Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Ei se minun taloni ole vaan ihmettelen tätä kantaasi muissakin viesteissä jossa myyjän pitäisi maksaa kaikennäköstä talosta vaikka olisi 100v vanha. Toki tämä on suomessa oleva trendi jossa myyjä on vastuussa aika kauan kaikesta ja osa käyttää tätä hyväkseen ja oikein etsimällä etsii vikoja ja korjattavaa muutaman vuoden asumisen jälkeen ja koittaa maksattaa ne myyjällä. Ihan jopa pienistä asioista lähtien.
Tämä tässä. Omassakin taloremontissa löytyi muutama juttu, josta joku olisi voinut itkeä rakennusvirheenä. Siinä ajassa, kun olisi kirjelmöinyt myyjän kanssa ja vääntänyt tuosta niin korjasin asiat kuten ne kuuluu olla.
Tämä on jotenkin yleinen tapa nykyään, vingutaan siitä miten on oikeuksia sinne ja tänne, omista velvollisuuksista harvemmin sitten pidetään meteliä.

Tämä tässä. Omassakin taloremontissa löytyi muutama juttu, josta joku olisi voinut itkeä rakennusvirheenä. Siinä ajassa, kun olisi kirjelmöinyt myyjän kanssa ja vääntänyt tuosta niin korjasin asiat kuten ne kuuluu olla.
Tämä on jotenkin yleinen tapa nykyään, vingutaan siitä miten on oikeuksia sinne ja tänne, omista velvollisuuksista harvemmin sitten pidetään meteliä.
Tässä syy miksi arveluttaa edes harkita uutta taloa. Parille kymmenelle lisäneliölle olisi käyttöä ja ensimmäinen talo on sade- ja valumavesien kannalta unelmatontilla ja unelmakorkeudella. Omaan makuun sijainti on myös ihanteellinen. Kiinteistönvälittäjän mukaan nyt voisi olla mahkut myydä 40 tonnia kalliimmalla mitä taloon meni ja kun 40 tonnia on jo lyhennetty tarkoittaisi se karkeasti 80 tonnia vähemmän lainaa kuin uuden talon budjetti. Silti mietityttää mitä jos ostaja yrittää vuoden tai kahden päästä maksattaa kymmenien tonnien remontit itsellä.

Entinen työkaveri kertoi talon ostajasta joka soitti muutama kk kaupan jälkeen että ulko-oven kahvan tuntuma on vähän huono että tulisitko katsomaan miten voidaan asia korjata ja kuka korvaa :D Näin siinä vissiin käy kun taloyhtiöissä vuokralaisina asuneet ihmiset saa päähänsä että heistä on omakotiasujiksi ilman minkäänlaista asennemuutosta.

Ei se minun taloni ole vaan ihmettelen tätä kantaasi muissakin viesteissä jossa myyjän pitäisi maksaa kaikennäköstä talosta vaikka olisi 100v vanha. Toki tämä on suomessa oleva trendi jossa myyjä on vastuussa aika kauan kaikesta ja osa käyttää tätä hyväkseen ja oikein etsimällä etsii vikoja ja korjattavaa muutaman vuoden asumisen jälkeen ja koittaa maksattaa ne myyjällä. Ihan jopa pienistä asioista lähtien.
Tyhmäähän se toisaalta olisi ostovaiheessa ummistaa silmänsä kaikelta, ja maksaa mukisematta pyyntihinta kohteesta. Jos itsestä tuntuu siltä, että hintapyynti on hieman yläkanttiin, ja talossa on useampi selkeä rahareikä nähtävissä tuleville vuosille niin kyllähän siinä on ihan selkeä paikka lähteä perustelemaan hinnasta tinkaamista myyjälle. Aivan samoin perustein mekin huudatettiin omasta talosta useampi kymppitonni pois, kun myyjäperhe ei ollut kymmenen vuoden asuinaikanaan tehnyt tasan yhtään mitään muuta kuin pakon edessä korjattu rikkoutuneita laitteita.

Tyhmäähän se toisaalta olisi ostovaiheessa ummistaa silmänsä kaikelta, ja maksaa mukisematta pyyntihinta kohteesta. Jos itsestä tuntuu siltä, että hintapyynti on hieman yläkanttiin, ja talossa on useampi selkeä rahareikä nähtävissä tuleville vuosille niin kyllähän siinä on ihan selkeä paikka lähteä perustelemaan hinnasta tinkaamista myyjälle. Aivan samoin perustein mekin huudatettiin omasta talosta useampi kymppitonni pois, kun myyjäperhe ei ollut kymmenen vuoden asuinaikanaan tehnyt tasan yhtään mitään muuta kuin pakon edessä korjattu rikkoutuneita laitteita.
Niin se on jokaisen itse tulkittavissa onko jossakin kohteessa ylihintaa vai ei.

Me ostettiin 2008 vuoden talo ja maksettiin 3000€ vajaa pyyntihinta mutta saatiin kaupan päälle vuoden polttopuut, 2 husqvarnan robottileikkuria.

Ollaan asuttu talossa 3v ja sinä aikana maalautettu tiilikatto talosta ja tallista (3800€), robottileikkurien korjauksiin n.800-900€, kiuas vaihdettu (n.400€), ilmanvaihdon nuohous ja säätö (700€). Nämäkö kaikki olisi pitänyt ostovaiheessa osata päätellä ja maksattaa myyjällä kun sitä tätä ja tota pitäisi "lähiaikoina" tehdä?

Niin se on jokaisen itse tulkittavissa onko jossakin kohteessa ylihintaa vai ei.

Me ostettiin 2008 vuoden talo ja maksettiin 3000€ vajaa pyyntihinta mutta saatiin kaupan päälle vuoden polttopuut, 2 husqvarnan robottileikkuria.

Ollaan asuttu talossa 3v ja sinä aikana maalautettu tiilikatto talosta ja tallista (3800€), robottileikkurien korjauksiin n.800-900€, kiuas vaihdettu (n.400€), ilmanvaihdon nuohous ja säätö (700€). Nämäkö kaikki olisi pitänyt ostovaiheessa osata päätellä ja maksattaa myyjällä kun sitä tätä ja tota pitäisi "lähiaikoina" tehdä?
Tottakai, jos se myyjä siihen tarjouksen tarttuu. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Eri asia on se, että paljonko se myyjä haluaa tulla hinnassa vastaan, ja että paljonko siinä hinnassa on jo huomioitu erinäisiä menoeriä alkujaankin. Lopullinen myyntihinta on kuitenkin se, mitä joku on jostain valmis maksamaan.

Tottakai, jos se myyjä siihen tarjouksen tarttuu. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Eri asia on se, että paljonko se myyjä haluaa tulla hinnassa vastaan, ja että paljonko siinä hinnassa on jo huomioitu erinäisiä menoeriä alkujaankin. Lopullinen myyntihinta on kuitenkin se, mitä joku on jostain valmis maksamaan.
Katsottiin että talo on sen verran kohtuuhintainen jo valmiiksi kun pihat tehty ja terassit ja varastot niin uusi vastaava olisi varmaan tuosta hinnasta +100-200k.

Pointtini on se että kummallinen trendi että kaikki maksatetaan myyjällä perustuen vain omiin mielipiteisiin

Mistä sitä tietää onko tuossa forssan tönössä jo huomioitu hinnassa kaikennäköstä? 109k kun ei paljoa ole.

Kummastahan tässä nyt keskustellaan, maakaaren virhesäännöksistä vai kaupankäynnistä kun kiinteistö on vielä myynnissä? :D

Mun mielestä kauppaa saa aina käydä ja myyjänä liian alhaisesta tarjouksesta loukkaantuminen jotain mitä en koskaan tule ymmärtämään. Jos ei tarjous kelpaa niin kukaan ei pakota hyväksymään tai jatkamaan keskusteluja.

Virhevastuun osalta korvaus tulee kyseiseen tuottamuksellisissa virheissä tai sellaisissa joita myyjä ja ostaja eivät ole etukäteen voineet huomata. Mikään ylläpitoremonttien maksatusautomaatti se ei ole, jos jokin asia on käytetyssä kiinteistössä teknisen käyttöikänsä päässä ja mahdollisesti uusimisen tarpeessa ei kyseessä ole myyjän korvattava virhe.

Katsottiin että talo on sen verran kohtuuhintainen jo valmiiksi kun pihat tehty ja terassit ja varastot niin uusi vastaava olisi varmaan tuosta hinnasta +100-200k.

Pointtini on se että kummallinen trendi että kaikki maksatetaan myyjällä perustuen vain omiin mielipiteisiin

Mistä sitä tietää onko tuossa forssan tönössä jo huomioitu hinnassa kaikennäköstä? 109k kun ei paljoa ole.
Olen samaa mieltä. Ostajalla tulee olla myös vastuu ja ymmärrys että omk tulee huollettavaa ihan joka ainoa vuosi. Lisäksi eikö noissa kauppakirjoissa ole maininta "ostaja on tutustunut kohteeseen" ja "myyjä on kertonut kaiken minkä tietää" Mielestäni nuo myyjän vastuut eriytyy oikeasti siihen jos olikin homepommi rakenteissa tai jotain oikeasti suurta merkittävää jätetty kertomatta. Kuntokartoituksessa tulee jo paljon tietoa.
Maalaukset, rasvaukset tai ovenkahvan narinat kuuluu ihan pakettiin. Myös ilmoitukset koska laitteita huollettu, nehän ovat nyt tiedossa. Voithan sinä ostajana siitä mainita että fiksataanko nämä ongelmakohdat vai lasketko hintaa, mutta ei kaupan jälkeen nyt tuollaisiin enää palata. Sitten jos vesivahinko löytyy lyhyen ajan sisällä niin katsotaan uudestaan.

Mikään ylläpitoremonttien maksatusautomaatti se ei ole, jos jokin asia on käytetyssä kiinteistössä teknisen käyttöikänsä päässä ja mahdollisesti uusimisen tarpeessa ei kyseessä ole myyjän korvattava virhe.
Valitettavasti täälläkin käytävistä keskusteluista saa sen käsityksen että osan mielestä se on nimenomaan joku maksatusautomaatti.

Kuulostaa kyllä rattoisalta hommalta okt:n myynti. Voiko kauppakirjaan laittaa jonkun klausuulin että ostaja ymmärtää kyseessä olevan vanha talo jossa voi ilmetä jo lähitulevaisuudessakin sitä ja tätä. Jotenkin hirvittää tuollainen mahdollinen myyjän korvausvastuu joskus vuosien jälkeen kaupoista ja kenties vääntö jossain käräjillä.

e. Joukahaine ehtikin kirjoittamaan samasta asiasta ensin

Kiinteistöä myydessä kannattaa kuitenkin olla tietoinen, että myyjä on vastuussa tietyissä tilanteissa myyntihetkellä oletettavasti kohteessa olevista virheistä, vaikka myyjä ei olisi niistä mitenkään tietoinen. Tietämättömyys ei siis poista myyjän vastuita kohteen virheistä. Nämä tulevat yleensä kyseeseen, jos kiinteistöstä löytyy jotain isompia ongelmakohtia seuraavien vuosien aikana.

Alunperin tämän päiväinen keskustelu lähti liikkeelle siitä maalämpökoneesta joka on 9v vanha tuossa forssan tönössä ja joka kvarkin mielestä pitäisi mahdollisesti vaihdattaa myyjän piikkiin.

Aina saa moisia yrittää tinkiä mutta itse ehkä katselisin kieroon tollasta tinkausta jos olisin myyjä.

Siksi tuli mieleen tämä perisuomalainen tapa maksattaa myyjällä kaikennäköstä, niitä tarinoita ja oikeudenkäyntejä riittää tässä maassa.

Ja kunhan vain pohdiskelin, ei mitään henkilökohtaista kvarkkia tai muita kohtaan.

Me ostettiin about samanikäinen kohde, joka oli hyvin pitkälti alkuperäisessä kunnossa eli entinen asukas ei ollut paljoa asuntoa remontoinut vuosien saatossa. Tarjottiin 25k€ alle pyynnin ja meni läpi ja nyt ollaan 20k€ laitettu remonttiin ja uusittu keittiö ja KHH ja mm. hiottu parketti ja tehty kaikkea muuta pientä. Varmaan ainakin 10k€ menee vielä loppuihin remontteihin tulevina vuosina. Vuosi tuon meidän kaupan jälkeen tuli ihan vastaava kämppä myyntiin ja se meni alkuperäiskuntoisena 15-20k€ kalliimmalla kaupaksi kuin meidän oma (ostajilta kuultu tieto). Osa ostajista osaa huomioida noita asioita kauppahetkellä ja osa ei välttämättä niinkään. Osa tyytyy nykyiseen asunnon kuntoon ja osa haluaa remontoida mieleiseksi.

On siis mahdoton sanoa mikä on se asunnon "oikea hinta" ja paljonko eri asioita pitää / voi ottaa huomioon asuntoa ostaessa. Jos ostajia on ovella jonoksi asti niin siinä on huono lähteä neuvottelemaan kovin suurista hinnanpudotuksista. Me oltiin nopeita omien kauppojen suhteen ja tarjottiin ennen kuin kukaan muu pääsi edes katsomaan kohdetta ja tarjoamaan. Saattoi olla hyvä veto tai huono. Sitä kun ei tiedä olisiko asunto herättänyt isoa kiinnostusta tai jäänyt pitkäksi aikaa myyntiin.

Pahin mahdollinen on varmaan ostaa käytetty talo, asua siinä pitkään ilman ongelmia ja kun myyt seuraavalle, niin jossain rempassa selviää rakennusvaiheessa tapahtunut virhe, joka nyt kaatuu sitten myyjän päälle. Kävi myös tutulle hieman hankala keissi, jossa talon ostanut alkoi puolen vuoden päästä vaatimaan kohtuullisen kattavaa selvitystä mistä hänen nuhansa/väsymyksensä johtuu. Oli siis täysin varma, että jossain on hometta ymv.

Me ostettiin about samanikäinen kohde, joka oli hyvin pitkälti alkuperäisessä kunnossa eli entinen asukas ei ollut paljoa asuntoa remontoinut vuosien saatossa. Tarjottiin 25k€ alle pyynnin ja meni läpi ja nyt ollaan 20k€ laitettu remonttiin ja uusittu keittiö ja KHH ja mm. hiottu parketti ja tehty kaikkea muuta pientä. Varmaan ainakin 10k€ menee vielä loppuihin remontteihin tulevina vuosina. Vuosi tuon meidän kaupan jälkeen tuli ihan vastaava kämppä myyntiin ja se meni alkuperäiskuntoisena 15-20k€ kalliimmalla kaupaksi kuin meidän oma (ostajilta kuultu tieto). Osa ostajista osaa huomioida noita asioita kauppahetkellä ja osa ei välttämättä niinkään. Osa tyytyy nykyiseen asunnon kuntoon ja osa haluaa remontoida mieleiseksi.

On siis mahdoton sanoa mikä on se asunnon "oikea hinta" ja paljonko eri asioita pitää / voi ottaa huomioon asuntoa ostaessa. Jos ostajia on ovella jonoksi asti niin siinä on huono lähteä neuvottelemaan kovin suurista hinnanpudotuksista. Me oltiin nopeita omien kauppojen suhteen ja tarjottiin ennen kuin kukaan muu pääsi edes katsomaan kohdetta ja tarjoamaan. Saattoi olla hyvä veto tai huono. Sitä kun ei tiedä olisiko asunto herättänyt isoa kiinnostusta tai jäänyt pitkäksi aikaa myyntiin.
Meiltä meni yksi talo tarjouskilpailussa ohi joten tämän kohteen kanssa oltiin nopeita ja saatiinkin se. En tiedä millainen kysyntä olisi ollut. Keittiö on ihan toimiva ja värimaailma käy meille, olohuone vaatisi hieman maalausta/tapetointia, samoin 2 makuuhuonetta. Näihin ei välttämättä montaa satkua saa menemään, riippuu toki makumaailmasta. Muuten ei remontin tarpeita joten tyytyväisiä ollaan kauppaan edelleen ja ostokrapula loistaa poissaolollaan.

Pahin mahdollinen on varmaan ostaa käytetty talo, asua siinä pitkään ilman ongelmia ja kun myyt seuraavalle, niin jossain rempassa selviää rakennusvaiheessa tapahtunut virhe, joka nyt kaatuu sitten myyjän päälle. Kävi myös tutulle hieman hankala keissi, jossa talon ostanut alkoi puolen vuoden päästä vaatimaan kohtuullisen kattavaa selvitystä mistä hänen nuhansa/väsymyksensä johtuu. Oli siis täysin varma, että jossain on hometta ymv.
Kertooko tarina että oliko jossain sitten hometta?

No itseasiassa kun kävin kirjautumassa asiointipalvelun kautta, niin olihan nuo näköjään muutettu sähköisiksi (tai olleet aina). Hämäsi kun kokeilin kiinteistövaihdannan kautta käydä tekemässä saajatiedon muutosta, niin ei löydä panttikirjoja joihin voisi saajatietoja käydä muuttamassa. Löytyy kyllä panttikirjat, joissa saajana pankki. Ilmeisesti tämä pitää jotenkin vapauttaa pankin päästä (nyt haettu suostumusta pelkästään kuolettamiselle) tai tehdä muutoshakemus sähköisistä asiakirjoista huolimatta paperisina. Enpä taida tehdä asian eteen yhtään mitään, vaan nauttia siitä, että palkasta jää isompi siivu kulutettavaksi johonkin muuhun pöljään kuin lainan takaisinmaksuun :D

Hiljan ton ite nakuttelin sieltä vaihdanta palvelusta. Siirto pankin toimesta olisi maksanut enemmän kuin uusien hakeminen. Kuolettaminen ilmaista. Jos on tarve joskus pantata tönö niin eipä muuta kun hakee sieltä sitten itse tai pankki uudet. Kuitenkin pankki tuolloin vaatii jonkin virallisen arvion kiinteistöstä jne. niin ihan sama vaikka ne kirjat olisi jo niin ei sitä velkaa sormia napsauttamalla silloinkaan saa.

Alunperin tämän päiväinen keskustelu lähti liikkeelle siitä maalämpökoneesta joka on 9v vanha tuossa forssan tönössä ja joka kvarkin mielestä pitäisi mahdollisesti vaihdattaa myyjän piikkiin.

Aina saa moisia yrittää tinkiä mutta itse ehkä katselisin kieroon tollasta tinkausta jos olisin myyjä.

Siksi tuli mieleen tämä perisuomalainen tapa maksattaa myyjällä kaikennäköstä, niitä tarinoita ja oikeudenkäyntejä riittää tässä maassa.

Ja kunhan vain pohdiskelin, ei mitään henkilökohtaista kvarkkia tai muita kohtaan.
Älä nyt paskaa puhu. Missä kohtaa minä sanoin, että jotain pitää vaihdattaa myyjän piikkiin?

e: Ei helvetti, itsehän sä tuosta aloit lässyttämään mulle vastatessasi. Muut ei ollut kiinnostuneita. Minä vain totesin, että kone on jo vähän vanhempi.

Älä nyt paskaa puhu. Missä kohtaa minä sanoin, että jotain pitää vaihdattaa myyjän piikkiin?

e: Ei helvetti, itsehän sä tuosta aloit lässyttämään mulle vastatessasi. Muut ei ollut kiinnostuneita. Minä vain totesin, että kone on jo vähän vanhempi.
Niin mitä sitten vaikka olisi vanhempi? Vähän siihen sävyyn siinä kirjoittelit että vaihtaa se pitäisi ja kaivokin liian matala. Ihan kuin väittäisit että vain itse valitsemasi yritykset osaa hommansa, jos edes nekään.

Ei kai kukaan helvetti 9v välein vaihtele maalämpöpumppua ellei se oikeasti mene korjauskelvottomaksi jostain syystä.

Jos joskus tulee se surullinen päivä että joutuu tämän torpan myyntiin laittamaan niin kirjailen pitkän ja yksityiskohtaisen sepustuksen kaikesta mitä olen talon kunnossa havainnut. Siitä tulee hiukan inhorealistinen opas, jos ostaja sitä säikähtää niin hyvä, hän ei oikea ihminen asumaan tätä taloa. Jos ei säikähdä niin todennäköisesti puhutaan samaa kieltä.

Niin mitä sitten vaikka olisi vanhempi? Vähän siihen sävyyn siinä kirjoittelit että vaihtaa se pitäisi ja kaivokin liian matala. Ihan kuin väittäisit että vain itse valitsemasi yritykset osaa hommansa, jos edes nekään.

Ei kai kukaan helvetti 9v välein vaihtele maalämpöpumppua ellei se oikeasti mene korjauskelvottomaksi jostain syystä.
Ja mikäköhän se "sävy" nyt sitten mahtaa olla, kun sinä olet ainoana ketjussa vaahdonnut myyjällä maksattamisesta? En ole aiheesta pistänyt sanakaan. Muutenkin ihmeellistä, kun avaat pelin "oletko lakannut hakkaamasta vaimoasi" kysymyksellä ja sen jälkeen useassa viestissä pistät lisää sanoja suuhuni jollain tulkinnalla "sävystä". Ilmeisesti sinulla on kova tarve päästä avautumaan miten ostajat kynivät myyjiä? Ihan vapaasti saa avautua, mutta älä nyt helvetti mun aiheeseen liittymättömiä viestejä siihen sotke. Tai väitä, että minä olen kirjoittanut jotain mitä en taatusti kirjoittanut. Tässäkin viestissä toistat itse kirjoittamasi valheen siitä, että olisin vaatinut 9 v pumpun vaihtoa.

AP pyysi listaa ostaessa huomioitavista asioista ja minä niitä luettelin. Tarkastuksen perusteella sitten AP jättää tarjouksen tai ei. Ja jos jättää niin käy sitten hintaneuvottelut.

Statistiikka

Viestiketjuista
271 129
Jäsenet
76 726
Uusin jäsen
Sakkeus62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom