Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Mites oletteko laina-aikaa kovin venyttäneet tai edes kyselleet? Tuota perus 25v laina-aikaa tuntuu pankit tarjoavan, mutta sain nyt itse vaihtoehdoiksi 30v ja jopa 35 laina-ajan asuntoon. Tavallaan hieman houkuttelisi lähteä hieman pidemmällä liikkeelle kun rahaa jäisi hieman enemmän kuukaudessa käteen pienemmän lyhennyksen ansiosta eikä 0.36% + 12kk euribor nyt tässä kohdin koroillakaan niin kovaa juokse..
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
5
Meillä on vaimon kanssa asunnonosto edessä. molemmat ollaan ensiasunnon ostajia, minä yli 40v vaimo alle.
Joudun näin maksamaan varainsiirtoveron, riippumatta omistussuhteesta.

Ymmärränkö oikein että tilanne on siten yksinkertainen että jos ostetaan nyt 50/50 omistussuhteella, niin minä maksan veron vaimo ei. seuraavan asunnon kohdalla molemmat maksaa.

jos halutaan siirtää ensiasunnon ostajan etuutta millään tavalla seuraavaan asuntoon niin ainut tapa on se että minä omistaisin nyt yli puolet. tällöin molemmat maksaa nyt veron, mutta seuraava asunto olisi vaimolle vielä ensiasunto jos omistaa vähintään 50% ja ostohetkellä on alle 40...?
Jos seuraavan asunnon kohdalla molemmat ollaan +40v niin molemmat maksaa seuraavan asunnon kohdalla veron nykyisistä tai tulevista omistussuhteista riippumatta.?

yritän järkeillä onko lopulta paljoakaan järkeiltävää. (omarahaisuudet ja laina on oma juttunsa..)
Korjatkaa joku jos oon väärässä, mutta jos teette niin, että vaimo omistaa enemmistön (esim. 51%) niin silloin ei mene varainsiirtoveroo sinultakaan.
Muistaisin näin pankin maininneen kun omaa ensiasuntoa olin ostamassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
302
Korjatkaa joku jos oon väärässä, mutta jos teette niin, että vaimo omistaa enemmistön (esim. 51%) niin silloin ei mene varainsiirtoveroo sinultakaan.
Muistaisin näin pankin maininneen kun omaa ensiasuntoa olin ostamassa.
Ei, Vaimolta ei mene varainsiirtoveroa mutta toiselta menee 49% mukaisesti. Eli ei tuosta kiemurrella mitenkään eroon, ellei laita vaimolle 100% omistusta. Se nyt on taas sitten omat kiemuransa että bongaako verottaja tuon.
Edit: Siis nimenomaan yli 40 vuotiaalla ei ole ensiasunnon veroetua käytettävissään joten kaikki hankittava omaisuus pannaan verolle :)
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 678
Mitään veikkauksia, millaiset tulot suunnilleen edellytetään, jos haluaa suunnilleen 420 000 euroa lainaa Helsingin keskustassa sijaitsevaan noin 470 000 euron hintaiseen asuntoon? Oma tontti, putket tehty ja muut isommat rempat tehty. 50-luvulla valmistunut. Lapseton pariskunta ostajina eikä muuta lainaa.

Pankistahan se sitten selviää, mutta ajatusleikkiä tässä vaan pyörittelen.
80ke netto vuodessa olisi varmaan ok. Pysyy suunnilleen 5x nettotulot luokassa lainamäärä. Omaa rahaa on kuitenkin aika vähän laittaa, jos olisi enemmän, voisi sama laina onnistua pienemmilläkin tuloilla.

Jokaisen luulisi pystyvän itse laskemaan minkä verran lainaa pystyy hoitamaan vaikka korot olisi 6-8% luokkaa. Yleensä sen verran sitä sitten myös saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
80ke netto vuodessa olisi varmaan ok. Pysyy suunnilleen 5x nettotulot luokassa lainamäärä. Omaa rahaa on kuitenkin aika vähän laittaa, jos olisi enemmän, voisi sama laina onnistua pienemmilläkin tuloilla.

Jokaisen luulisi pystyvän itse laskemaan minkä verran lainaa pystyy hoitamaan vaikka korot olisi 6-8% luokkaa. Yleensä sen verran sitä sitten myös saa.
Jos ottaisi osan lainasta kiinteällä korolla, niin stressitestien pitäisi vihertää helpommin.

30y euro-swap on nollan tuntumassa, joten periaatteessa 30v kiinteän koron pitäisi irrota 0+marginaali hinnalla.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Lisäksi kämpässä ei ole tehty kosteuskartoitusta ja haluaisin sen mukaan ehtoihin. Välittäjän mukaan tapana on, että ostaja ja myyjä maksavat tuon puoliksi. Onko näin, vai onko OK vaatia että myyjä maksaa?
Vaihtelee tapauskohtaisesti mutta ainakin itse maksoin kosteuskartoituksen myyjän kanssa puokkiin ja lisäsin sen kaupan ehtoihin. Myyjä oli menetellyt samoin kun oli itse ostanut kyseisen asunnon edelliseltä myyjältä. Joku reilu 100€ taisi tulla maksamaan molemmille. Ainaki puolet kannattaa pyytää myyjän maksamaan, koska mikäli kaupat ei synny niin myyjä voi käyttää kosteuskartoituksen raporttia jatkossa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 181
Miten seuraavassa tilanteessa menetellään?

Pari A ja B omistaa asunnon, mutta ovat eroamassa. Asunnon arvo 200 000 euroa, josta velkaa 150 000 euroa. Eli yhteisesti maksettua osuutta on 50 000 euroa. A haluaa jäädä asuntoon asumaan, B muuttaa muualle.

Neuvotteleeko A uuden lainan pankin kanssa, esimerkiksi summalle 175 000 euroa, josta maksaa henkilölle B 25 000 euroa "hänen osuuttaan". Kuinka tuo pankin puolelta käytännössä tapahtuu?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 179
Miten seuraavassa tilanteessa menetellään?

Pari A ja B omistaa asunnon, mutta ovat eroamassa. Asunnon arvo 200 000 euroa, josta velkaa 150 000 euroa. Eli yhteisesti maksettua osuutta on 50 000 euroa. A haluaa jäädä asuntoon asumaan, B muuttaa muualle.

Neuvotteleeko A uuden lainan pankin kanssa, esimerkiksi summalle 175 000 euroa, josta maksaa henkilölle B 25 000 euroa "hänen osuuttaan". Kuinka tuo pankin puolelta käytännössä tapahtuu?
Juuri näin, eli se joka haluaa jäädä siihen asumaan "ostaa" sen toisen osapuolen ulos siitä asunnosta.
Käytännössä koska alkuperäinen laina on (oletettavasti) yhteisvastuullinen laina, pitää A:n hakea kokonaan uusi laina yksin pankista, joko nykyisestä tai jostain toisesta.
A ja B sopivat keskenään millä hinnalla B luopuu omasta osuudestaan ja hakemallaan lainalla A ostaa B:ltä hänen omistamansa 50% asunnosta ja maksaa vanhan lainan pois.
Mikäli lainapankki vaihtuu prosessissa niin normaalit krumeluurit osakepanttien siirtämisestä pitää suorittaa kaupanteon yhteydessä.

Pankissa osaavat kyllä sitten tarkemmin selittää miten toimitaan ja mikä on marssijärjestys ja koska raha vaihtaa omistajaa, vastaavia tilanteita tulee siellä kuitenkin aika usein vastaan niin on ihan tuttua kauraa pankeille...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miten seuraavassa tilanteessa menetellään?

Pari A ja B omistaa asunnon, mutta ovat eroamassa. Asunnon arvo 200 000 euroa, josta velkaa 150 000 euroa. Eli yhteisesti maksettua osuutta on 50 000 euroa. A haluaa jäädä asuntoon asumaan, B muuttaa muualle.

Neuvotteleeko A uuden lainan pankin kanssa, esimerkiksi summalle 175 000 euroa, josta maksaa henkilölle B 25 000 euroa "hänen osuuttaan". Kuinka tuo pankin puolelta käytännössä tapahtuu?
Arvo kannattaa aina määritellä välittäjän kanssa, ei koskaan kahdestaan "sovittiin sovussa exän kanssa".

A ottaa lainan omiin nimiin ja päälle tuon 25k€ tms jonka maksaa exälle, se on eri asia antaako pankki lainaa yhdelle henkilölle noin paljon.

Meillä otin tutun välittäjän tekemään viralliset paperit (ottiko tuosta 200€ vaivanpalkkaa) ja sitten mentiin exän ja välittäjän kanssa pankkiin ja exä kirjoitettiin lainasta ulos, minulle siirettiin koko laina ja maksoin exälle kuuluvan puolikkaan mahdollisesta voitosta, no sitä "voittoa" ei paljoa ollut kun tuttu välittäjä hieman pyöristeli lukuja alaspäin.

Kannattaa olla sinne pankkiin yhteyksissä, ei ole heille ensimmäinen ja viimeinen tapaus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Meillä otin tutun välittäjän tekemään viralliset paperit (ottiko tuosta 200€ vaivanpalkkaa) ja sitten mentiin exän ja välittäjän kanssa pankkiin ja exä kirjoitettiin lainasta ulos, minulle siirettiin koko laina ja maksoin exälle kuuluvan puolikkaan mahdollisesta voitosta, no sitä "voittoa" ei paljoa ollut kun tuttu välittäjä hieman pyöristeli lukuja alaspäin.
Kuulostaa siltä, että oli aika unelmadiili exälle käyttää tuota tuttua välittäjää.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei tullut mieleen, että tuo täyttää jo petoksen tunnusmerkit?
Ei kyseessä ollut mikään petos, hänelle maksettiin ihan selvää rahaa, mutta ei niin paljoa kun olisi alunperin halunnut. Tein myös monta kertaa selväksi että voi itse soittaa välittäjän paikalle jos haluaa, mutta ei halunnut hoitaa niitä asioita kun oli kiire vain pois ja hän itse siitä paperit allekirjoitti ja pankkikin ne ihan tarkasti.

Pointti asiasta oli että vaikka jouduin hänelle maksamaan, niin muutaman tonnin pääsin halvemalla tutun kautta jo ihan pelkästään sen takia ettei tämä tuttu ottanut juuri mitään korvausta asiasta. Naisilla kun tuntuu olevan sellainen käsitys että jos ostat asunnon 200k€, remppaat sitä 20k€ niin 5v päästä siitä saa 250k€ vaikka naapuri asunto on juuri myyty 210k€.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 678
Ei kyseessä ollut mikään petos, hänelle maksettiin ihan selvää rahaa, mutta ei niin paljoa kun olisi alunperin halunnut. Tein myös monta kertaa selväksi että voi itse soittaa välittäjän paikalle jos haluaa, mutta ei halunnut hoitaa niitä asioita kun oli kiire vain pois ja hän itse siitä paperit allekirjoitti ja pankkikin ne ihan tarkasti.

Pointti asiasta oli että vaikka jouduin hänelle maksamaan, niin muutaman tonnin pääsin halvemalla tutun kautta jo ihan pelkästään sen takia ettei tämä tuttu ottanut juuri mitään korvausta asiasta. Naisilla kun tuntuu olevan sellainen käsitys että jos ostat asunnon 200k€, remppaat sitä 20k€ niin 5v päästä siitä saa 250k€ vaikka naapuri asunto on juuri myyty 210k€.
Tuosta viestistä sai sellaisen kuvan, että hintaa pyöristetiin alaspäin eikä ex ollut tästä tietoinen.

200e on muuten ihan normaali hinta kirjallisesta hinta-arviosta, joka tuollaiseen kauppaan riittää. Ei ne mitään tonneja maksa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuosta viestistä sai sellaisen kuvan, että hintaa pyöristetiin alaspäin eikä ex ollut tästä tietoinen.

200e on muuten ihan normaali hinta kirjallisesta hinta-arviosta, joka tuollaiseen kauppaan riittää. Ei ne mitään tonneja maksa.
Exä oli kyllä kaikesta ihan tietoinen koska kolmistaan puhuttiin asia pöydän ääressä.

Ehkä kirjallisesta hinta-arviosta, mutta hän teki meille ihan kauppakirjat ja hoiti kaikki paperityöt meidän puolesta ja oli myös pankissa mukana, sitä ei saa 200€...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Ei tosiaan tartte kokonaan uutta yhtä lainaa missä olisi esimerkiksi huonommat ehdot! Jos ei ollut avioehtoa niin sitä omaisuutta on varmaan muutakin yhteistä kuin se asunto. Tällöin tehdään ositus ja siitä liput ja laput mikä sitten tarttee 2 puolueetonta todistajaa allekirjoittamaan, että on virallinen. Tuon lapun perusteella määräytyy kelle mikäkin omaisuus erä kuten vaikka se asunto, auto yms. menee ja kuka mitäkin maksaa. Summa mikä tuosta tulee kulkee nimellä tasinko ja tuota varten saat sitten pankista lainaa. Sama osituslappu menee myös kauppakirjasta eli saat kiinteistön siirrettyä maanmittauslaitokselta omiin nimiisi.

Meillä sovittiin arvo ihan yhteisymmärryksessä alle vuosi takaperin välittäjän tekemän virallisen maksullisen (200€) arvion. Käytin kyllä kahta välittäjää paikalla jolta sai tukea sille alemmalle hinnalle mutta niistä ei maksettu mitään eikä täten jäänyt mitään lappua vaan ositukseen kirjattiin arviota halvempi hinta. Pankissa käytin taas virallista arviota, että vakuudet täytty :). Vähän jänskätti huomaako ne pankissa, että eri summat osituksessa ja sitten mun lainana vakuutena, mutta ei huomanneet...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Kerro ihmeessä lisää miten päädyit tähän johtopäätökseen?
Kuulosti tekstin perusteella siltä, että olit käyttänyt tuttua välittäjää, joka hinnoitteli asunnon sinun kannalta optimaalisesti, mutta ei niinkään exäsi kannalta Ihmettelen kyllä miksi exäsi suostui siihen, että saa joitakin tonneja vähemmän rahaa kuin olisi voinut saada, jos olisi käytetty ns. puolueetonta välittäjää. Petoshan tuo muuten on, jos ei rautalangasta väännetty, että exäsi tajuaa, myyntisumma laitetaan tarkoituksella alhaisemmaksi ja se tarkoittaa sitä, että hän saa vähemmän rahaa kuin voisi oikeutetusti saada.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Onko joistan saatavilla listaa tai vastaavaa, josta voisi nähdä kaupunkien tai jopa kaupunginosien neliöhinta (keskimääräisiä)? Auttaisi varmaan vertailemaan onko katsottu kämppä mahdollisesti "kallis" tai "halpa".
Myös hintakehitys voisi olla mielenkiintoista katseltavaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
33
Onko joistan saatavilla listaa tai vastaavaa, josta voisi nähdä kaupunkien tai jopa kaupunginosien neliöhinta (keskimääräisiä)? Auttaisi varmaan vertailemaan onko katsottu kämppä mahdollisesti "kallis" tai "halpa".
Myös hintakehitys voisi olla mielenkiintoista katseltavaa.
Tuolta voi hakea 12kk ajalta toteutuneita myyntihintoja. Asunnon koolla, rakennusvuodella ja kerrosmäärällä voi haarukoida jopa tarkan talon jos alueella ei kovin montaa samanlaisia taloja.
Asuntojen.hintatiedot.fi
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Onko joistan saatavilla listaa tai vastaavaa, josta voisi nähdä kaupunkien tai jopa kaupunginosien neliöhinta (keskimääräisiä)? Auttaisi varmaan vertailemaan onko katsottu kämppä mahdollisesti "kallis" tai "halpa".
Myös hintakehitys voisi olla mielenkiintoista katseltavaa.
PK-seudulla Asunnon hinta-arvio antaa _arvion_. Noihin voi sitten kytkeä vaikka oman kämpän osalta seurannan. Seurantaviestejä tulee 4 kertaa vuodessa. Arviona tietysti antaa suuntaa, mutta kun jokainen asunto on yksilö niin kannattaa tosiaan käyttää useampaa lähdettä apuna.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
562
Pakko tulla nyt kritisoimaan Nordean asiakaspalvelua, kun halutaan hakea uutta asuntolainaa. Tieto kulkee aina vain viestien välityksellä ja asiakaspalvelja vastaan korkeintaan kerran viikkoon. Tässä pitäisi nyt sopia aikaa asioiden lukkoon lyömiseen, mutta eipä ole taaskaan viime viikon jälkeen kuulunut mitään.

Ja ymmärrän, että meidän "yhteyshenkilö" voi olla vaikka sairauslomalla välillä, mutta se on ollut tätä samaa nyt reilun kuukauden. Ellei Nordea olisi antanut parasta tarjousta, lähtisi pankki välittömästi vaihtoon. Ja keväällä viimeistään tulee kilpailutettua uudestaan ja silloinkin vaihto on kiinnostava vaihtoehto.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Pakko tulla nyt kritisoimaan Nordean asiakaspalvelua, kun halutaan hakea uutta asuntolainaa. Tieto kulkee aina vain viestien välityksellä ja asiakaspalvelja vastaan korkeintaan kerran viikkoon. Tässä pitäisi nyt sopia aikaa asioiden lukkoon lyömiseen, mutta eipä ole taaskaan viime viikon jälkeen kuulunut mitään.

Ja ymmärrän, että meidän "yhteyshenkilö" voi olla vaikka sairauslomalla välillä, mutta se on ollut tätä samaa nyt reilun kuukauden. Ellei Nordea olisi antanut parasta tarjousta, lähtisi pankki välittömästi vaihtoon. Ja keväällä viimeistään tulee kilpailutettua uudestaan ja silloinkin vaihto on kiinnostava vaihtoehto.
Mulla päinvastaiset kokemukset. Ilmeisesti riippuu niin siitä käsittelijästä?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Miten teidän mielestä korona on vaikuttanut asuntojen hintoihin? Välittäjä sanoi mulle, et se on nostanut hintoja...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 624
Miten teidän mielestä korona on vaikuttanut asuntojen hintoihin? Välittäjä sanoi mulle, et se on nostanut hintoja...
Ainakin tarjonta melko kämästä kun kattelee kämppää. En kyl sit osaa sanoa et oliko edellinen vuosi sit jotenki runsaampaa, mut siltä tässä näin hyvin huonolla otannalla tuntunut. Ja jos tarjonta on huonoa, nii eiköhän ne hinnat siten nouse. Ostoilmojakin Kalevan asuntolehdessä paljon nykyään.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Tuolta voi hakea 12kk ajalta toteutuneita myyntihintoja. Asunnon koolla, rakennusvuodella ja kerrosmäärällä voi haarukoida jopa tarkan talon jos alueella ei kovin montaa samanlaisia taloja.
Asuntojen.hintatiedot.fi
Tuossa on se huono puoli, että sinne tulee vain tiettyjen välistysfirmojen välittämät asunnot. Jos on vieläpä kyse omakotitalosta suurten kaupunkien ulkopuolella, niin tuloslista jää melko pieneksi.

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
47
Mulla päinvastaiset kokemukset. Ilmeisesti riippuu niin siitä käsittelijästä?
Omien kokemuksien perusteella riippuu paljoltikin käsittelijästä. Meidän ensimmäinen käsittelijä vastaili yleensä 1 - 2 viikon päästä ja tieto muuttui/täydentyi aina asian edetessä. Ikinä ei saatu tyhjentävää vastausta yhdellä kerralla.

Vedettiin tästä sitten omat johtopäätökset ja vaihdettiin käsittelijää. Nykyinen vastaa 0-2 päivän sisällä ja vastaukset ovat aina kattavia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Pakko tulla nyt kritisoimaan Nordean asiakaspalvelua, kun halutaan hakea uutta asuntolainaa. Tieto kulkee aina vain viestien välityksellä ja asiakaspalvelja vastaan korkeintaan kerran viikkoon. Tässä pitäisi nyt sopia aikaa asioiden lukkoon lyömiseen, mutta eipä ole taaskaan viime viikon jälkeen kuulunut mitään.

Ja ymmärrän, että meidän "yhteyshenkilö" voi olla vaikka sairauslomalla välillä, mutta se on ollut tätä samaa nyt reilun kuukauden. Ellei Nordea olisi antanut parasta tarjousta, lähtisi pankki välittömästi vaihtoon. Ja keväällä viimeistään tulee kilpailutettua uudestaan ja silloinkin vaihto on kiinnostava vaihtoehto.
Itselle Omaspltä soitettiin päivässä ja tekivät tarjouksen puhelimitse suoraan. Pisteet siitä.

Handelsbankenilta, Danskebankilta ja OPlta soittivat neljän päivän sisään ja lupasivat lähettää varsinaiset tarjoukset tämän viikon loppuun mennessä.

Nordealta soitti sen verran että ilmoitti että kahden viikon päästä olisi seuraava aika, soittelevat silloin uudestaan.

S-Pankilta soitti vakuutusmyyjä, sanoin että asuntolainaa etsin, en vakuutuksia. Kysyin aspasta että menikö jotain sekaisin, kuulemma olin vahingossa laittanut johonkin rastin ruutuun että myykää minulle vakuutuksia. Itse asuntolaina oli kuulemma "pahasti ruuhkautuneessa jonossa" eikä uskaltanut edes arvioida kauanko käsittelyssä menee.

On se vaikeaksi mennyt asiakkaaksi pääseminen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Itselle Omaspltä soitettiin päivässä ja tekivät tarjouksen puhelimitse suoraan. Pisteet siitä.

Handelsbankenilta, Danskebankilta ja OPlta soittivat neljän päivän sisään ja lupasivat lähettää varsinaiset tarjoukset tämän viikon loppuun mennessä.

Nordealta soitti sen verran että ilmoitti että kahden viikon päästä olisi seuraava aika, soittelevat silloin uudestaan.

S-Pankilta soitti vakuutusmyyjä, sanoin että asuntolainaa etsin, en vakuutuksia. Kysyin aspasta että menikö jotain sekaisin, kuulemma olin vahingossa laittanut johonkin rastin ruutuun että myykää minulle mainoksia. Itse asuntolaina oli kuulemma "pahasti ruuhkautuneessa jonossa" eikä uskaltanut edes arvioida kauanko käsittelyssä menee.

On se vaikeaksi mennyt asiakkaaksi pääseminen...
Teitkö jokaiseen pankkiin lainahakemukset nettisivujen kautta tai muuten? Hirvee savotta ainakin ollu,
Mä oon kerran lainan kilpailuttanut ja OP ei suostunut sanomaan mitään ennenkuin tein lainahakemuksen niiden nettisivuilla ja olin puolituntia puhelimessa tentattavana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Teitkö jokaiseen pankkiin lainahakemukset nettisivujen kautta tai muuten? Hirvee savotta ainakin ollu,
Mä oon kerran lainan kilpailuttanut ja OP ei suostunut sanomaan mitään ennenkuin tein lainahakemuksen niiden nettisivuilla ja olin puolituntia puhelimessa tentattavana.
Omasp oli ainut kenen kanssa pystyi käymään asiat läpi suoraan puhelimessa. Muut vaativat monisivuisten lomakkeiden täyttämistä, ja sitten samat asiat piti käydä vielä uudelleen läpi puhelimessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Nykyään kun on asuntoa etsimässä niin ne lainahakemukset kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin pankeille. Ei tule sitten kiire, kun se oma asunto osuu kohdalle ja voi tehdä ostotarjouksen ilman sitä ehtoa, että antaako pankki lainaa vai ei. Mitä vähemmän ehtoja ostotarjouksessa niin sitä houkuttelevampi tarjous on myyjän mielestä ja voit parhaillaan napata asunnon toisen tarjouksen edestä. Nuo lainatarjoukset ovat yleensä kuitenkin voimassa sen 3kk ja niille on helppo saada jatkoaikaa, kun kerran lainahakemus on vain hyväksytty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Nykyään kun on asuntoa etsimässä niin ne lainahakemukset kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin pankeille. Ei tule sitten kiire, kun se oma asunto osuu kohdalle ja voi tehdä ostotarjouksen ilman sitä ehtoa, että antaako pankki lainaa vai ei. Mitä vähemmän ehtoja ostotarjouksessa niin sitä houkuttelevampi tarjous on myyjän mielestä ja voit parhaillaan napata asunnon toisen tarjouksen edestä. Nuo lainatarjoukset ovat yleensä kuitenkin voimassa sen 3kk ja niille on helppo saada jatkoaikaa, kun kerran lainahakemus on vain hyväksytty.
Paitsi toki että moni haluaa tiedot kohteesta ennen lainalupausta. Meillekkään ei muistaaksi pankki sanonut juuta eikä jaata eivätkä antaneet minkäänlaista lainalupausta ennen kuin oli kohde linssissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Paitsi toki että moni haluaa tiedot kohteesta ennen lainalupausta. Meillekkään ei muistaaksi pankki sanonut juuta eikä jaata eivätkä antaneet minkäänlaista lainalupausta ennen kuin oli kohde linssissä.
Ei ainakaan meillä ole tarvinnut ikinä olla tiedossa tarkkaa kohdetta, että lainalupauksen on saanut. Tämä siis pk-seudulla. Asian kun selittää lainan myöntäjälle ja kertoo millaista asuntoa on etsimässä ja miltä alueelta sekä kertoo mikä on oma ehdoton yläraja hinnalle niin aina on riittänyt tämä tieto. Sitten toki kun laina lopulta myönnetään niin pitää antaa tiedot pankille ja pankkia kiinnostaa tämä tieto, mutta ei se lainalupauksen esteenä ole ollut. Meillä on nyt viimeiseen muutamaan vuoteen ollut parikin "avointa" lainalupausta olemassa odottamassa, jos joku sopiva asunto osuu kohdalle. Ei niissä mitenkään ole määritetty, että laina kohdistuu vain yhteen ainoaan kohteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 179
Eiks se koko lainalupauksen idea ole siinä, että käydään perusasiat jo hyvissä ajoin asunnonmetsästystä aloittaessa pankin kanssa läpi jotta saadaan sovittua minkä kokoista lainaa ja millä ehdoilla pankki voi myöntää? Sitten kun se lopullinen kohde löytyy niin ei tarvitse kuin käydä yksityiskohdat läpi pankin kanssa (ja tingata se viimeinen marginaali) ja nostaa laina, kun kaikki muu aikaavievä hapatus alkaen tulo- ja menoselvityksistä on tehty jo valmiiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kyllä noissa nettilomakkeissa on täppä ”minulla on jo tiedossa kohde”. Sen kun jättää ruksaamatta jos ei ole. Silloinhan haetaan se lupaus lainasummalle x, riippumatta juurikaan kohteesta. Lähinnä silloin varmaan kyseessä 75% vakuusarvo ja 5% käsiraha ja 20% muu vakuus. Näitä sitten jumpataan kohdilleen kun virallinen kohde tiedossa.

Minä sain ostettua ns. nenän edestä asunnon, kun oli lainalupaus ja hyväksytyllä ostotarjouksella oli pankkiehto, minun tarjouksellani ei ollut ja myyjä valitsi minun paremmilla ehdoilla olevan tarjouksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Kyllä noissa nettilomakkeissa on täppä ”minulla on jo tiedossa kohde”. Sen kun jättää ruksaamatta jos ei ole. Silloinhan haetaan se lupaus lainasummalle x, riippumatta juurikaan kohteesta. Lähinnä silloin varmaan kyseessä 75% vakuusarvo ja 5% käsiraha ja 20% muu vakuus. Näitä sitten jumpataan kohdilleen kun virallinen kohde tiedossa.

Minä sain ostettua ns. nenän edestä asunnon, kun oli lainalupaus ja hyväksytyllä ostotarjouksella oli pankkiehto, minun tarjouksellani ei ollut ja myyjä valitsi minun paremmilla ehdoilla olevan tarjouksen.
Kai toikin sitten riippuu monesta asiasta ja tuloista jne. Meille ei suostuttu antamaan mitään lupauksia kunnes oli kohde tiedossa. Tosin kun ensimmäinen kohde oli niin saatiin lainalupaus ja se oli sitten voimassa x ajan sen hintaluokan kohteissa ja lainalupauksen uusiminen onnistui muistaakseni ilman kohdetta. Mutta ihan ensimmäinen lainalupaus vaati kohteen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Me laitettiin asunnonvaihtoon tarvittavaa lainaa haettaessa ruksi "kohde on tiedossa" -kohtaan ihan vain siksi, että se voisi nopeuttaa asian käsittelyä. Kyllä meillä oikeastaan yksi kohde olikin tiedossa, vaikka ei se ehkä ihan sopiva meidän spekseihin ollutkaan. Voisi kuvitella, että asiakas, jolla on kohde kiikarissa haluaa lainan nopeasti ja jos ei saa niin hakee sen toisesta pankista.. Aika nopeasti homma etenikin ja saatiin lainalupaus, jolla nyt sitten katsellaan rauhassa asuntoja (pankkina sama kuin missä nykyinen laina tällä hetkellä).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Onko jotain tiettyjä ehtoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota lainasopimusta allekirjoitettaessa? Marginaalit yms. varmaan useimmille tuttuja, mutta onko jotain vähemmän esillä olleita merkittäviä pointteja? Vai voiko luottaa, että kaikki kotimaiset pankit noudattavat jotain yleisiä viranomaisten valvomia ehtoja, joissa ei pitäisi olla pahoja ansoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Onko jotain tiettyjä ehtoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota lainasopimusta allekirjoitettaessa? Marginaalit yms. varmaan useimmille tuttuja, mutta onko jotain vähemmän esillä olleita merkittäviä pointteja? Vai voiko luottaa, että kaikki kotimaiset pankit noudattavat jotain yleisiä viranomaisten valvomia ehtoja, joissa ei pitäisi olla pahoja ansoja?
Ainakin mitä sovitte PAPERILLA että mikä on palvelumaksutonta ja mikä ei. Mullekkin kirkkain silmin väitettiin että maksusuunnitelman muutokset, ylmääräiset lyhennykset ja sen semmoset on maksuttomia niin ei mennyt kauaa kuin niistä piti alkaa pulittaa 100e/muutos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 818
Ainakin mitä sovitte PAPERILLA että mikä on palvelumaksutonta ja mikä ei. Mullekkin kirkkain silmin väitettiin että maksusuunnitelman muutokset, ylmääräiset lyhennykset ja sen semmoset on maksuttomia niin ei mennyt kauaa kuin niistä piti alkaa pulittaa 100e/muutos.
OP yritti mulla tätä keikausta. Onneksi oli viestit tallella, jossa pankkitäti vakuutti kirkkain silmin, että ei tule kuluja. Yritin ensin heivata tädin vaihtoon, mutta ko. konttorin johtaja oli sitä mieltä, että kyseinen rouva saa meille kelvata. Vaihdoin pankkia, ei ole kaduttanut.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894

Kyllä mä sanon että kohta on paljon kotitalouksia jotka on kusessa jos korona jatkuu vielä pitkälle ensi vuoteen.

Keväällä on lyhennysvapaat käytetty ja nyt pitäisi ruveta taas makselemaan ja jos ei töitä niin hankalaksi menee, pankit ei anna lyhennysvapaata hyvää hyvyyttään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Keväällä on lyhennysvapaat käytetty ja nyt pitäisi ruveta taas makselemaan ja jos ei töitä niin hankalaksi menee, pankit ei anna lyhennysvapaata hyvää hyvyyttään.
En itse ymmärrä mitä pankki hyötyisi tässä erikoistilanteessa siitä, että pelkän koronmaksun lisäksi se haluaa väkisin alkaa saamaan myös lyhennystä velalliselta. Pankillehan se on vain pelkkää plussaa, että velasta maksetaan pelkkiä korkoja. Joku vuoden lisäaika lyhennysvapaaseen on aika pieni juttu pankille etenkin jos niiden lyhennyksien maksu onnistuu velalliselta ilman ongelmia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 754

Kyllä mä sanon että kohta on paljon kotitalouksia jotka on kusessa jos korona jatkuu vielä pitkälle ensi vuoteen.

Keväällä on lyhennysvapaat käytetty ja nyt pitäisi ruveta taas makselemaan ja jos ei töitä niin hankalaksi menee, pankit ei anna lyhennysvapaata hyvää hyvyyttään.
Sanotaan nyt näin että jos tuo lyhennysvapaa on otettu vain "huvin vuoksi" ja "kun naapurikin" eli on saatu elää leveästi ja kalustettu kämppä ehkä osittain velaksi eikä ole mitään saatu säästettyä voi korkojen noustessa tulla hieman ikävä sitä vuotta kun ei mitään maksanut eikä mitään säästänyt.

JOS taas asia on niin että tuon lyhennysvapaan otti kun työt loppuivat eikä ole sitten tehnyt mitään (paitsi etsinyt töitä) voi taas vähän katsoa peiliin. Eli tässä on ollut vuosi aikaa ja varmaan toisen lyhennysvapaankin saa korkojen ollessa noin nollilla eli ihmisen pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja myöntää että jos 2v jälkeen jää työkkärin rahalle ja saa noin 500€ tai hieman alle käteen (+ ehkä asumistukia) ja pitäisi esim. lainaa lyhentää 1000€+ kuukaudessa se kämppä olisi hyvä saada myytyä nyt eikä sitten kun liitonrahat ja lyhennysvapaat loppuvat.

MIKÄLI taas on tehty kuten osa täällä on tehnyt eli pidetty se välivuosi, kerätty puskuria ja oikeasti säästetty vähintään sen verran mitä olisi maksettu, mieluusti enempikin, en näe että tilanne olisi niin synkkä. Varsinkin jos on vielä töissä. Työttömänä taas.. ..se riippuu paljonko sitä lainaa pitäisi per/kk lyhentää. Mikäli 2kpl ihmisiä sitä lyhentää ja elää kurillista elämää joku esim. 500€ tai alle lyhennys nyt onnistunee kohtuu helposti vaikka kelan perusrahalla kun siitä noin puolet jäisi vielä elämiseen. Eipä siinä sitten paljoa takseilla suhata tai edes sitä omaa autoa pidetä mutta ainakin asunto säilyy. Mutta jos lyhennysten pitäisi olla tonneja kuussa pitäisi taas katsoa peiliin eikä odottaa viimeiseen päivään kun ei enää kulutusluottoa saa ja kämppää aletaan ulosmitata alta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 678
Suurimpaan osaan asuntovelallisista korona ei ole vaikuttanut mitenkään. Ja pankit antaa kyllä mielellään lisää lyhennysvapaata. Keväällähän näitä myönnettiin jo yleisesti kahdeksi vuodeksi, niin miksi jo ensi keväänä tulisi ongelmia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190

Kyllä mä sanon että kohta on paljon kotitalouksia jotka on kusessa jos korona jatkuu vielä pitkälle ensi vuoteen.

Keväällä on lyhennysvapaat käytetty ja nyt pitäisi ruveta taas makselemaan ja jos ei töitä niin hankalaksi menee, pankit ei anna lyhennysvapaata hyvää hyvyyttään.
Jos korot (ja muut velvoitteet, kuten korttiluotot) pystyy maksamaan, niin kyllä lyhennysvapaita suhteellisen helposti myönnetään. Riippuu ihan kokonaistilanteesta. Lyhykäisyydessään pankki siis katsoo, että lyhennysvapailla saadaan ongelma ratkaistua. Tarkoituksena ei ole vain siirtää ongelmaa eteenpäin.

 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Osaisko joku arvioida, et jos 2021 on tulossa putkiston kuntoarvio, niin milloinhan itse putkiremppa tulee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 717
Osaisko joku arvioida, et jos 2021 on tulossa putkiston kuntoarvio, niin milloinhan itse putkiremppa tulee?
Sen kuntoarvion mukaisesti. Putket voi olla mädät ja vaatia sitä että korjataan asap, tai voi olla hyvässä kunnossa ja kestää vielä kymmenen vuotta tai pidempäänkin, jolloin sitten vaan aikataulutetaan uusi arvio jonnekin X vuoden päähän. Talon rakennusvuoden perusteella joku asiantuntevampi tyyppi saattaa osata heittää vähän parempaa arviota, sikäli kun on tiedossa että jollain vuosikymmenellä on tehty pääsääntöisesti priimaa/sekundaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 754
Osaisko joku arvioida, et jos 2021 on tulossa putkiston kuntoarvio, niin milloinhan itse putkiremppa tulee?
Koska se on tehty?
Nyt uusitaan 60 ja 70-luvun putkistoja. Eli teoriassa nuo kestävät noin 60 vuotta MUTTA sekin vaihtelee. Esim 90-luvulla tuli hieman huonompia putkia jotka saattoivat alkaa vuotamaan ja joita joutui uusimaan jo noin 5 vuoden käytön jälkeen.

Se että 5 - 10v tarkistusta tehdään (otaksun että tuo kuntoarvio on sitä) ei vielä merkitse itsessään mitään. Jos havaitaan vikaa ja ongelmia se remontti tulee nopeammin, jos mitään ei havaita menee luultavasti ainakin se 5 -10 vuotta ennenkuin uusi tarkastus tehdään (toki jos alkaa tulla vuotoja tai se keskimääräinen 60 vuotta alkaa olla täynnä tarkastuksia tarvitsee tehdä useammin ja viimeistään kun niitä vuotoja alkaa tulla eri paikkoihin olisi jo aika aloittaa sen remontin suunnittelu mikä voi kestää jo itsessään hetken aikaa)
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Osaisko joku arvioida, et jos 2021 on tulossa putkiston kuntoarvio, niin milloinhan itse putkiremppa tulee?
Riippuu varmaan sen arvion tuloksesta myös, mutta tyypillisesti varmaan siinä 1-5v akselilla siitä polkaistaan remppa käyntiin kiireellisyydestä riippuen. Muuttujia on paljon joten paha sanoa, joissain yhtiöissä esim. halutaan rahaa kerätä etukäteen jos putket ei aivan läpimädät ole, asuntojen lukumääräkin vaikuttaa ja moni muu seikka. Tämähän on asioita mitä yhtiökokouksessa sitten mietitään, valtuutetaan ja aletaan selvittelemään kuka rempan tekee jne. tilanteesta riippuen riippuen. Ehkä voisi todeta että minimissään vuosi ainakin menee ennen kuin mitään konkreettista remontin aloitusta tapahtuu, ellei ole jo kriittinen hetki käsillä...
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Koska se on tehty?
Nyt uusitaan 60 ja 70-luvun putkistoja. Eli teoriassa nuo kestävät noin 60 vuotta MUTTA sekin vaihtelee. Esim 90-luvulla tuli hieman huonompia putkia jotka saattoivat alkaa vuotamaan ja joita joutui uusimaan jo noin 5 vuoden käytön jälkeen.

Se että 5 - 10v tarkistusta tehdään (otaksun että tuo kuntoarvio on sitä) ei vielä merkitse itsessään mitään. Jos havaitaan vikaa ja ongelmia se remontti tulee nopeammin, jos mitään ei havaita menee luultavasti ainakin se 5 -10 vuotta ennenkuin uusi tarkastus tehdään (toki jos alkaa tulla vuotoja tai se keskimääräinen 60 vuotta alkaa olla täynnä tarkastuksia tarvitsee tehdä useammin ja viimeistään kun niitä vuotoja alkaa tulla eri paikkoihin olisi jo aika aloittaa sen remontin suunnittelu mikä voi kestää jo itsessään hetken aikaa)
Toi asunto olis vuodelta 1973. Eniten ehkä hermostuttaa se, et jos asun siinä viisi vuotta ja sit alkaa olemaan viisi vuotta putkiremonttiin, kun muutan pois, ni se vaikuttaa aika paljon jo asunnon arvoon. Voi olla, et pitää sit myydä jopa tappiolla pois.

Nää markkinat on ihan karseet tääl PK-seudulla ja tekis mieli ostaa jo joku. Porukka tarjoilee noista hyvistä jo ennen ensimmäistä näyttöä, eikä itsellä ole siihen pokkaa, ni en sitten tiedä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 250
Viestejä
4 212 517
Jäsenet
71 030
Uusin jäsen
engima

Hinta.fi

Ylös Bottom