Joo saman huomasin

. Piti laittaa laput vetämään, että saisin jonkun päivämäärän milloin olis pakko olla valmista

.
Huvittava lukea täältä kun porukat manaa, että firmoilla kestää toimittaa. Ja itsellä kestää vaan kun on vähän liian laiska, jotenkin edes menetetty raha ei ole jaksanut motivoida. Helppo olisi ottaa avaimet käteen paketti ja sitten saa sitä mitä sattuu asentajat asentamaan. En edes viite laskea, mitä menetetty kesän tuotto olisi ollut kun 100% olisin saanut talteen. Aika monta saturaista... Oishan sillä rahalla voinut oikeasti maksaa jollekulle asennuksestakin
Itse tilasin tarvikkeet about huhtikuussa 21 paneelille. Kahdessa rivissä ja neljässä ryhmässä ja muutaman optimoijan kun iv ja liesituuletin hormia väleissä... Heti huomasin, että perhana siihen meniskin vielä yksi lisää ja myyjä oli muutenkin laskenut tarvikemäärän väärin niin piti pari kiinnikettä tilata samalla. No nyt on paneelin mentävä aukko katolla valmiina. Ks. paneelit olleet huhtikuusta asti loppu, jotta toivottavasti yhden samanlaisen vielä saan jostain. Tai jää vähän keskeneräisen näköiseksi...
Sitten summaamaan, että mihis sen invertterin laittaisi. Olin ottanut 40m kaapelia, että kyllä se riittää. No eihän se riittänyt (tilasin vielä 20+20 lisää...) kun invertterin paikka muuttui 3x. Ensin ulkona 2x ja vedin keskukselta 5x2,5 ja 6mm maankin yhteen talon kulmaan. Kunnes totesin, että perkele haluan sen sittenkin sisälle mihin alunperin ajattelinkin ja sinne raaskin vetää 5x6mm2. Iso syy oli myös, että en keksinyt mitään järkevää tapaa tuoda kaapeleita lappeelta seinälle. Japilla räystään reunalle ja sieltä tiilen välistä räystäslautojen kautta, mutta ei miellyttänyt ales päin tulevat jappiputket ja siitä koukkaavat kaapelit. Nyt pääsi huomattavasti lyhkäsemmillä japeilla (mitkä ei edes näy pihalle) harjatillen välistä välikattoon ja sieltä suoraan pintalistalla invertteriin. Keskuspölynimuri nyt vaan lähti sitten kävelemään kun sitä ei yli vuoteen tullut käytettyäkkään. Ja nyt saa sitten uloskin voimvirtapistorasian sen turhan kaapelin päähän kun sitä poiskaan viitti ottaa (oli vittumainen vetää). Sattuu sopivasti olemaan tossa ruohonleikkurin ja sähköpyörän katoksessa. Ehkä voin ladata niitä siitä joskus tulevaisuudessa XD.
Entä miten teen paneeliryhmät. Piti jakaa aluksi pystysuunnassa poikki, mutta jos kuitenkin lisään vielä koko lappeen niin olisi helpompi jos pistänkin vaakasuunnassa niin säilyy ryhmät yhtä suurina eikä tarvitse uudelleen johdottaa jos tekee lisäyksen. Tämä oli yksi syy miksi piti tilata lisää kaapelia kun vedot piti ottaa aivan toisesta päästä taloa.
Jottei vielä helpottaisi niin vundeerasin siinä sitten, että toi aiemmin tulppakeskuksen viereen lisätty 24 moduulin ryhmäkeskus on kovin pieni, että kai mä sen nyt tässä yhteydessä sitten vaihdan samantien 36 moduulin malliin, että kun en kuitenkaan jaksa sitä myöhemmin enää vaihtaa. Nyt sitten odotellaan sitä. Ja tietenkin löysin unversumin halvimman Onninen Online moduulikotelon 22€:llä jostian netinsyövereitstä (normi hinta yli 50€) ja nyt on olen 95% vakuuttunut, että hinnan on pakko olla virheelinen enkä tule tuota koskaan saamaan, joten prokkis jatkaa venymistään XD.
Mitä tässä omalla kohdalla voi oppia, että pitäisi varmaan suunnitella vähän paremmin

. Tosin yleensä mulla on aina tapana tehdä ja suunnitella sitä mukaan kun tulee jotain parempia ideoita ja toteutuksia mieleen mitä alunperin ei ajatellut. Varsinkin kun juttuja mitä ei ole ennen tehnyt ja alkaa sitten fundeeraamaan siellä tehdessä, että mitä jos tekiskin näin. Nytkin mietin kauan sitä, että 5x2,5 syöttöä kun kwp kuitenkin 8 niin eihän siinä uni tule vaikka teoriassa kestääkin ja mitä jos pistää lisää paneelia niin sitten uusi syöttö vai. Ehkä vaan parempi tehdä kerralla kunnolla.
Mites teillä muilla 2kk odoteltiin ja asentajat lupas tulla aamusta 8:00. Tulikin 15:00 heitti rojut ränniin ja 18:00 exit tontilta? Istuitte terdellä ja vittuilitte ipo kädessä asennusjäljestä?