finWeazel
Tukijäsen
Valokuvahommissa riippuu siitä minkä resoluution lähdemateriaali ja monenko layerin juttuja tekee ja käyttääkö ai-avusteisia kohinanpoistoja sun muita. Kaikki käyttö ei vie samaa määrää muistia. Ne tunnistanee itsensä joiden käyttö raskaampaa.Mulla on 17/24GB muistia käytössä nyt vaikka on pelkkä selain ja Music auki... Ja silti tähän surffailuun riittäisi enemmän kuin hyvin pelkkä 8GB. MacOS:n muistinhallinta käytännössä tykkää käyttää vapaana olevaa muistia aina mahdollisimman paljon ja tyhjentelee sieltä pois vasta sitten kun tarvitaan johonkin muuhun.
LR+PS+selain jne. mulla yhtä aikaa käytössä oikeasti jo sitten käyttääkin muistia reilusti ja saattaa jopa vähän swappaillakin jos jotain reippaampaa editointia alkaa tehdä, mutta sittenkin riittää eikä kone hidastele. Luultavasti se LR+PS combo toimisi 16 gigallakin.
Viestin pointti ei ole hakata m4:sta vaan todeta, että käytöstä riippuu paljon mikä riittää ja ei riitä. Mulla 8k60 videoeditointi ja ai avusteiset kohinanpoistot, maskaukset yms. käyttökohteena. 2d-puolella järkkärin raw-kuvien pilaaminen. macbook pro m4 max on liian hidas useita asioita tehdessä ja revin hiuksia päästä sen kanssa. Tosin 5090:enkin on ... hidas, mutta ei niin hidas.
Minuutin 8k60 clippiin kesti about 6h ajaa loppurenderöinti missä topaz video ai:n pluginin kohinanpoisto ja mieto yksityiskohtien parantelu päällä.
Nyt on kuvan tilanne päällä
Viimeksi muokattu: