3,75 kW paneelisto tuli hankittua ja asennutettua taannoin. Järjestelmä on nyt ollut kytkettynä verkkoon viime viikon keskiviikosta lähtien ja jonkin verran on syyskuun lyhenevät päivät antaneet energiaa. \o/ Paneelit maksoivat asennuksineen 5010,70 €, josta työn osuudesta saa vielä 273,8 euroa takaisin kotitalousvähennyksen muodossa. Laitteiston takaisinmaksuhinta on siis 4736,9 €.
Olen kiinnostunut laitteiston takaisinmaksuajan laskemisesta ja seuraamisesta, johon liittyen minulla kysymys.
(tldr: Mitkä ostosähkön hintatekijät voin laskea säästöhyödyksi, kun käytän itse aurinkopaneelien tuottaman energian?)
Energiayhtiölle myydyn ylijäämäsähkön arvon (€) saan selville sähköyhtiön laskusta. Tämä on selkeä juttu, mutta mitkä kaikki ostosähkön hintatekijät voin vähentää saatuna säästöhyötynä itse käytetylle aurinkoenergialle?
Kun käytän paneelisähköä, minun ei tarvitse ostaa energiaa, maksaa siirtoa eikä sähköveroa näistä kilowattitunneista. Kuinka on siirtoyhtiön (Caruna) ja sähköyhtiön (Helen) perusmaksujen laita? Ne juoksevat joka tapauksessa, käytän osto- tai paneelisähköä. Toisaalta ne ovat selkeä (ja merkittävä) osa ostosähkön kokonaishinnasta. Alla on todellinen esimerkki koko viime vuodesta meidän taloudessamme:
Kokonaisostoenergiamäärä: 9856 kWh (ei paneelituottoa)
| hinta yht. € | hinta / kWh (%-osuus kokonaishinnasta) |
---|
Siirron perusmaksut | 397,8 € | 4,04 snt/kWh (26 %) |
Energian siirtomaksut | 369,79 € | 3,75 snt/kwh (24 %) |
Energian perusmaksut | 0 € | 0 snt/kWh |
Energiamaksut | 513,62 € | 5,21 snt/kwh (33 %) |
Sähkövero | 275,35 € | 2,79 snt/kwh (18 %) |
Yhteensä | 1556,56 € | 15,79 snt/kwh |
Oman ajatukseni mukaan en voi katsoa paneelien säästöhyödyksi siirron ja energian perusmaksuja, sillä ne juoksevat kaikesta huolimatta. Yllä olevan taulukon mukaan säästöhyöty itse käytetylle aurinkopaneelien tuottamalle kilowattitunnille olisi 11,75 snt/kWh. Vielä rautakangesta vääntäen: ostan energiaa suuremmalla yksikköhinnalla (15,79 snt/kWh), kuin paneelien energian käytöllä saan yksikköhinnassa hyötyä (11,75 snt/kwh). Olenko oikeassa, vai onko ajatuksessani jokin virhe?
Tässähän on vielä se nurinkurisuus, että aurinkopaneelin tuotto nostaa ostetun kilowattitunnin hintaa, sillä perusmaksujen suhteellinen osuus kokonaislaskusta kasvaa vaikka laskun loppusumma pienenisikin, kun ostosähkön määrä pienenee. Tästä johtuva ostosähkön yksikköhinnan nousu ei kasvata oman käytön kautta saatavaa säästöhyötyä takaisinmaksuajassa.