Applen M-piirilliset Macbookit

Onko jotain suositusta jollekin adapterille/telakalle, kun pitäisi laittaa kiinni ulkoiseen näyttöön kuvankäsittelyn ajaksi? Mulla on nyt sitä virkaa tekemässä Mac Mini M1 + Satechin telakka, jossa on myös SD-kortinlukija. Mutta viimeistään syksyllä ajattelin vaihtaa tuon M2-M4 Airbookiin. Osan kuvankäsittelystä teen tosin luultavasti ilman ulkoista näyttöä, mutta raskaammat satsit kyllä ihan isolta näytöltä. Mulla on massamuistina ulkoinen USB-levy, eli USB-A tarvitaan. Siihen saanee kiinni ulkoisen kortinlukijan, joten sisäänrakennettu SD-lukija ei ole ihan pakollinen.
Se USB-levy menee kiinni USB-C-porttiin muutaman euron adapterilla, niin ei tarvi siitä USB-A:sta tehdä kynnyskysymystä joskin taitaa useimmissa telakoissa olla ne A-portitkin kyllä olla. Sillä systeemillä olen vanhoja pyöriviä levyjä käyttänyt näytön USB-C-hubiin kytkettyinä.

Halvin vaihtoehto, että käytät sitä samaa Satechin telakkaa Airin kanssa vaikka kysymyksessä lienee se Minille tarkoitettu telakka joka ei nyt niin tyylikäs ratkaisu olekaan Airin kanssa, mutta mahdollinen kyllä. Pitääkö telakassa muuten olla HDMI?

Halvin vaihtoehto, että käytät sitä samaa Satechin telakkaa Airin kanssa vaikka kysymyksessä lienee se Minille tarkoitettu telakka joka ei nyt niin tyylikäs ratkaisu olekaan Airin kanssa, mutta mahdollinen kyllä. Pitääkö telakassa muuten olla HDMI?
Tuo kävi itselläkin mielessä. Sitä en osaa sanoa, onko tuo Mini helpommin myytävissä sen telakan kanssa. Mutta ei sekään taida olla kynnyskysymys. Ei se ulkoinen levy ole kiinni muuten kuin kuvia käsitellessä kuitenkaan. Suurimman osan aikaa tuo Airbook olisi olohuonekäytössä surffilautana. Yhden koneen (kotikoneen, duunikonetta ei tähän nyt lasketa) taktiikkaa tässä vaan hiotaan hiukan etuajassa. HDMI ei ole pakollinen. Nytkin mulla on DP-adapteri siinä välissä.

Sen sijaan se USB-A kyllä houkuttelisi, että saa sen muistikortinlukijan sohvalla lojuessa kiinni masiinaan. Verkkiksen mukaan hinnat alkaen 12€ näyttäis nuo adapterit olevan. Riittävä ratkaisu, pidetään tää mielessä.

Itsellä käytössä Macbook Pro M1 sekä Mac Studio M4 Max. Oikeastaan ainoa missä eron huomaa on se, että kovemmassa moniajossa M1:stä loppuu muisti kesken, sekä isommat LLM:t ei mahdu läppärin muistiin. Perus käytössä molemmat tuntuu aikalailla yhtä sulavilta. Hetken oli pöydällä M4 mini base spec, joka oli myös yhtä nopean tuntuinen perus käytössä, mutta sama muistiongelma omassa käytössä rajoitti.

Satechilta ja NewQ:lta tuli juuri m4 optimoitu telakat. En tiedä ovatko hyviä mutta pöytätilaa säästäisi. Vanhemmalle mac minille tarkoitettu satechin telakka on mun kokemusten pohjalta hyvä.
1745325879954.webp

1745325914349.jpeg

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 269
Jäsenet
77 309
Uusin jäsen
Timmuster

Hinta.fi

Back