Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Luultavasti kun aiemmin asioita nosteltiin vintilläHIIOP!! lausahdus samalla kun nostetaan jotain. Onkohan tuo peräisin tästä =>
Mutta mikä yhteys on talon vintillä ja kaivon vintillä? Vai onko kyseessä tyyten eri vintti?Luultavasti kun aiemmin asioita nosteltiin vintillä
HIIOP!! lausahdus samalla kun nostetaan jotain. Onkohan tuo peräisin tästä =>
Mitäänhän en tästäkään asiasta tiedä, mutta lienee vanhempaa perua kuin Hiab. Merimiesslangia veikkaisin – heave up.HIIOP!! lausahdus samalla kun nostetaan jotain. Onkohan tuo peräisin tästä =>
Muun muassa Gyproc, Burana, Levi's, Eri-Keeper, Stefa, Bobcat, Google (googlata), Ray-Ban, Coca-Cola (kokis), Crocs, Mora, Gillette, Caterpillar, CRC, North (nortti), Teflon, Sloggi.Hiab päässyt hienoon asemaan, että merkki on jo synonyymi autonosturille. 'Se nosti hiiapilla', vaikka olis minkä merkkinen nosturi tahansa. Näitähän on paljon, muistaakseni jossain ketjussa näitä on jopa käyty läpi, oliko peräti tässä.
Knipex, Topsi puikko, Webasto, Hilti. Varmasti paljon muitakin, muttei nyt yhtäkkiä tule mieleen.
Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista. Esim en ole barbeista kuullut puhuttavan muulloin kun kyse Barbeista, muuten esim nukke. Leviksetkin aina ollut levikset vain silloin kun kyse Levi's farkuista, ei esim Lee farkuista. Cola tulee kola pähkinästä, eikä coca-colasta. Tämä siis oma kokemus vain.Muun muassa Gyproc, Burana, Levi's, Eri-Keeper, Stefa, Bobcat, Google (googlata), Ray-Ban, Coca-Cola (kokis), Crocs, Mora, Gillette, Caterpillar, CRC, North (nortti), Teflon, Sloggi.
Edit. Niin, ja tietenkin Barbie.
Otan henkilökohtaisena loukkauksena jos tilaan Coca-Colaa ja minulle tarjoillaan asiaa vahvistamatta Pepsiä.
Luulin myös että Apple-käyttäjät on jotenkin jälkeenjääneitä puhuessaan että tekivät jotain iPadillaan vs. tabletillaan, mutta nyt sellaisen hankittuani jotenkin vain en voi sille mitään että kutsun sitä iPadiksi, vaikka se kuulostaa dorkalta. Mistä lie tuossakin sitten kyse. Mielisairaalaan sitä pääsisi jos tuolla tavalla laajemmin tavaramerkeillä puhuisi.
Lapsuudessani kun tytöt leikkivät "barbeilla", niin kyseessä oli joko aito Barbie tai sen kaltainen nukke, muttei kuitenkaan mikä tahansa nukke.Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista. Esim en ole barbeista kuullut puhuttavan muulloin kun kyse Barbeista, muuten esim nukke. Leviksetkin aina ollut levikset vain silloin kun kyse Levi's farkuista, ei esim Lee farkuista. Cola tulee kola pähkinästä, eikä coca-colasta. Tämä siis oma kokemus vain.
Mora on mulle semmonen muovikahvainen rakennustöissä käytettävä puukko jota kehtaa hakata vasaralla ja josta hätäpäissään voi vaikka tehä rälläkällä taltan ilman että kiinnostaa pätkääkään mitä sille tapahtuu. Marttiini tekee sitten parempia puukkoja.kuin puukosta ilmaisua "mora"
Ilmastoahdistus. Missä, kuka sairastaa, saako siitä saikkua. En tunne tai tiedä ketään lähipiiristä en edes lähipiirin lähipiiristä ketään kuka sairastaisi ilmastoahdistusta. Ihan v***n keksitty vihreä mediaseksikäs huomiotermi.
Luulin myös että Apple-käyttäjät on jotenkin jälkeenjääneitä puhuessaan että tekivät jotain iPadillaan vs. tabletillaan, mutta nyt sellaisen hankittuani jotenkin vain en voi sille mitään että kutsun sitä iPadiksi, vaikka se kuulostaa dorkalta. Mistä lie tuossakin sitten kyse. Mielisairaalaan sitä pääsisi jos tuolla tavalla laajemmin tavaramerkeillä puhuisi.
Aina kun olen kuullut jonkun noista puhuvan niin kyllä kyse on ollut nimenomaan kyseisistä tuotteista.
Heteka tuolta puuttui nyt ainakin ja mauseri työntömitan yleisnimenä.
Helsingin Teräskaluste.Kuka tietää ilman googlea, mistä nimi Heteka tulee..? Pisteet sille, itse tiedän.
Oikein. Pisteet siitä!Helsingin Teräskaluste.
Arvelisin, että sana vinttikaivo juontaa ruotsin sanasta stolpvind (kirjaimellisesti [ja epäloogisesti] salkovinssi tai jotain sinne päin). Ullakkoa tarkoittava vintti-sana on niin ikään lainaa ruotsista. Ullakkoa tarkoittavan ruotsin kielen sanan vind taustalla on ajatus siitä, että ullakko on tuulelle (vind) avoin tila ("med tanke på att utrymmet stod öppet för vinden").Mutta mikä yhteys on talon vintillä ja kaivon vintillä? Vai onko kyseessä tyyten eri vintti?
Mielenkiinnosta jotain verrannollisia esimerkkejä heittää (siis sähköauto käyttöön)?Sähkömoottorihan on toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin polttomoottori, ja tehon suhde massaan on huonompi.
Akkukäyttöiset työkalut ja vimpaimet vs polttomoottorikäyttöiset vastaavat. Esim. moottorisahat ja RC-autot.Mielenkiinnosta jotain verrannollisia esimerkkejä ?
Onko ongelma mootttoreissa vai akuissa? Bensa on pirun hyvä energian säilö/kg.Akkukäyttöiset työkalut ja vimpaimet vs polttomoottorikäyttöiset vastaavat. Esim. moottorisahat ja RC-autot.
RC autoja tarkoitit sähköautoilla ?Akkukäyttöiset työkalut ja vimpaimet vs polttomoottorikäyttöiset vastaavat. Esim. moottorisahat ja RC-autot.
No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.RC autoja tarkoitit sähköautoilla ?
Mikä RC auton sähkömoottorin teho/paino vs RC auton polttomoottori teho/paino esimerkkejä.
Henkilöautoista jotain löysin ja jäi olo että aika viri polttomoottori pitää olla 2kw/kg luokkaan pääsee, ja vähän sinne päin lukuja löysin esim Teslan osalta, jossa osa oli hyvinkin kevyitä.
Ja jos sitä polttomoottoria kovasti kevennetään, niin siinä hävitään lisää joissain ominaisuuksissa.
Vähän voi ohjailla haluttuun suuntaan mitä laskee mukaan, ohjaus/teho elektroniikkan, vaihdelaatikon, öljyt jne.
Moottorisahat ja RC autot on toki eri juttu.
Alapa laskea niitä sähkö- ja magneettikenttiä yleisen suhteellisuusteorian vallitessa astronomisten nopeuksien ja massojen kanssa. Jotain pulsareita ja mitälie varautuneiden hiukkasten lentelyä >0.1c vauhdeissa jne.Tuli huvikseen sivistettyä itseä lueskelemalla hiukan sähkömagneettista kenttäteoriaa. Tuli yllätyksenä, että eihän tuo olekaan niin vaikea aihe kuin mitä annetaan ymmärtää, ainakaan matematiikaltaan.
Itselle on mekaniikan kenttäteoria tutumpi, ja se on mielestäni matematiikaltaan vaikeampaa kuin tämä sähkön kenttäteoria. Esimerkiksi sähkö- ja magneettikenttä ovat tavallisia vektorikenttiä, kun taas mekaniikassa jännitys- ja venymäkenttä ovat tensorikenttiä. Ja Maxwellin yhtälöt ovat lineaarisia, mutta esimerkiksi virtausmekaniikan yhtälöt ovat epälineaarisia.
Tämä aiheuttaa myös kivoja ongelmia läntisessä Euroopassa, kun Itä-Eurooppalaiset saavat lapsia ja yrittävät rekisteröidä heitä eri sukunimillä.Patronyymi on käytössä myös Venäjällä.
Miehillä isän etunimi + ovich tai evich
Naisilla isän etunimi + ovna tai evna.
Esim. Romanovich ( Roman + ovich)
Jotain RC palikoita katselin, tiedä sitten niiden tietojen totuutta, mutta ei ne sähkömoottorit sielläkään suorilla häviölle jääneet. Mutta tuolla puolle niin monenlaista että ei kommentini perusteella kannata mieltä muuttaa.No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.
Sähköautot ovat tietyssä mielessä teknologinen downgrade. Sähkömoottorihan on toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin polttomoottori, ja tehon suhde massaan on huonompi.
Periaatteessa juu, kyllähän sähkömoottoritekniikka voimansiirtoineen on huomattavasti vähemmistä komponenteista kasattu kuin vastaava polttis. Mutta jos puhutaan ihan oikeista henkilöautoista niin ei se sähkömoottori niin paljon yksinkertaisempi enää tänä päivänä ole sisäiseltä rakenteeltaan kuin ulkoisilta jäähdytyskierroilta yms. Siihen päälle vielä akuston puolelta kaikki "lisä"tekniikka jota tavan autoilija ei edes ajattele...No joo, ehkä tuota teho/painosuhdetta autojen osalta tullut tutkittua, mutta pääsääntöisesti kun laite on polttomoottorilla niin se on tehokkaampi suhteessa painoon kuin sähköversio.
Yleensä kun tekniikka kehittyy, niin uusi tekniikka on monimutkaisempaa kuin vanha. Esimerkiksi kännykät ovat monimutkaistuneet huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Mutta kun auton polttomoottori ja vaihdelaatikko korvataan sähkömoottorilla, niin autosta tulee vähemmän monimutkaisempi vaikka sähkömoottoritekniikka on uudempaa.
Sähkömoottorit itsessään on todella tuttua tekniikkaa ja niitä on helposti satoja ellei tuhansia jokaisessa tehtaassa kaikenkokoisina. Sinällään sähköauto vs polttoaineautojen tekniset haasteet eroavat merkittävästi kun bensa-autossa se isoin tekninen haaste ja juttu on se moottori. Bensatankki itsessään ja se bensa on "helppo juttu". Bensatankkiin saa helposti mahtumaan niin paljon polttoainetta ja energiaa kun haluaa ja saa ulos niin paljon kun tarvii. Mutta moottorit ovat monimutkaisia. Sähköautossa tämä on juuri toisinpäin. Moottori on tuttua tekniikkaa ja sen saa helposti niin isoksi kun haluaa. Ongelma tulee siinä että energiavaranto on akkuna verrattaen matalalla energia/painosuhteella ja siten myös ulos annettun energiamäärän suhteen voimakkaasti rajoitettua. Ei bensa-autoissa esimerksi jäähdytellä bensatankkia siinä missä akut ylikuumenevat helposti jos pitää liikutella isoja energiamääriä.
EI tartte välttämättä sitten kommentoida ollenkaan.EN todellakaan lukenut tuota teksti seinää.
Ja asiat yksnkertaisia kun ne näyttää vain näteiltä laatikoilta, ja joku paikallaan oleva johto.Periaatteessa juu, kyllähän sähkömoottoritekniikka voimansiirtoineen on huomattavasti vähemmistä komponenteista kasattu kuin vastaava polttis. Mutta jos puhutaan ihan oikeista henkilöautoista niin ei se sähkömoottori niin paljon yksinkertaisempi enää tänä päivänä ole sisäiseltä rakenteeltaan kuin ulkoisilta jäähdytyskierroilta yms. Siihen päälle vielä akuston puolelta kaikki "lisä"tekniikka jota tavan autoilija ei edes ajattele...
Riippuu tietenkin sitten hirveästi autosta/autoista mitä vertaillaan.
Marlo taisi "kauuniisti" pyytää jonkinlaista kappaleisiin jakoa, luettavampaa taittoa, ja jos Munsen (sähkö, myyrä) juttua kommentoi niin lainauksia.EI tartte välttämättä sitten kommentoida ollenkaan.
Tuo vastaus on enemmän tai vähemmän vuoropuhelua käyttäjän munse kanssa muutenkin.
Kuten myös media. Tämä vielä taitaa olla jotenkin tiedossa, mutta omaan korvaan särähtää mediastakin monikollinen ilmaisu.Englannin sana "data" onkin monikko, jonka yksikkö on "datum". Periaatteessa pitäisi siis sanoa "data are" eikä "data is".
"Datum" on kyllä nykyään harvoin käytetty. Eräässä softassa se tuli vastaan, mutta muuten en ole törmännyt.
Fakta ja faktum ovat muistaakseni myös näitä. Kielitoimisto taitaa suositella monikoksi faktat, joka on siis tuplamonikko.Kuten myös media. Tämä vielä taitaa olla jotenkin tiedossa, mutta omaan korvaan särähtää mediastakin monikollinen ilmaisu.
Edit: Vai käyttäytyisikö data ja media ainesanoina?
Useinhan juuri viitataan faktoihin.Fakta ja faktum ovat muistaakseni myös näitä. Kielitoimisto taitaa suositella monikoksi faktat, joka on siis tuplamonikko.