Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä sitten taas tein päinvastoin ja nostin nordnetistä etf kuukausisäästö pois ja pistän ne ylimääräisenä lyhennyksenä asuntolainaan.S-Pankin nettipankissa sai näköjään haettua lyhennysvapaata asuntolainalle 1-12 kk. Pistin suoraan maksimit ja siirrän lyhennysrahat suoraan Nordnettiin. Jäljelle jäävän koron saan kuukausittain "lyhennettyä" suoraan S-bonuksilla, joten tuohan meni niinkuin elokuvissa.
100 euroa ne otti maksusuunnitelman muutosta.Mitä veloittavat tuosta lyhennysvapaasta vai onko ilmaista?
Minä sitten taas tein päinvastoin ja nostin nordnetistä etf kuukausisäästö pois ja pistän ne ylimääräisenä lyhennyksenä asuntolainaan.
Tänään tarkastettiin mullakin viitekorko miinuksen puolelle. Jää tosta vielä marginaalin kanssa vähän maksettavaa, mutta onhan tämä kivaa. Lainaa ottaessa odotin 3-5% korkoja ja varauduin mahdollisesti vielä suurempaan, mutta nyt mennään kertaluokassa kymmenesosa tuosta. Ei ole tarvinnut lyhennysvapaita ainakaan vielä vaikka äitiys-, isyys- ja hoitovapaita käytetty huoletta eli palkka ei ole normiluokkaa ollut.
On alkanut tuntumaan että omat sijoitukset epäonnistuu, joten pistän nyt kuukausittaiset sijoitukset asuntoon ja nautiskelen velattomuudesta mahdollisesti jo puolta nopeammin kuin alunperin ajattelin.Miksi? Odotatko että ETF -tuotto on pienempi kuin asuntolainan korko? Muuten tuossa ei ole mitään järkeä.
Moi, mulla meni 0.8:n asti kun ekan kierroksen vedin, voisin laittaa samalla tekniikalla 0.7% hakuun. Katsotaan mitä vastailevat.
Toisen käden tietona voin sanoa että vain tosiostajat omakotitaloissa pyörii. Ainakin kalliimmassa hintaluokassa.voisin veikata omakotitalolla olevan vähemmän seinää potkijoita,
ASP mietintää. Rouvan kanssa yhteensä säästöjä noin 18k€. Kesällä (3. kvartaali) avattu asp-tilit molemmille. Kiikarissa ollut noin 100-140k€ asunto. Kannattaako näillä säästöillä kärvistellä nykyisessä asunnossa edullisella vuokralla sen verran, että saadaan asp-tilin hyödyt käyttöön vaiko unohtaa koko asp ja lähteä suoraan ostamaan kämppää? 1½ vuoden kuluttua kun asp ehdot täyttyisivät niin säästöjä olisi kasassa 22-26k€.
Jos on ostoaikeita niin ei mikään estä katselemasta kämppiä jo nyt. Suurin hyöty tuossa ASP-lainassa on valtion tarjoama hyvitys korkojen noustessa, eli ns. korkokatto. Tämän saa monilta pankeilta lisähintaan ilman ASP-lainaa. Muistaakseni Danskella se olisi maksanut noin 2000 euroa. Eli jos vastaan tulee unelmien asunto, osta pois, jos ei niin odottakaa seitsemännen kvartaalin päättymistä (tällöin voi saada jo asp-lainan käyttöönsä joltain pankeilta).
Noihinhan on vuosikausien jonot!Jos olen väärässä, niin joku voi valistaa minua.
Anna nyt hieman vinkkiä kämpän haluttaavuudesta eli minkälaisesta kämpästä kyse ja missäpäin maailmaa..Oliko täällä sitä porukkaa joka ei käyttänyt välittäjää asuntokaupoissa. Kuinka pian on esim. syytä alkaa tarkastamaan myyntihintaa alas päin ja millaisia tiputuksia kerrallaan on syytä tehdä?
Varmaan riippuu siitä millaisia tarjouksia olet saanut tai jos et ole saanut. Katso netistä samankaltaisien ja saman hintaluokan asuntojen myyntiaikojaOliko täällä sitä porukkaa joka ei käyttänyt välittäjää asuntokaupoissa. Kuinka pian on esim. syytä alkaa tarkastamaan myyntihintaa alas päin ja millaisia tiputuksia kerrallaan on syytä tehdä?
Asuntolainan korko määräytyy maksukykysi mukaan ja sillä perustein, minkälainen riski laina on pankille. ASP:ssä se alempi marginaali tarkoittaa tyyliin 0.1% normaalia alempaa. Toiselle se normaali on 1.5%, toiselle 0.7%.Mikä on muuten hyväksyttävä marginaali ASP-lainaan? Tässä kyselin omasta pankista (op) taannoin ASP-lainaa ja ehdottivat 1% marginaalia. Minusta tommonen olis ihan ok jos normaali laina, mut asp:ssä pitäisi olla pienempi?
Anna nyt hieman vinkkiä kämpän haluttaavuudesta eli minkälaisesta kämpästä kyse ja missäpäin maailmaa..
Hyvinkää nyt ei varsinaisesti ole mikään boom town. Hintahan tuossa on vikana jos ei ihan perämetsässä ole. Mikset katso millaisia kauppoja naapurit ovat tehneet?Hyvinkäältä rivitaloasunto. Ihan hyvällä seudulla ja vaihtuvuutta on myös kohtuudella lähiseuduilla. Tarjouksia ei ole tullut ja asunto ollut myynnissä päälle kuukauden.
Montako kauppaa lähialueilla tapahtuu vuodessa? Ei Hyvinkää ole mikään Kallio missä pienet asunnot menevät viikossa jos hinta on kohdillaan.Ne mitä referenssejä internetistä otin, antaa kyllä suurinpiirtein samoja myyntihintoja kuin mitä minullakin hintapyyntö on. Tosin muutaman tonnin kalliimpaa hintaa pyydän kuin mitä tästä läheltä on lähtenyt. Olenko liian hätäinen jos tiputan hintaa heti ensimmäisen kuun jälkeen vai milloin tuota kannattaa vaihtoehtona ajatella? Ja onko jotain mallia "x prosenttia" myyntihinnasta 1kk jälkeen, 2kk jälkeen.
Joku sanoi joskus, että asuntokaupoissa pitää olla jäitä hatussa, ja paljon. Mikään kiire myynnillä ei tässä tapauksessa ole, mutta olisi kiva edistää asiaa.
Miksi ihmeessä oma asuntosi olisi kalliimpi? Hyvinkää(ehkä aseman alue pois luettuna) ei todellakaan ole mikään Helsinki tai Espoo missä asunto viedään käsistä, kuten tuossa joku jo sanoi. Tämän linkin mukaan esimerkiksi Tampereella ja Porvoossakin on suuremmat hinnat. http://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot/kunta/Hyvinkää Tuolta löytyy myös linkki Tilastokeskukseen joka tuottaa hintatietoa asuntojen hinnoistaNe mitä referenssejä internetistä otin, antaa kyllä suurinpiirtein samoja myyntihintoja kuin mitä minullakin hintapyyntö on. Tosin muutaman tonnin kalliimpaa hintaa pyydän kuin mitä tästä läheltä on lähtenyt. Olenko liian hätäinen jos tiputan hintaa heti ensimmäisen kuun jälkeen vai milloin tuota kannattaa vaihtoehtona ajatella? Ja onko jotain mallia "x prosenttia" myyntihinnasta 1kk jälkeen, 2kk jälkeen.
Joku sanoi joskus, että asuntokaupoissa pitää olla jäitä hatussa, ja paljon. Mikään kiire myynnillä ei tässä tapauksessa ole, mutta olisi kiva edistää asiaa.
2015 näkyi olleen 200 kauppaa koko kunnassa pien- ja rivitaloista...Montako kauppaa lähialueilla tapahtuu vuodessa? Ei Hyvinkää ole mikään Kallio missä pienet asunnot menevät viikossa jos hinta on kohdillaan.
Karttaako mahdolliset ostajaehdokkaat sitten sellaisia kohteita, jotka ovat ehkä muutaman tonnin kalliimpia kuin aiemmin myydyt. Siitä on tovi aikaa kun olen itse ostanut asuntoa ja muistan, että vaikka kohteet olivat yli oman budjetin ja hinnoiteltu hieman yli, niin mikään ei estänyt tarjoamasta itselle sopivaa hintaa. Tässä tapauksessa nyt ei yli kuukauteen ole mitään kuulunut, joten voinko olettaa että markkinoilla on hiljaista ja maltti on valttia?
Olen kilpailuttanut lainoja ja saanut seuraavat tarjoukset: Danske 0,78% + 12kk euribor, Hypo 0,9% + 6kk euribor. Kumpaan näistä tarttuisitte? 6kk euribor ilmeisesti useimmiten halvempi varsinkin kun laina-aika tulee olemaan 25 vuotta.
No oma asuntoni olisi kalliimpi koska se on parempi asunto kuin muiden, ja koska minä olen parempi kuin ne muut. Ja koska haluan mahdollisimman paljon rahaa, koska olen ahne. Eiköhän ne siinä kiteytetty.
No jos ei nyt verrata Helsinkiin kuitenkaan, koska siellä nyt luontaisesti asunnot vaihtuvat riippumatta älyttömistä hinnoista. Karttaako mahdolliset ostajaehdokkaat sitten sellaisia kohteita, jotka ovat ehkä muutaman tonnin kalliimpia kuin aiemmin myydyt. Siitä on tovi aikaa kun olen itse ostanut asuntoa ja muistan, että vaikka kohteet olivat yli oman budjetin ja hinnoiteltu hieman yli, niin mikään ei estänyt tarjoamasta itselle sopivaa hintaa. Tässä tapauksessa nyt ei yli kuukauteen ole mitään kuulunut, joten voinko olettaa että markkinoilla on hiljaista ja maltti on valttia?
Ajattelin muuttaa Iisalmeen koska siellä olisi minulle sopiva uusi työpaikka kiikarissa. Kannattaisiko ostaa tuosta näppärä saunallinen yksiö? Kuitenkin yli 40 neliötä ja alle 20 vuotta vanha. Yhtiövastikekin ihan naurettava 38,48 euroa.
http://www.etuovi.com/kohde/d47843?sc=M1025767098&so=praq&pos=1
Vai onko tässä nyt joku juju mitä en tajua? Tuollaisen lainan lyhennyshän on puolet siitä mitä vastaavan kämpän vuokra.
Itse olen miettiny samaa kuin rehtori, että käyttäisi lyhennysvapaata vivuttamiseen nyt kun raha on halpaa.. Nordealla on kätevä 10% jousto, mistä ei veloiteta mitään ylimääräistä.
Mitäs mieltä muut ovat joustolla vivuttamisesta?
Kysehän ei ollutkaan siitä, että olisi tarve. Ja rahoja ei edes aiota käyttää perisuomalaiseen tyyliin tuhlaten, vaan lähtökohtaisesti tuottavaan investointiin.Kirkin vastaus täysin naulankantaan. Lyhennysvapaita pitäisi tarvita vain taloudellisen hädän hetkellä. Talous on kuralla jos etelän reissua varten pitää vapailla pari kuukautta.
Toi kiinteä myyntihinta aika kova peliveto Myyntiturvalta liiketoiminnan kannalta.Myyntiturvalla on kiinteä välityspalkkio, joka on usein huomattavasti edullisempi kiinteistömaailmaan ym. perinteisiin välittäjiin verrattuna. Moni tuttuni käyttänyt myyntiturvaa, ja pelkästään kehuja tullut. Suosittelen.
Vuokratontilla olevaa asuntoa ei kannattane ostaa oikein mihinkään hintaan. Näköjään kaupunki tiivistämisen nimissä voinee jättää vuokrasopparin uusimatta. Tiedä sitten saavatko asunnon omistajat mitään vai joutuvatko maksamaan jopa purkukustannukset.
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...kamista-oulunkylassa-asukas-kauhuskenaario-on
Ei mitään päätöksiä vielä ole, mutta turha omistajien kuvitellakkan myyvänsä asuntoja tommosessa epätietoisuudessa.
34 §
Kun vuokrasuhde päättyy, on vuokranantaja, jollei tässä laissa toisin säädetä, velvollinen suorittamaan lunastuksen tontilla olevista rakennuksista, puista ja pensaista sekä pysyvään käyttöön tarkoitetuista laitteista ja laitoksista, mitkä vuokrasuhteen päättyessä siirtyvät hänen omistukseensa.
Lunastusvelvollisuus ei käsitä ilmeisiä ylellisyyslaitteita eikä laitteita tai laitoksia, joita on käytetty muuhun kuin vuokrasopimuksen tarkoitukseen.
Lunastusta suoritetaan se määrä, mihin lunastettava omaisuus vuokrasuhteen päättymisen ajankohta paikkakunnalla käyvän hinnan mukaan arvioidaan siinä kunnossa missä se silloin on. Jos rakennuksia, laitteita ja laitoksia voidaan edelleen käyttää entiseen tarkoitukseensa, on arvioinnissa lisäksi otettava huomioon niiden tuotto.
Muu sopimusehto on mitätön.