Asuntolainan saaminen

Onkohan mahdollista saada jostain pankista asuntolainaa, kun minä olen vakituisessa työsuhteessa, ja mieheni tekee enemmän pätkäluonteista työtä? Hänellä on juuri työsuhde päättynyt. Alalla töitä riittää, mutta olisi toki kiva löytää mieleinen työ sen sijaan, että ottaisi vastaan sen ensimmäisen vastaan tulevan homman vain lainan saamisen takia.

Löytyi nimittäin unelmakämppä vähän huonoon saumaan, kun miehen uusi työ ei ole vielä tiedossa. Eikä uutta ehdi löytämään tähän hätään jo joulun takia. Laskelmien mukaan voisin kuitenkin saada lainan yksinkin. Miehelläni taas on ylipäätään enemmän säästöjä ja varallisuutta. Emme ole naimisissa. Yhdeltä pankilta on tähän mennessä tullut vastaus, että lainaa ei myönnetä, ennen kuin uusi työsopimus on kirjoitettu.

Olisiko tärppejä tähän tilanteeseen?

Viimeksi muokattu:
Onkohan mahdollista saada jostain pankista asuntolainaa, kun minä olen vakituisessa työsuhteessa, ja mieheni tekee enemmän pätkäluonteista työtä (ostopalveluhommia)? Hänellä on juuri työsuhde päättynyt kuukauden irtisanomisajalla. Alalla töitä riittää, mutta olisi toki kiva löytää mieleinen työ sen sijaan, että ottaisi vastaan sen ensimmäisen vastaan tulevan homman vain lainan saamisen takia.

Löytyi nimittäin unelmakämppä vähän huonoon saumaan, kun miehen uusi työ ei ole vielä tiedossa. Eikä uutta ehdi löytämään tähän hätään jo joulun takia. Laskelmien mukaan voisin kuitenkin saada lainan yksinkin. Miehelläni taas on ylipäätään enemmän säästöjä ja varallisuutta. Emme ole naimisissa. Yhdeltä pankilta on tähän mennessä tullut vastaus, että lainaa ei myönnetä, ennen kuin uusi työsopimus on kirjoitettu.

Olisiko tärppejä tähän tilanteeseen?
Hakemus vain useampaan pankkiin. Joillakin on muka varaa valita asiakkaansa, jotkut hakevat helpommin uusia asiakkaita.

Säästöillä ja varallisuudella ei valitettavasti ole juurikaan merkitystä lainansaantiin. Toki jos niitä käyttää käsirahana, tai vakuutena niin tilanne muuttuu, mutta harvoin näin on jos tilanne mainitaan aloittajan kaltaisena. Vakituinen työsuhde, tai oikeastaan mikä vaan muu säännöllinen tulo, vaikka osingot nyt on ymmärrettävästä syystä melko merkittävä lainanmyöntämisen syy. Itse usean lainan kuitenkin tästä poiketen saanut joten voin antaa muutaman vinkin:

- Tee tarkka ja selvä laskelma joka perustuu todellisuuteen, eli käsiraha 30%, maksuaika 20v ja korko 3-8%, sillä lasket lyhennyksen ja kerrot millä maksat käsirahan sekä lyhennykset sen seuraavan 20 vuotta.
- Hae bulletlainaa, helppoa jos käsirahaa löytyy se 30% tai yli. Laina-aika esim 3 vuotta jonka maksat vain korkoja (parhaillaan et niitäkään), joten lyhennykset/tulot katsotaan vain niiden mukaan. Vaatii toki sen, että 3v päästä joko myyt asunnon, saat sen oikean lainan tai jollain muulla tavalla maksat sen lainan takaisin.
- Kuten yllä mainittiin, lähesty useampaa pankkia ja kaunistele totuutta. Ei pankki tarkista mitään kk tuloja tai työsopimuksia vaan 99% luottaa siihen mitä kerrot. Itse olen ehkä kerran elämässä joutunut toimittamaan palkkakuitteja/tiliotteita todisteluksi

Tosiasia on myös, että jos puhutaa 2 henkilöstä ja 50t asunnosta jossain pienessä kaupungissa, on tilanne aivan eri kun 300t+ asunto pk-seudulla saatikka jossain muussa suuressa kaupungissa. Alle 100t lainan yksin, ja 200t kaksin saa aikalailla kuka vaan joka ylläolevat pystyy asiallisesti kirjaamaan ylös tuloista viis.

Ei pankki tarkista mitään kk tuloja tai työsopimuksia vaan 99% luottaa siihen mitä kerrot. Itse olen ehkä kerran elämässä joutunut toimittamaan palkkakuitteja/tiliotteita todisteluksi

Tämä kuulostaa aika erikoiselta. Olen viimeisen viiden vuoden aikana vaihtanut asuntolainaa pankista toiseen kolme kertaa eli ottanut lainaa kolme kertaa eri pankista ja joka kerta on palkkakuittia kysytty ennen lainan myöntämistä.

Säästöillä ja varallisuudella ei valitettavasti ole juurikaan merkitystä lainansaantiin. Toki jos niitä käyttää käsirahana, tai vakuutena niin tilanne muuttuu, mutta harvoin näin on jos tilanne mainitaan aloittajan kaltaisena. Vakituinen työsuhde, tai oikeastaan mikä vaan muu säännöllinen tulo, vaikka osingot nyt on ymmärrettävästä syystä melko merkittävä lainanmyöntämisen syy. Itse usean lainan kuitenkin tästä poiketen saanut joten voin antaa muutaman vinkin:

- Tee tarkka ja selvä laskelma joka perustuu todellisuuteen, eli käsiraha 30%, maksuaika 20v ja korko 3-8%, sillä lasket lyhennyksen ja kerrot millä maksat käsirahan sekä lyhennykset sen seuraavan 20 vuotta.
- Hae bulletlainaa, helppoa jos käsirahaa löytyy se 30% tai yli. Laina-aika esim 3 vuotta jonka maksat vain korkoja (parhaillaan et niitäkään), joten lyhennykset/tulot katsotaan vain niiden mukaan. Vaatii toki sen, että 3v päästä joko myyt asunnon, saat sen oikean lainan tai jollain muulla tavalla maksat sen lainan takaisin.
- Kuten yllä mainittiin, lähesty useampaa pankkia ja kaunistele totuutta. Ei pankki tarkista mitään kk tuloja tai työsopimuksia vaan 99% luottaa siihen mitä kerrot. Itse olen ehkä kerran elämässä joutunut toimittamaan palkkakuitteja/tiliotteita todisteluksi

Tosiasia on myös, että jos puhutaa 2 henkilöstä ja 50t asunnosta jossain pienessä kaupungissa, on tilanne aivan eri kun 300t+ asunto pk-seudulla saatikka jossain muussa suuressa kaupungissa. Alle 100t lainan yksin, ja 200t kaksin saa aikalailla kuka vaan joka ylläolevat pystyy asiallisesti kirjaamaan ylös tuloista viis.
Se on jotenkin huvittavaa, että kumppanilla on ollut viime vuosina 8000-10 000€ kuukausitulot, ja itsellä 4000€ tulot, ja silti minä saisin ko. 200t lainan yksinkin, mutta kumppanin kanssa en sitten missään nimessä, koska hänellä ei juuri nyt ole työtä! Vaikka tiedossa on, että työpaikka tulee kyllä löytymään tammikuussa, sillä alan työllisyys on erittäin hyvä. Mutta se on nyt tästä parista viikosta tosiaan lainan saanti kiinni. Vaikuttaako naimisiinmeno mitenkään?

• Tykkää
Reactions: hmb

Se on jotenkin huvittavaa, että kumppanilla on ollut viime vuosina 8000-10 000€ kuukausitulot, ja itsellä 4000€ tulot, ja silti minä saisin ko. 200t lainan yksinkin, mutta kumppanin kanssa en sitten missään nimessä, koska hänellä ei juuri nyt ole työtä! Vaikka ei ole koko työuran aikana ollut päivääkään työttömänä ja vaikka tiedossa on, että työpaikka tulee kyllä löytymään tammikuussa, sillä alan työllisyys on erittäin hyvä. Mutta se on nyt tästä parista viikosta tosiaan lainan saanti kiinni.

Siis nyt puhutaan "vain" noin 200ke lainasta?

Toisella osapuolella on varallisuutta kuinka paljon? Ja toisen palkka 4ke/kk?
Ei kyllä pitäisi ollaongelmaa, varsinkin jos vakuutena voi tuota toisen varallisuutta käyttää.

Jajoo, kyllä pankit nykyään positiivista luottorekisteriä kattelee. Siitähän tulee suomi.fi viestiäkin heti.

Niin ja jatkot ehkä paremmin tänne; Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Viimeksi muokattu:
Kämpästä ja sijainnista riippuen pankit taitaa hyväksyä 50-70% asunnon arvosta vakuudeksi. Loppu olisi sitten katettava käteisellä tai jonkun takaamalla luotolla.

Kämpästä ja sijainnista riippuen pankit taitaa hyväksyä 50-70% asunnon arvosta vakuudeksi. Loppu olisi sitten katettava käteisellä tai jonkun takaamalla luotolla.
Eiköhän se ole kuitenkin 70-75 % asunnon arvosta, joka hyväksytään vakuudeksi. Monella ei ole sitä loppuosaa itsellään, mutta sen voi myös ostaa esim. Garantialta.

Se on jotenkin huvittavaa, että kumppanilla on ollut viime vuosina 8000-10 000€ kuukausitulot, ja itsellä 4000€ tulot, ja silti minä saisin ko. 200t lainan yksinkin, mutta kumppanin kanssa en sitten missään nimessä, koska hänellä ei juuri nyt ole työtä!

Kumppanilla on siis ollut tuollaiset tulot, mutta nyt ei ole. Huomaatko ongelman?

Kumppanilla on siis ollut tuollaiset tulot, mutta nyt ei ole. Huomaatko ongelman?
Huomaan, mutta miksi sitten aina sanotaan (ja läheisillä on vastaavia kokemuksia), että olemassa olevaa työsopimusta ei aina tarvitse olla esim. silloin, kun alalla on hyvä/varma työllisyys? Tai jos on yrittäjä, jolla työ nyt muutenkin on enemmän projekti- tai pätkäluonteista, mutta tulot kuitenkin hyvät ja tasaiset esim. vuositasolla?

Oletteko siis ottamassa erillisiä lainoja, vai mistä tuossa on kyse? Ainakin meidän lainassa olemme molemmat yhteisvastuullisia koko lainasta, jolloin toisen henkilön mukaantulo (vaikka työttömän) lienee pankille aina parempi kuin lainan myöntäminen yhdelle henkilölle.

Ja sivuhuomautuksena pakko myös todeta, että jos tulot on "normaalisti" yli 12-14k€ kuukaudessa, teillä lienee merkittävä omarahoitusosuus jo olemassa, joten kuulostaa että jotain ei nyt kerrota. Vai haetaanko tässä nyt siis jotain puolen miljoonan lainaa, jolloin luonnollisesti molempien tulojen on oltava kunnossa, kun neljän tonnin tuloilla tuota ei yksinään saa.

No siis ASPilla on se 15% asunnon hinnasta, ja sen lisäksi toki muita säästöjä kertynyt hyvin. Kämppä maksaisi vähän päälle 200t. Laskin laskurilla, että jo minun tuloilla pitäisi saada tuollainen laina, mutta ilmeisesti pankit tykkäävät, että joko otan lainan yksin, tai puoliso hankkii työn. Harmi vaan, kun ASP ja isommat säästöt on puolison nimissä.

Ja siis eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisi, mutta ollaan vuosi kytätty asuntoja, ja nyt kun ensimmäinen oikeasti hyvä löytyi, sattuu olemaan tällainen tilanne. Haepa tähän hätään työtä, kun yhdenkin varman työpaikan johto lomailee tammikuun tokalle viikolle asti.

Viimeksi muokattu:
Siis mitä ihmettä nyt oikeesti? Olette katselleet asuntoja vuoden, mutta ette ole käyneet pankissa tai hankkineet edes lainalupausta?
Yhteiset tulonne olleet 14t/kk, asp tilillä 30t ja puolisolla vielä isommat säästöt niin tuon alle 70% lainan nyt saat vaikka käyttöluottona.

Nyt ihan Googlesta etsit step-by-step miten asunnon osto/lainan haku menee ja alat suorittamaan niin olet sitten askeleella 7/10 kun seuraava mieleinen asunto löytyy.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 658
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom