Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Lainaa jäljellä 160 000€, asunnon arvo 400 000€, Helsingin keskustassa. Maksukyky enemmän kun riittävä. Eli lähinnä vaan kiinnostaisi mitä on pienimmät marginaalit mitä täällä on joku saanut, niin voi alkaa tinkaamaan samanlaista.
Viime vuonna 0,38%. Asunto Helsingissä, mutta ei kantakaupungissa. Kyllä luulisi, että saisi selvästi alle 0,4% noilla spekseillä.
 
148500€ lainaan tarjottu korkokattoa 2%:n max 10 vuotta. Hinta kertamaksuna tai lisälainana 3720€... Onko mitään järkeä ?

Tuossa Musashi aika hyvin tuota asiaa aukaisikin, mutta pelataan ajatuspeliä vielä eteenpäin.
Et saa korkokatosta mitään "säästöä" ennen kuin viitekorko on noussut yli tuon 2% tason, siihen saakka maksat ihan tasan samaa korkoa kuin kaikki muutkin. Korkokattohan ei myöskään ole koko lainan kokonaiskoron katto, vaan pelkän viitekoron katto.

Mieti siis sitä kuinka todennäköisenä pidät, että
- Euribor (12kk?) nousee yli 2% tason seuraavan 10 vuoden aikana kun korkokattosi on voimassa?
- Se nousee niin aikaisin ja niin paljon yli 2% tason, että oikeasti tuosta olisi sinulle hyötyä, eli säästäisit yli 3720€ korkomenoissa

Ja vertaa toisessa vaakakupissa sitä, että onko tuo korkokaton tuoma mielenrauha sinulle noin 4000 euron arvoista.

Tehdään pieni laskuharjoitus niin saat konkretiaa tähän:
150 000 € laina 20v laina-ajalla, oletetaan marginaaliksi 1%, maksuerä n. 690 €/kk (hoito- ja nostomenoja ei huomioitu)
Jos marginaalit pysyisivät nollissa seuraavat 2 vuotta, olisi lainaa sen jälkeen jäljellä 130 000€ ja laina-aikaa 18 vuotta.

Mikäli silloin euribor pomppaisi 2,5% tasolle, olisi lainakaton kanssa kokonaiskorko 1 + 2 = 3% ja ilman kattoa 1 + 2,5 = 3,5%.
Näillä saadaan maksueriksi katon kanssa noin 780 ja ilman kattoa 812€, eli eroa on kk-tasolla 32 euroa. Lainakaton hinnan kuromiseksi tuolla erolla menisi rapeat 116 kuukautta, eli et edes kerkiäisi "tienata rahaa takaisin" ennen kuin 10 vuoden korkokattosi raukeaisi koska lainakattoa olisi tuossa vaiheessa enää 8 (96 kk) vuotta jäljellä..
 
Tuossa Musashi aika hyvin tuota asiaa aukaisikin, mutta pelataan ajatuspeliä vielä eteenpäin.
Et saa korkokatosta mitään "säästöä" ennen kuin viitekorko on noussut yli tuon 2% tason, siihen saakka maksat ihan tasan samaa korkoa kuin kaikki muutkin. Korkokattohan ei myöskään ole koko lainan kokonaiskoron katto, vaan pelkän viitekoron katto.

Mieti siis sitä kuinka todennäköisenä pidät, että
- Euribor (12kk?) nousee yli 2% tason seuraavan 10 vuoden aikana kun korkokattosi on voimassa?
- Se nousee niin aikaisin ja niin paljon yli 2% tason, että oikeasti tuosta olisi sinulle hyötyä, eli säästäisit yli 3720€ korkomenoissa

Ja vertaa toisessa vaakakupissa sitä, että onko tuo korkokaton tuoma mielenrauha sinulle noin 4000 euron arvoista.

Tehdään pieni laskuharjoitus niin saat konkretiaa tähän:
150 000 € laina 20v laina-ajalla, oletetaan marginaaliksi 1%, maksuerä n. 690 €/kk (hoito- ja nostomenoja ei huomioitu)
Jos marginaalit pysyisivät nollissa seuraavat 2 vuotta, olisi lainaa sen jälkeen jäljellä 130 000€ ja laina-aikaa 18 vuotta.

Mikäli silloin euribor pomppaisi 2,5% tasolle, olisi lainakaton kanssa kokonaiskorko 1 + 2 = 3% ja ilman kattoa 1 + 2,5 = 3,5%.
Näillä saadaan maksueriksi katon kanssa noin 780 ja ilman kattoa 812€, eli eroa on kk-tasolla 32 euroa. Lainakaton hinnan kuromiseksi tuolla erolla menisi rapeat 116 kuukautta, eli et edes kerkiäisi "tienata rahaa takaisin" ennen kuin 10 vuoden korkokattosi raukeaisi koska lainakattoa olisi tuossa vaiheessa enää 8 (96 kk) vuotta jäljellä..

Vähän samaan aiheeseen liittyen.
Meillä aktivoitiin nyt asuntolaina viimeinkin ja otimme sen 25 vuoden ajalle (pieni laina, ~140k) jotta saamme pakollisen kuukausierän mahd. pieneksi ja voimme sitten laitella rahamme tuottavimpaan asioihin.
Ajattelimme rakentaa oman pienen korkosuojauksen, kun tuota lainaa lyhentää nyt 2 hlöä 500e/kk mikä ei yhdelle tee paljoa. Yksinkertaisin korkosuojaus olisi laittaa 250e/kk lainanlyhennykseen ja 250e/kk norwegianiin.

Nyt vaan kun tuo norwegianinkin korko on vain 0,75%, niin inflaatio syö omaan mieleen vähän liikaa tuota. Siksi olen ajatellut jotain fiksuja korkosijoituksia yms. Onko kellään kokemusta tällaisesta omatoimisesta korkosuojauksen rakentamisesta, missä laittaisi vaikka johonkin korkorahastoon sen 250e/kk ja jos nyt paska osuu tuulettimeen, senkuin rahastaa ne sieltä pienellä voitolla ja maksaa lainat pois etuajassa, tai sitten rahastaa myöhemmin pois ja vetää vaikka maailmanympärimatkan?

Minkälainen sijoitusinstrumentti olisi järkevin tuollaiseen? Inflaationhan siinä pyrkisi vain voittamaan ja mahdollisimman vähäriskinen sekä markkinaheilahteluille immuuni pitäisi olla.
 
Vähän samaan aiheeseen liittyen.
Meillä aktivoitiin nyt asuntolaina viimeinkin ja otimme sen 25 vuoden ajalle (pieni laina, ~140k) jotta saamme pakollisen kuukausierän mahd. pieneksi ja voimme sitten laitella rahamme tuottavimpaan asioihin.
Ajattelimme rakentaa oman pienen korkosuojauksen, kun tuota lainaa lyhentää nyt 2 hlöä 500e/kk mikä ei yhdelle tee paljoa. Yksinkertaisin korkosuojaus olisi laittaa 250e/kk lainanlyhennykseen ja 250e/kk norwegianiin.

Nyt vaan kun tuo norwegianinkin korko on vain 0,75%, niin inflaatio syö omaan mieleen vähän liikaa tuota. Siksi olen ajatellut jotain fiksuja korkosijoituksia yms. Onko kellään kokemusta tällaisesta omatoimisesta korkosuojauksen rakentamisesta, missä laittaisi vaikka johonkin korkorahastoon sen 250e/kk ja jos nyt paska osuu tuulettimeen, senkuin rahastaa ne sieltä pienellä voitolla ja maksaa lainat pois etuajassa, tai sitten rahastaa myöhemmin pois ja vetää vaikka maailmanympärimatkan?

Minkälainen sijoitusinstrumentti olisi järkevin tuollaiseen? Inflaationhan siinä pyrkisi vain voittamaan ja mahdollisimman vähäriskinen sekä markkinaheilahteluille immuuni pitäisi olla.

Nordnet Superrahastoihin ainakin itse osan tuosta 250€ -summasta laittaisin kuukausittain.
Nordnet Superrahastot – hallinnointipalkkio 0 %
 
Minkälainen sijoitusinstrumentti olisi järkevin tuollaiseen? Inflaationhan siinä pyrkisi vain voittamaan ja mahdollisimman vähäriskinen sekä markkinaheilahteluille immuuni pitäisi olla.

Tuuttaa osa rahasta johonkin rahastoon tms missä on tiliä korkeampi tuotto-odotus ja maltillinen riski, ja osa norskin sijasta svea säästötilille tikittämään 1% kiinteää korkoa nopeasti tarvittaessa käytettävänä ilman nostorajoituksia.
 
Vähän samaan aiheeseen liittyen.
Meillä aktivoitiin nyt asuntolaina viimeinkin ja otimme sen 25 vuoden ajalle (pieni laina, ~140k) jotta saamme pakollisen kuukausierän mahd. pieneksi ja voimme sitten laitella rahamme tuottavimpaan asioihin.
Ajattelimme rakentaa oman pienen korkosuojauksen, kun tuota lainaa lyhentää nyt 2 hlöä 500e/kk mikä ei yhdelle tee paljoa. Yksinkertaisin korkosuojaus olisi laittaa 250e/kk lainanlyhennykseen ja 250e/kk norwegianiin.
Tuo on kyllä mielestäni järkevä tapa rakentaa suoja korkojen nousua vastaan ja miksei muutenkin. Mahdollisimman pieni lainaerä ja rahat kulutukseen/sijoituksiin.
 
Minkälaisia marginaaleja olette nyt saaneet? Minulla 0,44% ja mietin että pitäisikö taas kysellä pienempää marginaalia? Mutta onko monet saaneet 0,3% tai alle tms?

0,37%+12kk eb okt kehyskunnassa, 2 maksajaa. Laina vajaa 3x vuosibrutto.
 
Vähän iski laiskuus, mutta säästö se tämäkin:
Huomasin että marginaali olikin 0.8%, muistin että 0.6% ja siksi en ollut pitänyt kiirettä. Varsinkin kun asuttiin ulkomailla ja rahaliikenne suomessa kattoi vain lainan kulut = hankala neuvotella. Nyt kuitenkin muutettu takaisin suomeen ja verottajalle virtaa jotain.
No laitoin omalle pankille (Nordea) viestin "Huomasin että asuntolainan marginaali on hieman korkea markkinoihin verrattuna. Pystyttekö suoraan tarjoamaan kilpailukykyisen marginaalin vai lähdenkö kilpailuttamaan lainoja".

Seuraavana päivänä soittivat pankista, että 0.42% pystyvät. Tämän viestiketjun perusteella mielestäni oli riittävän hyvä. Varsinkin kun lähtömarginaali oli lähes tuplat. Ainoa miinus oli että eivät suostuneet palvelumaksua tinkaamaan. Siitä tuli nyt 200e kulu, mutta takaisinmaksu on 4kk.

Varmasti kilpailutuksella olisi saanut hieman pienemmän ja ehkä palvelumaksua alas, mutta 2 lauseen viestillä ja 5min puhelulla ihan ok.

Talo Nurmijärvellä (pk-seudun ulkopuolella, "kasvavaa"?), Viimeisin arvio 260teur ja lainaa 155teur. Lainaa talouden bruttotuloihin on jotain 1.5 luokkaa. On muuten hölmö laskea tälläisiä bruttotuloista!
 
Varmasti kilpailutuksella olisi saanut hieman pienemmän ja ehkä palvelumaksua alas, mutta 2 lauseen viestillä ja 5min puhelulla ihan ok.
Kyllä pienehköllä työllä voi päästä tuntipalkalle :)
Talo Nurmijärvellä (pk-seudun ulkopuolella, "kasvavaa"?), Viimeisin arvio 260teur ja lainaa 155teur. Lainaa talouden bruttotuloihin on jotain 1.5 luokkaa. On muuten hölmö laskea tälläisiä bruttotuloista!
Kyllähänä olennaista olisi tutkailla asiakkaan nettotuloja..
 
Miten teidän mielestä kannattaa suorittaa asunnon vaihto omistusasunnosta omistusasuntoon, jos ei ole varaa eikä saa niin paljoa lainaa että omistaisi kaksi asuntoa kerralla?

Itsellä olisi tällainen edessä kun haluan vaihtaa asuntoa, ja vaikeaksi ja kalliiksihan tuo on osoittautunut kun on vaihtoehtoja tutkinut:
- 2% varainsiirtovero uudesta asunnosta, 130k€ kämpässä 2600€
- välittäjän palkkio, esim op 4,96%, 110k€ kämpästä 5456€
- vuokra-asunnon vuokra ja pantti, 500€/kk ja 700€ pantti

Ymmärsinkö nyt oikein että paljoa alta kymppitonnilla ei asuntoa vaihdeta?

Ja sitten vielä ihmetellään että miksi ihmiset ei muuta työn perässä :sori:
 
Miten teidän mielestä kannattaa suorittaa asunnon vaihto omistusasunnosta omistusasuntoon, jos ei ole varaa eikä saa niin paljoa lainaa että omistaisi kaksi asuntoa kerralla?

Ideaali tilanne olisi tietysti jos asuntoja vaihdetaan päikseen eikä raha vaihda ollenkaan omistajaa. Tosin epäilen että tuossakin voi joutua jotain rahaa vaihtamaan että homman saa viralliseksi eikä riitä että vaihtaa avaimia ja tekee paperin missä käy ilmi että vaihto on ns. päikseen ja hintana on uusi asunto.

Tässä on vaan se että kummastakaan asunnosta ei saa olla lainaa ja tyyppien pitäisi luottaa toisiinsa.
 
asuntoja vaihdetaan päikseen eikä raha vaihda ollenkaan omistajaa.
Asuntoja ei vaihdeta päikseen tässä tapauksessa. Ja itseasiassa uutta asuntoa ei ole edes valkattuna vielä, kun tiedän että jos alkaisin nyt samantien nykyistä myymään, niin tod näk etuoven nykyiset on jo menneet siinä vaiheessa kun itse olisin vapaa ostamaan uutta. Mutta se on katsottuna että minkälaisia asuntoja on milläkin hinnoilla miltäkin alueilta, etttä uusi on aika tarkasti jo tiedossa.
 
Ymmärsinkö nyt oikein että paljoa alta kymppitonnilla ei asuntoa vaihdeta?

Ja sitten vielä ihmetellään että miksi ihmiset ei muuta työn perässä :sori:

Tuon verran se maksaa about minimissään. Ollaan ystävien kanssa tästä keskusteltu että voiko lapsiperhe oikeasti muuttaa työn perässä jos "pakko" ostaa se 250ke okt 4-5huoneella. Kulut min 15ke. Pitää pitkään tehdä duunari perheen töitä et näpissä on tuo raha.

Ideaali tilanne olisi tietysti jos asuntoja vaihdetaan päikseen eikä raha vaihda ollenkaan omistajaa. Tosin epäilen että tuossakin voi joutua jotain rahaa vaihtamaan että homman saa viralliseksi eikä riitä että vaihtaa avaimia ja tekee paperin missä käy ilmi että vaihto on ns. päikseen ja hintana on uusi asunto.

Tässä on vaan se että kummastakaan asunnosta ei saa olla lainaa ja tyyppien pitäisi luottaa toisiinsa.

Postasit mutu-tuntumalla ideaalitilanteen ja samalla mutuilit ettei se toimi? :tup:
 
Miten teidän mielestä kannattaa suorittaa asunnon vaihto omistusasunnosta omistusasuntoon, jos ei ole varaa eikä saa niin paljoa lainaa että omistaisi kaksi asuntoa kerralla?

Itsellä olisi tällainen edessä kun haluan vaihtaa asuntoa, ja vaikeaksi ja kalliiksihan tuo on osoittautunut kun on vaihtoehtoja tutkinut:
- 2% varainsiirtovero uudesta asunnosta, 130k€ kämpässä 2600€
- välittäjän palkkio, esim op 4,96%, 110k€ kämpästä 5456€
- vuokra-asunnon vuokra ja pantti, 500€/kk ja 700€ pantti

Ymmärsinkö nyt oikein että paljoa alta kymppitonnilla ei asuntoa vaihdeta?

Ja sitten vielä ihmetellään että miksi ihmiset ei muuta työn perässä :sori:
Noista listaamistasi ainoa pakollinen kulu on varainsiirtovero.
Jos ei voi pitää kahta asuntoa samaan aikaan, kannattaa tehdä uudesta tarjous, jossa ehtona on vanhan asunnon myynti. Ehdollinen tarjous on toki aina myyjän kannalta huono, mutta etenkin asunnosta josta ei muuten meinaa tarjouksia tulla, saattaa myyjä tuollaiseenkin tarttua.
 
Itsellä olisi tällainen edessä kun haluan vaihtaa asuntoa, ja vaikeaksi ja kalliiksihan tuo on osoittautunut kun on vaihtoehtoja tutkinut:
- 2% varainsiirtovero uudesta asunnosta, 130k€ kämpässä 2600€
- välittäjän palkkio, esim op 4,96%, 110k€ kämpästä 5456€
- vuokra-asunnon vuokra ja pantti, 500€/kk ja 700€ pantti

Ymmärsinkö nyt oikein että paljoa alta kymppitonnilla ei asuntoa vaihdeta?

- Varainsiirtoverolle et voi mitään

- Ota edullisempi välittäjä tai myy itse, ainakin täällä Turun seudulla jotkut firmat välittää pieniä kerrostaloasuntoja jollain ~2000€ kiinteällä palkkiolla, paljon välittäjiä (hyviäkin) tekee hommia myös noin ~3% palkkioilla paketista riippuen (esim. kuvat itse tms). Asunnon myynti ei ole rakettitiedettä ja sen voi tehdä itsekin. Jos kämppäsi on haluttava niin menee kuitenkin helposti kaupaksi.

- Älä muuta välissä vuokralle, vaan tee tarjous mieleisestäsi kämpästä oman asunnon myyntiehdolla. Laita kämppäsi jo nyt myyntiin, mutta laita vapautuminen vaikka 3kk päähän niin saat pelivaraa jos tulee ostajaehdokkaita. Jos on pakko muuttaa vuokralle niin esim. lumo ei vaadi vakuutta jos heidän kämppiä alueelta löytyy.
 
Olisiko helpoin sitten vain mennä uuden asunnon näyttöön, ja mikäli kohde kelpaa niin sitten selittää välittäjälle tilanne :confused:

Meinaan siis että uuden asunnon myyjän välittäjä ottaisi myös mun asunnon myyntiin, ja tavallaan kippaisin koko operaation hoidon tän välittäjän vastuulle ;)

Sellainenkin lisämauste että itsellä on omarahoitusosuutta niin vähän, että vanhassa asunnossa on takaus porukoiden toimesta, ja uuteen tulisi samoin.

Mitä luulette suostuisko?
 
Olisiko helpoin sitten vain mennä uuden asunnon näyttöön, ja mikäli kohde kelpaa niin sitten selittää välittäjälle tilanne :confused:

Meinaan siis että uuden asunnon myyjän välittäjä ottaisi myös mun asunnon myyntiin, ja tavallaan kippaisin koko operaation hoidon tän välittäjän vastuulle ;)

Sellainenkin lisämauste että itsellä on omarahoitusosuutta niin vähän, että vanhassa asunnossa on takaus porukoiden toimesta, ja uuteen tulisi samoin.

Mitä luulette suostuisko?
Toki välittäjälle aina työt kelpaa. Mutta kannattaa silti kilpailuttaa. Ainakin pk-seudulla helposti myytävissä kohteissa (hyväkuntoiset alle 350ke asunnot hyvällä paikalla) palkkioissa voi päästä aina johonkin 2% tasolle sisältäen ammattilaisen ottamat kuvat yms.
 
Postasit mutu-tuntumalla ideaalitilanteen ja samalla mutuilit ettei se toimi? :tup:

Tietysti? Jos erikseen pyydetään mutua ("
Miten teidän mielestä kannattaa suorittaa asunnon vaihto omistusasunnosta omistusasuntoon, jos ei ole varaa eikä saa niin paljoa lainaa että omistaisi kaksi asuntoa kerralla?
")

Niin tietysti laitan miten minun mielestäni tuo kannattaisi suorittaa... Mutta kuten todettua ongelmaksi VOI muodostua se jos tyypit eivät tunne/luota toisiinsa ja jos toisella tai molemmilla on vielä velkaa asunnostaan. Eiköhän se paras idea olisi kuitenkin juuri päikseen vaihtaminen jolloin raha ei liikkuisi = "omalla varallisuudella" tai lainalla ei olisi mitään väliä silloin. Lisäksi tuolla tavalla olisi kerralla vain yhden asunnon omistaja koska asunnot vaihtuisivat samalla hetkellä päikseen vaikka mitä luultavimmin siellä sisällä vielä entisen omistajan tavaroita (ja ehkä perhettä) vielä asuisikin...
 
Olisiko helpoin sitten vain mennä uuden asunnon näyttöön, ja mikäli kohde kelpaa niin sitten selittää välittäjälle tilanne :confused:

Meinaan siis että uuden asunnon myyjän välittäjä ottaisi myös mun asunnon myyntiin, ja tavallaan kippaisin koko operaation hoidon tän välittäjän vastuulle ;)

Sellainenkin lisämauste että itsellä on omarahoitusosuutta niin vähän, että vanhassa asunnossa on takaus porukoiden toimesta, ja uuteen tulisi samoin.

Mitä luulette suostuisko?
Ei kannata hirttäytyä yhteen välittäjään. Jos on tehnyt ehdollisen ostotarjouksen ja se on hyväksytty, niin myyjä voi silti myydä kämpän jollekin, jolla on suora ostotarjous. Sitten pitää joka tapauksessa katsella jotain toista asuntoa.
 
Vinkki vanhan asunnon ostajille: varsinkin 70-luvulla tehty kaksoislaatta on erittäin riskirakenne. Mitä olen nähnyt tutuilta ja kuullut, niin kaikissa on ollut homeongelmia. Vanhoissa kämpissä on niin paljon riskirakenteita, että sanaan turtuu. Esimerkiksi hyvin tehty valesokkeli voi olla ihan bueno, mutta kaksoislaatta oli susi syntessään.

Ja tässä ohje asunnon ostoon:
1) Osta vanha kämppä.
2) Kärsi.

Asunnon tekninen käyttöikä on noin 50 vuotta. Sen jälkeen kannattaa laskea talolle arvoa vain tontti+liittymä-purkukulut.
 
Tietysti? Jos erikseen pyydetään mutua ("
")

Niin tietysti laitan miten minun mielestäni tuo kannattaisi suorittaa... Mutta kuten todettua ongelmaksi VOI muodostua se jos tyypit eivät tunne/luota toisiinsa ja jos toisella tai molemmilla on vielä velkaa asunnostaan. Eiköhän se paras idea olisi kuitenkin juuri päikseen vaihtaminen jolloin raha ei liikkuisi = "omalla varallisuudella" tai lainalla ei olisi mitään väliä silloin. Lisäksi tuolla tavalla olisi kerralla vain yhden asunnon omistaja koska asunnot vaihtuisivat samalla hetkellä päikseen vaikka mitä luultavimmin siellä sisällä vielä entisen omistajan tavaroita (ja ehkä perhettä) vielä asuisikin...

Olet siis sitä mieltä että suomessa pystyy kiertämään varainsiirtoveron?

Sanoppa sitten mutulla joudunko maksamaan lahja/perintöveron jos siirrän asuntoni lapsen nimiin ja ilmoitan pankkiin että asunnon arvo on 0.

Mites mutulla menee tilanne jos as oyssä on etuosto oikeus? Pitääkö etuosto oikeuden käyttäjän maksaa asunto toisella vastaavalla asunnolla?
 
Vinkki vanhan asunnon ostajille: varsinkin 70-luvulla tehty kaksoislaatta on erittäin riskirakenne. Mitä olen nähnyt tutuilta ja kuullut, niin kaikissa on ollut homeongelmia. Vanhoissa kämpissä on niin paljon riskirakenteita, että sanaan turtuu. Esimerkiksi hyvin tehty valesokkeli voi olla ihan bueno, mutta kaksoislaatta oli susi syntessään.

Ja tässä ohje asunnon ostoon:
1) Osta vanha kämppä.
2) Kärsi.

Asunnon tekninen käyttöikä on noin 50 vuotta. Sen jälkeen kannattaa laskea talolle arvoa vain tontti+liittymä-purkukulut.
Helsingin kantakaupungissakin on 100v vanhoja taloja, joiden kunto ja varsinkin arvo ovat jotain ihan muuta kuin purkukuntoisilla. Menee metsään jos kaikkea vertaa rintamiestaloihin ja 70/80-luvun tasakattoisiin valesokkelitaloihin.
 
Helsingin kantakaupungissakin on 100v vanhoja taloja, joiden kunto ja varsinkin arvo ovat jotain ihan muuta kuin purkukuntoisilla. Menee metsään jos kaikkea vertaa rintamiestaloihin ja 70/80-luvun tasakattoisiin valesokkelitaloihin.

Varsinkin kun myös 70-80 luvun rakennuskannasta löytyy kohteita joissa ei ole tasakattoa tai valesokkelia :D
 
Helsingin kantakaupungissakin on 100v vanhoja taloja, joiden kunto ja varsinkin arvo ovat jotain ihan muuta kuin purkukuntoisilla. Menee metsään jos kaikkea vertaa rintamiestaloihin ja 70/80-luvun tasakattoisiin valesokkelitaloihin.
Tuossa varmaan puhuttiinkin lähinnä omakotitaloista. Kerrostalot vähän ero homma. Mutta vanha omakotitalo on todennäköisesti lähinnä kamala pommi ja täynnä hometta.
 
Olet siis sitä mieltä että suomessa pystyy kiertämään varainsiirtoveron?

Sanoppa sitten mutulla joudunko maksamaan lahja/perintöveron jos siirrän asuntoni lapsen nimiin ja ilmoitan pankkiin että asunnon arvo on 0.

Mites mutulla menee tilanne jos as oyssä on etuosto oikeus? Pitääkö etuosto oikeuden käyttäjän maksaa asunto toisella vastaavalla asunnolla?

Tuohan ei taas liity mitenkään kysyttyyn asiaan.
Mutta vastataan nyt. Ei pysty kiertämään enkä sitä ehdottanutkaan. MUTTA tuskin joudut (tai edes pystyt) ottamaan ASUNTOLAINAA maksaaksesi varainsiirtoveron?

Mikä on siis sinun ehdotuksesi alkuperäiseen kysymykseen:
"
Miten teidän mielestä kannattaa suorittaa asunnon vaihto omistusasunnosta omistusasuntoon, jos ei ole varaa eikä saa niin paljoa lainaa että omistaisi kaksi asuntoa kerralla?
"

Tietysti JONKUN VERRAN sitä rahaa on pakko olla, koska vaikka kuinka olisi oma asunto ja vaikka käsin nostaisi ja omin jaloin kantaisi asunnosta toiseen tavarat siltikin sitä rahaa kuluu. MUTTA ei olisi pakko ottaa varmaankaan sitä lainaa. Joko nyt alat ymmärtämään miksi minun ehdotukseni voisi toimia? Eli ET joudu ottamaan asuntolainaa, ET jää kahden asunnon loukkuun, saat oman asuntosi pois ja uuden tilalle ilman että siinä välillä raha vaihtaa omistajaa.

Mutulla joudut maksamaan lahja / perintöveroa jos siirrät asuntosi lapsen nimiin, tosin et sanonut onko kyseessä vielä syntymätönlapsi, teetkö ennakkoperintöä, onko kyseessä testamentti missä määritellään että saat puolisosi kanssa asua kämpässä kuolemaasi saakka minkä jälkeen em. lapsi saisi tuon asunnon vai mitä yrität kysyä. En myöskään tiennyt että kyseessä oli erityisesti tilanne missä @Unihiekkamyrsky oli vaihtamassa asuntoa päikseen toiseen vastaavaan asuntoon saman as oy:n sisällä.
Mutta käsittääkseni käyttäjä @Unihiekkamyrsky ei kysynyt mitään tuollaista joten ehkä siirryt hänen kanssaan keskustelemaan "ilman mutua" tuollaisista asioista. En tiennyt että olette ns. pariskunta joten pahoittelen jos tunnet että astuin sinun "alueellesi" ja siksi älähdit sekä aloit merkkaamaan reviiriäsi.

Minun puolestani asia saa olla, varsinkaan jos et osaa vastata tuohon kysymykseeni ("Mikä on siis SINUN ehdotuksesi alkuperäiseen kysymykseen")... :think:
 
Saa varoa uudenkin talon ostossa. 3 vuoden ikäisessä talossa virheitä niin runsaasti, että tuomiona kaupanpurku. Sisäilmaongelmia, ilmavuotoja, energiankulutus puolet ilmoitettua enemmän jne.

Unelmien talokaupasta tuli painajainen: Näin paljon virheitä mahtui 263 000 euron omakotitaloon – lopulta savolaisperhe joutui jättämään kotinsa
Tuon opetus on, että kuinka nopeasti viat etenevät. Toinen opetus on, että "kokenut rakennusalan ammattilainen" on liian epämääräinen lähtökohta ja vastaavana ei ollut tehnyt tehtäväänsä.
 
Hesassa on ollut Roihuvuoressa puoli-hitas kohde myynnissä jo pidemmän aikaa ja vieläkin näyttää olevan jo valmistuneessa talossa monta vapaata kämppää:
Asunto Oy Helsingin Ruusunen

Veikkauksia miksi nuo eivät mene kaupaksi? Taas tarjotaan yhtiövastikkeita kaupan tekijöiksi 6kk ilmaiseksi. Korkea vastike tuntuu olevan kyllä. Tutkimalla selviää myös, että keittiö on ilmeisesit suomalaista "laatua", eli Novartin Petra-linjaa. Hesari kirjoitti tuon malliston laadusta viime vuonna:
Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

Hinnat on kuitenkin ihan kohtuullisia uudiskohteeksi. Onkohan noissa vielä tinkaus varaakin?
 
Hoito- ja pääomavastikkeet kerrostalokolmiolla reilun tonnin ja siihen päälle lainanlyhennys, melko kallista mielestäni. Toki siinä lyhentää kämppää itselleen samalla.
 
Hesassa on ollut Roihuvuoressa puoli-hitas kohde myynnissä jo pidemmän aikaa ja vieläkin näyttää olevan jo valmistuneessa talossa monta vapaata kämppää:
Asunto Oy Helsingin Ruusunen

Veikkauksia miksi nuo eivät mene kaupaksi? Taas tarjotaan yhtiövastikkeita kaupan tekijöiksi 6kk ilmaiseksi. Korkea vastike tuntuu olevan kyllä. Tutkimalla selviää myös, että keittiö on ilmeisesit suomalaista "laatua", eli Novartin Petra-linjaa. Hesari kirjoitti tuon malliston laadusta viime vuonna:
Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

Hinnat on kuitenkin ihan kohtuullisia uudiskohteeksi. Onkohan noissa vielä tinkaus varaakin?

Samoin Ala-Malmin alueelle rakenetaan iso kasa puolihitasasuntoja, niin rivitaloja kuin kerrostalojakin. Mutta kun noita lukuja pyörittelee niin minusta noi hinnat vaikuttaa kovin kalliilta. Toki jos hintataso on tuo nykyään, niin sittenhän se on.

Myytävät Asunnot Malmi, Helsinki: 113 kpl - Oikotie Asunnot
 
Hinnat on kuitenkin ihan kohtuullisia uudiskohteeksi. Onkohan noissa vielä tinkaus varaakin?

Tuota minäkin olen miettinyt, että onko näissä puoli-hitas- ja hitas-kohteissa tinkivaraa, tai ylipäätään onko näistä tapana tingata ollenkaan, jos arvonnoissa ei ole mennyt kaupaksi ja ovat siirtyneet ihan normaaliin myyntiin?

Kuten Axel tuossa edellä jo linkkasikin, niin aika paljon näyttäisi noita päätyneen suoraan myyntiin.
 
Samoin Ala-Malmin alueelle rakenetaan iso kasa puolihitasasuntoja, niin rivitaloja kuin kerrostalojakin. Mutta kun noita lukuja pyörittelee niin minusta noi hinnat vaikuttaa kovin kalliilta. Toki jos hintataso on tuo nykyään, niin sittenhän se on.

Myytävät Asunnot Malmi, Helsinki: 113 kpl - Oikotie Asunnot

WTF? Melkoisen ankean näköistä asumista ja hinta 300k€. En kyllä muuttaisi täältä korvesta tuonne vaikka sain tuplaliksan :P
Vastike kyllä kuulostaa kohtuulliselta, mutta tuleeko tuohon päälle vielä tontin vuokra reilut 200€/kk ?
83 m² Pilvenpyörteentie 23, 00700 Helsinki Rivitalo 4h my...
 
Hoito- ja pääomavastikkeet kerrostalokolmiolla reilun tonnin ja siihen päälle lainanlyhennys, melko kallista mielestäni. Toki siinä lyhentää kämppää itselleen samalla.

Itse on katsellut lähinnä velattomia hintoja, eli myyntihintaa. Siltikin vastike on 70,5 neliöisessä kolmiossa helposti 423€ + vesi kahdelle hengelle 50€ + autopaikka 60€, eli onhan tuossa reilut 530€ kuussa maksettavaa...
 
Nämä kämppien hinnat ja hoitovastikkeet ym. saivat itselläni aikaan sen etten edes ostanut omaa kämppää, asumisoikeusasunto 90neliöinen paritalo kolmio omalla pihalla mihin kuuluu takapihat terasseineen ja kahdelle autolle on paikat omalla etupihalla 1100€/kk + 50k€ asomaksua. Toki en maksa "itselleni" mutta eipä ole ylihintaista kuraa vastuulla ja muuttaa voi 1kk varoitusajalla.
 
Jep, ei ole tullut mieleenkään vaihtaa nykyisestä vuokrarivarikolmiosta omaan kämppään kun ero vuokran ja oman vastaavan kulujen välillä on suht pieni. Ostettiin kyllä sitten kesämökki missä on iso omakotitalo ja lääniä enemmän kuin tarpeeksi niin voi toteuttaa remppahimojaan.
 
Mistähän helvetistä noi hoitovastikkeet muodostuu? Itse asunut taloyhtössä viimeksi 2005-2009. Kymmenen n. 100m2 erillistaloa ja maksettiin 60e/kk. Tolla maksettiin taloyhtön vakuutukset, sähkölasku, jätehuolto ja Isännöitsijälle (yksityinen 1 hengen firma). Lumityöt sun muut ruohonleikkuut tehtiin itse. Joku 400-500e/kk kuulostaa ihan järjettömältä. Nyt kun asun omassa >200m2 talossa, niin eihän tähänkään menee noin paljoa.
 
Jotenkin epäilen, että Helsingin kaupungin maanvuokra noissa uusissa taloissa on korkea. Muuten ei mene minunkaan järkeen miten uudessa talossa voi olla noin isot yhtiövastikkeet. Eihän uudessa talossa ainakaan mitään takuun ulkopuolista korjattavaa voi olla.
 
Ite taas maksan 50 neliöisessä jotain 220 € ja sillä saa kaukolämpöä, vakuutukset, taloyhtiön sähköt(ulkovalot yms.), jätehuollon Ja ruoho/lumi hoituu pihalla kuin itestään saman huoltoyhtiön toimesta minkä voi hälyttää tarpeentulkessa paikalle. Toki kustannukset laskee reippaasti jos asukit jaksaa vaivaa nähdä lumien ja ruohojen kanssa ja ei tarvii huoltoukkoja lamppuja vaihtamaan tai muuta yksinkertaista
 
Mistähän helvetistä noi hoitovastikkeet muodostuu? Itse asunut taloyhtössä viimeksi 2005-2009. Kymmenen n. 100m2 erillistaloa ja maksettiin 60e/kk. Tolla maksettiin taloyhtön vakuutukset, sähkölasku, jätehuolto ja Isännöitsijälle (yksityinen 1 hengen firma). Lumityöt sun muut ruohonleikkuut tehtiin itse. Joku 400-500e/kk kuulostaa ihan järjettömältä. Nyt kun asun omassa >200m2 talossa, niin eihän tähänkään menee noin paljoa.
Sopimukset huoltoyhtiön kanssa taitavat eniten sitä vastiketta nostaa, jos sellainen halutaan palvelukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: svk
Meillä on Vantaalla pienessä yhtiössä 130 euron vastike ja siihen kuuluu pihavalaistus, lämmitys, vesi, kiinteistövakuutus, autopaikka kahdelle autolle, jne... Pihatyöt ja pienet korjaukset teemme itse. En voi käsittää miten jotkut ovat valmiita maksamaan 300-400€ /kk vastikkeita. Isännöitsijä, huoltoyhtiö ja vuokratontti haukkaa tosi paljon jos sellaisesta yhtiöstä erehtyy ostamaan asunnon... :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on Vantaalla pienessä yhtiössä 130 euron vastike ja siihen kuuluu pihavalaistus, lämmitys, vesi, kiinteistövakuutus, autopaikka kahdelle autolle, jne... Pihatyöt ja pienet korjaukset teemme itse. En voi käsittää miten jotkut ovat valmiita maksamaan 300-400€ /kk vastikkeita. Isännöitsijä, huoltoyhtiö ja vuokratontti haukkaa tosi paljon jos sellaisesta yhtiöstä erehtyy ostamaan asunnon... :btooth:
Riippuu paljonkin kämpän koosta ja kuinka uusi on. Ylläpitokorjaukset ja lämmitys vie enemmän vanhemmissa taloissa. Mullakin on noin 70 neliöisestä 60-luvun kolmiosta autokatospaikan kanssa noin 400€/kk itä-Helsingissä (sisältää veden). Oma tontti (melkoisen iso tosin) ja huoltoyhtiö pihatöihin.
 
Jotenkin epäilen, että Helsingin kaupungin maanvuokra noissa uusissa taloissa on korkea. Muuten ei mene minunkaan järkeen miten uudessa talossa voi olla noin isot yhtiövastikkeet. Eihän uudessa talossa ainakaan mitään takuun ulkopuolista korjattavaa voi olla.
Uusissa on usein ihan törkeät hoitovastikkeet. Syynä voi olla osin tonttivuokra, eli talo on vuokratontilla ja rapiat parisataa menee kuukaudessa jollekkin ystävälliselle sijoittajalle. Toinen syy on, että grynderi on junaillut kavereilleen huollon ja isännöinnin ja veloitushinnat ovat suolaiset. Kolmas syy on, että kaikki palvelukustannukset nousevat joka vuosi ehkä jopa kolme kertaa inflaatiota nopeammin. Tämä kohdistuu myös vanhoihin taloyhtiöihin. Osasyynä tähän on erilaiset veronkorotukset.
 
Meillä on Vantaalla pienessä yhtiössä 130 euron vastike ja siihen kuuluu pihavalaistus, lämmitys, vesi, kiinteistövakuutus, autopaikka kahdelle autolle, jne... Pihatyöt ja pienet korjaukset teemme itse. En voi käsittää miten jotkut ovat valmiita maksamaan 300-400€ /kk vastikkeita. Isännöitsijä, huoltoyhtiö ja vuokratontti haukkaa tosi paljon jos sellaisesta yhtiöstä erehtyy ostamaan asunnon... :btooth:
Tuollaisella vastikkeella ei kovin suurta asuntoa lämmitetä tai vettä käytetä. Pihallakin saattaa olla aika pimeätä iltaisin. Sitten tuosta puuttuu vielä verot, jotka pitää myös maksaa.
 
Tuollaisella vastikkeella ei kovin suurta asuntoa lämmitetä tai vettä käytetä. Pihallakin saattaa olla aika pimeätä iltaisin. Sitten tuosta puuttuu vielä verot, jotka pitää myös maksaa.
Joo unohdin varmaan listata jätemaksut tai kiinteistöverot mutta tuo sisältää siis kaikki kulut. Vastikkeen lisäksi lyhennetään vain lainaa ja maksetaan sähkölasku. Neliöitä on 75 ja lämpöä tuotetaan maalämmöllä joten kustannukset pysyy kurissa. Pihalla näkee ihan hyvin öisin kun valaisimissa on piheimmät Ikean euron E27 ledit :D
 
Joo unohdin varmaan listata jätemaksut tai kiinteistöverot mutta tuo sisältää siis kaikki kulut. Vastikkeen lisäksi lyhennetään vain lainaa ja maksetaan sähkölasku. Neliöitä on 75 ja lämpöä tuotetaan maalämmöllä joten kustannukset pysyy kurissa. Pihalla näkee ihan hyvin öisin kun valaisimissa on piheimmät Ikean euron E27 ledit :D
Onnittelut yhtiölle, koska olette joko keksineet ilmaisen tavan tuottaa sähköö tai vesi tulee taivaalta, mutta tuollaisilla kuluilla ei mitenkään pk-seudulla kateta kaikkea tuota. Jo pelkästään lämmitys, vaikka tuleekin maalämmöllö, vakuutus ja verot haukkaa sen verran ettei tuo ole mahdollista. Sitten pitäisi saada vielä kaikki muu päälle. Tai sitten yhtiössä on kaikki vedetty niin minimiin ja pihistelyyn, että elämänlaadullisesti kärsitään paljon. Jotain kertoo Ikean paskimmat led-lamput ulkovalaistuksena, kun niiden valoteho ei riitä valaisuun edes sisällä pienessä huoneessa täysvalkoisilla seinillä.
 
Kumman koron ajattelette olevan pitkässä juoksussa halvempi nyt nollakoron aikana: 6kk Euribor vai 12kk Euribor? Ajatellaan sama marginaali molempiin. Käsittääkseni 6kk ollut ainakin aikaisemmin halvempi pitkässä juoksussa.

Ja paljonkohan marginaalia pitäisi hilata 12kk euriborissa alemmas, jotta päästäisiin samoihin kuluihin kuin 6kk. Laina aika olisi molemmissa sama 25v. Olisiko esim 12kk euribor + 0.35% marginaali "yhtä hyvä" kuin 6kk euribor + 0.4% marginaali?
 
Kumman koron ajattelette olevan pitkässä juoksussa halvempi nyt nollakoron aikana: 6kk Euribor vai 12kk Euribor? Ajatellaan sama marginaali molempiin. Käsittääkseni 6kk ollut ainakin aikaisemmin halvempi pitkässä juoksussa.

Ja paljonkohan marginaalia pitäisi hilata 12kk euriborissa alemmas, jotta päästäisiin samoihin kuluihin kuin 6kk. Laina aika olisi molemmissa sama 25v. Olisiko esim 12kk euribor + 0.35% marginaali "yhtä hyvä" kuin 6kk euribor + 0.4% marginaali?

0 koron ympäristössä tietenkin alempi marginaali on aina parempi, varsinkin mikäli (kuten tällä hetkellä tapana?) negatiivinen euribor ei syö marginaalia. Mikäli korot lähtevät nousuun on 6kk euribor todennäköisesti/mahdollisesti lopulta parempi, mutta tuohan riippuu sitten täysin siitä, kuinka äkkinäisesti tämä (korkojennousu) tapahtuu (12kk euriborilla teoriassa saatat päästä nauttimaan 6-12kk alemmasta korosta, mikäli korkosuuntaa koilliseen tasaisesti näyttää). Jos noista kahdesta vaihtoehdosta valitsisin, ottaisin itse todennäköisesti tuon ensimmäisen vaihtoehdon (0.35%), koska korkojen noususta ei varmuutta ja korolla on lainan alussa joka tapauksessa suurin merkitys, kun pääomaa vielä enemmän jäljellä (toki tuo 0.05%:n merkitys on nimenomaan marginaalinen)...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom