Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Veikkaan, että on tullut mahdollisuus maksaa 19 tonnia heti, ja jos ei maksa, alkaa rahoitusvastike juosta. Kiva otsikkohan tuosta tulee.Yleensähän noita varten taloyhtiö ottaa lainaa ja tarinan osakkaalle tulisi vastikelaskuun uusi rahoitusvastike (tarinan tilanteessa arviolta n. 100€/kk 20 vuoden ajaksi). Ehkä journalismin nykyhengen mukaisesti on asia ilmaistu siten, että taloyhtiö on vaatinut nuoriparilta 19.000€ per heti mistä nämä ovat menneet "shokkiin".
Nettipalveluissa näkee paljon vanhoja asuntoja joissa velaton hinta X ja sitten selkeä merkinnät, että "julkisivuremontin arvioitu jyvitysosuus n. 15 000e tulossa velkaosuudeksi, lopullinen summa tiedetään kevään yhtiökokouksen jälkeen" tyylisiä juttuja.Ostajat on kyllä olleet vähän yksinkertaisia, mutta jos pitää paikkansa, että uutisen perusteella asuntoa on kaupattu velattomalla hinnalla, niin sen perusteella kyllä itse ja katson, että velattomassa hinnassa putkiremonttiosuus on jo mukana. Tiedä sitten, miten sanatarkasti on mainittu kauppakirjassa tuo jyvitys.
Olisi kyllä ihan hyvä saada tähän KKO:n päätös.
Itse ainakin merkitsisin kauppakirjaan myyjänä, ihan jo välttyäkseni kyseisenlaisilta oikeusprosesseilta.Nettipalveluissa näkee paljon vanhoja asuntoja joissa velaton hinta X ja sitten selkeä merkinnät, että "julkisivuremontin arvioitu jyvitysosuus n. 15 000e tulossa velkaosuudeksi, lopullinen summa tiedetään kevään yhtiökokouksen jälkeen" tyylisiä juttuja.
Minulla ei ole mitään käsitystä, että onko tuollaista mitään tarvetta merkitä kauppakirjaan jos se lukee selvästi siellä välittäjän ostajalle tarjoamissa materiaaleissa.
Ja onhan se nyt hyvä tapa merkitä sinne. Varsinkin, ettei tällälailla turhaan joudu oikeuteen tappelemaan. Onhan se nyt aika väärin jos vaan jossain esitteen kulmassa lukee, että joku osuus on jyvittämättä ja ei mainitse tästä muuten sanallakaan ja ostajat sitten vaikka esim. kysyy että onhan tämä nyt varmasti velaton hinta ja silmät kirkkaina sanotaan, että joo on velaton (mitä varmasti onkin noin teknisesti ottaen). Pitäisi tuo nyt selvästi tuoda esille suullisesti ja papereilla, että vaikka hinta on nyt velaton niin iso remontti on tehty josta tulee aikanaan ko. osakkeeseen kohdistuva huomattava velka.Itse ainakin merkitsisin kauppakirjaan myyjänä, ihan jo välttyäkseni kyseisenlaisilta oikeusprosesseilta.
Jotain sinne kauppakirjaankin oli kyllä merkitty, mutta tarina ei kerro että mitä ja miten.Itse ainakin merkitsisin kauppakirjaan myyjänä, ihan jo välttyäkseni kyseisenlaisilta oikeusprosesseilta.
iltalehti sanoi:kauppakirjaan kirjattua mainintaa jyvityksestä ”harvinaisen hyvin piilotettuna”
Aika hyvä muuten mutta tuo järjestely palkkio on kohtuuton. Järjestelypalkkio usein on esim. 300-700 euroa. Minua asunto sijoittajana ( en ole rikas miljonääri vuokraan muutaman yksiön muille pääkaupunki seudulla) houkuteltiin että vaihda Aktiasta kaikki lainat Danske Bankiin + saat noin 40 tuhatta uutta lainaa perinteinen putkiremontti yhteen asuntoon ja muita korjauksia toiseen asuntoon. Kokonaislaina määrä noin 160 000 (mukaanlukien kaikki sijoitusasunto lainat ja se 40k korjauksiin) euroa 15 vuoden laina-aika kiinteä tasaerä, mutta ilman kuluja saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Valitin kun vaativat isännöinti todistukset 3 sijoitusasunnista maksoi yhteensä ne 3 isännöinti todistusta 300 euroa, mutta sanoivat järjestyspalkkio 0 euroa! Sijoitus asunto lainoista on hieman korkeampi korko kuin oman käyttöön mutta minä sain 0.7+12kk eurobor. Itse asun todella edullisessa kämpässä en lähelläkään pääkaupunki seutua mutta toki matkustan joka vuosi mielellä pääkaupunki seudulle on ystäviä siellä jne. En omista autoa vaikka ajokortti on ja minulla ei ole hyvä palkka mutta kun on muita tuloja ja alhaiset kulut niin voi saada hyvät laina ehdot. Takuuta on kyllä että riittää ja voisin ottaa paljon isomman lainan jos takuusta puhutaan. Säästöjä on jonkin verran... 30k+ Bank Norwegian tilillä.Olen kysellyt puolisoni kanssa alustavasti tarjouksia 260 000 € lainasta ensiasuntoa varten. Tarkoitus olisi ottaa täysi ASP-laina ja sitten lisälainaa. Asunnon arvo n. 300 000 €.
OP: 0,55 % + Euribor 12 kk (23 vuoden laina-aika). Lähettivät tarjouksen saman tien, ei olla vielä neuvoteltu ollenkaan.
Nordea: 0,65 % + Euribor 12 kk (25 v). Puhuttiin puhelimessa ennen kuin tekivät tarjouksen.
Ihan hyvät lähtökohdat ilman varsinaisia lainaneuvotteluja. Molempiin tarjouksiin oli lätkäisty yli 1000 € järjestelypalkkio, mutta siitä pitää toki tinkiä...
Onko kellään kokemusta kahden asunnon loukusta?
Mulla on kolmio rivari jossa lainaa 90 000 euroa ja realistinen arvo 165 000 euroa. Niin olisko suuri riski ostaa omakotitalo 310 000 euroa johon pystyis käteistä laittaan. 20 000 euroa. Sit rivarin laina lyhennysvapaaksi. Luulis menevän vuodes kaupaksi? Ja eikö tuossa kuitenkin vakuuksia ole?
Siis toki ehdollinen tarjous on turvallinen mut paljonko niillä tehdään kauppaa? Ja suorakaupal voisi kohteen saada halvemmalla.
Siis toki ehdollinen tarjous on turvallinen mut paljonko niillä tehdään kauppaa? Ja suorakaupal voisi kohteen saada halvemmalla.
Sehän toki riippuu ihan ehdoista, mutta toki se ehdollinen tarjous on ihan yhtä pitävä kuin ehdoton, jos ehdot vain täyttyy.Jos myyjä hyväksyy ehdollisen tarjouksen, niin onko se pitävä jos joku muu tekee ehdollisen tarjouksen. Eli vain ehdottomat menevät edelle?
No edelleenkin riippuu niistä ehdoista. Ehtona voi olla tai olematta, että myyjä saa hyväksyä muita tarjouksia ennen kuin muut ehdot täyttyy.Tuota en tarkoittanut. Eli ehdollinen tarjous on hyväksytty, niin voiko myyjä ottaa vastaan arvoltaan paremman ehdollisen tarjouksen. Ja olen ymmärtänyt, että ehdollisista tarjouksista huolimatta myyjä saa hyväksyä ehdottoman.
Eli ehdollinen tarjous on hyväksytty, niin voiko myyjä ottaa vastaan arvoltaan paremman ehdollisen tarjouksen
Uudiskohde neukkukuutio aka asunto-osakeyhtiö? Kannattaa olla varuillaan koska ainakin Helsingissä noihin leivotaan järjettömät velat. Myyntihinta voi olla puolet siitä mitä maksat talolainoineenHuh noita marginaaleja, täytyykin kilpailuttaa oma laina. Viitisen vuotta sitten otettu ja marginaali joku 1,1.
Nyt olis harkinnassa uudiskohde, josta n. 100 neliön 4h, k + s, mutta voi helvetti noi maksaa. Pitäis melkein puoli miltsiä pistää palamaan, eli triplata se mitä nykylainasta on jäljellä. Tähän päälle vielä 600€ vastike ja vedet. Sillä pääsis vähän lähemmäksi keskustaa, jossa käyn ehkä kerran joka toinen kk ja kaupan päälle hirveet ruuhkat suurimman osan päivästä. Sait ylipuhutuksi, pitäköön tunkkinsa perkele.
Tuota en tarkoittanut. Eli ehdollinen tarjous on hyväksytty, niin voiko myyjä ottaa vastaan arvoltaan paremman ehdollisen tarjouksen. Ja olen ymmärtänyt, että ehdollisista tarjouksista huolimatta myyjä saa hyväksyä ehdottoman.
No edelleenkin riippuu niistä ehdoista. Ehtona voi olla tai olematta, että myyjä saa hyväksyä muita tarjouksia ennen kuin muut ehdot täyttyy.
Kiinteistöjä koskee eri lait kuin neukkukuutioita. Toi koskee osaketta:Eiköhän se Pokkus selviö, että riippuu sopimuksesta Lähinnä itseäni kiinnosti tyypillisimmät sopimukset, mikä on esimerkiksi 300k talossa tyypillinen sopimussakko ym.
Talojen myymisestä säädetään omassa laissaan.Jos kauppa jää syntymättä tarjouksen tekijän puolella olevasta syystä, myyjällä on oikeus pitää käsiraha tai saada sovittu vakiokorvaus. Jos myyjä ei hyväksy ostotarjousta tai jos kauppa jää syntymättä muusta kuin tarjouksen tekijän puolella olevasta syystä, myyjän on palautettava saamansa käsiraha.
Tarjouksen yleensä aina ensin tekee ostaja itse ja määrittelee ne ehdot. Myyjä voi sitten tehdä vastatarjouksen omilla ehdoillaan. Yleisimpiä ehtona on mm. oman asunnon myynti, kuntotarkastus, lainansaanti. Sopimussakko määritellään yleensä myös siinä tarjouksessa, joka voi olla esimerkiksi 4% tarjotusta kauppahinnasta.Eiköhän se Pokkus selviö, että riippuu sopimuksesta Lähinnä itseäni kiinnosti tyypillisimmät sopimukset, mikä on esimerkiksi 300k talossa tyypillinen sopimussakko ym.
Hypon malli on välttää ihan kaikkia mahdollisia riskejä. Eivät siksi rahoita esim. okt-rakennusprojekteja lainkaan. Ja silti niiden marginaalit harvoin on parhaasta päästäHypoa ei näköjään yrittäjät kiinnosta
Kylmästi sanoivat että eivät hyväksy yrityksen tuloja mukaan vaikka ovat olleet kaksi vuotta vakaalla pohjalla
Hupon mukaan pitäisi olla vähintää 5 vuotta ollut yritys toiminassa
Kyl täytyy sanoa että kyllä hypo perseestä
Ainiin ja hypo haluaa 10% omaa rahoitusta
Vaikka olen ensi asunnon ostaja eli 5% pitäisi riittää
Tosin Hypo ei esim. vaadi että vakuutukset, tilit, säästöt, osakkeet jne. täytyisi siirtää heidän tileilleen (osa pankeista vaatii sen). Tästä ainakin omissa kirjoissani iso bonus. Ei omaa tosin bonus systeemiä kuten esim. OP, mikä lienee miinusta. Jos noita nyt alkaa ihmettelemään.
Henkilökohtaisesti olen jo pidempään ollut sitä mieltä että entiset 100% tai suuremmat (asunto + remontti => asunto + uusi auto monille) lainat olivat hieman turhia. Se että on työ ja säästössä 10% tai enempi on minusta aika minimi vaatimus, nykyisin taitaa saada jopa 45 vuoden lainoja suomestakin joten kyllä se nyt jotain kertoo ihmisen kyvystä säästää jos ei ole yhtään saanut talteen (tai "tallessa" on juuri se yksi tili, mikä tuli eilen pankkiin). Muutenkin olisi suositeltavaa että edes jossain muodossa (vaikka ne osakkeet) olisi vähintään joku 6kk elämiseen tarvittava määrä.
Asia erikseen jos on sukulaiset, kaverit ja vanhemmat takaamassa lainaa. Kyllä silloin käsittääkseni saa enempikin rahaa pankista kun riski siirtyy suoraan takaajille.
^Ei kai tuo pankin näkökulmasta mikään unelmatilanne olekaan; toisella tuore vakioduuni ja ilmeisesti se vaimonkaan yritys ei pitkään ole vakaalla pohjalla ollut jos ylösajo on vienyt rahat. Bonuksena vielä käteiset käytetty pariin autonvaihtoon.
Voin hyvin kuvitella että lainanantaja näkee yhtälössä riskejä.
Ainiin ja hypo haluaa 10% omaa rahoitusta
Vaikka olen ensi asunnon ostaja eli 5% pitäisi riittää
Säästöpankissa vaativat ainakin 10% kun otin talvella lainan.Ainakin vielä pari vuotta sitten piti olla 10 % omaa rahaa, oli pankki mikä tahansa. Voi olla, että homma jo muuttunut vai sekoitanko vaan nyt ASP-tilin vaatimuksiin.
Ei pitäisi tarvita kun olen ensiasunnon ostaja tietenkin pankki voi pyytää vaikka 40% jos niin haluaaAinakin vielä pari vuotta sitten piti olla 10 % omaa rahaa, oli pankki mikä tahansa. Voi olla, että homma jo muuttunut vai sekoitanko vaan nyt ASP-tilin vaatimuksiin.
Itsekin olin ensiasunnon ostaja ja 10% oli vaatimus. Tosiaan tuossa on vielä tuo 40v sääntökin.Ei pitäisi tarvita kun olen ensiasunnon ostaja tietenkin pankki voi pyytää vaikka 40% jos niin haluaa
Ei pitäisi tarvita kun olen ensiasunnon ostaja tietenkin pankki voi pyytää vaikka 40% jos niin haluaa
Kyllä riskiä on PK-seudullakin. Eivät hinnat aina ja ikuisesti nouse. Hintojen laskiessa tietyllä tilastollisella osuudella velallisista ns. kaki osuu tuulettimeen, ja silloin pankille aiheutuu luottotappioita. Korkea marginaali ei välttämättä yksinään riitä vaan tarvitaan kylkeen turvallinen luototussuhde, jotta pankki selviää kuivin jaloin korkean marginaalin asiakkaiden lainoista kokonaisuutena. Vaihtoehtoisesti pitäisi iskeä eteen niin korkea marginaali, että lainaa tuskin edes nostettaisiin.Tietenkin näkee
Mutta itselle kävisi myös korkeampi marginaali tämän takia.
Suomessa pankit kauhean jäykkiä ei uskalleta ottaa yhtään riskiä eikä tossa edes ole kun pks alueen kämppä missä hinnat kokoajan ylöspäin
Sama vastaus kuin edelliselle. Riski on olemassa ja tulopuoli voi aina heikentyä tilapäisesti tai pysyvästi. Joillekin tämä osuu väkisinkin samaan ajankohtaan, kun asuntojen hinnat ovat ikävästi alhaalla.Helsingissä (ja Espoo/Vantaa/Kauniaisissa) toi 15% on ihan perkeleesti rahaa. Estää tehokkaasti sijoittamisen, kun pitää asuntoa vaihtaessa olla noin paljon likvidiä varallisuutta. Olen kuullut, että rahaa on pakko olla jonkin verran ja loput voi paikata vakuuksilla. Varmaa tietoa asiasta en löytänyt mistään tähän hätään.
Omalla kohdalla tämä tarkoittaisi sitä, että seuraavaan kämppään pitäisi laittaa 60-70 tonnia käteistä. Miksi? Mieluummin laittaisin 0€ asuntoon ja kaikki sijoituksiin. Lienee tärkeämpää, että tulopuoli on kunnossa, kuin se paljonko lainan osuus on asunnon hinnasta.
Tuossa on vähän se, että lainaraha oli nykymittapuulla uskomattoman kallista, joten isoja lainoja ei voinut ottaa. Hieman voisi asuntojen hintataso nytkin romahtaa jos euribori huitelisi 15% kintailla.ja kyllä asuntojen hinnat olivat silloin 1992 todella alhaalla.
.
Mietin vain että ottaakohan myyjä itseensä jos tarjoan 240k?
Mitä sitten vaikka ottaa nokkiinsa? Itse tarjonnut aina ensimmäisenä reilusti alle, yleensä 15% alle pyynnin. Välittäjä joskus kakistellut, mutta pitkin hampain ottanut sitten tarjouksen välitettäväksi myyjälle.
Mikäpä siinä vaikka ottaisi nokkiinsa, kunhan kaupanteko ei siihen lopu.
Ei se tietenkään ole tyhmä joka pyytää, mutta kun ko. asunnon hintapyyntö on minun mielestäni niin pahasti metsässä, niin mietin vain kuinka omalaatuinen se myyjä sitten on jos kuvittelee asunnon arvon noin reilusti yläkanttiin. Aika jääräpäinen tapaus pitää olla että asunto oli kaupan puoli vuotta ennenkuin hintaa pudotettiin se kymppitonni. Välittäjän mukaan myyjä on joku vanhempi leskirouva.
Ensiasunto meillä kyseessä että ehkä tulee kaikkea asuntokauppaan liittyvääkin vähän ylianalysoitua
Asuntoja tulee ja menee. Katsot hinnan minkä olet valmis maksamaan kyseisestä asunnosta ja tarjoat reilusti alle tavoittelemasi hinnan. Jos ei kauppaa tule, siirryt seuraavaan. Maltti on valttia.Mikäpä siinä vaikka ottaisi nokkiinsa, kunhan kaupanteko ei siihen lopu.
Ei se tietenkään ole tyhmä joka pyytää, mutta kun ko. asunnon hintapyyntö on minun mielestäni niin pahasti metsässä, niin mietin vain kuinka omalaatuinen se myyjä sitten on jos kuvittelee asunnon arvon noin reilusti yläkanttiin. Aika jääräpäinen tapaus pitää olla että asunto oli kaupan puoli vuotta ennenkuin hintaa pudotettiin se kymppitonni. Välittäjän mukaan myyjä on joku vanhempi leskirouva.
Ensiasunto meillä kyseessä että ehkä tulee kaikkea asuntokauppaan liittyvääkin vähän ylianalysoitua
Tuleva putkiremppa tiputtaakin sitten mukavasti kämpän arvosta 10-20000e pois.Tämä. "Oma" asunto (34m2 yksiö) oli myynnissä 110k€ hinnalla. 94k€ lopulta firma siitä maksoi, ja nyt olen parin viikon päästä ostamassa samalla summalla kämpän itselleni. Tuolla hintaa tässä on muutenkin kämppiä myyty. Keittiö/kylppäriremppa tehty, eikä taloyhtiössä ole tulossa mitään remppaa seuraavaan viiteen vuoteen. Kaikki rempat salaojista lähtien on jo tehty, eikä yhtiölainaakaan ole kuin ~5kk (~30€/kk) erät jäljellä. Putkiremppa on tulossa joskus >6v päästä, mutta sitten voikin vaikka myydä kämpän pois alta. Hyvällä tuurilla silloin jo velaton.