Onko millään mitään väliä?
Kaikille ruokakupongit joilla saa X annosta kuukaudessa ja leffassakin saa käydä korkeintaan 20 kertaa vuodessa. Asunnon maksimikoko 120 neliötä ja kk palkka maks 4500 euroa. Ei vaikuta suurimpaan osaan koskaan, mutta silti saattaa saada vastustusta - ihan periaatteesta.
Miksi millään pakotetulla rajoituksella pitäisi olla
vapaassa yhteiskunnassa mitään väliä, lisää rajoituksia!!
/sarkasmi
Siis Volvo saa ihan vapaasi rajoittaa autonsa vaikka 60km/h, mutta kuluttaja saa ihan vapaasti rajoittaa Volvojen ostamista. Onhan Toyotakin rajoittanut autojensa kulkua jo pian varmaan 100 vuotta (eiku, ne vaan on semmosia hitaita noi tänne tuotava mallit
).
Esimerkkisi ovat täysin irrelevantteja, sillä kukaan ei ole rajoittamassa autoilun
määrää. Samalla tavalla kukaan ei rajoita katseltavien elokuvien määrää, mutta naapureiden meluvalitukset ja lopuksi poliisi rajoittavat kuinka
äänekkäästi saat elokuvasi katsella. Lisäksi kaikki 120 km/h ylittävät nopeudet ovat laittomia tieliikenteessä, muistaakseni ainakaan tähän mennessä asunnon maksimikoolle tai palkalle ei ole lain mukaista ylärajaa?
Ihan huoletta voi mennä minkä vaan vakio Volvon kanssa radallekkin tuon 180km/h rajoituksen kanssa ja se ei vastaan tule. Pikkasen on todellisuudentaju hukassa jos kuvittelee, että jollain max. 350hv vakio autolla +180 km/h vauhteja Suomen radoilla rikottaisiin. Se olematon marginaaliporukka joka sitten ehdoin tahdoin haluaa ajaa yli 180 km/h ulkomailla niin voi varmaan ihan hyvin ostaa sitten jonkun toisen auton.
No tämä.
Lisäksi todellisuudentaju on hukassa omasta mielestäni, jos kuvittelee, että yli 180 km/h ajaminen missään oloissa olisi niin yleinen harrastus, että autonvalmistajien kannattaisi ottaa se huomioon vakioautoja myydessään. Varsinkin, jos rajoituspäätöksellä voidaan entisestään pönkittää maailman turvallisimman valmistajan imagoa.
Lisäksi eiköhän tuon 180 km/h rajoituksen saa ne yksittäiset hullumiehet halutessaan koodattua pois, jotka myös niitä 250 km/h rajoittimia poistelevat.
Arvelinkin tästä aiheesta uutisen luettuani, että kunnon bensalenkkarit saavat kyllä kovan ulinan tästä aikaiseksi, mutta käytännössä päätöksellä ei ole yhtään mitään merkitystä tieliikenteen kulkemiseen.
Olen käynyt Saksassa 100 heppaisella Ooppelillani ja oikein hyvin pärjäsi autobaanalla. Maksimit sain tasan 200km/h mittarinopeutta, todellista varmaan 190km/h, hikisesti myötätuulessa alamäessä. Bemarit meni ohi yhtenään, mutta pian ne oli hitaimpien takana jumissa ja minun kanssa samassa jonossa. Yhtään nopeammin eivät päässeet perille. Jokin 180 on oikein hyvä matkavauhti vähäruuhkaisella autobaanalla.
Juu, ja olen myös Bemarilla käynyt autobaanalla. 250 saa lasiin hetkessä ja maisema vilistää, sen lyhyen hetken kunnes saa heti jarruttaa kun edessä Skoda ei kulje. Melkoista pumppaamista jos haluaa yli 200 ajaa, vaikka ei edes olisi ruuhkaa paljoa.
Mutta... 180km/h on aika mielenkiintoinen rajoitus. Se varmasti ärsyttää rattimiehiä Esson baarin keskusteluissa, mutta ei pelasta ruumiilta, jos tuolla vauhdilla ajaa männyn ympäri.
Oman kokemukseni mukaan autoilla, jonka huiput ovat siellä parinsadan kieppeillä todellista, mukava matkavauhti niin melun kuin suorituskyvyn kannalta on siellä 150-160 km/h välissä. Tuon yli meneminen vaatii moottorin turhaa huudattamista, nopeutta on ikävä ylläpitää tuulen, mäkien ja huonon kiihtyvyyden vuoksi sekä melukin tuntuu kasvavan sitä kahtasataa lähestyessä/ylittäessä reilusti. Ehkä jollain ässämersulla siellä +200km/h nopeudessa matkustaminen olisi oikeasti mukavaa, mutta ainakin vielä e-segmentin autoissa tuo melu tuntuu vaivaavan ikävästi.
Ehkä tuossa on ideana myös suitsia sitä "huippujen kokeilemista", kun se auto kulkee takuulla sen 180 km/h koska suorituskykyä on huimasti. Lisäksi 180 km/h vauhdista on paljon helpompi jarruttaa/ohjata sellaiseen tilanteeseen, missä henki ei lähde vrt. 250 km/h nopeudesta.
Nykyautojen aina paranevan suorituskyvyn valossa tämä rajoitus on varmasti turvallisuutta lisäävä, kun vuosien päästä näillä ajelevat nuoret eivät saa rullattua sitä 400-heppaista hybridiä 250 km/h vauhdissa puun ympärille. Ne kun alkavat oikeasti helposti kiihtymäänkin noihin lukemiin vähän eri tavalla, kuin nykyiset puolta laiskemmat ekodiisselit.