaan olla hyvä ajatus... eikö tuo pudota rajoituksen Suomessa 80 km/h?]