Asioita joita et ole huomannut

HIIOP!! lausahdus samalla kun nostetaan jotain. Onkohan tuo peräisin tästä =>
hiab-085d,c3f5fe23.jpg
 
HIIOP!! lausahdus samalla kun nostetaan jotain. Onkohan tuo peräisin tästä =>
hiab-085d,c3f5fe23.jpg

Firman nimi on Hydrauliska Industrier AB mutta hauska yhteensattuma silti.

Minullakin duunikoneessa W10 Enterprise 1909 ja emojit toimii Win + . yhdistelmällä
 
Hiab päässyt hienoon asemaan, että merkki on jo synonyymi autonosturille. 'Se nosti hiiapilla', vaikka olis minkä merkkinen nosturi tahansa. Näitähän on paljon, muistaakseni jossain ketjussa näitä on jopa käyty läpi, oliko peräti tässä.

Knipex, Topsi puikko, Webasto, Hilti. Varmasti paljon muitakin, muttei nyt yhtäkkiä tule mieleen.
 
Ettei vaan olisi sillain että se sanonta "hiiop" kun tehdään jotain fyysista hommaa ja sitten sen "hiiop" nostolaite ovat kaksi eri asiaa? Hiab näyttää olevan aika vanha firma joten niitä nostureitakin on ollut kauemman aikaa. Joten nostaa hiiopilla voi olla tullut siitä että laiteen kyljessä lukee hiab. Hii-op taas sanontana voisi olla taas paljon vanhempaa perua niinkuin joecool yllä sanoo?
 
Hiab päässyt hienoon asemaan, että merkki on jo synonyymi autonosturille. 'Se nosti hiiapilla', vaikka olis minkä merkkinen nosturi tahansa. Näitähän on paljon, muistaakseni jossain ketjussa näitä on jopa käyty läpi, oliko peräti tässä.

Knipex, Topsi puikko, Webasto, Hilti. Varmasti paljon muitakin, muttei nyt yhtäkkiä tule mieleen.
Muun muassa Gyproc, Burana, Levi's, Eri-Keeper, Stefa, Bobcat, Google (googlata), Ray-Ban, Coca-Cola (kokis), Crocs, Mora, Gillette, Caterpillar, CRC, North (nortti), Teflon, Sloggi.

Edit. Niin, ja tietenkin Barbie.
 
Viimeksi muokattu:
Muun muassa Gyproc, Burana, Levi's, Eri-Keeper, Stefa, Bobcat, Google (googlata), Ray-Ban, Coca-Cola (kokis), Crocs, Mora, Gillette, Caterpillar, CRC, North (nortti), Teflon, Sloggi.

Edit. Niin, ja tietenkin Barbie.
Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista. Esim en ole barbeista kuullut puhuttavan muulloin kun kyse Barbeista, muuten esim nukke. Leviksetkin aina ollut levikset vain silloin kun kyse Levi's farkuista, ei esim Lee farkuista. Cola tulee kola pähkinästä, eikä coca-colasta. Tämä siis oma kokemus vain.
 
Viimeksi muokattu:
Levikset on myös melkoisen usein tarkoittanut nimenomaan tuon firman tuotteita.
 
Otan henkilökohtaisena loukkauksena jos tilaan Coca-Colaa ja minulle tarjoillaan asiaa vahvistamatta Pepsiä.

Luulin myös että Apple-käyttäjät on jotenkin jälkeenjääneitä puhuessaan että tekivät jotain iPadillaan vs. tabletillaan, mutta nyt sellaisen hankittuani jotenkin vain en voi sille mitään että kutsun sitä iPadiksi, vaikka se kuulostaa dorkalta. Mistä lie tuossakin sitten kyse. Mielisairaalaan sitä pääsisi jos tuolla tavalla laajemmin tavaramerkeillä puhuisi.
 
Otan henkilökohtaisena loukkauksena jos tilaan Coca-Colaa ja minulle tarjoillaan asiaa vahvistamatta Pepsiä.

Luulin myös että Apple-käyttäjät on jotenkin jälkeenjääneitä puhuessaan että tekivät jotain iPadillaan vs. tabletillaan, mutta nyt sellaisen hankittuani jotenkin vain en voi sille mitään että kutsun sitä iPadiksi, vaikka se kuulostaa dorkalta. Mistä lie tuossakin sitten kyse. Mielisairaalaan sitä pääsisi jos tuolla tavalla laajemmin tavaramerkeillä puhuisi.
ill-have-a-jack-and-coke-pepsi-ok-sure-what-29447130.png
 
Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista. Esim en ole barbeista kuullut puhuttavan muulloin kun kyse Barbeista, muuten esim nukke. Leviksetkin aina ollut levikset vain silloin kun kyse Levi's farkuista, ei esim Lee farkuista. Cola tulee kola pähkinästä, eikä coca-colasta. Tämä siis oma kokemus vain.
Lapsuudessani kun tytöt leikkivät "barbeilla", niin kyseessä oli joko aito Barbie tai sen kaltainen nukke, muttei kuitenkaan mikä tahansa nukke.

Itse ainakin käytän farkuista joskus yleisnimitystä "levikset" samaan tyyliin kuin puukosta ilmaisua "mora". Tosin nuo ovat sellaisia nimityksiä, jotka sopivat pikemminkin hauskaa tarinaa värittämään kuin normaaliin puheenparteen.

Sini Sabotagellahan on biisi "Levikset repee". En usko, että siinä tarkoitetaan nimenomaan kyseistä merkkiä.
 
kuin puukosta ilmaisua "mora"
Mora on mulle semmonen muovikahvainen rakennustöissä käytettävä puukko jota kehtaa hakata vasaralla ja josta hätäpäissään voi vaikka tehä rälläkällä taltan ilman että kiinnostaa pätkääkään mitä sille tapahtuu. Marttiini tekee sitten parempia puukkoja.
 
Itelle taas puukko on työkalu ja mora on puukko jonka tarkoitus on olla pistoase.

Jotku vanhemmat sukupolvet käyttää tuota "levistä" yleisilmaisuna farkuista, mut ei ainakaan näin kasarilla syntyneelle ole koskaan muodostunu miksikään synonyymiksi.

Monetkaan noista munsen listaamista ei kyl itelle oo mitään yleisnimiä, ehkä 3-4 tuosta listalta saattaa olla sellasia, et käyttäis muidenki asioiden yleisnimenä tai sit kun vaan tietää et ibuprofeeni ei potilaalle ole niin tuttu kuin burana.
 
Ilmastoahdistus. Missä, kuka sairastaa, saako siitä saikkua. En tunne tai tiedä ketään lähipiiristä en edes lähipiirin lähipiiristä ketään kuka sairastaisi ilmastoahdistusta. Ihan v***n keksitty vihreä mediaseksikäs huomiotermi.

No niin, en ole huomannut lähipiirissäni asiaa x, joten ihan vitun typerä keksitty juttu? Itse voin helposti diagnosoida muutamankin tutun ilmastoahdistuneeksi, en tosin ymmärrä tuota kuvailua "vihreä mediaseksikäs termi" - itse kuvittelisin etteivät mielellään itse tuota termiä käyttäisi. Ovat omasta mielestään vain rationaalisesti huolestuneita niin kuin järkevän ihmisen kuuluu tms. Ehkä en ole seurannut tarpeeksi mediaa.

Saako siitä saikkua, varmaan samalla tavalla kuin irrationaalisesta ahdistuksesta, olipa sen kohde mikä tahansa. Enkä ole muutenkaan varma tuon lähestymistapasi järkevyydestä, väkisin yrittää ahdistusta määritellä sairaudeksi.
 
Luulin myös että Apple-käyttäjät on jotenkin jälkeenjääneitä puhuessaan että tekivät jotain iPadillaan vs. tabletillaan, mutta nyt sellaisen hankittuani jotenkin vain en voi sille mitään että kutsun sitä iPadiksi, vaikka se kuulostaa dorkalta. Mistä lie tuossakin sitten kyse. Mielisairaalaan sitä pääsisi jos tuolla tavalla laajemmin tavaramerkeillä puhuisi.

Mm, itse olen tuota vekotinta aina kutsunut vain pädiksi. Tai ehkä vielä useammin myBadiksi. Luulisin, että joko ihan vain siitä syystä, että se on saatanan paljon helpompi ja nopeampi sanoa, tai sitten siksi, että se oli pädi ennen kuin virallisesti oltiin päätetty että onko nämä tabletteja, taulutietokoneita vai mitä vittua.
 
Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista.

Usein näin, esim. nuo Levikset ja kokikset, mutta on tuossa listassa noita ihan selkeitä yleisnimeksi muuttuneita tuotenimiäkin, joita ~kaikki käyttävät. Ei ole yksikään Buranaa kysellyt kieltäytynyt Ibumaxista. Tai topsipuikoista puhunut välittänyt siitä että kyseessä on ollut rainbow vanupuikko.
 
Gyproc, FinnFoam ja Leijona-levy ainaki on rakennuspuolella semmosia nimiä että valmistajasta riippumatta tilaus on noilla nimillä. Leijona tosin jo harvemmin. Tuli lapsena tutuksi kun kaverin iskällä meni ulkoverhoilun muuraus 10v pitkäksi.

Americassa Velcro on tuommoisessa asemassa ja ihmiset ei tykkää sanoa Hook and Loop vaan käyttää Velcroa yleisnimenä niin tekivät tämmöisen videon

 
Viimeksi muokattu:
Heteka tuolta puuttui nyt ainakin ja mauseri työntömitan yleisnimenä.

Ja aina oon luullut että heteka kirjoitetaan "hetekka"

Edelliseen viitaten, aina tiennyt, joskus jopa nukkunut sellaisessa.

dc729b6a3bdb5c27a92e011ea508e7c1.jpg


Siinä sitä mauseria.
 
Mutta mikä yhteys on talon vintillä ja kaivon vintillä? Vai onko kyseessä tyyten eri vintti?
Arvelisin, että sana vinttikaivo juontaa ruotsin sanasta stolpvind (kirjaimellisesti [ja epäloogisesti] salkovinssi tai jotain sinne päin). Ullakkoa tarkoittava vintti-sana on niin ikään lainaa ruotsista. Ullakkoa tarkoittavan ruotsin kielen sanan vind taustalla on ajatus siitä, että ullakko on tuulelle (vind) avoin tila ("med tanke på att utrymmet stod öppet för vinden").
 
Viimeksi muokattu:
GoPro on myös aika lähellä tulla yleiseksi tavaramerkiksi. Action-kamera on vaan niin paljon hankalampi sanoa.

Kuten tuossa Velcron esimerkissä niin tällainen kehitys on kuitenkin aika haitallista sille tavaramerkin haltijalle vaikka toisin voisi äkkiseltään kuvitella.
 
Sähköautot ovat tietyssä mielessä teknologinen downgrade. Sähkömoottorihan on toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin polttomoottori, ja tehon suhde massaan on huonompi.
 
Sähkömoottorihan on toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin polttomoottori, ja tehon suhde massaan on huonompi.
Mielenkiinnosta jotain verrannollisia esimerkkejä heittää (siis sähköauto käyttöön)?

Teslan osalta vähän moottorista ja mitä lasketaan mukaan, niin 30-150kg

Jossain oli yleislenteisesti mainittu sähköautojenmoottoreista 2kw/kg
 
Viimeksi muokattu:
Akkukäyttöiset työkalut ja vimpaimet vs polttomoottorikäyttöiset vastaavat. Esim. moottorisahat ja RC-autot.
Onko ongelma mootttoreissa vai akuissa? Bensa on pirun hyvä energian säilö/kg.
 
Akkukäyttöiset työkalut ja vimpaimet vs polttomoottorikäyttöiset vastaavat. Esim. moottorisahat ja RC-autot.
RC autoja tarkoitit sähköautoilla ?

Mikä RC auton sähkömoottorin teho/paino vs RC auton polttomoottori teho/paino esimerkkejä.

Henkilöautoista jotain löysin ja jäi olo että aika viri polttomoottori pitää olla 2kw/kg luokkaan pääsee, ja vähän sinne päin lukuja löysin esim Teslan osalta, jossa osa oli hyvinkin kevyitä.

Ja jos sitä polttomoottoria kovasti kevennetään, niin siinä hävitään lisää joissain ominaisuuksissa.

Vähän voi ohjailla haluttuun suuntaan mitä laskee mukaan, ohjaus/teho elektroniikkan, vaihdelaatikon, öljyt jne.

Moottorisahat ja RC autot on toki eri juttu.
 
RC autoja tarkoitit sähköautoilla ?

Mikä RC auton sähkömoottorin teho/paino vs RC auton polttomoottori teho/paino esimerkkejä.

Henkilöautoista jotain löysin ja jäi olo että aika viri polttomoottori pitää olla 2kw/kg luokkaan pääsee, ja vähän sinne päin lukuja löysin esim Teslan osalta, jossa osa oli hyvinkin kevyitä.

Ja jos sitä polttomoottoria kovasti kevennetään, niin siinä hävitään lisää joissain ominaisuuksissa.

Vähän voi ohjailla haluttuun suuntaan mitä laskee mukaan, ohjaus/teho elektroniikkan, vaihdelaatikon, öljyt jne.

Moottorisahat ja RC autot on toki eri juttu.
No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.

Yleensä kun tekniikka kehittyy, niin uusi tekniikka on monimutkaisempaa kuin vanha. Esimerkiksi kännykät ovat monimutkaistuneet huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Mutta kun auton polttomoottori ja vaihdelaatikko korvataan sähkömoottorilla, niin autosta tulee vähemmän monimutkaisempi vaikka sähkömoottoritekniikka on uudempaa.
 
Tuli huvikseen sivistettyä itseä lueskelemalla hiukan sähkömagneettista kenttäteoriaa. Tuli yllätyksenä, että eihän tuo olekaan niin vaikea aihe kuin mitä annetaan ymmärtää, ainakaan matematiikaltaan.

Itselle on mekaniikan kenttäteoria tutumpi, ja se on mielestäni matematiikaltaan vaikeampaa kuin tämä sähkön kenttäteoria. Esimerkiksi sähkö- ja magneettikenttä ovat tavallisia vektorikenttiä, kun taas mekaniikassa jännitys- ja venymäkenttä ovat tensorikenttiä. Ja Maxwellin yhtälöt ovat lineaarisia, mutta esimerkiksi virtausmekaniikan yhtälöt ovat epälineaarisia.
Alapa laskea niitä sähkö- ja magneettikenttiä yleisen suhteellisuusteorian vallitessa astronomisten nopeuksien ja massojen kanssa. Jotain pulsareita ja mitälie varautuneiden hiukkasten lentelyä >0.1c vauhdeissa jne.

Ei käy kateeksi astrofyysikoita.
 
Patronyymi on käytössä myös Venäjällä.

Miehillä isän etunimi + ovich tai evich
Naisilla isän etunimi + ovna tai evna.

Esim. Romanovich ( Roman + ovich)
Tämä aiheuttaa myös kivoja ongelmia läntisessä Euroopassa, kun Itä-Eurooppalaiset saavat lapsia ja yrittävät rekisteröidä heitä eri sukunimillä.

Esim. Yksinhuoltaja-Novakovan poikalapsi pitäisi rekisteröidä Novak -muotoon. Siitä taas joku länsimainen sosiaalitantta vetää hepulit kun ei ole sama sukunimi kuin äidillä.
 
No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.
Jotain RC palikoita katselin, tiedä sitten niiden tietojen totuutta, mutta ei ne sähkömoottorit sielläkään suorilla häviölle jääneet. Mutta tuolla puolle niin monenlaista että ei kommentini perusteella kannata mieltä muuttaa.

Työkoneista niin joista isoista käsisähkötyökalauista on myös polttisversio, ei kyllä heti ole mielikuvaa että nekään olisi kevyitä.

Akku vs tankki+polttoaina niin siinä on sitten isoja eroja vs energia tiheys riittää polttaa huonollakkin hyötysuhteella.
 
Myyrät eivät kaivaudu näyttävästi maahan, vaan näin tekee kontiainen. Kontiainen oli ennen nimeltään "maamyyrä", mutta se ei ole läheistä sukua myyrille eikä edes jyrsijä.

Populaarikulttuurissa myyrä tarkoittaa soluttautujaa. Englanniksi tämä on kuitenkin "mole" eli kontiainen.

Myyrä-lastenanimaation nimikkohahmo on niinikään kontiainen eikä myyrä.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautot ovat tietyssä mielessä teknologinen downgrade. Sähkömoottorihan on toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin polttomoottori, ja tehon suhde massaan on huonompi.
No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.
Yleensä kun tekniikka kehittyy, niin uusi tekniikka on monimutkaisempaa kuin vanha. Esimerkiksi kännykät ovat monimutkaistuneet huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Mutta kun auton polttomoottori ja vaihdelaatikko korvataan sähkömoottorilla, niin autosta tulee vähemmän monimutkaisempi vaikka sähkömoottoritekniikka on uudempaa.
Periaatteessa juu, kyllähän sähkömoottoritekniikka voimansiirtoineen on huomattavasti vähemmistä komponenteista kasattu kuin vastaava polttis. Mutta jos puhutaan ihan oikeista henkilöautoista niin ei se sähkömoottori niin paljon yksinkertaisempi enää tänä päivänä ole sisäiseltä rakenteeltaan kuin ulkoisilta jäähdytyskierroilta yms. Siihen päälle vielä akuston puolelta kaikki "lisä"tekniikka jota tavan autoilija ei edes ajattele...
Riippuu tietenkin sitten hirveästi autosta/autoista mitä vertaillaan.

Sähkömoottorien teho/painosuhde kyllä tuppaa olemaan heti reilusti parempi kuin polttomoottorien + painoa säästetään edelleen kun erillinen voimansiirto voidaan jättää vaikka kokonaan pois oikeanlaisella moottorin valinnalla.
Väittäisin että kokemus polttomoottorilaitteiden tehokkuudesta vrt. sähkömoottorisiin johtuu ihan vaan siitä, että sähkövehkeiden kanssa on jouduttu downgreidaamaan moottorin valinnassa aika jyrkästi. Perus bensiinin energiasisältö kw/kg on jotain 20-200 kertainen verrattuna akkuihin, joten varsinkin kannettaviin sähkövehkeisiin on ollut pakko valita "liian pieni" moottori, jotta sille vehkeelle saataisiin mitään järkevää käyttöaikaa vrt. polttis. Sama koskee melkeen kaikkia rc-vehkeitä, kun tilaa on rajatusti ja kasvava paino -> isompi moottori -> isompi akku -> kasvava paino aiheuttaa herkästi oravanpyöräilmiön.
Täyskokoisissa autoissa yllämainittu ongelma ei ole ongelma, koska autoissa on uhrattavaa hukkatilaa luonnostaan ja perus tieliikennekamppeen teho/painosuhde on ja tarvitsee olla vain jokin X luku pilkun oikealla puolen...

Kunhan nakkasin oman tajunnanvirtani kekoon. Autoalan ukkona ei mua ainakaan kiehdo nykyaikaistuvat sähköautot, koska ei ne toistaiseksi ole suhteessa sen yksinkertaisempia. Lähinnä se muutos tapahtuu analogisesta digitaaliseen ja varsinainen mekaniikka vähenee tietotekniikan lisääntyessä. Aiheuttaa kylmiä väreitä jos tulevaisuudessa asentajan pakissa on VAIN se rengasavain ja läppäri :D
 
Viimeksi muokattu:
Sähkömoottorit itsessään on todella tuttua tekniikkaa ja niitä on helposti satoja ellei tuhansia jokaisessa tehtaassa kaikenkokoisina. Sinällään sähköauto vs polttoaineautojen tekniset haasteet eroavat merkittävästi kun bensa-autossa se isoin tekninen haaste ja juttu on se moottori. Bensatankki itsessään ja se bensa on "helppo juttu". Bensatankkiin saa helposti mahtumaan niin paljon polttoainetta ja energiaa kun haluaa ja saa ulos niin paljon kun tarvii. Mutta moottorit ovat monimutkaisia. Sähköautossa tämä on juuri toisinpäin. Moottori on tuttua tekniikkaa ja sen saa helposti niin isoksi kun haluaa. Ongelma tulee siinä että energiavaranto on akkuna verrattaen matalalla energia/painosuhteella ja siten myös ulos annettun energiamäärän suhteen voimakkaasti rajoitettua. Ei bensa-autoissa esimerksi jäähdytellä bensatankkia siinä missä akut ylikuumenevat helposti jos pitää liikutella isoja energiamääriä.
 
Sähkömoottorit itsessään on todella tuttua tekniikkaa ja niitä on helposti satoja ellei tuhansia jokaisessa tehtaassa kaikenkokoisina. Sinällään sähköauto vs polttoaineautojen tekniset haasteet eroavat merkittävästi kun bensa-autossa se isoin tekninen haaste ja juttu on se moottori. Bensatankki itsessään ja se bensa on "helppo juttu". Bensatankkiin saa helposti mahtumaan niin paljon polttoainetta ja energiaa kun haluaa ja saa ulos niin paljon kun tarvii. Mutta moottorit ovat monimutkaisia. Sähköautossa tämä on juuri toisinpäin. Moottori on tuttua tekniikkaa ja sen saa helposti niin isoksi kun haluaa. Ongelma tulee siinä että energiavaranto on akkuna verrattaen matalalla energia/painosuhteella ja siten myös ulos annettun energiamäärän suhteen voimakkaasti rajoitettua. Ei bensa-autoissa esimerksi jäähdytellä bensatankkia siinä missä akut ylikuumenevat helposti jos pitää liikutella isoja energiamääriä.

EN todellakaan lukenut tuota teksti seinää.
 
Periaatteessa juu, kyllähän sähkömoottoritekniikka voimansiirtoineen on huomattavasti vähemmistä komponenteista kasattu kuin vastaava polttis. Mutta jos puhutaan ihan oikeista henkilöautoista niin ei se sähkömoottori niin paljon yksinkertaisempi enää tänä päivänä ole sisäiseltä rakenteeltaan kuin ulkoisilta jäähdytyskierroilta yms. Siihen päälle vielä akuston puolelta kaikki "lisä"tekniikka jota tavan autoilija ei edes ajattele...
Riippuu tietenkin sitten hirveästi autosta/autoista mitä vertaillaan.
Ja asiat yksnkertaisia kun ne näyttää vain näteiltä laatikoilta, ja joku paikallaan oleva johto.

EI tartte välttämättä sitten kommentoida ollenkaan.

Tuo vastaus on enemmän tai vähemmän vuoropuhelua käyttäjän munse kanssa muutenkin.
Marlo taisi "kauuniisti" pyytää jonkinlaista kappaleisiin jakoa, luettavampaa taittoa, ja jos Munsen (sähkö, myyrä) juttua kommentoi niin lainauksia.

Ja oli sinulla ihan asiallisia mainintoja muillekkin luettavaksi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa jo mainittukin pointti, mutta tua energian varastointi lienee itse moottoria merkittävämpi asia. Tesla taitaa ladata pika-asemalta 700km tunnissa. Tavallisella polttoainemittarilla saa saman määrän minuutissa.
 
Sähköautoihin liittyvää yleistason keskustelua voi jatkaa omassa asiaa käsittelevässä ketjussaan.
 
Englannin sana "data" onkin monikko, jonka yksikkö on "datum". Periaatteessa pitäisi siis sanoa "data are" eikä "data is".

"Datum" on kyllä nykyään harvoin käytetty. Eräässä softassa se tuli vastaan, mutta muuten en ole törmännyt.
 
Englannin sana "data" onkin monikko, jonka yksikkö on "datum". Periaatteessa pitäisi siis sanoa "data are" eikä "data is".

"Datum" on kyllä nykyään harvoin käytetty. Eräässä softassa se tuli vastaan, mutta muuten en ole törmännyt.
Kuten myös media. Tämä vielä taitaa olla jotenkin tiedossa, mutta omaan korvaan särähtää mediastakin monikollinen ilmaisu.

Edit: Vai käyttäytyisikö data ja media ainesanoina?
 
Kuten myös media. Tämä vielä taitaa olla jotenkin tiedossa, mutta omaan korvaan särähtää mediastakin monikollinen ilmaisu.

Edit: Vai käyttäytyisikö data ja media ainesanoina?
Fakta ja faktum ovat muistaakseni myös näitä. Kielitoimisto taitaa suositella monikoksi faktat, joka on siis tuplamonikko.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 486 762
Jäsenet
74 125
Uusin jäsen
Unikumpu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom