Asioita joita et ole huomannut

Voi hitto sentää. Myönnät vielä, että trollasit. Explorer on aika synonyymi meille vanhoille tarkoitaen edgeä, josta toki on jo hetken aikaa mennyt..
Ensimmäistä kertaa kuulen kenenkään viittaavan Edgeen explorerina, eihän siinä ole sitäkään vähää järkeä kun IE pysyi vielä pitkään sen tulon jälkeen mukana.
Ja ei, minä en trollannut, vaan luulin sinun puhuvan (Windows ensin, 8sta lähtien File) Explorerista niin kuin muidenkin ja sinun käyttävän ja olettavan muiden käyttävän jotain vaihtoehtoista tiedostoselainta. Sitä en tiedä mitä iällä on asian kanssa tekemistä mutta hyvän matkaa 40 paremmalla puolella täällä mennään, Windowsia sen eri Explorereilla käytetty siitä lähtien kun ne on ollut olemassa.

Ensimmäistä kertaa kuulen kenenkään viittaavan Edgeen explorerina, eihän siinä ole sitäkään vähää järkeä kun IE pysyi vielä pitkään sen tulon jälkeen mukana.
Ja ei, minä en trollannut, vaan luulin sinun puhuvan (Windows ensin, 8sta lähtien File) Explorerista niin kuin muidenkin ja sinun käyttävän ja olettavat muiden käyttävän jotain vaihtoehtoista tiedostoselainta. Sitä en tiedä mitä iällä on asian kanssa tekemistä mutta hyvän matkaa 40 paremmalla puolella täällä mennään, Windowsia ja sen eri Explorereja käytetty siitä lähtien kun ne on ollut olemassa.
Ehkä, tiedän ettet ole, olet liian nuori. Meille muille se on ollu puoli elämää ja tarttunut. Se ei ole muuttunut nimeä muuttamalla, vaikka oikeasti onkin muuttunut. Explorer vaa jäänyt. Sori iha helvetisti, että käytin sitä vielä. Se on vaa jäänyt. Sie vaa sotkit keskusteluta tarttumalla ihan typerään juttuun. Joo, ei ole explorer. Se on the EDGE. Huoh.

Ehkä, tiedän ettet ole, olet liian nuori. Meille muille se on ollu puoli elämää ja tarttunut. Se ei ole muuttunut nimeä muuttamalla, vaikka oikeasti onkin muuttunut.
Eiköhän tämä vänkääminen jo riitä, en ymmärrä miten voin olla liian nuori kun olen kirjaimellisesti käyttänyt Explorer-tiedostoselainta niin kauan kuin se on ollut olemassa ja IEn käytön lopetin vasta Edgen myötä

Näin vanhan ja ollut mukana kauan niin kaikki (pitäisi) tietää että IE = Internet Explorer ja Explorer = Windows Explorer / File Explorer.

Näin vanhan ja ollut mukana kauan niin kaikki (pitäisi) tietää että IE = Internet Explorer ja Explorer = Windows Explorer / File Explorer.
Jep, ja jossain vaiheessa brändäs edgeksi. Se oli multa suurin mahdollinen virhe vielä mennä exploriksi sanoon, ku selaimista puhutaan. Mut ei, ei ku suuri mode tuli ja sano, että se on suuri virhe. Voi minkä virheen tein. Edge, ku on olevinaan iha kauheen paljon parempi selain eikä sitä tule koskaan sekoittaa siihen vanhaan. omg. anteeksi. Keksikää vielä toinen varoitus antamatta varoitusta alkuperäiselle keskustelun paskojalle.

jahas, täällä meni ihan tunteisiin papoilla. Mosaicille taisin jotain html1.0:aa väsätä. Netscapet, varsinkin 1.1. sitten keuli.
IE = internet explorer -> sittemmin kait Edge. Moottori toki jotain ihan muuta.
Explorer = "tiedostonhallinta" ja paljon muutakin -> tuon restart palauttaa windowsin käyttäjäpalikat henkiin, ts eri asia.

Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa että jos joku sanoo minulle Explorer niin ensimmäisenä tulee mieleen kyllä se selain vaikka olen yli 25 vuotta tietokoneita käyttänyt.
Eikä mikään file explorer, itse asiassa vasta Win11 huomasin että sen kansiorakenteen nimi on File Explorer.
Klikkaa sitä ”kansiota” :rofl:

Täytyy sanoa että jos joku sanoo minulle Explorer niin ensimmäisenä tulee mieleen kyllä se selain vaikka olen yli 25 vuotta tietokoneita käyttänyt.
Eikä mikään file explorer, itse asiassa vasta Win11 huomasin että sen kansiorakenteen nimi on File Explorer.
Ei ole windows käli koskaan kaatunut? kaadetaan explorer.exe, ja sitten ctrl-esc (tms) saadaan run-komento esiin ja ajetaan explorer.exe, niin toimii taas..
kotikatsomoissa: kokeilepa;
control-alt-del -> task manager/tehtävien hallinta -> tapa/kill explorer.exe
control-alt-del -> task manager/tehtävien hallinta -> tiedosto/file -> suorita uusi tehtävä -> explorer.exe

(älä tee,jos on jotain kesken ja tallentamatta)

"IE" on selaimissa ollut aina, että erottuu.

Viimeksi muokattu:
Tiedostonimi on explorer.exe on varmasti tuttu jokaiselle yhtään enemmän tietokoneita harrastaneille henkilöille, ja se ei siis liity Internet Exploreriin, jonka tiedostonimi puolestaan oli iexplore.exe.

Explorer.exe ei oikeastaan liity pelkästään tiedostonhallintaan, vaan koko Windowsin käyttöliittymään, Start-menuineen ja tehtäväpalkkeineen kaikkineen...

Anyway, suomalaisittain File Explorer on aika hölmösti "resurssienhallinta".

Tiedostonimi on explorer.exe on varmasti tuttu jokaiselle yhtään enemmän tietokoneita harrastaneille henkilöille, ja se ei siis liity Internet Exploreriin, jonka tiedostonimi puolestaan oli iexplore.exe.

Explorer.exe ei oikeastaan liity pelkästään tiedostonhallintaan, vaan koko Windowsin käyttöliittymään, Start-menuineen ja tehtäväpalkkeineen kaikkineen...

Anyway, suomalaisittain File Explorer on aika hölmösti "resurssienhallinta".
Jeps eka explore instanssi hoitaa käyttöliittymän, jos avaat toisen se hoitaa sitä kansioiden selailua, ja sitä seuraava myös

Jeps eka explore instanssi hoitaa käyttöliittymän, jos avaat toisen se hoitaa sitä kansioiden selailua, ja sitä seuraava myös
Ja tästä aasinsiltana asioita joita et ole huomannut, niin oliko win98 tai 2000, jonka kirjautumisruudun pystyi ohittamaan painamalla help painiketta, sitten helpistä otti tulosta, lisää tulostin, valitse tulostimen ajuri ja sieltä kävi hakemassa explorer.exen ja työpöytä tuli näkyviin.

Ja tästä aasinsiltana asioita joita et ole huomannut, niin oliko win98 tai 2000, jonka kirjautumisruudun pystyi ohittamaan painamalla help painiketta, sitten helpistä otti tulosta, lisää tulostin, valitse tulostimen ajuri ja sieltä kävi hakemassa explorer.exen ja työpöytä tuli näkyviin.
95 ja 98 tais molemmat olla et riitti ko paino esciä.. nt vasta osas tietoturvaa edes hiukan..
Olihan esim officer 97 asennus koodi aina käypä ko laitto 123-12345678😁
Ja oli se hienoa ko jos koitit arvata passua ei päästänyt, mut jos keskeytit = pääsit 🤣
Edit 2000 pohjautui jo enempi nt.. siinä ei enää päässy niin helpolla sisälle

Varovaisesti arvioisin, että cittarin ja supparin ero ei välttämättä ole myymäläpinta-alassa vaan valikoiman laajuudessa. Cittarissa on aina laajat non-food-osastot (vaatteita, kemikaaleja, leluja, ym) mutta suppari voi keskittyä ruokaan. Esim. Espoon Lippulaivan supparissa on ihan kiva ruoka-osasto verrattuna moneen "laajan valikoiman" cittariin.
Lisäksi Prismoissa on erillinen info yleensä useamman henkilön miehityksellä, kun S-marketeissa se on jonkin kassan yhteydessä. Muutoin Prisman ja S-marketin erottaa mielestäni siitä, miten myymäläpinta-ala on jaettu. Prismassa on noin puolet myymälän pinta-alasta ruokaa, S-marketeissa yli 80%. Muutoin ison ja pienen Prisman välillä ei ole niin hirveän suurta eroa, valikoima vain laajenee. Isossa prismassa voi olla esim. kodinkoneet helloista ja jääkaapeista lähtien, kun pienemmistä ei löydä mikroa suurempaa.

Olen saanut huomata, että maaseudun Prismat ja Cittarit eivät aina ole juuri kummempia kuin ääsmarketit ja koomasuperit. Noiden ketjujen korkein luokitus on aika pitkä jatkumo suppeahkosta peltomarketista valtavaan ostohelvettiin.
Tätä en ole havainnut. Oman keskisuuren kaupungin pari vuotta vanha Prisma lienee Suomen suurimpia.

S-marketeissa ja K-supermarketeissa myydään usein ei-oota, jos on jokin vähänkin erikoisempi kahvipaketti tjsp hakusessa. Ja ovat pinta-alaltaan mitä, ehkä kymmenesosan, korkeintaan viidesosan?

Edit: No, en tiedä ovatko sentään 10x pienempiä. Mutta kun astut S-markettiin/K-supermarkettiin sisään, niin lapsikin voisi heittää pallon ja osua vastakkaiseen seinään. Tyypillisessä Prismassa/Cittarissa en onnistuisi alkuunkaan. :D

Viimeksi muokattu:
Samat. Explorer on selain ja resurssienhallinta on resurssienhallinta. 🤔

Tätä en ole havainnut. Oman keskisuuren kaupungin pari vuotta vanha Prisma lienee Suomen suurimpia.

S-marketeissa ja K-supermarketeissa myydään usein ei-oota, jos on jokin vähänkin erikoisempi kahvipaketti tjsp hakusessa. Ja ovat pinta-alaltaan mitä, ehkä kymmenesosan, korkeintaan viidesosan?

Edit: No, en tiedä ovatko sentään 10x pienempiä. Mutta kun astut S-markettiin/K-supermarkettiin sisään, niin lapsikin voisi heittää pallon ja osua vastakkaiseen seinään. Tyypillisessä Prismassa/Cittarissa en onnistuisi alkuunkaan. :D
Prismoja on eri kokoisia ja pienimpien ero S-Markettiin voi olla aika vähäinen...

Muistaakseni Lappeenrannassa yksi S-Market muunnettiin Prismaksi ihan nyt vuosi sitten tms. Eli samat seinät mutta uusi konsepti, tosin ottivat kai hieman lisätiloja saman kiinteistön sivumyymälöistä, ei kuitenkaan kovin paljon eli ei ole kovin paljon suurempi kuin vanha S-Market.

Toisaalta se vanha S-Market oli aika iso S-Marketiksi. Muistelen että siellä oli jonkin verran käyttötavaraakin.

Viimeksi muokattu:
Prismoja on eri kokoisia ja pienimpien ero S-Markettiin voi olla aika vähäinen...

Muistaakseni Lappeenrannassa yksi S-Market muunnettiin Prismaksi ihan nyt vuosi sitten tms. Eli samat seinät mutta uusi konsepti, tosin ottivat kai hieman lisätiloja saman kiinteistön sivumyymälöistä, ei kuitenkaan kovin paljon eli ei ole kovin paljon suurempi kuin vanha S-Market.

Toisaalta se vanha S-Market oli aika iso S-Marketiksi. Muistelen että siellä oli jonkin verran käyttötavaraakin.
K-supermarket Jättijakokin (entinen Tapsan Isojako) muuttui Tammiston Citymarketiksi, tilat eivät muuttuneet ollenkaan.

Tämä juuri, en ole koskaan mistään file explorerista kuullutkaan. No, aina oppii jotain uutta. Ja sen verran vanhaa kansaa olen, että kutsun Edgeä edelleen internet exploderiksi, vaikka se sen niminen ei hetkeen ole ollutkaan.

Keski-ikäinen vanha pieru täällä kuka käyttänyt kaikki Windowsit alusta asti. En ole ikinä "exploreria" yhdistänyt selaimeen.
Olisiko niin, että jos enemmän englanniksi PC juttuja tehnyt, niin on juurtunut että "explorer" on se tiedostojen hallinta "Oma Tietokone ja Resurssienhallinta", koska se nyt vaan on se alkuperäisellä kielellä (prosessi explorer.exe). IE aina vaatii etuliitteen ettei mene sekaisin.

Mulle taas suomenkieliset atk-termit on aina olleet vieraita ja olen aina käyttänyt tietokoneita sekä älypuhelimia englanniksi. Telkkarissakin on käyttöliittymä englanniksi...

80-luvulla ei ollut paljon varaa valitakaan ja 90-luvullakin englanninkielisen piraatti-softan saatavuus oli paljon parempi kuin suomenkielisen. ;)

Mutta jos meillä on Windowsissa prosessi nimeltä explorer.exe, joka ei liity mitenkään Internet Exploreriin, eikä ole koskaan liittynytkään, niin onhan tilanne aika selvä eikä pitäisi aiheuttaa suuria epäselvyyksiä, ellei ole tietokoneiden käytössä täysi n00b, mikä on aika outo oletus tietotekniikan harrastaja -foorumin käyttäjästä.

Sitä paitsi Internet Explorer on ollut kuollut ja kuopattu vuosia, ei pitäisi aiheuttaa mitään relevantteja mielleyhtymiä nykypäivän konteksteissa...

Viimeksi muokattu:
Ei ole windows käli koskaan kaatunut? kaadetaan explorer.exe, ja sitten ctrl-esc (tms) saadaan run-komento esiin ja ajetaan explorer.exe, niin toimii taas..
control-alt-del -> task manager/tehtävien hallinta -> tiedosto/file -> suorita uusi tehtävä -> explorer.exe

Tuli kyllä ennen vanhaa usein käytetty toi kombo, explorer tiltas aika usein ja sen sai korjattu tolla että sitä tappoi ja sitten windows käynnisti sen ite uudestaan.

Asioita joita en ole huomannut ennen: se Explorer tosiaan tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa :)

Ja totta tosiaan vasta tästä ketjusta bongasin ton file explorerin välilehti-ominaisuuden. On muuten kätevä.

yhden käden control-alt-del oli myös yhdelle kollegalle uusi juttu aikoinaan; alt-gr kun toimii yhtälailla alt:ina ja delete tuosta entterin vierestä, niin oikealla kädellä onnistuu näppärästi (harvoin tarve, mutta jos ei ole itse "puikoissa" niin voi sohia taustalta ohi).
pelkkää explorer termiä en ole itse it-alalla koskaan käyttänyt, kun se on vähän hankala.. Suomeksi ehkä tiedostonhallinta, englanniksi ehkä sitten file explorer, kun on pitänyt pyytää avaamaan.
"IE" termillä tosiaan ainakin meillä meni aina nuo selainversiot. On muuten ylläpidossa systeemejä, joissa IE on edelleen ainoa (serverin) selain. Eipä sitä yleensä mihinkään tarvitse eikä mikään juuri toimisi. >10v hommat kyllä vielä yllättäen toimivat. Joku seesteisyys on päällä.

Viimeksi muokattu:

Task Manager aukeaa muuten suoraan yhdistelmällä CTRL+SHIFT+ESC

yhden käden control-alt-del oli myös yhdelle kollegalle uusi juttu aikoinaan; alt-gr kun toimii yhtälailla alt:ina ja delete tuosta entterin vierestä, niin oikealla kädellä onnistuu näppärästi (harvoin tarve, mutta jos ei ole itse "puikoissa" niin voi sohia taustalta ohi).
pelkkää explorer termiä en ole itse it-alalla koskaan käyttänyt, kun se on vähän hankala.. Suomeksi ehkä tiedostonhallinta, englanniksi ehkä sitten file explorer, kun on pitänyt pyytää avaamaan.
"IE" termillä tosiaan ainakin meillä meni aina nuo selainversiot. On muuten ylläpidossa systeemejä, joissa IE on edelleen ainoa (serverin) selain. Eipä sitä yleensä mihinkään tarvitse eikä mikään juuri toimisi. >10v hommat kyllä vielä yllättäen toimivat. Joku seesteisyys on päällä.
Kappas. Sitähän oppii uutta. Ei ole käynyt mielessä että alt gr del toimii myös. 🤔😮‍💨

No on kyllä henkilön oma moka jos iexplorerin on mieltänyt exploreriksi! Saati jos sitä ie:tä edelleen pitää edgenä ja kutsuu edelleen virheellisesti exploreriksi..

Moni on siirtynyt pois IEstä jo 20v sitten kun alkoi olemaan vahtoehtoisia selaimia. Ja sen jälkeen kun pysynyt muissa selaimissa niin ei paljon kiinnosta miten nimi muuttuu, mutta Win IE tulee aina olemaan IE vaikka nimi miten muuttuisi.

Jos nyt miettii koko homman kontekstia (yllätys, että explorerissa on välilehdet), niin pitäisi olla kaikille selvää, ettei kukaan io-techiin kirjoittava tarkoita IE:tä tai Edgeä, kun ihmettelee että siellä on nykyään välilehdet.

No on kyllä henkilön oma moka jos iexplorerin on mieltänyt exploreriksi! Saati jos sitä ie:tä edelleen pitää edgenä ja kutsuu edelleen virheellisesti exploreriksi..
Itse iteäni lainaten juuri ko tyypit aiheuttaa harmaita hiuksia it tuelle koska puhuvat ihan vääristä asioista, ja tuen antaminen vaikempaa kunnes selviää mistä kyse. Tuki/kodari lähtee heri puhelussa jo pohtii mitä kuulee jajos info on ana**sta ni auta siinä si..
Edit io tech kaltasella foruumilla tää on musertavaa luettavaa...

Itse iteäni lainaten juuri ko tyypit aiheuttaa harmaita hiuksia it tuelle koska puhuvat ihan vääristä asioista, ja tuen antaminen vaikempaa kunnes selviää mistä kyse. Tuki/kodari lähtee heri puhelussa jo pohtii mitä kuulee jajos info on ana**sta ni auta siinä si..
Ezit io tech kaltasella foruumilla tää on musertavaa luettavaa...
Näissä hommissa toki oppii aika nopeasti kysymään tarkentavat kysymykset heti alkuun.

Jos olisin IT tuessa niin nuohan olisi niitä parhaita asiakkaita, saisi hyvin kellotettua tunteja sisään. Voisi jopa paikanpäälle joutua lähteä käymään, pullan ja kahvikupposen kera selvittelemään.

95 ja 98 tais molemmat olla et riitti ko paino esciä.. nt vasta osas tietoturvaa edes hiukan..
Olihan esim officer 97 asennus koodi aina käypä ko laitto 123-12345678😁
Ja oli se hienoa ko jos koitit arvata passua ei päästänyt, mut jos keskeytit = pääsit 🤣
Edit 2000 pohjautui jo enempi nt.. siinä ei enää päässy niin helpolla sisälle
95-98-ME on 9x sarjaa ja kuten Erkki tuossa ylempänä jo totesi. 2000 on vaan brändäys mikä tehtiin nt5 versiolle. tämän jälkeen 9x sarja kuopattiin.
NT taas elää edelleen. 2000 oli 5.0, XP 5.1 ja XP 64bit 5.2.
Sitten tuli 6.0 Vistan mukana josta muistetaan paremmin kasvojenkohotusversio 7 eli NT 6.1
Nykyään numerointi on järkevämpää ja pari viimeisintä on ollut NT 10 ja NT 11

Ihan normaalia. Itse kutsun moista vanhaa hoppaa taunukseksi. On myös luontevaa viitata Edgeen IE:nä. Kumpikaan ei kuulu tuotteisiin joiden käyttöä missään tapauksessa harkitsisin.
Edge on nykyään Chromiumin variaatio ja ihan pätevä. Itse käytän sitä Youtuben katseluun koska sain mainosestot toimimaan jotenkin näppärämmin sillä kuin Chromella.

Tavalliseen surffailuun puolestaan käytän Firefoxia, joka juontaa siihen kun aiemmin siinä oli live RSS bookmark folderit (jotka Chromesta puuttui). Eikä ole ollut tässä mitään syytä siirtyä Chromeen (tai Edgeen), sitä paitsi Firefox ansaitsee kaiken tuen mitä voi saada.

(Firefox ei muistaakseni tue HDR:ää Youtubessa tai oli jotain muuta vastaavaa ongelmaa, joten siksi en ole yrittänyt viritellä Firefoxia Youtuben katseluun.)

Opera on ihan kätevä joissain jutuissa koska siinä on ilmainen sisäänrakennettu VPN.

Viimeksi muokattu:
95-98-ME on 9x sarjaa ja kuten Erkki tuossa ylempänä jo totesi. 2000 on vaan brändäys mikä tehtiin nt5 versiolle. tämän jälkeen 9x sarja kuopattiin.
NT taas elää edelleen. 2000 oli 5.0, XP 5.1 ja XP 64bit 5.2.
Sitten tuli 6.0 Vistan mukana josta muistetaan paremmin kasvojenkohotusversio 7 eli NT 6.1
Nykyään numerointi on järkevämpää ja pari viimeisintä on ollut NT 10 ja NT 11
Niih sehän jo oli mun alkuperäisessä pääpiirteitäin.. mutta antaa olla en aatellu et tarvee nimetä ja mainita sen tarkemmin kaikkia. Tietäjät ties.. pätijät ei...

Jos olisin IT tuessa niin nuohan olisi niitä parhaita asiakkaita, saisi hyvin kellotettua tunteja sisään. Voisi jopa paikanpäälle joutua lähteä käymään, pullan ja kahvikupposen kera selvittelemään.
Ei ne oo.. kyllä ikä tuo laiskuutta, ei jaksa ajella eikä ihmetellä turhia

Aikanaan kun äitini naapuri tarvitsi apua tietokoneen kanssa, sovittiin että käyn konetta katsomassa kun olen seuraavan kerran paikkakunnalla. Kun olin käytettävissä, ei tämä rouva ollut paikalla, joten sovittiin että käyn paikalla äidilläni olleella avaimella. Tehtävänanto oli "Minun tietokoneessa ei kirjoitin toimi, voitko käydä katsomassa ja korjaamassa". Paikalle saavuttua totesin, ettei printteriä näkynyt missään ja koska se voi teoriassa olla wlanin nokassa jossain, niin kolusin kaikki paikat läpi. En löytänyt printteriä, joten poistuin paikalta miettien, että kaippa tuo on romun jo vienyt takaisin samaan liikkeeseen, mistä sen on hakenutkin.
Seuraavana päivänä tämä samainen muori soitteli, että kävinkö minä kirjoitinta katsomassa, kun ei vieläkään toimi. Totesin, etten sitä löytänyt mistään, vaikka kuinka etsin. Muori totesi, että tuossahan tuo on näytön edessä. Vasta sitten huomasin muorin ajatuksen olevan, että koska sillä vekottimella kirjoitetaan, sen täytyy olla kirjoitin...

Asioita, joita en ole huomannut: Ihmisillä on jotenkin kummalliset mielleyhtymät monestakin tietokoneeseen liittyvään asiaan ja usein puhutaan vahvalla itsevarmuudella ilman että ymmärretään käyttävänsä termejä väärin.

jo joskus 15v piti jeesailla it-hommissa. Eräs vanhempi herrasmies tippasi 500 markan setelin, kun pörssikauppa-koneen sain toimimaan. Tuo oli aikoinaan iso raha.
Puhelimessa paras ehkä "mitään ei ole tehty - siivottiin vaan ja kaikki johdot laitettiin takaisin ja faxi ei toimi" ratkesi sillä, että seinässä oli 5-napainen puhelintöpseli, johon 3-napaisen faxin tökkelin voi laittaa kahdella eri tapaa - toinen ei toki toimi.

Ei asia jota en ole huomannut vaan vanha asia jota en tiennyt. Ruotsissa melkein kaikkien autojen ohjauslaitteet oli vasemmalla puolella jo ennen 1967 siirtymistä oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Itse pidin ihan selvänä että siellä olisi ollut britti/japsityyliin konffatut ohjaamot mutta ei ollutkaan. Pienensi varmasti kynnystä siirtyä oikeanpuoleiseen liikenteeseen ja siirtymähän ilmeisesti tapahtui hyvin sujuvasti. Ja sellainenkin väite tullut vastaan että tuo eriparinen yhdistelmä oli käynyt myös onnettomuusherkäksi aiheuttaen onnettomuuksia ohitustilanteissa.

Ruåtsissa osasivat typerät kansanäänestykset jättää huomioimatta jos kansa oli tapansa mukaan väärässä.. :thumbsup:

"Neuvoa-antava kansanäänestys järjestettiin vuonna 1955. Ylivoimainen enemmistö, 82,9 % äänestäneistä, halusi säilyttää vasemmanpuoleisen liikenteen, kun taas vain 15,5 % halusi siirtyä oikeanpuoleiseen liikenteeseen."

Ei asia jota en ole huomannut vaan vanha asia jota en tiennyt. Ruotsissa melkein kaikkien autojen ohjauslaitteet oli vasemmalla puolella jo ennen 1967 siirtymistä oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Itse pidin ihan selvänä että siellä olisi ollut britti/japsityyliin konffatut ohjaamot mutta ei ollutkaan. Pienensi varmasti kynnystä siirtyä oikeanpuoleiseen liikenteeseen ja siirtymähän ilmeisesti tapahtui hyvin sujuvasti. Ja sellainenkin väite tullut vastaan että tuo eriparinen yhdistelmä oli käynyt myös onnettomuusherkäksi aiheuttaen onnettomuuksia ohitustilanteissa.

Ruåtsissa osasivat typerät kansanäänestykset jättää huomioimatta jos kansa oli tapansa mukaan väärässä.. :thumbsup:

"Neuvoa-antava kansanäänestys järjestettiin vuonna 1955. Ylivoimainen enemmistö, 82,9 % äänestäneistä, halusi säilyttää vasemmanpuoleisen liikenteen, kun taas vain 15,5 % halusi siirtyä oikeanpuoleiseen liikenteeseen."
Ihmisille oli varmaan helpompi oppia ajamaan toisella puolella tietä kuin toisella puolella autoa, jos ratti olisi jatkossa ollut lähinnä oikealla puolella... Ja luulisi että se olisi ollut edessä. Joten isoja muutoksia olisi tullut joka tapauksessa. Ruotsi ottaa turvallisuusasiat muutenkin vakavasti..

Mulle on melkein mahdoton ajatuskin, että pitäisi oppia ajamaan "pelkääjän paikalla", etenkään manuaalivaihteistolla. Menisi kaikki koreografia ihan uusiksi..

Näppäimistöissä olen joskus ihmetellyt, miksi punaisella rajatut näppäimet (vasen puoli) tuntuvat usein jäykemmiltä kuin sinisellä rajatut näppäimet (oikea puoli). Siis useissa eri yksilöissä on ollut sama "vika".

Nyt tajusin, että ilmiö johtuukin oikeakätisyydestä. Eli sormet ovat vahvemmat oikeassa kädessä, jolloin painallukset tuntuvat aavistuksen vaivattomammilta. Efekti vaihtaa puolta, kun kokeilee käyttää näppäimistöä kädet toisin päin.

1733296066597.png

Mulle on melkein mahdoton ajatuskin, että pitäisi oppia ajamaan "pelkääjän paikalla", etenkään manuaalivaihteistolla. Menisi kaikki koreografia ihan uusiksi..

Mulla on noita vääränkätisiä ollu parikin joskus, ei se vaihdehomma ole se hankaluus kun pienen hetken.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 382
Jäsenet
74 617
Uusin jäsen
Sutram66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom