Autoihin maksiminopeuden rajoitin?

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Volvo on päättänyt rajoittaa uusien autojensa nopeuden ensi vuodesta lähtien 180km/h.

”Ihmiset eivät ymmärrä ylinopeuden vaaroja”: Volvo rajoittaa autojen huippunopeuden 180 km/h

Minusta tämä on vaan hyvä. Esim. oman auton huiput on rajoitettu 210km/h muistaakseni. Vaikea muistaa koska en ole sillä ajanut ikinä yli 160km/h mittarinopeutta. Joskus oli tarkoitus käydä testaa miten se kelaa tuota rajoitinta vasten mutta en ole ikinä jaksanut. 160km/h vois olla ihan jees kaikkiin autoihin.
 
Volvon kannattaisi tehdä vähän taustatutkimusta kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, ei ne tapahdu missään 200kmh vauhdissa vaan ihan normaaleissa maantienopeuksissa.
Aika turhaa jeesustelua Volvolta.

"Ai tällä pääsee vaan 180km/h? No onpa hyvä, nyt ei lähde enää henki kun lataan tolla vauhdilla pöpelikköön". :dead:
 
Volvo on päättänyt rajoittaa uusien autojensa nopeuden ensi vuodesta lähtien 180km/h.

”Ihmiset eivät ymmärrä ylinopeuden vaaroja”: Volvo rajoittaa autojen huippunopeuden 180 km/h

Minusta tämä on vaan hyvä. Esim. oman auton huiput on rajoitettu 210km/h muistaakseni. Vaikea muistaa koska en ole sillä ajanut ikinä yli 160km/h mittarinopeutta. Joskus oli tarkoitus käydä testaa miten se kelaa tuota rajoitinta vasten mutta en ole ikinä jaksanut. 160km/h vois olla ihan jees kaikkiin autoihin.
Joo ja vielä parempi olisi 120km/h kun eihän sen ylitse Suomessa saa ajaa.
 
En ymmärrä näitä rajoituksia. Haluaisin nähdä jonkun tilaston koko Euroopan tasolla, jossa kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syynä on ollut yli 180km/h vauhti. Eikä se, että kuski on esim. päissään, aineissa tai jotain muuta. Aika turhaa skeidaa tällainen. Ei itselläni ole tarvetta ajaa edes 150km/h (totuus, fiatti ei kulje varmaan niin lujaa), mutta tällainen jeesustelu auton valmistajan taholta on kyllä naurettavaa.
 
Laajennetaanhan se nopeusrajoitettu autoilu syksyllä joka tapauksessa. Nuo ns. "kevytautot" ovat normiautoja, vain nopeusrajoitettuja. Samoin kuorma-autot ovat rajoittimella varustettuja. Kun Suomessa ylin sallittu nopeus on rajoituttu, voisi helposti ajatella koko kaluston nopeusrajoittamista jollain + 10 km limiitillä ylimpään käytön mukaiseen/ ajoneuvoluokka :geek:
 
Pelkkä markkinointitemppuhan tuo on, koska sillä on vaikutusta liikennesääntöjen mukaiseen autoiluun vain Saksassa, ja sielläkin vain marginaalisesti. Sopii Volvon turvallisuushenkiseen brändiin. En usko, että polttomoottoriautoissa käytäntö laajenee. Sähköautoissa nopeusrajoittimia sen sijaan on, ja niissä se voi olla ihan perusteltuakin, koska sähkönkulutus nousee niin radikaalisti nopeuden kasvaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kannatan gps pohjaista systeemiä, missä nopeus rajoitetaan kunkin tieosuuden suurimmalle sallitulle nopeudelle
 
Laajennetaanhan se nopeusrajoitettu autoilu syksyllä joka tapauksessa. Nuo ns. "kevytautot" ovat normiautoja, vain nopeusrajoitettuja. Samoin kuorma-autot ovat rajoittimella varustettuja. Kun Suomessa ylin sallittu nopeus on rajoituttu, voisi helposti ajatella koko kaluston nopeusrajoittamista jollain + 10 km limiitillä ylimpään käytön mukaiseen/ ajoneuvoluokka :geek:

Ongelmana on ohitustilanteet, jotka muuttuvat paljon vaarallisimmiksi rajoittimien takia.
En tiedä, mikä ihmisissä on vikana, mutta on paljon kuskeja, jotka saattavat ajaa esim 75 km/h (80 alueella) tai 90 (100km/h alueella) ja sitten kun tulee hyvä paikka ohittaa /lähtee ohittamaan, niin nopeus kiihtyy maagisesti esim 80-85 km/h:iin. Ehkä tuo on jonkinlanen "refleksimäinen" reaktio.
Samoin lisääntyisi todennäköisesti pimeässä takapuskurissa roikkuminen, joka on kanssa melkoisen ärsyttävää. Jotkut tulevat puskuriin, vaikka on esim vakkarilla ja 83+-2 kmh nopeus jatkuvasti ja ohi eivät sitten pääse, vaikka tiputtaisi nopeuden 75 km/h. Tai jos pääsevät, niin sitten ajavat edellä alinopeutta.
 
Ralli se on mun rattoni ja ylinopeudet iloni - Kaikkea muuta saa rajoittaa mutta henkilöautot ovat pyhä lehmä. Niiden osalta kaikkinainen poliisin valvontatoiminta pitäisi rajoittaa ja sakotus muuttaa korkeintaan huomautus tai kannustusperusteiseksi. Ei meillä muutoin uutta ralliajurijoukkoa tai edes katsojakaartia lisäänny :lol::facepalm:
 
Itse kannatan gps pohjaista systeemiä, missä nopeus rajoitetaan kunkin tieosuuden suurimmalle sallitulle nopeudelle
On montakin tilannetta jossa joko vähäinen ylinopeus on sakkojenkin uhalla järkevämpää tai suurikin ylinopeus on esim. toisen hengen pelastamiseksi tuomittu ilman rangaistusta.

"Oho, poika iski kirveellä jalkaan ja lähin ambulanssi tulee 30 minuuttia mökille - nyt äkki 60km/h sairaalaan." - sanoi ei-yksikään-vanhempi-koskaan.


Onnea tosiaan Volvolle Saksan markkinoilla. Itse en osta yhtään <200km/h nopeusrajoitettua autoa ihan vain periaatteesta vaikken ole yli 200km/h ajanut varmaan yli 15 vuoteen. Inhoan holhousyhteiskuntaa yhtä paljon kuin inhoan isoveliyhteiskuntaa...
 
On montakin tilannetta jossa joko vähäinen ylinopeus on sakkojenkin uhalla järkevämpää tai suurikin ylinopeus on esim. toisen hengen pelastamiseksi tuomittu ilman rangaistusta.

"Oho, poika iski kirveellä jalkaan ja lähin ambulanssi tulee 30 minuuttia mökille - nyt äkki 60km/h sairaalaan." - sanoi ei-yksikään-vanhempi-koskaan.


Onnea tosiaan Volvolle Saksan markkinoilla. Itse en osta yhtään <200km/h nopeusrajoitettua autoa ihan vain periaatteesta vaikken ole yli 200km/h ajanut varmaan yli 15 vuoteen. Inhoan holhousyhteiskuntaa yhtä paljon kuin inhoan isoveliyhteiskuntaa...

Samoilla linjoilla! :kahvi:
Itsellä ollut kolme JDM autoa ja jokaisesta poistin 180km/h rajoittimen.
Suljetulla alueella on sitten päässyt kokeilemaan miltä se tuntuu kun ajaa +200km/h.
Radoilla on sitten tullut omalla rata-autolla päästeltyä sen mitä sielu sietää niin ei tartte tuolla liikenteessä.
 
Mitä väliä? Eihän tuolla pitäisi olla mitään merkitystä suomalaiselle keskivertoautoilijalle. Vai ajatteko te useinkin yli 180 km/h tuolla liikenteessä?
 
Mitä väliä? Eihän tuolla pitäisi olla mitään merkitystä suomalaiselle keskivertoautoilijalle. Vai ajatteko te useinkin yli 180 km/h tuolla liikenteessä?
Onko millään mitään väliä?

Kaikille ruokakupongit joilla saa X annosta kuukaudessa ja leffassakin saa käydä korkeintaan 20 kertaa vuodessa. Asunnon maksimikoko 120 neliötä ja kk palkka maks 4500 euroa. Ei vaikuta suurimpaan osaan koskaan, mutta silti saattaa saada vastustusta - ihan periaatteesta.

Miksi millään pakotetulla rajoituksella pitäisi olla vapaassa yhteiskunnassa mitään väliä, lisää rajoituksia!! :D

/sarkasmi

Siis Volvo saa ihan vapaasi rajoittaa autonsa vaikka 60km/h, mutta kuluttaja saa ihan vapaasti rajoittaa Volvojen ostamista. Onhan Toyotakin rajoittanut autojensa kulkua jo pian varmaan 100 vuotta (eiku, ne vaan on semmosia hitaita noi tänne tuotava mallit :D ).
 
Onko millään mitään väliä?

Kaikille ruokakupongit joilla saa X annosta kuukaudessa ja leffassakin saa käydä korkeintaan 20 kertaa vuodessa. Asunnon maksimikoko 120 neliötä ja kk palkka maks 4500 euroa. Ei vaikuta suurimpaan osaan koskaan, mutta silti saattaa saada vastustusta - ihan periaatteesta.

Miksi millään pakotetulla rajoituksella pitäisi olla vapaassa yhteiskunnassa mitään väliä, lisää rajoituksia!! :D

/sarkasmi

Siis Volvo saa ihan vapaasi rajoittaa autonsa vaikka 60km/h, mutta kuluttaja saa ihan vapaasti rajoittaa Volvojen ostamista. Onhan Toyotakin rajoittanut autojensa kulkua jo pian varmaan 100 vuotta (eiku, ne vaan on semmosia hitaita noi tänne tuotava mallit :D ).
Jospa jätettäisiin ne olkiukkoilut ja kaltevan pinnan argumentit sikseen? Kyse on vain yhden autonvalmistajan päätöksestä ja minusta 180 km/h on enemmän kuin tarpeeksi vauhtia Suomen huonokuntoisille teille. Ei taida löytyä kovin montaa tilannetta, jossa olisi perusteltua ajaa yli 180 km/h. Täällä vapaassa yhteiskunnassa on myös lait ja nopeusrajoitukset. Jos se auton huippunopeus on kynnyskysymys, niin sitten voi tosiaan vaihtaa merkkiä.
 
Mulla ollut 2 JDM Subarua, Impreza ja Forester STI:t molemmilla kokeiltu tuo 180 rajoitus. Sen kovempaa ei oikeastaan ole tarvetta omalla kohdallani koska vauhti riittää täysin joka tilanteessa liikenteeseen ja pienellä jääradalla ajoharjoittelua ei kovempaa mahtuisi ajamaan. Nykyinen auto luvataan 250kmh ja se on vain "numero" sitä tule varmaan ikinä kokeiltua. Väittäisin että 99% tielläliikkujista on aivan sama rajotetaanko autot 180, 210, tai 240. Siihen on tarpeeksi kaukana eikä käytännössä muodostu esteeksi. Harraste/kilpa-autot sitten erikseen tilanteen mukaan.
 
Ei taida löytyä kovin montaa tilannetta, jossa olisi perusteltua ajaa yli 180 km/h. Täällä vapaassa yhteiskunnassa on myös lait ja nopeusrajoitukset.
Niin, pelkästään joku radalle.com järjestää varmaan 20+ päivää ajoa suomessa jossa voi ihan rauhassa paahtaa yli 180km/h potta päässä. Lailla ei ole mitään valittamista asiasta.
Samantein joku autoloma saksassa on hyvä paikka ajella hieman nopeammin, kunhan valitsee ajan ja paikan (ruuhkien ulkopuolella).

Mielestäni on Volvon kaltaiselta *autojen* valmistajalta lähinnä (pieleen mennyt) PR-stuntti rajoittaa autoja "turvallisuuden" nimissä kun kuolonkolareista promillen murto-osa ajetaan autolla yli 150km/h ja ne maanteiden ehdottomasti eniten "Ihan Järjettömiä Nopeuksia Ajavat" kuskit liikkuu kaksipyöräisillä. Vai koska viimeksi on mennyt Volvo oikealta ohi perus-maantiellä >250km/h? :rolleyes:
 
Niin, pelkästään joku radalle.com järjestää varmaan 20+ päivää ajoa suomessa jossa voi ihan rauhassa paahtaa yli 180km/h potta päässä. Lailla ei ole mitään valittamista asiasta.
Samantein joku autoloma saksassa on hyvä paikka ajella hieman nopeammin, kunhan valitsee ajan ja paikan (ruuhkien ulkopuolella).
Rata-autoilu nyt on kokonaan toinen juttu ja aika harva varmaan ostaa uuden Volvon ratakäyttöä silmällä pitäen.
 
Ihan huoletta voi mennä minkä vaan vakio Volvon kanssa radallekkin tuon 180km/h rajoituksen kanssa ja se ei vastaan tule. Pikkasen on todellisuudentaju hukassa jos kuvittelee, että jollain max. 350hv vakio autolla +180 km/h vauhteja Suomen radoilla rikottaisiin. Se olematon marginaaliporukka joka sitten ehdoin tahdoin haluaa ajaa yli 180 km/h ulkomailla niin voi varmaan ihan hyvin ostaa sitten jonkun toisen auton.
 
Onhan tuo 180 turvallisempi nopeus kuin 250 km/h. Lisäksi sähköautot taitaa kulkea yleisesti alle 250 muutenkin. Sopivan iso raja tuo, koska 180 nopeudellakin jo kortti lähtee.
 
Olen käynyt Saksassa 100 heppaisella Ooppelillani ja oikein hyvin pärjäsi autobaanalla. Maksimit sain tasan 200km/h mittarinopeutta, todellista varmaan 190km/h, hikisesti myötätuulessa alamäessä. Bemarit meni ohi yhtenään, mutta pian ne oli hitaimpien takana jumissa ja minun kanssa samassa jonossa. Yhtään nopeammin eivät päässeet perille. Jokin 180 on oikein hyvä matkavauhti vähäruuhkaisella autobaanalla.
Juu, ja olen myös Bemarilla käynyt autobaanalla. 250 saa lasiin hetkessä ja maisema vilistää, sen lyhyen hetken kunnes saa heti jarruttaa kun edessä Skoda ei kulje. Melkoista pumppaamista jos haluaa yli 200 ajaa, vaikka ei edes olisi ruuhkaa paljoa.

Mutta... 180km/h on aika mielenkiintoinen rajoitus. Se varmasti ärsyttää rattimiehiä Esson baarin keskusteluissa, mutta ei pelasta ruumiilta, jos tuolla vauhdilla ajaa männyn ympäri.
 
Liekö itse Anne Berner käyny heittämässä ideoitaan Volvolla, kuulostaa niin siltä itseltään.. :dead:
 
Onko millään mitään väliä?

Kaikille ruokakupongit joilla saa X annosta kuukaudessa ja leffassakin saa käydä korkeintaan 20 kertaa vuodessa. Asunnon maksimikoko 120 neliötä ja kk palkka maks 4500 euroa. Ei vaikuta suurimpaan osaan koskaan, mutta silti saattaa saada vastustusta - ihan periaatteesta.

Miksi millään pakotetulla rajoituksella pitäisi olla vapaassa yhteiskunnassa mitään väliä, lisää rajoituksia!! :D

/sarkasmi

Siis Volvo saa ihan vapaasi rajoittaa autonsa vaikka 60km/h, mutta kuluttaja saa ihan vapaasti rajoittaa Volvojen ostamista. Onhan Toyotakin rajoittanut autojensa kulkua jo pian varmaan 100 vuotta (eiku, ne vaan on semmosia hitaita noi tänne tuotava mallit :D ).

Esimerkkisi ovat täysin irrelevantteja, sillä kukaan ei ole rajoittamassa autoilun määrää. Samalla tavalla kukaan ei rajoita katseltavien elokuvien määrää, mutta naapureiden meluvalitukset ja lopuksi poliisi rajoittavat kuinka äänekkäästi saat elokuvasi katsella. Lisäksi kaikki 120 km/h ylittävät nopeudet ovat laittomia tieliikenteessä, muistaakseni ainakaan tähän mennessä asunnon maksimikoolle tai palkalle ei ole lain mukaista ylärajaa?

Ihan huoletta voi mennä minkä vaan vakio Volvon kanssa radallekkin tuon 180km/h rajoituksen kanssa ja se ei vastaan tule. Pikkasen on todellisuudentaju hukassa jos kuvittelee, että jollain max. 350hv vakio autolla +180 km/h vauhteja Suomen radoilla rikottaisiin. Se olematon marginaaliporukka joka sitten ehdoin tahdoin haluaa ajaa yli 180 km/h ulkomailla niin voi varmaan ihan hyvin ostaa sitten jonkun toisen auton.

No tämä.

Lisäksi todellisuudentaju on hukassa omasta mielestäni, jos kuvittelee, että yli 180 km/h ajaminen missään oloissa olisi niin yleinen harrastus, että autonvalmistajien kannattaisi ottaa se huomioon vakioautoja myydessään. Varsinkin, jos rajoituspäätöksellä voidaan entisestään pönkittää maailman turvallisimman valmistajan imagoa.

Lisäksi eiköhän tuon 180 km/h rajoituksen saa ne yksittäiset hullumiehet halutessaan koodattua pois, jotka myös niitä 250 km/h rajoittimia poistelevat.

Arvelinkin tästä aiheesta uutisen luettuani, että kunnon bensalenkkarit saavat kyllä kovan ulinan tästä aikaiseksi, mutta käytännössä päätöksellä ei ole yhtään mitään merkitystä tieliikenteen kulkemiseen.

Olen käynyt Saksassa 100 heppaisella Ooppelillani ja oikein hyvin pärjäsi autobaanalla. Maksimit sain tasan 200km/h mittarinopeutta, todellista varmaan 190km/h, hikisesti myötätuulessa alamäessä. Bemarit meni ohi yhtenään, mutta pian ne oli hitaimpien takana jumissa ja minun kanssa samassa jonossa. Yhtään nopeammin eivät päässeet perille. Jokin 180 on oikein hyvä matkavauhti vähäruuhkaisella autobaanalla.
Juu, ja olen myös Bemarilla käynyt autobaanalla. 250 saa lasiin hetkessä ja maisema vilistää, sen lyhyen hetken kunnes saa heti jarruttaa kun edessä Skoda ei kulje. Melkoista pumppaamista jos haluaa yli 200 ajaa, vaikka ei edes olisi ruuhkaa paljoa.

Mutta... 180km/h on aika mielenkiintoinen rajoitus. Se varmasti ärsyttää rattimiehiä Esson baarin keskusteluissa, mutta ei pelasta ruumiilta, jos tuolla vauhdilla ajaa männyn ympäri.

Oman kokemukseni mukaan autoilla, jonka huiput ovat siellä parinsadan kieppeillä todellista, mukava matkavauhti niin melun kuin suorituskyvyn kannalta on siellä 150-160 km/h välissä. Tuon yli meneminen vaatii moottorin turhaa huudattamista, nopeutta on ikävä ylläpitää tuulen, mäkien ja huonon kiihtyvyyden vuoksi sekä melukin tuntuu kasvavan sitä kahtasataa lähestyessä/ylittäessä reilusti. Ehkä jollain ässämersulla siellä +200km/h nopeudessa matkustaminen olisi oikeasti mukavaa, mutta ainakin vielä e-segmentin autoissa tuo melu tuntuu vaivaavan ikävästi.

Ehkä tuossa on ideana myös suitsia sitä "huippujen kokeilemista", kun se auto kulkee takuulla sen 180 km/h koska suorituskykyä on huimasti. Lisäksi 180 km/h vauhdista on paljon helpompi jarruttaa/ohjata sellaiseen tilanteeseen, missä henki ei lähde vrt. 250 km/h nopeudesta.

Nykyautojen aina paranevan suorituskyvyn valossa tämä rajoitus on varmasti turvallisuutta lisäävä, kun vuosien päästä näillä ajelevat nuoret eivät saa rullattua sitä 400-heppaista hybridiä 250 km/h vauhdissa puun ympärille. Ne kun alkavat oikeasti helposti kiihtymäänkin noihin lukemiin vähän eri tavalla, kuin nykyiset puolta laiskemmat ekodiisselit.
 
ei omaa napaa pahemmin kohauttanu. harvemmin muutenkaan tulee ajettua yli 100km/h

suomessa jos noi pääväylät ois motaria etelästä pohjosee saakka ni silläjo vähenis kuolonkolarit reippaasti
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkkisi ovat täysin irrelevantteja, sillä kukaan ei ole rajoittamassa autoilun määrää. Samalla tavalla kukaan ei rajoita katseltavien elokuvien määrää, mutta naapureiden meluvalitukset ja lopuksi poliisi rajoittavat kuinka äänekkäästi saat elokuvasi katsella. Lisäksi kaikki 120 km/h ylittävät nopeudet ovat laittomia tieliikenteessä, muistaakseni ainakaan tähän mennessä asunnon maksimikoolle tai palkalle ei ole lain mukaista ylärajaa?
Se oli täysin relevantti siltä kannalta miten iso osa lampa^D^D^D^D^D ihmisistä on valmis ottamaan vastaan yritysten omassa "arvomaailmassa" (=voiton maksimointi, sis. bullshitin jauhamisen asiakkaille) määrittelemän "Virallisen Totuuden Mikä on Teille Parasta" -rajoitukset.

Jos Skanska tekisi samanlaisen ulostulon ja toteaisi ettei rakenna vuodesta 2020 lähtien enää yli 50 neliön vuokrakämppiä, miten se eroaisi tuosta Volvon "tölväisystä"?

Tai jos S-ryhmä toteaisi että sen mielestä punainen liha on epäterveellistä ja lopettaa sen myynnin 2020?

Maailma on täynnä vaarallisia ("vaarallisia") asioita ja suomessa valvotaan nopeuksia jo... ööh... tolppien toimesta (ei oikeastaan poliisin, ehkä se on Volvollakin taka-ajatuksena?)...
 
Arvelinkin tästä aiheesta uutisen luettuani, että kunnon bensalenkkarit saavat kyllä kovan ulinan tästä aikaiseksi, mutta käytännössä päätöksellä ei ole yhtään mitään merkitystä tieliikenteen kulkemiseen.
Juuri näin. Paljon ulinaa tyhjästä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jos Skanska tekisi samanlaisen ulostulon ja toteaisi ettei rakenna vuodesta 2020 lähtien enää yli 50 neliön vuokrakämppiä, miten se eroaisi tuosta Volvon "tölväisystä"?
Millä ajatusmallilla vertaat tilantarvetta auton huippunopeuteen?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Miksi sitten ei ole kunnolla tiputettu tuota maksinopeutta, esim. 140-150km/h tuntumaan ja samalla rajoitettu kiihtyvyyttä johonkin "0-80km/h: 10-15 sekuntia" -luokkaan jos kerta oikeasti halutaan turvallisuutta parantaa.
 
Miksi sitten ei ole kunnolla tiputettu tuota maksinopeutta, esim. 140-150km/h tuntumaan ja samalla rajoitettu kiihtyvyyttä johonkin "0-80km/h: 10-15 sekuntia" -luokkaan jos kerta oikeasti halutaan turvallisuutta parantaa.
Hyvä kiihtyvyyshän lisää liikenneturvallisuutta, kunhan sitä ei ulosmittaa ylenmääräisenä riskinottona.

Premium-autovalmistaja ei tietenkään voi laskea huippunopeutta kovin alas, koska ostajakuntaa alkaa karsiutua. Luulen että tässä on tarkkaan pohdittu, että millaisella nopeusrajoittimella saadaan maksimaalinen markkinointihyöty.
 
"Muut päättää mikä on sulle parasta"?

Mun mielestä tuollaista ajatusmallia oli aikaisemmin, ja on edelleenkin useassa maassa, mutta yleensä niitä yhdistää joko kommunismi tai sitten rauhan uskonto...
Aika väsynyttä, että tähän pitää vetää mukaan kommunismit ja uskonnot. Ei kukaan edelleenkään pakota ostamaan Volvoa, jos huippunopeus on kynnyskysymys.
 
Onneksi ~50 vuoden kuluttua tällainen keskustelu on jo taaksejäänyttä papatusta ja ihmiset saatu hevon vittuun sieltä ratin takaa (hevon vittu monessa tapauksessa siellä auton takapenkillä).
 
Yli 180km/h:n nopeutta on kyllä vaikea perustella Suomen teillä muutenkaan, joten aika se ja sama. Taajama-alueilla rajoitin sitten taajamanopeuksille, niin hyvä tulee. :D Tosin ei tapahtune ihan hetkessä, kun autokanta on niin juutaan vanha.
 
Eivätkös saksalaiset autofirmat ole ties kuinka pitkään rajoittaneet nopeuden 250km/h:n jotain urheiluautoja lukuunottamatta? Siihen nähden tässä ei ole mitään muuta uutta kuin vähän matalampi raja.
 
Eivätkös saksalaiset autofirmat ole ties kuinka pitkään rajoittaneet nopeuden 250km/h:n jotain urheiluautoja lukuunottamatta? Siihen nähden tässä ei ole mitään muuta uutta kuin vähän matalampi raja.
On joo 250 yleinen rajoitettu nopeus autoissa. Rahalla saa sitten päivityksen, jolla voi 250 ylittää.

Jossain moottoripyörissä on myös. Mutta raja taitaa olla jotain 300 km/h.
 
Mielenkiintoinen aihe. Itsellä menee ihon alle vaikka oon köyhä enkä muutenkaan uutta volvoa tule koskaan ostamaan. Toinen lähestymistapa voisi olla jotkut reaktiiviräjähteet ulkopelleissä jotka pamauttaa vastaantulevat autot, puut tms. pölyksi, jottei vaan matkustajalle käy kuinkaan. Rajoitus tosiaan voisi yhtä hyvin olla toteutettu gps-systeemillä jolloin millään tieosuudella ei pysty ajamaan sitä rajoitusta kovempaa - kuinka moni tämän systeemin jättäisi autoonsa koska se on turvallisinta ja lainsäädännön mukainen toimintatapa?
 
Eivätkös saksalaiset autofirmat ole ties kuinka pitkään rajoittaneet nopeuden 250km/h:n jotain urheiluautoja lukuunottamatta? Siihen nähden tässä ei ole mitään muuta uutta kuin vähän matalampi raja.
Kyllä ovat. Antakaa kun arvaan, saksalaisen autotehtaan rajoittaessa autojensa huippunopeutta se ei ole periaatteita vastaan, mutta se on heti väärin ja kommunismiin viittaavaa, kun ruotsalainen turvallisuutta painottava autonvalmistaja tekee saman? Olkoonkin, että Volvolla rajoitus tulee olemaan jonkin verran alhaisempi, millä nyt tosin ei ole käytännössä muualla eroa kuin autobaanalla ajellessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eiköhän se valtaosa kansasta siellä autobaanallakin tyydy alle 180 km/h nopeuksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jokin 180 on oikein hyvä matkavauhti vähäruuhkaisella autobaanalla.
No mielestäni tuolla vauhdilla pärjää vielä ihan hyvin vaikka liikennettä olisi vähän enemmän - erittäin mukava matkavauhti kaiken puolin. 200+ kohdalla alkaa sitten vähäruuhkaisellakin se jatkuva jarrun päällä hyppiminen, kaasulta nosta ei enää riitä.
Ehkä jollain ässämersulla siellä +200km/h nopeudessa matkustaminen olisi oikeasti mukavaa, mutta ainakin vielä e-segmentin autoissa tuo melu tuntuu vaivaavan ikävästi.
Eiköhän se E:kin mene ihan nätisti/hiljaa tommoisia vauhteja kun 5-sarjan bemullakin 210-220 oli vielä äänen ja ajo-ominaisuuksien puolesta ihan ok nopeus, 6-koneella sen vauhdinkin saa takas eleettömästi jos/kun joutuu välillä 150 paikkeille pudottamaan.
Yli 180km/h:n nopeutta on kyllä vaikea perustella Suomen teillä muutenkaan, joten aika se ja sama.
No kuitenkin tollaista vauhtia tulee kerran/pari vuodessa ajettua, tuohan saa jo tauluun kun ohittaa nilkka suorana 2-3 henkilöautoa ja niiden edessä olevat 2 rekkaa suoralla muuten tyhjällä tiellä. Vaarallista/"hurjaa", no ei oikeastaan, ei eroa mitenkään baanalla ajamisesta... Suomessa tämä on toki raiskausta tuomittavampaa toimintaa.
Kyllä ovat. Antakaa kun arvaan, saksalaisen autotehtaan rajoittaessa autojensa huippunopeutta se ei ole periaatteita vastaan, mutta se on heti väärin ja kommunismiin viittaavaa, kun ruotsalainen turvallisuutta painottava autonvalmistaja tekee saman? Olkoonkin, että Volvolla rajoitus tulee olemaan jonkin verran alhaisempi, millä nyt tosin ei ole käytännössä muualla eroa kuin autobaanalla ajellessa.
Sakut ovat rajoittaneet tuon "herrasmies"-sopimuksella tarkoituksena karsia merkkien välistä kilpailua siitä että "kenen kulkee koviten", joka eittämättä johtaisi jokaisen valmistajien kannalta epäedulliseen tilanteeseen kun markkinoinnin kannalta kannattaisi panostaa huippunopeuteen, nyt saavat panostaa nahkapenkkeihin yms. tuon sijasta. Samalla tuo pitää autojen hinnat järkevinä kun eittämättä 280 kulkeva auto tarvisee vähän järeämpää jarruosastoa yms. kun jos auto tehtaalta lähtiessä tuon menee niin mitoitusperiaatteena on joku muu kuin "pieni rykäisy, kerran vuodessa, kuten se on rajoittimen poiston tapauksessa ja tämän ne paskemmatkin jarrut vielä kestävät".
 
Jospa jätettäisiin ne olkiukkoilut ja kaltevan pinnan argumentit sikseen? Kyse on vain yhden autonvalmistajan päätöksestä ja minusta 180 km/h on enemmän kuin tarpeeksi vauhtia Suomen huonokuntoisille teille. Ei taida löytyä kovin montaa tilannetta, jossa olisi perusteltua ajaa yli 180 km/h. Täällä vapaassa yhteiskunnassa on myös lait ja nopeusrajoitukset. Jos se auton huippunopeus on kynnyskysymys, niin sitten voi tosiaan vaihtaa merkkiä.

Ei se teiden kunto yleensä Suomessa rajoita sitä nopeutta, vaan huono keli tai nopeusrajoitukset.

Itse en keksi yhtäänmitään hyötyä tuollaisesta rajoittimesta, joten jos tuo maksaa yhtään lisää / aiheuttaa kuluja, niin ei jatkoon.
-----------------------------
Ja mitä GPS virityksiin tulee, niin tietoa ei tulisi ikinä siirtää auton ulkopuolelle, koska muutoin sitä väärinkäytetään ja yhdistellään muihin tietoihin epäsopivasti täysin varmasti. JA GPS:ään sopii muutenkin hyvin kaltevan pinnan ajatus, sillä johan sitä on kerran haluttu pistää autoilijat täysin epäreilusti maksamaan pelkästään tienpitäjälle kuuluvia kuluja ja samalla olisi saatu yksi uusi kiva kyyläyssysteemi seuraamaan käytännössä ihmisen olinpaikkaa. Ja tietoja olisi taas levitelty täysin miten sattuu. Tuo tietojen keräily on poikkeuksetta kaksiteräinen miekka ja kaikesta kannattaa oletuksena kieltäytyä / kieltää.
 
Kyllä ovat. Antakaa kun arvaan, saksalaisen autotehtaan rajoittaessa autojensa huippunopeutta se ei ole periaatteita vastaan, mutta se on heti väärin ja kommunismiin viittaavaa, kun ruotsalainen turvallisuutta painottava autonvalmistaja tekee saman? Olkoonkin, että Volvolla rajoitus tulee olemaan jonkin verran alhaisempi, millä nyt tosin ei ole käytännössä muualla eroa kuin autobaanalla ajellessa.
Ei tästä olisi mitään juttua, jos volvon rajoitin olisi 250km/h.
 
Outo asenne monella, että jos nooeus ei kosketa itseä, tuomitaan heti Volvon rajoitusta kritoivat mielipiteet. Erikoista myös että rajoitetaan noinkin alas kun Saksassa moni Euroopan kansalainen kuitenkin autoilee työ/loma-asioissa ja ns. paremmilla volvoilla tuollainen 180 on vielä ihan perusnopeus.


Itse ajoin aiemmin paljon Saksassa 1.0 ekokoneella ja autolla, joka ei todellakaan ole premiummerkki. Lähes aina vakionopudensäädin asettui 165-175 km/halueelle. Lomalla sunnuntaina saattoi halkaista koko maan 175 vakkarissa kun liikennettä niin vähän. Ja kyllä tuonne Suomestakin tulee jatkossakin lähdettyä autolomalle monen muun tavoin.

Tuollakin 180 nopeudella jää perus volkkarikuskin jalkoihin, joten Volvolta aika kova kannanotto.
 
Outo asenne monella, että jos nooeus ei kosketa itseä, tuomitaan heti Volvon rajoitusta kritoivat mielipiteet. Erikoista myös että rajoitetaan noinkin alas kun Saksassa moni Euroopan kansalainen kuitenkin autoilee työ/loma-asioissa ja ns. paremmilla volvoilla tuollainen 180 on vielä ihan perusnopeus.


Itse ajoin aiemmin paljon Saksassa 1.0 ekokoneella ja autolla, joka ei todellakaan ole premiummerkki. Lähes aina vakionopudensäädin asettui 165-175 km/halueelle. Lomalla sunnuntaina saattoi halkaista koko maan 175 vakkarissa kun liikennettä niin vähän. Ja kyllä tuonne Suomestakin tulee jatkossakin lähdettyä autolomalle monen muun tavoin.

Tuollakin 180 nopeudella jää perus volkkarikuskin jalkoihin, joten Volvolta aika kova kannanotto.
Tämä. Maailmassa on muutakin kuin Ruotsi ja Suomi. Pohjoisen valistuksen eli aivopesun tuotoksia nämä "kuolema tulee yli 120 nopeudessa" -puheenvuorot. Ihmiset on kyykytetty niin, etteivät edes tajua sitä itse.

Miksi se 250 on jokin maaginen raja? Oma S80 on jo tehtaalta rajoitettu 210km/h ja ei tuo mitenkään ota omantunnon päälle, varsinkaan kun tuota ei koskaan tule koeponnistettua.

Aha. Entäs ne kaikki muut, jotka eivät ole sinä? Aika moni suomalainenkin "koeponnistaa" kulkuvälineensä autobahnilla, ei se ole mikään erikoisjuttu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 908
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom