Työmatkan ja sijannin kannalta itse kantapään kautta oppineena, kannattaa miettiä se mahdollisuus josko sitten kuitenkin pidempi työmatka = laadukkaampi asuminen.
Asuin itse pitkään Tampereella ja Pirkkalassa kun ajattelin etten halua pidempää työmatkaa, kun työpaikka oli silloin Tampereella.
Muutin 15km työmatkan päästä noin 40km päähän ja voi veljet, olin 1000x onnellisempi kun on 2ha metsää talon ympärillä ja kotona on niin paljon tilaa ja tekemistä että pakko ei ole lähteä yhtään mihinkään.
Kaiken lisäksi, ajallisesti työmatka ei kasvanut juurikaan, kun se keskustan ja lähiöiden liikennevaloissa jonottelu vaihtui motarin ajamiseksi 130km/h lasissa. Aika paljon mukavampaa matkantekoa.
Vielä added bonus on, että mukava kuunnella jotain podcasteja tai soitella puheluita aamusta autosta omassa rauhassa.
Eri asia sitten jos joka päivä pitää päästä kerrostalon alakertaan pubiin tai käyttämään näitä muita paljon puhuttuja "palveluita" joiden äärellä kaikki haluavat asua. Itselle se ravintoloissa käynti silloin harvoin kun sitä harrastan, onnistuu ihan yhtä hyvin täältäkin.
Tämäkin on totta ja tuli aikanaan asuttua syrjäseudulla. Monta vuotta ajelin töihin niin, että nopeimmillaan 35 min suuntaansa ja pahimmillaan sitten 50 min. Ei siis sinällään tuntematonta ja menen nytkin täältä juuri vastakkaiseen suuntaan kuin muut ja matkaan menee noin 20 min.
Vähänkin kauemmas muuttaminen toki tällä hetkellä tekee toisen auton tarpeelliseksi, joka on aika iso kuluerä itsessään.
Vaikka nautinkin 24/7 kaupoista, niin ainut palvelu, jota varmasti jäisin kaipaamaan olisi hyvin varusteltu kuntosali.