Itse pähkäilin samaa kun oli aika uusia työkone. Tiesin, että kone tulee olemaan suurimman osan ajasta clamshell-modessa, joten sinänsä koolla ei ollut hirveästi väliä. Pienempi 13" houkutti kuitenkin "kannettavuutensa" takia niihin hetkiin kun konetta pitäisi käyttää ilman ulkoista näyttöä, hiirtä ja näppistä, mutta sitten tajusin, että jos sillä koneella oikeasti pitää tehdä töitäkin, 15" on ihan no-brainer koska lisää ruututilaa ja isompi trackpad tekevät elämästä vaan kaikilla tavoin mukavampaa, varsinkin kun koneen kannettavuus ei silti kärsi juuri yhtään. Ei ole kyllä kaduttanut sekuntiakaan ja olen aika varma, että harmittaisi jos olisin ottanut 15".
Toki jokaisella on omat käyttötarpeensa ja työtapansa, mutta kyllä minä itse ainakin koodatessakin tarvitsen ruututilaa. Koodia on minusta mukavampi lukea kun sitä saa kerralla enemmän ruudulle ja aika usein on kaikenmaailman muita liittyviä tiedostoja siinä vieressä auki.
Itselläni oli hyvin samoja mietteitä ns. vapaa-ajan konetta valitessa. Lopulta päädyin tuohon 15”, koska sitä on miellyttävämpi käyttää sitten sellaisenaan esimerkiksi reissussa. Juurikin tuon isomman näytön ja trackpadin takia sekä parempien kaiuttimien. Telakoituna suurimman osan ajasta ja tuolloin nuo menevät toki hukkaan mutta pienen bonuksen saa raskaammassa käytössä tehoihin isommasta rungosta. Sylissä kanssa mukavampi kun 13” ei jää yhtä tukevasti jalkojen päälle. MBP 14” tuntuisi hyvältä välimallilta koon puolesta mutta painoa samat kuin MBA 15” ja hintaa liikaa.
Juu mietin kannattaisiko hankkia magic keyboard touch id:llä ja trackpad pöydälle, nyt pidän vain läppäriä näytön edessä näytön kirkkaus nollaan käännettynä. Toimii, mutta kahvikupit sun muut on pidettävä kaukana ettei uusikin kone kärsi vesivahinkoa.![]()
Magic keyboard ja trackpad ovat hyviä, jos käytät vain yhdellä koneella. Logitechin MX sarjalaiset näppärämpiä, jos vaihtelee useiden laitteiden kanssa.
Itse käytän työläppäriä (MBA 13) näytön edessä juurikin siksi, että käytän sen näppistä ja trackpadia sekä näytölle saa vaikkapa teamsin auki, jolloin ulkoisen näytön voi käyttää muuhun. Omassa käytössä omalla Macbookilla on tuo magic keyboard ja sitten magic mouse, tulee kyllä kaivattua trackpadia (eleiden vuoksi). Eikä ole kyllä koskaan ennen ollut tällaista tilannetta, että mielellään käyttää läppärin trackpadia hiiren sijasta (eka mac toki itselleni).