Nopeampi aika. BMW 5 sedan _hitain_ malli on sekunnin nopeampi 0-100. Nyt puhutaan kuitenkin GTI mallista.Mikä aika vakuuttaisi?
Nopeampi aika. BMW 5 sedan _hitain_ malli on sekunnin nopeampi 0-100. Nyt puhutaan kuitenkin GTI mallista.Mikä aika vakuuttaisi?
Kun suuri on liian pientä, noiden 34 metristen rekkojen sekä muidenkin liikkujien ohittamiseen sopii parhaiten tämä ruotsalainen tieliikennelaite, Hesarista poimittu; "Käsittämättömiä lukuja tarjoaa myös ruotsalaisen Koenigseggin uusin malli Jesko, joka on nimetty yhtiön perustajan Christian von Koenigseggin isän Jeskon mukaan. Yhtiötä alussa rahoittaneen isän nimikkomallissa hevosvoimia on hämmentävät 1 600, ja auton huippunopeus on yli 482 kilometriä tunnissa.
Koenigsegg Jesko on utopistisista tehoistaan ja nopeudestaan maantieliikennekelpoinen auto. Jeskoja valmistetaan 125 kappaletta."
Siis.. sama teho-painosuhdehan noilla autoilla on, jolloin se kiihtyvyyskin on periaatteessa sama. Tietysti raskaampi auto on myös isompi, jolloin sen rullaus ja ilmanvastushäviöt ovat isompia, mutta käytännössä kun tuohon lisätään esim 80kg kuljettaja, niin tuon raskaamman auton teho-painosuhde muuttuu jo paremmaksi, ja mitä enemmän on kuormaa mukana sen selkeämmin ero menee raskaamman eduksi.Sitä ohituskiihtyvyyttä saadaan nimenomaan autoa keventämällä. 800kg auto 120hp moottorilla singahtaa nopeammin sen rekan ohi kuin 1600kg auto 240hp motilla.
Onpa ruppanen auto. Tulee sen verran useasti ajettua Saksassa, että tuollaisella ei olisi mitään tekoa. Onko todella mahdollista, että ei kulje kovempaa?Itselläni on tuollainen V60 drive malli, jossa vaihteiston välitykset on sellaiset, että auto on suunnattu maks. 120 vauhdilla ajoon, kulutus nousee jo tuossa 120km/h vauhdissa puolella litralla 100km/h vauhdista ja kylmä faktahan on, ettei noiden vauhtien välinen hyöty normaaliajossa ole juuri minkäänlainen. oma työmatka 120 vauhdilla moottoritieosuudella nopeutuu sen 3-4 minuuttia verrattaessa 100 vauhtiin.
Olen tuolla ajanut myös testimielessä 165km/h (ei kulje enempää noilla välityksillä) ja voin sanoa, että ajomukavuus laskee aika paljon lähinnä ilmavirran aiheuttamana meluna, joten moiset vauhdit on epämielyttäviä melun takia, autohan käyttäytyy noissa nopeuksissakin kuin juna, eikä ohjauksessa tai missään muuallakaan vauhti tunnu missään.
Lähinnä itseäni kiinnostaisi saada tuohon autoon lisävääntöä ja tehoa 40-100km/h välille (1300-2500rpm) ja parempi automaattilaatikko, niin pääsisi vaivattomammin rampilta liikenteen sekaan. Huippunopeus saisi olla rajoitettu vaikka 150km/h, eikä vaikuttaisi omiin ajoihin yhtään. Voin sanoa, että ylinopeushalut on karsiutunut kun on saanut pari yli 1k€ sakkoa ohitusnopeuksista ja silloinkin vauhdit oli alle tuon 150km/h.
Eli kiihtyvyyttä 30-150km/h saisi kasvattaa mutta siihen se voikin sitten jäädä. Voisihan autoissa olla erikseen joku rata-asetus, jolla voi sitten ajella täysillä suljetulla radalla, autoteillä Suomessa ainakin tuo 150km/h riittäisi ihan hyvin.
Tuo drive mallistohan oli se volvon "eco" malli, jossa oli optimoitu moottori, vaihteisto ja välitykset mahdollisimman pienelle kulutukselle. Ja meneehän ne hemmetin pienellä jos kuljettaja sitä haluaa, mutta mitään raketteja ne ei tosiaankaan ole. Teho-painosuhde on samaa luokkaa perus pakujen kanssa.Onpa ruppanen auto. Tulee sen verran useasti ajettua Saksassa, että tuollaisella ei olisi mitään tekoa. Onko todella mahdollista, että ei kulje kovempaa?
Tuohan olisi harvinaisen vähän, jos kulutus kasvaisi muka vain puoli litraa 100 -> 120. En siis edes usko siihen - poislukien myötätuulella. Moottorikin on erinomaisella hyötysuhteella jo satasen nopeudessa, koska pieni 1,6 l diesel. Tavallisempaa on 1-2 litraa lisäystä. Tuo alaraja on pitkävälitteisten virtaviivaisten isomoottoristen heiniä. Auris TS hybridissä kasvaa 1,4-1,5 litraa.Itselläni on tuollainen V60 drive malli, jossa vaihteiston välitykset on sellaiset, että auto on suunnattu maks. 120 vauhdilla ajoon, kulutus nousee jo tuossa 120km/h vauhdissa puolella litralla 100km/h vauhdista ja kylmä faktahan on, ettei noiden vauhtien välinen hyöty normaaliajossa ole juuri minkäänlainen. oma työmatka 120 vauhdilla moottoritieosuudella nopeutuu sen 3-4 minuuttia verrattaessa 100 vauhtiin.
Olen tuolla ajanut myös testimielessä 165km/h (ei kulje enempää noilla välityksillä) ja voin sanoa, että ajomukavuus laskee aika paljon lähinnä ilmavirran aiheuttamana meluna, joten moiset vauhdit on epämielyttäviä melun takia, autohan käyttäytyy noissa nopeuksissakin kuin juna, eikä ohjauksessa tai missään muuallakaan vauhti tunnu missään.
Lähinnä itseäni kiinnostaisi saada tuohon autoon lisävääntöä ja tehoa 40-100km/h välille (1300-2500rpm) ja parempi automaattilaatikko, niin pääsisi vaivattomammin rampilta liikenteen sekaan. Huippunopeus saisi olla rajoitettu vaikka 150km/h, eikä vaikuttaisi omiin ajoihin yhtään. Voin sanoa, että ylinopeushalut on karsiutunut kun on saanut pari yli 1k€ sakkoa ohitusnopeuksista ja silloinkin vauhdit oli alle tuon 150km/h.
Eli kiihtyvyyttä 30-150km/h saisi kasvattaa mutta siihen se voikin sitten jäädä. Voisihan autoissa olla erikseen joku rata-asetus, jolla voi sitten ajella täysillä suljetulla radalla, autoteillä Suomessa ainakin tuo 150km/h riittäisi ihan hyvin.
Noista vaihtoehdoista painavampi on nopeampi ohituksissa, jos autot ovat muuten mahdollisimman vertailukelpoisia (ei mitään coupe vs. paku, katu vs. offirenkaita, erimuotoisia tehokäyriä eikä huomattavia eroja välityksissä).Sitä ohituskiihtyvyyttä saadaan nimenomaan autoa keventämällä. 800kg auto 120hp moottorilla singahtaa nopeammin sen rekan ohi kuin 1600kg auto 240hp motilla.
Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.Moottori lehdessä viitataan liikenneturvallisuusjohtaja Parkkalin esilletuomaan tutkimukseen, jonka mukaan aktiivinen-mukautuva nopeudensäädin autoissa vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34-90 % Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa
Kyllä tuota käytetäänkin, jos se kamera tai tutka vaan ei ole likainen, ja silloin ei tietenkään toimi. Uuden Ford Focuksen koeajoin syksyllä, niin auto kyllä osasi muutenkin jarruttaa ja varottaa. Eli aktiivivakkari ei tarvitse olla edes aktivoituna päälle. Edellä oleva auto arpoi liikennevaloissa jonkun pyöräilijän takia, niin Ford rupesi piippaamaan ja jarruttamaan vauhtia pois. Itse sitten varalta pysähdyin kokonaan, kun tilanne oli niin jännä. Tuo oli vielä manuaali vaihteilla, että ei tarvitse olla edes automaatti. On kyllä fiksu ominaisuus, jos ajaa toisen perässä. Samoin toimi Volvo V60 T8:ssa, paitsi siinä auto myös ohjasi ja osasi pysähtyä myös, jos edelläoleva vaikka kääntyi ja joutui siksi pysähtymään.Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.
Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...Tottakai tuollainen aktiivi vakkari käytännössä poistaa peräänajot, jos sitä käytetään. Tosin nämä perässä hiihtäjäthän ei sellaista käytä vaikka olisi kun ei voi hiihtää puskurissa kiinni. Aktiivivakkarilla auto ehtii jarruttaa kun etäisyys on riittävä ja auto reagoi nopeasti tilanteeseen. Kuljettaja saattaa vaikka olla facebookissa, niin reaktioaika on nyt mitä on.
Kaverin Mersukin on tuossa asiassa sekundaa. Etäisyyssäätö edelläajavaan, edestä kääntyvän huomioiminen. Nuo ainakin takkuavat pahasti, ei voi pitää päällä. Oma Hyundai Ioniq on jo varsin kehittynyt, eikä juuri moitittavaa.Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...
Esim. Mersun tutka toimii 200m päähän, mutta ajaa kaupunkinopeudessa perään, pienellä maantienopeudella toimii, 55mhp:ssa taas ei, jälleen...
Koeajossa seitsenpaikkainen Peugeot 5008 uudella 180-heppaisella bensakoneella – lisäistuinhinta 850 euroaLisävarusteisen mukautuvan tasanopeussäätimen käytön oppii nopeasti – jos ominaisuus suostuu toimimaan. Koeajossa mittaristoon ilmestyi computer says no -tyyppinen ilmoitus ajokelistä riippumatta, eli auton mielestä ajo-olosuhteet eivät olleet suotuisat järjestelmän käyttämiselle. Jospa sensorit olivat vain tukkeutuneet kurakelissä? No, ilmeisesti eivät, koska pesun jälkeen auto tarjosi samaa selitystä. Toinen pieni tekninen ongelma liittyi bluetooth-yhteyden ajoittaiseen pätkimiseen.
Tuossahan testattiin hätäjarrutusta pysähtyneeseen kohteeseen, itse tarkoitin kun maantiellä se auto hidastaa syystä edessä, niin silloin se aktiivivakkari hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaiseen ainakaan sokeasti luottako. Saattaa toimia joillain automerkeillä, joissain nopeuksissa, mutta kuten Fifth Gearin testi (jo vuodelta 2013, toivottavasti järjestelmät ovat parantuneet ) osoittaa että järjestelmissä on eroja eikä se "riittävä etäisyys" aina auta...
Esim. Mersun tutka toimii 200m päähän, mutta ajaa kaupunkinopeudessa perään, pienellä maantienopeudella toimii, 55mhp:ssa taas ei, jälleen...
Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä...Tuossahan testattiin hätäjarrutusta pysähtyneeseen kohteeseen, itse tarkoitin kun maantiellä se auto hidastaa syystä edessä, niin silloin se aktiivivakkari hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.
Itse oletin videon alun ja sun viestin perusteella, että kyseessä oli paikallaan oleva kohde. Viestissä kun ei missään varsinaisesti mainittu liikkuvaa kohdetta. Videon lopulla näköjään testasivat liikkuvaan kohteeseen. Ensimmäinen liikkuva kohde oli 4.30 kohdalla.Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä...
Ei siinä videossa testattu missään kohtaa aktiivivakkaria. Automaattinen hätäjarrutus on täysin erillinen ja toisistaan riippumaton järjestelmä ja täysin eri tarkoitukseen.Et sitte katsonut minuuttia pidempään. Tai edes lukenut viestiä...
Eikös Mersussa nimenomaan ollut 200m päähän toimiva Distronic (Plus?) ja Tiff sanoi ettei ”koskenut polkimiin”, eli vakkari päällä ajeli?Ei siinä videossa testattu missään kohtaa aktiivivakkaria. Automaattinen hätäjarrutus on täysin erillinen ja toisistaan riippumaton järjestelmä ja täysin eri tarkoitukseen.
Siis voi olla että ko. autoissa on varusteluettelossa myös aktiivinen vakkari, mutta tuossa ei käytetty tai testattu sitä vaan automaattista hätäjarrutusta, joka on kokonaan eri järjestelmä, vaikka toki voivat samaa anturidataa käyttää. Ajoiko Tiff kaasulla vai normivakkarilla en tiedä, eikä sillä ole mitään merkitystä. Aktiivivakkaria ei tietenkään ole pakko pitää päällä.Eikös Mersussa nimenomaan ollut 200m päähän toimiva Distronic (Plus?) ja Tiff sanoi ettei ”koskenut polkimiin”, eli vakkari päällä ajeli?
Se perä edellä tuleva auto vain liikkui ”yllättävän hitaasti” siellä edellä ja tuli kaukaa vastaan.
Samat sensorit, ym. noissa kuitenkin käytössä on kummassakin laitteessa ja Volvoonkin hintalappu (yli £2000?) viittaa kyllä siihen että on altiivivakkari mukana.
Ajaa ihmiset Suomen ulkopuolellakin, jos ei se vielä edellisistä postauksista ole käynyt selväksi...Vaikka kaikki rajoitettaisiin 160km/h niin eihän tuosta nyt kukaan kärsi, paitsi idiootit jotka haluaa ajaa helvetin kovaa yleisillä teillä (ja todella pieni osuus joka käy jossain radalla tms).
Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.Ajaa ihmiset Suomen ulkopuolellakin, jos ei se vielä edellisistä postauksista ole käynyt selväksi...
Kyllä mä olen päässyt aina ajamaan niin lujaa kuin ollut halua. Ei se tietenkään joka metrillä onnistu muun liikenteen vuoksi jne. ja se on ihan ok. Mutta tuon argumentin pitää aina jonkun tulla esittämään jokaiseen autobahneja sivuavaan keskusteluun. Haukotus. Jos sä ajat joka päivä työmatka-ajoa ruuhka aikaan tai matkailet saksalaisten loma-aikoina, voi ehkä tuntua tuolta jollain pätkillä. Halutessasi pääset kuitenkin joka päivä ajamaan rajoittamatonta nopeutta, se on fakta.Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.
Tuon ilmiön olen myös käytännössä käynyt kokemassaSitten vielä sellainenkin paljastus, että Saksa on täynnä pieniä mutkateitä, joissa on 100 tai 80 rajoitus ja ilman rallikuskin osaamista jää niiden nopeusrajoitukset ylittämättä aivan luonnostaan.
Nopeuden rajoitus ohitustilanteessa maantiellä on ainakin hyvä tapa lisätä sitä kuolleiden määrää.Susittelen tutustumaan tilastoihin hieman tarkemmin. Edellisen kerran kun satuin lukemaan moottorilehdestä kuolemantapaukset ja niiden syyt, niin vilisi syy "suuri ylinopeus, ajoi maantiellä 150km/h" tyyppiset. Aika hyvin 50/50 päihteiden kanssa liikennekuolemissa. Ainuttakaan tapausta ei lukenut, jossa 55 nopeus 50 alueella olisi ollut kuolinsyy.
Ja paljonko noita ylinopeuksia tapahtuu verrattuna vaikka rattijuoppoihin. Sama kun vertaisi että flunssa tappaa todennäköisemmin kuin kuula kalloon. Ihan sillä että kuula kalloon on kuolinsyynä vaan jollekkin promillen osalle kuolemista suomessa.
Itse ajattelen juuri toisin päin. Olen ajanut lomilla Saksassa ja USA:ssa, ja niiden jälkeen Suomessa on mukavan rentoa ajella, kun liikenteen rytmi on rauhallinen. Joskus voisi motarilla olla korkeampi rajoitus, mutta oikeastaan sitten kaipaisi jo kolmatta kaistaa.Nopeusrajoitukset on nyt jo niin naurettavia suomessa. Sen huomaa vasta kun käy ajamassa maailmalla. Itse 3x euroopassa ~ 8000km reissuja
Suomeen palattuani ratin takaa kuuluu aina vaan kiroilua.
Ei siitäkään mitään iloa olisi, kun kaikki ajaisivat kuitenkin sitä keskimmäistä.Joskus voisi motarilla olla korkeampi rajoitus, mutta oikeastaan sitten kaipaisi jo kolmatta kaistaa.
Tää on muuten hyvä pointti nimimerkillä ajan paljon kehä1Ei siitäkään mitään iloa olisi, kun kaikki ajaisivat kuitenkin sitä keskimmäistä.
Kehä I:llä keskikaista on hyvä, koska liittymiä on paljon. Moottoritiellä liittymät ovat paljon harvemmassa, jolloin rekkojen on mielekästä ajaa oikeanpuoleista kaistaa.Tää on muuten hyvä pointti nimimerkillä ajan paljon kehä1
Voi miten pärjättiinkään kaksikaistasella kehätiellä jossa jouduttiin ajamaan kaistaa johon liitytään Toi on saatanan vellova tie muutenkin ja porukka ajaa vasentakin kaistaa monesti hitaammin kuin muita, onneks oikeelta saa ohittaa kehätiellä.Kehä I:llä keskikaista on hyvä, koska liittymiä on paljon. Moottoritiellä liittymät ovat paljon harvemmassa, jolloin rekkojen on mielekästä ajaa oikeanpuoleista kaistaa.
Tilastoja tänne aikaa sitten jo laitoinkin - toisin kuin sinä. Eli kaiva jostain faktaa äläkä mutuile.Susittelen tutustumaan tilastoihin hieman tarkemmin. Edellisen kerran kun satuin lukemaan moottorilehdestä kuolemantapaukset ja niiden syyt, niin vilisi syy "suuri ylinopeus, ajoi maantiellä 150km/h" tyyppiset. Aika hyvin 50/50 päihteiden kanssa liikennekuolemissa. Ainuttakaan tapausta ei lukenut, jossa 55 nopeus 50 alueella olisi ollut kuolinsyy.
Ja paljonko noita ylinopeuksia tapahtuu verrattuna vaikka rattijuoppoihin. Sama kun vertaisi että flunssa tappaa todennäköisemmin kuin kuula kalloon. Ihan sillä että kuula kalloon on kuolinsyynä vaan jollekkin promillen osalle kuolemista suomessa.
Kyllä Saksassa tosiaan matka taittuu, jos ei vaan ruuhkaa ole. Sitä ruuhkaa vaan aika usein on, mikä sitten hidastaa reippaasti matkantekoa. Kesän euroopanreissulla pääsi pari kertaa ajamaan hetkellisesti auton huippunopeutta 230km/h, mutta ei se nyt tietty mikään normaali matkanopeus baanallakaan ole, johtuen ajon stressaavuudesta ja todella kovasta polttoaineen kulutuksesta. Melko hyvä matkanopeus on 160-180km/h, missä polttoaineen kulutus on vielä siedettävää ja ajo muutenkin vielä suhteellisen rentoa. Toki jollain isolla diesel-moottorisella autolla tuo kulutuksen kasvu on maltillisempaa, mutta oman auton bensaturbo kyllä vie polttoainetta melko reippaasti kovemmissa vauhdeissa.Kyllä mä olen päässyt aina ajamaan niin lujaa kuin ollut halua. Ei se tietenkään joka metrillä onnistu muun liikenteen vuoksi jne. ja se on ihan ok. Mutta tuon argumentin pitää aina jonkun tulla esittämään jokaiseen autobahneja sivuavaan keskusteluun. Haukotus. Jos sä ajat joka päivä työmatka-ajoa ruuhka aikaan tai matkailet saksalaisten loma-aikoina, voi ehkä tuntua tuolta jollain pätkillä. Halutessasi pääset kuitenkin joka päivä ajamaan rajoittamatonta nopeutta, se on fakta.
Sitten vielä sellainenkin paljastus, että Saksa on täynnä pieniä mutkateitä, joissa on 100 tai 80 rajoitus ja ilman rallikuskin osaamista jää niiden nopeusrajoitukset ylittämättä aivan luonnostaan.
Oli "mielenkiintoista" ajaa pari vuotta sitten Citroen C3:lla Saksan maaseudulla mutkaisia teitä, kun usein oli taustapeilissä joku, joka katsoi sopivaksi nopeudeksi noin +20 km/h omaan nopeuteeni nähden. Itse ajoin niin kovaa kuin suinkin uskalsin.Tuo on kyllä täysin totta, että lähes kaikki pikkutiet on satasen rajoituksella, vaikka niillä ei todellakaan pysty niin lujaa ajelemaan. Saksassa luotetaan siihen, että ihmiset osaavat itse sovittaa nopeuden tien mukaan. Suomessa kyseiset tiet olisivat maksimissaan 60km/h rajoituksella.
Saksassa nyt on vauhtia, mutta jenkkilässä? Siellä porukka syö, juo jne ajaessaan, niin vauhti on sen mukaista matelua motareillakin. Fiiliksen mukaan olisi kokoajan ajanut kovempaa mitä siellä ajoivat.Itse ajattelen juuri toisin päin. Olen ajanut lomilla Saksassa ja USA:ssa, ja niiden jälkeen Suomessa on mukavan rentoa ajella, kun liikenteen rytmi on rauhallinen. Joskus voisi motarilla olla korkeampi rajoitus, mutta oikeastaan sitten kaipaisi jo kolmatta kaistaa.
No mulla on kokemusta vain Kaliforniasta ja Havaijilta, mutta moni asia ärsytti tuolla motareilla ajaessa:Saksassa nyt on vauhtia, mutta jenkkilässä? Siellä porukka syö, juo jne ajaessaan, niin vauhti on sen mukaista matelua motareillakin. Fiiliksen mukaan olisi kokoajan ajanut kovempaa mitä siellä ajoivat.
Itse ajelin lähinnä floridassa ja vähän ympärillä. Itse en kyllä huomannut, että olisi nopeusrajoitukset olleet korkeammat kun Suomessa. Tosin täällä nyt rajoitukset on ihan naurettavat kun vuosi vuodelta tiputetaan. En ihmettele, että nopeuksia hieman sovelletaan, tiet "hieman" suorempia siellä. Itsekin tuli ajeltua reippaasti yli rajoitusten motarilla. Itse en törmännyt samaan kuin suomessa eli ohitusten blokkaus yrityksiin pienemmillä teillä. Täällä ihan arkipäivää, että yritetään estää ohituksia kiihdyttämällä. Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne).No mulla on kokemusta vain Kaliforniasta ja Havaijilta, mutta moni asia ärsytti tuolla motareilla ajaessa:
- Jatkuvasti ruuhkaa suuresta kaistamäärästä huolimatta
- Nopeusrajoitukset järjestään korkeampia kuin Suomessa vastaavanlaisilla teillä, rekatkin saavat ajaa/ajavat kovempaa kuin Suomessa
- Suuren kaistamäärän takia autoja siirtyilee jatkuvasti laidasta laitaan, perinteinen ohitteleva pujotteluautoilu saa uusia ulottuvuuksia
- Aggressiivisempi ajotyyli. Ymmärrän kyllä että miksi siellä suositaan melko tehokkaita autoja.
Joo, maksiminopeusrajoitus ei ole sen suurempi kuin Suomessa, mutta nopeusrajoituksiin tunnutaan suhtautuvan aika viitteellisesti.
Ei, kyllä ne perseilijät survoutuu eteen vaikka olisi pitempikin ramppi. Sitä pituutta ei osata hyödyntää, vaan pelko perseessä tungetaan kolmenkympin vauhdissa muiden eteen jos ei nyt ihan rekka ole tulossa. Jos kaasunpolkeminen aiheuttaa stressiä, voi sitten otta sen taksin.HTK12 kirjoitti: "Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne)."
Noilla tiemäärärahoilla, mitä on käytettävissä, ei lisäkaistoja juurikaan tule. Mutta pitemmät liityntärampit auttaisivat jo paljon halvemmalla. Heikommallakin kiihtyvyydellä pääsisi rytmiin mukaan ilman stressiä
En puhunut nyt Suomesta, jos luit koko viestin, niin puhuin jenkkilässä ajamisesta. Siellä on "vähän" enemmän niitä kaistoja. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin ramppien pidemtäminen ei paljon auta, ihan samoin survoituvat eteen vaikka olisi nomi mittainen ramppi.HTK12 kirjoitti: "Isompi kaistamäärä, niin pääsee ohi näistä perinteisistä perseilijöistä (nämä eteen survoutujat rampeilta jne)."
Noilla tiemäärärahoilla, mitä on käytettävissä, ei lisäkaistoja juurikaan tule. Mutta pitemmät liityntärampit auttaisivat jo paljon halvemmalla. Heikommallakin kiihtyvyydellä pääsisi rytmiin mukaan ilman stressiä
+1Ei, kyllä ne perseilijät survoutuu eteen vaikka olisi pitempikin ramppi. Sitä pituutta ei osata hyödyntää, vaan pelko perseessä tungetaan kolmenkympin vauhdissa muiden eteen jos ei nyt ihan rekka ole tulossa. Jos kaasunpolkeminen aiheuttaa stressiä, voi sitten otta sen taksin.
Ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Niin nopeudet kuin kulutuskaan.Autobahnillakin suurin osa ajaa vain 140km/h, kovempaa vauhtia on hankala pitää yllä kun monesti on vain yksi kaista käytössä koska vasemmalla kaistalla voi olla kilometrien pituinen rekkajono joka etenee max 90km/h. Kulutus myös alkaa nousta +1L/100km per 10km/h.
Yksi nimeltämainitsemattoman linja-autoyhtiön kuljetta kertoili joskus, että heidän yhtiössä on/oli 2-3 pikkubussia, jossa ei ollut olemassa minkäänvaltakunnan nopeudenrajoitinta. Jos olisi ollut sen vuosi pari uudempi malli, niin siellä olisi pakollinen nopeudenrajoitin.Laajennetaanhan se nopeusrajoitettu autoilu syksyllä joka tapauksessa. Nuo ns. "kevytautot" ovat normiautoja, vain nopeusrajoitettuja. Samoin kuorma-autot ovat rajoittimella varustettuja. Kun Suomessa ylin sallittu nopeus on rajoituttu, voisi helposti ajatella koko kaluston nopeusrajoittamista jollain + 10 km limiitillä ylimpään käytön mukaiseen/ ajoneuvoluokka
Päivittäin A3:sta pitkin töihin, että on sitä jonkin verran tullut sahattua.Ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Niin nopeudet kuin kulutuskaan.
Et selvästi ole paljoa tuolla ajanut, tai lukemasi tilastot ovat vähintäänkin ruuhkanopeuksia työmatkaliikenteessä. Kerran ajelin Saksan halki 175 km/h vakionopeussäätimellä pikkufocuksella. Kulutus oli toki yli 7 litraa, mutta saman se on myös Suomessa jos ajaa kehällä "dynaamisten" kuskien seassa satasta.
Työmatkaliikennettä epäilinkin.Päivittäin A3:sta pitkin töihin, että on sitä jonkin verran tullut sahattua.