Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Viisi tarjousta pyysin taloyhtiölle ja neljä sain. Voittava tarjous 47,5 kWp aurinkovoima hintaan 33 800 EUR sis. alv. avaimet käteen -toteutuksena, eli myös kaapelointi reitteineen pääkeskuksesta vesikatolle ja varmennustarkastus. Viedään päätettäväksi kesäkuun alussa olevaan yhtiökokoukseen. Saa nähdä kuinka käy. Takaisinmaksuajaksi laskin voimalalle 8,3 vuotta sähkön hinnalla 17 snt/kWh (siirrot, verot, energia) jos huomioi vain taloyhtiön omaan käyttöön menevän sähkön. Maalämpötalo, niin sähköä kuluu jatkuvasti. Jos laskee samalla hinnalla myös energiayhteisön kautta asuntoihin jaettavan ylijäämäsähkön, putoaa takaisinmaksuaika 5,4 vuoteen.

Ensimmäiseksi ja toiseksi tulleen tarjouksissa oli alle 200 euroa hintaeroa eli kilpailu näkyy olevan kovaa. Kolmanneksi tullut oli noin 1 500 euroa kalliimpi ja neljäs noin neljä tonnia kalliimpi.
 
Viisi tarjousta pyysin taloyhtiölle ja neljä sain. Voittava tarjous 47,5 kWp aurinkovoima hintaan 33 800 EUR sis. alv. avaimet käteen -toteutuksena, eli myös kaapelointi reitteineen pääkeskuksesta vesikatolle ja varmennustarkastus. Viedään päätettäväksi kesäkuun alussa olevaan yhtiökokoukseen. Saa nähdä kuinka käy. Takaisinmaksuajaksi laskin voimalalle 8,3 vuotta sähkön hinnalla 17 snt/kWh (siirrot, verot, energia) jos huomioi vain taloyhtiön omaan käyttöön menevän sähkön. Maalämpötalo, niin sähköä kuluu jatkuvasti. Jos laskee samalla hinnalla myös energiayhteisön kautta asuntoihin jaettavan ylijäämäsähkön, putoaa takaisinmaksuaika 5,4 vuoteen.

Ensimmäiseksi ja toiseksi tulleen tarjouksissa oli alle 200 euroa hintaeroa eli kilpailu näkyy olevan kovaa. Kolmanneksi tullut oli noin 1 500 euroa kalliimpi ja neljäs noin neljä tonnia kalliimpi.

Paljonko siirtomaksut sinulla? 17snt on äkkiseltään ajateltuna aika paljon ellei siirto ole sikakallista. Siis painotettu hinta maaliskuu-lokakuu ajalle jolloin aurinko paistaa riittävästi.
 
Paljonko siirtomaksut sinulla? 17snt on äkkiseltään ajateltuna aika paljon ellei siirto ole sikakallista. Siis painotettu hinta maaliskuu-lokakuu ajalle jolloin aurinko paistaa riittävästi.
Laskin mukaan pari senttiä inflaatiovaraa ja Persianlahden jo aiheuttamaa hinnanousua tulevien vuosien sähköfutuureihin. Siirto+vero on 5,8 snt/kWh ja liittymän perusmaksu on 200 A x 1,05 EUR/kk. Sähköenergia 7,8 snt/kWh niin tuosta tulee myös perusmaksu kulutukselle jyvitettynä noin 15 snt/kWh. Maalämpötaloyhtiö niin ei mitään mahdollisuutta ottaa pörssisähköä kiinteistösähköihin kun sähköä kuluu eniten juuri silloin kun aurinkoenergiaa ei tule ja pörssisähkö on keskimäärin kalliimpaa.

Aurinkovoimalalla saisi vähennettyä valoisaan aikaan kalliin kiinteähintaisen energian ostoa ja vastaavasti kiinteähintainen sopimus varmistaa talviajalle kohtuuhintaisen sähkön.

Asukkailla ei toki välttämättä ole noin kalliita sopimuksia tai heillä on pörssisähkö, niin siinä tapauksessa tuo pienempi takaisinmaksuaika ei tietenkään toteudu. Itselläni on pörssisähkö, kun kulutus on suhteellisen tasaista ympäri vuoden.
 
Laskin mukaan pari senttiä inflaatiovaraa ja Persianlahden jo aiheuttamaa hinnanousua tulevien vuosien sähköfutuureihin. Siirto+vero on 5,8 snt/kWh ja liittymän perusmaksu on 200 A x 1,05 EUR/kk. Sähköenergia 7,8 snt/kWh niin tuosta tulee myös perusmaksu kulutukselle jyvitettynä noin 15 snt/kWh. Maalämpötaloyhtiö niin ei mitään mahdollisuutta ottaa pörssisähköä kiinteistösähköihin kun sähköä kuluu eniten juuri silloin kun aurinkoenergiaa ei tule ja pörssisähkö on keskimäärin kalliimpaa.

Aurinkovoimalalla saisi vähennettyä valoisaan aikaan kalliin kiinteähintaisen energian ostoa ja vastaavasti kiinteähintainen sopimus varmistaa talviajalle kohtuuhintaisen sähkön.

Asukkailla ei toki välttämättä ole noin kalliita sopimuksia tai heillä on pörssisähkö, niin siinä tapauksessa tuo pienempi takaisinmaksuaika ei tietenkään toteudu. Itselläni on pörssisähkö, kun kulutus on suhteellisen tasaista ympäri vuoden.
Miksi jyvität perusmaksun per kWh? Ettehän te siitä pääse eroon paneeliasennuksella?
 
Viisi tarjousta pyysin taloyhtiölle ja neljä sain. Voittava tarjous 47,5 kWp aurinkovoima hintaan 33 800 EUR sis. alv. avaimet käteen -toteutuksena, eli myös kaapelointi reitteineen pääkeskuksesta vesikatolle ja varmennustarkastus. Viedään päätettäväksi kesäkuun alussa olevaan yhtiökokoukseen. Saa nähdä kuinka käy. Takaisinmaksuajaksi laskin voimalalle 8,3 vuotta sähkön hinnalla 17 snt/kWh (siirrot, verot, energia) jos huomioi vain taloyhtiön omaan käyttöön menevän sähkön. Maalämpötalo, niin sähköä kuluu jatkuvasti. Jos laskee samalla hinnalla myös energiayhteisön kautta asuntoihin jaettavan ylijäämäsähkön, putoaa takaisinmaksuaika 5,4 vuoteen.

Ensimmäiseksi ja toiseksi tulleen tarjouksissa oli alle 200 euroa hintaeroa eli kilpailu näkyy olevan kovaa. Kolmanneksi tullut oli noin 1 500 euroa kalliimpi ja neljäs noin neljä tonnia kalliimpi.
Toi on kyllä aika hyvä diili, 33 800 egee tollasesta setistä. oon kuullu et moni taloyhtiö on saanu jtn 40-50 tuhannen euron tarjouskia, joten toi on kyl kilpailukykyinen. takaisinmaksu 5,4 vuodessa energiayhteisön kaa kuulostaa aika houktutelevalta. mites toi ythiökokous, onks siellä ollu aiemmin vastustusta tämmösille investoinneille?
 
Paljonko siirtomaksut sinulla? 17snt on äkkiseltään ajateltuna aika paljon ellei siirto ole sikakallista. Siis painotettu hinta maaliskuu-lokakuu ajalle jolloin aurinko paistaa riittävästi.
Siirtomaksut on tällä päin aika kovat, siitä se 17snt varmaan tulee. Mutta kyllä ne paneelit silti kannattaa jos on pitkä tähtäin. Moni unohtaa että sähkön hinta vaan nousee ajan kanssa.
 
Tein itse ja "säästin"
Viime keväänä katsoin että Hoymiles HMS-2000 mikroinvertteri oli tarjouksessa ~250e niin siitä se ajatus sitten lähti laittaa pieni aurinkovoimala autotallin katolle puoliksi harrastuksesi ja puoliksi katsomaan että paljonko sellainen tuottaa täällä 30km napapiirin pohjois puolella.

Kesän aikana tuli sitten haalittua kaikki loputkin tarvikkeet ja tuli huomattua että kyllä se loppusumma kasvaa nopeasti.
Mikroinvertterin kaveriksi piti tilata vielä erikseen DTU ja muut.

TuoteMääräHinta
Hoymiles DTU-Pro-S
Hoymiles hms Disconnect Tool
Hoymiles HMS connection cable 3x1.5mm² PlugandPlay 10m
1m MC4 to MC4 connection cable 6mm² red/black
Postit
Yhteensä


Muuttuvat kulut

TuoteMääräHinta
Hoymiles HMS-2000-4T Microinverter
Postit
Yhteensä
TuoteMääräHinta
Asennuskisko 3.55m
Kattokiinnike Profiilipelti/Huopa
Paneelien Keskikiinnike
Paneelien Päätykiinnike
T-pultti+mutteri
Postit
Yhteensä
TuoteMääräHinta
Aurinkopaneeli 400w
Yhteensä


Muuttuvat kulut yhteensä oli siis 814,20e, eli jos haluaisi tuplata tuon järjestelmän niin tuon 814,20e.

Koska sähkömiehen kiireiden takia tuon asennus meni aivan loppusyksyyn, niin en ehtinyt asentaa kuin vain 3 paneelia katolle, jotta kytkennöille jäi vielä tilaa.
Asennuspaikkana tuo ei ole mitenkään optimaalinen kun naapurin varasto ja koivu blokkaa noita paneeleja aika paljon. Koivun kaatamisesta on tosin ollut alustavaa puhetta jo.

Nyt sitten aurinko on noussut jo sen verran että se menee tuon naapurin varaston yli niin voin huomata että paneelit on tuottanut 2,44kWh niin siitäkin 1,6kWh on karannut verkkoon.

2026-03-09 19_52_43-Kuva - Google Kuvat — Mozilla Firefox.png


2026-03-09 19_53_44-Kuva - Google Kuvat — Mozilla Firefox.png


Screenshot_20260308_171733_HomeWizard.jpg
Screenshot_20260308_171727_S-Miles Installer.jpg

Jaa kah, eipä sitten nuo taulukossa olleet hinnat näkynyt kuitenkaan tuossa postauksessa, vaikka niitä moneen kertaan koitin siihen säätää.

Mutta mutta, tänään tuli sähkömiehen lasku kytkennästä.
5,5h työtä ~400e
Tarvikkeet ~250e
 
itsekin alkanut pohtimaan aurinkopaneeleja ja pyytänyt nyt useamman tarjouksen. Tuntuu olevan hyvin villilänsi ja tarjoukset vaihdelleet 6000-9000€ väliltä kun kysellyt reilun 7kwp paketille hintaa, ja osa toimijoista ei tunnu tarjoavan yhtään mitään pyynnöstä huolimatta. Jotkut tarjoaa hybridi-invertterillä ja osa sellaisella johon ei akustoa saa jälkikäteen.

Erikoisinta ehkä, että hinnat nousseet 2v takaiseen jolloin pari firmaa kävi oven takana kauppaamassa. Luulisi, että paneelien hinnat laskeneet ja kilpailu painanut hintoja alaspäin.
Tietysti yleinen kustannustason nouseminen sitten kompensoi tätä.
Omalla kulutusprofiililla ei taida investointi maksaa itseään takaisin alle 15 vuoden.
Tuohon hintaan pitäisi saada kyllä >12kWp systeemiä jo. Osta roinat itse ja sähkäri asentamaan tuntitöinä.
 
Miksi jyvität perusmaksun per kWh? Ettehän te siitä pääse eroon paneeliasennuksella?

Saa numerot parempaan suuntaan ja ne taloyhtiön jäärät ehkä tarttumaan täkyyn kun eivät ymmärrä asiaa kunnolla. Samalla periaatteella kiertelevät kaupustelijat menee.
 
Saa numerot parempaan suuntaan ja ne taloyhtiön jäärät ehkä tarttumaan täkyyn kun eivät ymmärrä asiaa kunnolla. Samalla periaatteella kiertelevät kaupustelijat menee.
Tämä. Tuossahan käy itse asiassa niin että jos tuo investointi menee läpi, niin jatkossa perusmaksu kWh-hintaan jyvittäen nostaa laskennallista hintaa , koska verkosta ostettava sähköenergia vähenee.

Laskelmissa pyrkinyt siihen että ne perustuvat toteutuneisiin tuottoihin, eivät pelkkiin simulaatioihin koska ei yhtiön hallitus kusettamalla tässä mitään voittaisi. Itsellä on työn puolesta pääsy useammankin aurinkovoimalan tuotantoportaaleihin, niin olen huomannut että ainakin tämä EU:n aurinkoenergialaskuri antaa 10-15 % liian optimistisia tuloksia kun olen ajanut simulaation samoihin kohteisiin. Vanhimmasta voimalasta on tuottodataa jo 2018 lähtien ja se ei ole yhtenäkään vuonna päässyt simuloituihin lukemiin.

Toi on kyllä aika hyvä diili, 33 800 egee tollasesta setistä. oon kuullu et moni taloyhtiö on saanu jtn 40-50 tuhannen euron tarjouskia, joten toi on kyl kilpailukykyinen. takaisinmaksu 5,4 vuodessa energiayhteisön kaa kuulostaa aika houktutelevalta. mites toi ythiökokous, onks siellä ollu aiemmin vastustusta tämmösille investoinneille?
Muutama vuosi sitten anteliaiden avustusten myötä aurinkopaneelibisnes meni rikki. Mopo lähti keulimaan ja uusia urakoitsijoita tuli älyttömästi. Kun tuet loppuivat, lässähti markkinakin ja se näkyy nyt kovana kilpailuna. Ja toki Kiinan aurinkopaneelien vientituki (joka loppui alkuvuodesta) auttaa vielä tämän vuoden että paneelit ovat erittäin halpoja. Tuo voittavan tarjouksen tehnyt on Solarvoima Oy, eli ei ole edes kyse mistään hiacefirmasta, joka oikoo kaikessa.

Sähköauton latausinfra meni neljä vuotta sitten läpi kirkkaasti, vain yksi osakas vastusti. Ei taloyhtiössä muutenkaan ole mitään jääriä tullut vastaan. Investointi sinänsä tuskin aiheuttaa vastustusta, mutta rahoitus hiukan arveluttaa. Kysyimme niin pankki ei suostu näin pientä investointia rahoittamaan remonttilainana, vaan olisi pitänyt käytännössä hakea limiittilaina ja se taas olisi nostanut koron korkeaksi. Sen takia esitämme yhtiökokoukselle että hanke rahoitetaan erikseen kerättävällä vastikkeella 2-3 kk aikana. Pinta-alaperustaisen laskelman kun tein, niin yksiöiden kohdalla tuo tekisi 350-400 EUR ja kaksioiden kohdalla 600-800 euroa. Olen kylläkin varovaisen toiveikas että hanke hyväksytään mutta sitten sen näkee. Investointiesitykseen tein aika kattavat perustelut lähdeviitteineen, miksi ei ole näköpiirissä että sähkön hinta laskisi tulevaisuudessa. On listattu Ukrainan ja Persianlahden tilanteet, datakeskukset, sähkökattilat ja euroalueen kiihtyvä inflaatio ja sitä seuraavat koronnousupaineet. Noh, vähän yli kolmen viikon päästä nähdään mitä mieltä osakkaat ovat.
 
Viimeksi muokattu:
itsekin alkanut pohtimaan aurinkopaneeleja ja pyytänyt nyt useamman tarjouksen. Tuntuu olevan hyvin villilänsi ja tarjoukset vaihdelleet 6000-9000€ väliltä kun kysellyt reilun 7kwp paketille hintaa, ja osa toimijoista ei tunnu tarjoavan yhtään mitään pyynnöstä huolimatta. Jotkut tarjoaa hybridi-invertterillä ja osa sellaisella johon ei akustoa saa jälkikäteen.

Erikoisinta ehkä, että hinnat nousseet 2v takaiseen jolloin pari firmaa kävi oven takana kauppaamassa. Luulisi, että paneelien hinnat laskeneet ja kilpailu painanut hintoja alaspäin.
Tietysti yleinen kustannustason nouseminen sitten kompensoi tätä.
Omalla kulutusprofiililla ei taida investointi maksaa itseään takaisin alle 15 vuoden.

Älä ota nyt hybridi-invertteriä, jos et akkuja meinannut samalla hankkia. On järkevämpää vaihtaa invertteri silloin kuin sitoutua tässä vaiheessa johonkin tiettyyn akkumalliin, joka voi olla ostohetkellä jo vanhentunutta tekniikkaa.

Kysy tarjouksia näistäkin:

Aurinkosähköjärjestelmä 7,28 kWp kotiin, täysmustat paneelit – Solarpower (Omat paneelit tilasin täältä syksyllä, 4900€ oli 7,12 kWp silloin, nyt vähän yli 5000€)
Aurinkovilja Oy (sivuston referenssiasennusten perusteella saisit paljonkin tuota 6000€ halvemmalla)

Kiertävät kauppiaat osaavat hinnoitella kyllä tuotteensa reilusti yläkanttiin.
 
Älä ota nyt hybridi-invertteriä, jos et akkuja meinannut samalla hankkia. On järkevämpää vaihtaa invertteri silloin kuin sitoutua tässä vaiheessa johonkin tiettyyn akkumalliin, joka voi olla ostohetkellä jo vanhentunutta tekniikkaa.

Kysy tarjouksia näistäkin:

Aurinkosähköjärjestelmä 7,28 kWp kotiin, täysmustat paneelit – Solarpower (Omat paneelit tilasin täältä syksyllä, 4900€ oli 7,12 kWp silloin, nyt vähän yli 5000€)
Aurinkovilja Oy (sivuston referenssiasennusten perusteella saisit paljonkin tuota 6000€ halvemmalla)

Kiertävät kauppiaat osaavat hinnoitella kyllä tuotteensa reilusti yläkanttiin.

Hyvä pointti tuo hybridi-invertterin kannalta, en meinannut tosiaan vielä päivittää akkuja. Ehkä katson kuitenkin normaalilla invertterillä.

Pyysin solapowerilta tarjouksen alkuviikosta, mutta eivät ole mitään vastanneet. Pitää vielä maanantaina soitella ja kysyä perään. Tuo solarpowerin nettihinta ja toisen yrityksen vastaavanlainen paketti nyt tarjouskilpailun kärjessä.
 
Hyvä pointti tuo hybridi-invertterin kannalta, en meinannut tosiaan vielä päivittää akkuja. Ehkä katson kuitenkin normaalilla invertterillä.

Pyysin solapowerilta tarjouksen alkuviikosta, mutta eivät ole mitään vastanneet. Pitää vielä maanantaina soitella ja kysyä perään. Tuo solarpowerin nettihinta ja toisen yrityksen vastaavanlainen paketti nyt tarjouskilpailun kärjessä.
Solarpowerille kannattaa soitella, itse hoidin puhelimella ja Whatsappilla viestinnän Kalervon kanssa.

Meillekin tuli valtaosa tarjouksista kanssa tuohon 6000-9000€ haarukkaan näiltä isoilta toimijoilta. Solarpowerista sain vinkin täältä, sieltä saatiin sitten halvin tarjous ja tehtiin kaupat.
 
Moro

Tamereella pari hyvää tyyppiä pitävät Aurinkopankki Oy nimistä firmaa,kysy heiltäkin,itse olen asioinut heidän kanssaan ja niin palvelu kuin hinnatkin olleet passeleita.
 
Moro

Tamereella pari hyvää tyyppiä pitävät Aurinkopankki Oy nimistä firmaa,kysy heiltäkin,itse olen asioinut heidän kanssaan ja niin palvelu kuin hinnatkin olleet passeleita.
Aurinkopankki n kyllä hyvä. Tuttu suositteli niitä kans. Oon miettiny et onks noilla mitään kokemusta isommista järjestelmistä, vai onks ne enemmän pientaloihin erikoistunu?
 
Solarpowerilta sain ihan hyvän tarjouksen. Oletettavasti kiinnikkeet ja asennus on ihan OK? Tarjouksessa ei ole kiinnikkeitä sen tarkemmin eritelty.

Itselläni ehkä isoin kysymys on tuo SAJn invertteri. Mahtaako siitä olla täällä kokemuksia?
 
Solarpowerilta sain ihan hyvän tarjouksen. Oletettavasti kiinnikkeet ja asennus on ihan OK? Tarjouksessa ei ole kiinnikkeitä sen tarkemmin eritelty.

Itselläni ehkä isoin kysymys on tuo SAJn invertteri. Mahtaako siitä olla täällä kokemuksia?
Ainakin orima kiinnikkeet on kalliita.
 
Ainakin orima kiinnikkeet on kalliita.
Orimat on kyllä ihan tunnetusti kalliit, mut laadukkaita kai ne on. Itellä ei oo kokemusta SAJn invertteristä, mut oon kuulu et niiden invertterit on aika peruskauraa, ei mitään ihmeellistä. Kannattaa varmaan kysyä Solarpowerilta suoraan invertterin takuuajoista ja huollosta.
 
Solarpowerilta sain ihan hyvän tarjouksen. Oletettavasti kiinnikkeet ja asennus on ihan OK? Tarjouksessa ei ole kiinnikkeitä sen tarkemmin eritelty.

Itselläni ehkä isoin kysymys on tuo SAJn invertteri. Mahtaako siitä olla täällä kokemuksia?
Itse tilasin heiltä syyskuussa, asennuksessa ja kiinnikkeissä ei ollut moitittavaa. Mikä siinä invertterissä epäilyttää? Hyvin se on ainakin meillä toiminut.

Meidän 7,12 kWp järjestelmän päivätuotantoennätys tuli tämän kuun alusta, 53 kWh.

käyrä.jpeg
 
Itse tilasin heiltä syyskuussa, asennuksessa ja kiinnikkeissä ei ollut moitittavaa. Mikä siinä invertterissä epäilyttää? Hyvin se on ainakin meillä toiminut.

Lähinnä merkki ja vähäinen tieto jota netistä löytyy, tästä johtuen huolto- ja takuuasiat pitää viellä selvitellä. Tarjouksessa ei ollut tarkempaa mallimerkintä, ja asennustakuusta ei ollut mainintaa, nuo kun saa selvitettyä niin alkaa olemaan homma valmis.

Hyvä kuulla että sulla mennyt homma hienosti :thumbsup: . Hyvää palvelua ainakin solarpowerilta sai, kunhan ensin sai puhelinyhteyden.
 
1779432482618.png


vaikuttaa ihan pätevälle hinnalle ollakseen 8kw..
paljonko kannattaa laskea asennukselle ja sähkötöille hintaa ? pari tonttua ?
 
Samaa selvittelin pari viikkoa sitten. Neljälle toimijalta kysyin ja osasin odottaa, että ei houkuttelevin keikka kun laitteet muualta.

Aurinkopaneelit Helsinki - Solarvoima "Tehdään isompia kenttiä yrityksille, jos valmiit osat niin ehkä joskus jossain välissä"
Aurinkosähköjärjestelmä | Aurinkopaneelit asennettuna "Kyllähän se siellä netissä lukee, mutta ei me olla vuosiin tehty"
Aurinkosähkö & aurinkopaneelit Helsinki "Lomat painaa päälle ei uskalla ottaa uutta työtä"

Aurinkopaneelit nopeasti ja helposti – Wirmax teki työn tuntityönä. Paneelit katolla, pientä säätöä oli, mutta pitää palata tuohon tarkemmin kun saa selvitettyä. Päivä oli arvio vanhat pois 12kpl ja uudet tilalle 12kpl ja invertterin vaihto kahdelta asentajalta, mutta meni vähän enemmän.
 
Lähinnä merkki ja vähäinen tieto jota netistä löytyy, tästä johtuen huolto- ja takuuasiat pitää viellä selvitellä. Tarjouksessa ei ollut tarkempaa mallimerkintä, ja asennustakuusta ei ollut mainintaa, nuo kun saa selvitettyä niin alkaa olemaan homma valmis.

Hyvä kuulla että sulla mennyt homma hienosti :thumbsup: . Hyvää palvelua ainakin solarpowerilta sai, kunhan ensin sai puhelinyhteyden.
Ainakin noissa firman nettisivujen paketeissa lukee näin: 1 kpl SAJ R6 8 kW verkkoinvertteri sis. wifi, takuu 10v.


SAJ on toiminut yli 20 vuotta, joten luulisi niiden tietävän mitä tekevät. Ei mikään uusi firma siis.
 
Samaa selvittelin pari viikkoa sitten. Neljälle toimijalta kysyin ja osasin odottaa, että ei houkuttelevin keikka kun laitteet muualta.

Aurinkopaneelit Helsinki - Solarvoima "Tehdään isompia kenttiä yrityksille, jos valmiit osat niin ehkä joskus jossain välissä"
Aurinkosähköjärjestelmä | Aurinkopaneelit asennettuna "Kyllähän se siellä netissä lukee, mutta ei me olla vuosiin tehty"
Aurinkosähkö & aurinkopaneelit Helsinki "Lomat painaa päälle ei uskalla ottaa uutta työtä"

Aurinkopaneelit nopeasti ja helposti – Wirmax teki työn tuntityönä. Paneelit katolla, pientä säätöä oli, mutta pitää palata tuohon tarkemmin kun saa selvitettyä. Päivä oli arvio vanhat pois 12kpl ja uudet tilalle 12kpl ja invertterin vaihto kahdelta asentajalta, mutta meni vähän enemmän.
Kysyisin noilta ainakin tarjousta, jos olisin jotain tekemässä

Mut noin muuten, niin asennettuna saa paremmalla hinnalla, kuin ostamalla itse ja etsimällä jonkun asentamaan ellei itse pysty tekemään ainakin osan työstä

Noissa on siis se ongelma, että asentajat joutuu kirjoittelemaan paperit, mikäli ne joutuu asentamaan jotain jota eivät normaalisti asenna se voi olla vähän haaste. Ite otin kirvesmiehen ja sähkömiehen, mut hävisin hinnassa valmiille paketille. vaikka sain varmasti paneelit, inun ja kiinnikkeet todella halvalla.
 
Minulla oli 3kw järjestelmä (12x275w JA Solar ja Fronius Symo 3-3.0-M) katolla ja päivitin ~6kw settiin. Parhaassa tapauksessa olisi mennyt noin 1300€ budjetilla, mutta nyt tuli lisäkuluja.

Uudessa 12kpl Longin X10 490w -paneeleita ja Symo 6-3.0-M. Alkuun oli tarkoitus laittaa Aikon 2P 475w paneelit. Nuo olisi ollut 75€/kappale ja ilmeisen toimivat, mutta joku osti Onnisen koko varaston kerralla (joku 300-400 paneelia). Longi X10 maksoi parikymppiä enemän per kappale, joten lisäkuluja ~250€. Toki tuottoa nyt vuodessa ehkä 200kwh enemmän. Uudet paneelit hieman vanhempia isommat, joten kiinnitystarvikkeita parilla sadalla. Invertteri maksoi käytettynä 150€.

Työtä kahdelta asentajalta puolitoista työpäivää, josta kotitalousvähennyksen jälkeen vähän toista tonnia. Nosturi ja huoltoauto yhteensä 500€, josta pitää vielä keskustella, kun lasku tulee.

Vanhan järjestelmän myin tonnilla periaatteella nopeasti nurkista pois.

Kokonaisuutena päivityksellä hintaa vähän päälle 2k€. Autoon menee menee merkittävä osa, mutta seuraavaksi viriteltävä automaatiota, jotta saa lattiaan ja lämminvesivaraajaan mahdollisimman paljon sidottua energiaa katolta.
 
Täälläpäin ainakin sähköfirma ei asentanut telineitä minun itse ostamaan järjestelmään vaan sitä varten olisi pitänyt palkata kirvesmies. Päädyin asentamaan telineet itse tiilikatolle ja sähköfirma asensi 32 paneelia päivässä.
 
Nyt ehkä näkee jo vähän paneelien hyötyä. Sähkölasku viime vuoden toukokuulta oli 96€ ja tänä vuonna 13€, josta ostoa 37€ ja myyntiä 24€.
 
Nyt ehkä näkee jo vähän paneelien hyötyä. Sähkölasku viime vuoden toukokuulta oli 96€ ja tänä vuonna 13€, josta ostoa 37€ ja myyntiä 24€.
Jos pörssisähkö niin kannattaa myös seurata sähkön hintaa. Tää vuosi oli aika paljon kalliimpi energiahinnaltaan kuin viimevuosi. Eli hyöty on vielä suurempi.
 
Ovella kävi aurinkopaneelikaupustelija ja teki seuraavanlaisen tarjouksen:

Aurinkovoimala Hohde 7,28 kWp 1,00 kpl

16 -KPL Trina Vertex N- tyypin 455wp -aurinkopaneeli 30 vuoden tuottotakuu, 25 vuoden tuotetakuu
Ledvance 10KW -aurinkosähköinvertteri, 2 MPPT, 10 vuoden tehdastakuu (invertterin taakse palosuojalevy tarvittaessa)
Kattoasennusmekaniikka kattotyypin mukaan
DC-kaapeli paneeleilta invertterille
AC-turvakytkin
Dokumentointi+verkkoilmoitus
Asennus ja järjestelmän toiminnan testaus, asennustakuu 2 vuotta
Paneelikentän maadoitus
Tarviketoimitukset/rahdit


Veroton: 6 282,87 €
Alv: 1 602,13 €
Yhteensä: 7 885,00 €

Asiakkaan todellinen kustannus vähennyksen jälkeen on: 6 643,11 €


Latasin historialliset kulutustiedot netistä ja huomioin että sähköautoa voisi ladata päiväsaikaan. Omakotilalon vuosikulutus noin 15 000 kWh, kaukolämpö. Näillä spekseillä tekoälyn avulla sain takaisinmaksuaika-arvioksi noin 10 vuotta. Sitten kun huomioi laskelman epävarmuudet mm. tulevasta sähkönhinnasta ja nykyisessä asunnossa asumisen kestosta sekä vaihtoehtoiskustannuksen menetettyinä sijoitustuottoina tuolle summalle en näe hankintaa taloudellisesti kannattavana. Onko minulla jäänyt jotain laskelmissa huomioimatta tai onko tuo saamani tarjous täysin ylihintainen?
 
Kilpailutustahan se vaatii, että järkevään hintaan kokonaisuuden saa.

Netistä bongasin tämmöisen sen enempää etsimättä.

Normaaliin kulutukseen —
7.28 kWp voimala

Esimerkiksi sähkölämmitteiseen omakotitaloon, jossa kulutus 16,000-19,000kWh vuodessa.

KAMPANJAHINTA alk. 5 400 € sis. alv 25.5%

Hinta kotitalousvähennyksen jälkeen 4 455 €
 
1 kpl SAJ R6 10 kW verkkoinvertteri sis. wifi, takuu 10v.

Onko tämä invertteri mistään kotoisin jos aikoo akkuja tms hankkia?
 
Moro

Onko kokemusta siitä että mitä aurinkovoimala vaikuttaa taloa myydessä,aianakin on helppo näyttää että paljonko sähkölaskut ovat pienentyneet voimalan hankinnan jälkeen.
 
1 kpl SAJ R6 10 kW verkkoinvertteri sis. wifi, takuu 10v.

Onko tämä invertteri mistään kotoisin jos aikoo akkuja tms hankkia?
Ei tue akkuja. Hanki sopiva invertteri vasta silloin kun ostat akut. Ostamalla ne eri aikaan sitoudut pahimmillaan yhden toimittajan vanhentuvaan tekniikkaan. Osta nyt halpa ja päivitä myöhemmin.
 
Jos pörssisähkö niin kannattaa myös seurata sähkön hintaa. Tää vuosi oli aika paljon kalliimpi energiahinnaltaan kuin viimevuosi. Eli hyöty on vielä suurempi.
Kiinteä soppari on vielä puolitoista vuotta. Nykyinen on sentin kalliimpi kuin vuosi sitten.

Tähän lisänä vielä suurempana asiana siirtomaksujen (Elenia) säästöt. Tuo oli pelkkä sähkön osuus.
 
Kilpailutustahan se vaatii, että järkevään hintaan kokonaisuuden saa.

Netistä bongasin tämmöisen sen enempää etsimättä.
Tuossakin kannattaa aina katsoa normaalia hintaa, ei mitään "kotitalousvähennyksen jälkeen" -hintaa. Kun meillä on vähennykset täynnä, tuskinpa firma pudottaa omaa hintaansa tuohon luvattuun.
 
Kertokaas nyt mulle että mitä ominaisuuksia invertterissä pitää olla että se olisi mahdollisimman future-proof ja mitä siinä ei saa olla etten ole missään vendor lockissa tms?
 
Ovella kävi aurinkopaneelikaupustelija ja teki seuraavanlaisen tarjouksen:
...
Onko minulla jäänyt jotain laskelmissa huomioimatta tai onko tuo saamani tarjous täysin ylihintainen?
Tuossa boldattuna se ongelma. Oli tuote mikä tahansa, nämä ovelta ovelle -kauppiaat ovat aina ylihintaisia. Kannattaa itse etsiä ja pyytää tarjouksia, tuostakin lähtee pari tonnia heittämällä pois.
 
Kertokaas nyt mulle että mitä ominaisuuksia invertterissä pitää olla että se olisi mahdollisimman future-proof ja mitä siinä ei saa olla etten ole missään vendor lockissa tms?
Sellaista ei ole. Osta nyt joku parilla sataa ja vasta sitten kun hommaat akut, vaihda siihen kalliimpaan. Akkuteknologia kehittyy koko ajan ja mitään takeita ei ole nykyisten toimivuudesta uusien kanssa.
 
Ovella kävi aurinkopaneelikaupustelija ja teki seuraavanlaisen tarjouksen:

Aurinkovoimala Hohde 7,28 kWp 1,00 kpl
Yhteensä: 7 885,00 €
täysin ylihintainen?
on ylihintainen... ihan max viis tonttua olisi asennettuna hinta.

esim tässä paketissakin on vielä tonnin verran ilmaa välissä (jos esim itse ostaa kaiken erikseen) eli myyjän katetta ja paketti siis ilman asennusta.
1780563862614.png
 
Tuossa boldattuna se ongelma. Oli tuote mikä tahansa, nämä ovelta ovelle -kauppiaat ovat aina ylihintaisia. Kannattaa itse etsiä ja pyytää tarjouksia, tuostakin lähtee pari tonnia heittämällä pois.
Pitäs olla itsestäänselvyys :facepalm:

Noilla ovikauppiaiden hinnoilla toki hyvä tulla provoilemaan...
 
Sellaista ei ole. Osta nyt joku parilla sataa ja vasta sitten kun hommaat akut, vaihda siihen kalliimpaan. Akkuteknologia kehittyy koko ajan ja mitään takeita ei ole nykyisten toimivuudesta uusien kanssa.

Ok no mitkä merkit invertterin suhteen on ne joita kannattaa katsoa? Fronius lienee itsestään selvä, vaatimuksena että tukee mahdollisimman paljon eri akkuvaihtoehtoja, on suoraan Home Assistant yhteensopiva ilman mitään pilviviritiyksiä tai muita vendor-lock tyyppisiä ansoja.
 
Pian kaksi vuotta ollut katolla 6.4 kWp aurinkovoimala, ja nyt olisi kova hinku saada lisää. Ehkä pitää vielä hetki toppuutella, ja pistää sitten kerralla vaikkapa akku ja lisäpaneelit.

Talon kyljessä olevaan roskakatokseen olen myös harkinnut pitkään jotain kattoa, ja noin vuosi sitten vasta hoksasin että miksen tekisi "kattoa" paneeleista. Varmaan 6 paneelia mahtuisi nätisti. Uskaltaisikohan ne kytkeä nykyiseen Froniuksen 7 kW invertteriin, kun ovat niin paljon kaksikerroksisen talon varjossa että käytännössä tuottavat varmaan vain neljän jälkeen hyvin sähköä. :hmm: Tällöin talon katolta tulee vain enää 2-3 kW, jolloin autokaan ei enää lataudu kun laturin tarvitsema minimiteho ei täyty. Vaiheita säätelevä auton laturikin olisi kyllä kova hankinta...
 
Pian kaksi vuotta ollut katolla 6.4 kWp aurinkovoimala, ja nyt olisi kova hinku saada lisää. Ehkä pitää vielä hetki toppuutella, ja pistää sitten kerralla vaikkapa akku ja lisäpaneelit.

Talon kyljessä olevaan roskakatokseen olen myös harkinnut pitkään jotain kattoa, ja noin vuosi sitten vasta hoksasin että miksen tekisi "kattoa" paneeleista. Varmaan 6 paneelia mahtuisi nätisti. Uskaltaisikohan ne kytkeä nykyiseen Froniuksen 7 kW invertteriin, kun ovat niin paljon kaksikerroksisen talon varjossa että käytännössä tuottavat varmaan vain neljän jälkeen hyvin sähköä. :hmm: Tällöin talon katolta tulee vain enää 2-3 kW, jolloin autokaan ei enää lataudu kun laturin tarvitsema minimiteho ei täyty. Vaiheita säätelevä auton laturikin olisi kyllä kova hankinta...

Sulla todennäköiesti on jo molemmat MPPT:t käytössä joten ei onnistu ja jos ne on lisänä olemassa olevassa stringissä niin tappaa koko ketjun tuoton silloin kun nuo varjossa. Ellet pistä niihin tigo optimazereja väliin tjsp. En ehkä jaksaisi nähdä vaivaa. Torissa välillä näkynyt käytettyjä HMT-2250 microja edukkaasti. Sellanen vois olla paras vaihtoehto. Tosin vaatii sitten taas sähkäriä ja semmosta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 198
Viestejä
5 244 030
Jäsenet
83 451
Uusin jäsen
Tevetsii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom