Mitä tämmöinen karkeasti maksaa Wpp? Omistan osakkeen matalasta ja iso-alaisesta kerrostaloyhtiöstä ja jahka kattoa joskus rempataan, niin siellä olisi alaa vaikka kuinka tuollaiseen käyttöön.
Ei mitään tietoa. Tuo tuli rakennettua jo lähes ~10v sitten. Pikkupomona olin, ei meille hintoja kerrota
. Tehoa oli ~42Mw.
Mutta varmasti yli 100k€. Miksi? No hinnathan on laskenut reilusti siitä. Tuo oli raksatyömaa, niin n+1 turhaa palaveria. Paneelit kahdella katolla = vähän eri telineitä + 10.kerros niin vaati vähän isompaa nosturia.
Kuvassa olevat paneelit ~100kpl ja niiden telineet on vedetty kattoon kiinni ~800kpl ankkuri+(kemiallinen)massa (rakennuttajan vaatimus). Kaikkineen meni ~900m kaapelia, ~100m JAPP putkea, ja varmaan 5000kpl nippusiteitä. +Sitten parit timanttiporaukset, verkkoonkytkeminen, käyttöönotto, loppudokumentointi ja luovutus asiakkaalle.
Nopeasti tossa parit laskurit kokeilin, niin kyllähän nykyään hinta isommilla järjestelmillä lähentelee ~10kWp/12000€. Asennettuna.
Mä omistan itsekkin osakkeen matalasta ja "iso-alaisesta" kerrostaloyhtiöstä, jossa katolle mietitään "parempaakin" käyttöä (viherkattoa).
Sinne helposti saisi varmaan 20-25kWp/20-25k€.
Nyt joku heti tietysti huutaa, ettei saa tuohon hintaan. Niin minä sanon, että "suunnittelusta", jne. maksetaan aivan hirveetä ylihintaa. Kuka tahansa voi ottaa kompassin käteen ja vähän miettiä mihin ne paneelit kannattaa suunnata. Netistä löytyy myös työkaluja (sijainnin mukaan), että mihin kulmaan ne paneelit kannattaa asentaa.
Ja kannattaa unohtaa ne mikroinvertterit (oma mielipide). TOSIN KERTOKAAHAN JOKU MITÄ NE MAKSAA KPL???
EDIT: Tuli vähän ajatusten vuotoja
Jatketaan sitten tästä.