Autoihin maksiminopeuden rajoitin?

Itselläni on tuollainen V60 drive malli, jossa vaihteiston välitykset on sellaiset, että auto on suunnattu maks. 120 vauhdilla ajoon, kulutus nousee jo tuossa 120km/h vauhdissa puolella litralla 100km/h vauhdista ja kylmä faktahan on, ettei noiden vauhtien välinen hyöty normaaliajossa ole juuri minkäänlainen. oma työmatka 120 vauhdilla moottoritieosuudella nopeutuu sen 3-4 minuuttia verrattaessa 100 vauhtiin.

Olen tuolla ajanut myös testimielessä 165km/h (ei kulje enempää noilla välityksillä) ja voin sanoa, että ajomukavuus laskee aika paljon lähinnä ilmavirran aiheuttamana meluna, joten moiset vauhdit on epämielyttäviä melun takia, autohan käyttäytyy noissa nopeuksissakin kuin juna, eikä ohjauksessa tai missään muuallakaan vauhti tunnu missään.

Lähinnä itseäni kiinnostaisi saada tuohon autoon lisävääntöä ja tehoa 40-100km/h välille (1300-2500rpm) ja parempi automaattilaatikko, niin pääsisi vaivattomammin rampilta liikenteen sekaan. Huippunopeus saisi olla rajoitettu vaikka 150km/h, eikä vaikuttaisi omiin ajoihin yhtään. Voin sanoa, että ylinopeushalut on karsiutunut kun on saanut pari yli 1k€ sakkoa ohitusnopeuksista ja silloinkin vauhdit oli alle tuon 150km/h.

Eli kiihtyvyyttä 30-150km/h saisi kasvattaa mutta siihen se voikin sitten jäädä. Voisihan autoissa olla erikseen joku rata-asetus, jolla voi sitten ajella täysillä suljetulla radalla, autoteillä Suomessa ainakin tuo 150km/h riittäisi ihan hyvin.
 
Kun suuri on liian pientä, noiden 34 metristen rekkojen sekä muidenkin liikkujien ohittamiseen sopii parhaiten tämä ruotsalainen tieliikennelaite, Hesarista poimittu; "Käsittämättömiä lukuja tarjoaa myös ruotsalaisen Koenigseggin uusin malli Jesko, joka on nimetty yhtiön perustajan Christian von Koenigseggin isän Jeskon mukaan. Yhtiötä alussa rahoittaneen isän nimikkomallissa hevosvoimia on hämmentävät 1 600, ja auton huippunopeus on yli 482 kilometriä tunnissa.
Koenigsegg Jesko on utopistisista tehoistaan ja nopeudestaan maantieliikennekelpoinen auto. Jeskoja valmistetaan 125 kappaletta."
 
Kun suuri on liian pientä, noiden 34 metristen rekkojen sekä muidenkin liikkujien ohittamiseen sopii parhaiten tämä ruotsalainen tieliikennelaite, Hesarista poimittu; "Käsittämättömiä lukuja tarjoaa myös ruotsalaisen Koenigseggin uusin malli Jesko, joka on nimetty yhtiön perustajan Christian von Koenigseggin isän Jeskon mukaan. Yhtiötä alussa rahoittaneen isän nimikkomallissa hevosvoimia on hämmentävät 1 600, ja auton huippunopeus on yli 482 kilometriä tunnissa.
Koenigsegg Jesko on utopistisista tehoistaan ja nopeudestaan maantieliikennekelpoinen auto. Jeskoja valmistetaan 125 kappaletta."
:lol:

Kyllähän noista pidemmistä rekoista pääsee aika liukkaasti ohi mm. Teslalla tms. tehokkaammalla sähköautolla, kerran näin kun P100D lähti ohi, ilmeisesti painoi polkimen pohjaan siitä 85km/h vauhdista, kun ohi mentiin kyllä niin nopeasti etten ehtinyt juurikaan asiaa miettiä sen enmpää kuin ihmetellä että miksei mene jo ja sehän oli ohi jo siinä vaiheessa (olin siis tämän Teslan takana).
 
Sitä ohituskiihtyvyyttä saadaan nimenomaan autoa keventämällä. 800kg auto 120hp moottorilla singahtaa nopeammin sen rekan ohi kuin 1600kg auto 240hp motilla.
Siis.. sama teho-painosuhdehan noilla autoilla on, jolloin se kiihtyvyyskin on periaatteessa sama. Tietysti raskaampi auto on myös isompi, jolloin sen rullaus ja ilmanvastushäviöt ovat isompia, mutta käytännössä kun tuohon lisätään esim 80kg kuljettaja, niin tuon raskaamman auton teho-painosuhde muuttuu jo paremmaksi, ja mitä enemmän on kuormaa mukana sen selkeämmin ero menee raskaamman eduksi.

Polttoainetaloudellisuuden kannaltahan tuo kevyt auto on tietysti selvä voittaja. Jokin täyssähkötesla ei saavuta pienen ja kevyen polttisauton hiilijalanjälkeä ikinä elinkaarensa aikana.
 
Itselläni on tuollainen V60 drive malli, jossa vaihteiston välitykset on sellaiset, että auto on suunnattu maks. 120 vauhdilla ajoon, kulutus nousee jo tuossa 120km/h vauhdissa puolella litralla 100km/h vauhdista ja kylmä faktahan on, ettei noiden vauhtien välinen hyöty normaaliajossa ole juuri minkäänlainen. oma työmatka 120 vauhdilla moottoritieosuudella nopeutuu sen 3-4 minuuttia verrattaessa 100 vauhtiin.

Olen tuolla ajanut myös testimielessä 165km/h (ei kulje enempää noilla välityksillä) ja voin sanoa, että ajomukavuus laskee aika paljon lähinnä ilmavirran aiheuttamana meluna, joten moiset vauhdit on epämielyttäviä melun takia, autohan käyttäytyy noissa nopeuksissakin kuin juna, eikä ohjauksessa tai missään muuallakaan vauhti tunnu missään.

Lähinnä itseäni kiinnostaisi saada tuohon autoon lisävääntöä ja tehoa 40-100km/h välille (1300-2500rpm) ja parempi automaattilaatikko, niin pääsisi vaivattomammin rampilta liikenteen sekaan. Huippunopeus saisi olla rajoitettu vaikka 150km/h, eikä vaikuttaisi omiin ajoihin yhtään. Voin sanoa, että ylinopeushalut on karsiutunut kun on saanut pari yli 1k€ sakkoa ohitusnopeuksista ja silloinkin vauhdit oli alle tuon 150km/h.

Eli kiihtyvyyttä 30-150km/h saisi kasvattaa mutta siihen se voikin sitten jäädä. Voisihan autoissa olla erikseen joku rata-asetus, jolla voi sitten ajella täysillä suljetulla radalla, autoteillä Suomessa ainakin tuo 150km/h riittäisi ihan hyvin.
Onpa ruppanen auto. Tulee sen verran useasti ajettua Saksassa, että tuollaisella ei olisi mitään tekoa. Onko todella mahdollista, että ei kulje kovempaa?
 
Onpa ruppanen auto. Tulee sen verran useasti ajettua Saksassa, että tuollaisella ei olisi mitään tekoa. Onko todella mahdollista, että ei kulje kovempaa?

Tuo drive mallistohan oli se volvon "eco" malli, jossa oli optimoitu moottori, vaihteisto ja välitykset mahdollisimman pienelle kulutukselle. Ja meneehän ne hemmetin pienellä jos kuljettaja sitä haluaa, mutta mitään raketteja ne ei tosiaankaan ole. Teho-painosuhde on samaa luokkaa perus pakujen kanssa.
 
Itselläni on tuollainen V60 drive malli, jossa vaihteiston välitykset on sellaiset, että auto on suunnattu maks. 120 vauhdilla ajoon, kulutus nousee jo tuossa 120km/h vauhdissa puolella litralla 100km/h vauhdista ja kylmä faktahan on, ettei noiden vauhtien välinen hyöty normaaliajossa ole juuri minkäänlainen. oma työmatka 120 vauhdilla moottoritieosuudella nopeutuu sen 3-4 minuuttia verrattaessa 100 vauhtiin.

Olen tuolla ajanut myös testimielessä 165km/h (ei kulje enempää noilla välityksillä) ja voin sanoa, että ajomukavuus laskee aika paljon lähinnä ilmavirran aiheuttamana meluna, joten moiset vauhdit on epämielyttäviä melun takia, autohan käyttäytyy noissa nopeuksissakin kuin juna, eikä ohjauksessa tai missään muuallakaan vauhti tunnu missään.

Lähinnä itseäni kiinnostaisi saada tuohon autoon lisävääntöä ja tehoa 40-100km/h välille (1300-2500rpm) ja parempi automaattilaatikko, niin pääsisi vaivattomammin rampilta liikenteen sekaan. Huippunopeus saisi olla rajoitettu vaikka 150km/h, eikä vaikuttaisi omiin ajoihin yhtään. Voin sanoa, että ylinopeushalut on karsiutunut kun on saanut pari yli 1k€ sakkoa ohitusnopeuksista ja silloinkin vauhdit oli alle tuon 150km/h.

Eli kiihtyvyyttä 30-150km/h saisi kasvattaa mutta siihen se voikin sitten jäädä. Voisihan autoissa olla erikseen joku rata-asetus, jolla voi sitten ajella täysillä suljetulla radalla, autoteillä Suomessa ainakin tuo 150km/h riittäisi ihan hyvin.
Tuohan olisi harvinaisen vähän, jos kulutus kasvaisi muka vain puoli litraa 100 -> 120. En siis edes usko siihen - poislukien myötätuulella. Moottorikin on erinomaisella hyötysuhteella jo satasen nopeudessa, koska pieni 1,6 l diesel. Tavallisempaa on 1-2 litraa lisäystä. Tuo alaraja on pitkävälitteisten virtaviivaisten isomoottoristen heiniä. Auris TS hybridissä kasvaa 1,4-1,5 litraa.

Volvo V60 Drive aut. pitäisi kulkea 185 km/h todellista, eli hieman enemmän mittariin. Vastatuuli, ylämäki ja mutkaisuus/kuoppaisuus laskevat huippunopeutta. Ilman häiriötekijöitäkin viimeinen parikymppiä vaatii paljon aikaa. Matkaa nollasta aivan huippunopeuteen asti tarvittaneen noin pari-kolme km tuon nopeusluokan autolta. Jos näistä ei ole selitykseksi, niin voihan myös autossa olla vikaa tai motti kulunut.


Sitä ohituskiihtyvyyttä saadaan nimenomaan autoa keventämällä. 800kg auto 120hp moottorilla singahtaa nopeammin sen rekan ohi kuin 1600kg auto 240hp motilla.
Noista vaihtoehdoista painavampi on nopeampi ohituksissa, jos autot ovat muuten mahdollisimman vertailukelpoisia (ei mitään coupe vs. paku, katu vs. offirenkaita, erimuotoisia tehokäyriä eikä huomattavia eroja välityksissä).
Perustelut:
-kuljettajan ja mahdolliset matkustajat lisäämällä painavammassa on hieman enemmän tehoa per kilo
-vierinvastusteho on alle 100 % suurempi painavammassa, kun lisätään ihmiset
-ilmanvastusteho on korkeintaan 10-20 % suurempi isommassa, koska leveät renkaat ja kori, mutta voi olla jopa pienempi, koska pitkä kori mahdollistaa pienen Cw-arvon

Tehoa on kuitenkin 100 % enemmän, niin alle 100 % kasvaneiden vastusten vähentämisen jälkeen kiihdyttämiseen jää yli 100 % enemmän tehoa. Kun vielä kiihdytettävää massaa on alle 100 % enemmän, niin se jälkimmäinen kiihtyy paremmin rekan ohi.

Vai meinasitko sitä, että käytetään vain suurinta vaihdetta? Silloin pienempi voikin olla nopeampi, jos se on joku kahteensataan välitetty gti, ja iso on kolmeensataan (teoriassa) välitetty autobahn-juna.
 
Moottori lehdessä viitataan liikenneturvallisuusjohtaja Parkkalin esilletuomaan tutkimukseen, jonka mukaan aktiivinen-mukautuva nopeudensäädin autoissa vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34-90 % Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa

Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.
 
Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.
Kyllä tuota käytetäänkin, jos se kamera tai tutka vaan ei ole likainen, ja silloin ei tietenkään toimi. Uuden Ford Focuksen koeajoin syksyllä, niin auto kyllä osasi muutenkin jarruttaa ja varottaa. Eli aktiivivakkari ei tarvitse olla edes aktivoituna päälle. Edellä oleva auto arpoi liikennevaloissa jonkun pyöräilijän takia, niin Ford rupesi piippaamaan ja jarruttamaan vauhtia pois. Itse sitten varalta pysähdyin kokonaan, kun tilanne oli niin jännä. :) Tuo oli vielä manuaali vaihteilla, että ei tarvitse olla edes automaatti. On kyllä fiksu ominaisuus, jos ajaa toisen perässä. Samoin toimi Volvo V60 T8:ssa, paitsi siinä auto myös ohjasi ja osasi pysähtyä myös, jos edelläoleva vaikka kääntyi ja joutui siksi pysähtymään.
 
Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.
Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet :P ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...



Esim. Mersun tutka toimii 200m päähän, mutta ajaa kaupunkinopeudessa perään, pienellä maantienopeudella toimii, 55mhp:ssa taas ei, jälleen...
 
Aika se ja sama rajoitetaanko nopeutta valmistajan puolesta, kun varmaan softaamalla saa rajoituksen poistettua kuitenkin. Mulla on japsisportti jossa alkujaan se 180km/h nopeusrajoitus sittemmin poistettu ja voin kyllä sanoa, että auton kulkuja on kokeiltu ja yli 200 päästelty, mutta esim suomen teillä edes tiukemmassa ohitustilanteessa ei kyllä sellaisille nopeuksille ole tarvetta. Joskus todella hiljaisena kesäpäivänä ajettiin kavereiden kanssa nelostietä pidempi siivu ja nopeus oli siellä 160-180 kun olosuhteet antoivat myöten, mutta tollanen nopeus vaatii kyllä todella kovan keskittymisen tyhjälläkin tiellä.

Niin kauan kuin nopeuden rajoittamiseen aloitus tulee autovalmistajalta niin ihan ok, sitten kun tulee hallitukselta niin katson kieroon.
 
Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet :p ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...



Esim. Mersun tutka toimii 200m päähän, mutta ajaa kaupunkinopeudessa perään, pienellä maantienopeudella toimii, 55mhp:ssa taas ei, jälleen...

Kaverin Mersukin on tuossa asiassa sekundaa. Etäisyyssäätö edelläajavaan, edestä kääntyvän huomioiminen. Nuo ainakin takkuavat pahasti, ei voi pitää päällä. Oma Hyundai Ioniq on jo varsin kehittynyt, eikä juuri moitittavaa.
 
Ranskalainen totetutus adaptiivisesta vakkarista:

Lisävarusteisen mukautuvan tasanopeussäätimen käytön oppii nopeasti – jos ominaisuus suostuu toimimaan. Koeajossa mittaristoon ilmestyi computer says no -tyyppinen ilmoitus ajokelistä riippumatta, eli auton mielestä ajo-olosuhteet eivät olleet suotuisat järjestelmän käyttämiselle. Jospa sensorit olivat vain tukkeutuneet kurakelissä? No, ilmeisesti eivät, koska pesun jälkeen auto tarjosi samaa selitystä. Toinen pieni tekninen ongelma liittyi bluetooth-yhteyden ajoittaiseen pätkimiseen.

Koeajossa seitsenpaikkainen Peugeot 5008 uudella 180-heppaisella bensakoneella – lisäistuinhinta 850 euroa
 
Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet :p ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...



Esim. Mersun tutka toimii 200m päähän, mutta ajaa kaupunkinopeudessa perään, pienellä maantienopeudella toimii, 55mhp:ssa taas ei, jälleen...


Tuossahan testattiin hätäjarrutusta pysähtyneeseen kohteeseen, itse tarkoitin kun maantiellä se auto hidastaa syystä edessä, niin silloin se aktiivivakkari hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.

No eihän tietenkään näihin voi sokeasti luottaa, mutta kyllä ne monissa uusissa autoissa toimii hyvin. Tuttavalla tuore X5, ajeli 1000 km reissun eikä kertaakaan tarvinnut vakkari päällä koskea jarruun. Edessä oleva pysähtyi ja hidasti ja kääntyi pois edestä -> auto kiihdytti takaisin aikaisempaan vauhtiin. Tulevaisuudessa tulevat vakkari päällä käytännössä poistamaan kokonaan peräänajot. Toki muuttuva keli aiheuttaa ongelmia ja rapa tutkille jne.
 
Tuossahan testattiin hätäjarrutusta pysähtyneeseen kohteeseen, itse tarkoitin kun maantiellä se auto hidastaa syystä edessä, niin silloin se aktiivivakkari hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.
Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä... :rolleyes:
 
Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä... :rolleyes:

Itse oletin videon alun ja sun viestin perusteella, että kyseessä oli paikallaan oleva kohde. Viestissä kun ei missään varsinaisesti mainittu liikkuvaa kohdetta. Videon lopulla näköjään testasivat liikkuvaan kohteeseen. Ensimmäinen liikkuva kohde oli 4.30 kohdalla.
 
Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä... :rolleyes:
Ei siinä videossa testattu missään kohtaa aktiivivakkaria. Automaattinen hätäjarrutus on täysin erillinen ja toisistaan riippumaton järjestelmä ja täysin eri tarkoitukseen.

Hätäjarrutus ensisihaisesti varoittaa kuskia vetää viime hetkellä liinat kiinni ja pyrkii pitämään väliä sunnuntaihesarin verran, tai vähentämään kolarivaurioita. Aktiivivakkari alkaa kaukaa hidastaa eikä ikinä käytä lähellekään täyttä jarrutehoa, ensisijaisesti toki vain säätää kaasua pyrlien pitämään säädöistä riippuen esim. 3s turvavälin.

Toki aktiivivakkari olisi tuossakin auttanut, kun auto olisi alkanut jo hyvissä ajoin hidastamaan, jolloin hätäjarrutuksen mahdollisesti lauetessa vauhtia olisi ollut selvästi vähemmän.
 
Ei siinä videossa testattu missään kohtaa aktiivivakkaria. Automaattinen hätäjarrutus on täysin erillinen ja toisistaan riippumaton järjestelmä ja täysin eri tarkoitukseen.
Eikös Mersussa nimenomaan ollut 200m päähän toimiva Distronic (Plus?) ja Tiff sanoi ettei ”koskenut polkimiin”, eli vakkari päällä ajeli?

Se perä edellä tuleva auto vain liikkui ”yllättävän hitaasti” siellä edellä ja tuli kaukaa vastaan.

Samat sensorit, ym. noissa kuitenkin käytössä on kummassakin laitteessa ja Volvoonkin hintalappu (yli £2000?) viittaa kyllä siihen että on altiivivakkari mukana.
 
Eikös Mersussa nimenomaan ollut 200m päähän toimiva Distronic (Plus?) ja Tiff sanoi ettei ”koskenut polkimiin”, eli vakkari päällä ajeli?

Se perä edellä tuleva auto vain liikkui ”yllättävän hitaasti” siellä edellä ja tuli kaukaa vastaan.

Samat sensorit, ym. noissa kuitenkin käytössä on kummassakin laitteessa ja Volvoonkin hintalappu (yli £2000?) viittaa kyllä siihen että on altiivivakkari mukana.
Siis voi olla että ko. autoissa on varusteluettelossa myös aktiivinen vakkari, mutta tuossa ei käytetty tai testattu sitä vaan automaattista hätäjarrutusta, joka on kokonaan eri järjestelmä, vaikka toki voivat samaa anturidataa käyttää. Ajoiko Tiff kaasulla vai normivakkarilla en tiedä, eikä sillä ole mitään merkitystä. Aktiivivakkaria ei tietenkään ole pakko pitää päällä.

Hätäjarrutus ei luonnollisestikaan laukea heti kun edellä oleva auto havaitaan, sellaisella autolla olsikin mielenkiintoista ajaa, joka lyö aina hätäjarrutuksen kun jotain on 200m säteellä keulastra.
 
Vaikka kaikki rajoitettaisiin 160km/h niin eihän tuosta nyt kukaan kärsi, paitsi idiootit jotka haluaa ajaa helvetin kovaa yleisillä teillä (ja todella pieni osuus joka käy jossain radalla tms).
 
Vaikka kaikki rajoitettaisiin 160km/h niin eihän tuosta nyt kukaan kärsi, paitsi idiootit jotka haluaa ajaa helvetin kovaa yleisillä teillä (ja todella pieni osuus joka käy jossain radalla tms).
Ajaa ihmiset Suomen ulkopuolellakin, jos ei se vielä edellisistä postauksista ole käynyt selväksi...
 
Ajaa ihmiset Suomen ulkopuolellakin, jos ei se vielä edellisistä postauksista ole käynyt selväksi...
Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.
 
Mulla on pian 12 v ollut vain (japsi)dieseleitä, hurahdin silloin Lexukseen, mutta ostinkin Auris D-CATin samalla padalla. 177 heppaa ei tuntunut siinä tehokkaalta, mutta eräänä kesänä revin hiiteen ilmanputsarin etupuoliset torvet ja menihän se 222 todellista, öö suljetulla alueella, mutta niin nokkapainoisella vehkeellä ajo oli jännää. Toyotan ongelmana oli todella kapea vetoalue ja ruuhkissa todella railakas ahdoille nousu. Ostin sitten parikin Mazda 6 GH:ta, eli edelliskorista, 163 hp dieselit molemmissa, erona turbon koko. Vanhemmalla isoturbolla ei tapahtunut nin mitn kun lähti rekan takaa ja yhtäkkiä hyöks, samalla kone kiljui isompaa. Uudemmalla FL pikkuturbolla lähtö sujui hienosti, mutta happi loppui kierrosten noustessa ja taas vatkattiin vaihdekeppiä. Faceliftin myötä varustetasoa oli karsittu, sain paremmat ajovalot, mutta käytettävyys huononi joten ostin ostin uuden kolmosen, jossa oli kaikki karkit. Parisen sataa kiloa kevyempänä se lähti kuin mummo bingoon ja löpöäkin paloi koko 200000 matkalla vain 5,1 sadalla. Tuosta posahti uutena pakonokka ja ahtimet eikä tehdaskorjaus vakuuttanut, joten vakiona mentiin, ainoat viat koiranluut, kääntölaakerit ja oikean takajarrun takertelu. Nyt on sitten 2017 6:n alla, vimppa maahantuotu diesel. Sama pata kuin edellisessä lisättynä mäntien värinänvaimentimilla, hiljaisempi kuin volkkarin bensakone. Lootana tomaatti, kuluttelee puoli litraa enemmän kuin 3, päivitin kyllä heti moottorin 150hp/380Nm tasosta 175/420 ja kymppitonnin jälkeen 210-215/470-500, jälkimmäiset riippuvat ulkoilman lämmöstä. Paikaltaan tuota ei viitsi käskyttää, mutta kiihtyy satasesta aika kivasti, vaihdelaatikkoa tarttis ohjelmoida pienempiin nopeuksiin, ettei vaihda turhan alas.

Hassua, että kaikissa japseissani on ollut mittarivirhettä noin 3 km/h, jopa Toyotassa, vakkarin numeronäytöstä siis. Siitä huolimatta Toyotat ja edelliskoppaiset Mazdatkin cruisailevat useimmin reilun kympin alle rajoituksen. Mazdalla pääsee Mazdasta ohi, mutta lähdeppä puskemaan 2000-luvun alun isolohkoisesta 1600-Corollasta ohi, pellin alta löytyy virtuaali-Levin ja rolla hankaa perässä ruotsalaistuntumalla vaikka Inariin kun kerran ohitit sen, vähän niinkuin bemupojat viime vuosikymmenellä kun erehtyivät kokeilemaan D-CATin kulkua, sitkeimmät tulivat kotiin asti kysymään, että onko mulla V6 ja vastauksen ollessa 2,2 diesel mu*kunjatke supistui silminnähtävästi ;-)
 
Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.
Kyllä mä olen päässyt aina ajamaan niin lujaa kuin ollut halua. Ei se tietenkään joka metrillä onnistu muun liikenteen vuoksi jne. ja se on ihan ok. Mutta tuon argumentin pitää aina jonkun tulla esittämään jokaiseen autobahneja sivuavaan keskusteluun. Haukotus. Jos sä ajat joka päivä työmatka-ajoa ruuhka aikaan tai matkailet saksalaisten loma-aikoina, voi ehkä tuntua tuolta jollain pätkillä. Halutessasi pääset kuitenkin joka päivä ajamaan rajoittamatonta nopeutta, se on fakta.

Sitten vielä sellainenkin paljastus, että Saksa on täynnä pieniä mutkateitä, joissa on 100 tai 80 rajoitus ja ilman rallikuskin osaamista jää niiden nopeusrajoitukset ylittämättä aivan luonnostaan.
 
Susittelen tutustumaan tilastoihin hieman tarkemmin. Edellisen kerran kun satuin lukemaan moottorilehdestä kuolemantapaukset ja niiden syyt, niin vilisi syy "suuri ylinopeus, ajoi maantiellä 150km/h" tyyppiset. Aika hyvin 50/50 päihteiden kanssa liikennekuolemissa. Ainuttakaan tapausta ei lukenut, jossa 55 nopeus 50 alueella olisi ollut kuolinsyy.

Ja paljonko noita ylinopeuksia tapahtuu verrattuna vaikka rattijuoppoihin. Sama kun vertaisi että flunssa tappaa todennäköisemmin kuin kuula kalloon. Ihan sillä että kuula kalloon on kuolinsyynä vaan jollekkin promillen osalle kuolemista suomessa.:hmm:

Nopeuden rajoitus ohitustilanteessa maantiellä on ainakin hyvä tapa lisätä sitä kuolleiden määrää.
 
Nopeusrajoitukset on nyt jo niin naurettavia suomessa. Sen huomaa vasta kun käy ajamassa maailmalla. Itse 3x euroopassa ~ 8000km reissuja
Suomeen palattuani ratin takaa kuuluu aina vaan kiroilua.
 
Täällähän on hauskaa kansalaiskeskustelua. Liikenneasiantuntijoita joka lähtöön. Vakaalla kokemuksen rintaäänellä:itku: Ehkä lähes kaikilla jopa ajokortti tai se voimassa? Näillä asiantuntijoiden esityksillä voidaan varmaan tieteellisesti kehittää malli, millainen liikennemalli meille tulisi :geek::wtf:
 
Nopeusrajoitukset on nyt jo niin naurettavia suomessa. Sen huomaa vasta kun käy ajamassa maailmalla. Itse 3x euroopassa ~ 8000km reissuja
Suomeen palattuani ratin takaa kuuluu aina vaan kiroilua.
Itse ajattelen juuri toisin päin. Olen ajanut lomilla Saksassa ja USA:ssa, ja niiden jälkeen Suomessa on mukavan rentoa ajella, kun liikenteen rytmi on rauhallinen. Joskus voisi motarilla olla korkeampi rajoitus, mutta oikeastaan sitten kaipaisi jo kolmatta kaistaa.
 
Kehä I:llä keskikaista on hyvä, koska liittymiä on paljon. Moottoritiellä liittymät ovat paljon harvemmassa, jolloin rekkojen on mielekästä ajaa oikeanpuoleista kaistaa.
Voi miten pärjättiinkään kaksikaistasella kehätiellä jossa jouduttiin ajamaan kaistaa johon liitytään :D Toi on saatanan vellova tie muutenkin ja porukka ajaa vasentakin kaistaa monesti hitaammin kuin muita, onneks oikeelta saa ohittaa kehätiellä.
 
Susittelen tutustumaan tilastoihin hieman tarkemmin. Edellisen kerran kun satuin lukemaan moottorilehdestä kuolemantapaukset ja niiden syyt, niin vilisi syy "suuri ylinopeus, ajoi maantiellä 150km/h" tyyppiset. Aika hyvin 50/50 päihteiden kanssa liikennekuolemissa. Ainuttakaan tapausta ei lukenut, jossa 55 nopeus 50 alueella olisi ollut kuolinsyy.

Ja paljonko noita ylinopeuksia tapahtuu verrattuna vaikka rattijuoppoihin. Sama kun vertaisi että flunssa tappaa todennäköisemmin kuin kuula kalloon. Ihan sillä että kuula kalloon on kuolinsyynä vaan jollekkin promillen osalle kuolemista suomessa.:hmm:
Tilastoja tänne aikaa sitten jo laitoinkin - toisin kuin sinä. Eli kaiva jostain faktaa äläkä mutuile.

Siitä alle 7%:sta kuolemankolereita joiden syypää on ylinopeus (laskettu mukaan myös 1km/h ylinopeudet), ei saa millään laskukaavalla merkitsevää numeroa noille suurille ylinopeuksille kuolonsyinä kun jo pelkät itsemurhat huitelivat siellä lähes 30%:ssa...
 
Kyllä mä olen päässyt aina ajamaan niin lujaa kuin ollut halua. Ei se tietenkään joka metrillä onnistu muun liikenteen vuoksi jne. ja se on ihan ok. Mutta tuon argumentin pitää aina jonkun tulla esittämään jokaiseen autobahneja sivuavaan keskusteluun. Haukotus. Jos sä ajat joka päivä työmatka-ajoa ruuhka aikaan tai matkailet saksalaisten loma-aikoina, voi ehkä tuntua tuolta jollain pätkillä. Halutessasi pääset kuitenkin joka päivä ajamaan rajoittamatonta nopeutta, se on fakta.

Sitten vielä sellainenkin paljastus, että Saksa on täynnä pieniä mutkateitä, joissa on 100 tai 80 rajoitus ja ilman rallikuskin osaamista jää niiden nopeusrajoitukset ylittämättä aivan luonnostaan.

Kyllä Saksassa tosiaan matka taittuu, jos ei vaan ruuhkaa ole. Sitä ruuhkaa vaan aika usein on, mikä sitten hidastaa reippaasti matkantekoa. Kesän euroopanreissulla pääsi pari kertaa ajamaan hetkellisesti auton huippunopeutta 230km/h, mutta ei se nyt tietty mikään normaali matkanopeus baanallakaan ole, johtuen ajon stressaavuudesta ja todella kovasta polttoaineen kulutuksesta. Melko hyvä matkanopeus on 160-180km/h, missä polttoaineen kulutus on vielä siedettävää ja ajo muutenkin vielä suhteellisen rentoa. Toki jollain isolla diesel-moottorisella autolla tuo kulutuksen kasvu on maltillisempaa, mutta oman auton bensaturbo kyllä vie polttoainetta melko reippaasti kovemmissa vauhdeissa.

Tuo on kyllä täysin totta, että lähes kaikki pikkutiet on satasen rajoituksella, vaikka niillä ei todellakaan pysty niin lujaa ajelemaan. Saksassa luotetaan siihen, että ihmiset osaavat itse sovittaa nopeuden tien mukaan. Suomessa kyseiset tiet olisivat maksimissaan 60km/h rajoituksella.
 
Tuo on kyllä täysin totta, että lähes kaikki pikkutiet on satasen rajoituksella, vaikka niillä ei todellakaan pysty niin lujaa ajelemaan. Saksassa luotetaan siihen, että ihmiset osaavat itse sovittaa nopeuden tien mukaan. Suomessa kyseiset tiet olisivat maksimissaan 60km/h rajoituksella.
Oli "mielenkiintoista" ajaa pari vuotta sitten Citroen C3:lla Saksan maaseudulla mutkaisia teitä, kun usein oli taustapeilissä joku, joka katsoi sopivaksi nopeudeksi noin +20 km/h omaan nopeuteeni nähden. Itse ajoin niin kovaa kuin suinkin uskalsin. :D
 
Itse ajattelen juuri toisin päin. Olen ajanut lomilla Saksassa ja USA:ssa, ja niiden jälkeen Suomessa on mukavan rentoa ajella, kun liikenteen rytmi on rauhallinen. Joskus voisi motarilla olla korkeampi rajoitus, mutta oikeastaan sitten kaipaisi jo kolmatta kaistaa.

Saksassa nyt on vauhtia, mutta jenkkilässä? Siellä porukka syö, juo jne ajaessaan, niin vauhti on sen mukaista matelua motareillakin. Fiiliksen mukaan olisi kokoajan ajanut kovempaa mitä siellä ajoivat.
 
Saksassa nyt on vauhtia, mutta jenkkilässä? Siellä porukka syö, juo jne ajaessaan, niin vauhti on sen mukaista matelua motareillakin. Fiiliksen mukaan olisi kokoajan ajanut kovempaa mitä siellä ajoivat.
No mulla on kokemusta vain Kaliforniasta ja Havaijilta, mutta moni asia ärsytti tuolla motareilla ajaessa:
- Jatkuvasti ruuhkaa suuresta kaistamäärästä huolimatta
- Nopeusrajoitukset järjestään korkeampia kuin Suomessa vastaavanlaisilla teillä, rekatkin saavat ajaa/ajavat kovempaa kuin Suomessa
- Suuren kaistamäärän takia autoja siirtyilee jatkuvasti laidasta laitaan, perinteinen ohitteleva pujotteluautoilu saa uusia ulottuvuuksia
- Aggressiivisempi ajotyyli. Ymmärrän kyllä että miksi siellä suositaan melko tehokkaita autoja.

Joo, maksiminopeusrajoitus ei ole sen suurempi kuin Suomessa, mutta nopeusrajoituksiin tunnutaan suhtautuvan aika viitteellisesti.
 
No mulla on kokemusta vain Kaliforniasta ja Havaijilta, mutta moni asia ärsytti tuolla motareilla ajaessa:
- Jatkuvasti ruuhkaa suuresta kaistamäärästä huolimatta
- Nopeusrajoitukset järjestään korkeampia kuin Suomessa vastaavanlaisilla teillä, rekatkin saavat ajaa/ajavat kovempaa kuin Suomessa
- Suuren kaistamäärän takia autoja siirtyilee jatkuvasti laidasta laitaan, perinteinen ohitteleva pujotteluautoilu saa uusia ulottuvuuksia
- Aggressiivisempi ajotyyli. Ymmärrän kyllä että miksi siellä suositaan melko tehokkaita autoja.

Joo, maksiminopeusrajoitus ei ole sen suurempi kuin Suomessa, mutta nopeusrajoituksiin tunnutaan suhtautuvan aika viitteellisesti.

Itse ajelin lähinnä floridassa ja vähän ympärillä. Itse en kyllä huomannut, että olisi nopeusrajoitukset olleet korkeammat kun Suomessa. Tosin täällä nyt rajoitukset on ihan naurettavat kun vuosi vuodelta tiputetaan. En ihmettele, että nopeuksia hieman sovelletaan, tiet "hieman" suorempia siellä. Itsekin tuli ajeltua reippaasti yli rajoitusten motarilla. Itse en törmännyt samaan kuin suomessa eli ohitusten blokkaus yrityksiin pienemmillä teillä. Täällä ihan arkipäivää, että yritetään estää ohituksia kiihdyttämällä. Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne).
 
Suomessa on aika helppo ajella rauhallisesti kun sitä maantieletkaa vetää 1.3 Corolla lappu lattiassa ja ohituspaikkoja ei ole tai jos onkin, ehkä jonossa viidentenä olevalla on jonkinlaisia ohitushaluja, mutta milläs enää sieltä lähdet? Ja mitä Euroopan autoiluun tulee, niin jossain Liettuassa on jo motarilla 140 sellanen perusvauhti ja muutenkin mennään +10 km/h isommilla teillä. Latvia on kunnon natsivaltio, jopa enemmän kuin Suomi missä on kameroita ja tutkia helvetisti joka paikassa, jopa sunnuntaina keskellä maaseutua on vedetty autoja tiensivuun. Alkaa sielläkin poliisin määrärahat olla kortilla, niin pientä jekkua pitää keksiä. Kokonaisuutena kuitenkin se aika mikä menee esim. Helsinki-Oulu väliin, niin ajelee helposti jostain pohjois-Puolasta Tsekkiin ilman suurempia hidastuksia ja ehtii vetää vielä kunnon lounaat välissä eikä tarvi roikkua muiden kanssa samassa letkassa 80 markkaa taulussa.
 
HTK12 kirjoitti: "Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne)."
Noilla tiemäärärahoilla, mitä on käytettävissä, ei lisäkaistoja juurikaan tule. Mutta pitemmät liityntärampit auttaisivat jo paljon halvemmalla. Heikommallakin kiihtyvyydellä pääsisi rytmiin mukaan ilman stressiä:)
 
HTK12 kirjoitti: "Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne)."
Noilla tiemäärärahoilla, mitä on käytettävissä, ei lisäkaistoja juurikaan tule. Mutta pitemmät liityntärampit auttaisivat jo paljon halvemmalla. Heikommallakin kiihtyvyydellä pääsisi rytmiin mukaan ilman stressiä:)
Ei, kyllä ne perseilijät survoutuu eteen vaikka olisi pitempikin ramppi. Sitä pituutta ei osata hyödyntää, vaan pelko perseessä tungetaan kolmenkympin vauhdissa muiden eteen jos ei nyt ihan rekka ole tulossa. Jos kaasunpolkeminen aiheuttaa stressiä, voi sitten otta sen taksin.
 
HTK12 kirjoitti: "Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne)."
Noilla tiemäärärahoilla, mitä on käytettävissä, ei lisäkaistoja juurikaan tule. Mutta pitemmät liityntärampit auttaisivat jo paljon halvemmalla. Heikommallakin kiihtyvyydellä pääsisi rytmiin mukaan ilman stressiä:)

En puhunut nyt Suomesta, jos luit koko viestin, niin puhuin jenkkilässä ajamisesta. Siellä on "vähän" enemmän niitä kaistoja. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin ramppien pidemtäminen ei paljon auta, ihan samoin survoituvat eteen vaikka olisi nomi mittainen ramppi.

Ei, kyllä ne perseilijät survoutuu eteen vaikka olisi pitempikin ramppi. Sitä pituutta ei osata hyödyntää, vaan pelko perseessä tungetaan kolmenkympin vauhdissa muiden eteen jos ei nyt ihan rekka ole tulossa. Jos kaasunpolkeminen aiheuttaa stressiä, voi sitten otta sen taksin.

+1
 
Laitetaan vaihteeksi sovinistinen keskustelukulma. Naiset ovat tottuneet polkaisemaan sähköompelukoneestaan ripeää tikkiä. Kohta kun kalusto on sähkökäyttöistä, sillä 3-5 sekkaa sataseen kyllä ampuu joukkoon oikein hyvin:cool:
 
Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.

Ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Niin nopeudet kuin kulutuskaan.

Et selvästi ole paljoa tuolla ajanut, tai lukemasi tilastot ovat vähintäänkin ruuhkanopeuksia työmatkaliikenteessä. Kerran ajelin Saksan halki 175 km/h vakionopeussäätimellä pikkufocuksella. Kulutus oli toki yli 7 litraa, mutta saman se on myös Suomessa jos ajaa kehällä "dynaamisten" kuskien seassa satasta.

Mitä itse olen huomannut Reininlaakson - Baijerin alueella viimeisen viiden vuoden aikana säännöllisesti autoillessa, niin ohituskaistan keskinopeus on jossain 100 ja 250 välissä riippuen ihan vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä. Ja sitten sellainen 40 km puolessa päivässä kesäloman alkupäivänä... Yleensä keskikaistalla on 140- 150 km/h nopeus normaalilla tavan tallaajalla; pikkugolfia, ooppelia ja muuta kansanautoa täynnä ja tuo on se heidän "stasen vauhti". Ohituskaistalla saat liikenteen mukaan pitää sitä nopeutta mitä haluat. Kovan liikenteen aikana, sellaisessa Suomalaisten ruuhkassa, nopeudet ohituskaistalla liikkuu jossain 150-180 välissä. Sunnuntaina onkin sitten autuasta ja keskikaistan liikenne siirtyy hitaalle kaistalle ja ohituskaistat jäävät urheilijoille. Omat reissut toki pääosin viikonloppumatkoja ympäri vuoden Torstaista Sunnuntaille, joten ihan varsinaiset ruuhkat olen pyrkinyt välttämään.
 
Laajennetaanhan se nopeusrajoitettu autoilu syksyllä joka tapauksessa. Nuo ns. "kevytautot" ovat normiautoja, vain nopeusrajoitettuja. Samoin kuorma-autot ovat rajoittimella varustettuja. Kun Suomessa ylin sallittu nopeus on rajoituttu, voisi helposti ajatella koko kaluston nopeusrajoittamista jollain + 10 km limiitillä ylimpään käytön mukaiseen/ ajoneuvoluokka :geek:

Yksi nimeltämainitsemattoman linja-autoyhtiön kuljetta kertoili joskus, että heidän yhtiössä on/oli 2-3 pikkubussia, jossa ei ollut olemassa minkäänvaltakunnan nopeudenrajoitinta. Jos olisi ollut sen vuosi pari uudempi malli, niin siellä olisi pakollinen nopeudenrajoitin.
 
Ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Niin nopeudet kuin kulutuskaan.

Et selvästi ole paljoa tuolla ajanut, tai lukemasi tilastot ovat vähintäänkin ruuhkanopeuksia työmatkaliikenteessä. Kerran ajelin Saksan halki 175 km/h vakionopeussäätimellä pikkufocuksella. Kulutus oli toki yli 7 litraa, mutta saman se on myös Suomessa jos ajaa kehällä "dynaamisten" kuskien seassa satasta.
Päivittäin A3:sta pitkin töihin, että on sitä jonkin verran tullut sahattua. :think:
 
Päivittäin A3:sta pitkin töihin, että on sitä jonkin verran tullut sahattua. :think:

Työmatkaliikennettä epäilinkin. ;)

Mutta lienet samaa mieltä että se tavan tallaajakin pääsee aivan säännöllisesti ja normaalisti nauttimaan niistä 140-160 nopeuksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 632
Viestejä
4 494 191
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom