Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itellä työhön kuuluu aika paljon erilaista järjestämistä aikatauluineen nii ei siinä kauaa mene et kalenteri on tuttu. Toki sit vuorotyön puolesta on ihan sama onko tiistai vai perjantai ja tuo ma-pe tyyppien jatkuva "jee perjantai" ja "voi ei maanantai" jaksaa huvittaa.Kuulunee ketjuun, en ole koskaan ajatellut että ihmiset miettivät päivämääriä ja kuukausien pituuksia sen kummemmin. Helmikuun muistan helposti, mutta muuten ei tietoa kuukausien pituuksista. Samaten juhlapyhät joulua lukuunottamatta pitää aina tarkistaa. Ja ihan tarkka päivämääräkin on sellainen asia joka ei lähde lonkalta ellei ole jotain sovittua mistä sen muistaa.
Joo tässä on kahta eri koulukuntaa. Itse käytän päivämääriä.Päivämääristä vielä, että itselle päivämääriä tärkeämpiä ovat viikkonumerot. Puhun aina esim. "viikon xx vlopusta", kun suunnittelen kalenteria eteenpäin erilaisten menojen osalta. Huomattavasti harvemmintulee käytettyä/sovittuja juttuja päivämäärien perusteella. Ja kalenterit joissa ei näy viikkonumeroita, tai niitä ei saa näkymään, ovat saatanallisia.
Toisaalla Suomi on täs yli 30 vuotta kisaillut Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Neuvostoliitto kisaili yhteensä 40 vuotta. Mut joo silti kyl yllättävää, ku oli aika menestynyt ajallaan.Tiesittekö, että Suomella on jo reilusti enemmän otteluvoittoja jääkiekon MM-kisoissa kuin Neuvostoliitolla?
Ilmeisesti Suomella on 301 ja Neuvostoliitolla 249.
USA:lla on vain 4 voittoa enemmän kuin Suomella, ja Suomi on voitoissa sijalla 4. USA aloitti kisoihin osallistumisen paljon ennen Suomea joten saa tasoitusta siinä.
Mutta MM-siellä koskaan olleet mikään kiinnostava/merkittävä turnaus, ja enemmän tai vähemmän jämäjengillä osallistuttu. Nyt tilanne on toki muuttumaasa ja muuttunutkin. 4Nationsissa oli hyvin lähellä voitto, ja MM-kultaakin tuli. Nyt tietysti kun Venäjä ei ole ollut mukana kisoissa viime vuosina, niin homma muuttunut tietyllä tapaa "helpommaksi". Tosin Sveitsi on taas nykyään paljon kovempi kiekkomaa kuin männävuosina.USA on voittanut jääkiekon maailmanmestaruuden vain kolmesti. Ja ennen tätä vuotta mestaruudet oli vain vuosilta 1933 ja 1960.
Tämä tuli itselle yllätyksenä kun kuitenkin on yksi jääkiekon "mahtimaista" ja aina tuntuu olevan huipulla mukana.
Ainakin West-, LM- ja Pall mall topasta on saanut sen n. 35-40 kpl jo vuosia. Bonuksesta en osaa sanoa.Tupakkalakko tässä vähän rakoilee. Ja ostin topan kultaista Bonusta + paperit ja filtterit. Voisin ihan varmasti vannoa ja väittää, että aikaisemmin sätkätopasta sai käärittyä ~55kpl sätkiä.
Nykyään näyttää tulevan 35-40kpl. Sätkän vääntäjät tietää. Toppa + liuska. En tiedä mitä on "tapahtunut", samanlaisia kuitenkin rollaan.
Viikkonumeroiden huono puoli on että eri maissa ne määritellään erilailla jolloin siinä saattaa tulla viikon offset ja se olisi erittäin haitallista aikatauluja sovittaessa. Euroopassa ensimmäinen viikko on se missä on tammikuun neljä ensimmäistä päivää, mutta joissain maissa sen mukaan missä on 1.1.Päivämääristä vielä, että itselle päivämääriä tärkeämpiä ovat viikkonumerot. Puhun aina esim. "viikon xx vlopusta", kun suunnittelen kalenteria eteenpäin erilaisten menojen osalta. Huomattavasti harvemmintulee käytettyä/sovittuja juttuja päivämäärien perusteella. Ja kalenterit joissa ei näy viikkonumeroita, tai niitä ei saa näkymään, ovat saatanallisia.
Hauska, ku aloin lukeen sun viestiä, että sulla ois vituttanu, ku tupakkalakko loppu. Mut vituttiki topan pienuusTupakkalakko tässä vähän rakoilee. Ja ostin topan kultaista Bonusta + paperit ja filtterit. Voisin ihan varmasti vannoa ja väittää, että aikaisemmin sätkätopasta sai käärittyä ~55kpl sätkiä.
Nykyään näyttää tulevan 35-40kpl. Sätkän vääntäjät tietää. Toppa + liuska. En tiedä mitä on "tapahtunut", samanlaisia kuitenkin rollaan.
Se oli maxi-toppaTupakkalakko tässä vähän rakoilee. Ja ostin topan kultaista Bonusta + paperit ja filtterit. Voisin ihan varmasti vannoa ja väittää, että aikaisemmin sätkätopasta sai käärittyä ~55kpl sätkiä.
Nykyään näyttää tulevan 35-40kpl. Sätkän vääntäjät tietää. Toppa + liuska. En tiedä mitä on "tapahtunut", samanlaisia kuitenkin rollaan.
Lisäksi viikon ei kaikkialla lasketa alkavan maanantaina.Viikkonumeroiden huono puoli on että eri maissa ne määritellään erilailla jolloin siinä saattaa tulla viikon offset ja se olisi erittäin haitallista aikatauluja sovittaessa. Euroopassa ensimmäinen viikko on se missä on tammikuun neljä ensimmäistä päivää, mutta joissain maissa sen mukaan missä on 1.1.
Pedari on usein jotain, mitä käytetään koska ajatellaan että sellainen kuuluu olla, miettimättä lainkaan sen funktiota. Varsin yleisesti sen ainoa todellinen merkitys(sängyn haitallisen pehmentämisen ohella) on suojata varsinaista patjaa. On kuitenkin olemassa myös ohuempia suojakerroksia lakanan ja patjan väliin.Jos sänky tuntuu liian pehmeältä, niin kannattaa mieluummin ottaa petari pois kuin hankkia nykyistä kovempi petari (jos ei halua ostaa uutta varsinaista patjaa). Patjojen kasaaminen päällekkäin johtaa aina jäykkyydeltään alhaisempaan kokonaisuuteen kuin mikään patjoista yksinään on, jos patjojen oletetaan käyttäytyvän kuin sarjaan kytketyt jouset.
Eikös se ole petari? Pedari on se joka hakataan vankilassa.Pedari on usein jotain, mitä käytetään koska ajatellaan että sellainen kuuluu olla, miettimättä lainkaan sen funktiota. Varsin yleisesti sen ainoa todellinen merkitys(sängyn haitallisen pehmentämisen ohella) on suojata varsinaista patjaa. On kuitenkin olemassa myös ohuempia suojakerroksia lakanan ja patjan väliin.
Joo. Ja ei. Pederi on taas eri asia kuin lasten hyväksikäyttäjä. Pedofiili tuntee vetoa nuoriin, mutta se ei tee siitä hyväksikäyttäjää eikä siitä syystä pidä mysökään hakata. Minkä kukaan omalle seksuaalisuudelleen mahtaa niinkauan kuin siitä ei ole haittaa.Eikös se ole petari? Pedari on se joka hakataan vankilassa.
Yleisemmin petari, mutta sanon myös pedariksi aiheuttaakseni hämmennystä, ja koska petari on ärsyttävä sana jo sellaisenaan.Eikös se ole petari? Pedari on se joka hakataan vankilassa.
Joustinpatjojen kanssa välillä pakko käyttää ettei tunnu jouset selässä. Vaahtomuovipatja ei sellaista kaipaa jos vaan otettu oikea kovuus.Pedari on usein jotain, mitä käytetään koska ajatellaan että sellainen kuuluu olla, miettimättä lainkaan sen funktiota. Varsin yleisesti sen ainoa todellinen merkitys(sängyn haitallisen pehmentämisen ohella) on suojata varsinaista patjaa. On kuitenkin olemassa myös ohuempia suojakerroksia lakanan ja patjan väliin.
Näin on, eli käytännössä petari korjaa väärän kovuuden. Lisäksi petarilla saa puolisoiden sängyt hyväksi: leveän patjan eriytettyä sopivaksi kummallekin. Samoin kuin jengi nykyään ostaa 10 telkkaria ja palauttaa 9, niin ennen ostetiin petareita kunnes sängystä nousi aamulla ilman jumeja.Vaahtomuovipatja ei sellaista kaipaa jos vaan otettu oikea kovuus.
Linkki ei toimi.Miten niin ei ole?
Kuva kalatiiroista
No tuon perusteella on räpylät.En näe linkkiä, mutta, tuon perusteella onkin tuommoiset:
tämä: https://www.tiedonportailla.fi/kalatiira/kalatiira3.jpg
![]()
...joten väärässä olin.
valtaosasta kuvia asia näyttäytyy toiselta.
![]()
Santerin ääni on kyllä ihan sopiva ja miellyttävä, habitus ehkä enemmän velmu.Pocahontas-piirroselokuvan nimikkohahmon tiesin olevan Arja Korisevan ääninäyttelemä, mutta vastapari John Smithin ääni onkin Santeri Kinnunen!Ei lainkaan istu mielikuvaan salskeasta seikkailijasta, pikemminkin velmu veijarihahmo tulee mieleen Santerista "oikeiden" elokuvien ja sarjojen puolelta. Mutta siis hyvin veti Santeri tuon.
Toinen vastaava aivopieru on "kylätie" jollaisia on muutama tullut vastaan. Eli ennen oli ihan normaali yksi ajokaista suuntaansa oleva tie mutta siitä tehtiin joku kylätie jossa on autoille yksi kaista keskellä ja molemmilla laidoilla leveät pääasiassa kevyen liikenteen käytössä olevat alueet. Teoriassa tuo on ihan hieno keksintö mutta jos kyeinen tienpätkä on mäkisessä ja mutkaisessa maastossa jossa pensasaidatkin vielä tulevat melkein tielle niin mielestäni tuo ratkaisu on turvattomampi sekä autoilijoille että kevyen liikenteen kulkijoille koska huonon näkyvyyden takia keskellä ajettaessa saattaa tulla yllättäviä väistöliikkeitä ja jos siellä sivulla sitten onkin joku pyöräilijä tai kävelijä niin autoilija ei välttämättä niin tajua varoa sitä. Jossakin hyvän näkyvyyden pätkällä tuo varmaan olisi ihan toimiva ratkaisu. Ovat vissiin sen verran uusia keksintöjä etten edes googlen streetviewilla löytänyt esimerkkiä moisesta.Pyöräkatu. Tällaisenkin typeryyden on vihervasemmisto keksinyt veronmaksajain rahanmenoksi, autoilijoiden kiusaksi ja pyöräilijöidenkin turvallisuuden heikentämiseksi. Esimerkin kadun laidassa menee ihan selkeä vanhan ajan pyörätie, joka toimisi pyörätienä edelleenkin varmasti ihan hienosti ja autoilijat ajaisivat autotiellä kuten normaalisti... Ja vanhassa pyörätiessä on vähän leventämisenkin varaa, jos se siitä on kiinni.
![]()
Pyöräkatu kuohuttaa kansaa – ”Kenellä on aikaa odotella?”
Pyöräkatu on edelleen vieras ja tunteita kuohuttava asia suomalaisille.www.iltalehti.fi
![]()
Turun YO-kylässä Inspehtorinkatu muutettiin juuri viime kesänä tällaiseksi kylätieksi. Tuossa on paljon liittymiä pihoihin (paljon väistettävää) ja bussitkin kukevat tuolla tiellä. Varsin turhauttavaa, kun tulee ajettua tuosta usein. Mielestäni tuo on vain kömpelö autoilijoille ja vaarallinen pyöräilijöille.Toinen vastaava aivopieru on "kylätie" jollaisia on muutama tullut vastaan. Eli ennen oli ihan normaali yksi ajokaista suuntaansa oleva tie mutta siitä tehtiin joku kylätie jossa on autoille yksi kaista keskellä ja molemmilla laidoilla leveät pääasiassa kevyen liikenteen käytössä olevat alueet. Teoriassa tuo on ihan hieno keksintö mutta jos kyeinen tienpätkä on mäkisessä ja mutkaisessa maastossa jossa pensasaidatkin vielä tulevat melkein tielle niin mielestäni tuo ratkaisu on turvattomampi sekä autoilijoille että kevyen liikenteen kulkijoille koska huonon näkyvyyden takia keskellä ajettaessa saattaa tulla yllättäviä väistöliikkeitä ja jos siellä sivulla sitten onkin joku pyöräilijä tai kävelijä niin autoilija ei välttämättä niin tajua varoa sitä. Jossakin hyvän näkyvyyden pätkällä tuo varmaan olisi ihan toimiva ratkaisu. Ovat vissiin sen verran uusia keksintöjä etten edes googlen streetviewilla löytänyt esimerkkiä moisesta.
Kuulostaa vähän samalta asialta kuin "kävelypainotteinen katu" joissain kaupungeissa. Mikä toki voi siinä tapauksessa olla ihan hyväkin ratkaisu, jos vaihtoehtona on täysi kävelykatu...Toinen vastaava aivopieru on "kylätie" jollaisia on muutama tullut vastaan. Eli ennen oli ihan normaali yksi ajokaista suuntaansa oleva tie mutta siitä tehtiin joku kylätie jossa on autoille yksi kaista keskellä ja molemmilla laidoilla leveät pääasiassa kevyen liikenteen käytössä olevat alueet. Teoriassa tuo on ihan hieno keksintö mutta jos kyeinen tienpätkä on mäkisessä ja mutkaisessa maastossa jossa pensasaidatkin vielä tulevat melkein tielle niin mielestäni tuo ratkaisu on turvattomampi sekä autoilijoille että kevyen liikenteen kulkijoille koska huonon näkyvyyden takia keskellä ajettaessa saattaa tulla yllättäviä väistöliikkeitä ja jos siellä sivulla sitten onkin joku pyöräilijä tai kävelijä niin autoilija ei välttämättä niin tajua varoa sitä. Jossakin hyvän näkyvyyden pätkällä tuo varmaan olisi ihan toimiva ratkaisu. Ovat vissiin sen verran uusia keksintöjä etten edes googlen streetviewilla löytänyt esimerkkiä moisesta.
Lidlin hintavertailu mainoksessa oli myös pyöristysvirhe: oikea halvemmuusprosentti oli 21,57 % tms, mutta mainostivat olevansa jopa 21 % halvempia. Jos olisi käytetty mediaania niin 21 % olisi oikein, mutta omilla sivuillaan sanoivat käyttävänsä keskiarvoa.
Kun uusi mainos pläjähti, niin syy selvisi: "Jopa 23 % halvempi!" - he siis halusivat pienentää lukemaansa, jotta seuraavan mainoksen psykologinen vaikutus olisi isompi. Ihmisille tulee olo että Lidl halpenee kuin lumipallo. Siksi ennustankin, että seuraava mainos toteaa heidän olevan jopa 25 % halvempi. Jos hintavertailu toteutetaan viikoittain, niin eiköhän kohta luvut osu kohdilleen...
Ja tällä kertaa pyöristivät 22,56 % ylöspäin. Viimeksi 21,74 % pyöristyi alaspäin.
Toinen vastaava aivopieru on "kylätie" jollaisia on muutama tullut vastaan. Eli ennen oli ihan normaali yksi ajokaista suuntaansa oleva tie mutta siitä tehtiin joku kylätie jossa on autoille yksi kaista keskellä ja molemmilla laidoilla leveät pääasiassa kevyen liikenteen käytössä olevat alueet. Teoriassa tuo on ihan hieno keksintö mutta jos kyeinen tienpätkä on mäkisessä ja mutkaisessa maastossa jossa pensasaidatkin vielä tulevat melkein tielle niin mielestäni tuo ratkaisu on turvattomampi sekä autoilijoille että kevyen liikenteen kulkijoille koska huonon näkyvyyden takia keskellä ajettaessa saattaa tulla yllättäviä väistöliikkeitä ja jos siellä sivulla sitten onkin joku pyöräilijä tai kävelijä niin autoilija ei välttämättä niin tajua varoa sitä. Jossakin hyvän näkyvyyden pätkällä tuo varmaan olisi ihan toimiva ratkaisu. Ovat vissiin sen verran uusia keksintöjä etten edes googlen streetviewilla löytänyt esimerkkiä moisesta.
Näköjään tuossa esimerkissä näkyväisyyttä on vähintäänkin reippaasti ja tuossa tuollainen tie varmaan toimiikin jotenkuten, tosin kuin sellaisessa kaikassa joka on pelkkää mäkeä, mutkaa ja näköestettä. Toki tuokin Tuusulassa oleva tienpätkä jota itse ensisisjaisesti tarkoitan on hyvin hiljainen, ei siellä montaa autoa varmaan päivässä ajele enkä itsekään sitä pitkin oikeastaan muuten ajele paitsi jos tiedän että normaali ajoreitti on ruuhkan, tietyön tai jonkun muun vastaavan takia ihan tukossa.Tässä esimerkki moisesta. Tosin nimetty kylttiin "yhteiskaduksi". Tuossa on kyllä melko hyvä näkyvyys, ja epäilen, ettei ihan mahdottoman paljon liikennettäkään.![]()
Näköjään tuossa esimerkissä näkyväisyyttä on vähintäänkin reippaasti ja tuossa tuollainen tie varmaan toimiikin jotenkuten, tosin kuin sellaisessa kaikassa joka on pelkkää mäkeä, mutkaa ja näköestettä. Toki tuokin Tuusulassa oleva tienpätkä jota itse ensisisjaisesti tarkoitan on hyvin hiljainen, ei siellä montaa autoa varmaan päivässä ajele enkä itsekään sitä pitkin oikeastaan muuten ajele paitsi jos tiedän että normaali ajoreitti on ruuhkan, tietyön tai jonkun muun vastaavan takia ihan tukossa.
Muunmuassa tuota Tuusulan Kirkkotietä. Muutaman muunkin tuollaisen tien täällä lähistöllä olen bongannut mutta yhtäkkiä ei tule mieleen missä. Itsellä ei tule kyllä tuossa Kirkkotiellä mieleenkään ajaa autolla pätkääkään ylinopeutta mutta jotkut paikalliset kyllä tulee vastaan aika reippaasti. Tuossakin kun on parissa paikassa noita näköesteitä niin joku 60km/h ajava olisi aika killeri jos sattuisi samalla tien laidoille kevyttä liikennettä.Tarkotatko Tuusulassa Kirkkotietä? Sattumalta ajoin sen juuri sunnuntaina pyörällä ja en oo ennen nähnyt muualla kylätietä.
Ei ole ensinmäinen kerta, tuossa taannoin kun vertailivat "itä-helsingin" hintoja, niin olivat "onnistuneet" valitsemaan K-Supermarket Hertan, herttoniemestä, joka on yksi kalliimista suppareista. Ja muutaman muun kalliimman puoleisen kaupan, esim. tien toiselta puolelta 24h S-marketin. jne.Jälleen kerran Lidl siirtelee maalitolppia. Uusimmassa hintavertailussaan olisivat keskiarvon mukaan 20,66 % halvempi kuin K-Supermarket, mediaanin mukaan 20,83 % halvempi, mutta tällä kertaa vertaavat vain siihen kauppaan johon ero on isoin eli Espoon K-Supermarketiin. Ja 22,59 % eron pyöristävät 22 %:iin.
Eli syksyllä odotettavissa "Lidl jopa 24 % halvempi"?
Edit: edelliset halvemmuusvertailut Lidl teki keskiarvon mukaan. Ekan ja kolmannen vertailun lukemat pyöristivät pyöristyssäännön vastaisesti alaspäin, toisen oikein ylöspäin. Ja toki erona nyt edellisiin hintakorivertailuihin se, että kyseessä on kesäiset grilliruoat tms.
Edit2: ja vertailut muihin ruokakauppoihin tehty nyt mediaanin mukaan, ja pyöristetty oikein.
Ongelmana on esimerkiksi se, että viivat eivät näy talvella ja muutenkin kuluvat pois.Kylätienhän idea on se, että tien sivussa liikkuville jää sitä tilaa (=turvallisuuus ) . Parempi se kuin että auto viistää kävelijää viiden sentin päästä kun se pysy omalla kaistallaan. Likennetiheys kylätiellä pitää tietty olla hyvin alhainen jotta se toimii. Sallittu ajonopeus on myös alhainen. Autoilla on iso vastuu kylätiellä, siellä ei kaahailla ja poukkoilla miten sattuu pientareelle eli kevyen liikenteen tontille.
Tota olen ajellut ja on ihan selkeä. Kyllä mä pyöräilijänä näistä tykkään.Ongelmana on esimerkiksi se, että viivat eivät näy talvella ja muutenkin kuluvat pois.
Normaali järkiratkaisu olisi tietenkin leventää tietä ja/tai tehdä kevyelle liikenteelle oma väylä.
Ylipäätään mua vieroksuttaa tuollaiset ratkaisut, että erotetaan kevyen liikenteen väylä kadusta pelkillä viivoilla, joskus on kaupungeissakin nähnyt.
Voi toki olla, ettei siellä hurri-Suomen läänissä nykyään paljon lunta, jäätä ja hiekoitushiekkaa näy talvisin, mutta täällä toisaalla kyllä näkyy ja viivoihin perustuva kevyen liikenteen erottelu on aika nihkeää. Sitä paitsi viivat kuluu kun eivät enää hohkaa uutuuttaan myöhemmin.Tota olen ajellut ja on ihan selkeä. Kyllä mä pyöräilijänä näistä tykkään.
![]()
Raaseporin ensimmäinen kylätie valmistui Billnäsiin, mutta miten sillä kuljetaan? | Uudenmaan ELY-keskus
Billnäsin 2,4 kilometriä pitkä kylätie valmistui elo-syyskuussa 2023. Sen suunnittelu ja toteutus on tehty yhteistyössä Raaseporin kaupungin, Uudenmaan ELY-keskuksen sekä Traficomin kanssa.www.sttinfo.fi
Jos raha kasvaisi puissa, niin varmaan levennettäisiinkin, mutta kun ei, niin maalauksilla saa kylätien..