• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Jatkuvasti on aika kaukana siitä ettei soittele ollenkaan.
No itse olen myös vastaavassa tilanteessa työsaralla. Töitä liikaa ja toimitusajat sakkaa ihan helvetisti. Toimittajat ei pysty toimittamaan ja asiakkaat narisee joka päivä. Olen alkanut myös jättää vastaamatta kum joka päivä kysellään samoja asioita. Aluksi kerron kyllä tilanteen. Turhauttavaa vain kun itse ei pysty tiettyihin asioihin vaikuttamaan. Toki noilla on käynyt virhe jo siinä toimitusaika-arviossa.

No anyway olen myös tässä keississä samassa tilanteessa, ettei ko saek ole ollut yhteydessä sen yhden tekstarin jälkeen. No en elättele toiveita että paneelit olisi katolla heinäkuussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
No itse olen myös vastaavassa tilanteessa työsaralla. Töitä liikaa ja toimitusajat sakkaa ihan helvetisti. Toimittajat ei pysty toimittamaan ja asiakkaat narisee joka päivä. Olen alkanut myös jättää vastaamatta kum joka päivä kysellään samoja asioita. Aluksi kerron kyllä tilanteen. Turhauttavaa vain kun itse ei pysty tiettyihin asioihin vaikuttamaan. Toki noilla on käynyt virhe jo siinä toimitusaika-arviossa.

No anyway olen myös tässä keississä samassa tilanteessa, ettei ko saek ole ollut yhteydessä sen yhden tekstarin jälkeen. No en elättele toiveita että paneelit olisi katolla heinäkuussa.
Niin, asiakas tietää jo valmiiksi että ei ole tulossa ajallaan + sen että toimittaja tuskin tietää koska pystyy toimittamaan.

Mutta minkäs teet - asiakasta ärsyttää ja soitellaan ja tiedustellaan, vaikka ei se tietenkään sitä toimitusta yhtään nopeuta. Ja nyt se yksi ainoa myyntimies/sihteeri/puhelinaspa/sähköpostiaspa on aivan tukossa niistä kyselyistä että ”koska mun paneelit tulee!?!”
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Niin, asiakas tietää jo valmiiksi että ei ole tulossa ajallaan + sen että toimittaja tuskin tietää koska pystyy toimittamaan.

Mutta minkäs teet - asiakasta ärsyttää ja soitellaan ja tiedustellaan, vaikka ei se tietenkään sitä toimitusta yhtään nopeuta. Ja nyt se yksi ainoa myyntimies/sihteeri/puhelinaspa/sähköpostiaspa on aivan tukossa niistä kyselyistä että ”koska mun paneelit tulee!?!”
Provisiopalkkalaisia ei kiinnosta pätkääkään, kun nimet on paperissa, että mitä sen jälkeen tapahtuu. Tämä on viime viikkojen aikana tullut ymmärrettyä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
225
1000W invertteri tulee ”kiinteästi” autotalliin, jossa on jo valtakunnan sähköt. Käyttö on tallitietokone ja pienten vehkeiden akkujen latailu. Aurinkopaneeli lataa akkuja. Mihin maadoitan invertterin etten vaan touhutessa saa itseäni hengiltä invertteriin liitetyn laitteen ja tallin sähköjen maadoituksen välissä?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
1000W invertteri tulee ”kiinteästi” autotalliin, jossa on jo valtakunnan sähköt. Käyttö on tallitietokone ja pienten vehkeiden akkujen latailu. Aurinkopaneeli lataa akkuja. Mihin maadoitan invertterin etten vaan touhutessa saa itseäni hengiltä invertteriin liitetyn laitteen ja tallin sähköjen maadoituksen välissä?
Sulaketaulun taakse ei saa mennä periaatteessa itse ronkkimaan, mutta jos sieltä löytyy maadoituspiste (keltavihreät kaapelit) niin siihen. Sulaketaulusta voi lähteä myös avokuparia samasta pisteestä:

Tässä hyvä havainnekuva: https://storage.googleapis.com/kiertonet/huutokaupat/170042/large.jpg
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
Mikrot eivät muodosta mitään palokuormaa katolle. Aurinkopaneeleista johtuvat palot aiheutuvat nimenomaan verkkoinvertterijärjestelmien suurista DC-jännitteistä. Vahingoittunut kaapeli tai paneelit saa aikaan oikosulun/valokaaren/maavuodon niin soppa on valmis.



Jep jep. Tässä on nyt sama tilanne kuin sähköautojen kanssa. Ihmiset ostaa pää märkänä hinnasta välittämättä. Ei paneelien hinnat ole Euroopassa mihinkään nousseet ja Onnisenkin tukusta saa ALV:illisella hinnalla 450W/210€ paneeleita varastotavarana. Invertteritkin ovat halvempia kuin koskaan. Nyt vaan nyhdetään rahaa ihmisten paniikkireaktioilla. Aivan sama mm. maalämpöpuolella. Euroopassa on paneelimarkkinat paljon kyllästetymmät kuin Suomessa. Tavara ei ole loppumassa.

Aurinkojutuissa tili tehdään aina ostovaiheessa ja kannattavuuden näkee sitten vasta kun OL-3 puksuttaa tehoa verkkoon. Sodan jälkeen Venäjältäkin vielä tuodaan öljyä ja haketta vanhaan malliin.

2023 alussa käyttöönotettava datahub tuo (tunti)netotuksen kaikille verkkoyhtiöille, jolloin pienemmälläkin 1-vaihejärjestelmällä saa katettua oman sähkönkulutuksen.
No mulle on tehty tarjous
Canadien solar 410w*13
sofar solarin 4.4 inu

Avaimet käteen

7900 € .

Halpa vai kallis...

Pikaisella googletuksella:

Inu 1530€

Paneelien hintoja en löytäny, mut veikataan että 190€ /kpl

Yhteensä

4000€

+ Asennus ja tarvikkeet ...
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
No mulle on tehty tarjous
Canadien solar 410w*13
sofar solarin 4.4 inu

Avaimet käteen

7900 € .

Halpa vai kallis...

Pikaisella googletuksella:

Inu 1530€

Paneelien hintoja en löytäny, mut veikataan että 190€ /kpl

Yhteensä

4000€

+ Asennus ja tarvikkeet ...

Näköjään LUMME-energian tarjous. Hylkäsin itse 30mm paneeleiden vuoksi. Täälläpäin sataa lunta ja en halua jännittää kestääkö paneelit taipumatta. Toinen juttu on että Sofarissa on minulle turhan korkea käynnistysjännite koska paneelit tulevat 8+8kpl noin itä/länsi lappeille. Miksi ihmeessä edes tarjottiin 5.5kW:in inua kun se 4.4kW toimisi paljon paremmin. Ei se aurinko ole tähän mennessä vielä paistanut yhtäaikaa idästä ja lännestä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Paneelien hinnat 200€ kieppeillä. Karkeasti 50€/paneeli tulee lisähintaa asennustarvikkeille.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
Paneelien hinnat 200€ kieppeillä. Karkeasti 50€/paneeli tulee lisähintaa asennustarvikkeille.
Jotain hintaa näytettiin taulukosta, mutta en pysynyt mukana, kun oli paljon asioita mitä miettiä, ei myyjän vika, vaan kun oma pää on nii jumissa kun ja ei osaa keskittyä mihinkään,
mutta muistelisin että jotain 200 +/-20 olisi ollut kpl hinta, en oo varma....

Mut jos paneelit 200€/kpl, tarvikkeet 50€/kpl ja inu 1500€, niin aika arvokas on asennus kun kokonaishinta 7900..... 3000€ asennukseen, paljon vai vähän ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
.
Jotain hintaa näytettiin taulukosta, mutta en pysynyt mukana, kun oli paljon asioita mitä miettiä, ei myyjän vika, vaan kun oma pää on nii jumissa kun ja ei osaa keskittyä mihinkään,
mutta muistelisin että jotain 200 +/-20 olisi ollut kpl hinta, en oo varma....

Mut jos paneelit 200€/kpl, tarvikkeet 50€/kpl ja inu 1500€, niin aika arvokas on asennus kun kokonaishinta 7900..... 3000€ asennukseen, paljon vai vähän ?
Tuota luokkaa ne firmat tahtoo ryöstää. Toki siitä saa kotitalousvähennyksen.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Viime syksynä asennus, 10 paneelia 1:3-katolle ja invertteri tekniseen tilaan eikä mitään erityistarpeita. Kotitalousvähennyksiin työn osuus 2330 euroa, kokonaishinta alveineen vähän vajaat 5900 euroa. Oli ne hommissa ehkä puoli päivää kaiken kaikkiaan, mutta olisi mulla itselläni tovi jos toinenkin mennyt hommassa ja sähkärin olisin joka tapauksessa tarvinnut erikseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Onko mielipidettä väreen aurinkosähköjärjestelmästä?

Aurinkopaneelit
Hehku, 14kpl 5.7kwp
7 350 €
Työn osuus kokonaiskustannuksesta
3 000 €

Ja Oomin tarjous:

Premium paneelit 14kpl 5.6kwp
Myyntihinta, sis. alv. 24 %
9555 €
Asennuksen osuus, sis. alv. 24 %
3900 €

Yllättävän suuri hinta ero. Olen ymmärtänyt että Oomin setti on hyvin suosittu, mutta maksaa kyllä huomattavasti enemmän, kuin väreen setti.
Onko tässä joku koira haudattuna mitä en ymmärrä? :D
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Yllättävän suuri hinta ero. Olen ymmärtänyt että Oomin setti on hyvin suosittu, mutta maksaa kyllä huomattavasti enemmän, kuin väreen setti.
Onko tässä joku koira haudattuna mitä en ymmärrä? :D
Oomilta saa ainakin osamaksulla jossa on 0% korko.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Olisi hyvä tietää paneelien merkki/malli ja että mitä invertteriä noihin tarjotaan.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
vertailun vuoksi, 2020 asennettu 5,36kwp 6550€ josta asennus 3085€. Tänä vuonna 8 kpl 370w yhteensä 2790€ josta asennus 1320€. Invertteri sungrow sg6ktl-mt, lienee kapasiteetti aikalailla ulosmitattu, toinen paneelisto pitäisi olla MPTT 2 liitännässä, eli siinä on kaksi sisäänmenoa.
 
Liittynyt
07.06.2022
Viestejä
14
Onko mielipidettä väreen aurinkosähköjärjestelmästä?

Aurinkopaneelit
Hehku, 14kpl 5.7kwp
7 350 €
Työn osuus kokonaiskustannuksesta
3 000 €

Ja Oomin tarjous:

Premium paneelit 14kpl 5.6kwp
Myyntihinta, sis. alv. 24 %
9555 €
Asennuksen osuus, sis. alv. 24 %
3900 €

Yllättävän suuri hinta ero. Olen ymmärtänyt että Oomin setti on hyvin suosittu, mutta maksaa kyllä huomattavasti enemmän, kuin väreen setti.
Onko tässä joku koira haudattuna mitä en ymmärrä? :D
Aika paljon on ainakin Oomilla hinnat nousseet alkukesän tarjouksista vai muistanko väärin. Oomin sivuilla taitaa tällä hetkellä olla esimerkkitarjous 12 paneelin Premium-paketille 8130e joka oli web archiven perusteella ainakin tammikuussa vielä hinnalla 7325e samalla sivulla. Pikaisella vertailulla johonkin vanhaan tarjoukseen huhtikuulta sanoisin että 14 paneelilla hinta noussut 1300e ja työn osuus 800e. Toki voi paketin sisällössäkin olla eroja jos tuossa Kampeleen tarjouksessa on mukana jotain lisäjuttuja verrattuna peruspakettiin. Markkinat käy kuumina ja asentajia kun ei ole saatavilla niin varmaan senkin vuoksi hinnat nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Aika paljon on ainakin Oomilla hinnat nousseet alkukesän tarjouksista vai muistanko väärin. Oomin sivuilla taitaa tällä hetkellä olla esimerkkitarjous 12 paneelin Premium-paketille 8130e joka oli web archiven perusteella tammikuussa vielä hinnalla 7325e samalla sivulla.
Heillä ainakin tulee aika paljon lisää hintaa koska tiilikate ja 2. kerroksinen talo. About 500e tulee pelkästään näistä tekijöistä lisää hintaa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Juu totta. Tässä speksit.

Väre:
Invertteri Growatt 6 kW
405 Wp yksikiteinen paneeli (Tier 1) https://vare.fi/wp-content/uploads/2022/05/Aurinkopaneeli-405-Wp-datalehti.pdf

Oomi:
Premium paneeli ZNShine 400 Wp ZNShine Solar ZXM7 -aurinkopaneelit - Scanoffice
1 x Sofar Solar invertteri
Ei ainakaan noiden tietojen perusteella ole hirveän suurta eroa (jos lainkaan) laadussa. Molemmat paneelit taitaa olla tier 1-valmistajalta ja Growattin invertteri on nimenä minulle tuntematon, mutta vaikuttaisi olevan kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan hyvä.

Toki 6 kW invertteriä vasten kannattaisi olla enemmän paneeleja, luokkaa 7 kWp tai vähän enemmän. Mieluummin yli- kuin alimitoitus.
 
Liittynyt
07.06.2022
Viestejä
14
Heillä ainakin tulee aika paljon lisää hintaa koska tiilikate ja 2. kerroksinen talo. About 500e tulee pelkästään näistä tekijöistä lisää hintaa.
Joo se selittää tuon ison erotuksen. Oomin sivujen perusteellahan on alkuvuodesta perushinta noussut 12 paneelilla tuon 800e eli loppuerotus on varmaan tuota nosturi/tiilikatelisää.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
528
.

Tuota luokkaa ne firmat tahtoo ryöstää. Toki siitä saa kotitalousvähennyksen.
Onko mielipidettä väreen aurinkosähköjärjestelmästä?

Aurinkopaneelit
Hehku, 14kpl 5.7kwp
7 350 €
Työn osuus kokonaiskustannuksesta
3 000 €

Ja Oomin tarjous:

Premium paneelit 14kpl 5.6kwp
Myyntihinta, sis. alv. 24 %
9555 €
Asennuksen osuus, sis. alv. 24 %
3900 €

Yllättävän suuri hinta ero. Olen ymmärtänyt että Oomin setti on hyvin suosittu, mutta maksaa kyllä huomattavasti enemmän, kuin väreen setti.
Onko tässä joku koira haudattuna mitä en ymmärrä? :D
Oomi myy paketin, ja aliurakoitsija asentaa, oomin myyntivalttina koroton ja kuluton luotto, mutta ottavat itselleen siivun summasta, mutta toisen paketti taitaa tulla korkoineen ja kuluineen halvemmaksi
 
Liittynyt
07.06.2022
Viestejä
14
Tässäkin pätee vanha myyntislogan "yhden kanssa se on vain helpompaa". Jos tilaa paketin suoraan aurinkosähköfirmalta joka ne itse asentaa niin kaikki sujuu yhden luukun kautta. Verrattuna nyt esim. Oomiin jossa myyjä on provikkapalkkainen eikä siis suoraan Oomilla töissä (älä ihmettele jos kiinnostus lopahtaa kun tilaus on tehty), asennukset hoitaa SAEK joka urakoi monelle eri firmalle ja kamat tulee tukusta eli ScanOfficelta suoraan pihaan (toivottavasti tukussa on tavaraa kun asennus alkaa lähestymään). Aika monta liikkuvaa osaa ja Oomin osa taitaa olla vain rahastaja minkä vuoksi Oomilla ei edes ole mitään numeroa mistä kysellä homman perään. Pelkkä sähköpostiosoite ja Oomin asiakaspalvelu ei tiedä mitään aurinkosähkötilauksista.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Oomi myy paketin, ja aliurakoitsija asentaa, oomin myyntivalttina koroton ja kuluton luotto, mutta ottavat itselleen siivun summasta, mutta toisen paketti taitaa tulla korkoineen ja kuluineen halvemmaksi
Kannattaa myös muistaa että isojen kanssa kun toimii, niin mahdolliset takuuhommat toimivat ehkä pidempään. Oomi tuskin on 5v päästä konkursissa, kum taas joku nyrkkipaja voi olla.
 
Liittynyt
07.06.2022
Viestejä
14
Kannattaa myös muistaa että isojen kanssa kun toimii, niin mahdolliset takuuhommat toimivat ehkä pidempään. Oomi tuskin on 5v päästä konkursissa, kum taas joku nyrkkipaja voi olla.
Tuossakin varmaan ulkoistavat vastuun SAEKille jos tulisi takuun kanssa jotain. En tosiaan pientä nyrkkipajaakaan suosittele mutta ainakin Oomin kanssa vähän turhan monta säätäjää. En tiedä miten Väreen kanssa eli onko siellä eri systeemit.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Tuossakin varmaan ulkoistavat vastuun SAEKille jos tulisi takuun kanssa jotain. En tosiaan pientä nyrkkipajaakaan suosittele mutta ainakin Oomin kanssa vähän turhan monta säätäjää. En tiedä miten Väreen kanssa eli onko siellä eri systeemit.
Varmaan about sama homma. Yritin tuossa soitella liittyen paneeleihin, niin aspasta ei tiedetä mitään. Jättivät soittopyynnön, mutta ei tiennyt millä aikataululla sieltä minulle soitetaan..
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Parveke testailua VOL 3.
Päivitystä vähän eli nyt sain 1500Wh/1000W BLUETTI POWEROAK EB150 virta aseman isolla alennuksella 650€ hintaan ja 400W aurinkopaneeleja 230€ (voisi mahtua sen 600W).
Tuolla nyt pyörii läppärit, puhelimet ja jopa 65" TV käytännössä irti verkosta. (Jääkaapit, liedet, mikrot yms sähkösyöpöt jää verkkoon tietysti)
Paneelit yllättäen antaa 40-70W vaikka olisi vähän pilvinen sää. Ja sitten kun on kunnon sademyräkkö niin johtot vain irti.
Se mitä tuolla nyt sitten säästää niin katsellaan :D

Jos sähkön hinta taas nousee sen 150% niin kuin omalle kävi lopputalvesta niin ehkäpä jotain iloa on.

Kyseessä siis tämä virta asema:
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 772
Parveke testailua VOL 3.
Päivitystä vähän eli nyt sain 1500Wh/1000W BLUETTI POWEROAK EB150 virta aseman isolla alennuksella 650€ hintaan ja 400W aurinkopaneeleja 230€ (voisi mahtua sen 600W).
Tuolla nyt pyörii läppärit, puhelimet ja jopa 65" TV käytännössä irti verkosta. (Jääkaapit, liedet, mikrot yms sähkösyöpöt jää verkkoon tietysti)
Paneelit yllättäen antaa 40-70W vaikka olisi vähän pilvinen sää. Ja sitten kun on kunnon sademyräkkö niin johtot vain irti.
Se mitä tuolla nyt sitten säästää niin katsellaan :D

Jos sähkön hinta taas nousee sen 150% niin kuin omalle kävi lopputalvesta niin ehkäpä jotain iloa on.

Kyseessä siis tämä virta asema:
siis oletko kytkenyt tuon asunnon sähköihin, vai vedätkö roikalla partsilta viihde-elektroniikalle vaan johdon?
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
564
Ihan vaan johdolla kohteeseen. Piuhan pituus joku 10 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
152
Tässä saanut hyvin vertailtua kun läheinen naapuri hommasi myös paneelit.

Molemmilla 6kw setti. Hänellä yhdellä lappeella kohti kaakkoa ja minulla kahdella lappeella 3kw kohti kaakkoa ja 3kw lounasta.

Parhaimmillaan päivän ero tuotossa ollut 8kwh minun hyväkseni.

Tämä tekee aika paljon kuukaudessa eroa kun saa sopiviin suuntiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Eilen meni myyntiin 51 kWh (n. 25-40 snt kWh). Ostosähköllä saman verran auton latausta viime yönä, jolla ajaa noin 350 kilometriä. Voittoa taisi tulla viitisen euroa. Tilanne on vähintäänkin hullunkurinen.
Jos spot-hinta on öisin matalampi, niin autat kyllä laitteinesi päivän tehokysynnän täyttämistä mistä sietääkin saada kompensaatiota.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Spot-hinta oli eilen sen verran matalalla, että kannatti latailla autoa. Helle vaikuttaa paneeleiden tuottoihin jonkin verran, mutta siitä huolimatta paneelit tuottivat 60,32 kWh, josta autoon lirutettiin 43,33 kWh. Toimintasäde parani 292 kilometrillä. Tänään paneelit saavat tarjota sähkön vesiautomaateille, joita hyödynnetään nurmikon ja kukkien kasteluun. Suurin osa tuotoista menee myyntiin, mutta hinta pyörii melko matalalla kymmenen sentin molemmin puolin, joten tuottoa tulee ehkä viitisen euroa.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Spot-hinta oli eilen sen verran matalalla, että kannatti latailla autoa. Helle vaikuttaa paneeleiden tuottoihin jonkin verran, mutta siitä huolimatta paneelit tuottivat 60,32 kWh, josta autoon lirutettiin 43,33 kWh. Toimintasäde parani 292 kilometrillä. Tänään paneelit saavat tarjota sähkön vesiautomaateille, joita hyödynnetään nurmikon ja kukkien kasteluun. Suurin osa tuotoista menee myyntiin, mutta hinta pyörii melko matalalla kymmenen sentin molemmin puolin, joten tuottoa tulee ehkä viitisen euroa.
Onpahan vähäinen kulutus e autossa. E golf tältä vuodelta ilmastointi ja valot päällä, seinästä mitattuna 93 keskinopeudella kulutus 31 asteen helteellä 32kwh sadalla. Hki keskustasta turun keskustaan ja takaisin. Sisälämpö pyynti 23. Motarilla 120 vakinopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Onpahan vähäinen kulutus e autossa. E golf tältä vuodelta ilmastointi ja valot päällä, seinästä mitattuna 93 keskinopeudella kulutus 31 asteen helteellä 32kwh sadalla.
Menee vähän ot:n puolelle, mutta kyseessä on siis model 3 LR, joka kuluttaa melko vähän ainakin näin kesäaikana ja sopii ainakin omien kokemusteni perusteella hyvin aurinkopaneelijärjestelmän kaveriksi. Ajelin tänään tuon aiemmin lataamani akun n. 15 %:n tasolle (eilen ehkä 10 kilsaa) ja kulutus oli hieman alle 14 kWh satasella. Lämpötila oli enimmillään n. +32.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Onpahan vähäinen kulutus e autossa. E golf tältä vuodelta ilmastointi ja valot päällä, seinästä mitattuna 93 keskinopeudella kulutus 31 asteen helteellä 32kwh sadalla. Hki keskustasta turun keskustaan ja takaisin. Sisälämpö pyynti 23. Motarilla 120 vakinopeudella.
Voiko olla jokin mittausvirhe tai voiko olla noin suuri lataushäviö? Aika kova lukema jokatapauksessa. Jos olisi pitänyt arvata niin olisin heittänyt 19kWh/100km motarilla.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Voiko olla jokin mittausvirhe tai voiko olla noin suuri lataushäviö? Aika kova lukema jokatapauksessa. Jos olisi pitänyt arvata niin olisin heittänyt 19kWh/100km motarilla.
Virhettä kanssa mietin, täytyy toistaa reissu. Tosin ilmastointi oli kovilla ja autossa isoja ukkoja 2kpl. (110kg kappale)
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Offtopicina tosiaan MX-30 meni 16.2kW/h Vantaa - Turun alue (n. 178km) motarilla. Eikä se mikään pihein auto ole ja akkukin on on 35kW (eli pääsi täydellä akulla pysähtymättä perille). Ei se Golf voi noin surkea olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mikä ihmeen yksikkö on 16.2kW/h?

Tarkoitatko 162Wh/km mahdollisesti, eli kokonaiskulutus ~29kWh?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Yleensä kulutusta mitataan välille 15-25 kWh/100km, mutta jospa se tuo yleisen kulutusennusteen alaraja laskisi vielä. Ja akku voi olla kapasiteetiltaan esim. 35 kWh. Nämä menee monella usein sekaisin, joten tuon kyllä lukee arvaillen että kulutus oli 16.2kWh/100km, yhteensä ~29kWh, eli 35kWh:n akku riitti just perille, mutta talvella jännittäisi enempi.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Offtopicina tosiaan MX-30 meni 16.2kW/h Vantaa - Turun alue (n. 178km) motarilla. Eikä se mikään pihein auto ole ja akkukin on on 35kW (eli pääsi täydellä akulla pysähtymättä perille). Ei se Golf voi noin surkea olla.
Mites se ulkolämpö ja ilmastoinnin pyynti ? Entäs keskinopeus? Matkustajien paino.. Oliko seinä mittaus?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Mites se ulkolämpö ja ilmastoinnin pyynti ? Entäs keskinopeus? Matkustajien paino.. Oliko seinä mittaus?
Ulkolämpö oli eilen siinä n. 30C, keskinopeus oli about 103km/h, matkustajia 2x ja takapenkit kaadettuna oli auto pakattu kattoa myöden. Seinästä en mittaa, koska sillä infolla en tee mitään. Sen verta mitä ajelin 120km/h kulutus oli n. 20-22kW/h auton mukaan, joten sikäli mua oikeasti ihmetyttää, että pienempi ja kevyempi(?) Golf veisi joko tuplat tai kolmanneksen enemmän.

Ainiin, ilmastointi 21C pyynnillä. Mukavuus ennen kaikkea.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Ulkolämpö oli eilen siinä n. 30C, keskinopeus oli about 103km/h, matkustajia 2x ja takapenkit kaadettuna oli auto pakattu kattoa myöden. Seinästä en mittaa, koska sillä infolla en tee mitään. Sen verta mitä ajelin 120km/h kulutus oli n. 20-22kW/h auton mukaan, joten sikäli mua oikeasti ihmetyttää, että pienempi ja kevyempi(?) Golf veisi joko tuplat tai kolmanneksen enemmän.

Ainiin, ilmastointi 21C pyynnillä. Mukavuus ennen kaikkea.
Maksajana luulisi kiinnostavan seinästä mitatut lukemat.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Maksajana luulisi kiinnostavan seinästä mitatut lukemat.
Itseäni ei parin euron erot kiinnosta yhtään missään. Propellihattuilun ja jonkun 100 watin lataushäviön tai paljonko onkaan jätän muille, jotka tykkää excelöidä. Lataan autojani välillä pikalatureissakin, eikä oikeastaan kiinnosta mitä se maksaa, koska se on kuitenkin halvempaa kokonaisvaltaisesti kuin bensalla ajo.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
225
1000W invertteri tulee ”kiinteästi” autotalliin, jossa on jo valtakunnan sähköt. Käyttö on tallitietokone ja pienten vehkeiden akkujen latailu. Aurinkopaneeli lataa akkuja. Mihin maadoitan invertterin etten vaan touhutessa saa itseäni hengiltä invertteriin liitetyn laitteen ja tallin sähköjen maadoituksen välissä?
Nälkä kasvaa syödessä. Aloin pyörittelemään ajatusta että voisiko näin kesäaikana ajella sirkkeliä, sahaa, rälläkää, klapikonetta, kompuraa, poraa ym ym aurinkosähköllä. Kuinka ison ja millaisen invertterin tarvitsen minimissään? Vai onko edes mahdollista? Eniten sähköä vievä masiina näyttää oleva. 2kW, riittäisikö 3kW invertteri tuohon? Onko suositella jotakin? Hinta pitää taas olla se mahdollisimman vähän :D

2kpl 160W paneelia tuottaa sähköä yllättävän paljon. Ainut mikä harmittaa on se että olisinpa tutkinut hieman ennen tätä heräteostosta niin olisin saanut €/W parempia paneeleja.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Nälkä kasvaa syödessä. Aloin pyörittelemään ajatusta että voisiko näin kesäaikana ajella sirkkeliä, sahaa, rälläkää, klapikonetta, kompuraa, poraa ym ym aurinkosähköllä. Kuinka ison ja millaisen invertterin tarvitsen minimissään? Vai onko edes mahdollista? Eniten sähköä vievä masiina näyttää oleva. 2kW, riittäisikö 3kW invertteri tuohon? Onko suositella jotakin? Hinta pitää taas olla se mahdollisimman vähän :D

2kpl 160W paneelia tuottaa sähköä yllättävän paljon. Ainut mikä harmittaa on se että olisinpa tutkinut hieman ennen tätä heräteostosta niin olisin saanut €/W parempia paneeleja.
2x160W paneeleilla ei kyllä kauaa sirkkelöidä tai tehdä mitään muutakaan. Jos teoriassa paistaisi 5h suoraan täydellä teholla niin saisit energiaa 1600Wh hyvänä päivänä. 2kW vehkeen kanssa se on puoli tuntia päivässä huomioiden hyötysuhteet. :)

Mutta noille isoille koneille yleensä on se jatkuva teho erikseen ja se mitä tarvitaan käynnistykseen erikseen. Jos sitä ei ole kerrottu niin 3kW inverteri voi olla hyvä valinta. Niissäkin yleensä piikkiteho jotain 2x nimellisteho, mutta esim sirkkelin käynnistys voi viedä 100x pidempään kuin halpisinverttereiden "piikki" saa kestää. Kannattaa siis katsoa ettei vain luota piikkitehoon ja sitten ihmetellä ettei koneet käynnisty. Kannattaa myös laskeskella paljonko sulla on akkuja ja millaiset tehot niistä revitään jos inverteri imaisee 3kW. 12v setillä 250A alkaa olla aika raju virta. Akkujen nimellisenergiat on ilmoitettu 10A tai 25A tehoilla. 250A kanssa saat ehkä puolet pienen akun nimellisenergiasta ulos ennen kuin jännitteet kyykkää liian alas.

Hintaa mahdollisimman vähän... menee aika hankalaksi noin pienellä aurinkosetillä. Tuollaiseen käyttöön perinteinen (ei inverteri) aggre voi olla kustannustehokkain ratkaisu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Nälkä kasvaa syödessä. Aloin pyörittelemään ajatusta että voisiko näin kesäaikana ajella sirkkeliä, sahaa, rälläkää, klapikonetta, kompuraa, poraa ym ym aurinkosähköllä. Kuinka ison ja millaisen invertterin tarvitsen minimissään? Vai onko edes mahdollista? Eniten sähköä vievä masiina näyttää oleva. 2kW, riittäisikö 3kW invertteri tuohon? Onko suositella jotakin? Hinta pitää taas olla se mahdollisimman vähän :D

2kpl 160W paneelia tuottaa sähköä yllättävän paljon. Ainut mikä harmittaa on se että olisinpa tutkinut hieman ennen tätä heräteostosta niin olisin saanut €/W parempia paneeleja.
Kannattaa tosiaan ottaa huomioon se, että aina ei paista aurinko ja välillä voi olla niin kuuma, että se alkaa syömään tehoja. Oma järjestelmäni (9,6 kWp) mahdollistaa myös melko pilvisellä säällä koko talon peruskulutuksen kattamisen aurinkovoimalla, mutta kun aurinkoa on tarjolla menee suurin osa tuotosta myyntiin. Nyt toki on kannattanut myydä, mutta viikonloppuisin sähköstä maksetaan heikommin kuin mitä itse maksan ostosähköstä, jolloin pyrin hyödyntämään sitä mahdollisimman tehokkaasti. Eilen (+26 kWh) ja tänään (+15 kWh) olen lataillut autoa lyhyissä pätkissä ajojen välillä ja tietenkin niin pesu- kuin astianpesukoneet ovat olleet päällä kuten muinakin päivinä. Huomenna sähköstä maksetaan taas paremmin (max. 60 snt/kWh), joten sitä on hyvä myydä muiden hyödynnettäväksi. Tulevaisuuden sähkön hinnasta on vaikeaa sanoa mitään, mutta tästä huolimatta satsaisin ainakin riittävän suureen invertteriin, ja laittaisin kerralla niin paljon paneeleja, että ne varmasti riittävät. Toinen vaihtoehto on se, että asennuttaa lisää paneeleita vasta myöhemmin, mutta talon ulkonäön kannalta hyvä tietenkin olisi, että myöhemmin asennettavat paneelit olisivat samanlaisia tai näköisiä ja lopullinen järjestelmä näyttäisi myös hyvältä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 580
Viestejä
4 184 980
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom